Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Zarhan

#1
Miihin on laitettu lataus tapahtumaan yösähköaikana (22-07). Nyt eilen kävi niin, että kotiinpaluun yhteydessä kun tökkäsi latausjohdon kiinni (päiväsaikaan) niin auton latausvalo alkoi näyttää kuin muka lataisi (eli se himmenevä-voimistuva-himmenevä vihreä). Akku ei ollut erityisen tyhjä, mutta oleellista oli se että kojelaudan näytölle ei ilmaantunut jäljellä olevaa latausaikaa. Lisäksi Seat Connectkin sanoi että ei tässä mikään lataus ole käynnissä.

Konepellin alta alkoi kuulua naksahduksia 10 sekunnin välein. Ihan kuin kontaktori naksuisi.

Kun laitoin välittömän latauksen päälle niin ei mitään ongelmaa, lataus lähti "oikeasti" käyntiin. No, annoin mennä sitten päiväsähköllä sähköä sisään ja näytti toimivan ihan normaalisti. Ei outoja sivuääniä tai muutakaan.

Tänään teki samaa. Tökkäsin piuhan kiinni 21:55 eli hetki sitten, naksunta ja "mukalataus" alkoi. Klo 22 ilmestyi lataustunnit näyttöön ja naksuminen lakkasi.

Onko jokin rikki vai onko jotain normaalia paukkupakkastoimintaa? Koska Miin akussa ei ole mitään lämmityselementtejäkään, akun esilämmityskään ei oikein sovi kuvaan.

Auto siis kyllä toimii ihan normaalisti, vain tuo että auton latausrasian valo väittää että akkua muka ladattaisiin ja kojelautaan syttyy myös samasta kertova indikaattori eli vilkkuva lataussymboli, mutta ilman valmistumisaikaa, ja jatkuva naksuva ääni konepellin alta.

En ole kokeillut mitä tapahtuu kun akku tulee täyteen eli lataus pitäisi siksi lopettaa eli alkaisiko naksutus uudestaan.
#2
Postissa tuli ihan kirjeellä ilmoitus että Miini ohjausvaihteessa saattaa olla puutteellinen korroosiosuojaus ja kehottivat varaamaan tarkistusajan korjaamolle, kutsukampanja 48R8 eli https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16921 sisältää tiedotkin.

Onko muille tullut vastaavaa kutsua? Onko käsitystä kauanko tuollainen operaatio korjaamolla kestää?

Mielenkiintoista sikäli että tästä asiasta tosiaan lähestyttiin *kirjeellä* jossa osoitelähteenä Traficom. Oma.k-auto.fi:ssä ei näy asiasta mitään, ja huollon verkkoajanvarauksessa (huolto.seat.fi) ei ole optiota "Kutsukampanja". Pitänee sitten soitella... Pistää miettimään miksi ihmeessä moisia sähköisiä palveluita lanseerataan kun ne eivät kuitenkaan sitten palvele?
#3
Noita käteviä pussukoita jotka kiinnittyvät magneetilla auton kylkeen ja estävät latausporttia täyttymästä lumella yöllisen sateen aikana näyttää olevan saatuvilla lukuisia

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4502015/MTX-Automotive-sahkoauton-latauskaapelin-suojahuppu

https://www.amazon.de/-/en/EVify-Electric-Charging-Plug-Cover/dp/B0BWSCPLKL/

https://www.amazon.de/-/en/Rain-Cover-Electric-Car-Charger/dp/B0BMPVXYVD/

Mutta mutta...onko joku löytänyt Aliexpressiä lähempää läpinäkyvää versiota? Noissa kaikissa mustanpuhuvissa hupuissa on se vika että ei näe mitä se latausportti vilkuttelee. Varsinkin ajastetuissa tapauksissa olisi ihan kiva todeta että auto ihan oikeasti alkoi lataamaankin.

Kiinan ihmeenä toki löytyy, https://www.aliexpress.com/i/1005004984564332.html - mutta eikö tosiaan mistään EU:n sisältä moista saa?
#4
Perinteisessä polttomoottoriautossahan on ollut jonkinlaisena suosituksena käydä ilmastointihuollossa parin vuoden välein (joskin itse tuli lähinnä todettua että jos ei kylmää ekoilla keväthelteillä tule, niin sit käydään tsekkaamassa vuodot, korjataan ja paikataan, ja väliä on saattanut olla viisikin vuotta).

Onko sähkövehkeissä tälle jonkinlaista eroa? Kuuluuko tuo jopa useimmissa ihan huolto-ohjelmaan vakiona (kun akkupakettia kuitenkin lämmitetään/jäähdytetään). Omassa Miissä toki ei ILP:tä eikä akuston lämmönsäätelyä ole, ja K-Auto ei ilmastointihuoltoa edes ehdotellut kun 2v määräaikaistarkastuksessa kävi.

Joka tapauksessa, löytyy tällaisia pelotteluhenkisiä sivuja https://luiginpaja.fi/hybrid-ilmastointi/ joissa tyrkytetään ilmastointihuoltoa jopa kerran vuodessa ja varoitetaan kuinka sen voi mokata väärillä aineilla sun muuta. Toisaalta taas koska tuota ilmastoinnin kompressoria ei enää pyöritetä polttomoottorin pyörimisellä ja sieltä vedetyllä hihnalla, luulisi ongelmia olevan vähemmän... Mikä on totuus?
#5
Melkoisen kiinnostava video: https://www.youtube.com/watch?v=U0YW7x9U5TQ

Eli jos on adaptiivista cruisea tai sähköauton/hybridin regen-jarrutus käynnissä niin ainakin jenkeissä saattaa jarruvalojen käytös olla mitä huvittaa. Euroopassa tilanne ilmeisesti parempi. Videon tekijän testaamat Hyundai Ioniq 5 (joka ei valaise jarruvaloja jos ajaa yhdellä pedaalilla) vs Bolt (joka käyttää kiihtyvyysanturia) selvästi toimivat eri tavalla. Mitenköhän suomeen maahantuodut versiot Ioniqista...

(Euroopassa säännökset ovat ilmeisesti olleet ihan järkevät ainakin since 2015 - ei jarruvaloa jos hidastuvuus alle 0,7m/s^2, valinnainen 0,7-1,3 ja pakollinen sen jälkeen. Videon tekijä sotkee EU:n ja YK/ECE:n speksit keskenään mutta teki oikaisun sticky-kommentilla videolle.)
#6
Seisonnassa olleen Ibiza ST 2012:n käyttöönoton jälkeen alkoi käyttäytyä omituisesti sadan kilometrin jälkeen.

Kun vakionopeudensäätimen laittaa päälle, sen valo syttyy normaalisti, mutta samalla start/stop-järjestelmän varoitusvalo (vaikkei autossa edes ole moista) ja rengaspainevalo alkavat palaa himmeästi.
Käynnistyksen jälkeen vihreä "laita jalka jarrulle"-valon palaessa palaa himmeästi mainittu start/stop-valo ja oikean vilkun valo.
Bensatankin varoitusvalo sytyttää himmeänä "ovi on auki"-varoitusvalon.

Eli yksittäisistä valoista vuotanee sähköä toisiin valoihin.

Hapettuneet kontaktit? Kosteutta? Miten kannattaisi yrittää korjata vai joutuuko näissä vaihtamaan koko mittaristomoduulin?
#7
Mii E:n eka määräaikaishuolto kahden vuoden kohdalla on lähestymässä, ja K-auton hinnasto sanoo että tarkastushuolto on 134 euroa ja raitisilmasuodattimen vaihto jota tuputetaan samaan yhteyteen on 76 euroa.

En löytänyt takuuehdoista mitään mainintaa, mutta tuleeko ongelmia takuun kanssa jos menee vaihtamaan suodattimen itse? Motonetista saa kuitenkin aktiivihiilisuodatinta alle parilla kympillä ja tuohon hommaan menee noin viisi minuuttia niin tuntuu aika hintavalta tuo työ.
#8
Puhelimen kanssa käyttää ihan mielellään Google mapsia navigointiin.

Tämä toimii kuitenkin käytännössä vain silloin kun on kännykkäverkossa kuuluvuutta. Google mapsin offline-tila on aika surkea.

Onko suosituksia mielellään ilmaisesta navigaattorisoftasta joka toimisi myös offlinena *ilman* kännykkäverkkoyhteyttä? Tarkoitus on jossain vaiheessa lähteä ajelemaan EU-roamingin ulottumattomiin. Tähän asti yleensä on pyytänyt autovuokraamolta navin, mutta niiden tarjonta, laatu ja karttojen ajantasaisuus on yleensä aika sanotaanko vaihteleva.

Openstreetmappiin pohjautuvat softat on puhtaasti karttana toimivia mutta sen kartta-aineiston laadukkuus ja reitinhaku jättää toivomisen varaa.

TomTomin appiversionkin tosin saa tilauksena ilmeisesti muutamalla eurolla, ja Tompasta on ollut hyviä kokemuksia standalone-laitteen kanssa, mutta ei sellaista viitsisi erikseen roudata mukana varsinkin kun on aika vanha. Onko kännykkäversio yhtä laadukas?
#9
Kuten "sähköautot lyövät läpi"-ketjussa joskus tilitin, pikalatureitten ongelmat (appisäätäminen, sijoittelu, saatavuus, hinnoittelu) olivat tiedossa. Bensan hinnasta johtuen on nyt sitten tämä kesä ajeltu pidempiä matkoja Mii E:llä, vaikka tuo pikalaturointi hammasten kiristelyä aiheuttaakin. Tässä kuitenkin kokemuksia ja vinkkejä, josko joku niistä hyötyy. En näe syytä mikseivät nämä samat pätisi myös isommilla rangeilla oleviin autoihin - muuta kuin että pitemmän rangen autoissa tätä tarvitsee tehdä vähemmän.

Esivalmistelut

1. Hanki appi/tagi joka helkkarin palveluntarjoajalle jota edes epäilet voivasi tarvita.

Allekirjoittaneella oli etukäteen Fortum/Recharge, K-Lataus ja Helen(Virta).
Ei riittänyt, kun piti sitten luoda ABC-latauksen ja Plugitin tunnarit kenttäoloissa (lataa appi, rekisteröidy, tarkista sähköposti jossa klikkaa linkkiä, lisää maksukortti, käy hyväksymässä testiveloitus). Tätä *ei* ole kivaa tehdä kentällä, aikaa tuhrautuu kymmenkunta minuuttia joka on huomattavan erilaista tehdä kotona PC:n ääressä kuin kännykällä vesisateessa laturin vieressä.

2. Jos tageja tarjotaan ilmaiseksi, ota ne. Jos tagit maksullisia, ota jos koet hinta/laadun järkeväksi.

Pikalatauksesta

- ABRP on ystäväsi, suunnittele ajoreitti sillä.
- Tärkein pointti: Mikäli vain on mahdollista, VÃ,,LTÃ,, pikalataamista.
  - Valitse yöpymispaikat (hotellit etc) niin että tarjolla on peruslatausta mallia Type 2. Jos kohde on joku kesämökki tai vastaava, käytä vaikka sukolatausta mieluummin kuin pikalatausta. Tuo vaikka mökki-isännälle sopiva tuliainen tai tarjoudu hakkaamaan vähän halkoja jotta saat töpselin laitettua seinään.
  - Mikäli vaihtoehto on ajaa määränpäähän 80 km/h ja siten välttää pikalatauksen vs. 100-120 km/h ja käyttää pikalaturia, aja hitaammin.
  - Pätee myös tilanteeseen, jossa hitaammalla vauhdilla joudut pikalataamaan vain kerran kun nopeammalla joutuisit kaksi kertaa.

- Jos kuitenkin joudut lataamaan:
  - Tiivistys: Käytä ABC-latausta. Tämä ei ole SOK:n maksama mainos, vaan kulminoituu alla oleviin seikkoihin.
  - Käytä latauspaikkoja, joissa on mahdollisimman monta laturia rivissä, mielellään vähintään neljä. Tämä on puhdasta erlang-laskentaa: Jos sähköauto viipyy latauspisteellä keskimäärin puoli tuntia, yhden latauspisteen paikka vaatii keskimäärin vartin odotuksen että pääset edes lataamaan. Kahden pisteen tilanteessa vaatii kymmenen minuuttia, neljällä joudutkin (keskimäärin) odottamaan korkeintaan viisi. ABC:n latauspisteet tuntuvat järjestään olevan vähintään kolmen ryhmissä.
  - Valitse palveluntarjoaja sen mukaan mitä laturimerkkiä käyttävät. ABC:n Kempowerit ovat olleet ainoita joilla Miihin on mennyt 39 kW (max 40). Tässä lienee ajoneuvokohtaisia eroja, mutta ainakin joillakin Rechargen pisteillä käytetyt Garon laturit antoivat samoilla varauslukemilla vain 30 kW. Tarkista mikä pelaa parhaiten.
  - Valitse palveluntarjoaja sen mukaan että laskutus on kWh-perustainen eikä minuuttiperustainen. Tässäkin ABC oli iloinen ylläri. Samaa on myös K-Latauksen suurteholaturit, mutta *eivät* vaikkapa juurikin Recharget.
- Muita varusteita
  - Varustaudu hyvällä sadetakilla/viitalla. Useimmat pikalatausasemat on sijoiteltu jonnekin parkkialueiden nurkkiin eikä niitä ole mitenkään katettu, joten vesisateen yllättäessä kastut varmasti. Jätä matkustajat ensin mahdollisen rakennuksen oven eteen, pyydä heitä ottamaan sinullekin kuuma juoma, ja käy sitten kytkemässä laturi. Pääset sitten suihkunraikkaana muun perheen seuraan.
  - Tässä kohtaa se tägin olemassaolo palkitsee nopeudellaan. Jos syyssäillä tekisi pitkää matkaa, voisin harkita jopa niitä maksullisia tageja.
- Toimintaohjeita
  - Mikäli matkareitille ei osu latauspaikkaa jossa olisi todennäköisesti vapaata, pyydä apumiestä tarkkailemaan appeista latauspisteiden vapausastetta,  mikäli niitä on jollain seudulla useita (mutta vain yksi yhdessä paikassa). Voit *ehkä* saada vapaan.
  - Suosi kaupunkien keskustan latauspisteitä. Maanteiden varressa olevat ovat ne suosituimmat jos ollaan matkalla pisteestä A pisteeseen B. Poikkea pisteessä C eli jossain kaupunkikeskuksessa - paikalliset latailevat peruslatauksella tai kotona, ja ohikulkijat eivät juuri poikkea.
  - Jos sinulla on ylimääräinen vanha Android-luuri tai vastaava, säilytä sitä autossa ja käytä "latausappikännykkänä". Pidä jatkuvasti auton USB-liittimessä kiinni jotta on aina latingissa. Jos ei ole erillistä luuria, pidä oma luurisi jossa appit ovat, aina auton sähköissä kiinni. Ei yllätä loppunut akku juuri kun applikaatiota tarvitsisi.
- Varaudu henkisesti ainakin seuraaviin (näitä kaikkia on kohdattu).
  - Laturi on totaalisen rikki. Tästä ei tietenkään mobiiliapplikaatio kerro mitään, kunhan vain sanoo että on "käytössä", mutta paikalle päästyä löytyy töpseliin teipattu lappu että rikki on.
  - Laturi on osittain rikki, esim. RFID/taginlukija on hajotettu. Varaudu kaivamaan applikaatio esiin ja starttaamaan lataus sillä. Onpa vastaan tullut rispaantunut kaapelikin jossa ilmeisesti jokin kontakti oli päin honkia, koska lataus lähti käyntiin parkkeeraamalla auto viereiseen ruutuun jolloin kaapelin asento muuttui.
  - Kangastuksiin "ihan kohta just nyt" vapautuvasta latauspaikasta. Kuten vaikka K-latauksen latauspisteiden edessä häärinneestä autokunnasta jotka irrottelivat piuhaa autosta ja näyttivät ihan juuri lähtevän matkaan. Eikö mitä, todellisuudessa ihmettelivätkin miksei sähköä virrannut kun samaan laturiin oli jo kytketty Chademo joten CCS ei antanut virtaa.
  - Voit hieman luistaa "käytä montaa latausasemaa sisältävää pistettä"-periaatteesta jos ajat off-peak-aikoina eli keskellä yötä.
  - Katso latauskartta.fi:stä toimintaraportit. Jos on punaisella, älä edes harkitse. Jos keltaisella, lue kommentit ja päätä sitten.
  - Ihan varmasti jokin latauspalveluntarjoaja jota tarvitset, on unohtunut kännykästä.
=> Näiden kaikkien mitigointiin auttaa jälleen se, että valitse latauspaikka jossa on monta pistettä vierekkäin. Teslan Superchargerithan ovat tässä aivan ylivoimaisia.

POIKKEUS valintakriteereihin: Jos pysähdys johtuu kuskin/matkustajien nälästä/vessahädästä, ja auto ei *sinänsä* tarvitsisi latausta, ja tuurilla ruoka/vessapaikan nurkaassa, toki hyödynnä se. Tällöin ei yleensä olekaan mitenkään tiukka aikataulu joten voi ehkä jopa hieman katsella vaihtoehtoja. Eli jos olet tämän "vältä lataamista"-taktiikan vuoksi ajellut sitä kahdeksaakymppiä ja käy tuuri että saatkin virtaa autoon, voitkin sitten iloisesti posotella loppumatkan täyttä vauhtia.

Yhteenveto: Kyllä tämän kaiken säätämisen kanssa oppii elämään, kun tosiaan välttää noita muutamia sudenkuoppia. Ja isot propsit tosiaan ABC/Kempowerille. Ne Vaan Toimivat. Toivottavasti verkosto laajenee.
Ehkäpä kesälomakauden ulkopuolella tilanne on helpompi.

Yksi parannusidea olisi että latauspisteeltä voisi bookata vaikka aikaslotin että "tällöin tulen lataamaan, varatkaa paikka minulle", ja no-showsta veloitettaisiin vaikka minuuttipohjaisesti. Mutta paras toki se että niitä CCS-letkuja vain olisi tarjolla riittävästi.

#10
Vähän koodaushenkinen kysymys. Olen Miin kanssa hieman tympääntynyt siihen kuinka hidas autoon on noilla VAGin omilla softilla tehdä mitään toimenpiteitä.

Softiahan on siis kaksi erilaista, eli on tämä We Connect / Seat Connect / Skoda Connect, joka perustuu siihen että sovellus kertoo VAGin palvelimille että tällaista haluttaisiin auton tekevän, ja auto sitten lukee sieltä palvelimilta toimintaohjeistusta ja lähettää telemetriaa.

Toinen softa on sitten puhtaasti VAGin tripletille tehty Maps + More / DriveMii. (Ehkä Citigolle on vielä oma varianttinsa). Tämä juttelee ihan ilman mitään Internettiyhteyttä auton sisällä, ja saa ohjelmoitua lähtöaikoja ja kerättyä dataa ja näytettyä se ruudulla.

Tälle We Connectille näyttää löytyvän jonkin verran toteutuksia, esim. https://github.com/tillsteinbach/WeConnect-python ja https://github.com/TA2k/ioBroker.vw-connect/ joilla voisi ilmeisesti virittää suht helposti tuon Internetin päällä pyörivän etäohjauksen sovelluksesta riippumattomaksi. En ole testannut näitä vielä mutta varmaan pitää jossain vaiheessa katsoa, varsinkin nyt kun VAG tosiaan lakkautti noi PC:ltä helposti käytettävät weppiportaalinsa ja vaatii kännykkäappin käyttöä.

Mutta nyt se varsinainen kysymys: Onko kukaan törmännyt missään reverse-engineerattuun versioon tuosta Maps+more/DriveMii:n toteutuksesta? Tämän osalta kiinnostaa varsinkin siksi että en ole autostani luopumassa vähään aikaan ja tuo sovelluksen ylläpito näyttää melko heikolta. DriveMiihin on viimeksi tullut päivitys joskus kesällä 2021. Lähinnä tosiaan että saisi ne auton hallintajutut pelaamaan järkevällä käytettävyydellä ilman että VAGin nettiyhteyden kautta pitää kaiken kiertää.

Jos ei, pitänee ottaa projektiksi pistää Android-luurista Bluetooth-sniffaus päälle ja mennä kokeilemaan olisko tuo mitenkään järkevän oloinen protokolla toteutettavaksi ilman että tarvitsee jotain binäärikamaa alkaa dekryptaamaan. Huonoimmassa tapauksessa siellä tosiaan liikkuu vain OBEXin päällä jotain bittiklönttejä.
#11
Bensan kallistuttua on tullut huomattua että talon toinen auto, bensavekotin mallia Ibiza vuodelta 2012 on ja pysyy seisontavakuutuksessa ja edellisen kerran on liikahtanut pitemmän matkan huhtikuussa (ja sitä ennen tammikuussa). Autossa on sinänsä kaikki mahdollinen kunnossa, mutta mitä kannattaisi ottaa huomioon kun tuo seisoo pitkään jotta tuo selviäisi mahdollisimman hyvin? Kokonaan ei viitsi vielä luopua jos tarvitsee joskus vähän enemmän tavaratilaa tai oikeasti kulkea pitkää matkaa niin eipä tuo hirveästi kuluta pihassa seisoessaan ja kyseessä on kuitenkin lähes 200000 kilometriinsä nähden hyväkuntoinen yksilö eli ei ole oikeastaan mitään vikoja.

Mitään lämmitettyä sisätilaa tai tallia ei ole käytettävissä.

Toistaiseksi on tehnyt lähinnä sellaiset perusjutut että
- Tankannut edellisen tieliikennekäytön aikana auton 98-bensalla kun väittävät säilyvän pidempään
- Käyttänyt autoa kerran kuussa kymmenkunta minuuttia, ja ajellut hieman parkkialueella (yleiselle tielle kun ei oikein voi mennä), ja siinä yhteydessä
- ...käytön aikana ilmastointi päällä säästä riippumatta jotta sekin liikahtaa
- ...kiihdytellyt ja jarrutellut tehokkaasti tuon pikkupyöräytyksen aikana jotta pintaruoste lähtee jarrulevyistä ja -paloista
- ...tarkistanut rengaspaineet

Akku hyvässä kunnossa ainakin sen perusteella että huhtikuussa kun lähti tuota edellistä pitempää matkaa tekemään niin hörähti kyllä käyntiin vaikka välissä oli kolme kuukautta talvipakkasia. Tähän asti tosiaan oli mielessä että kyllä tässä ainakin muutaman kuukauden välein tulee käyteltyä niin ei mitään oikeaa ongelmaa tule tuosta, mutta nyt alkaa näyttää siltä että varmaan voi mennä pidempäänkin ennen kuin tulee otettua taas ajoon.

12V ylläpitolaturi on harkinnassa, tuollaisia näyttää saavan Puuilosta reilulla parilla kympillä. Olisiko muita pienellä vaivalla tehtäviä juttuja? (En laske mitään akun irrottamista ja kantamista varastoon pieneksi vaivaksi..)
#12
Kausivaihdan normaalisti renkaat itse paitsi uusia renkaita hankittaessa jolloin ne tulee otettua alle asennettuna - aika usein saa asennuksen kaupan päälle jos tasapainotuskin pitää tehdä.

Mii Electriciini oli Euromasterilla laitettu marraskuussa talvikumit alle, samat pultit (sama kartio) kuin mitkä olivat kesärenkaissa. Sekä talvi- että kesärenkaat ovat aluvanteilla.

Nyt sitten laittelin kesäkumeja takaisin paikoilleen ja yksi pulteista otti ja katkesi kiristettäessä (kaikki auton muut 15 pulttia menivät ilman ongelmia). Käytössä momenttiavain ja niin että ensin kiristetty kaikki pultit n. 70-80 Nm:ään ja sitten vielä lopullisesti 110:aan ohjekirjan mukaisesti. Kaikki pultit naksahtivat oikein hyvin tuohon pienempään vääntöön, mutta sitten lopulliseen kiristettäessä tuo yksilö antoikin periksi ja poikki on. Muissa ei ongelmia.

Varailin nyt K-autoon aikaa jotta saavat kiskoa sen irti sieltä, mutta mikä voisi olla syynä?

- Pultissa alun alkenkin jokin valmistusvirhe?
- Euromasterilla kun talvirenkaita ovat kiinnittäneet niin pulttipyssykkä on vetänyt tuon pultin aivan liian kireälle ja siten venyttänyt sen vain hajoamista odottamaan? Kun talvirenkaita irrotteli niin jotkut noista pulteista olivat aivan hemmetin kireällä että tarvitsi pitkää vipuvartta että sai edes irti.
- Oma moka?

Olen itse renkaita vaihdellut 15 vuotta, aina momenttiavaimen kanssa ettei varmasti ylikiristä, ja tämä nyt oli ensimmäinen kerta että moista on sattunut kohdalle, mietityttää nyt tietty eniten että tuliko sittenkin tehtyä jotain väärin ja on vain edelliset kolmisenkymmentä kausivaihtoa mennyt tuurilla ilman onnettomuuksia... Toisaalta jos kyseessä olisi jokin Miin mukana tulevien pulttien ominaisuus niin olisin varmaan sitten katkaissut enenmän kuin yhden.

Ideoita?
#13
Seat / Seat Connect selaimella loppuu?
27.03.22 - klo:10:26
Näemmä Seat Connectin käyttö selaimella on muuttumassa mahdottomaksi. Jos menee selaimella https://my.seat/portal/ niin lopputulos on ilmoitus, jossa

----
CONNECT-portaalin käyttö on loppumassa

Alkaen 22. huhtikuuta CONNECT-portaali ei enää ole käytettävissä verkossa. Jotta voit hyödyntää CONNECT-toimintoja parhaalla mahdollisella tavalla, lataa täysin maksuton SEAT/CUPRA CONNECT -sovellus.
----

Tekisi mieli sanoa että mitä helvettiä tämä nyt taas sitten on. Lähetin palautetta mutta enpä usko että siitä hirveästi apua on. Jotkin toiminnot nyt vain on kätevämpi tehdä PC:ltä (kuten vaikka ajotietojen katselu). Toivottavasti peruvat päätöksen.
#14
Kävin aiemmin viikolla K-auton huollossa käsijarruongelman kanssa liittyen sähkö-Miihin (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=44064.750) ja samalla väittivät asentaneensa kampanjakorjauksen mittariston ohjainlaitteeseen.

Näkeekö näitä tietoja yhtään mistään? oma.k-auto.fi:ssä lukee kohdassa huoltokäynnit vain "Muu palvelu, K-auto Tampere" ja mittarilukema. Mutta ei mitään tarkempaa kuvausta että mitä huollossa itse asiassa tehtiin.

Tämä on ensimmäinen autoni jossa on sähköinen huoltokirja, ja ainakin aiemmin paperiseen versioon oli kynäilty edes jonkin sortin yhteenveto että mitä tuolla tehtiin. Onko noi tiedot tosiaan jossain piilossa tai vain erikseen kysymällä saatavissa? Tai eivät ole olemassa ollenkaan (tätä pidän epätodennäköisenä).

(Myöskään "avoimet laadunparannuskampanjat" kohdassa oleva "mittariston ohjainlaite" ei ole poistunut listalta...).
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy