Eco UPin kulutus talvi vs. kesä.

Aloittaja BLUP!, 17.04.18 - klo:11:24

« edellinen - seuraava »

BLUP!

Nyt kesärenkailla on kulutus tippunut reippaasti, mutta harmikseni avasin ja herkistelin samalla myös takajarrut, jotka jumitti parkkeerauksen jälkeen ikävästi hetken, joten ihan varma ei voi olla kumpi vaikutti enemmän. Nollasin pitkän ajan keskiarvon joka tippui 9000 talvikilometrin jälkeen 2.9:stä nyt viikon kesänakeilla ajon jälkeen 2.5:een. Uskoisin että 2.6 tulee olemaan laskurin arvo pidemmällä ajalla kesärenkailla kunhan ei motarille eksy pitkäksi aikaa.

Mutkatiellä (noin 60-80km) nautiskellessa pääosin 60kmph alueilla sain parilla reissulla 2.3kg lyhyen matkan keskiarvoksi, mutta saman sain aiemmin myös nastarenkailla.

Renkaat 185/65-15 hakka7 aluvanteilla ja 165/70-14 misukan energyt orkkis peltivanteilla. Nyt joutuu harkitsemaan myös ohkasempia 14 tuuman kitkoja talvirenkaiksi.
VW Eco Up!

Kodiaq81

Mitä eco uppi vie kaasua kun mennää moottoritie nopeutta 120-130km/h ??

BLUP!

Nousee hurjasti niinkuin kaavoistakin voi päätellä.

80kmph pitkää matkaa nastoilla menee 2.8, mut jo satanen tais olla 3 ja siitähän se nousee vielä nopeemmin. kesärenkailla voi olla vähemmän kun ovat kapeemmat ja paremmalla kulutusoptimoinnilla. Ei ole omalla reitillä noita nopeuksia niin taidan jättää kokeilematta. Kesällä varmaan tulee jossain vaiheessa käytyä 120 alueellakin joten voin sitten raportoida jos ei joku muu ehdi tähän väliin. Arvaisin että jotain 3.8-4
VW Eco Up!

Jultsu

Jotain osviittaa saanee myös 15 vuotta vanhemmasta Audi A2 1.2TDI ekomoposta. Sekin kulkee karvan vaille 3l/100km 80km/h tasaisella ajeltaessa, 120km/h motarinopeudessa vie sitten litran enemmän. Ilmanvastuskerroin ja omamassa lienevät näissä autoissa suhteellisen lähellä toisiaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

track08

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 17.04.18 - klo:12:29
Mitä eco uppi vie kaasua kun mennää moottoritie nopeutta 120-130km/h ??

Talvella moottoritietä tuli ajettua ihan kohtalaisesti tuota 100 km/h nopeutta. 3-tiellä kulutus on noin 3,1 kg per 100 km, 1-tiellä (mäkisyyden takia) 3,3 kg per 100 km. Kylmällä säällä menee vieläkin enemmän.

120 km/h nopeudessa kulutus on yli 4 kg per sata km. 1-tie on tullut tutuksi, joten tuolta vähemmän mäkiseltä 3-tieltä ei minulla ole verokkikulutusarvoa tähän hätään antaa.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Viime tankillinen päätyi laskennalliseen 2.57 lukemaan kun ajotietokone pysyi 2.5:ssä. Lukemat tykkää pitkistä lenkeistä, sillä duunista kotiin ja sitten pyöritystä kaupoissa ja muksun heittoa kehiä pitkin tuli ka. 2,3 jossa siis paljon myös 80kmph aluetta.

Ostin talveksi tai välikeleille saksasta käytetyt kitkat kevyillä vanteilla, joten ens talvi mennee vähemmällä kuin viime talvi.
VW Eco Up!

BLUP!

Viisi tankillista on nyt ajeltu suvikumeilla ja kyllä se keskikulutus on jäänyt kesärenkailla alle 2.5 kiloon. Tuossa ei ole motariajoa satasta juurikaan joten ei vastaa normikulutusta, mutta toisaalta eilen koitin keskustan läpi kotiin ja kulutus jäi 2.6:een kun kehä kakkosta pitkin pääsee jopa 2.3:een tosin selkeesti pidempi matka, mutta nopeempi. Yleensä kuljen nopeinta eli huopalahden kautta turun motarille josta tulee noin 2.5 kulutus . Syytä huomauttaa että noi lukemat vaatii tarkkaa ajoa ja ennakointia ja on yleensä suoritettu ruuhka-aikojen ulkopuolella vaikka kolmelta mm. Huopalahti onkin jo aika tukossa.

Kattellaan jos sakemanni lähettää ecopiat magnesiumvanteilla ja miten ne vaikuttaa kulutukseen. Talveksi tulee magnesiumvanteet käytetyillä kitkoilla ja nuo leveet nastat saanee jäädä varalle.

VW Eco Up!

BLUP!

Tuli testattua lahden motarilla vakkari päällä 120 ja 109 keskikulutukset noin 13 kilometrin matkalla jonka pääs ilman kaasuttelua tai jarruttelua ja 4kg oli 120kmph ja 3.5kg 110kmph. Keskikulutus jäi 2.9 noin 1000km matkalla kun aika paljon tuli vauhtiosuuksia.
VW Eco Up!

BLUP!

Nyt on uudet vanteet ja kumit päällä ja näyttäis ehkä 100g vaikuttavan kulutukseen. Pitää kattoa todellinen kulutus muutaman päivän päästä ja  pidemmällä aikavälillä tuleeko eroa. Nyt on tietenkin koittanut pihistellä tarkasti, joka varmaan vaikuttaa vertailuun hieman vaikka vika tankki meni 2.4kg noilla vanhoillakin kumeilla/vanteilla.
VW Eco Up!

BLUP!

Aika samaan meni kuin edellisilläkin renkailla joten pitää kattoa pitemmän ajan vertailu kun aina tulee kuitenkin eroja tankkauksen paineista ja lämmöistä jne.

Kunnon helteellä kun auto oli vielä auringossa seisomassa niin lyhyen matkan kulutus pomppasi huolella! AC toki täysillä mutta silti johonkin 3.2kg meni rannalta takaisin matka muutaman kaupan kautta kun mennessä pääs 1.9kg optimireitillä ilman pysähdyksiä. Harvemmin on lyhyet pätkätkään yli 3kg jääneet joten oisko ajotuksen kartat aika varovaiset kun imuilma korkea?
VW Eco Up!

track08

Tätä pihistelykeskustelua on kyllä todella mielenkiintoista seurata.

Muistan kun joskus istuin papan kyydissä. Hän aina autoa vaihtaessa ensitöikseen siirsi vararenkaan (ja renkaanvaihtotarvikkeet) ullakolle painovähennyksen vuoksi. Kun istuimme hänen kyytiin, ajoimme aina välittömästi säätämään rengaspaineet sen mukaan, missä kukin istui. Pappa ei koskaan ajanut yli 105 km/h mittarinopeutta, koska hän oli huomannut sen jälkeen polttoaineenkulutuksen kasvavan eksponentiaalisesti. Silloin nämä asiat lähinnä naurattivat, mutta nyt olen kiitollinen näistäkin tiedonjyvistä.

BLUP!:n mainitsemat magnesiumvanteet tulivat minulle aivan uutena tietona painonvähennystalokoissa. Nopeasti kun tutkiskelin internetin syövereitä Googlen avustuksella, mieleeni jäi huomio siitä että magnesiumvanteet ovat alttiimpia kolhuille, jonka jälkeen ne tulisi tasapainottaa? Minkä hintainen on magnesiumvannesetti Up/Citigo/Mii-kokoluokassa?

Ajan käytännössä aina ilman ilmastointia päällä, kun lämpötila (tai kosteuden tila) sen sallii. Ajotietokoneen mukaan sillä voi säästää noin 0,2 kg tunnissa. Onko kellään jotain tarkempaa tietoa ilmastointilaitteen pois päältä pitämisen kulutusvaikutuksiin?

Entä miten ajotietokoneen lukemia voi tarkastella noin lyhyellä matkalla, kuten esimerkiksi tuo mainittu ranta-/kauppareissu? Käsittääkseni pitkän aikavälin seuranta nollautuu tankatessa. Nollaatko sen aina erikseen, jos aiot tarkastella kulutusta jollain tietyllä välillä?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Vanteita saa saksasta alle 300eur kotiin kuljetettuna ja mulle tuli pari sarjaa renkaineen (kitkat ja uudet ecopiat). Toinen ei tiennyt edes myyvänsä jotain erityisen kevyttä joten hinta jäi alle 250 kotiin tuotuna kitkoilla joissa 6mm pintaa. Kantavuus 145/80-14 ecopioissa 400 kiloa per rengas joka riittää per akseli speksille 700kg, mutta tuota ei ole autoon tyypitetty joten ei tietoa miten katsastuksessa noiden kanssa käy, ehkä jopa lisätään listaan ilmaiseksi? Eihan noi ulkonäöllisesti ole mitään ihkua mutta tämä onkin työväline. ET kuitenkin muistaakseni sama kuin orkkiksissa, mutta jäähän ne hivenen sisälle.

Lyhyillä matkoilla mun uppi alkaa aina nollasta sen lyhyen ajon laskurin parin tunnin ajamattomuuden jälkeen ja voihan sen nollatakin ajossa viiksestä tai kosketusnäytöltä. Motaritestissä nollasin laskurin kun sain sen 120kmph naviin ja vakkarin päälle.

Jatko-optimointeja vois olla, mutta tuskin jaksan panostaa kun näilläkin panostuksilla on jo päässyt niin hyviin tuloksiin.
mahdollisuus väkertää pyöranaukonpleksit kun tilaa tuli kaariin eteenkin
Kamback eli jatke katon loppuun
Pelkurin peilin poistaminen ja tilalle sisälle jotain tai laajakuvasisäpeili
Kuskin peiliksi joku pienempi (ulkopeili pakollinen lain mukaan )
Pohjaan kunnon aeropohja ja maskiin jotain siistejä tukkeita
Madallus (tosin maksaa jo jotain ja pitäs olla korkeussäädettävä että saa talvella kokkareturvaa)
Moottorin/sytkän sammutus nappi (tätä en ainakaan tee koska laiton enkä usko että pitkän käytön kannalta tekis hyvää kytkimelle/startille)
Bensapumpun jatkuvan syöttö napin taakse vois olla toteutuskelpoinen harjoitelma. Ihan turhaan se pumppu siellä jatkuvasti huutaa ja itse voi sen käynnistää kun alkaa kaasu vähenemään.
Mitään moottorivirityksiä en ala edes miettimään koska loota on spesiaalikevyt eikä moottori ole edes turbo. Ajotuskartoista sais varmaan hieman optimaalisemmat mutta ei maksa vaivaa.




VW Eco Up!

BLUP!

Tuli uusi pihienkka tutulla mutkatiellä tallista talliin noin sata kilsaa ja vajaa pari tuntia. 1.9kg/100 joka vastannee 2kg/100 todellista. Keskinopeus 51kmph eikä siinä ollut kuin ehkä 5 kilsaa 80kmph aluetta ja loput pikkuteitä pääosin 60kmph. Kuva otettu tyhjäkäynnillä jolloin yksiköksi tulee kg/h myös keskikulutuksen kohdalle.




VW Eco Up!

track08

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 04.07.18 - klo:22:03
1.9kg/100 joka vastannee 2kg/100 todellista. Keskinopeus 51kmph eikä siinä ollut kuin ehkä 5 kilsaa 80kmph aluetta ja loput pikkuteitä pääosin 60kmph.

Vähällä menee. Todellisen kulutuksenhan saa selville vain lähtien täydellä tankilla ja tankkaamalla täyteen lenkin jälkeen (samalla kaasuasemalla). En kyllä tuollaisiin lukemiin ole päässyt missään vaiheessa. Päälle kahden ovat matalimmatkin kulutusarvot olleet ja kokonaisen tankillisen siellä 2,5 kg paikkeilla.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

No tankilla todetut todelliset on ollu sen 100gr isommat mitä nintendo näyttää. Vaatiihan toi jo hypermiling tekniikoita joten ei se vakkari päällä onnistu.
VW Eco Up!

track08

Ajotietokoneen mukaan tuli ajeltua tänään 2,4 kg satasella maantiepainoitteista ajoa. BLUP!, oletko minkälaisia kesäkulutuslukemia sun Up!:lla ajanut?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Tuolta sigusta ne löytyy kaikki. Nyt kun kelit kylmenny niin kulutus noussut huomattavasti. Viikonloppuna oli isommalla kuormalla pidempi reissu niin 2.77 tankillisen keskikulutus. Parhaat ollu 2.2kg helteillä. Kesällä pääsääntöisesti päässyt alle 2.5kg.

Kohta alkaa muksun ajo-opetus ja siihen vielä kylmät ilmat niin keskikulutus alkanee nousta spritissäkin. Kyllä me täällä annetaan lämpimiin maihin paljon tasoitusta noilla keskikulutuslistoilla.
VW Eco Up!

BLUP!

Vuosi tuli autolla täyteen ja keskikulutus tasan 2.7kg/100km. Märkä ja kylmä on vaikea yhtälö kulutukselle. Muutama tankillinen mennyt päälle 3kg joten odotettavissa että toi keskikulutus nousee jonnekin 2.8 tasoille talven aikana vaikka viime vuodesta erona pienemmät alppikitkat 14" magnesium vanteilla. 15" Nastat laitan jos/kun tulee kunnon talvi.

Mitään vikoja ei ole ollut ja kaksi huoltoa olen tehnyt itse, joten halvalla on päässyt vaikka kaasun hinta onkin pompannut 10% vuoden aikana. Sanoisin että erittäin hyvä ostos 14L/100km viinahirmun jälkeen.
VW Eco Up!


track08

Samassa suhteessa tuntuvat nousevan kulutuslukemat kaikilla merkeillä, tässä on Skoda Citigon lukemat, esimerkiksi Skoda Citigo 1.0 G-TEC Style 5-ov, 102 g/km / 5,7 kuutiota per 100 km.

Totutteluahan tuo uusi mittaustapa vaatii. Esimerkiksi mielenkiintoista nähdä minkälaiset ovat Helsingin kaupungin uudet vähäpäästöisen pysäköinnin mittausarvot.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

En taida meidän päästöt muuttua takautuvasti? Mun laskennallinenhan (2.7kg) on muutenkin paljon alhaisempi vaikka ei mitään virallisesti merkitsekkään.

Tällä tankillisella on erikoinen käyntipiirre. Käynnistyy bensalla ja kun lämmöt yli 60 siirtyy kaasulle? Vieressä oli toinen tankkaamassa samaan aikaan joten oisko alhanen tankkipaine?
VW Eco Up!

track08

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 17.12.18 - klo:09:30
Tällä tankillisella on erikoinen käyntipiirre. Käynnistyy bensalla ja kun lämmöt yli 60 siirtyy kaasulle? Vieressä oli toinen tankkaamassa samaan aikaan joten oisko alhanen tankkipaine?

Yksi asia mikä kuulemma vaikuttaa siihen miten nopeasti tankkauksen jälkeen auto siirtyy käyttämään kaasua on se, että ajoiko kaasun kokonaan loppuun vai oliko sitä vielä jäljellä.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Juu, mutta tämä teki tätä pari päivää aina startin jälkeen kun ulkona miinuksella. Aiemmin vain kerran tankkauksen jälkeen. Tänään duunista 4h jälkeen lähti heti kaasulle mutta oli +2C?
VW Eco Up!

BLUP!

Aamulla -13C talon vieressä ja muualla -16C ja auto käynnistyi suoraan kaasulle eikä ollut johdon päässä. Alussa kulutus oli reilusti suurempaa mutta loppua kohti vetreentyi ja keskikulutus jäi 2.8:siin. Jäähdytysneste oli 90C viiden kilometrin jälkeen kun normaalisti noin 4km. Väilillä tuntuu että lohkolämmitintä ei ole ollenkaan vaan pelkkä sisälämmittimen haara.
VW Eco Up!

track08

Talven kulutus 11/2018-03/2019 eli talvirengaskauden aikana on ollut keskimäärin 3,4kg/100km. Talven alin kulutus on ollut 2,9kg/100km, korkein 4,1kg/100km. Ajot ovat olleet aika kaupunkipainotteisia ja varmaan ihan kokonaan maantieajoa sisältänyttä tankillista ei ole tullut ajettua. 10/2017-04/2018 vastaavat lukemat olivat 3,3kg/100km (avg), 2,4kg/100km (min), 4,1kg/100km (max). Tänä talvena keulalla oli viimasuoja, mutta kulutukseen sillä ei näytä olleen vaikutusta.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Emil

Öljypohjaa ja öljyähän se moottorinlämmitin lämmittää. Toimiessaan niin, että lumi sulaa konepellille. Ja esilämmitettynä moottori saavuttaa 90 asteen nopeammin kuin esilämmitystä. Tai näin ainakin mpi ja tsi koneiden kanssa.

BLUP!

Tänään oli jotain ongelmia kellon kanssa niin tuli -5C kylmäkäynnistys ja hieman hitaammin nousi syylärilämpö, mutta silti pääsi duuniin 2.6 kulutuksella. Keksikulutus on noussut 2.73:een kesän 2.69:stä joten ei mitään dramaattista. Viikonloppuna tulee pitkää matkaa motaria joten voi vielä nousta hieman, mutta sitten jo alkaa taas toivottavasti laskemaan pikkuhiljaa.
VW Eco Up!

BLUP!

Tankillisella 476km duuniajoa länäri, kehä1 ja turun motari. 5km jäi nintendoon jälelle ja bensat oli valmiiksi jo nollassa. Alko pikkasen jännittään. Lisäpainoa on joku 30 kg muksun ajo-opetuspolkimen takia joka on mallia jytky.
VW Eco Up!

Emil

Ei se taida syylärilämpöä näyttää, mutta koneessa olevan jäähdytysnesteen lämmön. Saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta kaksi eri asiaa. Jäähdyttimessä alkaa neste kiertää vasta sitten, kun koneessa oleva neste saavuttaa termostaattia avaavan lämpötilan.

BLUP!

Espoo Kemi Espoo lenkki heitetty ja mennessä hissukseen ja tullessa rivakasti. Eroa noin kolme desiä per sata ja vajaa tunti ajassa.
VW Eco Up!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy