Kampikammiossa painetta (EA211 1.4 TFSI)

Aloittaja Jussi23, 22.08.23 - klo:20:20

« edellinen - seuraava »

Jussi23

Kyseessä 2014 A3 8V 1.4-litraisella CXSA koneella.

Motti on viimeisen puolen vuoden aikana alkanut kuluttaa öljyä kiihtyvään tahtiin joten oli pakko alkaa tutkia mihin se oikein katoaa. Auto on kotona joka päivä samassa ruudussa eikä ainakaan siihen ole tiputtanut pisaraakaan.

Muissa TSI koneissa on ollut tukkeutuneita männänrenkaita, mutta  näissä pitäisi käsittääkseni olla paremmat öljykanavat renkaissa, joten epäilin tukkeutunutta huohotinta.

Otin auton käydessä öljykorkin irti ja peitin aukon kämmenellä niin käteen tuntuu selkeä moottorin käynnin tahtiin rummuttava ylipaine.

Onko tähän muita todennäköisiä syitä kuin tukkeutunut huohotin?

Koneen päällä on myös venttiili jonka kautta kampikammioon on tarkoitus imeä korvausilmaa ilmansuodattimesta. Kokeilin puristaa kannen ja suodatinkotelin välisen letkun sormilla umpeen keskeltä, ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin, eli sitä kautta ei ilma kulje (eikä kai kuulukaan jos kampikammiossa on jo ylipainetta)

Mitäs seuraavaksi? Jotain muuta vinkkiä diagnosointiin tai ideoita mistä etsiä tukosta? Mitään erillistä huohotinta näissä ei enää kai ole vaan huohotusilma liikkuu lohkossa olevaa kanavaa pitkin separaattorin läpi ja siitä imusarjalle ja ahtimelle.

Jussi23

Ja laitetaan tähän vielä linkki jonka takana hyvin selitetty miten kampikammion huohotus näissä koneissa toteutettu.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2015/MC-10124696-9999.pdf

Löytyyhän tuolta toki muutakin mielenkiintoista luettavaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy