Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Zarhan

#1
No nyt alkoi korttimaksut sit tulla EU:n pakottamina: https://yle.fi/a/74-20080296
#2
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.02.24 - klo:09:18Home Assistant integraatio onnistunee, mutta ei tuo ihan plug-and-play ratkaisulta vaikuta:

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/4267

Toinen integraatio: https://community.home-assistant.io/t/integration-of-elli-vw-id-charger-pro/403913

Tuo jälkimmäinen ainakin näyttää ohjaavan sitä tuon pilvipalvelun käyttämän rajapinnan kautta (eli IOBroker juttelee VW:n pilvelle, joka sitten käskyttää latausasemaa). Tuollaista ei oikein halua laittaa - kodin sähkölaitteet pilvestä ohjattavaksi ei nykyisessä tietoturvareikänetissä kovin houkuttelevalta tunnu. Kommenteissa huomioidaakin juuri tuo EEBus-tuki.

Mutta tuo ensimmäisen linkin juttu näyttää olevan nimenomaan EEBus-vetoinen. Harmi että keskustelu on saksaksi, vaikka translate pelaakin suht ok. Seuraten hieman kaninkoloa pidemmälle näyttää olevan niin että EEBus-integraatiota on rakennettu https://evcc.io/en/ -projektissa, missä usecase on se että aurinkosähköä työnnetään maksimaalisesti sähköautoon kun sitä piisaa.

Luulisi että jos harrastuneisuutta riittää tarpeeksi niin tuon pohjalle voisi kyllä rakentaa asioita. Eli Raspberry PI lukemaan HAN-portista kulutusta ja syöttämään tietoa Home Assistantille, joka sitten voisi puolestaan ohjata latauslaitetta.

Käytännössä pitäisi tosiaan vain omalla kohdalla uusia sähkökeskus (vanhaa kamaa, keraamiset sulakkeet, ei mistään DIN-kiskoista tietoakaan) ennen kuin moisia alkaa isommin ihmettelemään. Pitää katsoa sekin kortti josko Tampereen sähköverkkokin saisi tuollaisen yösähkökuormien ohjaamisen haluttuun aikaan palveluksi joskus mallia Caruna, niin ei välttämättä maksaisi edes vaivaa... https://caruna.fi/tuotteet-ja-palvelut/kotiin-ja-kiinteistoon/sahkokuorman-ohjaus
#3
Vau. Tuossa on jopa sellainen hinta että alkaa lähestyä oikeita tuotantokustannuksia. Olen jo pitkään ihmetellyt että yksi (3-vaihe)kontaktori, kotelo, ja vähän kaapelia ei voi maksaa niitä normaaleja 400+ euron hintoja.

Joka tapauksessa, onko kenelläkään käsitystä/pointteria mistä saisi tietoa tuosta EEBus-väylästä, johon tuon oletettu tuki dynaamiselle kuormituksen seurannalle viittaa?

Asennusohjeen https://storage.googleapis.com/pimcore-webshop-vw-prod/public/var/assets/de-DE/downloads/20230223_ConfigManual_Quickguide_EN_DE_V2.pdf sivulla 11 alkaa ohjeistus yhdistämiseksi EEBus-väylään. Näyttää olevan lähinnä että pitää vain yhdistää verkkopiuhalla tai Wifillä moiseen. Joka tapauksessa, en löytänyt suomeksi juurikaan materiaalia EEBusista, googlehaku tuottaa tulokseksi nuo latausasemat ja satunnaisen suomi24-threadin, lisäksi muutamia tuotteita löytyy, mutta ei mitään materiaalia että miten moisen rakennetaan. Englanniksikaan ei nyt ihan selkeästi löydy infoa että jos minulla on sähkömittarissani HAN-portti mistä saa kulutustietoja (vaikka tällä tyylillä: https://omakotikotitalomme.blogspot.com/2022/10/elenian-aidon-rj12-kotiautomaatioliityn.html ) niin miten tuon infon saisi tuollaiseen EEBusiin tarjolle ja voisi sitten kuormia ohjailla.

En nyt välttämättä ole noita ostamassa juuri nyt, mutta hyvä tietää että ainakin ajoittain voi saada ihan järkihintaankin moisen latausaseman, mutta kun jonain kauniina päivänä sähkökeskuksen päivittää niin pitäisi tuo kulutuksen ohjaus saada jotenkin hoidettua. Shelly Pro-viritykset on ok lämminvesivaraajille, mutta näissä latausasemissa jossa nuo voivat säätää tehojaan niin olisi kiva tietää mitä kaikkia pulikoita se vaatii...
#4
Njoo, eipä mitään ongelmaa nyt enää kun kelit lämpenivät tähän lähemmäs nollaa. Ja auton kanssa ei siis minkäänlaisia muita ongelmia kulkemisessa.
#5
Uutta maailmalla / Vs: Volkswagen ID2
08.01.24 - klo:16:00
Lainaus käyttäjältä: Guido - 08.01.24 - klo:15:49Tämä on nykyisin ainakin sähköautoissa toisin päin eli sama auto Skodan logolla on paitsi laadukkaampi myös kalliimpi, esim Enyaq vs ID.4.

Juu, valitettavasti Seattia ei näytetä enää brändinä jatkossa käyttävän, ja Cuprasta ei sitä "halpismerkkiä" selvästikään tule. Aiemminhan oli se vanha vitsi hankkia "halvempi Audi" (=VW) tai "halvempi VW" (=Seat).

Joka tapauksessa, edelleen etsii farmarikorista pikkusähkistä. MG5 on jo melko lähellä, mutta hintaa edelleen liikaa.
#6
No, latauksen jälkeen ei myöskään mitään naksutusta ollut.

Oma teoria joka tässä on muodostunut on että kontaktori siellä tosiaan naksuu. Täysin mihinkään perustuva spekulointi olisi jotain tällaista:

- Laturin ja suurjänniteakun välinen kontaktori on avautuvaa mallia (eli tarvitsee ohjausjännitteen jotta virtapiiri katkeaa)
- 12V akku on vähän heikossa hapessa pakkasten vuoksi
- Kun tökkää latauspiuhan kiinni ja ajastettu lataus on käytössä, ajastuksen toteutuksesta itse asiassa huolehtii auton tietokone 12V akun varassa.
- Laturin ja akun välinen kontaktori on oletuksena suljettu - mikä onkin ihan järkevää, koska näin täysin purkautunutkin akku voisi alkaa latautua.
- Kun ajastettu lataus on käytössä, 12V akku yrittää pitää kontaktoria auki odottaessaan ajastushetkeä. Jännite ei kuitenkaan riitä joten kontaktori palautuu sulki-asentoon.
- Kun lataussähkö taas kulkee, 12V-järjestelmä saa suoraan DC-DC-muuntimelta korkeahkoa (13-14V) jännitettä, tämä puolestaan avaa kontaktorin uudelleen, joka saa 12V jännitteen tippumaan => kontaktori sulkeutuu => rämppäys käyntiin.

=> Pitääpä jossain välissä katsoa OBDElevenillä onko 12V puolella jotain vikakoodeja tallentunut.
#7
Miihin on laitettu lataus tapahtumaan yösähköaikana (22-07). Nyt eilen kävi niin, että kotiinpaluun yhteydessä kun tökkäsi latausjohdon kiinni (päiväsaikaan) niin auton latausvalo alkoi näyttää kuin muka lataisi (eli se himmenevä-voimistuva-himmenevä vihreä). Akku ei ollut erityisen tyhjä, mutta oleellista oli se että kojelaudan näytölle ei ilmaantunut jäljellä olevaa latausaikaa. Lisäksi Seat Connectkin sanoi että ei tässä mikään lataus ole käynnissä.

Konepellin alta alkoi kuulua naksahduksia 10 sekunnin välein. Ihan kuin kontaktori naksuisi.

Kun laitoin välittömän latauksen päälle niin ei mitään ongelmaa, lataus lähti "oikeasti" käyntiin. No, annoin mennä sitten päiväsähköllä sähköä sisään ja näytti toimivan ihan normaalisti. Ei outoja sivuääniä tai muutakaan.

Tänään teki samaa. Tökkäsin piuhan kiinni 21:55 eli hetki sitten, naksunta ja "mukalataus" alkoi. Klo 22 ilmestyi lataustunnit näyttöön ja naksuminen lakkasi.

Onko jokin rikki vai onko jotain normaalia paukkupakkastoimintaa? Koska Miin akussa ei ole mitään lämmityselementtejäkään, akun esilämmityskään ei oikein sovi kuvaan.

Auto siis kyllä toimii ihan normaalisti, vain tuo että auton latausrasian valo väittää että akkua muka ladattaisiin ja kojelautaan syttyy myös samasta kertova indikaattori eli vilkkuva lataussymboli, mutta ilman valmistumisaikaa, ja jatkuva naksuva ääni konepellin alta.

En ole kokeillut mitä tapahtuu kun akku tulee täyteen eli lataus pitäisi siksi lopettaa eli alkaisiko naksutus uudestaan.
#8
Uutta maailmalla / Vs: Volkswagen ID2
16.12.23 - klo:17:04
Jos tuosta tulee farmariversio eli vähän pidennettynä niin voisin ostaa pois. Toki pitää myös katsoa onko Skodan logolla sama auto paljonkin edullisempi.
#9
Jooh, ei tässä mitään ongelmaa sinänsä lopulta ollut. Huolto tuli kyllä oma.k-autoon näkyviin sen jälkeen kun se oli tehty. Kesti suurimman osan päivää.
#10
Lainaus käyttäjältä: Brorbora - 05.12.23 - klo:18:58Kaikissa vuosimallia 2019 vanhemmissa autoissa Car-Net -palvelu lakkaa toimimasta kun 2G-verkotkin ajetaan alas vuonna 2025

Mistä tämmöinen tieto tulee että 2G-verkot ajettaisiin alas vuonna 2025?

Ei tule tapahtumaan. Maailmalla on leegio M2M-laitteita jotka ovat nimenomaan 2G-verkoissa kiinni. Hissejä, sähkömittareita, antureita, jne.

2G tulee varmasti pysymään hengissä - toki vähemmällä kapasiteetilla - jonnekin 2030-luvulle.
#11
Ohjeet ja vinkit / Vs: Pyörän pultit
02.12.23 - klo:17:07
Sprayvaseliinia. Hyvin on toiminut viimeiset parikymmentä vuotta.
#12
Postissa tuli ihan kirjeellä ilmoitus että Miini ohjausvaihteessa saattaa olla puutteellinen korroosiosuojaus ja kehottivat varaamaan tarkistusajan korjaamolle, kutsukampanja 48R8 eli https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16921 sisältää tiedotkin.

Onko muille tullut vastaavaa kutsua? Onko käsitystä kauanko tuollainen operaatio korjaamolla kestää?

Mielenkiintoista sikäli että tästä asiasta tosiaan lähestyttiin *kirjeellä* jossa osoitelähteenä Traficom. Oma.k-auto.fi:ssä ei näy asiasta mitään, ja huollon verkkoajanvarauksessa (huolto.seat.fi) ei ole optiota "Kutsukampanja". Pitänee sitten soitella... Pistää miettimään miksi ihmeessä moisia sähköisiä palveluita lanseerataan kun ne eivät kuitenkaan sitten palvele?
#13
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 28.10.23 - klo:12:02Sivusto on kokenut ainakin visuaalisen uudistumisen.

Saako jotenkin valittua sen ent. versiossa etusivulla olleen 'viimeisimpien viestien' listan?

Tätä minäkin kaipaisin, koska tuolla on tuo leegio subfoorumeita oita ei tosiaan huvita erikseen seurata.
#14
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
18.10.23 - klo:13:22
Uusi V1.13.1 toimii jälleen Miin kanssa oikein.
#15
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
07.10.23 - klo:15:23
Kuulemma tunnettu ongelma.

Lainaus käyttäjältä: SEAT/CUPRA Connect <seatdigitalsupport@seat.es>
Our technical department know's about the issue and we are working on the solution.
#16
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
07.10.23 - klo:10:39
Lainaus käyttäjältä: hege - 07.10.23 - klo:09:22
Paremmin 1.13 täällä kahdessa Androidissa on toiminut kuin vanhempi versio joka rupesi kaatuilemaan jatkuvasti, jolloin muu ei auttanut kuin tyhjentää datat ja kirjautua uudestaan. (edit: näköjään samaa muillakin ollut kun nyt ketjua luin..)

Hmm, ilmeisesti kyse on Mii Electric-spesifisestä bugista. Ovat sit unohtaneet testata miten sillä käyttäytyy...
#17
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
06.10.23 - klo:19:38
Varoituksen sana, en suosittele päivittämään ainakaan Androidilla Seat Connectia uuteen 1.13-versioon joka ilmestyi pari päivää sitten Play storeen.

Sen jälkeen nimittäin mikään ei toimi. Et saa edes auton tietoja näkyviin. En ilmeisesti ole ainoa, arvostelut vihjaavat että muillakin hajonnut.

Jos erehdyit jo päivittämään, poista appi ja asenna 1.11 APKPuresta, https://m.apkpure.com/seat-connect-app/com.seat.connectedcar.mod2connectapp  (downgrade ei onnistu, pitää poistaa ja sit asentaa uudelleen)
#18
Up / Vs: e-up seisontalämmitys
05.10.23 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: manunetti - 05.10.23 - klo:15:33
Auton lämmityksen ohjelmoinnissa on näköjään ominaisuus, että lataus käynnistyy, vaikka ohjelmoinnissa on täppä pelkästään lämmityksessä. Ja auto latautuu silloin täyteen, eikä haluttuun 80% asti. Ilmeisesti pitää olla täppä myös latauksessa, kun ohjelmoi lähtöaikoja, jolloin auto latautuu haluttuun 80% saakka.

Minulla on tämä ratkaistu siten että lähtöaika 3:ssa on joka päivälle toistuva lähtöaika 08:00 ja lataus 80%. (Lisäksi yösähkömääritys 23:00-08:00 kesäaikaa). Kellonajan voi periaatteessa asettaa mihin tahansa, mutta yleensä se on aamulla milloin auton haluaa latautuvan. (Toinen ongelma on että jos akku on tyhjillään että auton mielestä sitä ei saada yösähkön aikana ladattua, se alkaa lataamaan jo päiväsähkön aikana. Workaround tähän on asettaa tavoitetaso vaikka 50%:aan yhden yön ajaksi).

Kuitenkin, kun on tämmöinen toistuva latausaika, voi tämän jälkeen toiseen slottiin voi pistää ilmastoinnin.

Mielenkiintoinen tuo tieto että we connect pitää olla aktivoitu että edes paikallinen ohjelmointi toimisi. Miissä se tuli toki 10 vuodeksi ilmaiseksi mutta noin periaatteessa pilvetön vaihtoehto olisi ollut kiva.
#19
Up / Vs: e-up seisontalämmitys
05.10.23 - klo:08:14
Kyllä sen pitäisi toimia. Kyseessähän on siis sama softa kuin DriveMii Seat Miin puolella vähän eri skinillä, ja tosiaan Miillä ainakin toimii myös lämmityksen ajastus. Ei silti että tulisi kovin usein käytettyä, lähinnä testannut että toimii.

Ensimmäisenä tulisi mieleen jokin kello-ongelma, mutta jos kerran latauksen ajastaminen toimii niin ei kyllä ole siitä kiinni.

Laitoithan viikonpäivän oikein, tai vaikka testiksi joka ikiselle viikonpäivälle? Kello mitä nää ajastustoiminnot käyttää taitaa tulla GPS:stä ja jos sen yhteys on katkennut (telematiikkaboksissa/antennissa vikaa?) niin tuota päivämäärää (josta siis johdetaan viikonpäivä) ei taida saada mitenkään ulos mittaristolta.

Toimiiko yhteys We connectin kautta?
#20
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.09.23 - klo:15:09
Tietoturvamielessä on mahdoton ajatus, että autoon pääsisi suoraan kiinni paikallisen Wi-Fi:n kautta. Pilven kautta liikenne saadaan kierrätettyä turvallisesti. Toisekseen, auto ei käytä Wi-FIä kuin nettiradion toistoon.

Anteeksi mitä? Jos minä liitän auton wifin kautta kotiverkkooni, ja sen jälkeen naitan auton kanssa haluamani päätelaitteen, niin kyllä minä pitäisin sitä huomattavasti turvallisempana kuin mitkään pilviviritykset jotka satunnainen hakkeri voi korkata. Varsinkin tietäen vaikka nyt VAGin softaosaamisen tason.

Itse asiassa jopa tuossa pikku-Miissä on mahdollisuus säätää noita lämmityksiä sun muita paikallisesti - Bluetoothin kautta. Valitettavasti vain kun autossa on virrat päällä, ei siis keittiön ikkunasta, eli hyöty on lähinnä ajastuksen asettaminen.

Nykyaikset kodin älylamput sun muut pelaavat Zigbeen päällä oikein nätisti, pilvi on täysin optiona. Mieluusti liittäisin auton vaikka suoraan osaksi tuommoista paikallista IoT-verkkoa, https://www.ikea.com/fi/fi/customer-service/product-support/app-gateway/.

No, viime kädessä joku varmaan rakentaa jonkun OBD-väylässä asuvan pulikan moiseen. Näemmä semmoisia onkin tehty: https://shop.autopi.io/en/ ja wifi on mahdollinen. Näemmä pääsee vaikka SSH:lla sisään, https://docs.autopi.io/cloud/configuration/cloud-config-wifi/

Elikkä jos pilvipalvelusta aika jättää niin etäohjaus on silti mahdollista.
#21
Sinänsä toivoisi että autoihin mokomiin saisi tarvittaessa ihan lokaalisti yhteyden vaikka Wifin kautta, ilman minkään pilven kanssa pelleilyä. Monella auto kuitenkin on pihalla tai vähintään näköetäisyydellä olevalla taloyhtiön parkkipaikalla tai kadun varressa, joka olisi peruswifiverkon kantamalla. Ei tarttisi välittää jostain emokonsernin servereistä jos haluaisi vaan pistää lämmöt päälle.
#23
Nyt tuli ekaa kertaa koettua kilpikonnasymbolin syttyminen. Sen käyttäytyminen ja yhteys jäljellä olevan toimintamatkan näyttöön on hieman hämmentävä.

Skenaario: Miin varausnäyttö oli vähän yli puolessa välissä - ja sillä on ennenkin päästy Hämeenlinnasta Tampereelle. Käytännössä kunhan moottoritielle oli päästy ja matkanopeus (115 km/h) oli saavutettu, niin jäljellä oleva matka osoitti 10 kilsaa enemmän kuin mitä navi sanoi matkaksi kotiin. Näytti hieman alempaa rangea kuin mihin on tottunut samassa tilanteessa mutta ajattelin että kun nyt kaikki sanovat että näihin voi yleisesti ottaen luottaa niin mitäpä turhaa range anxietyä kokemaan. Range myös väheni samaan tahtia navigaattorin kanssa eli rangea oli jäljellä oleva matka + 10 km, mikä tuntui ihan turvalliselta marginaalilta.

No, joka tapauksessa, Tampereen kehätielle päästyä jäljellä oleva matka sanoi että 14 kilsaa, ja kilpikonna syttyi. Kotiin päästiin edelleen jäljellä olevat pari kilometriä (rampista ylös ja lähiökaduille) ja näytti että rangea jäljellä 12 kilsaa kun kotipihassa oltiin ja auto pääsi lataamaan itseään. Manuaalin mukaan kilpikonnan pitäisi tarkoittaa että rangea on muutamia satoja metrejä, että nyt ois aika pysäyttää turvallisesti tien sivuun, mikä ei ihan vastannut kokemusta.

Ihmettelyä aiheuttaa:
- Mikä olisi ollut kilpikonnamoodin "todellinen" kantama? Autoissa tuntuu olevan aika paljon merkki&mallikohtaisia eroja. Olisiko tuolla päässyt oikeasti vielä sen reilut 10 kilsaa kilpikonnaillen (vaikka manuska varoitteleekin)?
- Mikä sen laukaisee? Mittaristossa näkyvä "e-power" indikaattori - joka ilmeisesti perustuu suoraan kennojännitteeseen - oli päässyt aika alas. Tulekeo BMS:ltä tieto että joku yksittäinen kenno on päässyt täysin tyhjäksi?
- Mihin ihmeeseen rangeindikaation kilometrimäärät perustuvat? Näyttääkö muilla automalleilla kilpikonna päällä jotain muuta kuin jotain väitettyä kilsamäärää (esim. tipahtaa nollaan tai muuta vastaavaa)?
- Aikaisemmin on päässyt tasan samoissa oloissa ilman kilpikonnailua samasta varauksesta (samoilla lämmityksillä ja vauhdeilla) kotiin asti ilman mitään ongelmia. Ok, tuulen voimakkuutta ei nyt ottanut tietty huomioon. Voisiko tästä päätellä että joku akkukenno olisi alkanut simahtaa ja akkutakuulle voisi tulla jossain välissä käyttöä?

Lähinnä kun on päässyt range anxietystä eroon aiemmin niin nyt se teki hieman comebackia jos rangenäyttöihin ei voikaan luottaa...Sinänsä ymmärrän kyllä että eihän akusta voi mitenkään nähdä jäljellä olevaa kapasiteettia ja jonkinlaiseen kennojännitearitmetkikkaan + coulombien laskentaan nuo perustuu.
#24
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
11.09.23 - klo:11:43
Lainaus käyttäjältä: sjobbe - 11.09.23 - klo:11:22
Eli jäädään jännittämään mitä sieltä tulee. Toivotaan että VW ei mene nurin lähivuosina (maailman kolmanneksi velkaantunein yhtiö).

Volkkarin (ja BMW:n, ja Fordin, ja muidenkin) velat ei ole oikeita velkoja. Näkyvät kyllä taseessa mutta eivät ole todellista velkaa. Käytännössä kyse on noiden perinteisten automerkkien rahoitustoiminnasta, joiden kirjanpito kuitenkin näkyy emokonserninkin puolella. Mutta yhtälailla siellä näkyy myös saamapuolella pirusti tuloja.

Syvällisempi artikkeli vaikka https://tridentopportunities.com/en/debt-the-car-maker/
#25
Noita käteviä pussukoita jotka kiinnittyvät magneetilla auton kylkeen ja estävät latausporttia täyttymästä lumella yöllisen sateen aikana näyttää olevan saatuvilla lukuisia

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4502015/MTX-Automotive-sahkoauton-latauskaapelin-suojahuppu

https://www.amazon.de/-/en/EVify-Electric-Charging-Plug-Cover/dp/B0BWSCPLKL/

https://www.amazon.de/-/en/Rain-Cover-Electric-Car-Charger/dp/B0BMPVXYVD/

Mutta mutta...onko joku löytänyt Aliexpressiä lähempää läpinäkyvää versiota? Noissa kaikissa mustanpuhuvissa hupuissa on se vika että ei näe mitä se latausportti vilkuttelee. Varsinkin ajastetuissa tapauksissa olisi ihan kiva todeta että auto ihan oikeasti alkoi lataamaankin.

Kiinan ihmeenä toki löytyy, https://www.aliexpress.com/i/1005004984564332.html - mutta eikö tosiaan mistään EU:n sisältä moista saa?
#26
Mii / Vs: Seat Mii kokemuksia.
29.08.23 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: maajohto - 14.08.23 - klo:17:21
Jos nyt Miistä (& sisarmallit) haluaa huonoja puolia kaivella niin mieleen tulis:

  • peilien lämmitys on helppo unohtaa päälle kun sille ei ole merkkivaloa

Ton ongelman ratkaisi (sähkö)-Miissä koodaamalla OBDElevenillä myös peilien lämmityksen käyntiin takalasinlämmittimen napista. Ei tarvitse erikseen pistää peililämppäreitä päälle. Aika harvassa on tilanne jossa niitä haluaisi erikseen kytkeä päälle tahi pois...Varmasti saman lipun saa koodattua polttisversiossakin.
#27
Golf IV (97–03) / Vs: Hyvä OBD2 lukija
28.08.23 - klo:22:29
OBDEleven FirstGen maksaa neljäkymppiä (ja tukee VAGeja, vaatii Android-puhelimen).

https://obdeleven.com/products/firstgen-obdeleven-device

Ei vaadi mitään maksullisia lisenssejä pelkästään vikakoodien lukemiseen ja nollaukseen.
#28
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
18.08.23 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: prinne - 18.08.23 - klo:13:17
Mutta ladatun määrän näen nyt vain laturista, eli lataushäviöt on mukana. Näenkö autosta OBD:n kautta todellista latausmäärää?

OBDElevenillä ilmeisesti näkee melko suoraan. Lataat auton täyteen ja katsot HV-EM_high_voltage_battery_energy_information-kohdasta wattitunnit.
#29
Mii / Vs: Seat Mii kokemuksia.
13.08.23 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: P-J - 13.08.23 - klo:15:18
Rengaspaineitten vikavalo syttyi, paineet tarkastettu. Ei ollut isoa heittoa. Palaa edelleen.

Kai painoit tarkastuksen jälkeen sitä rengaspainehälytyksen resetointinappia (pitkään)?

Löytyy vaihdekepin vierestä tai hanskalokerosta.
#30
Onko kokemusta reittisuunnittelusta Chargetrip GO vs ABRP?

https://go.chargetrip.com/plan-trip vs https://abetterrouteplanner.com/ siis.

En ollut aiemmin kuullut chargetripistä, mutta jotenkin tuntuu antavan...vaarallisempia tuloksia tuloksia. Ihan vain testinä, autona ID.3 ja Helsinki => Oulu tuottaa yhden välilatauksen Jyväskylässä ja toisen Siikalatvalla, ABRP antaa latauspaikoiksi Hartolan ja Niemenharjun eli käytännössä Chargetrip kehottaa lataamaan vasta aivan viime hetkellä.

Sama toistui oman esimerkin kohdalla, kun pisti reissua Tampereelta Korppooseen ja alle oman Miin - ABRP sanoo että lataa Auran ABC:lla ja Chargetrip vasta Nauvossa.

Eli varmaan lataa isommalla teholla ja nopeammin, mutta jos laturi onkin varattu/rikki/epäyhteensopiva niin en kyllä noudattaisi Chargetripin suosituksia.

Chargetripissä on kyllä hieno tuo Range Spider-ominaisuus.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy