Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Santeri

#1
Morjesta foorumilaiset pitkästä aikaa.
Ollut Pasuunalla huolettomia kilometrejä sitten jakoketju vaihdon ja ovien maalausten jälkeen. Nyt mittarissa n.192000km.
Mutta tulipa tuossa äitienpäivänä huomattua että kappas että kuskinpuolen takalokasuoja kukkii hienosti. Sisäpuolelta jo maalitkin jäivät käteen.
Paikallisella maalaamolla kävin kysymässä niin 700â,¬ oli arvio.
Ajoin sitten Lahden Autotalo Laakkosen korikorjaamolle niin VW vastaan tulolla kustakkukset 500â,¬.
Oli kyllä rehellinen korikorjaamon tyyppi kun sano suoraan että näitä ollut aikasta paljon (normaalistihan ollut aina kaikki yksittäistapaus juttuja kuten tuo jakoketju juttu).

Sitten tuossa talvella kävi legendaarinen eli lähdin pihasta kun töpseli oli autossa kiinni. No puskurihan siitä lohkes. Nyt tuossa kattelin sen korjaamista jotenkin.
Mutta milläs tuon keskimmäisen alaritilän saa irti ? Kahden ruuvin irrotuksen jälkeen ei hievahdakkaan eikä mitää klipsuja näy. Sivuthan lähdee helposti muuta niitä kautta ei päässyt piuhaan käsiksi että sais sen kierrettyä irti.
Milläs liimalla tuo kannattais korjata ? Itse ajattelin epoxsia.
#2
No niin nyt ois taas paskatti kunnossa. No ainakin hetken...  ;D

Vaihdatin helat taakse ja eteen samalla.
Eikä tullut paljoa maksamaan kun tarvikkeet hommasin mister-auto.fistä (Delphin helat eteen ja taakse posteineen 61â,¬) ja paikallinen pikku huoltamo asensi (200â,¬).
Kun Autotalo Laakkosella ois maksanut pelkästään etu helojen vaihto 400â,¬.

Myös ilmastoinnin ujellus lakkasi kun kompuraa/laturia pyörittävä moniurahihnan vaihdatin myös.

Läppämoottorin kerkesin saksasta hommata mutta ylimääräinen ääni kuuluikin itse puhaltimesta. Tämä selvisi siinä kohtaa kun hansikaslokeron purin irti.
Eikä ollut edes rikki vaan jotain paskaa sinne päässyt (kun pyöräytin käsin pari kertaa ja uudestaan päälle niin ääni katos).
Itse läppämoottori en sitten jaksanut alkaa vaihtaa kun purettavaa näytti edessä olevan aikasta kivasti (eikä mitään hajua mistä pitäis aloittaa).
#3
Jälleen uusia ongelmia.  :-\
Johan sitä oltiinkin vikavapaita pari kuukautta.
Tällä kertaa ongelma automaatti ilmastoinnin kanssa.

Ihme ininä alkoi kuulumaan keskikonsolin sisältä mutta vika paikallistui VCDS avulla todella nopeasti:

1 Fault Found:

01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)

Nyt sitten odotellaan saksasta uutta osaa.

High Pitch Whine from Climatronic when A/C turned on]
[url=http://www.youtube.com/watch?v=gLCsyGKTsyg#ws]High Pitch Whine from Climatronic when A/C turned on
[/url]

Toinen ongelma oli kauhea ujellus AC ollessa päällä. Muuttui moottorin kierrosten mukaan.
Nyt kun helteet loppui niin loppui ujelluskin.
Näemmä moniurahihna lopussa eli pitäis vaihtaa lähiaikoina.


PS. Rouva jo ehdotteli että pitäis paskatti laittaa kiertoon. Eihän tästä nyt raaski luopua  :D
#4
Tämä oikean puolen sirinä nyt selviskin nopeasti.
Sain vihdoin läppärin tulille ja vikakoodeista löyty tämmöinen:

1 Fault Found:

01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)
            000 - - - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 48
                    Reset counter: 5
                    Mileage: 168302 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2014.08.02
                    Time: 09:50:52

Tuota kun VCDS yritti testata niin sirinä vaan kasvo.

Nyt pitäis saada selville kuinka toi vaihdetaan ja mistä kannattaa uusi hommata. Ei ainakaan marmorilta ?
#5
Tämmöset ongelmat ois 2009 Passattini kanssa:

Kun AC päällä niin koneen kierrosten mukaan menevä vinkuminen/vonkuminen alkaa kuulua konehuoneen puolelta.
Kuuluu parhaiten kaupunki ajossa mutta jos auto pysähdyksissä niin ääntä ei saa kuuluviin vaikka kaasua polkis.
Ilmastointi huolto suoritettu vasta kesäkuun alussa.
Ideoita ?
Huollossa kävin kyselemässä niin sanoivat vaan että aja vika ulos. Epäilivät tosin että moniurahihna vois äänen pitää.

Toinen ongelma on kun apukuskin puolelta kuuluu ihme sirinä kun AC on päällä.
Oisko joku läppä moottori hajoamassa ?

Tässä video äänestä:

https://www.youtube.com/watch?v=gLCsyGKTsyg
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8 (2015)
08.07.14 - klo:10:21
Vieläkin B6 Passati on se komein passatti ( ja Passat CC) ja Golfeissa edelleen V koppanen (paitsi farkku) hienoin.
Oi miksi VW nämä on pitänyt pilata  :'(
#7
Lainaus käyttäjältä: Hifisti - 30.06.14 - klo:19:22
Tuosta on tosiaan puolet työtä.

Joo mutta mulla siis töineen ton 1250â,¬-300â,¬=950â,¬.
Oli korjauksessa Autotalo Laakkosella eli ei missään halppis pajalla.
#8
Lainaus käyttäjältä: Hifisti - 30.06.14 - klo:18:59
Kerron oman tarinan tästä ketjuseikkailusta.

Vein auton (1.4tsi Passat -09) huoltoon ja soittivat että ketju rallattaa. Autolla ajettu 192tkm ja maahantuoja sanoi etteivät tule ollenkaan vastaan. Syynä se että ketju on muka elämänsä päässä ja yksi huolto on mennyt auton historiassa 3000km yli. Noh pakko oli saada auto nopeasti käyttöön joten korjautin auton ja purin hammasta. Lasku oli 2560e....

Onko nuo syyt teistä ihan ok? Ok, autolla on ajettu ihan mukavasti mutta eikös jakopään ketjun pitäisi kestää auton elinikä? En tässä nyt toivo mitään 100% vastaantuloa mutta jos nyt jotakin edes.

Auton korjaava merkkiliike ei ala millekkään ja VV Autolle ei ole mitään sähköpostiosoitetta (?).

Kertokaapa mielipiteitä asiasta.

Ai että 2560â,¬. Aika kallista...
Omaani 1.8Tsi (2009 Passat) makso uudet kikkeet 1250â,¬ ja myyjä tuli vastaa 300â,¬ (vaikka ostosta oli jo 2v) niin jäi itelle maksettavaa 950â,¬.
Näin siis helmikuussa.
#9
Tästä ollut aikaisemminkin puhe muistaakseni.
Eli eihän kilometri verotukseen tarvi mitään paikantimia ym. turhaa.
Kun katsastuksessahan otetaan kilometrit ylös jonka mukaanhan olisi helppo verottaa. Eikös vaan ?
Uusilla autoilla pitäis käyttää auto konttorilla vaan kilometri tarkastuksissa. Vanhemmilla autoilla sehän hoituis normi katsastuksen yhteydessä.
Tällä systeemillä ei tulis valtiolle=kansalle järjestelmästä hirveästi maksettavaa.
GPS paikannus järjestelmä kaikkineen tulisi sika kalliiksi rakentaa ja ylläpitää.

Mutta edelleenkään en usko että vaikka mikä KM vero tulisi niin uusien autojen hinnat eivät tipu vaikka valtio niin väittää. Tällä yritetään vaan saada kansa hyväksymään asia.
#10
Volkswagen / Vs: Vw passat 3C v-line
16.06.14 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: mauh - 21.12.13 - klo:23:34
Seuraavaksi tulee acc, kaista apua. Ensimmäiset asiat on jo postissä.

Olen miettinyt omaani 3c passattiin tuota ACC.
Kiinnostais tietää kuinka hankala se on asentaa ja mitä kaikkia osia siihen tarvii hommailla.
Valokuvat olisivat iso plussa.
#11
Ongelmat jatkuvat...
3000km jakoketju remonttin jälkeen alko autovalittamaan että öljynpinta matala. No olihan se.
Normisti mennyt 10000km se 1 litra öljyä.

Jokunen päivä myöhemmin huomasin kun auton alle ilmestyy öljylammikko ja koneen pohja öljyssä...

Auto huoltoon (longlife huolto olin sopivasti ajankohtainen) ja sanoin asiasta siellä.
No kampiakselin tefahan sieltä vuotaa moottorin ja vaihdelaatikon välistä öljyä... Hienoa... Arvio remontille 600â,¬.

Myös etupään alatukivarsien helat vaihto kunnossa (vissiin aika kulutus tavaraa VAG autoissa).

Tämähän syö rahaa oikeen mukavaa kyytiä.
Muuten ei harmittais mutta tämä tefa plus toi jakoketju hommat aivan ylimääräisiä (ja kalliita) remontteja.

Ettei kuulostais liian negatiiviselta niin mainitaan että muuten autoon vielä oikein tyytyväinen.
Erityis mainintoina ajettavuus, sporttipenkit, 1.8tsi voima ja tiptronic lootan mukavuus.

#12
Eipä sitä tarvi koe starttailla.  Kun noista löytyy 2â,¬ kokoinen tarkistusluukku mistä näkee missä kohtaa kiristin on menossa.
Kiristimessä 8 hammasta ja tehtaalta tullut ohjeet huolloille että jos menossa 4llä niin jo vaihto kunnossa.

Esim itselläni se oli jo maksimissa.

Niin tieto on Laakkoselta saatua.
#13
Lainaus käyttäjältä: jantsa - 21.05.14 - klo:19:02
3 vuotta vanhasta ja n. 85 000 ajetusta 1.8:sta meni ketju, niin itselle jäi maksettavaa vajaa 500. Ensin ilmoitettiin, ettei Helkama korvaa, mutta kun sanoin että kyselkää nyt vaan Helkamalta niin onnistui. Eli ei tulla rempassa automaattisesti vastaan, kun atk:lta ei löydy vastaavaa takuukorjaus juttua kuin pikkukoneille.

Eli Helkama hoitaa homman paremmin kuin VV-auto.
Kun asiaa ihan itse kysyin VV-autolta.
Vastaus heiltä oli että ei ole heidän ongelma.
Että näin.

Olit muuten varmaan eka omistaja ? Itse olin toinen omistaja, jonka takia virhevastuu ei ollut vv-autolla vaan myynneellä liikkeellä.
#14
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.05.14 - klo:18:38
Minkä ikäinen auto sulla on ja mitä oli aj. korjaushetkellä?

5v eli 2009 ja kilometrit n.160000km.
#15
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.05.14 - klo:17:55
Kysyessäni jakorempan jälkeen, laitettiinko vahvempi ketju, vai sama paska, sain vastaukseksi olankohautuksen.
8 v/200 000 tulee maahantuoja vastaan ainakin ketjuasioissa. Itse joutuu sitten vääntämään kuka maksaa mitäkin ja millä prosentilla.

Pitää tarkentaa että tämä koskee vai 1.2tsi ja 1.4tsi koneita.
Tuli tämä esille helmikuussa kun oma 1.8tsi oli pajalla.
Eli 1.8tsi ja 2.0tsi menee omasta kukkarosta.
Itse sain myyjäliikkeen virhevastuun vedoten mukaan kustannuksiin.
#16
Nyt kun tuli kuiva päivä niin pääs testamaan tätä öljy juttua.
15min motari ajoa ja sitten auto parkkiin.
Auto oli parkissa n. 5min ja alle oli jo ilmestynyt jokunen öljy pisara.
Taisi löytyä siis syy öljyjen katoamiseen.
#17
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.05.14 - klo:08:19
Mulla kerran alkoi hihnavaihdon jälkeen syödä öljyä reilusti, tai paremminkin oksentaa sitä. Huoltajalta oli jäänyt pohjan öljyproppu löysälle ja kone antoi öljyhälyä jo parin tonnin jälkeen hihnavaihdosta. Ennen ei ollut tarvinnut lisätä kertaakaan öljyä 30tkm long life välillä. Öljyä tihkui ulos, kun koneen sai kunnolla kuumaksi. Pätkäajossa en aluksi huomannut, kun edes parkkipaikalle ei tullut läikkää. Kunnon luukutus motarilla ja parkkiin, niin johan alkoi tiputtaa.

Pieni propun kiristys ja öljynsyönti loppui siihen.

Kiitti tästä infosta.
Nimittäin motari ajon jälkeen alko kone pyytämään öljyä lisää omalla kohdallani.
Lisäsin sen jälkeen pari desiä öljyä (kun sen verran oli jäljellä purkista mikä kontissa oli) mutta pari päivää myöhemmin  motari ajon jälkeen ilmoitteli uudestaan öljyn kaipuusta mutta tikusta katsomalla ei kyllä pinta ollut paljoa ainakaan laskenut.
Ostin kyllä uuden purkin öljyä ja nostin pinnan max arvoon mutta eipä ole nyt viikkoon tullut vilkaistua onko laskenut vai ei.

No kohta pääsee kiikuttamaan auton uudestaan Laakkoselle kun ketjun yhteydessä piti tehdä huolto samalla mutta unohtivat.
Saa nähdä kuinka se huolto sujuu kun ainakin lupasivat hyvittää unohduksensa...
Pitää tietenkin ottaa puheeksi tämä öljyjen katoaminen (jos siellä koskaan ollutkaan öljyt max tasolla).
#18
Lainaus käyttäjältä: psssst - 13.05.14 - klo:09:36
Onpa pitkä keskustelu!
Selkeesti valtaosa näyttäisi liittyvän 1.4TSI-koneesen.

Mites yleensä 1.2TSI-koneen jakopääongelmat eri vuosina?

Kiikarissa 2011 loppuvuoden Golf 1.2TSI (+ DSG-7v)

Väittävät että 2011 ois ongelmat korjattu.
Mutta ainakin sedältäni 2011 skoda octavia 1.2tsi dsg meni jo 2012 ketju kiristimineen vaihtoon.

Oli vienyt auton vaan 30000km huoltoon niin olivat ilmoittaneet että jakoketju menee vaihtoon.
#19
Vähän päivitystä.
Ylläolevan videon jälkeen heti seuraavana päivänä kävi näin...



Lainaus TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset keskustelusta

No niin nyt on selvinnyt syy 1.8Tsi pärähdykseen ja tehojen häviämiseen.

Eli kiristimen rajat tulleet jo vastaan eikä pystynyt ketjua enää kiristämään.
Laakkoselta sanoivat jos 4 hammasta kiristimessä näkyy niin vaihto jo edessä. No omassa näky jo 8 eli aikasta kriittinen oli tilanne.
Yllättäen 1.8TSI ei ole maahantuojalla vastaantulo kamppanjaa.
Kampanjat koskevat vain 1.2tsi ja 1.4tsi.
Kustannus arvio 1300â,¬.
No lähetin kommenttia maahantuonnille eli katsotaan kuuluuko sieltä mitään asiasta.

Sanoivat suoraan Lahden Lakkoselta että 1.2Tsi ja 1.4Tsi näitä ketjuremppoja on tehty aikasta paljon mutta 1.8Tsi vain yhden kerran (sen verran harvinainen kone). 


Sain myyjäliikkeen mukaan kustannuksiin ja itselle jäi kaksettavaa 950â,¬.

Uusikin ihmettelyn aihe jo saapui.
Lainaus toisesta keskustelusta.

Vähän offtopic kun itsellä 1.8tsi mutta mulla passatti kävi 2/2014 jakoketju remontissa minkä yhteydessä öljytkin vaihdetaan.

No pari päivää sitten n. 4000km ajon jälkeen mittaristoon sytty öljyvalo.
No öljynpinta oli minimissä.
Sitä tässä ihmettelen kun ei se ennen ole noin paljon öljyä vienyt.

Tuli heti mieleen että onkohan joku mennyt vikaan jakopää rempassa.
Harmi kun ei ole paikkaa missä pääsis auto alle vilkaisemaan että tuleeko öljyt jostain pihalle.

Pitää seurata tilannetta.


#20
Lainaus käyttäjältä: MiJuPe - 26.04.14 - klo:21:05
Ite käytin 01/14 huollossa ja nyt n.4800km huollosta tietokone käski chekata öljyn taso ja tikku ei ees kastunu..ei tai olla ennää "normaalin"kulutuksen mukainen kulutus. 1l lisäsin ja näytti et puoleen väliin nousi taso. Ja just tää 2.0tfsi vrs ocutaavia kyseessä ja motti tais olla se bwa ellen väärin ny muista.

Vähän offtopic kun itsellä 1.8tsi mutta mulla passatti kävi 2/2014 jakoketju remontissa minkä yhteydessä öljytkin vaihdetaan.

No pari päivää sitten n. 4000km ajon jälkeen mittaristoon sytty öljyvalo.
No öljynpinta oli minimissä.
Sitä tässä ihmettelen kun ei se ennen ole noin paljon öljyä vienyt.

Tuli heti mieleen että onkohan joku mennyt vikaan jakopää rempassa.
Harmi kun ei ole paikkaa missä pääsis auto alle vilkaisemaan että tuleeko öljyt jostain pihalle.

Pitää seurata tilannetta.
#21
Oma jakoketju tarinan päätös.
Eli myyjäliike tuli 300â,¬ vastaan.
Maksettavaa jäi itselleni 950â,¬.

Myyjäliikkestäkin olivat soittaneet maahantuonnille mutta sama vastaus oli niille tullut.

Semmoista infoa sain kiristimestä mitä 1.8tsi ja 2.0tsi käytetään.
Että näissä ois ihan mekaaninenkin kiristin eikä tyyliin 1.2/1.4tsi pelkällä öljynpaineella toimiva lelu.
Itsellä oli vaan ketju niin venynyt että otti startissa kiinni jonnekkin.  Mistä se ihme ääni kuului.

Mutta kiitoksia foorumilaiset tuosta kuluttajalaki jutusta.
#22
Tulipa käytyä perheen kanssa tähän tutustuttua.
Kyllä yllätti positiivisesti koko auto.  Koeajo autossa oli Style varusteet ja moottorina 1,2tsi dsg7:lla.
Tietenkään ei mikään raketti ollut 1.8tsi jälkeen mutta ihan riittävä.
Dsg7 on usein haukuttu mutta itse ainakin siitä tykkäsin.  Vaikkakaan suurempaa eroa omaan tiptronic lootaan en huomannut.

Parasta koko koeajossa oli että rouva ollut passattiamme vastaan kokoajan kun se on automaatti.  No meteli synty heti kun selvis sille että koeajo yksilö on automaatti.
No loppujen lopuksi suostu kokeilemaan ja tykästyi automaattiin samantien.
Kun kysyin minkäs takia tää kelpaa mutta pasuuna ei.  Vastaus oli että tää (leon st) on vähemmän teknisempi...  Just... :-D
#23
Vv-autolta tuli nyt vastaus tyyliin voi voi.
Taitaapi tää olla mun vika vag auto.
Sen verran surkeeta toimintaa.
Onhan toi paljon jo ajettu mutta pitäishän ketjun kestää reilusti pitempään...  Huoh.
#24
No niin nyt on selvinnyt syy 1.8Tsi pärähdykseen ja tehojen häviämiseen.

Eli kiristimen rajat tulleet jo vastaan eikä pystynyt ketjua enää kiristämään.
Laakkoselta sanoivat jos 4 hammasta kiristimessä näkyy niin vaihto jo edessä. No omassa näky jo 8 eli aikasta kriittinen oli tilanne.
Yllättäen 1.8TSI ei ole maahantuojalla vastaantulo kamppanjaa.
Kampanjat koskevat vain 1.2tsi ja 1.4tsi.
Kustannus arvio 1300â,¬.
No lähetin kommenttia maahantuonnille eli katsotaan kuuluuko sieltä mitään asiasta.

Sanoivat suoraan Lahden Lakkoselta että 1.2Tsi ja 1.4Tsi näitä ketjuremppoja on tehty aikasta paljon mutta 1.8Tsi vain yhden kerran (sen verran harvinainen kone).
#25
Väli raporttia.
Eli eilen tuli Laakkoselta tuli soitto että eihän tässä mitää vikaa ole...
Pyysivät tarkennusta mitä oli käynyt joten selitin asian.
Jatkavat maanantaina tutkimuksia...

Aika outoa jolleivat sitä pärähdystä kuulleet kun tulee joka kylmä startissa.
Viimeisellä kerralla ennen tehojen häviämistä työmaan parkkipaikalla startatessa kaikki kääntyivät kattomaan että mikäs se oli.
Minä vaan huusin porukalle että passattin uus startti ääni vaan.
#26
Nyt on vitutus huipussaan (hinuria odotellessa).
Yksi startti oli sitten liikaa.  Nimittäin tehot hävis ja kone ei ota yli 4500 kiekkaa.
Että näin.
#27
Lainaus käyttäjältä: JiiP - 20.02.14 - klo:12:52
Tarkoitatko juurikin tuota ääntä klipin kohdassa 0:13?

Juuri sitä.
#28
Lainaus käyttäjältä: kt - 20.02.14 - klo:12:46
Eikös se "vikaääni" tule heti startin jälkeen, kun löysä ketju heiluu siellä. Kuulostaa siltä, että ketjua vedetään pellinreunaa vasten.
Tuo videomoottori tarvitsee varmaan vain öljyä lisää.

No viikko sitten just lisäilin melkein litran öljyä koneeseen. Että tuskin asia siitä johtuva.
#29
Ongelmat jatkuvat...
Tuli "kiva" uusi starttaus ääni moottoriin (en tykkää tästä taas niin yhtään)

1.8TSI Strange engine starting sound
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy