DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (19%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1197

34788

Olisiko tietoa / suositusta mitä tehdä 2016 GTE Golfin DSG:n kanssa? Mittarissa 150 tkm, auto ostettu viikko sitten. DSG:n öljyt vaihdettu keväällä (ja aiemmin 60 000 välein).

50 km ajon jälkeen ei tapahtunut mitään kun siirsi vaihteenvalitsimen R:lle. Auto seissyt tuolloin työpäivän verran parkissa. Tuohon auttoi virrat pois ja uudelleen käyntiin.

Sen jälkeen on kuulunut päivittäin jostakin vaihdekepin luota kovaa naksetta. Ensin luulin, että muovit elää, mutta taitaa olla mekaaninen/metallinen naksuminen. Tulee yleensä kun auton käynnistää ja vain auton ollessa paikallaan. Kuuluu kyllä selvästi.

Tänään (200 km myöhemmin) ajettu moottori lämpimäksi ja auto seissyt tunnin verran. Pakki päälle, parkkitutka toimi mutta ei liiku mihinkään. Virrat pois ja toimi ok.

Koska tuore tapaus autoliikkeen kanssa, onko syytä koittaa diagnosoida tarkemmin mahdollista isompaa ongelmaa?

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jormapentti

Ajattelin kirjoitella tänne omia kokemuksia DQ200 korjauksesta, autoliikkeen vastuusta ja kuluttajansuojalaista.

Ostin 2016 Superb 1.4 TSI DSG:n heinäkuussa 2022 isosta käytettyjen autojen liikkeestä. Autolla oli ajettu ostohetkellä 104tkm. 11 kuukauden ja 16tkm jälkeen jotkut 5->4 vaihdot tapahtuvat kolisten ja varsinkin ylämäkeen kakkosella pienillä kierroksilla ajettaessa tuntui huomattavaa tärinää. Yhteys myyjään ja sieltä vastattiin, että pitää saada kustannusarvio korjauksista ja, että tässä tapauksessa käytetään kustannusjakoa rikki menneen osan teknisen eliniän mukaan.

Soitin DSG-laatikkoihin erikoistuneelle korjaamolle ja auto korjaamolle tutkittavaksi. Diagnoosi oli, että, että laatikon laakerit vialliset ja sen takia myös kytkin mennyt rikki " maksaa noin 5000 ,.

Sitten alkoi neuvottelu myyjän kanssa. Autoliikkeen esimies kertoi tulevansa vastaan 30 % korjauskustannuksissa, olihan autolla ajettu nyt jo 120tkm ja minäkin jo 16tkm. Keskusteltiin pitkät pätkät kuluttajansuojalaista, 12kk virheolettamasta ja kuluttomasta korjauksesta. Sen jälkeen ehdotus 50 % vastaantulo tai asian voi viedä kuluttaja-asiamiehelle. Edelleen vaatimus kuluttomasta korjauksesta ja mahdollisesti asian vieminen käräjäoikeuteen, jos hommaa ei saada sovittua. Onhan käräjä/hovioikeuksissa annettu jo monta tuomiota samankaltaisista kuluttajariidoista. Sitten päästiinkin jo keskustelemaan jälkimarkkinoinnista vastaavan henkilön kanssa. Hän oli löytänyt 2tkm ajetun laatikon, johon asennettaisiin uusi kytkinpakka. Takuu laatikolle 1 vuosi ilman kilometrirajaa. Minun osuus korjauksesta 750,.

Kai tähän lopputulokseen voi olla tyytyväinen ainakin verrattuna siihen, että myyjä oli ensin valmis tulemaan 30 % vastaan. Tuntuu siltä, että myyjät aina ensin kokeilee kepillä jäätä - jos asiakas nyt hyväksyisikin meidän ”hyvän” vastaantulon, koska ei hän välttämättä tiedä mitä laki oikeasti sanoo tällaisista asioista. No tulipahan opiskeltua ainakin tuo uudistunut kuluttajansuojalaki  :D

buubaa

Mitähän nää P072 alkuset koodit meinaa oikeen? Carlyn selite koodeille on P072C Stuck in gear 1, P072D Stuck in gear 2 jne. Aikasemmin oli Leon Cupra joka anto näitä koodeja, se kävi laakeriremontissa kun piti mekkalaa ja antoi koodeja sen jälkeenkin, nyt hain octavia rs tdi:n ja sekin tarjoilee samoja koodeja :o Molemmat siis dq250.

entropia

Täällä kun puhutaan vain vioista, niin pitänee laittaa yksi päinvastainen viesti myös. Autona Superb Combi vm. 2011 (ensirek. 11/2010). Etuveto 2.0 TDI 105 kW ja laatikkona 6-vaihteinen DSG. Autolla ajettu nyt 370 000 km. Itselläni auto on ollut 150 tkm ajan, kohta 6 vuotta. DSG-öljyt olen vaihdattanut säntillisesti 60 tkm välein paikallisella Skoda-merkkihuollolla. Kaikki muut huollot olen tehnyt itse.

Laatikko toimii edelleen km-lukeman huomioon ottaen moitteettomasti. Ainoat ärsytyksen aiheet on talvella, kun öljyt on kylmät ja kankeat, laatikko vaihtaa selkeän hitaasti vaihteita. Samaten jos kylmällä autolla lähtee peruuttamaan, niin kestää hyvä tovi ennen kuin laatikko ottaa kytkimen "tuntumalle". Mutta lämmettyä ei mitään viiveitä esiinny. Laatikko ei myöskään "töksäyttele", ei ravista jne.

Kaksoismassavauhtipyörän vaihdatin autoon myyjän piikkiin kun sen ostin, se rallatti selkeästi tyhjäkäynnillä. Nyt rallatus on alkanut uudelleen mutta auton arvon huomioon ottaen en aio sitä vaihtaa. Ajan niin pitkään kuin auto kulkee, sen jälkeen romutukseen.

axe

Lainaus käyttäjältä: entropia - 29.08.23 - klo:19:04
Täällä kun puhutaan vain vioista, niin pitänee laittaa yksi päinvastainen viesti myös. Autona Superb Combi vm. 2011 (ensirek. 11/2010). Etuveto 2.0 TDI 105 kW ja laatikkona 6-vaihteinen DSG. Autolla ajettu nyt 370 000 km. Itselläni auto on ollut 150 tkm ajan, kohta 6 vuotta. DSG-öljyt olen vaihdattanut säntillisesti 60 tkm välein paikallisella Skoda-merkkihuollolla. Kaikki muut huollot olen tehnyt itse.

Laatikko toimii edelleen km-lukeman huomioon ottaen moitteettomasti. Ainoat ärsytyksen aiheet on talvella, kun öljyt on kylmät ja kankeat, laatikko vaihtaa selkeän hitaasti vaihteita. Samaten jos kylmällä autolla lähtee peruuttamaan, niin kestää hyvä tovi ennen kuin laatikko ottaa kytkimen "tuntumalle". Mutta lämmettyä ei mitään viiveitä esiinny. Laatikko ei myöskään "töksäyttele", ei ravista jne.

Kaksoismassavauhtipyörän vaihdatin autoon myyjän piikkiin kun sen ostin, se rallatti selkeästi tyhjäkäynnillä. Nyt rallatus on alkanut uudelleen mutta auton arvon huomioon ottaen en aio sitä vaihtaa. Ajan niin pitkään kuin auto kulkee, sen jälkeen romutukseen.
Näitä positiivisiakin näkemyksiä DSG:stä olisi mukava kuulla lisää kun ainakin minä voisin kyllä ostaa "märällä" DSG:llä olevan auton kunhan saisi käsityksen kuinka iso/pieni riski ko. laatikko oikeasti on ja mihin asettuvat mahdolliset korjauskustannukset.Siltä kuitenkin näyttää että DSG:tä osaavat jo suomessakin monet vaihteistopajat pelastaa ihan järjellisillä hinnoilla.Sellaisen havainnon tein että esim. 1,6 tdi koneella olevia dsg autoja on isoillakin kilometreillä paljon nettiautossa ja ne on kai kuivalla laatikolla olevia eli ei nekään kaikki hajoa.

ophaa

Lainaus käyttäjältä: buubaa - 29.08.23 - klo:18:48
Mitähän nää P072 alkuset koodit meinaa oikeen? Carlyn selite koodeille on P072C Stuck in gear 1, P072D Stuck in gear 2 jne. Aikasemmin oli Leon Cupra joka anto näitä koodeja, se kävi laakeriremontissa kun piti mekkalaa ja antoi koodeja sen jälkeenkin, nyt hain octavia rs tdi:n ja sekin tarjoilee samoja koodeja :o Molemmat siis dq250.

Tämä kiinnostaisi itseäkin, allekirjoituksen Passatissa ilmaantui samat koodit seuraavanlaisessa tilanteessa:

Siirsin autoa pihalla ja sammutin sen. Hetken kuluttua oli tarpeen taas liikutella autoa ja painon normaalisti käynnistysnappia vaihteen ollessa P:llä, mutta auto ei käynnistynytkään. Yritin pari kertaa uudestaan ja sama homma, hehkun merkkivalo vilkkui ja infonäytössä välähti myös "vika, vaihteensiirto". Lopulta auto käynnistyi normaalisti eikä tuo temppu ole uusiutunut, mutta tuollaisia vikakoodeja löytyi OBD11:llä.

Laatikko pelaa pääasiassa muuten ihan ok, pl. ajoittaiset töksähdykset liikkeellelähdössä ja ajoittainen "laiskuus" erityisesti kun lähtee liikkeelle pienessä vastamäessä. Laatikkoöljyt vaihdettu vajaan 60tkm välein, samoin kaksoismassavauhtipyörä viime talvena. Voisiko kytkimissä olla jotain?

Arde

Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

buubaa

Joo itellä ei oo tosiaan ollut minkäänlaisia oireita tossa skodassa. Nollasin koodit Maanantaina ja Tiistaina luin koodit uudestaan niin noita koodeja oli kolme kappaletta vaikka laatikko toiminut täysin moitteetta ???

o.b.

Lainaus käyttäjältä: buubaa - 30.08.23 - klo:12:18
Joo itellä ei oo tosiaan ollut minkäänlaisia oireita tossa skodassa. Nollasin koodit Maanantaina ja Tiistaina luin koodit uudestaan niin noita koodeja oli kolme kappaletta vaikka laatikko toiminut täysin moitteetta ???
DSG:n vikakoodit kannattaa lukea moottorin ollessa käynnissä. Itsekin melkein säikähdin kun DSG antoi lähemmäs kymmenen eri vikakoodia. Googletin hetken ja selvisi, että on ihan normaalia, että vikakoodeja on vino pino jos moottori ei ole käynnissä.

hartar

En ole kyllä itse ikinä tuollaiseen "ominaisuuteen" törmännyt. Missä autossa tuollaista tekee ??

o.b.

Omassa -16 Passatissa ainakin. Ne on ilmeisesti jotain haamuvikakoodeja, joita ei esim. ODIS:ksella näe.

hartar

Odiksella en ole kyseisiin asioihin törmännyt, mut hyvä tietää

dwntime

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.08.23 - klo:16:05
Omassa -16 Passatissa ainakin. Ne on ilmeisesti jotain haamuvikakoodeja, joita ei esim. ODIS:ksella näe.

Näin on. Tuosta oli Ross-Techin foorumillakin joskus keskustelua ja RT:n työntekijä kertoi taustaa. VCDS käyttää agressiivisempaa skannausta noille moduuleille kuin esim.dealer työkalut ja se skannaus itsessään saattaa trigata joissain tilanteissa vikakoodin sinne. Siinä oli joku asetus millä tuon sai samaksi kuin dealer työkaluilla. En vaan kyllä muista ulkoa että mikäköhän se oli.

ophaa

Lainaus käyttäjältä: Arde - 30.08.23 - klo:11:46
^ Tuoltahan löytyy ohjetta kytkimen dignosointiin: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=53285.new;topicseen#new

Kiitos vinkistä, yritin kaivella tuon ohjeen avulla tietoja ulos OBD11:n perusversiolla, mutta ei sieltä moisia rivejä löytynyt. Liekö tarvitsee sitten pro-version/onko soveltuva dq250:iin...

Hööpöö

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 30.08.23 - klo:18:20
Kiitos vinkistä, yritin kaivella tuon ohjeen avulla tietoja ulos OBD11:n perusversiolla, mutta ei sieltä moisia rivejä löytynyt. Liekö tarvitsee sitten pro-version/onko soveltuva dq250:iin...

Tsekkaa viitatun ketjun ekassa postauksessa oleva linkki ja lataa sieltä (Muistaakseni linkki tiedostoon oli toisen kirjoituksen alaosassa) Skodan self stydy program-94. SSP-94:ssa oli erikseen DQ250:lle oma osio ko. laatikon diagnosointiin.
Passat Variant B8 Highline, 1.4TSI ACT, DSG7.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: axe - 30.08.23 - klo:07:49
Sellaisen havainnon tein että esim. 1,6 tdi koneella olevia dsg autoja on isoillakin kilometreillä paljon nettiautossa ja ne on kai kuivalla laatikolla olevia eli ei nekään kaikki hajoa.

Omalla The Beetle Cabrio -13 1,2 TSI:llä ja 7v DSG:llä 10 v ja 440 000 km. Hyvin meni ja mukavaa oli.

Arrowrapids

#3197
Mulla 2013 Leon 2.0 TDI 6v-dsg. Oireena huonosti liikkuva vaihdekeppi, varsinkin D:ltä ylöspäin siirto, vähä niin kuin olisi jumissa mutta liikkuu kyllä ilman voiman käyttöä. Mutta tuntuu että menee pikku hiljaa huonommaksi. Muuten vaihteisto toimii hienosti. Mikähän voisi olla vikana?

Koitin tätä ketjua kahlata läpi sivusta 80 eteen päin mutta eipä juurikaan puhetta ko. Asiasta vaan myyjän/maahantuojan vastaan tuloista niin ei jaksanu kymmentä sivua enempää  ;)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Arrowrapids - 23.09.23 - klo:20:43
Mulla 2013 Leon 2.0 TDI 6v-dsg. Oireena huonosti liikkuva vaihdekeppi, varsinkin D:ltä ylöspäin siirto, vähä niin kuin olisi jumissa mutta liikkuu kyllä ilman voiman käyttöä. Mutta tuntuu että menee pikku hiljaa huonommaksi. Muuten vaihteisto toimii hienosti. Mikähän voisi olla vikana?

Koitin tätä ketjua kahlata läpi sivusta 80 eteen päin mutta eipä juurikaan puhetta ko. Asiasta vaan myyjän/maahantuojan vastaan tuloista niin ei jaksanu kymmentä sivua enempää  ;)
Vika lienee kepissä itsessään. Kepistä mennee vaijeri vaihteistoon, mutta se toimii ainoastaan kun keppi siirretään P-asentoon. Muutoin toiminta on sähköistä.

Bumpa

Omat kokemukset DSG7 kuivakytkimestä:

Autolla oli ajettu 240tkm kunnes meni vauhtipyörä kerrasta hajalle ja alkoi kolistamaan=
Vauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihtoon sitten samalla kertaa ja hammasta purren maksamaan helvetin iso lasku tästä.

Tämän jälkeen auto tuntui toimivan todella nätisti muutaman tuhannen kilometriä kunnes alkoi tekemään omituisia nykäyksiä etenkin 3 vaihteella kiihdyttäessä.
Kierrokset nousivat nykien ja tuntui kuin kytkin lipsuisi aina kovemmassa kiihdytyksessä.
Rauhallisella kiihdytyksellä tuota ei juurikaan huomannut ja lämpimällä moottorilla harvemmin teki tuota.
Mitään vikakoodeja en saanut ulos (OBD11) ja omasta mielestäni livedatassakaan ei näkynyt mitään erikoista.

---> Auto pajalle tutkimuksiin missä kytkinkin vaihdettiin ja siellä totesivat, että mekatroniikassa on vikaa ja paineet laskevat alle sallittujen arvojen.
Ei edelleenkään mitään vikakoodeja...

Nyt sitten odotellaan jännityksellä kun purkavat mekan pois, että riittääkö paineakun ja jalan korjaussarja vai meneekö koko mekatroniikka vaihtoon.
Ilmeisesti ollut tyypillistä että tuo paineakun jalka murtuu ja alkaa siitä vuotamaan.

Itse ihmettelen tätä tapahtumaketjua, sillä ilmeisesti monella muulla on ollut sama tilanne että kun kytkin/vauhtipyörä on mennyt vaihtoon niin sen jälkeen hyvinkin nopeasti pettää tuo mekatroniikka...
Mikä tuon aiheuttaa, että menevät noin samanaikaisesti vai voiko vain olla sattumaa..

Autona 2014  Passat B7 1.6tdi

Oli ensimmäinen ja viimeinen DSG minulle..  ;)

seppotaas

Kirjoitan kaverin auton korjauksesta: Tuo paineakun vuoto näkyi ihan yksilöitynä vikakoodina paineakusta (korjaamo monimerkkitesteri). Tuon lisäksi 2 -> 3 välinen vaihto oli töksähtelevä ja välillä saattoi toimia. Paineakun ja jalan välinen O-rengas oli ilmeisesti asennusvaihessa saanut siipeensä ja oli alkanut vuotamaan ( ajettu 230tkm). Mekatronikan korjaussarjalla tuli kuntoon ( 400e osat + työ )
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Bumpa

Lainaus käyttäjältä: Bumpa - 25.09.23 - klo:10:35
Omat kokemukset DSG7 kuivakytkimestä:

Autolla oli ajettu 240tkm kunnes meni vauhtipyörä kerrasta hajalle ja alkoi kolistamaan=
Vauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihtoon sitten samalla kertaa ja hammasta purren maksamaan helvetin iso lasku tästä.

Tämän jälkeen auto tuntui toimivan todella nätisti muutaman tuhannen kilometriä kunnes alkoi tekemään omituisia nykäyksiä etenkin 3 vaihteella kiihdyttäessä.
Kierrokset nousivat nykien ja tuntui kuin kytkin lipsuisi aina kovemmassa kiihdytyksessä.
Rauhallisella kiihdytyksellä tuota ei juurikaan huomannut ja lämpimällä moottorilla harvemmin teki tuota.
Mitään vikakoodeja en saanut ulos (OBD11) ja omasta mielestäni livedatassakaan ei näkynyt mitään erikoista.

---> Auto pajalle tutkimuksiin missä kytkinkin vaihdettiin ja siellä totesivat, että mekatroniikassa on vikaa ja paineet laskevat alle sallittujen arvojen.
Ei edelleenkään mitään vikakoodeja...

Nyt sitten odotellaan jännityksellä kun purkavat mekan pois, että riittääkö paineakun ja jalan korjaussarja vai meneekö koko mekatroniikka vaihtoon.
Ilmeisesti ollut tyypillistä että tuo paineakun jalka murtuu ja alkaa siitä vuotamaan.

Itse ihmettelen tätä tapahtumaketjua, sillä ilmeisesti monella muulla on ollut sama tilanne että kun kytkin/vauhtipyörä on mennyt vaihtoon niin sen jälkeen hyvinkin nopeasti pettää tuo mekatroniikka...
Mikä tuon aiheuttaa, että menevät noin samanaikaisesti vai voiko vain olla sattumaa..

Autona 2014  Passat B7 1.6tdi

Oli ensimmäinen ja viimeinen DSG minulle..  ;)

Päivitystä tilanteeseen.

Selvisin sillä pienimmällä mahdollisella pahalla, eli korjaussarjalla missä tuli paineakku ja uusi kierreosa siihen paineakun runkoon.
Loppui tärinät, pärinät ja ylimääräiset nykimiset.

Korjaussarja 315,  + öljyt + työt..

Toivotaan että laatikon osalta ei enää isompia murheita esiintyisi..

Jorkki

Oma kokemus dq200 laatikon mekatroniikasta. Auto on 2009 1.4TSI Passatti jossa siis tuo 7v DSG. Kytkinlevyt on vaihdettu kertaalleen 100tkm kieppeillä, nyt mittarissa reilu 190tkm.

Laatikko oli kiukutellut jo jonkinaikaa kylmänä, mietti aina hetken ennenkuin suostuu laittamaan vaihdetta. Nyt huomasin että autosta oli tullut pieni öljyvuoto. Viikkoa myöhemmin alkoi mittaristossa vaihde näyttö vilkkumaan. Lukasin vikakoodit OBDelevenillä ja siellä normi paineakkuun viittaavat koodit. Laatikon livedata näytti että mekatroniikan pumppu pyöri koko ajan ja max paineet 30 bar.

Mietin hetken auton paalaamista mutta parin päivän googlailun ja youtube remonttivideoiden katselun jälkeen totesin että puran itte ja katson sitten miten jatketaan. Tallia ei ollut käytettävissä joten nostin keulan akselipukeille. Homma startattiin syksyisessä parin asteen lämpötilassa.

Auto pukeille, keulan alta muovi pois, ilmanputsarikotelo, akku ja teline pois alavesiletku irti, ja muutama sähköjohto syrjään. Sitten mekatroniikasta öljyt ulos (tuli 6 desiä). Mekatroniikan kopan ruuvit auki ja koppa veks. Purkuun meni ehkä pari tuntia tehokasta työaikaa.

Otin kuvaa ja videota mutta en nähnyt muuta hälyttävää kuin paineakun välistä pullahtaneet o-renkaanjämät. Hyllystä löytyi sattumalta T70 torx avain ja otin akun irti. Ei tullut kokeiltua ollenkaan kireyttä vaan tietty tempasin suoraan pitkän varren kanssa ja ihmettelin miten helposti irtosi. Edelleenkään en löytänyt mekatroniikan rungosta mitään vikaa. Mekatroniikan kopasta löytyi sisältä paineakun pään kohdalta pyöreä jälki, joten mietin voisiko akku olla vaan pyörinyt irti.

Merkkiliikkeen varaosapuolelta ei löytynyt koko mekatroniikkaa pienempiä osia joten tilasin ATI-storesta akun O-renkaan ja hain motonetista mekatroniikkaan hydraulilitkut ja autoon uudet jäähdyttimen nesteet. Totaali kulu noin 50 Eur.

Viikkoa myöhemmin osa tuli postissa ja pistin akun ja kopan kiinni. Käytin vanhaa kopan tiivistettä ja ruuveja. Nesteiden täyttöaukko on paskamaisesti startin alla, joten otin täyttöä varten startin irti. Mahtuu olemaan hyvin irroittamatta johtoja.

Nesteet sisään, akku konehuoneeseen,  virrat päälle ja varovainen kurkkaus konehuoneeseen... ei vuotanut. OBDelevenillä katoin että hydrauliikan paineet nousi yli 50 bariin ja pumppu pysähtyi muutaman sekunnin pyörityksen jälkeen. (Autoa ei siis tarvinnut kasata ja käynnistää tätä testiä varten.)

Tässä tapauksessa homma näytti kuitenkin parantuneen, joten pistin startin, akun ja ilmanputsarin kiinni ja sitten auto käyntiin pukeilla... vähän aikaa eteen taakse pyörittelyä ja laatikon vikakoodit pysyi poissa. Hydrauliikan livedataan mukaan pumppu pyörähti 10 sekan välein ja vaihdoissa... paineet 40-60bar haarukassa. Muita vikakoodeja tuli tässä vaiheessa tusina, kun auto ei kai tykännyt eritahtiin pyörivistä renkaista.

Auto alas pukeilta, koodien resetointi koeajolla auto kuumaksi ja yllättäen nesteet pysyi sisällä ja kaikki toimii.

Tämä oli se halvin mekatroniikka remontti?

Temppeli

Lainaus käyttäjältä: rate - 02.01.23 - klo:16:46Täällä yksi vikainen DSG 7 märkä  120tkm ajetussa 2018 Passatissa.
Kolme kertaa heitti häiriötilaan viikonloppuna( 1,3,5 ja 7 toimivat)
Käytin tänään huollossa, vikakoodi P173600 kytkimen asento-anturin sähkövika.
Ei tehty mitään, odotellaan vaan jos vika ilmenee uudelleen??
Viimeksi vika ilmeni n.200km maantieajon jälkeen, kiva lähteä seuraavan kerran reissuun[move][/move]

Tismalleen sama herja tuli itsellä ensimmäisen kerran syksyllä. Auto 2.0 tsi 4x4  kodiaq DSG 7 vuosimallia 2019 ajettuna 90tkm. Huoltoon kun vei niin sanottiin että herja pitäisi olla päällä että mitään pystyy alkaa selvittään. Koodeista löytyi siis kyllä tuo juurikin sama kytkimen asento-anturin häikkä. Meni reilu 3kk kun vika tuli uusiks. Välissä ajettu kaikenlaista ajoa, välillä myös reilumpaa matkaa.
Nyt siis joulun alla teki herjan uusiksi ja sen jälkeen useamman kerran. Aina kuittaantuu kun sammuttaa auton.
Mittaristoon jää kuitenkin palamaan pakokaasujen valvontajärjestelmän vikavalo.
Se saattaa palaa muutaman käynnistyksen ja ajon verran ja sitten kuittaantuu. Mitenkä teillä/muilla kellä sama oire ollut on hommat ratkenneet?
Rs huollossa tulee omaa autoa käytettyä, mutta tosiaan pitäisi sinne päästä kun vika on päällä ja eipä tietenkään ikinä ole sattunut niin että liike olisi auki kun häiriöt tulee.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Temppeli - 12.01.24 - klo:20:37Tismalleen sama herja tuli itsellä ensimmäisen kerran syksyllä. Auto 2.0 tsi 4x4  kodiaq DSG 7 vuosimallia 2019 ajettuna 90tkm. Huoltoon kun vei niin sanottiin että herja pitäisi olla päällä että mitään pystyy alkaa selvittään. Koodeista löytyi siis kyllä tuo juurikin sama kytkimen asento-anturin häikkä. Meni reilu 3kk kun vika tuli uusiks. Välissä ajettu kaikenlaista ajoa, välillä myös reilumpaa matkaa.
Nyt siis joulun alla teki herjan uusiksi ja sen jälkeen useamman kerran. Aina kuittaantuu kun sammuttaa auton.
Mittaristoon jää kuitenkin palamaan pakokaasujen valvontajärjestelmän vikavalo.
Se saattaa palaa muutaman käynnistyksen ja ajon verran ja sitten kuittaantuu. Mitenkä teillä/muilla kellä sama oire ollut on hommat ratkenneet?
Rs huollossa tulee omaa autoa käytettyä, mutta tosiaan pitäisi sinne päästä kun vika on päällä ja eipä tietenkään ikinä ole sattunut niin että liike olisi auki kun häiriöt tulee.

Tiktokissa pyörii tällänen SimoLammikko Kurusta.
Korjailee päivittäin näitä.

https://www.tiktok.com/@simolammikko?lang=fi-FI
https://www.simolammikko.fi/

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 13.01.24 - klo:11:37Tiktokissa pyörii tällänen SimoLammikko Kurusta.
Korjailee päivittäin näitä.

https://www.tiktok.com/@simolammikko?lang=fi-FI
https://www.simolammikko.fi/

Tässä itseasiassa 7lovisen märän ongelma Lammikolta https://www.youtube.com/watch?v=E-wwnLQI4wc

Martin

https://aijaa.com/9X9G71

Aika kehnosti lämpiää dsg laatikko. Normaalia ajoa 45min ja pakkasta -16 ja ei tuon enempää öljyt lämpee (35 astetta)
Auto s3 8v -17

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Martin - 16.01.24 - klo:12:30ei tuon enempää öljyt lämpee (35 astetta)
Auto s3 8v -17

Enemmän kitkaa, enemmän lämpöä. ;) Eli ajaa vähän epänormaalisti niin kyllä se siitä alkaa lämpenemään. Mäessä luistattaminen/ryömittäminen lämmittää kytkimiä/öljyjä myös tehokkaasti. .

Voisi kai sitä viritellä säteilylämmittimen DSG-vaihteistolle, mutta aika kylmässä paikassa se on ajoviiman kannalta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Martin

Joo lähinnä yllätti kun joskus kuullut että laatikko kyllä lämpee nopeasti kun normaalisti ajelee. Tuo vaikuttaa siltä ettei koskaan kylmemmillä säillä dsg kovin lämmin/notkea ole.

Kaapeli64

Eikös tämä korjaannu paljon sillä että laittaa maskin keulalle jotta ajoviima ei jäähdytä konetilaa niin paljon? Lisäksi koneen syylärin läpi mennyt ilma on huomattavasi lämpöisempää kuin raaka ajoviima, jos vaan ilmavirtaa rajoitetaan maskilla riittävästi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy