Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.10.18 - klo:19:54
Suosittelen kattavaa vakuutusta. ESP off nappulan poisto on myös suositeltavaa. Kolmanneksi auto kannattaa softata viripajalla 50hv säätöihin.
Auton vaihto "laimeampaan" olisi hyvä turvallisuustekijä. Kannatta harkita etu- tai nelivetoista peliä. Kun se nyt kuitenkin pätevänä nuorena löytää keinon softata tehot lisäpollejen kera takaisin :) Avaimien luovutusta uudelle kuskille voinee myös harkita hieman kelin funktiona ihan eka kuukausien aikana...
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

paimentolainen

Kyselin rengassuosituksia. Etuvetoista autoa ei meidän perheeseen tule koskaan. Semmosta ei olis koskaan pitänyt keksiäkään.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Popo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 16.10.18 - klo:20:39
Kyselin rengassuosituksia. Etuvetoista autoa ei meidän perheeseen tule koskaan. Semmosta ei olis koskaan pitänyt keksiäkään.

Kyselet tod näk hieman väärältä foorumilta.

Mutta testivoittajat ovat aina varma valinta. Tai sitten halvimmat, jos eurot edellä mennään...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jt

Lainaus käyttäjältä: Popo - 16.10.18 - klo:20:59
Kyselet tod näk hieman väärältä foorumilta.

Mutta testivoittajat ovat aina varma valinta. Tai sitten halvimmat, jos eurot edellä mennään...
Ei tarvi olla edes "testivoittaja", kärkipään tunnetut merkit ovat kaikki kohtuu hyviä valintoja. Esim. Nokialta löytyy lisäksi "Nordman" sarja, jossa on käytetty edellisen generaation ratkaisuja ja myydään niitä sitten vähän halvemmalla. Vaikka kehitys eteenpäin meneekin, niin ei se niin radikaalia ole, niin siinä yksi vaihtoehto jos pitää balansoida budjetin ja laadun välillä. Ne "pling-plongit" ja muut halppikset jättäisin suosiolla kauppaan - eikä hintaero ole edes kohtuuton normirengaskokojen osalta kun vähän katselee ympärilleen mistä ne renkaat ostaa.

Erothan eivät halppiksen ja ns. "premiumin" välillä ole radikaaleja "helpoissa" olosuhteissa, mutta sitten kun keli vaikeutuu alkaa eroa tulla ja rutkasti. Esim. aiemmin viittaamassani ruotsalaisen vibilagare lehden julkaisussa oli mukana yksi halppisnasta joka hävisi jäätesteissä myös mukaan jokeriksi otetulle nimeämättömälle kitkarenkaalle. Jarrutusmatka jäällä oli vaivaiset 67% pidempi kuin testin parhaat (Continental & Nokian). Lisäksi halppiksessa saattaa pidon raja olla hyvin jyrkkä, joka saattaa yllättää uuden, kokemattoman kuskin ja sitten pelti rytisee.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 16.10.18 - klo:19:49
Mimmosta rengastusta raati suosittelee:

Poikani saa kortin tammikuussa, ja autoksi on hommattu 218 hevosvoimainen takaveto. Oma kotitie on puolisen kilsaa jyrkkämäkistä, itseylläpidettävää tietä, joka tamppaantuu ja kiillottuu. Keväällä se on aivan peiliä.

Suosittelen lumiketjuja takakonttiin jotka sitten puetaan renkaiden ylle aina kotitielle saavuttaessa. Ketjujen alle sitten sellainen rengastyyppi joka sopii sekä maantieteellisesti että prosentuaalisesti parhaiten oletettavaan ajosuoritukseen. 500m kotitietä ei ole riittävän järkevä peruste ostaa rengastyyppiä X jos tuon lisäksi ajetaan vielä paljaalla asfaltilla 99500 metriä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

fr0zen

Postimies toi tänään pihaan uuden kierroksen Hankook iPike RS W419 215/45/17" nastarenkaita. Tilasin samanlaiset mut eri kokoa viime vuonna eri autoon. Todella hyvät oli viime talvena. Suosittelen. Vielä kun vanteet saapuis tän kuun lopussa niin mun puolesta voi talvi tulla sit  ;D
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.10.18 - klo:22:54
Suosittelen lumiketjuja takakonttiin jotka sitten puetaan renkaiden ylle aina kotitielle saavuttaessa. Ketjujen alle sitten sellainen rengastyyppi joka sopii sekä maantieteellisesti että prosentuaalisesti parhaiten oletettavaan ajosuoritukseen. 500m kotitietä ei ole riittävän järkevä peruste ostaa rengastyyppiä X jos tuon lisäksi ajetaan vielä paljaalla asfaltilla 99500 metriä.
Tämä oli ilmeisesti läppä? Noh, kaikkihan tietävät, mikä tähän on oikea vastaus. Silloin kun on kyse jälkikasvun turvallisuudesta, maksimoidaan pito niin hyvillä nastarenkailla, kuin mitä rahalla saa. Teiden kuluminen tai pöly eivät ole tässä yhtälössä mukaanotettavia muuttujia.

Kyllä täällä länsirannikolla on ihan riittävästi talvisin liukasta, vallankin näillä sivuteillä, joita ei suolata ja joissa pojan ajot tapahtuu 95-prosenttisesti.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:05:07
Tämä oli ilmeisesti läppä? Noh, kaikkihan tietävät, mikä tähän on oikea vastaus. Silloin kun on kyse jälkikasvun turvallisuudesta, maksimoidaan pito niin hyvillä nastarenkailla, kuin mitä rahalla saa. Teiden kuluminen tai pöly eivät ole tässä yhtälössä mukaanotettavia muuttujia.

Kyllä täällä länsirannikolla on ihan riittävästi talvisin liukasta, vallankin näillä sivuteillä, joita ei suolata ja joissa pojan ajot tapahtuu 95-prosenttisesti.

Miksi ihmeessä vitsailisin? Niinkuin edellä kirjoitin, jos 100km ajosuoritteesen mahtuu 500 metriä jäistä tienpintaa ja 99.5km paljasta asfalttia, vain idiootti valitsee rengastuksensa tuon 500 metrin tienpätkän perusteella.

ps. vaimolle, omille vanhemmille ja itsellekin voi sitten laittaa vaikka kaljut kesäkumit alle talveksi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.10.18 - klo:07:19

ps. vaimolle, omille vanhemmille ja itsellekin voi sitten laittaa vaikka kaljut kesäkumit alle talveksi?

Ne vain on tieliikenteessä laittomat...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

Itse vaihdoin nelivedon ensimmäisen talven jälkeen kun en meinannut päästä kotipihaan. Etuvedolla tuli ylös peruuttamalla, takavedolla en lähtisi edes kokeilemaan. Varsinkin jos on pitkä mäki ja enemmän vauhtia, siitä kun lähtee "piirtämään" niin voi bemmi (?) olla kuusessa. Testivoittaja(kitka)renkailla mennään.

Kieltämättä itsekin harkitsin lumiketjuja viime talvena, sen verran harmitti tuo mäki. Ei sitä silloin asuntoa ostaessa tajunnut...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.10.18 - klo:07:19
Miksi ihmeessä vitsailisin? Niinkuin edellä kirjoitin, jos 100km ajosuoritteesen mahtuu 500 metriä jäistä tienpintaa ja 99.5km paljasta asfalttia, vain idiootti valitsee rengastuksensa tuon 500 metrin tienpätkän perusteella.

ps. vaimolle, omille vanhemmille ja itsellekin voi sitten laittaa vaikka kaljut kesäkumit alle talveksi?
Öh, vain idiootti ostaa semmoset renkaat, että joutuu esim. 6 krt päivässä laittamaan lumiketjut. Kun kerran parempiakin renkaita saa kaupasta.

Eikä muksu missään 100 kilsan päässä käy. Muutaman kilsan matkoja, joista 1 km jäätä. Laske siitä prosentit uudelleen.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Golf

Miten ihmeessä se voi olla joillekin niin suuri ongelma että jotkut haluavat ajaa nimenomaan nastarenkailla? Jos omat tarpeet ja järki sanovat että nastat tulee alle, niin sitten se vaan on niin, tässähän ei kukaan tee mitään laitonta valitsemalla talvirenkaat omien mieltymystensä mukaan. Minulle on aivan sama onko jollakin nastat vai kitkat alla, ei vaikuta niin paljon omaan elämääni että muodostaisin siitä mitenkään suurta ongelmaa. Jos kaikilla olisi kitkat alla niin kyllä olisi liukasta menoa esimerkiksi risteysalueilla. Tarvittaisiin jonkinlainen uusi innovaatio, kompromissi nastan ja kitkan väliltä, jotta saataisiin entistä useammat luopumaan perinteisestä nastarenkaasta ja kokeilemaan jotain uutta, kenties vähemmän tienpintaa kuluttavaa mutta silti tarpeeksi pitävää. Ei vaan taida olla ihan helppo yhtälö, kun nastamärät näissä uutuuksissa sen kuin kasvavat. 

Enhancer

Renkaista en jaksa edes kinata enää, mutta kuka ostaa / antaa ostaa tuoreen ajokortin saaneelle 200 hepoisen takavedon? No, kasvaa ainakin todennäköisyys hautajaisiin ja ainahan kahvin juominen kivaa on :O
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.10.18 - klo:09:03
Renkaista en jaksa edes kinata enää, mutta kuka ostaa / antaa ostaa tuoreen ajokortin saaneelle 200 hepoisen takavedon? No, kasvaa ainakin todennäköisyys hautajaisiin ja ainahan kahvin juominen kivaa on :O

No minä. D'oh. Pääsee ohi helpommin, auton käytös on mukavampaa jne. Poikani on myös ajanut mopolla ja kevytmoottoripyörällä koheltamatta. Ajo-opetus on parhaillaan menossa 192 -heppaisella avobemarilla. Hengissä ollaan, koska järjenkäyttö.

200-heppaista etuvetoa en uskaltaisi ostaa... Kehittynyt pidonhallinta, optimaalinen painonjakauma ja hyvät renkaat tekevät autosta varsin turvallisen. Itse aloittelin e30 bemarilla, jossa ei mitään ajoa rajoittavia vempaimia ollut. Tosin nastarenkaat taisivat olla silloin parempia...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

maileri

PIRELLI ICE ZERO FR

Moottori-lehti 10/2018
-Paras jäällä
-Erinomainen pito jäällä
-Tasapainoinen kokonaisuus

Tuulilasi 10/2018
-Huono pitkittäispito jäällä
-Se on selvästi parempi lumisissa olosuhteissa kuin jäällä
-Jääpitomittauksissa Pirelli jätetään armotta peränpitäjäksi

Kaksi testiä. Kaksi täysin päinvastaista lopputulosta. Kumman lehden tekemään testiin luotat? Kumpi tuloksista on oikea?

ile

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:08:48
Öh, vain idiootti ostaa semmoset renkaat, että joutuu esim. 6 krt päivässä laittamaan lumiketjut. Kun kerran parempiakin renkaita saa kaupasta.

Eikä muksu missään 100 kilsan päässä käy. Muutaman kilsan matkoja, joista 1 km jäätä. Laske siitä prosentit uudelleen.

Täytyy myöntää, että pikkasen kanssa täällä pyörähti silmät kun lumiketjuja ehdotetaan päivittäiseksi backupiksi alle kilometrin matkalle ilmeisesti vain siksi, että nastat voi jättää pois. Noita ei kuitenkaan ihan sekunnissa tai kahdessa vetäise alle ja vielä kun laskee missä kelissä ne sitten kädet jäässä pitäisi kikkailla renkaille.

Toinen kommentti mikä otti silmään oli tuo, että mitkä idiootit ajelevat jo nyt nastoilla. Itsellä ei ainakaan ole kuudetta aistia päätellä ja tuomita muiden kanssa-autoilijoiden renkaiden käyttöä ja syitä - esim onko juuri pohjaisen reissu alkamassa tai autoilija saanut ainoan ajan vaihtaa nyt jo renkaat eikä itse pysty noita hoitamaan ymsyms.

tet

Lainaus käyttäjältä: Golf - 17.10.18 - klo:08:59
Miten ihmeessä se voi olla joillekin niin suuri ongelma että jotkut haluavat ajaa nimenomaan nastarenkailla? Jos omat tarpeet ja järki sanovat että nastat tulee alle, niin sitten se vaan on niin, tässähän ei kukaan tee mitään laitonta valitsemalla talvirenkaat omien mieltymystensä mukaan.

Sen verran jultsun ajatusta on pakko kompata, että kyse ei tarvitse olla nasta vs. kitka -asettelusta. Toki lähtötiedot olivat jo sen luonteiset (pelilijäätä, takaveto) että nastarenkaat noilla tiedoilla varmaan ovat parempi vaihtoehto. Mutta myös nastarenkaiden joukossa on suuria eroja ominaisuuksissa paljaalla asfaltilla. Lähtötiedoissa ei ollut mainintaa siitä, millaista tuon 500 m ulkopuolella on ajoympäristö, joten jultsun esimerkki oli vain sitä, esimerkki.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Golf

Ei tässä kenenkään yksittäisen kommentoijan mielipiteitä pitänyt sen enempää arvostellakaan, mielipiteitähän riittää. Mutta ihan näin yleisellä tasolla tätä ketjua olisi huomattavasti mukavampi lukea, mikäli kommentoijien ongelmat eivät ylipäätään liittyisi siihen, jos joku on valinnut rengastuksensa eri tavalla kuin itse. Kokemukset eri renkaista erilaisessa käytössä olisivat paljon mielenkiintoisempaa luettavaa kuin se, että jonkun pitäisi valita jotkut tietyt renkaat, jotta se tyydyttäisi jonkun toisen osapuolen näkymykset oikeasta valinnasta. Tämä nasta vs kitka tuntuu olevan vuosittain hyvinkin tunteita nostattava aihe, ei ainoastaan forumeilla vaan ihan noin yleisestikin.

teräksenharmaa

Voisiko ensimmäinen toimi olla opettaa poika selviytymään siitä 500 metrin pihatiestä renkailla kuin renkailla tai no, kesärenkaat liukkaimmilla keleillä pois lukien. Jos käyttökin on jotain muutaman kilometrin pätkäajoa, niin eipä se kuulosta missään suhteessa niin vaativalta, että renkaisiin tarvitsisi mitään erityistä huolta uhrata. Toki nuo vanhat takavetoiset 3-sarjalaiset ovat sieltä vaarallisimmasta päästä nuorten miesten käsissä. Tuossa mielessä on hassua pelätä etuvetoa, joka on kuitenkin paljon helpompi hallita ja karkailee paljon vähemmän taitamattoman käsistä.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.10.18 - klo:12:10
Voisiko ensimmäinen toimi olla opettaa poika selviytymään siitä 500 metrin pihatiestä renkailla kuin renkailla tai no, kesärenkaat liukkaimmilla keleillä pois lukien. Jos käyttökin on jotain muutaman kilometrin pätkäajoa, niin eipä se kuulosta missään suhteessa niin vaativalta, että renkaisiin tarvitsisi mitään erityistä huolta uhrata. Toki nuo vanhat takavetoiset 3-sarjalaiset ovat sieltä vaarallisimmasta päästä nuorten miesten käsissä. Tuossa mielessä on hassua pelätä etuvetoa, joka on kuitenkin paljon helpompi hallita ja karkailee paljon vähemmän taitamattoman käsistä.
Jep. Pitohan on vain opettelukysymys... Eikä tosiaan ne kolarit koskaan kotinurkilla tapahdu, vaan jossain muualla. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin laittaa huonot renkaat alle? En ymmärrä. Contin uusimmat nastat on nyt hommattu.

Pemari on 2010-mallia. Luistonesto ja ABS’t ovat kyllä riittävän nykyaikaiset. Toki, jos räplää avustimet pois, on mahdollista tarjota vähän kylkeäkin. Se tietysti opetellaan ensin jossain tyhjällä parkkipaikalla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

sakal83

Miksi kysyä kysymys, jos itse tietää (tai ainakin luulee tietävänsä) vastauksen paremmin?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.10.18 - klo:12:41
Miksi kysyä kysymys, jos itse tietää (tai ainakin luulee tietävänsä) vastauksen paremmin?
Tämäkin kysymys lienee paradoksi...  ;D

Halusin tietää, suosittelevatko vannoutuneet kitkamiehet tähänkin keissiin kitkoja. Hiljaista oli, yhtä älytöntä lumiketjukombinaatiota lukuunottamatta. Nastojen paremmuutta tähän tapaukseen lienee hankala kiistää.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

SkodaPirre

Itse lukisin kysymyksen niin ettei paimentolainen itsekään ole ihan varma oliko se kolmekaksvitonen sittenkään se järkevin auto ensiautoksi, mutta hankittu mikä hankittu joten ehkä ne renkaat auttavat jotakin...  ::)

sakal83

Kyllähän se auto sinne pöpelikköön menee ajotaidottoman käsissä ja nastoilla se saattaa jopa mennä kovemmalla vauhdilla, joten tuho on isompi ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 17.10.18 - klo:14:25
Itse lukisin kysymyksen niin ettei paimentolainen itsekään ole ihan varma oliko se kolmekaksvitonen sittenkään se järkevin auto ensiautoksi, mutta hankittu mikä hankittu joten ehkä ne renkaat auttavat jotakin...  ::)
Eihän se nyt millään mittapuulla ole järkevin valinta. Siinä olet ihan oikeassa. Mutta kun itsellenikään en ole koskaan järkevää autoa ostanut, niin siirrän metodin perintönä pojalle.

Itse asiassa käydään vielä vapauttamassa ne 50 hv, jotka tuosta 3-litraisesta on kuristettu mallimerkinnän takia, eli päästään siihen 272 hv tuntumaan.

Nössöilyt ja järkiautot saa jäädä muille.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Luistonesto ja ABS ei sitten estä nastarenkaiden vesiliirtoon lähtemistä, kannattaa asiasta mainita jälkikasvulle jos siihen paikallisen siperian tien ikiroudan päälle sulaa joskus kunnon vesilammikot.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Popo

Ei toki tarvitse olla testivoittajat, mutta esim. Nordman 7:t eivät ole juurikaan viimeisimpiä malleja halvempia, ainakaan 15-tuumaisissa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:17:03
Eihän se nyt millään mittapuulla ole järkevin valinta. Siinä olet ihan oikeassa. Mutta kun itsellenikään en ole koskaan järkevää autoa ostanut, niin siirrän metodin perintönä pojalle.

Itse asiassa käydään vielä vapauttamassa ne 50 hv, jotka tuosta 3-litraisesta on kuristettu mallimerkinnän takia, eli päästään siihen 272 hv tuntumaan.

Nössöilyt ja järkiautot saa jäädä muille.
Ehkä eniten nauratti nuo tarkat heppamäärät mitä viljelet; 218, 192 ja 272  ;D
Ja tietty se, ettei sinua renkaat kiinnosta, vaan odotit josko olisi bemareista saanut kommentteja. Jotkut ne vaan haluaa huomiota.  :o

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.10.18 - klo:17:18
Luistonesto ja ABS ei sitten estä nastarenkaiden vesiliirtoon lähtemistä, kannattaa asiasta mainita jälkikasvulle jos siihen paikallisen siperian tien ikiroudan päälle sulaa joskus kunnon vesilammikot.
Mites, jos laittaa ne ketjut? Lähteekö enää vesiliirtoon tossa pikkutiellä?

(aistin tässä keskustelussa lämminhenkistä naljailua, jota arvostan)
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.10.18 - klo:18:41
Ehkä eniten nauratti nuo tarkat heppamäärät mitä viljelet; 218, 192 ja 272  ;D
Ja tietty se, ettei sinua renkaat kiinnosta, vaan odotit josko olisi bemareista saanut kommentteja. Jotkut ne vaan haluaa huomiota.  :o
Ja tämä vittuilu liittyi aiheeseen miten?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy