Vaihdelaatikon öljyvuoto

Aloittaja Zukka, 18.12.21 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

Zukka

Onkohan muilla täällä vaihteisto vuotanut öljyä?

Omassa näyttää tulevan oikean puolen vetarin stefasta pikkaisen.

Eihän tuossa mene varmaan kun reilun tunnin verran vaihtaa,mutta pikkaisen nakertaa kuitenkin.
Mietin alkaako joskus vuotamaan jatkossakin,kun vetarilla ei ole kannatinlaakeria.
Oli pakko laskea öljyt pois että sai tarkistettua öljymäärän, kun tätä ei täytetä vaihteiston kyljestä vaan yläkautta,joten ainut keino tietää paljonko on vuotanut on laskea öljyt pois.
1,3 litraa sieltä tuli,joten ei ole paljoa tainnut kadota. Eri lähteistä riippuen tuonne laitetaan 1,1-1,3 litraa kun öljyt vaihdetaan. Itse laitoin 1,3-1,4 litraa,koska en tiedä joudunko ajamaan kuinka paljon ennen kun saan stefan vaihdettua.
Suodattimen läpi valutin vanhat öljyt ja lisäksi laitoin vähän uuttakin.
Stefaa kun ei ollut skodalla tai volkkarilla hyllyssä vaan joutui tilaamaan. Vaihdan vaihteisto ja moottoriöljyt sitten stefan vaihdon yhteydessä.

Näkeekö joku tarkan öljymäärän joka vaihteistoon kuuluu 2019 1,0 44kw malliin?


Jultsu

Mitä sanoo Teboilin tai Castrolin öljyoppaat?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

fixed

Eikö tuon nyt pitäisi mennä takuun/virhevastuun pikkiin n. pari vuotiaassa autossa?

Zukka

Vähän yli kaksi vuotta sitten auto on rekisteröity jo.
En ole ostanut autoa uutena, ja ainut huoltokin joka on tehty vuosi sitten on tehty muualla kun merkkikorjaamolla.
Viime vai toissa kuussa olisi taas pitänyt huoltaakin,mutta vasta nyt se tarkoitus tehdä kun vuodessa kilometrejä tullut 3000km.
Kohta tulee 10000km mittariin.

Yritin kyllä kysyä k-autosta tai mikä onkaan joka volkkaria taitaa nykyään edustaa,mutta jonottamalla ei vastanneet ja noin 8 tuntia kesti ennen kun soittivat takaisinkaan.
Tätä ennen soitin laakkoselle,joka sanoi tuon että k-auto hoitaa nykyään volkkarit.
Kun soittivat k-autosta niin sanoin että tilasin jo osat muualta.
En jaksanut alkaa enää kyselemään koska epäilen että eivät helpolla olisi suostuneet tuota korjaamaan ilmaiseksi,eikä tuo iso ja kallis homma ole itsekään tehdä.

Osat oli jo tilattu toiseen liikkeeseen tässä vaiheessa (skodan myymälä).

VW:t

Kyllähän tuo pitäisi virhevastuun piikkiin mennä. Ei nykyään tarvitse huoltojen olla tehty merkkiliikkeessä, jos muuten löytyy leimat ja huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
Huolto-ohjelma ei tunne vaihteiston öljynvaihtoväliä, mutta vuotojen tarkastus kuuluu kyllä.

Zukka

Voisi kai se mennä jos jaksaisi mennä vääntämään.
,,rsyttää kun puhelimella ei saa ketään kiinni, takaisin soitto tuntien päästä, jonoa varmaan korjaamolle myöskin on ja auto pitäisi viedä sinne. Ei huumori riitä tuollaista.
Sen takia ostin lähes uuden vähän ajetun auton ettei tälläistä olisi.
Kuvitelma oli että 2-4 vuotta menisi pelkillä huolloilla,ehkä katsastukseen jonkin nivelen tai jarrujen laitolla.

Täytyy seurailla korjauksen jälkeen jos vaikka toimisi pitkäänkin ilman ongelmia. Jos näyttää että seuraava ongelma tulee heti perään niin UP:n omistajuus loppuu lyhyeen.

Tosiaan ensimmäinen huolto tehty muistaakseni AD:lla vähän yli vuoden ikäisenä ja nyt toinen olisi pitänyt jo tehdä,mutta vähäisten kilometrien takia oli tarkoitus tehdä vasta kun öljyillä olisi noin 5000km ajettu.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Zukka - 18.12.21 - klo:20:17
Sen takia ostin lähes uuden vähän ajetun auton ettei tälläistä olisi.

eikös tätä varten ole noita liisaussopimuksia, kaikki huollot ja tarvittaessa sijaisauton hankinta kuuluvat sopimukseen eli ne ovat oikeasti huolettomia ajokuukausia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zukka

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.12.21 - klo:20:31
eikös tätä varten ole noita liisaussopimuksia, kaikki huollot ja tarvittaessa sijaisauton hankinta kuuluvat sopimukseen eli ne ovat oikeasti huolettomia ajokuukausia.

Eikös nämä ole laiskoille,osaamattomille tai niille kenellä ei ole paikkoja korjata itse? Tai jollekin joka haluaa ennakoida kulut tarkkaan etukäteen.

En tiedä miksi maksaisin muille huolloista,kun itseltä löytyy työkalut ja tilat.
En vaan uskonut että ensimmäinen vika tulisi näillä kilometreillä ja sehän tässä eniten ärsyttää.

Jultsu

Ei huoltovapaata autoa ole olemassakaan, poislukien ehkä sitten joku Marsiin lähetettävä mönkijä. Kaikki osat hajoavat autoista, osa aiemmin kuin toiset. Tuurinkauppaa että mikä osa hajoaa milloin mistäkin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zukka

Tuo on totta.
Silti kukaan tuskin voi väittää että on normaalia että vaihteisto käy vuotamaan näillä kilometreillä.

Noh vaihdellaan stefa 1-2 viikon sisällä kunhan työt antavat myöden ja seuraillaan sitten lisää.
Jos pitää litkunsa sisällä niin saattaa olla että tämä auto pysyy talossa monta vuotta,hauska peli nurkissa pyöriä.

Oliko jollakin lisättävä öljymäärä tiedossa?

Zukka

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 18.12.21 - klo:19:56
Kyllähän tuo pitäisi virhevastuun piikkiin mennä. Ei nykyään tarvitse huoltojen olla tehty merkkiliikkeessä, jos muuten löytyy leimat ja huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
Huolto-ohjelma ei tunne vaihteiston öljynvaihtoväliä, mutta vuotojen tarkastus kuuluu kyllä.

Laitoin nyt meiltä muutaman km päässä sijaitsevaan korjaamoon sähköpostia jonka tiedot tuli volkswagenin sivujen kautta kun etsin lähintä huoltoa/ korjaamoa.
Laitoin auton tiedot ja kyselyn että meneekö virhevastuuseen.
Saa nähdä haluavatko huollon tehtäväksi samalla kun se on ylittynyt iän puolesta.

Huoltoon oli seuraava vapaa aika 24 päivän päähän,mutta kun valitsi että auto vaatii korjausta niin ei enää näyttänyt että koska auton saisi korjaukseen.
Kai nuo ennen joulua laittavat sähköpostia takaisin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Zukka - 18.12.21 - klo:21:27

Oliko jollakin lisättävä öljymäärä tiedossa?

Castrolin tai teboilin öljynvalintaopas, omalla rekisteritunnnuksella haku.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zukka

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.12.21 - klo:22:25
Castrolin tai teboilin öljynvalintaopas, omalla rekisteritunnnuksella haku.

Kokeilin.
Castrol ei tunne autoa.
Teboil tuntee ja kertoi määrän,1,1 litraa.
Outoa että pari päivää sitten pois laskiessa tuli 1,3 litraa.
Monella sivulla oli 1,1-1,3 määrä ilmoitettu,joten tuolla 1,3 mennään joka sieltä tehtaankin jäljiltä löytyi.

Emil

Onhan niissä ollut erilaisia vaihteistoja vuosimallista riippuen. Muistaakseni pakki vaihtoi paikkaa jossain vaiheessa. Sitten se TSI, missä taisi olla vielä eri vaihteisto. Niin tarkkaan enää muista, mutta jotain kuitenkin. Ehkä siitä johtuen eroa öljymäärässäkin.

Zukka

Tässä on pakki kutosen paikalla.
Ja kun on laiskempi niin on pidemmät välitykset kun siinä 75hp versiossa.
Tuskin silti ainakaan 60&75hp vaatisi juurikaan eri määrää öljyä,jos muutaman rattaan kokoa muutetaan.

Tsi nyt on varmaan jo kestävämmällä vaihteistollakin.

VW:t

En tiedä kuinka luotettavaa tietoa, mutta tämmöistä tietoa/arvausta löytyy.
Vaihteistossa 0CF (MQ100) olisi 1.1L ja 0CT (SQ100) olisi 1.3L.
Itse en ole kuullut, että Upin laatikko olisi jotenkin heikko. Alkupään laatikoissa oli ongelmana stefoissa ja viitosen rattaissa. Nämäkin taidettiin parantaa, olisko ollut 2014.

Emil

Testeissä eivät löytäneet mitään käytännön eroa suorituskyvyssä 60/75 heppaseisen välillä. Siksi uutta ostaessa ei ollut mitään järkeä maksaa ns. tehokkaammasta. Taisi olla perävälityksessä se ero välityksissä. Eli se ei vaikuta öljymäärään.

Vaikka mistä senkään tietää, että lisäsivätkö vain jostain vuosimallista eteenpäin öljyä. Kun ne pari ekaa vuosimallia oli aika äänekkäitä vaihteistoiltaan, koneen käydessä tyhjäkäyntiä.

Zukka

Lainaus käyttäjältä: Zukka - 18.12.21 - klo:22:24
Laitoin nyt meiltä muutaman km päässä sijaitsevaan korjaamoon sähköpostia jonka tiedot tuli volkswagenin sivujen kautta kun etsin lähintä huoltoa/ korjaamoa.
Laitoin auton tiedot ja kyselyn että meneekö virhevastuuseen.
Saa nähdä haluavatko huollon tehtäväksi samalla kun se on ylittynyt iän puolesta.

Huoltoon oli seuraava vapaa aika 24 päivän päähän,mutta kun valitsi että auto vaatii korjausta niin ei enää näyttänyt että koska auton saisi korjaukseen.
Kai nuo ennen joulua laittavat sähköpostia takaisin.

Tuli vastaus:

"Hei

Auton tehdastakuu loppunut , ja kysely kohdistettava myynti liikkeeseen.
Joka tapauksessa  tehtävä tutkimus / valokuvat ,diaknoosi ja
tehdaskysely,asiakkaan kustannuksella.
Kun vastaus saadaan niin tiedetään tarkemmin kuka on maksajana
kokonaisuudessa."

Eli kuten arvelin,itse nopein tuo korjata.
Saattaa olla halvempikin,kun alkaa vääntämään asiasta ja lopulta joutua maksamaan tutkimus ja korjaus lopulta.

VW:t

 Käytännössä aina itse tekemällä on nopein tie ja edullisin, jos osaa ja tietää mitä tekee.
Eipä näköjään tuo Keskon asenne ja tyyli ole mihinkään muuttunut, vaikka jossakin oli mainintaa, että panostavat asiakaskokemukseen. Mitähän tuo mahtaa käytännössä tarkoittaa …
Jos viitsisi tämän virhevastuun kanssa pyöritellä, niin pitäisi laittaa kyseisen puljun tuotevastaavalle kysely kirjallisena ja kysyä: mitä tarkoittaa VW:n tapauksessa virhevastuu? Ja sen jälkeen, jos heidän näkemyksensä on eri kuin lakisääteinen virhevastuu, niin lähettää otteen tästä. Ymmärrän kyllä sen, ettei ”pikkuisten” asioiden kanssa jaksa aina ruveta vääntämään, edes periaatteessa.

hiksi

Eikös tuossa aiemmin jo mainittu, että auto ei ole ensimmäisellä omistajalla? Siitä ei mainintaa tainnut olla onko liikkeestä vai yksityiseltä ostettu, mutta oletettavasti virhevastuullinen taho on joku muu kuin kesko?

KKN

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 20.12.21 - klo:15:55
Käytännössä aina itse tekemällä on nopein tie ja edullisin, jos osaa ja tietää mitä tekee.
Eipä näköjään tuo Keskon asenne ja tyyli ole mihinkään muuttunut, vaikka jossakin oli mainintaa, että panostavat asiakaskokemukseen. Mitähän tuo mahtaa käytännössä tarkoittaa …
Jos viitsisi tämän virhevastuun kanssa pyöritellä, niin pitäisi laittaa kyseisen puljun tuotevastaavalle kysely kirjallisena ja kysyä: mitä tarkoittaa VW:n tapauksessa virhevastuu? Ja sen jälkeen, jos heidän näkemyksensä on eri kuin lakisääteinen virhevastuu, niin lähettää otteen tästä. Ymmärrän kyllä sen, ettei ”pikkuisten” asioiden kanssa jaksa aina ruveta vääntämään, edes periaatteessa.

Näin nämä aika usein valitettavasti menee. Vähän off-topikkia... Meidän uppi ruostuu sisältä käsin, polttoaineen täyttöaukon ympäriltä. Ei ole vielä läpimätä, mutta aika rapsakan näköinen kun kurkkaa pyöränkoteloon. Ei mene 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuuseen, koska ei ole kunnolla läpi asti ruostunut. Huolimatta siitä että yksi pieni röpö jo näkyy ulkopuolella ja olivat samaa mieltä, että sisäpuolelta ruostuminen on alkanut. Goodwill korjauksen hinta 600e. En suostunut sitä maksamaan ja sovittiin sitten yhdessä tuumin, että odotellaan sitten rauhassa että on kunnolla läpi ja sitten kelpaa takuuseen korjata. Vetivät sen kuitenkin takaisin, kun vaurio on kerran huomattu, mutta en ole tehnyt asialle mitään. Goodwill tarjous on kuitenkin edelleen voimassa, kuulemma. Emme ole ensimmäisiä omistajia, mutta täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja koritarkastuksineen löytyy. Huoltokirjassa ei kuitenkaan mitään mainintaa ongelmasta, ihan itse sen renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin. En tiedä jaksaisko tapella vai veisikö vaan jonnekin pikkupajaan, joka fiksaa sen 2-300e. Tällaisia veijareita nämä Keskon ihmiset on.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

VW:t

Lainaus käyttäjältä: hiksi - 20.12.21 - klo:16:25
Eikös tuossa aiemmin jo mainittu, että auto ei ole ensimmäisellä omistajalla? Siitä ei mainintaa tainnut olla onko liikkeestä vai yksityiseltä ostettu, mutta oletettavasti virhevastuullinen taho on joku muu kuin kesko?

Tässä ei ole kyseessä takuusta, joka on mennyt juuri umpeen. Virhevastuu voi tulla kyseeseen, vaikka takuu on mennyt umpeen. Eihän näitä yleensä Kesko maksa, vaan laskuttaa esim. valmistajaa. Maahantuoja voi myös hoitaa taakuunalaiset korjaukset, vaikka tuote olisi tuotu ohi virallisen maahantuojan.

harakka

Tuosta virhevastuusta senverran kokemusta mulla että takuuaikana takuu oli voimassa kun huollot oli tehty missä tahansa huoltoliikkeessä mutta virhevastuu takuuajan jälkeen oli voimassa vain jos huollot on tehty merkkiliikkeessä näin oli ainakin Hondassa, Volsussa ja Skoodassa minulla. Samoin Fragus ostotakuun sai Skodan vaihtoautoon vain jos kaikki huollot oli tehty merkkiliikkeessä.

Hondan moottoripyörässä oli 4v takuu vain jos kaikki huollot teki merkkihuollossa, muuten 2v.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: KKN - 20.12.21 - klo:16:40
Näin nämä aika usein valitettavasti menee. Vähän off-topikkia... Meidän uppi ruostuu sisältä käsin, polttoaineen täyttöaukon ympäriltä. Ei ole vielä läpimätä, mutta aika rapsakan näköinen kun kurkkaa pyöränkoteloon. Ei mene 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuuseen, koska ei ole kunnolla läpi asti ruostunut. Huolimatta siitä että yksi pieni röpö jo näkyy ulkopuolella ja olivat samaa mieltä, että sisäpuolelta ruostuminen on alkanut. Goodwill korjauksen hinta 600e. En suostunut sitä maksamaan ja sovittiin sitten yhdessä tuumin, että odotellaan sitten rauhassa että on kunnolla läpi ja sitten kelpaa takuuseen korjata. Vetivät sen kuitenkin takaisin, kun vaurio on kerran huomattu, mutta en ole tehnyt asialle mitään. Goodwill tarjous on kuitenkin edelleen voimassa, kuulemma. Emme ole ensimmäisiä omistajia, mutta täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja koritarkastuksineen löytyy. Huoltokirjassa ei kuitenkaan mitään mainintaa ongelmasta, ihan itse sen renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin. En tiedä jaksaisko tapella vai veisikö vaan jonnekin pikkupajaan, joka fiksaa sen 2-300e. Tällaisia veijareita nämä Keskon ihmiset on.

On muuten tyyppivika kyseisessä mallissa. Jollakin ulkomaisella palstalla oli juttua, että oli saanut takuuseen. Suomessa tuskin onnistuu, ainakaan ilman painimista.

hiksi

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 20.12.21 - klo:16:47
Tässä ei ole kyseessä takuusta, joka on mennyt juuri umpeen. Virhevastuu voi tulla kyseeseen, vaikka takuu on mennyt umpeen. Eihän näitä yleensä Kesko maksa, vaan laskuttaa esim. valmistajaa. Maahantuoja voi myös hoitaa taakuunalaiset korjaukset, vaikka tuote olisi tuotu ohi virallisen maahantuojan.

Niin nimenomaan virhevastuusta puhuttiin, ei takuusta. Ja kesko/valmistaja ei ole virhevastuullinen taho jos auto on ostettu yksityiseltä tai muusta kuin keskon vaihtoautoliikkeestä.

Zukka

Juu, ei ole ostettu keskon myymälästä.
Ei rahat riitä kävellä tuollaisiin kauppoihin sisään😂

Eipä tässä, ei ole kallis korjata itse ja siihenhän jo alkujaankin olin varautunut.
Toivottavasti ei vuosittain ala tulla näitä yllätyksiä.

Haluaisiko joku näiden korista paremmin tietävä tehdä oman ketjun kohdille jotka vaativat tarkkailua/ erityistä huolenpitoa ruosteen estämiseksi?
Tarkoitus nyt muutaman kuukauden sisällä ruostesuojata,niin osaisi kiinnittää heikkoihin kohtiin erityistä huomiota.

Emil

Tankin luukun kautta tulee kuraa ulos, minkä pyörä heittää sinne sisäpinnalle. En tiedä auttaako se, että pesisi autoa säännöllisesti. Se kura saattaa hinkata maalin puhki. Tai sitten voi laittaa sisälokarit, joita uudemmissa malleissa on jo valmiiksi.

Zukka

Tänään vaihdoin stefan.
Noin tunti siihen taisi mennä.
Seuraillaan ja haistellaan vuotaako vielä.
Alkujaankin vuoto tuli ilmi valoihin pysähtyessä,kun roiskii pakoputkelle öljyä niin haisee.

Varaosatiskillä eivät osanneet sanoa paljonko menee öljyä vaihteistoon,eivät kuulemma näe sitä😳
On niin naurettavan hintaista öljyä (60,/L), että otin pelkästään yhden purkin ja lopun laitoin redlinea.
Sama 1,3 litraa joka sieltä alkujaankin tuli ulos.

Samalla vaihtui moottoriöljyt ja suodatin,kotimatkalla oli juhlat kun mittariin pyörähti 10000km.

9987

Vw ei tee mitään öljyjä ja ottaa hyvän katteen, siksi 3 kertainen hinta normaalille öljylle.

75w-80 ja joltakin öljymerkiltä.
Suomessa lukuisia nettikauppoja joista saa ostettua.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Zukka - 27.12.21 - klo:23:33
Tänään vaihdoin stefan.
Noin tunti siihen taisi mennä.
Seuraillaan ja haistellaan vuotaako vielä.
Alkujaankin vuoto tuli ilmi valoihin pysähtyessä,kun roiskii pakoputkelle öljyä niin haisee.

Näkyikö stefassa jotakin jälkiä, minkä takia olisi vuotanut?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy