Up! kokemuksia

Aloittaja TAG, 04.03.14 - klo:19:40

« edellinen - seuraava »

TAG

Itselläni päättyi juuri 12pv mittainen Up! koeajo Tiguanin ollessa pajalla DSG:n korjauksen johdosta. Tässä muutamia ajatuksia ja kokemuksia autosta.

Ensimmäiseksi Tiguanin jälkeen yllätti valtava rengasmelu (nastarenkaat), jonka häiritsevyys väheni sitä mukaa kuin oma auto jäi kokemuksessa pidemmälle taakse. Radion kuuntelu vaatii oikeasti vähän volyymiä jos haluaa kuulla Korporaation välispiikit. Mutta mitä useamman päivän Up!:lla ajoi, jotain siinä autossa on, mikä saa suupielet hymyyn. Ehkä osaltaan karu varustelu oli piristävää vaihtelua. Eipähän ole niin paljon rikkoutuvaa!

1. Kulutus. Olin täysin varma ensimmäiset 150km, että polttoainemittari on sökö. Lukema oli tapissa eikä suostunut sieltä millään laskemaan. Tuo peli kulkee pelkillä höyryillä, käsittämättömän vähällä näin Tiguanin verrattuna! Ajoin autolla melkein 400km ja en päässyt mittarin mukaan lähellekään puolta tankkia. Oma ajotapani on polttoainetta säästävä, tiedän miten se onnistuu kituuttamatta itseään.

2. Kaupunkiajo pirun hauskaa ettei jopa sanoisi jollain tavalla sporttisen oloista, kuin mikroautolla menisi kaarteet hauskan 3 sylinterisen pörinän kuuluessa (vain vähän) taustalla. 5 vaihteelle suositteli n. 50km vauhdissa. Myös keppivaihteen käyttö 5 vuotisen DSG-kauden jälkeen oli itseasiassa terapeuttista.

3. Maantieajossa ei ollut muuta valittamista kuin kova sivutuuli, joka tuntui kevyeen autoon ottavan jonkun verran kiinni. Muuten auto kulkee suoraan ja on rento ja mukava ajaa

4. Muut liikenteessä kuljevat. Enpä olisi uskonut, että pikkuautolla ajava saa noin paljon kiilailuja ja typeriä ohituksia osakseen. Tiguanilla saa ajaa ihan rauhassa ja Up!:n ohi pitää väkisin päästä. Paras oli yksi uudehko Toyota Avensis farmari, jonka kuskinpenkillä oleva selvästikin luuli minun olevan liikkeellä mopoautolla kun väkisin valojen jälkeen kiilasi oikealta ohi ja metrin päähän eteen. Vähän ihmetteli, kun 70km vauhdissa olin vielä metrin päässä perässä kun ei saanut pudotettua kyydistä. Nyt olen siis kokenut livenä aidon Toyotamiehen, hyvät naurut sain idiootista! Samantapaista välinpitämättömyyttä oli maantieajossa havaittavissa, no respect, ravat saa heittää ihan rauhassa pikkuauton tuulilasille. Tiguania selvästi kunnioitettaan enemmän ja pidetään pidemmät välit ennen kaistalle paluuta.

Summa summarum. Jos tarvitsisin 2. autoa, Up! lähtisi aika pian tilaukseen täydellä varustuksella, jolla siitä tulisi hyvinkin itselleni mieluinen, esim. Groove Up! versiona. Ja jos vähän etukenossa kirjoitan, niin ei mulle olisi mikään maailmanloppu, jos vaikka Tiguanista tarpeeksi saadessani jopa päätyisin tähän pieneen hymyn irroittajaan. Jos mennään pikkuautoon, niin miksei sitten maaliin saakka. Jotenkin Polo kokoluokka tuntuu ajatuksena Up! jälkeen jotenkin teenäiseltä. Oletko pikkuauto vai et, koita päättää! Up! tietää mitä se on ja hoitaa sen tyylillä. Siinä on kivaa asennetta.

skriko

Itelläkin oli uppi vähän aikaa. Allekirjoitan kirjoituksesi muuten mutta rengasmelu oli tietysti olematon kun oli kitkat. Polttonesteenkulutus oli melkein samaa tasoa kuin Volkswagen roccossa. 140 moottoritienopeudessakin auto meni tosi hienosti ja tuntui paljon suuremmalta mitä on.

KKN

Uppi se meillekin tuli kakkosautoksi. Parin järkevämmän, mutta persoonattomamman, vaihtoehdon sijaan. Vaimo ihastui niin paljon, ettei ne muut enää kiinnostaneet.  ;D Vuosimallia 2012 ja reilut 100tkm ajettu. Täydellinen VW:n huoltohistoria. Koeajolla kaikki pelasi muuten hyvin, mutta takajarrut laahasivat. Myyjä lupasi laittaa ne kuntoon ja saadaan auto sitten vasta ajoon. Toivottavasti alkuviikosta ja sitten lisää kokemuksia.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

BLUP!

Takarumpujen lukittuminen talvella on semmonen tyyppivika ja siihen auttaa ehkä hieman löyhäksi säätäminen ja kyllä ne nasahtaa yleensä jumituksestakin auki kun pikkusen pakittaa. Muutenhan tää omakin on ollut kolmen vuoden aikana ihan lyömätön ykkösauto ilman mitään vikoja 84tkm-158tkm.Ja tosiaan höyryillä kulkee (ainakin kaasuversio)
VW Eco Up!

Emil

Ei jäädy takajarrut talvella, jos jättää vaihteen varaan pysäköidessä.  En tiedä miten löysälle säätäminen auttaisi, kun kyse on jarrukengän jäätymisestä jarrurumpuun joissakin olosuhteissa, jos jarrun jättää pakkasella päälle.

KKN

Tässä tapauksessa takajarrut oli kokoajan vähän kiinni. Käsijarrun renklaaminen tai peruuttaminen ei niitä vapauttanut. Ajamaan pystyi, mutta ei kovin pitkää lenkkiä viitsinyt heittää. Rummut oli aika kuumat koeajon jälkeen.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

BLUP!

En käytä käsijarrua ja se jumii kostealla kelillä talvisin joten pelkkä käyttämättömyys ei riitä
VW Eco Up!

Emil

Oliko jarrut puhdistettu huolto-ohjelman mukaisesti, eli 30tkm/2v. välein? Sillä jarrupölyä oli yllättävän paljon omassa Citigossani, kun niitä auki käytin. Liiallinen pöly voisi aiheuttaa ongelmia, eli laahaamista.

KKN

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.10.20 - klo:16:12
Oliko jarrut puhdistettu huolto-ohjelman mukaisesti, eli 30tkm/2v. välein? Sillä jarrupölyä oli yllättävän paljon omassa Citigossani, kun niitä auki käytin. Liiallinen pöly voisi aiheuttaa ongelmia, eli laahaamista.

Jos minulta kysyit, niin en tiedä. Pläräsin huoltokirjan läpi, että on joka vuosi merkkihuollossa käynyt, mutta en sen tarkemmin perehtynyt että mitä on milloinkin tehty.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Antore

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 10.10.20 - klo:08:06
En käytä käsijarrua ja se jumii kostealla kelillä talvisin joten pelkkä käyttämättömyys ei riitä

Jumii juurikin siitä syystä, että et sitä säännöllisesti käytä.

KKN

Uppi saatu ajoon. Onhan se aika hauska vekotin ja tässä muutamia ensihavaintoja. Kosketusnäyttö toimi alkuun vähän huonosti, mutta kalibroinnilla tuli kuntoon. Suorituskyky rauhallinen, mutta muun liikenteen mukana pysyy. Yllättävän vakaa ajettava maantiellä ja moottoritielläkään käväisy ei pelottanut. Rengasmelu maltillinen tuon kokoluokan autoksi 80km/h asti, mutta siitä ylöspäin meteli kasvaa reilusti.

Tietäjille muutama kysymys:

* Uudempia karttoja tähän vanhaan Navigonin systeemiin ei taida saada?

* Puhelimen paritus ei ensimmäisellä eikä toisella yrittämällä onnistunut. Hakee ja hakee, mutta mitään ei löydy. Onko vika vai ominaisuus?

* Radiosta ei kuulu juuri muuta kuin kohinaa. Liekö antennissa häikkää vai onko nämä vaan tällaisia?

* Pihi entinen omistaja ruuvannut sisätilan lämppärin irti ja lämppärin piuhaakaan ei mistään löytynyt. Defa Termini II 1200W riittänee tuohon?

Kiveniskemät ehdin jo paikkailla piiloon ja kaivelin ovien vedenpoistoaukoista töhnää pois. Vielä määräaikaishuollossa täytyy käydä ja suorittaa perusteellinen pesu + vahaus ennen talvea. Eiköhän tuossa ole meidän perheelle kiva kauppakassi pitkäksi aikaa. Isommalla autolla sitten pidemmät retket.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

BLUP!

Mulla katos omat suosikki radiokanavat suhinaksi vuodenvaihteessa kun tais taajuudet mennä uusiksi. Esim radio rock ei kuulu enään juuri lainkaan ja tais muuttua parittomaksi 92.5 vuodenvaihteessa.

Karttoja saanee ostettua netistä, mutta ei ole kiinnostanut kun on kännyssä paljon paremmat ohjelmat.

Puhelimesta kannattaa varmaan kytkeä pois muut bt yhteydet ennenkuin koittaa auton paritusta. Itseä lähinnä ärsyttää kun välillä ääni sekoilee kaiuttimien ja puhelimen välillä mutta en ole jaksanut paritusta purkaa.
VW Eco Up!

KKN

Huollossa käyty. Laaja tarkastus- ja öljynvaihtohuolto, eli öljyt, filtterit, tulpat ja liuta tarkastuksia. Lasku reilu 400â,¬.

Bonuksena ilmastoinnin kompura vuotaa ja uusi osa 960â,¬. Aivan järjetön hinta. Lisäksi vetarin/vaihdelaatikon stefa vuotaa.

Radion suhinaa kattoivat, antaa kuulemma vikakoodia katkenneesta signaalista. Lueskelin netin syövereistä että antennin jalan vaihtamalla olisi noita korjailtu.

Kaksi autoa olisi näemmä pitänyt ostaa, jos hyvän ja halvan haluaa.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

ram1

Jos tuo se Doowon DV9 kompura, niin eipä siitä kannata maksaa niin paljoa. Osat ja työ niin tuo summa nyt jotenkin kohtuullinen jos kuivain kuuluu hintaan. Muuten täysin älytön pyyntö.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lousku

Omalla autolla on nyt takana 203tkm ja hankittu -14/03, eipä oikeastaan mitään ongelmaa/vikaa ole ollut. Peruutusvalokytkimen vaihdoin ja jarrut on kertaalleen uusittu. Nyt on menossa jakohihnan vaihtoon, ei niinkään kilsojen takia, vaan iän takia. Tällä autolla lienee tarkoitus ajaa 10-12 vuotta, joten tuolloin puhutaan omilla ajomäärillä noin 400 tuhatta km. ajetusta autosta tuolloin. Jos näyttää että auto edelleen liikkuu ongelmitta tuolloin niin voihan se olla että haetaan 600tkm. olevaa ajomäärää.  :)

Ainakin toistaiseksi näyttää siltä että mitään isompia remppoja ei tässä ole ollut eikä varmaan tulekkaan. Auto tuli uutena ruostesuojattua, ajomäärät on pääosin pitkiä siirtymiä ja moottori on aina lämmitetty webastolla ennen kylmäkäynnistyksiä. Öljyjen vaihdot 15 tonnin välein yhdistettynä matalaviritteiseen moottoriin lienee yhdistelmä joka(ehkä) kestää pitkään.

Aikanaan ruksasin kaikki mahdollisen mitä nyt vähiä lisävarusteita tarjolla oli. Tuohon naviin olen muutaman vuoden välein uudet kartat hommannut gpspower forumin kautta. Sieltä löytyy ilmatteeksi kun vähän jaksaa ja osaa askarrella.

Ohan tässä ollut ajatuksena että pitäisikö vaihtaa johonkin uuteen sähköautoon, mutta toistaiseksi kattelen ihan rauhassa tekniikan kehittymistä, etenkin kun tämän auton kanssa käyttökulut on lähelle sähköauton menoja. Perheessä on tämä, yksi diiseli sitikka (C4 grand picasso 7-paikkanen) ja BMW e46 cabriolet ja näiden käyttökulut menee kahden kertoimella, ollen 3e, 6e ja 12e /100km. Yllättäen volkkari on se jolla eniten ajetaan ja pitkää siivua. :-)
Autoja joilla nyt mennään: EcoUp! -14, Citroen C4 GrandPicasso 7-paikkanen 1.6hdi -14 ja harrasteena BMW e46 325ci cabriolet -03

Aiemmin muutama bemari (E39 530da ja Z3 1.8), monta sitikkaa (Xantia:t ja C5), muutama pösö (306 ja 406), Muutama rellu (12 ja Grand Scenic), jokunen volvo (S80 ja 850) ja yksi volkkari (1300 kupla -66).

track08

Lainaus käyttäjältä: Lousku - 16.10.20 - klo:09:00
Tuohon naviin olen muutaman vuoden välein uudet kartat hommannut gpspower forumin kautta. Sieltä löytyy ilmatteeksi kun vähän jaksaa ja osaa askarrella.

Myin Skoda Citigon puolisentoista vuotta sitten pois ja kun palautin Naviin oletusasetukset, palautui kartta myös auton valmistusvuoteen. Uusi omistaja sanoi että päivitykset olivat muuttuneet maksulliseksi, joten hän ei ole navigaattoria vanhojen karttojen takia sen jälkeen käyttänyt.

Voisitko valottaa mihin tuolla gpspower-foorumilla pitäisi katseensa kääntää ja minkä tyyppistä askartelua ajantasaisten karttojen asentaminen laitteeseen vaatii?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Lousku

Tuonne pitää ensin rekisteröityä, että näkee ajoneuvojen keskustelut.

Sitten vain esim. lukee tämän keskustelun ja seuraa linkkejä:
https://www.gpspower.net/volkswagen-seat-skoda/362119-vw-up-maps-more.html

Lyhyesti kerrottuna homma menee niin että ladataan tarvittavat kartat koneelle, sitten navi kiinni kaapelilla koneeseen ja kopioidaan uudet karttatiedostot itse laitteeseen. Kannattaa ottaa backuppi vanhasta eka. Sitten kun kartat on kopioitu navin asetuksista valitaan uusi karttatiedosto käyttöön. Tuolta foorumilta kyllä löytyy tähän ohjeita ja googlesta loput. DIY  hommia kuitenkin.
Autoja joilla nyt mennään: EcoUp! -14, Citroen C4 GrandPicasso 7-paikkanen 1.6hdi -14 ja harrasteena BMW e46 325ci cabriolet -03

Aiemmin muutama bemari (E39 530da ja Z3 1.8), monta sitikkaa (Xantia:t ja C5), muutama pösö (306 ja 406), Muutama rellu (12 ja Grand Scenic), jokunen volvo (S80 ja 850) ja yksi volkkari (1300 kupla -66).

KKN

Lainaus käyttäjältä: KKN - 14.10.20 - klo:22:23
Huollossa käyty. Laaja tarkastus- ja öljynvaihtohuolto, eli öljyt, filtterit, tulpat ja liuta tarkastuksia. Lasku reilu 400â,¬.

Bonuksena ilmastoinnin kompura vuotaa ja uusi osa 960â,¬. Aivan järjetön hinta. Lisäksi vetarin/vaihdelaatikon stefa vuotaa.

Radion suhinaa kattoivat, antaa kuulemma vikakoodia katkenneesta signaalista. Lueskelin netin syövereistä että antennin jalan vaihtamalla olisi noita korjailtu.

Kaksi autoa olisi näemmä pitänyt ostaa, jos hyvän ja halvan haluaa.

Ilmastoinnin kompura meni myyjän piikkiin paikallisella Vianorilla. Kuivainta eivät vaihtaneet. Ymmärsin suosituksena olevan että kompura ja kuivain pitäisi vaihtaa yhtäaikaa, mutta ei kuulemma ole pakko. Olivat joutuneet ottamaan viikon vanhan öljyfiltterin pois kompressoria irroitellessaan ja laittaneet tilalle tarvikesuodattimen. Moottoriöljyä joutuneet tämän johdosta lisäilemään moottoriin, mutta tietenkin laittaneet eri viskositeettia kuin mitä sinne oli viime viikolla VW huollossa laitettu. VW luokitukset täyttävää kamaa sentään. Ei kai se pieni eri laatujen sekoitus suuremmin haittaa? Eihän...? Vetarin öljyvuotoa eivät korjanneet, koska ei osia tai jotain muuta epämääräistä selitystä. Uusi aika pitäisi varata, mutta en tiedä uskallanko antaa näiden tunareiden jatkaa. Ja lopuksi radion suhinaan nostivat kädet pystyyn samantien.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

track08

Lainaus käyttäjältä: Lousku - 16.10.20 - klo:18:28
Tuonne pitää ensin rekisteröityä, että näkee ajoneuvojen keskustelut.

Sitten vain esim. lukee tämän keskustelun ja seuraa linkkejä:
https://www.gpspower.net/volkswagen-seat-skoda/362119-vw-up-maps-more.html

Lyhyesti kerrottuna homma menee niin että ladataan tarvittavat kartat koneelle, sitten navi kiinni kaapelilla koneeseen ja kopioidaan uudet karttatiedostot itse laitteeseen. Kannattaa ottaa backuppi vanhasta eka. Sitten kun kartat on kopioitu navin asetuksista valitaan uusi karttatiedosto käyttöön. Tuolta foorumilta kyllä löytyy tähän ohjeita ja googlesta loput. DIY  hommia kuitenkin.

Kiitos näistä vinkeistä. Karttojen lataaminen onnistui. Toimitin ne muistitikulla (reilu 5 GB) joululahjaksi auton nykyiselle omistajalle, joka sai ne onnistuneesti asennettua.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

KKN

Lainaus käyttäjältä: KKN - 22.10.20 - klo:21:42
Ilmastoinnin kompura meni myyjän piikkiin paikallisella Vianorilla. Kuivainta eivät vaihtaneet. Ymmärsin suosituksena olevan että kompura ja kuivain pitäisi vaihtaa yhtäaikaa, mutta ei kuulemma ole pakko. Olivat joutuneet ottamaan viikon vanhan öljyfiltterin pois kompressoria irroitellessaan ja laittaneet tilalle tarvikesuodattimen. Moottoriöljyä joutuneet tämän johdosta lisäilemään moottoriin, mutta tietenkin laittaneet eri viskositeettia kuin mitä sinne oli viime viikolla VW huollossa laitettu. VW luokitukset täyttävää kamaa sentään. Ei kai se pieni eri laatujen sekoitus suuremmin haittaa? Eihän...? Vetarin öljyvuotoa eivät korjanneet, koska ei osia tai jotain muuta epämääräistä selitystä. Uusi aika pitäisi varata, mutta en tiedä uskallanko antaa näiden tunareiden jatkaa. Ja lopuksi radion suhinaan nostivat kädet pystyyn samantien.

Alle kaksi vuotta tästä sekoilusta ja ac kompressori paskana. En jaksa uskoa, että olisi vain huonoa tuuria ja viallinen kompressori. Vaihto kun tehtiin vastoin kaikkia valmistajan ohjeita niin tässä lopputulos.  :-\
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

citigoman

Tosta move&fun kartta jutusta mulle tuli yks päivä ruutuun teksti päivitetäänkö uudempaan versioon painoin ok nyt on 2019 europe versio.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy