Front assist ja city emergency breaking

Aloittaja Sakari62, 26.08.23 - klo:11:20

« edellinen - seuraava »

Sakari62

Terve,

sattuuko joku tietämään, sisältyykö VW Passat B8 highline (2017) travel-pakettiin ja siihen kuuluvaan front assist järjestelmään vakiona myös "city emergency breaking", joka siis toimiessaan jarruttaa ja pysäyttää auton, jos vaikkapa jalankulkija astuu yllättäen liikkuvan auton eteen? Ja missä nopeuksissa tuo automaattinen pysäytys toimii? Vai onko city emergency breaking valinnainen lisävaruste?

o.b.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin city emergency breaking vaatii ainakin kameran peilin jalkaan.

dwntime

AEB (Automatic Emergency Braking) ja city emergency braking taitaa olla yksi ja sama asia. AEB toimii samalla tutkalla kuin adaptiivinen vakkari. Tuo o.b:n mainitsema kamera laajentaa tuota AEB toimintoa mm jalankulkijatunnistuksella (3Q0 kamerasta lähtien).
AEB voi myös olla vaikka autossa ei adaptiivista vakkaria olisikaan. Edelleen käytössä on sama tutka mutta adaptiivinen vakkari on disabloitu. Sen saa osaava henkilö aktivoitua kyllä toimintaan.

jppetteri

Minulla on samanikäinen Passat ja siinä travel -paketti. Front Assist on, mutta en ole kyllä havainnut että mitään automaattista jarrutusta tapahtuisi. Kun ajaa estettä kohden (vaikkapa autotallin seinää) hiljaisella vauhdilla, ainoastaan parkkitutkat aktivoituvat. Tietenkään mitään kolaritestejä en ole varta vasten autolla tehnyt.. Tien päällä kyllä systeemi varoittaa äänimerkein ja mittariston kuvakkeella kun edelläajava yllättäen hidastaa syystä tai toisesta. Mutta vain varoittaa, ei jarruta edes hiljaisessa vauhdissa. Vissiin jäänyt ruksimatta joku lisävaruste joka tuon toiminnallisuuden olisi aktivoinut.


dwntime

Sitä jarrutusta on pirun vaikea oikeasti testata. Minä olen sen saanut joskus aktivoitumaan siten että vaihdan kaistaa moottoritiellä vähän liian toisen perään, toki silloinkin jarrutus on ollut vain lievä kun olen itse myös jarruttanut.

Tuossa pelkkään tutkaan perustuvassa jarrutuksessa on se "ongelma" että tutka ei havaitse paikallaan olevia esteitä vaan ainoastaan mikäli edessä oleva auto liikkuu niin silloin se tunnistetaan. Siihen tuo kamera tuo hiukan apuja koska se avustaa tunnistamaan myös paikallaan olevat autot / esteet.

jaska74

Aja kylätietä ja pyydä kaveri heittämään rantapallo eteen

Sakari62

Terve,

kiitoksia kaikille vastauksista. Oma kokemukseni automaattisesta hätäjarrutuksesta - tai sen olemattomuudesta - vastaa justiinsa jppetterin kertomaa. Auton ohjekirja antaa ymmärtää, että toiminto sisältyy Front Assist -pakettiin. Ohjekirjan mukaan toiminto on myös kytkettävissä pois päältä. En ole keskikonsolin valikoista kuitenkaan löytänyt päälle-pois valintamahdollista automaattiselle hätäjarrutukselle, enkä ole automaattisen jarrutuksen koskaan havainnut aktivoituvan. Ehkä se vaatii aika tiukan tilanteen. Päälle-pois valintamahdollisuus löytyy kyllä Front Assistille.

dwntime

Hätäjarrutusavustinta ei voi erikseen kytkeä pois päältä, se kytkeytyy pois päältä samalla kun kytket front assistin pois.

Immunity

Hieno kapistus, kun ei ole kaikki parametrit ihan kohdallaan. Pari kertaa motarilla rekkaa ohittaessa kun lyö hälytykset tauluun ja alkaa auto itse jarruttamaan... siihen lisänä vielä perässä letka muita kiireisiä autoilijoita... Auto kai luuli että törmään siihen rekan kylkeen.

En tiennyt pitäskö väistyä heti oikealla kaistalle kun mahdollista ja laskea muut ohi vai painaa talla pohjaan ja häipyä maisemaan  :-X

Jos itsellä saattoi hieman lirahtaa niin takana tulevilla saattoi jo mennä kalsarit vaihtoon.

Menipä siitä lähtien rekan ohitukset ihan manuaalisesti ilman vakkaria tai kevyesti kaasua painaen, ettei vakkari ota ohjaksia.  ::)

gunman

Itse olen havainnut pari paikkaa, joissa atecani front assist lyö hälyt tauluun liki aina.
Ajan unioninkatua etelään keskikaistaa aikomuksenani jatkaa kaisaniemenkadulle.
Jos vasemmanpuoleisilla kaistoilla on pysähdyksissä autoja aikoen jatkaa unionikatua front assist hälyttää
käytännössä aina. Siinä kohdin on sellainen ympyrän tapainen ja kun tulen "ympyrään" sisään, se kaartuu oikealle.
Jos tällöin autoja on vasemmilla kaistoilla tulee häly.

Toinen paikka on Leppävaarassa lintuvaarantietä pohjoiseen ajaessa.
Jos olen vasemmalla kaistalla leipurinkujan jälkeen, niin auto ilmeisesti luulee, että ajan kaiteeseen.
Tie kaartuu oikealle tuolla kohdin ja häly tulee tauluun noin 70% varmuudella.

Hyvin satunnaisesti saattaa hälyttää joissain sillan alituksissa, en ole keksinyt muuta syytä, kun tiukkarajainen varjo.
Tuosta se ei tietenkään saisi hälyttää, mutta en muutakaan syytä keksi.

Jarrutuksia ei sentään ole tehnyt.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy