Octavia III vRS-miitti ja ratapäivä alkukesästä 2014

Aloittaja Oculaari, 03.12.13 - klo:12:47

« edellinen - seuraava »

Kiinnostaako osallistuminen?

Kiinnostaa vahvasti, käytännössä paikalla ellei samalle päivälle satu läheisen häitä tai hautajaisia
5 (50%)
Kiinnostaa jonkin verran, laitan ajatuksen vahvaan harkintaan ja mahdollisia päivämääriä muistiin
5 (50%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Äänestys päättynyt: 02.01.14 - klo:12:47

Oculaari

Uusia Skoda Octavia RS:iä on palstalaisille tilattu Octavia III - puolen kyselyiden mukaan yli 80 kappaletta. Ajatus miitistä ja ratapäivistä tuntui herättävän RS-ketjussa kiinnostusta. Lyödään tapahtumalle lähtölaukaus tässä, järjestelyvaiheen ajattelin kolmivaiheiseksi:

1) Kiinnostuksen mittaaminen,
2) Keskustelu sopivista päivämääristä ja paikoista, niiden lukkoon lyöminen, ja
3) Sitovat ilmoittautumiset (viimeinen tsekkaus siltä varalta, ettei tule liian harvalle osallistujalle liian kova lasku) ja moottoriradan varaaminen

Järjetämisen edellytyksistä ja päivän toteutustavasta: Ideaalitilanteessa paikalle saadaan tietysti niin monta RS:ää, että meidän käyttöömme voidaan varata koko rata. Ratojen päivävuokrat ovat noin 1.000 - 1.500 â,¬, joten tietynlaisena rajana päivän järjestämiselle tässä muodossa voidaan asettaa vähintään 15-20 autokuntaa, jolloin osallistujakohtaiset kustannukset pysyvät kohtuudessa. Mikäli tähän määrään ei päästä ja porukka jää hyvin pieneksi (2-7), mennään vaikka pienemmällä porukalla avoimelle ratapäivälle ja järjestetään siellä pieni oma miitti. Mikäli osallistujia on esim. 7-20, voidaan myös harkita puolikkaan päivän varaamista, sillä joku 4x20 min. stinttien setti riittänee varmasti ainakin sivullekirjoittaneen kaltaiselle tottumattomalle. Eli oikeastaan esim. autoja radalla kahdessa ryhmässä ajattaen kolme tai neljä tuntia rata-aikaa riittänee vallan hyvin (tai osallistujamäärän ollessa alle 10 ja yhdessä ryhmässä ajaen 2-3 h).

Prosessista: Mikäli (ja toivottavasti jos) erittäin kiinnostuneita ilmoittautuu seuraavien viikkojen aikana melko suuri määrä (15-25 hlö) ja ajasta ja paikasta päästään edes jonkinlaiseen konsensukseen, olen valmis varaamaan paikan jo joulukuun aikana. Tätä ennen pyrin keräämään sitovat ilmoittautumiset, joita tarvitsen varauksen tehdäkseni määrittelemäni määrän, esim. 10 ilmoittautunutta. Tämä siksi, että "järjestävä taho" (minä) en ole valmis kantamaan taloudellista riskiä no-show -tapauksista, eikä se ole reilua muitakaan kohtaan. Tietenkään minulla ei ole käytettävissäni sanktioita nimimerkin takana kirjoittavien löytämiseksi ja maksun perimiseksi, mutta sovitaanko tässä vaiheessa sellainen herrasmiessopimus, että kun "sitova ilmoittautuminen" on annettu, sitoutuu henkilö maksamaan puolikkaan ratamaksun myös, mikäli ei paikalle ikinä ilmaannu.

Ajankohta: loppukevät/alkukesä, siis toukokuun toisen viikon jälkeen mutta ennen juhannusta. Koulujen päättymisviikonloppu on poissuljettu.

Paikoiksi ajattelin jotakin seuraavista:

Ahvenisto
http://ahvenistoracecircuit.com/
- RäSää on jo joitain kertoja Ahvenistolla ulkoilutettu ainakin Skoda Magazinen ja Tekniikan Maailman toimesta. Tekniikan Maailma kellotti RS TSI:llä ihan kelpo ajan 1:40,8. Ahveniston rata on varsin mutkainen ja TM:n koeajon perusteella maksiminopeudet RS:llä asettuvat n. 150 km/h tienoille.
- Neljän tunnin setille tulee hintaa n. 650 â,¬ eli varsin edullisestikin on mahdollista päästä, koko päivä viikonloppuna n. 1.600 â,¬
- Ahveniston varauskalenterissa on ainakin toistaiseksi vielä hyvin tilaa ehdottaminani touko-kesäkuun viikonloppuina, pl. 17.5. jolloin rata on radalle.comin käytössä ja 14.6. jolloin paikalla on kisat.
- Ajoaikaa Ahvenistolle on Helsingistä noin tunti, Turusta kaksi, Tampereelta reilu ½, Kuopiosta 4 h.

Motopark
http://www.motopark.fi/
- Ajoaika Helsingistä kolme tuntia, Turusta neljä, Tampereelta kolme, Kuopiosta 1½.

Alastaro
http://www.alastarocircuit.fi/
- Ajoaika Helsingistä kaksi tuntia, Turusta 45 minuuttia, Tampereelta tunti ja Kuopiosta 4½ tuntia.

Keskustelu aiheesta alkakoon! Niin ja kuten tästä viestistä mahdollisesti käy ilmi, olen täysi noviisi tällaisten tapahtumien järjestelyissä, eli otan kernaasti vinkkejä ja kommentteja kokeneemmilta vastaan!

Oculaari

Ja heitetään ensimmäinen ehdotus ajasta ja paikasta:

Lauantait 24.5. ja 7.6. Ahvenistolla näyttäisivät olevan tyhjät.

Alastaron kalenteri selattu läpi ja todettu varsin täyteen buukatuksi jo nyt, joten sen voi varmaankin vetää yli mahdollisista paikoista jo tässä vaiheessa.

ConD

Elä turhaan keksi pyörää uusiksi:

http://www.vrsclub.fi/

Kyseinen yhdistys järjestää mm. ratapäiviä (esim. 7.6.2014 Alastarolla), josta löytyy samanhenkistä porukkaa. Taustalla pyörii yhdistys, joka kantaa sen taloudellisen riskin. Lyöttäytykää tuohon kylkeen kaveriksi jos järjestäjiä ei muuten löydy?

:)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Jyri

Mikäli tälläinen saadaan järjestettyä niin tulen paikalle mikäli aikataulu vain sopii, itselle sopii parhaiten sunnuntait. Olisi ihan kiva saada tuosta isompikin tapahtuma, siis siten että paikalle voisivat tulla muuttkin kuin radalle aikovat VAGarenalaiset, eikä välttämättä edes tarvitse rajata vain vRS III kuskeille. Olisi huikeaa jos saisimme aikaiseksi isommankin tapahtuman.

Voisin osallistua ainakin mahdollisten lisäkilkkeiden hankkimiseen, eli voisi hankia vaikka VAGarena -ratapäivä paitoja yms. Voisin ottaa kontolleni noiden tilaamisen ja hankkimisen, mikäli tuottoa kertyisi niin sen voisi käyttää ratavuokraan lyhentämättömänä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

kaide

Tää on hyvä idea ja kuten joku sanoikin niin vRS klubin kanssa vois mennä kimpassa .

Oma mielipide paikasta : Ahvenisto on makea paikka, mutta kokemattoman kuskin on siellä todella helppo liipaista kaiteeseen -> todella kallis lasku . Alastaro taasen rikkoo yleensä vain vanteet jos ulos menet . Kannattaa siis muistaa aina että mikään vakuutus ei ole voimassa radalla
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 03.12.13 - klo:13:12
Mikäli tälläinen saadaan järjestettyä niin tulen paikalle mikäli aikataulu vain sopii, itselle sopii parhaiten sunnuntait. Olisi ihan kiva saada tuosta isompikin tapahtuma, siis siten että paikalle voisivat tulla muuttkin kuin radalle aikovat VAGarenalaiset, eikä välttämättä edes tarvitse rajata vain vRS III kuskeille. Olisi huikeaa jos saisimme aikaiseksi isommankin tapahtuman.

Voisin osallistua ainakin mahdollisten lisäkilkkeiden hankkimiseen, eli voisi hankia vaikka VAGarena -ratapäivä paitoja yms. Voisin ottaa kontolleni noiden tilaamisen ja hankkimisen, mikäli tuottoa kertyisi niin sen voisi käyttää ratavuokraan lyhentämättömänä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Jos ei autoa rajoiteta niin itseäni ainakin rataajo miitti kiinnostais.
Oishan se mukava testata mihin oma auto pystyy ja varsinkin ne ajotaidot koetukselle.
Yksin kun ei oikein nappaa mennä rataa kiertelemään.
Tai no vihreä helvetti asia erikseen (pakko päästä sinne uudestaan).

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.13 - klo:13:15
Kannattaa siis muistaa aina että mikään vakuutus ei ole voimassa radalla
Toi on sit ihan tietämättömän puhetta ilman faktoja! Joissain yhtiöissä kasko korvaa myös radalla sattuneet vahingot korotetulla omavastuulla.
Ifissä ainakin noi kaskot toimiin. Ite ajoin keväällä auton kaiteeseen ahvenistolla ja se meni lunariin.
Kilpailuun harjoitukset,kilpailu on syyt missä ei korvata.

vakio

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.13 - klo:13:15
Kannattaa siis muistaa aina että mikään vakuutus ei ole voimassa radalla

Aika vahva yleistys. Monenkinlaisia vakuutuksia voi olla voimassa radalla.

Mutta ihan alkajaisiksi, liikennevakutuus on voimassa. Kaikki vahinkotapahtumat toki tapauskohtaisia, mutta on erittäin harvinaista että se ei olisi voimassa. Liikennevakuutus voi olla voimassa myös kilpailuissa ja niihin tähtäävissä harjoituksissa. Jotta liikennevakuutus ei olisi voimassa, pitää kaksi tiettyä ehtoa täyttyä samanaikaisesti. Ja käytännössä Suomessa on erittäin harvinaista, että nämä ehdot täyttyvät. Mutta, mitkäs nämä ehdot ovat?
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 4x4 Ambition -12
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09

Ex VAG: VW Passat Variant Highline 1.9 TDI 4MOTION -05

darthjysky

Mielestäni olisi mukava saada radalle muitakin autoja kuin vRS Oku III. Etenkin tuunattuja kakkos rs okuja vastaan olisi mukava koittaa.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

kaide

Lainaus käyttäjältä: vakio - 03.12.13 - klo:15:15
Aika vahva yleistys. Monenkinlaisia vakuutuksia voi olla voimassa radalla.

Mutta ihan alkajaisiksi, liikennevakutuus on voimassa. Kaikki vahinkotapahtumat toki tapauskohtaisia, mutta on erittäin harvinaista että se ei olisi voimassa. Liikennevakuutus voi olla voimassa myös kilpailuissa ja niihin tähtäävissä harjoituksissa. Jotta liikennevakuutus ei olisi voimassa, pitää kaksi tiettyä ehtoa täyttyä samanaikaisesti. Ja käytännössä Suomessa on erittäin harvinaista, että nämä ehdot täyttyvät. Mutta, mitkäs nämä ehdot ovat?

Kannattaa selvittää ennen kuin edes menee radalle.   Liikennevakuutuksella ei ole radalla mitään virkaa sen oman auton kohdalla . Sekin on totta että IF myönsi joskus vakuutuksia joissa 3X omavastuulla / 20% vahingosta sai kaskon pysymään voimassa . Yksikään muu yhtiö ei enää korvaa radalla tapahtuneita mällejä,  paitsi autokoulun ajoharjoittelussa .   Jos joku haluaa olla toista mieltä , saa olla, mutta ei kannata minua naulata sitten kun pamahtaa  :P
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

JiiJii

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.13 - klo:16:15
Kannattaa selvittää ennen kuin edes menee radalle.   Liikennevakuutuksella ei ole radalla mitään virkaa sen oman auton kohdalla.

No ainakin henkilövahingot se liikennevakuutus korvaa.

makkis

Sitten paluu reaalimaailmaan. Ainakin itselleni tämä on arkinen käyttöauto jolle minulla ja perheellä on päivittäistä tarvetta. Lisäksi, radalla nauttimisen ilosta en aio sulattaa jarrupaloja, en tuhota renkaita enkä myöskään rypistellä peltiä. Tämän vuoksi vauhdit pidetään hillittyinä, omaan tuntumaan varmasti sopivina.

Uskon tässä edustavani massaa täällä kirjoittelevista. Lisäksi, ainakin jos enemmän saapuu porukkaa, on alkuun hyvä ottaa varttitunnin teoriakurssi jos joukossa ensikertalaisia ja kertauksena konkareille. Lisäksi tulee sopia ajosettien säännöt. Ehdotankin että porukka jaetaan nautiskelunopeuden ja vapaan nopeuden ryhmiin kuten on aiemminkin hyväksi havaittu. Ensin voi hakea tuntumaa nautiskellen ja jos tuntuu, että haluaa omat rajat etsiä, ei kun ajamaan seuraavaan ryhmään vapaalla nopeudella.

Puolestani tervetulleita muutkin merkit. Itse aion käydä joka tapauksessa radalla kokeilemassa sopivassa mutkassa, tuohon Motoparkiin on niin lyhyt matka.

Oculaari

Kiitos ConD, kaide ja darthjysky noista vRS-klubia (uusi tuttavuus ainakin minulle, jäsenyys ja tuo Ahveniston keikka alkoivat kiinnostaa...), muiden autojen mukaanottamista ja/tai vRS-klubin kanssa kimppaan menemistä koskevista kommenteistanne. Missään nimessä ei ole tarkoitus luoda vRS-klubin toiminnan kanssa "kilpailevaa" tapahtumaa ja ehkä tilaisuuden rajaaminen III-koppaisia koskevaksi on jossain määrin keinotekoinen rajoitus, kun näin jälkikäteen mietittynä jo kymmenen tuoreen RäSän saaminen samaan aikaan samalle radalle on varmasti haastava tehtävä.

Näin ollen tapahtumaa voisi laajentaa otsikossa esitetystä, ja siihen olisi sitten varmaankin kaksi luonnollista reittiä:

a) Jyrin ehdotuksen suuntaan teemalla VAGarena-päivä, kaikki arenalla edustetut merkit, kirjoittajat tai taustalla lurkkailevat tervetulleita. Jyri noista oheistillbehööreistä jo mainitsikin, eli jos puuhamiehiä piisaa niin tapahtumasta voi toki tehdä jotain aavistuksen isompaakin kuin kymmenen ukkoa ja autoa, rengasrauta ja termosmuki-meininkiä. Pakoäänikisaa, Miss VAGarenaa... you name it.
b) Enemmänkin Skoda-spesifi päivä tai puolikas, tähän voisi vaikka liittyä kimppa vRS-klubin kanssa
c) Pidetään palstan sisäisenä Ocu III - asiana tämä
d) Unohdetaan koko juttu ja liitytään vRS-klubiin

Ehkä a ja b -vaihtoehdot olisivat sittenkin eniten omaan mieleeni, poislukien tietysti nuo bimmerpartyilyt. T-paidan kelpuutan ja ostan mieluusti muistoksi :).

Ja makkiksellekin vielä kiitosta näkemyksistä, juuri noin olisikin tarkoitus toimia eli niin konkarit kuin erityisesti ensikertalaiset ja rata-ajoon tutustuvatkin ovat tervetulleita, osallistumisen kynnys pidetään mahdollisimman matalana ja jonkinnäköinen intro järjestettäisiin toki.

vakio

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.13 - klo:16:15
Liikennevakuutuksella ei ole radalla mitään virkaa sen oman auton kohdalla .

Lämmittää se liikennevakuutus omallakin kohdalla kun makaat letkuissa Töölössä. No, autolla tämä ei toki ihan helposti toteudu vaikka kaikkihan on mahdollista. Mutta se oma auto voi olla murheista pienin huonon tuurin iskiessä. Sitten kun kaikkivoipaisena hormoonihurmiossa olet voittamaton ja onnistut kilkkaamaan jonkun radalta, niin vastapuolen vahinkojakin voidaan liikennevakuutuksesta korvata.

Kaikesta huolimatta rata-ajo on hauskaa.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 4x4 Ambition -12
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09

Ex VAG: VW Passat Variant Highline 1.9 TDI 4MOTION -05

makkis

Ei ole kummoista kannatusta kuitenkaan saanut, näin pienellä porukalla voidaan "tuppautua" kuokkavieraaksi minkä tahojaan merkkikerhon ratapäiville tai endurancen säätöpäiville.

MMV

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 03.12.13 - klo:15:43
Mielestäni olisi mukava saada radalle muitakin autoja kuin vRS Oku III. Etenkin tuunattuja kakkos rs okuja vastaan olisi mukava koittaa.

Haluatteko mukaan sparraajaksi heikkotehoisemman rata-auton? Meillä seisoo tallissa tyhjän panttina Peugeot 405 Mi16, jota voisi joskus ulkoiluttaakin. Tämä laitos ei ole ns. viimeisen päälle tehty, joten teho-painosuhde on varmaankin kohtuullisen samoissa uuden RS:n kanssa. Auto on varsin mietoviritteinen Endurance Saloon -luokan kulkine, jossa noin 180 hummaa, säädettävä alusta, isommat jarrut jne. mutta muuten ei mitään erityistä esim. välitettyä laatikkoa tai lukkoa (säännöt kieltävät).

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: makkis - 11.12.13 - klo:22:37
Ei ole kummoista kannatusta kuitenkaan saanut, näin pienellä porukalla voidaan "tuppautua" kuokkavieraaksi minkä tahojaan merkkikerhon ratapäiville tai endurancen säätöpäiville.

Samaa mieltä. Sivullekirjoittanut ajatteli liittyä tuohon vRS-klubiin ja tyydyttää ajonälkäänsä sitä kautta. Tervetuloa muutkin. Tai jos teillä on mielessä joku sopiva porukka jonka kylkeen voitaisi mennä niin heittäkää vaan ehdotuksia, kynnelle kykenevät saapuvat sitten paikalle.

Samalla toivon, että tältäkin alustalta saadaan jonkinlainen tapahtuma, esim. Se Jyrin visioima foruminlaajuinen ratapäivä aikaan. Ei minulla ole mitään estettä osallistua järkkäilyynkin jollain tavalla, mutta esim. Jyri voisi avata pelin ilmoittamalla vaikka mahtikäskyllä, että koska, missä ja minkä muotoisena järjestetään, niin toteutetaan sitten.

Spoonie

#17
Olemme vRS clubin puolella järjestämässä alkukeväästä vRS meeting / kesärengaskauden avajaiset. Jos vielä tämän tyyppinen tapahtuma kiinnostaa muita RS-kuskeja, niin tervetuloa rekisteröitymään clubin puolelle ja suunnittelemaan tapahtumaan.

Yhdistyksemme etusivulla on myös enemmän tietoa ratapäivästä, joka on Ahvenistolla lauantaina 30.8.2014.

Spoonie

Herätellään tätäkin aihettaa taas hieman. Ajankohta on varmistunut ja meeting pidetään sunnuntaina 4.5.2014 alkaen klo 16.00 kauppakeskus Tuulosen parkkihallissa (ABC:n pääty). Tulkaa ihmeessä paikalle turisemaan!

kaide

Lainaus käyttäjältä: Spoonie - 21.03.14 - klo:14:48
Herätellään tätäkin aihettaa taas hieman. Ajankohta on varmistunut ja meeting pidetään sunnuntaina 4.5.2014 alkaen klo 16.00 kauppakeskus Tuulosen parkkihallissa (ABC:n pääty). Tulkaa ihmeessä paikalle turisemaan!

Kertokaas tälläselle vanhukselle , että mitenkäs se kesän avausmiitti on päätetty ostarin parkkihalliin järjestää  ?  Juu, eihän ne kelit aina täällä Suomessa suosi , mutta: Pölyinen parkkihalli + Perat ja Seijat + Tuulipuvut + 43 Chysler Voyageria= "show stopper" . Katsotaan voittaako uteliaisuus kuitenkin  :P

ps: Tarteeks lippis olla kumminpäin ?  8)
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Spoonie

Sen takia, koska tämä meidän kevät/kesä on lyhyt ja runsas sateinen. ;D Toki jos ilma on aurinkoinen ja lämmin niin mielummin minäkin ulkona olen. Varmasti voidaan sitä paikkaa vielä tarkentaa. ;)

Lippis sivulle :P

oopp99

Saitteko jotain sovittua (esim tuolla vRS puolella) milloin ratailemaan menette? Jos VW mukaan kelpaa niin ehtottomasti samanhenkisten seuraan mielelläni lyöttäytyisin!
Scirocco 2009 2.0 TSI DSG (Dynaudio, ACC, Xenon), APR stg1, EBC, Whiteline, Powerflex, Eibach, Collinite :)

Erno

Lainaus käyttäjältä: oopp99 - 26.03.14 - klo:09:24
Saitteko jotain sovittua (esim tuolla vRS puolella) milloin ratailemaan menette? Jos VW mukaan kelpaa niin ehtottomasti samanhenkisten seuraan mielelläni lyöttäytyisin!
30.8.2014 klo 9-12, tervetuloa!  :D

Päätettiin vRSclubissa, että ratapäivä on konsernilaisille avoin. Jos ei kuulu vRSclubiin tai ole SCF:n jäsen niin radalle pääsy maksaa 20 euroa.

Erno

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 03.12.13 - klo:15:43
Mielestäni olisi mukava saada radalle muitakin autoja kuin vRS Oku III. Etenkin tuunattuja kakkos rs okuja vastaan olisi mukava koittaa.

Itse ainakin olen menossa radan puolelle tuolloin elokuun lopulla, joten voin tulla kokeilemaan pysyykö alustamuokatulla pre-FL RS:llä uudemman perässä... ;D

Ottakaa osaa tuonne vrsclubin puoleiseen äänestykseen, niin osataan arvioida paljonko porukkaa tulee paikalle. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy