Golf V Variant vetokoukun asennus

Aloittaja Mh82, 16.05.13 - klo:11:40

« edellinen - seuraava »

Mh82

Autooni pitäisi asentaa vetokoukku. Asennuksen ajattelin tehdä itse, koska työ näyttää maksavan liikkeissä n. 400â,¬. Onko kokemusta, onko kuinka hankala homma? Entäs sähkösarjan asennus, onko takakontissa valmiit liittimet, vai vaatiiko isompia sähkövetoja? Ajattelin lähinnä Kovilin koukkua, jota tarjosivat volkkariliikkeessä, tai Motonetin vastaavaa.

Katsoin netistä koukun ja sähkösarjan hintaa, niin noin 300â,¬:n paikkeille näyttää saavan. Lisäksi koukun asennus vaatii ilmeisesti ajotietokoneen uudelleenohjelmointia, mutta se ei kuulemma montaa kymppiä maksa.

Tos®

Kovilin hinnalla saat alkuperäisen ja irrotettavan (täysin piilotettavan) westfalian koukun esim http://www.bertelshofer.com/ johtosarjaksi kannattaa ottaa se kalliimpi.
Tuon lisäksi joutunee uusimaan takapuskurin alahelman.

Johtosarja pitää vetää puskurin takaa sulakerasialle asti.
Netistä löytyy ohjeita.
Westfalian sivulta myös suomeksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Puskurin alaosaan voi tehdä reiän tai ostaa uuden missä on luukku koukulle. Itse tilasin marmorilta luukkuhelman, se oli n. 100 e ja maalaus 50 e. (Mulla on kaikki helmat plus sivulistat maalattu korinväriin, jos sulla on orkkis mustat helmat niin sittenhän ei tarvi maalailla).

Itse koukku on todella helppo asentaa, puskuri irti ja pari pulttia. Myös johtosarja on iisi, hiukan joutuu verhouksia purkamaan mutta loppujen lopuksi kytkentä on helppo eikä kytkettäviä johtoja ole kuin muutama ja ohjeet ovat todella selkeät. Ei ole mitään valmiita liittimiä missään, ja johtosarja viedään takakontista kuskin jalkatilaan asti. Mutta kuulostaa työläämmältä kuin itse asiassa onkaan. Mä laitoin 13-napaisen johtosarjan, eipähän navat lopu kesken  ;D Sen kanssa pitää käyttää sitten adapteria 7-napaisen kärryn kanssa, no problem.

Ohjelmoinnin vaatii, se onnistuu myös muualla kuin merkkiliikkeessä, joko vcds-testerillä jollaisia areenalaisilla täällä on monella tai esim. bosch-testerillä jollain korjaamolla.

Minä siis asensin itse koukun juuri samanlaiseen autooni kuin sulla on viime kesänä ja tilasin vermeet täältä : http://www.autoteilemann.de/catalog/product/view/id/254405/s/westfalia-anhangevorrichtung-321630900113/category/5449/


Laita yv:tä jos on jotain kysymyksiä, tai jos vaikka haluat kuvia miltä näyttää westfalian koukku variantissa  :)

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Mh82

Kiitokset erittäin hyvistä vinkeistä. Tilaan tollaisen Westfalian koukun, koska näyttää tosiaan saavan lähes Kovilin koukun hinnalla. En viitsisi 100â,¬ maksaa uudesta puskurin alaosasta, kyllä kai siitä ihan siistin saa jos itse leikkaa palan pois alkuperäisestä...

tsiih

Se ei ole mikään pieni pala minkä joutuu leikkaamaan, kun westfalia on suunniteltu yhteistoimintaan juuri luukun kanssa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Mh82

Näköjään ebaysta löytyy Westfalian koukkua ja 13 -napaista johtosarhaa 256â,¬: http://www.ebay.de/itm/VW-Golf-5-Variant-Anhangerkupplung-abnehmbar-13pol-E-Satz-Westfalia-neue-AHK-/280830312955?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AGolf+V+Variant&hash=item4162ca81fb

Pitääpäs myyjältä kysäistä toimituskuluista.

Tos®

Tuo ebayn johtosarja ei taida tukea yhdistelmävakautusta, hälytintä, valojen diagnostiikkaa tms alkuperäistä?


Siksi hinta on nuon edukas

Omaani kun tilasin niin westfalian ohjausboksin tarran alta kuulsi vw oem tarrat...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

terppa

Hei!

Mikä on tilanne 2003 variantin suhteen (nelos kori?), vaatiiko ohjelmointia, vai onko vetokoukun asentaminen  ihan plug´n play?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy