RS puskurin alapuolinen säleikkö

Aloittaja petrisa, 17.01.24 - klo:23:34

« edellinen - seuraava »

petrisa

Lähteekö RS mallista alapuolinen "hunajakenno" säleikkö irti reunoista muovilastalla kampeamalla?

Asentaisin Defan ylläpitolaturia varten pistokkeen tuohon maskin alaosaan. En halua porata mitään reikiä puskuriin. Defan pistokkeen asennussarjassa tuli erilaisia muoviprikkoja juuri ritiläasennusta varten.

Mikäli tuo pitkä keskellä oleva alaritilä lähtee irti vähän samaan tapaan kuin sivuilla sumu/kulmavalojen alapuolela olevat vastaavat ritilät, niin pistokeasennus helpottuu huomattavasti. Ei tarvitse ottaa pohjapanssaria pois ja sieltä kautta yrittää kiinnitellä pistokkeen vastamutteria tai puhumattakaan koko puskurin irroittamista.

Vai onko jollain jokin muu parempi ja suhteellisen siisti paikka mihin asentaa?

Daatta

Ritilä on paras tai ainakin huomaamattomin paikka asentaa. Mikään ei näytä niin kauhealta kuin keskelle puskurin kuorta porattu pistoke, oikea "finni".

Eikähän nuo ritilät lähde irti ihan vetämällä. Nettietkasta voisi homman tarkastaa, mutta ei ole tullut vuosiin noita katseltua. Kovalla pakkasella ei kannata hommaan ryhtyä, ettei ritilä irtoa väärästä paikasta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Superkossu

Jos lähtee niin vain moottoriin päin, eli puskuri irti ja sitä rataa.
Audi A3 8P 1.4TFSI

petrisa

#3
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 18.01.24 - klo:09:13Jos lähtee niin vain moottoriin päin, eli puskuri irti ja sitä rataa.

Onko tieto vai arvaus?

Ainakin puskurin yläpuolinen maski lähtee netin videoiden mukaan irti, kun niitä on vaihdettu eri malliseen. Yhtään alemman säleikön irroitusta en ole nähnyt, niin siksi tätä kysyn. Selvästi on erillinen osa, kun sitä kokeilee nykiä.


petrisa

Kaivoin ladatut huoltodokumentit esiin niin räjäytyskuvien mukaan ritilä on kyllä ulkopuolelta painettu puskuriin!

Näytää myös siltä kuvien mukaan, että aivan etummainen muovinen pohjasuojalevy on erillinen osa. Tällä tarkoitan moottoritilan alapuolisen pohjapanssarin etupuolella olevaa suojamuovikaistaletta. Tämäkin olisi irroitettavissa ja silloin pääsee alemman keskiosan ritilän taakse auton alta.

Nämä siis koskevat RS mallia.

miqwe

Juu edestä päin nykimällä, voimaa ja varovaisuutta tarvii yhtä aikaa.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Daatta

Antaa hiustenkuivaimella vähän lämpöä ja sitten sopivalla koukulla vetää verkkoa ulospäin. Jos ritilä menee *askaksi niin uusi ei paljon maksa (jaa mistäkö tiedän), mutta puskurin kiinnikkeet on toinen juttu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

petrisa

Mulla on auto lämpimässä tallissa, niin siinä mielessä ei tarvitse kylmässä noita muoviosia irroitella. Löytyy myös sarja erilaisia muovisia lastoja korin verhoilujen irroittamiseen.

Killer

Lähtee kohtuu helposti kun laittaa puskurin ja ritilän väliin noita lastoja niin irroittavat helposti klipsit ja saa vedettyä ulos puskurista..
Itse upotin lisävalon tuohon alaritilään.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

petrisa

En sitten kuitenkaan asentanut pistoketta keskimmäiseen alaritilään. Sattaa ritilän muoviosat olla kovilla, kun pistokkeen joutuu muoviprikkojen avulla kiinnittämään. Johtoa laittaessa paikalleen ja pois ottaessa on olemassa riski ritilään kohdistuvan liikkaa voimaa ja pakkasessa saattaa mennä poikki. Muutenkin lämmitysjohdon reitti alamaskiin syylärin etupuolelle olisi ollut melko monen ahtaan paikan kautta.

Päätinpä sitten katsoa mallia meidän GT Golfista ja totesin saman paikan olevan loppujen lopuksi paras. Asensin pistokkeen sitten keskimmäisen alamaskin ja vasemman puolen uloimman muovimaskin, jossa etututkan anturi, väliseen puskurin rakenteeseen. Sijainti on niin alhaalla liki puskurin alalippaa, ettei se siellä "silmää" haittaa.

Pistoke on tukevasti kiinni ja ei ole pienille rasituksille altis tosin kuin, jos pistoke olisi ollut hunajakennomaskissa. Lisäksi piuhan veto konehuoneeseen oli helppo ja selkeä avoin reitti. Näin ollen tarvittaessa piuha on kohtuu helppo vaihtaa, jos rikkoontuu. Ei tarvitse ottaa kuin koko moottorin alapuolinen pohjapanssari pois, niin kaikki on saatavilla.

Lopuksi voisin kommentoida tänne palstalle kommentoimista. Viittaan nyt erääseen viestiin.
Ei pidä kirjoittaa ohjetta faktana mikäli se ei pidä paikaansa  >:( .
Keskimmäisestä RS- mallin alaritilästä nyt näkee jo auton ulkoa etupuolelta, että muovinen hunajakenno maski on puskurin rungossa kiinni etupuolelta. Tämän tietää jo siitä, että alaritilän kehykset kiertävät puskurin aukkoa ulkoapäin eli se on kiinnitetty puskuriin etupuolelta ei sisäpuolelta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy