Eco Up! vs E-Up!

Aloittaja TAG, 24.03.14 - klo:23:11

« edellinen - seuraava »

TAG

Lueskelin tässä saksalaista (VW/Audi) autolehteä "Gute Fahrt", jossa on mielenkiintoinen vertailujuttu sähkö ja maakaasu Up!:eista.

Saksan sähköverkon tuotannon profiili huomioiden, E-Up!:n CO2 päästöt ovat 69g/km ja Eco Up!:n 79 g/km. Ja tämä siis kesäolosuhteissa. Talviolosuhteissa homma kääntyy selkeästi maakaasuversion puolelle, sähköversion kulutuksen lähes tuplaantuessa lämmityksestä johtuen.

Sähköversion hinnalla saa lähes 2 kpl maakaasuversioita ja hyöty on siis n. 10g/km. Tähän sisältyy vielä kompa. Jos tankkaat Eco Up!:n pelkästään Bio-kaasulla, putoaa päästöt murto-osaan 79g/km tasosta.

Kumpi on ekologisempi ja järkevämpi?

Jos lähistölläsi on bio-kaasun tankkausasema, niin asia on niin selvä kuin jokin vain voi olla. Eco Up! tankattuna bio-kaasulla on suurella todennäköisyydellä rinnakkaismalleineen maailman puhtain auto, mitä CO2 päästöihin tulee. Sähköautoilla ei toistaiseksi ole mitään jakoa tässä ellet tuota itse sähköäsi.

Itsellä maa-/biokaasu asema n. 2km päässä. Jos olisi tarvetta 2. autolle, niin valinta olisi selvä.

JaakkoS

Otathan huomioon, että kun auto käy maakaasulla, Co2 päästöt on nolla. Tuo 79 g/km on mitattu, kun autossa palaa bensa, näin ollen on saatu tuo luku.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: JaakkoS - 24.03.14 - klo:23:22
Otathan huomioon, että kun auto käy maakaasulla, Co2 päästöt on nolla.

Ã,,lä nyt viitsi, iso mies. Maakaasu on lähes yksinomaan metaania CH4. Kun sitä poltetaan, tulee vettä H2O ja hiilidioksidia CO2. Tai ainakin tuli silloin, kun minä kävin koulua.

Guzz

Lainaus käyttäjältä: TAG - 24.03.14 - klo:23:11
...
Saksan sähköverkon tuotannon profiili huomioiden, E-Up!:n CO2 päästöt ovat 69g/km ja Eco Up!:n 79 g/km. Ja tämä siis kesäolosuhteissa. Talviolosuhteissa homma kääntyy selkeästi maakaasuversion puolelle, sähköversion kulutuksen lähes tuplaantuessa lämmityksestä johtuen.

Sähköversion hinnalla saa lähes 2 kpl maakaasuversioita ja hyöty on siis n. 10g/km. Tähän sisältyy vielä kompa. Jos tankkaat Eco Up!:n pelkästään Bio-kaasulla, putoaa päästöt murto-osaan 79g/km tasosta.

Kumpi on ekologisempi ja järkevämpi?
...
Eihän tuo 79 g/km sisällä kuin vain lähihiilidioksidipäästöt, eikä siinä ole otettu lainkaan huomioon energiantuotannon päästöjä. Jos vertaillaan vain lähipäästöjä, kuten tällä hetkellä on tapana, on e-Up:n arvo 0g/km. Sähkön tuotannon päästöt Suomessa ovat samat, kuin polttoaineen tuotannon eli 30 g/km, joten ne kumoavat toisensa - maakaasun tuotannosta en tiedä, tuskin se ainakaan enempää on. e-Up! on siispä ainakin 3 kertaa puhtaampi, kuin eco-Up!, vaikka eco-Up! onkin polttomoottoriautojen puhtaimmasta päästä.

Jos taas sähköauton omistaja tuottaa tai ostaa vesi- aalto- tuuli- tai aurinkosähköä, on sekä tuotannon päästöt että lähipäästöt 0 ja näinollen on myös polttomoottoripeleihin laskettava sekä tuotannon (sis. logistiikka), että lähipäästöt, jotta vertailu on reilu. Tällöin e-Upin ja eco-Upin puhtausero lähentelee jo 100 grammaa/km. Yleisesti vertailut ovat silti epäreiluja ekoautoja kohtaan, koska ne eivät sisällä lainkaan hiukkaspäästöjä, kuten hiilimonoksidia, typen sekä rikin oksideja, hiilivetyjä ja pienhiukkasia. Vaikka eco-Up! tuottaakin vain n. 30% vähemmän hiilidioksidia kuin vastaavat bensa-autot, erottuu se lähipäästöissä edukseen: eco-Upin pakokaasut ovat huomattavan paljon puhtaampia hengittää. Luonnollisesti e-Uppikaan ei noita myrkkyjä ulos tupruta.

BLUP!

Uudessa tekniikka ja talous lehdessä oli sähköautojen elinkaarilaskelma ja kaavio jossa verrattiin 11 vuoden aikana CO2 vs. 7, 6, 5 ja 4 litraa kuluttavaan dieseliin.

Lähipäästöistä jos ei puhuta niin vain ranskassa sähköauto oli co2 päästöissä parempi kuin 4L diesel ydinvoimasähkön takia. Kiina, Puola ja Intia (58tonnia) olivat tuplat 4L dieselistä! Suomi oli alle EU keskiarvon. Ranskassa E-auto 26tonnia ja Suomi 31tonnia. 4L diesel 29tonnia.

"Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50%" olisi mielenkiinoista nähdä tutkimus jossa selviäisi biokaasun tuotannon päästöt.

VW Eco Up!

jt

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 15.12.18 - klo:10:43
"Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50%" olisi mielenkiinoista nähdä tutkimus jossa selviäisi biokaasun tuotannon päästöt.
Arvio biokaasuauton päästöistä ottaen huomioon tuotannon päästöt on 5g/km, sama kuin tuulisähköllä tuotetun sähköauton - tuolta sivulta löytyy graafi eripolttoaineille samoin vertailussa käytetyt ajoneuvot. Tosin sähköauton osalta puuttuu tieto minkä vuoden "sekasähkön" osalta laskenta tehty ja onko "sekasähkö" sama kuin Suomen keskimääräinen vai jotain muuta. https://kiertokaari.fi/kotitaloudet/biokaasu/

Käytännössä biokaasun elinkaaren CO2-vaikutus voi olla jopa vahvasti negatiivinen, sillä metaani on 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksi ja ottamalla talteen metaani mm. kaatopaikkojen penkoista ja biojätteistä, vähennetään anaerobisesta mätänemisestä johtuvaa metaanin vapautumista ilmakehään.
Gasumin sivuilla taasen on graafi mistä näkee missä vaiheissa biokaasun tuotantoprosessia syntyy minkäverran CO2-päästöjä suhteessa toisiinsa.

Tuossa edellisessä vanhassa postissa väitettiin sähkön CO2:n olevan nolla joka ei pidä paikaansa sähkön elinkaaren kannalta, jopa tuulisähkön tuotanto vaatii jonkun verran CO2-päästöjä. Samoin kaasun osalta ei mennyt ihan kohdalleen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy