Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

timokin

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.02.18 - klo:11:31
Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?
Koska.. Vähemmän liikkuvia osia = vähemmän ongelmia.
Koska2.. ajoprofiili. Jos vain vähän kaupugin ruuhka-ajoa, niin manuaalikin hoitaa hommansa hyvin ja vaivattomasti.
Maantieajossa manuaali on ohituksissa jopa parempi.
Koska3.. Hinta & sopiva voimalinja joissakin tapauksissa.

Puhtaaseen ruuhka-alueen kaupunkipyörittelyyn automaatti on luonnollisesti mukavampi.
komppaan tätä kirjoittajaa. itsellä tulee 85% kilometreistä matka-ajussa, niin jotenkii automaatti tuntuu turhalle. entäs sit kun tulee vika automaattia ei hinata sataa kilometriä toisinkuin manuaalia. keljumainen tilata hinuria erämaa teitten päähän.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: timokin - 05.02.18 - klo:14:10
komppaan tätä kirjoittajaa. itsellä tulee 85% kilometreistä matka-ajussa, niin jotenkii automaatti tuntuu turhalle. entäs sit kun tulee vika automaattia ei hinata sataa kilometriä toisinkuin manuaalia. keljumainen tilata hinuria erämaa teitten päähän.

Eiköhän se yhtä helppoa ole hinuri tilata kuin tilata joku hinaamaan sitä autoa sinne metsätielle. Ajoturva tuo lisäksi sijaisauton hinurilla paikalle  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

timokin

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.02.18 - klo:14:18
Eiköhän se yhtä helppoa ole hinuri tilata kuin tilata joku hinaamaan sitä autoa sinne metsätielle. Ajoturva tuo lisäksi sijaisauton hinurilla paikalle  :)


periaatteessa kyllä mut käytännössä ei jos lähimpään pikkukylään on useita kymmeniä kilometreja.

teräksenharmaa

#543
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.02.18 - klo:11:31
Maantieajossa manuaali on ohituksissa jopa parempi.

Millähän tavalla manuaali on ohituksissa parempi? Nykyiset automaatit omaavat niin paljon vaihteita ja ovat niin niin nopeita vaihtamaan, että ohituksissa moottori pysyy kyllä tarvittaessa hienosti parhaan tehon alueella. Jos haluaa tiputella vaihteita alaspäin etukäteen, niin sekin onnistuu helposti.

Automaattien pitkät välitykset sopivat mainiosti matka-ajoon. Tasaisilla moottori käy miellyttävän matalilla kierroksilla ja ylämäessä löytyy niin tarvittaessa huomaamattomasti pienempää vaihdetta. Rullaukset sujuvat ilman sen kummempia rituaaleja. 

Lainaus käyttäjältä: timokin - 05.02.18 - klo:14:40
periaatteessa kyllä mut käytännössä ei jos lähimpään pikkukylään on useita kymmeniä kilometreja.
Itsellä on yli 20 vuoden aikanan hajonnut kerran rengas niin, että piti tilata autolle lavakyyti. Tuolloinkaan autoa ei millään narulla olisi voinut hinata. Todennäköisyys hinaustarpeelle taitaa olla niin olematon, etten viitsi päätäni moisella vaivata.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: timokin - 05.02.18 - klo:14:10
komppaan tätä kirjoittajaa. itsellä tulee 85% kilometreistä matka-ajussa, niin jotenkii automaatti tuntuu turhalle. entäs sit kun tulee vika automaattia ei hinata sataa kilometriä toisinkuin manuaalia. keljumainen tilata hinuria erämaa teitten päähän.

Jos valitsee auton sen mukaan mikä on hyvä hinattava köyden avulla niin lähtökohta auton hankkimiselle on mielestäni hieman väärä, ollaan ikään kuin annettu periksi jo etukäteen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

timokin

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:14:46
Millähän tavalla manuaali on ohituksissa parempi? Nykyiset automaatit omaavat niin paljon vaihteita ja ovat niin niin nopeita vaihtamaan, että ohituksissa moottori pysyy kyllä tarvittaessa hienosti parhaan tehon alueella. Jos haluaa tiputella vaihteita alaspäin etukäteen, niin sekin onnistuu helposti.

Automaattien pitkät välitykset sopivat mainiosti matka-ajoon. Tasaisilla moottori käy miellyttävän matalilla kierroksilla ja ylämäessä löytyy niin tarvittaessa huomaamattomasti pienempää vaihdetta. Rullaukset sujuvat ilman sen kummempia rituaaleja. 
Itsellä on yli 20 vuoden aikanan hajonnut kerran rengas niin, että piti tilata autolle lavakyyti. Tuolloinkaan autoa ei millään narulla olisi voinut hinata. Todennäköisyys hinaustarpeelle taitaa olla niin olematon, etten viitsi päätäni moisella vaivata.
tapansa ja mieltymyksensä kullakin. eihän rengasrikon takia tarvihe hinata, vaihtaa vararenkaan alle ja matka jatkuu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: timokin - 05.02.18 - klo:14:59
tapansa ja mieltymyksensä kullakin. eihän rengasrikon takia tarvihe hinata, vaihtaa vararenkaan alle ja matka jatkuu.
Noin se joskus meni. Kahdessa viimeisessä autossani ei tuota vararengasta ole ollut.

timokin

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:15:07
Noin se joskus meni. Kahdessa viimeisessä autossani ei tuota vararengasta ole ollut.
joo ei niitä enää uusissa ole. mikään ei estä ostamasta liikkeestä vararengasta tunkkeineen ja tarvikkeineen.. itse koen sen myös tarpeelliseksi.

Geoman

Tiedättekö, että korvaako "autopalveluvakuutus" hinauksen rengasrikkotapauksessa, jos autossa ei ole varapyörää?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: timokin - 05.02.18 - klo:15:15
joo ei niitä enää uusissa ole. mikään ei estä ostamasta liikkeestä vararengasta tunkkeineen ja tarvikkeineen.. itse koen sen myös tarpeelliseksi.

Tunkki mukana tulikin, mutta taitaa vaan helvetti jäätyä ennen kuin hankin varapyörän konttiin pyörimään.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.02.18 - klo:16:08
Tiedättekö, että korvaako "autopalveluvakuutus" hinauksen rengasrikkotapauksessa, jos autossa ei ole varapyörää?
Varma keino on laskea myös toisesta saman puolen renkaasta ilmat venttiilistä ulos, tällöin menee varmasti vakuutukseen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.02.18 - klo:16:08
Tiedättekö, että korvaako "autopalveluvakuutus" hinauksen rengasrikkotapauksessa, jos autossa ei ole varapyörää?

En tiedä mutta kaskolla saa ainaki hinurin ja sijaisauton jos matka katkeaa teknisestä viasta, lasketaankohan rengasrikko siihen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jamo75

en tiedä laskutuksesta mutta jos se paikkaus sarja ei toimi kuten yleensä kait ei niin hinuri vie lähimmälle rengas jälleenmyyjälle ei mihinkään muualle
(jos rengas myyjällä ei satu olemaan sopivaa rengasta varastossa niin huonompi homma)

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.02.18 - klo:17:13
En tiedä mutta kaskolla saa ainaki hinurin ja sijaisauton jos matka katkeaa teknisestä viasta, lasketaankohan rengasrikko siihen.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.02.18 - klo:16:08
Tiedättekö, että korvaako "autopalveluvakuutus" hinauksen rengasrikkotapauksessa, jos autossa ei ole varapyörää?

Itsellä ainakin korvasi, kun paikka-aine ei toiminut (= reikä oli niin iso). Paikka-aineisiin en nyt muutenkaan luota, kun lähen pidemmälle reissuun esim lappiin, niin mukaan lähtee kyllä tunkki ja varapyörä... Mikäli renkaanvaihtosettiä tai paikkasarjaa ei ole mukana, niin ei korvaa.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

golffisti IV

Ei voi yleistää, ei ole noin yks`selitteinen "  Mikäli renkaanvaihtosettiä tai paikkasarjaa ei ole mukana, niin ei korvaa." toiset vak.yhtiöt korvaa toiset ei, joillakin on vielä ehtoja. On hyvä tutustua oman vakuutuksen ehtoihin.

https://vahinkoapu.op.fi/henkiloasiakkaat/auto/auto-ei-kaynnisty-tai-tarvitsee-hinausta
https://yle.fi/uutiset/3-8437216


VW Golf 1.6 16v BCB -03

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:14:46
Millähän tavalla manuaali on ohituksissa parempi? Nykyiset automaatit omaavat niin paljon vaihteita ja ovat niin niin nopeita vaihtamaan, että ohituksissa moottori pysyy kyllä tarvittaessa hienosti parhaan tehon alueella. Jos haluaa tiputella vaihteita alaspäin etukäteen, niin sekin onnistuu helposti.

Automaattien pitkät välitykset sopivat mainiosti matka-ajoon. Tasaisilla moottori käy miellyttävän matalilla kierroksilla ja ylämäessä löytyy niin tarvittaessa huomaamattomasti pienempää vaihdetta. Rullaukset sujuvat ilman sen kummempia rituaaleja. 

Manuaali on parempi ohituksessa, koska se pitää sen vaihteen minkä haluat! Se ei pudota alaspäin saati ylöspäin kysymättä. Matka-ajossa manuaalin kanssa ei ole mitään ongelmaa. Itse koen automaatin paremmaksi kaupungissa.

Jos vag-konserni lupaisi käsi raamatulla DSG:lle 300tkm takuun voisin sitä harkita. Ja kyllä jos pitää "ei" omaa autoa miettiä kummalla lähden liikenteeseen, niin järkeään lähden automaatilla (Huoltokulut ja korjaukset, kun maksaa "joku" muu).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:20:40
Manuaali on parempi ohituksessa, koska se pitää sen vaihteen minkä haluat! Se ei pudota alaspäin saati ylöspäin kysymättä.
Mikä tuossa on niin kuin ongelma? Ei pääse huudattamaan tarpeettoman korkeilla tai liian alhaisilla kierroksilla vai mikä?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:21:00
Mikä tuossa on niin kuin ongelma? Ei pääse huudattamaan tarpeettoman korkeilla tai liian alhaisilla kierroksilla vai mikä?

Olenpahan törmännyt siihen, että vaarallisesti pykältää ensin alaspäin ja sen jälkeen kaksi vaihdetta ylöspäin, jolloin auto ei kiihtynyt niin, kuin piti. Ei poistunut edes tippipuolelle, vaan saattoi sielläkin pykältää pienempää kysymättä vaikka olit kokoajan oikealla vääntöalueella. Tämä ongelma oli volvossa.

Eikä dieseliä tarvitse huudattaa! Nykyisellä pystyy ihan hyvin vedättämään 60-150km/h nelosvaihteella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:14
Olenpahan törmännyt siihen, että vaarallisesti pykältää ensin alaspäin ja sen jälkeen kaksi vaihdetta ylöspäin, jolloin auto ei kiihtynyt niin, kuin piti. Ei poistunut edes tippipuolelle, vaan saattoi sielläkin pykältää pienempää kysymättä vaikka olit kokoajan oikealla vääntöalueella. Tämä ongelma oli volvossa.

Eikä dieseliä tarvitse huudattaa! Nykyisellä pystyy ihan hyvin vedättämään 60-150km/h nelosvaihteella.
Nykypäivän laatikoita on turha arvioida vanhojen enemmän ja vähemmän ongelmaisten toteutusten perusteella. Silloin, jos on aikaa kiihdyttää yhdellä vaihteella tuollainen nopeusväli, niin pitäisi olla kyllä aikaa antaa vaihteiston arpoa vaihdetta. Kyllä noin tehdä voi, mutta oikein minkään suhteen se ei järkeväää.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:20:40
Manuaali on parempi ohituksessa, koska se pitää sen vaihteen minkä haluat! Se ei pudota alaspäin saati ylöspäin kysymättä.

Onnistuu DSG:llä hienosti toi samalla vaihteella esim. ohittamaan lähteminen kun tökkää kepin D:ltä sivuun että menee +- moodiin ja sitten vaan kaasu pohjaan mutta ei kuitenkaan kickdowniin asti. Jos painaa kickdownin myös pohjaan niin sitten rupeaa laatikko laittamaan pienempää manuaali moodista huolimatta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.02.18 - klo:21:48
Onnistuu DSG:llä hienosti toi samalla vaihteella esim. ohittamaan lähteminen kun tökkää kepin D:ltä sivuun että menee +- moodiin ja sitten vaan kaasu pohjaan mutta ei kuitenkaan kickdowniin asti. Jos painaa kickdownin myös pohjaan niin sitten rupeaa laatikko laittamaan pienempää manuaali moodista huolimatta.

Manuaalilla ohitan nelosvaihteella ja kokoajan on tuolloin yli 300Nm minimissään käytössä koko ohituksen ajan eikä tarvitse koskea mihinkään. Enkä kaipaa tuohon automaattia hämmentämään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:55
Manuaalilla ohitan nelosvaihteella ja kokoajan on tuolloin yli 300Nm minimissään käytössä koko ohituksen ajan eikä tarvitse koskea mihinkään. Enkä kaipaa tuohon automaattia hämmentämään.
DSG:hän on suorastaan oivallinen maantieajossa ja ohituksissa. Ensinnäkin, esim. DSG-7:ssä viimeinen eli 7:s vaihde on riittävän pitkä että kulutus jää alas. Toisekseen, kun sitten ohitukseen lähdetään, riippuen siitä kuinka ripeästi ohi pitää päästä, heittää laatikko tarvittaessa pienempää silmään käytännössä viiveettä. Manuaalilla ei ole mitään mahdollisuutta vaihtaa noin nopeasti. Samoin vaihteisto huomioi kuormituksen, eli vaikka auto olisi täynnä kyytiläisiä ja tavaraa ja tie nouseekin ylämäkeen, silti ohitus sujuu turvallisesti ja ripeästi ja kuski voi keskittyä täysin ohituksen turvalliseen suorittamiseen vs. vaihteiden vaihtamiseen.

Tokihan voi laittaa suoraan vaikka 4:n silmään manuaalilla ennen ohitusta kuten edellä ehdotettiin, mutta siinä voi tulla turhaa vaihteiden edestaakse arpomista jos ohituspaikka meneekin ohi / sitten ajellaan turhaan sillä 4:sella letkassa tai jos potku riittäisikin isommalla vaihteella ohitteluun. Omalla ex-diesel Pasuunalla ohitukset meni lähes 98% suurimmalla vaihteella.

Tämä näin vain mielipiteenä, toki tapoja ja tottumuksia on muitakin, niin manuaalilla kuin automaatilla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.02.18 - klo:22:54
DSG:hän on suorastaan oivallinen maantieajossa ja ohituksissa. Ensinnäkin, esim. DSG-7:ssä viimeinen eli 7:s vaihde on riittävän pitkä että kulutus jää alas. Toisekseen, kun sitten ohitukseen lähdetään, riippuen siitä kuinka ripeästi ohi pitää päästä, heittää laatikko tarvittaessa pienempää silmään käytännössä viiveettä. Manuaalilla ei ole mitään mahdollisuutta vaihtaa noin nopeasti. Samoin vaihteisto huomioi kuormituksen, eli vaikka auto olisi täynnä kyytiläisiä ja tavaraa ja tie nouseekin ylämäkeen, silti ohitus sujuu turvallisesti ja ripeästi ja kuski voi keskittyä täysin ohituksen turvalliseen suorittamiseen vs. vaihteiden vaihtamiseen.

Tokihan voi laittaa suoraan vaikka 4:n silmään manuaalilla ennen ohitusta kuten edellä ehdotettiin, mutta siinä voi tulla turhaa vaihteiden edestaakse arpomista jos ohituspaikka meneekin ohi / sitten ajellaan turhaan sillä 4:sella letkassa tai jos potku riittäisikin isommalla vaihteella ohitteluun. Omalla ex-diesel Pasuunalla ohitukset meni lähes 98% suurimmalla vaihteella.

Tämä näin vain mielipiteenä, toki tapoja ja tottumuksia on muitakin, niin manuaalilla kuin automaatilla.

Milloin sinulla on oikeasti, niin kova tarve veksalata vaihdelaatikkoa, että manuaalilla et kerkeä paitsi radalla? Ihan aikuisten oikeasti  ;D ja jos näin on ettei kerkeä tai osaa, niin kannattaa mennä takaisin autokouluun (Tiedätkö miksi automaatilla opetetut ajavat vain automaatilla). Kyllä olen huomannut DSG:n ominaisuuden, että jurruuttaa aivan liiaan pienillä kierroksilla. Samanlaisella autolla en ikinä aja alle 1500 kierroksen, niin dsg juurruuttaa alkaen noin 12000 kierroksesta.

Itseasiassa kahvipöytäkeskustelun perusteella naisetkin mielummin ajavat manuaalilla, koska pelkäävät automaattia  ;D.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:20:40
Ja kyllä jos pitää "ei" omaa autoa miettiä kummalla lähden liikenteeseen, niin järkeään lähden automaatilla (Huoltokulut ja korjaukset, kun maksaa "joku" muu).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:55
Manuaalilla ohitan nelosvaihteella ja kokoajan on tuolloin yli 300Nm minimissään käytössä koko ohituksen ajan eikä tarvitse koskea mihinkään. Enkä kaipaa tuohon automaattia hämmentämään.

Noinhan se varmaan mukavimmin sujuu. Sitten jos tulisikin tarvetta tehdä se ohitus nopeimmalla mahdollisella tavalla, niin silloin ei tuo tekniikka enää toimi, vaan voidaan tarvita sitä pienempää vaihdetta. DSG:llä kyllä onnistuu molemmat tavat, nopeasti tai sitten tuolla tavalla laiskanpulskeasti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsi1490

DSG:n Tiptronic-lätkillä ratin takana voisi ohitukset tehdä käsin vaihtaen ja helpommin kuin manuaalilaatikolla. En ole kylläkään keksinyt mitään syytä vaihtaa käsin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:21:30
Silloin, jos on aikaa kiihdyttää yhdellä vaihteella tuollainen nopeusväli, niin pitäisi olla kyllä aikaa antaa vaihteiston arpoa vaihdetta.

Tuo on joskus aika mukavaakin kun aski ei puutu peliin lainkaan vaan jopa ykkösellä voi vetää paikaltaan noihin motarin kesänopeuksiin saakka ja vielä on koneessa vara kiristää pikkasen  enemmänkin. Tosin tuo vaatii sitten 2-pyöräisen, mutta hauskaa se kuitenkin on - ja juuri tästä syystä aika harvassa noissa on aut.askit, vaikkakin nyt viime vuosina ovat toki nekin hieman jo lisääntyneet, mutta yhä puhutaan varsin marginaalisesta ryhmästä kuitenkin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TTO

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.18 - klo:08:23
Noinhan se varmaan mukavimmin sujuu. Sitten jos tulisikin tarvetta tehdä se ohitus nopeimmalla mahdollisella tavalla, niin silloin ei tuo tekniikka enää toimi, vaan voidaan tarvita sitä pienempää vaihdetta. DSG:llä kyllä onnistuu molemmat tavat, nopeasti tai sitten tuolla tavalla laiskanpulskeasti.
Näin juuri.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:55
Manuaalilla ohitan nelosvaihteella ja kokoajan on tuolloin yli 300Nm minimissään käytössä koko ohituksen ajan eikä tarvitse koskea mihinkään. Enkä kaipaa tuohon automaattia hämmentämään.
Mutta kun mulla on Nm:iä ja vääntöä koneessa ja mun auto suorituu... Tämähän on olennainen argumentti, kun keskustellaan vaihteistosta ja ohittamisesta yleisellä tasolla. Tai esimerkiksi  ohittamisesta mahdollisimman nopeasti.

WS58

Valistakaa minua miten kaksoiskytkentävaihteistolla ajetaan kapeahkolla polanteisella maantiellä, manuaalilla meni 4:lla kätevästi kun oli hyvä moottorijarrutus käytettävissä, ei tarvinnut jarrutella.
Makuasia tämä toki on, itse odotin 3 kk manuaali st:tä kun automaatteja olisi heti saanut. Myyjä sanoi ymmärtävänsä hyvin. Suurin syy miksi tuohon autoon päädyin oli herkkä ajettavuus. Ja tarkoitus pitää yli 5v kun tämmöisiä ei varmaan kohta enää saa.

timokin

kun asuu katuvalojen ulottumattomuudessa ja viettää puolet vuodesta aivan posjois-lapissa,niin oppii arvostamaan manuaalivaihteistoa ja vararengasta...

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 06.02.18 - klo:09:51
Valistakaa minua miten kaksoiskytkentävaihteistolla ajetaan kapeahkolla polanteisella maantiellä, manuaalilla meni 4:lla kätevästi kun oli hyvä moottorijarrutus käytettävissä, ei tarvinnut jarrutella.

Laietaan D päälle ja annetaan mennä. Voi siitä laittaa nelosenkin päälle, jos ehdottomasti haluaa ajaa juuri nelosella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy