Sisätilapuhallin puhaltaa, ei puhalla, puhaltaa...

Aloittaja Ocunen, 25.01.22 - klo:22:20

« edellinen - seuraava »

Ocunen

Tänään alkanut sisätilapuhaltimen oireilu. Ihmettelin, kun ikkuna-asetuksella ei alkanut pöhistä kovaa niinkuin normisti, eikä puhaltimen voimakkuuden säätimen kääntelykään vaikuttanut mitenkään. Hetken päästä kokeilin uudestaan, hetken jaksoi puhaltaa ja taas hiljeni. Automaatti-ilmastointi kyseessä.
Missä vika?  :o
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Honkki

Itselläni oireili vastaavasti joulun aikaan, kunnes lopulta lakkasi puhaltamasta kokonaan. Uudella puhaltimen moottorilla tuli kuntoon. Ilmeisesti ei mahdoton homma vaihtaa itse, mutta itsellä oli sopivasti määräaikaishuolto juuri tulossa jossa laitettiin kuntoon.

Kuluva osa.

karhunik

Puhallinta tai sitä nopeudensäädintä veikkaisin myös. Nopeudensäädin ei tule kaikkien moottorien mukana, ja saa myös erikseen.

Vaihto helppo, iteltä meni n. 10-15 min kun omaani vaihdoin moottorin ja siirsin siihen nopeudensäätimen alkuperäisestä puhaltimesta.

Jotakuinkin näin:

- Hanskalokero pois
- Poikittain kulkeva ilmaputki irti (muistaakseni parilla ruuvilla), ei pakollinen mutta antaa lisää tilaa
- Puhaltimen sähköliitin irti, ruuvit (3 kpl?) irti ja pitäis tippua lattialle
- Nopeudensäätimen siirto uuteen moottoriin (jos siis ei uusi molempia samaan aikaan)
- Toiminnan testaus, kasaus

Ei tosta vaihdosta liikekään varmaan paljoa rokota, jos ei halua pakkasessa näpertää.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

Ocunen

Puhallellut nyt eilisen ja tämän päivän normaalisti, joten seurailen tilannetta ja varaudun moottorin & nopeudensäätimen vaihtoon...
Toivottavasti ei loppullisesti tilttaa tulossa olevina pidempinä reissupäivinä  ;D
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Honkki

Jos vähänkin enemmän alkaa oireilemaan, niin kannattaa fiksata mahdollisimman nopeasti. Itsellä vika sattui pahimmoilleen nollakeleille, joka pysäytti ajamisen aika tehokkaasti koska näkyvyys tippui huurtumisen takia nollaan.

Webastolla sai annettua ensiapua huurtumiseen, mutta senkin teho jää aika vaatimattomaksi ilman puhallinta. Lehmän henkäys...

Daatta

Samaa piti sanoa, että hoitaa viimeistään keväällä kuntoon. Jos ei uutta puhallinmoottoria henno ostaa, niin vanhasta voi saada kalun putsaamalla ja voitelemalla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

9987

Jos toteaa puhaltimen vialliseksi niin uusi paikalleen,        juuri vaihdoin lähes samanlaisen toiseen autoon 60eur, siinä oli sähkömootorin laakerit loppu 15 vuoden päivittäisen käytön jälkeen. Otti virtaa enemmän pyöriessä kuin uusi.

Ocunen

Jep,  kylkähän tuo taas töitten jälkeen alkoi nikotella. Millä todennäköisyydellä vika on jossain muualla kuin moottorissa tai nopeudensäätimessä? 200â,¬ näyttävät maksavan yhteensä Motonetissä+asennus, eli ei sinällään paha kunhan vika tulee korjatuksi  :o
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Ocunen

Löytyi niin hyvä video, että pitäisiköhän vaan kokeilla itse vaihtaa... Ei vaikuta miltään ydinfysiikalta tai asentajan papereita vaativalta  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=cxJi59GoB2s
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Make70

#9
Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 28.01.22 - klo:09:40
Löytyi niin hyvä video, että pitäisiköhän vaan kokeilla itse vaihtaa... Ei vaikuta miltään ydinfysiikalta tai asentajan papereita vaativalta  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=cxJi59GoB2s

Moi

Onkohan TDI RS III:ssä moottorin kiinnitys jotenkin erilainen? Mulla lakkasi eilen puhaltamasta ja tänään tuon videon katsoneena toiveikkaana ajelin Motonetin pihaan ja meinasin irroittaa moottorin ja käydä hakemassa kaupasta uuden. Sulakerasiakaan ei ollut tuolla paikalla missä se videossa on. Poikkiputken sain irti ja koetin etsiä ruuveja mutta niitä en löytänyt yhtään. Yhden klipsin löysin mutta sen avaamisella ei ollut toivottua vaikutusta eli moottori pysyi paikallaan. Vuosimalli -14.

o.b.

Siellä saattaa olla pieni kieleke, jota alaspäin vetämällä puhaltimen saa pyörähtämään ja se putoaa alas. -09 Passatissa ainakin on sellainen kiinitys.

Kieleke osoittaa suurin piirtein keskikonsolia kohden. Yhtään ruuvia ei tarvitse irrottaa.

fixed

https://www.youtube.com/watch?v=BT1aCKDpRBE

Tämä vastaa paremmin todellisuutta, vaikka kyseessä Golf 7. Vasemmalta ja oikealta ajettavat poikkevat hieman toisistaan, kuten videoita vertailemalla selviää.

miqwe

Lainaus käyttäjältä: Make70 - 19.03.23 - klo:16:52
Moi

Onkohan TDI RS III:ssä moottorin kiinnitys jotenkin erilainen? Mulla lakkasi eilen puhaltamasta ja tänään tuon videon katsoneena toiveikkaana ajelin Motonetin pihaan ja meinasin irroittaa moottorin ja käydä hakemassa kaupasta uuden. Sulakerasiakaan ei ollut tuolla paikalla missä se videossa on. Poikkiputken sain irti ja koetin etsiä ruuveja mutta niitä en löytänyt yhtään. Yhden klipsin löysin mutta sen avaamisella ei ollut toivottua vaikutusta eli moottori pysyi paikallaan. Vuosimalli -14.


RS ei ole mitenkään erikoinen eikä poikkeava rakenteeltaan. Klipsiä vääntää alas ja pyöräyttää irti. Viiden minuutin työ.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Make70

Lainaus käyttäjältä: miqwe - 19.03.23 - klo:18:08

RS ei ole mitenkään erikoinen eikä poikkeava rakenteeltaan. Klipsiä vääntää alas ja pyöräyttää irti. Viiden minuutin työ.
Pitääpä huomenna yrittää uudestaan. Tuossa videossa irroitetaan 3 ruuvia mitä en omasta autostani löytänyt ja siksi olin ihmeissäni. Eikä siinä pyöräytetä moottoria vaan ruuvit irti ja klipsit auki ja moottori onkin lattialla. Eli video on jostain muusta versiosta?

miqwe

Lainaus käyttäjältä: Make70 - 19.03.23 - klo:18:17
Pitääpä huomenna yrittää uudestaan. Tuossa videossa irroitetaan 3 ruuvia mitä en omasta autostani löytänyt ja siksi olin ihmeissäni. Eikä siinä pyöräytetä moottoria vaan ruuvit irti ja klipsit auki ja moottori onkin lattialla. Eli video on jostain muusta versiosta?

Tuo puhallinmalli taitaa videolla olla eri. Kun on manuaali-ilmastointi.  :)
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

tsimiz

Lainaus käyttäjältä: fixed - 19.03.23 - klo:18:05
https://www.youtube.com/watch?v=BT1aCKDpRBE

Tämä vastaa paremmin todellisuutta, vaikka kyseessä Golf 7. Vasemmalta ja oikealta ajettavat poikkevat hieman toisistaan, kuten videoita vertailemalla selviää.

Vaihdoin omaan 2015 Scoutiin alkuvuodesta puhaltimen moottorin ja tämä Golf-video vastaa täysin prosessia. Itse nappasin tieltä pois hanskalokeron ja ilmaputken, mutta ilmeisesti ilmankin onnistuisi. Yhtäkään ruuvia ei moottorin kiinnityksessä ollut. Ihmettelin myös ensin tuon oikealta ohjattavan Octavia-videon ohjeilla, mutta osat ovat erilaisia.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Make70

Lainaus käyttäjältä: tsimiz - 20.03.23 - klo:09:33
Vaihdoin omaan 2015 Scoutiin alkuvuodesta puhaltimen moottorin ja tämä Golf-video vastaa täysin prosessia. Itse nappasin tieltä pois hanskalokeron ja ilmaputken, mutta ilmeisesti ilmankin onnistuisi. Yhtäkään ruuvia ei moottorin kiinnityksessä ollut. Ihmettelin myös ensin tuon oikealta ohjattavan Octavia-videon ohjeilla, mutta osat ovat erilaisia.

Kiitos tästä videosta. Tämä oli täsmälleen samanlainen kun minun autossa on ja vaihto kävi näppärästi. Alle tunnissa moottori irroitettu, haettu varaosa Motonetista, vaihdettu vanhasta säädin uuteen moottoriin ja laitettu uusi paikalleen. Nyt taas kelpaa ajella.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Make70 - 25.03.23 - klo:15:34
Kiitos tästä videosta. Tämä oli täsmälleen samanlainen kun minun autossa on ja vaihto kävi näppärästi. Alle tunnissa moottori irroitettu, haettu varaosa Motonetista, vaihdettu vanhasta säädin uuteen moottoriin ja laitettu uusi paikalleen. Nyt taas kelpaa ajella.
Foorumi osoitti jälleen tarpeellisuutensa. Hieno homma että kävit tänne päivittämässä tilanteen. Siitä voi olla tulevaisuudesa apua jollekulle  :)
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Codec74

Skoda Octavia III 2015 5E5 vaihto on helppo.
Vänkärin puolelta alhaalta "suojapahvi" pois, kahdella lukitsemella kiinni veitsellä lähtee irti
https://www.mikkopiri.com/ocu/IMG_0343.JPEG

Kierrä moottori irti, huomaa nipsu joka lukitsee..
https://www.mikkopiri.com/ocu/IMG_0341.JPEG

Irroita johtimet ja säädin..

Ei tarvitse irroitta hanskalokeroo eikä mitään muuta...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy