Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - dwntime

#1
^ Täysin oikeassa.

Haaste miksi monikaan jälkiasennussoitin ei toimi Seat Sound Systemin kanssa on epästandardi kaiutinlähtöjen määrä. Normaalisti noissa soittimissa on neljä lähtöä. Etu vasen + oikea sekä taka vasen + oikea. Seat Sound Systemia tukevissa tehdassoittimissa on noiden lisäksi vielä 2 lähtöä, center ja Subwoofer.
Tämä rajaa myös OEM soittimien osalta siten että vain Audi A3 ja Leon/Ateca OEM multimediayksiköt käyvät. Audin joutuu toki flashaamaan uudelleen brandattyna Seatin soittimeksi mutta onistuu konvertoida.
#2
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
18.10.23 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 06.10.23 - klo:00:36
2019 Passatista tuli leasingvuodet täyteen ja se vaihtui Superb iV L&K:hon. Travel assist Pasuunassa toimi myös ilman vakkaria (tai siis piti auton keskellä kaistaa), mutta tässä tuntuu että vaatii vakkarin päälle ennen kuin lopettaa seilaamisen kaistaviivojen välillä. Koitin etsiä, mutten äkkiseltään löytänyt asetusta tuolle, onko kaistan keskelläpito siis vain vakkarin yhteydessä toimiva ominaisuus Superbissa? Saakohan tuota edes koodaamalla muutettua, muistaakseni jossain VAGeissa on kaistavahdin reagointi säädettävissä late, early, menu -tyylisesti....

Onko siellä ajoavustinvalikossa mukautuva kaistaohjaus valittavissa? Laita se päälle niin loppuu seilaaminen.
#3
Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 18.10.23 - klo:12:52
Jep, kun se bugi on ostettu (ei omaa tuotantoa) Continentalilta, joka on voinut puolestaan ostaa bugin Elektrobitilta.
https://www.continental.com/en/press/press-releases/2019-11-12-icas-vw/
"..including a host of vehicle connectivity features such as the ability to install new functions and safety updates in the vehicle via a wireless connection. The server is based on Continental‘s many years of experience with gateway control units, whose function now forms part of the much more comprehensive ICAS1. The conceptual framework for the server is a high-performance computer platform developed by Continental in cooperation with Elektrobit."

Ei aivan. Tuossa puhutaan platformista, HPC tarkemmin ottaen. eCall on sovellus platformin päällä ja se on kyllä ihan VW:n omaa käsialaa. Tai jonkun miljoonista muista alihankkijoista. Se bisneslogiikka miten eri signalointia tai radioverkkojen switchauksia tehdään on kyllä ihan siellä sovelluksessa, ei ole platformin tehtävä.
#4
Vaatii koodauksen, autokohtaisen datasetin ja kalibroinnin.
#5
Lainaus käyttäjältä: Tuumi - 11.10.23 - klo:21:37
Toinen sitten, kun oli sellanen kiva 'novelty' lisä "koko katon" (eli jatkuu takapenkkien puolelle) kattoikkuna. Ihan jees muuten, mutta se aurinkosuoja (tai miksi sitä kangasta kutsutaan) oli revennyt heti siitä kiskon perästä ja on karannut kerälle sinne auton perään. Kyselin asiasta parista huollosta ja yhdessä uskalsivat jotain sanoa hinnaksi korjata se (heidän mielestään koko helahoito pitäisi vaihtaa moottoreita ym. myöden). Putsasin kuitenkin ne kiskot, heitin silikonisprayt perään ja se 'kelkka' kulkee ihan ongelmitta ees sun taas.
Niin onnistuuko tuon fiksaaminen ihan sillä, että repii kattoverhoilun mäkeen ja tilaa netistä vaan mitoiltaan sopivan kankaan ja vaihtaa sen vanhan tilalle ja heittää kiskoille? Ja jos, niin onnistuuko irroittamatta lasia?

Q5:een joskus taannoin kaivelin nuo ohjeet ja virallinen ohjeistushan ohjeistaa vaihtamaan koko sen paketin missä on moottori, kela ja kangas. Aliexpressiltä saa tilattua pelkkää kangasosaa jossa on molemmat päätykappaleet valmiiina. Tuo vaatii sen perässä olevan boksin purkamisen ja uuden rullan asennuksen sinne.
Muistaakseni lasikattoa ei tarvinnut irrottaa mutta sisäkaton verhoilu pitää. Se on aika iso ja työläs operaatio.
#6
Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:14:55
Ainakin Superbissa toimii kuten tavallinen vakkari. Kokemusta on. Kun anturi menee pimeäksi niin vaihdan tavallisen vakkarin puolelle ja meno jatkuu.

Ihan vasta täällä joku kirjoitteli, että ei siitä huolimatta toimi normaalillakaan vakkarilla jos on tuo tunnistinnäkymä herja. Pitääpä koettaa etsiä se viesti. Itsellä ei tuosta kokemusta ole kun normaalia vakkaria en ole jaksanut koodailla päälle. Ei ole tarvetta :)
#7
Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:11:52
Ainakin uudemmissa volkkareissa saa koodattua kolmanneksi vaihtoehdoksi sen ihan perinteisen vakkarin.

Joka myöskään ei toimi jos menettää tunnistinnäkymän, ainoaksi vaihtoehdoksi jää käyttää nopeudenrajoitinta.

Tästä löytyy foorumilta vahvistus etsimällä.
#8
Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 08.10.23 - klo:08:45

Itse tutka on varmaankin edelleen lämmitetty mutta sen edessä oleva keulamuovi ei ole. Lisäksi jos ilmarakoa niin se lämpö ei siirry suorassa kosketuksessa tutkasta maskiin.

On edelleen lämmitetty, olet oikeassa. Ja tuo mitä kirjoitat on yksi syy siihen miksei se lämmitin siellä hirveästi auta. Toinen on että se lämmitin on itse asiassa aika tehoton. Aiemmissa Golfeissa ja Leonissa se tutka on näkyvillä siinä puskurin ilmanottoaukon keskellä ja siitä huomaa hyvin kuin se lämmitin ei vaan jaksa. Hyvin pieneltä alueelta sulattaa lunta mutta ei niin paljon etteikö tutka menisi tukkoon.

BMW:n lisäksi nuo uuden sukupolven Volvot toimivat myöskin täydellisesti talvella kun tutka on siinä samassa kotelossa missä tuulilasikamera on.
#9
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.10.23 - klo:13:58

Mittariston vaihto vaatii on-line yhteyden tehtaalle ja ODIS-tietokoneen. Merkkiliike ei suostu vaihtamaan käytettyä mittaristoa, kysytty on.

Harmillinen juttu sillä merkkiliike on nykyisin ainoa joka voi käytetyn mittariston vaihtaa. VW on tiukentanut käytettyjen IMMO komponenttien sopeutusta toiseen autoon.

Oliko alkuperäisen kirjoittajan autossa kessy vai perinteinen avain? Onko mittaristok sulake SC17 tsekattu että se on ehjä? Se sisätilan sulakerasia.
#10
VCDS (VAGCOM) / Vs: Sisävalaistus?
05.10.23 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 05.10.23 - klo:21:10
Kiitos selvityksestä. Olin tähän asti ollut siinä ymmärryksessä että ovien ohjainlaite hoitaa myös monivärin.

Ei, tulee BCM:ltä ja on LIN väyläohjatur kuten o.b kirjoittikin.

Jälkiasennus mahdollinen mutta todella työläs ja varsinkin koodauksen osalta todella haastava.
#11
Lainaus käyttäjältä: J0Keri - 05.10.23 - klo:15:04
Ostin siis tuon toisen käytettynä. Viimeinen kirjain on tosiaan eri.
Pitänee nyt sitten kaivaa oikean puolen umpiosta ehjä boksi irti ja kokeilla lähtiskö sillä pelaan.

Osaako kukaan selittää että miksi vilkku toimii mutta ei päivävalo. Ymmärtääkseni samat ledit ja sama ohjainboksi. Vilkku toimii siis sekä vanhalla että uudella boksilla.

Vilkkua ohjataan BCM:ltä, ei tuolta boksilta. Kokeile tosiaan vaihtaa se toiselta puolen. Sillä saat varmuuden että toimiiko ledit niin ei tule turhaan ostettua toista boksia. Väittäisin kyllä että tarvii tuon F loppuisen, sitä se ETKA:kin tarjoaa Passattiin.
#12
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 05.10.23 - klo:08:04
Olet dwntime ihan oikeassa, tarkemmin kaavioita katsottuna niin tuo pitää paikkansa. Perusledeissä ei ole D6 ja D7 ohjainlaitteita vaan BCM ohjaa valoja. Päiväajovaloille ja vilkuille on ohjainlaite erikseen. Olisi pitänyt heti kättelyssä varmistaa tuo asia. Mitä tästä opimme.. olettamus on kaikkien munausten äiti.  :D

Ihan hyvä olettamus tuo oli :) Don't worry. Noita valoja vaan on melkoinen setti VW:llä ja noiden kombot on aivan hitonmoinen härdelli. Samoin kuten kirjoititkin jo niin noiden toimintaan saattaminen on sitten myös melkoinen haaste erityisesti jos autossa on AFS valot. Kaikki ohjainlaitteet pitää mätsätä, ne pitää parametrisoida ja koodata oikein.

Alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa suosittelisin vielä tuplatsekkaamaan tuon DRL ohjainlaitteen että on varmasti viimeistä numeroa/kirjainta myöten sama kuin alkuperäinen. B j C indeksin laite ei ole sama vaan on tarkoitettu eri valotyypeille.
Oletan nyt myös mutta olettaisin että tuossa on se vika nyt, on vaan väärä ohjainlaite niille valoille.
#13
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.10.23 - klo:18:39
Ilmeisesti kaikki tuolla osanumerolla varustetut purkit ei tue A2DP:tä? Muistaakseni CarSystem myi "paranneltua versiota", josta tuki löytyy.

Mulla olin ihan romikselta ostettu mikälie random versio tuosta. Tuota sillon aikanaan kaivelin että mikä noista toimii ja tuosta C versiosta lähtien tuki pitäis löytyä.
Toki noita BT purkkeja on melkoinen kirjo olemassa että voihan se olla että on versio jossa tukea ei ole.
#14
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 22.09.23 - klo:09:00
Obd11 ei pysty siihen. Eli siihen täytyy saada oikea datasetti ujutettua 4b ecun kautta joka toimii masterina d6 ja d7 ecuille. Oikeastaan tässä vaiheessa olisi viisanta tarkastaa mitä vikakoodeja antaa sillä purkuosalla ja eroavatko ne alkuperäisen ohjainlaitteen vikakoodeista.

Ei ole noissa perusmallin ledeissä D6 eikä D7 moduuleita. Vuosimallia ei mainittu mutta epäilen ettei ole edes 4B moduulia.

Noissa perusmallin ledeissä iso osa ohjauksista tehdään BCM:n kautta. Tuo päiväajovalojen ohjainlaite ei myöskään tarvitse koodausta. Se menee ihan tuollaisenaan sisään. Se nimensä mukaisesti vain ohjaa noita päiväajovaloja.

Alkuperäiselle kirjoittajalle. Kuten Jacce jo kirjoitti, on erittäin tärkeää että se DRL ohjainmoduuli on tismalleen samalla osanumerolla kuin se alkuperäinen tai mikäli siihen on tullut korvaava osa, niin sitten ETKA:n kertoman korvaavan osan osanumero. Noissa on sisäisiä eroja miten ne ohjaavat noita valoja ja se softa on kovakoodattu tietyille valotyypeille.
#15
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.10.23 - klo:13:22
BT-purkkina toimiva on ainakin 3C8035730E, sellainen oli omassa autossani.

Pitäis toimia myös 7p6035730c. 9W7 on se magic PR koodi mikä pitää BT purkista löytyä. Mulla oli tuo boksi RCD 510 kaverina ja pelas hyvin sekä kappaleiden nimet että rattinapit.
#16
Jos samoilla öljyillä on ajettu paljon ja itse tekee vaihdon niin sitten itse suosittaisin huuhtelua. Toki se on sen ylimääräisen vajaan satkun tarvikkeisiin mutta saapa ainakin kaiken vanhan öljyn laatikosta pois.

Jos teetättää niin, no, se on lähes tuplat normi öljynvaihtoon.
#17
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.09.23 - klo:21:32
^ ei sitä 360 kameraa tarvitse sentään koska ei sitä minunkaan autossa ole vaikka kärryapuri löytyy. Kai tuon kääntyvillä viivoilla varustettu kamera siis riittää.

Joo ei tartte. Oikeassa olet. Mutta pitää olla sama peruutuskamera kuin mitä käytetään 360 kamerasetissä. Olikohan 568 tai 566 se mikä tukee trailer assistia ja 556 loppuinen joka ei tue
#18
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.09.23 - klo:15:08
^ sulla näkyy olevan tuon automaattinen taskuun peruutus. Eli olisi riittävästi rautaa myös kärryavustimeen. Se on yllättävän toimiva jos pitää pitkiä matkoja vaikka suoraan peruuttaa. Ei sitä sulle oltu kuitenkaan koodattu kai?

Trailer assist vaatii peruutuskameran, ja vieläpä tietyn mallisen sellaisen.
#19
Lainaus käyttäjältä: eGGe - 20.09.23 - klo:12:26
2018 vuoden Touran, 1.2TSI manuaali, 71k ajettu, ja huoltoohjelma kehottaa nyt tarkistushuollon yhteydessä että pitäisi vaihtaa jakopään hammashihna. Näköjään 6 vuoden välein on suositus? Lysti maksaa marmorilla reilun tonnin!

Kerrottiinko mitä tuo tonni sisältää? Leon 1.2TSI vuosi sitten hihna vaihto 690â,¬ marmorilla niin kuulostaa aika tyyriiltä tuo hinta. Lieköhän tarjoilleet myös vesipumppua tuohon? Sitähän ei näissä ole välttämätöntä vaihtaa, koska vesipumppu ei ole jakohihnan yhteydessä, vaan toisella puolen konetta ja sen voi vaihtaa erikseen sitten kun sen aika tulee.
#20
Jaa-a, ready ilmeisesti on hybridien erikoisuus ja hybridissa on oma mittariston osanumero muutenkin. Toki en voi varmaksi sanoa mutta väittäisin että ei tarvii palaa tuossa sun autossa mikään tuossa kohtaa.

Öljynpaineen merkkivaloa ei taida olla erikseen vaan  keskinäytössä varoitetaan vähäisestä öljymäärästä tai öljynpaineen alenemasta.
#21
[Steuergerät defekt (SiLa) "Sicherheitswarnlampe"]

Tuo viittaisi siihen että mittaristosta on kärähtänyt jonkin varoitusvalon led. Tuskin hehkuja siellä enää on :)

Jos ei aiheuta mitään ongelmia niin en sen enempää tuosta huolehtisi.
#22
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 17.09.23 - klo:12:11
Tutkimatta sen enempää asiaa, niin Adaptiivinen vakionopeudensäätö on ihan varmasti vakiovaruste varsinkin vm. 21  Gte:ssä.

No kannattaisi ehkä tutkia. Kuten totesin että jos kyseessä on jonkin muun maan auto kuin Suomen niin ei ne vakiovarusteet ole samat välttämättä.
Tässä ihan todella nopealla haulla löytyi heti -21 vm Golf GTE jossa EI ole adaptiivista vakkaria :
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=364712642&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=HYBRID&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&maxFirstRegistrationDate=2021-12-31&minFirstRegistrationDate=2021-01-01&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&action=eyeCatcher&searchId=ed48f2a9-0380-c69c-7f56-06729f90f3a3&ref=srp

Ja äkkiseltään katsottuna ei näyttäisi olevan minkään valtakunnan vakkaria tuossa.
#23
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 17.09.23 - klo:09:03
Acc siitä satavarmasti löytyy ja perus vakkarin pystyy koodaamaan autoon ihan OBD11: llä.


picture sharing

Ei kai se ACC mitenkään satavarma ole. Autohan voi olla Ruotsin tai Saksan tuonti jolloin varusteet voi olla sitten mitä vaan.
#24
Lainaus käyttäjältä: pasi - 17.09.23 - klo:11:39
Kuinkas toimii regen liukkaalla kelillä takavedolla? Hanskaako luistonesto homman eleettömästi vai tuleeko perä irti -fiiliksiä kun esim kaarteessa höllää kaasua?

Ei taida MEB alustaiset autot regeneroida vain pelkkää kaasua hölläämällä. Ei ainakaan ID4 näin tehnyt. Vasta kun painat jarrua tehdään jarrutus ensin regeneroimalla ja kun painaa pedaalia lujemmin niin normijarrut tulevat mukaan.
En muista että olis ainakaan itsellä ollut koskaan tuollaista ID4:lla. Tai en ainakaan noteerannut.

Vetopidon kanssa oli sitten enemmänkin ongelmia ja siinäkin suurin syy oli aivan totaalisen surkea ESP softa. Tuo ilmeisesti parantunut merkittävästi 3.x softan myötä mutta 2.3 oli ainakin vielä aivan toivoton.
#25
Vikakoodien lukuun. Vika voi olla niin monessa paikkaa että ei tuota arvaamalla oikein voi neuvoa.
#26
Onko autossa DCC?
#27
Lainaus käyttäjältä: toukka - 12.09.23 - klo:20:32
Vaihdoin kellojousen.

Vaihdoin uuteen sen koodin, joka oli vanhassa.

suoritin auto-scan haun VCDS:llä. Nollasin vikakoodit. Kaikki ei nollautunut.

Koitin suorittaa kalibroinnin. Peruutin auton pois tallista ja koitin tehdä ohjeen mukaan. Ei onnistu.

MIKÃ,, NEUVOKSI ???

Nopea apu tarpeen !

Teitkö tarkalleen tuon ohjeen mukaan? Vanhempi auto niin vaatii tuon brake electronics moduulin kautta sen resetoinnin
#28
Skoda / Vs: Skoda dynamic light assist?
12.09.23 - klo:11:12
Olikohan 2020 kun tuli Octavia 4. Siinä on taas yhtenäiset ajovalot ja muutenkin auto on kyllä sen verran erinäköinen että erottaa kyllä.
#29
Skoda / Vs: Skoda dynamic light assist?
12.09.23 - klo:08:43
Mutta vasta uusissa Octavia 3:issa. Ei siis ole vielä facelift 3:ssa jossa tuli tuo kaksiosaiset led valot.
#30
VAG / Vs: Side assist epäkunnossa?
11.09.23 - klo:19:45
Voi olla että se peilissä oleva ledi on rikki. Vikakoodit pitäisi luetuttaa. Se kertoisi tarkemmin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy