Skoda Octavia Combi 1.6 TDi 2012 pakokaasun lämpötilatunnistin

Aloittaja Rockadansky, 25.07.23 - klo:19:57

« edellinen - seuraava »

Rockadansky

Tänään kun auton käynnistin jäi vilkuttamaan hehkun valoa. Torquella tarkistin vikakoodit niin antoi tämmöisen P246E ja P2470. Viittaisi tämän perusteella, että vian syy olisi viallinen 1. sylinterin 4. sensori. Kävi ilmi kun kyselin merkkiliikkeestä ohjeita sensorin paikallistamiseen, että tässä on kolme pakokaasun lämpötilasensoria; yksi turbossa, yksi ennen hiukkassuodatinta ja yksi hiukkassuodattimen jälkeen ja näiden lisäksi lambda. Todennäköisesti siis kyseinen vikakoodi viittaa viimeiseen lämpötilasensoriin eli hiukkassuodattimen jälkeiseen. Kyseinen sensori on paikallistettu (kuvassa oleva oranssi). Koitin vielä todentaa, että vika todella on kyseisessä sensorissa ja poistin luonnollisesti vikakoodit ja irroitin sensorin liittimestään. Tarkistin vikakoodit, edelleen sama vikakoodi. Poistin vikakoodit ja irroitin toisen sensorin liittimestään eli nyt on kaksi lämpötilasensoria irti. Tarkistin vikakoodit ja edelleen sama vikakoodi. Eikös sen nyt olisi pitänyt antaa virhettä myös toisesta sensorista joka oli irroitettu? Ja huomiona, että minulla oli ainoastaan virrat päällä eli auto ei ollut käynnissä. Eli toisin sanoen miten pystyn todentamaan, että vika on juuri 4. sensorissa?


Juzu84

Palataan sit asiaan kun vikakoodit on luettu OBD11 tai VCDS:llä niin saadaan tietää oikeat koodit. Nuilla Torquen koodeilla ei tee mitään.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jacce75

Ja ODIS näyttää ja paikantaa 100% varmasti mikä tunnistin siellä nuo vikakoodit aiheuttaa. Lisäksi myös ohjattu vian etsintä odiksen avulla auttaa huomattavasti vian selvittämisessä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Rockadansky

Miksei Torquen koodeilla tee mitään? Oma kokemukseni Torquesta on, että aina kun sillä on koodit luettu niin vika on paikannettu ja korjattu. No, joka tapauksessa, kävin luetuttamassa koodit VCDS:llä ja antoi tismalleen samat koodit kuin Torquekin. Eli viittaa viimeiseen lämpötila anturiin, hiukkassuodattimen jälkeiseen. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseeni: miten pystyn todentamaan, että vika on juuri 4. sensorissa? Vaikka piuhoja irroitteli niin VCDS reagoi samalla tavalla kuin Torquekin.

o.b.

Yleensä vastuslanka palaa poikki ja vastusarvo siten ääretön. Mittaamalla lähtisin varmistelemaan.

VCDS:llä pystyy myös katsomaan lämpötila-arvot jokaiselta anturilta. Arvo muuttuu ehjältä anturilta liittimen irroittamalla.

Rockadansky

Mitä niiden arvojen pitäisi olla jos yleismittarilla mittaa vai näyttääkö se rikkinäisen kohdalla ihan jotain huuhaata?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Rockadansky - 26.07.23 - klo:14:36
Mitä niiden arvojen pitäisi olla jos yleismittarilla mittaa vai näyttääkö se rikkinäisen kohdalla ihan jotain huuhaata?
Mulla ainakin risat on näyttänyt ääretöntä, eli yli 20MΩ. Toimivien vastusarvoja en nyt muista ja irralliset anturit on 200km päässä ja hieman eri moottorista.

Rockadansky

#7
Sain vastusarvot mitattua ja kävikin niin, että ennen ja jälkeen hiukkaussuodatinta olevat anturit antoivat lukemia, mutta ennen ahdinta oleva anturi ei antanut mitään. Eikös tämä ole nyt aika selvä merkki, että ennen ahdinta oleva anturi on rikki? Tässä nyt vaan hämää tuo kahden eri testerin antama vikakoodi, joka ei minun tutkimuksieni perusteella ainakaan viittaa siihen mitä mittaukset kertoi.

edit:
Nyt löytyikin netistä juuri oikea räjäytyskuva kyseisestä kohteesta.
[image]https://rohdvest.ro/wp-content/uploads/2021/11/Schema-DPF-Turbo-1.gif[/image]

Kuvassa nro. 8 eli sender 1 ei antanut vastuslukemia, mutta nro. 4 ja 6 eli sender 3 ja sender 4 antoivat.

Rockadansky

OTETAAS VIESTI UUSIKSI.

Sain vastusarvot mitattua ja kävikin niin, että ennen ja jälkeen hiukkaussuodatinta olevat anturit antoivat lukemia, mutta ennen ahdinta oleva anturi ei antanut mitään. Eikös tämä ole nyt aika selvä merkki, että ennen ahdinta oleva anturi on rikki? Tässä nyt vaan hämää tuo kahden eri testerin antama vikakoodi, joka ei minun tutkimuksieni perusteella ainakaan viittaa siihen mitä mittaukset kertoi.

edit:
Nyt löytyikin netistä juuri oikea räjäytyskuva kyseisestä kohteesta.


Kuvassa nro. 8 eli sender 1 ei antanut vastuslukemia, mutta nro. 4 ja 6 eli sender 3 ja sender 4 antoivat.

Juzu84

No mihin sensoriin se vikakoodi oli nyt kohdistunut sensorin numeron perusteella? Eli -Gxxx? VCDS kertoo tuon vikakoodissa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Rockadansky

Ei osannut tyyppi sitten VCDS:ää käyttää, missä kävin, koska ei puhunut tommosista. Ohessa ottamani kuvat vikakoodeista jos ne kertoo jotain.




Rockadansky

 Auto käytetty uudestaan VCDS:llä. Edelleenkään ei ohjelmasta löytynyt suoraan, että mikä sensori kyseessä. VCDS versio joku 21 jotain. Lämpötiloissa oli kuitenkin sellainen ero, että sensorit nro. 1 ja 3 olivat n. 165 astetta ja kasvoivat synkassa kun painoi kaasua. Sensori nro. 4 oli n. 129 astetta ja muuttui asteella tai korkeintaan kahdella kun painoi kaasua.

Juzu84

Kuvan perusteella DPF:n jälkeen oleva lämpöanturi vaihtoon. Suosittelen sit viemään pajalle, se sensori voi olla tiukassa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Rockadansky

Juurikin näin. Missä se tosta selviää, että mikä Gxxx sensori se on?


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Rockadansky - 28.07.23 - klo:15:58
Juurikin näin. Missä se tosta selviää, että mikä Gxxx sensori se on?

Tähän tyyliin se ylensä näkyy VCDS:llä, tiedä sitten miksi sulla ei näy..

Esimerkkikuva randomilla netistä:
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Juzu84

Ã,,lkää nyt pojat saivarrelko tuosta onko VCDS aito vai ei. DPF:n jälkeen oleva lämpötunnistin vaihtoon vikakoodeille reset ja kovaa ajoa. Kannattaa ehkä tehä DPF:n pakkopoltto anturin vaihdon jälkeen mutta en piä välttämättömänä jos auto toimii. Olen puhunut.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

s282

Mahtaa olla jo vika paikannettu, mutta mulla oli rispaantunu johto poikki ton haaroittimen lähettyviltä pakokaasuanturista. En tiedä onko vika sen yleisempi mutta kannattanee tarkistaa.

Rockadansky

#18
Vika paikannettiin viime kesänä ja korjattiin. Eli hiukkassuodattimen jälkeinen lämpötilasensori oli rikki. Nyt puolen vuoden jälkeen sama tai samankaltainen vika vaivaa taas. Muutama päivä sitten alkoi kylmäkäynnistyksen jälkeen keltainen moottorivikavalo palamaan. Vikakoodit luettiin VCDS:llä ja ilmoittaa P246F eli sama sensori kuin mikä viime kesänä vaihdettiin. Nyt vaan herjaa sitä, että sensori antaa epäuskottavia lukemia. VCDS:llä luettiin myös kaikkien pakokaasun sensorien lämpötiloja ja eroa on useita satoja asteita. Kuvan lämpötila-arvot on katottu noin viisi minuuttia kylmäkäynnistyksen jälkeen. Vikainen sensori vastaa kyllä kaasuun, mutta lämpötilat nousevat huomattavasti muita sensoreita korkeammiksi. Toisaalta myös vikaisen sensorin lämpöarvot myös laskevat.

https://ibb.co/QCTHw4k
https://ibb.co/wWwvJB2

Kysymys kuuluukiin, että rikkooko tai häiritseekö jokin muu sensorin toimintaa vai onko nyt vaan käynyt huono tuuri ja kyseessä on ollut susi-sensori? Ei viitsisi turhaan vaihtaa sensoria taas uuteen, koska kyseessä on yli sadan euron osa. Sensorin johdot molemmin puolin näyttävät päällisin puolin (sen mitä näkee) täysin ehjiltä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy