Octavia II OEM vanteet ja niiden ET-luvut

Aloittaja Late, 09.02.11 - klo:22:40

« edellinen - seuraava »

Late

15" Vanteet

1Z0 601 025 R 6Jx15 ET47 "DEIMOS"
1Z0 601 025 S 6Jx15 ET50 "PYXIS"

16" Vanteet

1Z0 601 025 T 6,5Jx16 ET50 "CRATERIS"
1Z0 601 025 AA 6,5Jx16 ET50 "DRACONIS"
1Z0 601 025 P 6,5Jx16 ET50 "LYRA"
1Z0 601 025 AG 6,5Jx16 ET50 "PROXIMA"

17" Vanteet

1Z0 601 025 AB 7Jx17 ET54 "CEPEUS (L&K)"
1Z0 601 025 D 7Jx17 ET54 "PEGASUS"
1Z0 601 025 DA 7Jx17 ET54 "PEGASUS"
1Z0 601 025 Q 7Jx17 ET54 "PALLAS"
1Z0 601 025 N 7Jx17 ET50 "PROTEUS (SCOUT)"
1Z0 601 025 AH 7Jx17 ET50 "SCOUT PROTEUS"
1Z0 601 025 L 7Jx17 ET54 "ZENITH (RS)"

18" Vanteet

1Z0 601 025 M 7,5Jx18 ET51 "ZENITH (RS)"
1Z0 601 025 AD 7,5Jx18 ET51 "NEPTUNE"
1Z0 071 498 A      7,5Jx18 ET51 "Neptune Black 18"

Emil

Octavialla ajelin kaksi talvea alkuperältään saman konsernin ajokin vanteilla: 6J x 15 ET 45. Henkisesti vaikutus tuolla 2mm:llä saattoi olla suurempi, kuin todellisuudessa. Kuitenkin nykyisten sähköisten ja kuljettajalle ohjaussuosituksia antavien ohjausten aikaan kannattaisi pysyä tarkasti valmistajan suosittelemissa ET luvuissa. Maalaisjärjellä ajatellen pieni ET ero, saattaa tiukan paikan tullen aiheuttaa vääränlaisia turvallisuuteen huonolla tavalla vaikuttavia asioita ohjauksen toiminnan suhteen. Arvelen minä.

JaskaPankuttaja

Joo, varmasti on olemassa hyvä syy miksi valmistaja on asettanut automalliin jonkin rengas/vanne/ET -suosituksen.
Enkä sitä paljoa, luokkaa yli kymmentä milliä menisi muuttelemaan aivan pystymetsästä, mutta tuollainen pari milliä en usko kyllä vaikuttavan oikeasti yhtään mihinkään.

Aikoinaan Golfissa ajelin kaikenlaisilla Golf/A6 rengas/vanneyhdistelmillä, sellaisia kun oli käytössä.
Vakioyhdistelmän (195/65 15 ET47) lisäksi oli muistaakseni ainakin 195/65 15 ET45, 205/55 16 ET 42 ja jossakin vaiheessa oli mersun koon renkaat (205/65 15) noilla ET 45 vanteilla enkä kyllä huomannut mitään sen kummempaa eroa missään tuntemuksissa, varsinkaan turvallisuuteen liittyvissä.

No, 16-tuumainen oli hivenen erilainen kuin 15-tuumainen, mutta aika pienet erot oli.

Väittäisin ettei sellaista kultarannetta ole vielä syntynytkään joka tuntee tuollaisen 2 mm:n eron ETssä.

Emil

Kyse ei ole siitä mitä kuljettaja tuntee ranteissaan, vaan mitä auton anturit "tuntee". Nämähän kaiketi antavat kuljettajalle ratin välityksellä tietoa mihin suuntaan sitä kannattaisi vääntää. Itse en ole sellaista tosin huomannut vielä.

Miksi autonvalmistaja olisi muuttanut ET lukua 2mm (vanha automalli -> uusi automalli), jos sillä ei olisi mitään väliä? Kaikella on merkitys.

Maikki

Muuten hyvää logiikkaa Emil:llä mutta eri vannevalmistajienkin välillä on eroa paljonko esim. ET45 oikeasti on. Isoista heitoista ei ole kyse mutta kummiskin. Onhan tuossa ylläolevassa listassa 17" vannetta kahdella eri ET:llä ja 3BG passattiin on oem 17" vannetta ET37 ja ET45.

Toisten autojen alustarakenne on herkempi ET:n ja rengaskoon muutoksille ja toisiin ei vaikuta juuri ollenkaan mutta 8-10mm alkaa olla muutosraja jota en ylittäisi. Nivelet ja pyöränlaakerit voi tykätä huonoa. Omassa ruåtsinlaivassa alkuperäiskoko on 7x17 ET49, kesävanteina oli viimekesän faceliftin alkuperäiset alut 7.5x17" ET49 ei eroa ajettavuudessa alkuperäiseen (alustat on ihan samat vm. 02-09). Ensikesäksi tulee 7.5x18 ET41 alkuperäiset alut ja kenelläkään ei ole ollut vanteista johtuvia ongelmia mitä foorumeilta lukenut.

Ennemminkin ongelmia tulee halpisrenkaiden kanssa joiden rungot ja materiaalit voi aiheuttaa uraohjus-efektiä muista pito-ongelmista puhumattakaan.

Emil

Tuo "kenelläkään ei ole ollut ongelmia" on venyvä käsite. Monta vaihtoehtoa. Joko ei ymmärrä, tai välitä, tai ei ymmärrä välittää. Tästä johtuen joku ei ole koskaan kuullutkaan ET:stä, tai arvelee sen olevan -80 luvun taruolento. Toinen taas haluaa pysyä tarkalleen valmistajan ilmoittamissa. Suosittelen kaikille jälkimmäistä vaihtoehtoa, omankin turvallisuuteni vuoksi.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.02.11 - klo:09:04
Tuo "kenelläkään ei ole ollut ongelmia" on venyvä käsite. Monta vaihtoehtoa. Joko ei ymmärrä, tai välitä, tai ei ymmärrä välittää. Tästä johtuen joku ei ole koskaan kuullutkaan ET:stä, tai arvelee sen olevan -80 luvun taruolento. Toinen taas haluaa pysyä tarkalleen valmistajan ilmoittamissa. Suosittelen kaikille jälkimmäistä vaihtoehtoa, omankin turvallisuuteni vuoksi.

Olette kaikki oikeassa, asiaahan voisi muutenkin laajentaa siihen suuntaan että tehtaalla tiedetään millainen auton kuuluu olla ja kaikki muutokset esimerkiksi nyt alustarakenteissa ovat, jos nyt eivät vaarallisia niin potentiaalisen haitallisia.

Siispä kaikki muut kuin OEM säädettävät ja ei-säädettävät alustathan ne vasta paheksuttavia ovatkin, ikkunoiden tummennukset jne. jne.

Hei, Emil, mikään kirjoituksistani ei ole siis kritiikiksi sinulle, oikeastaan päinvastoin!

Valmistajallahan on tietysti intressissä pestä käsiään pois epäselvistä tapauksista.

Jos tuo ET olisi yksikäsitteisen ehdoton niin eri vannekokoihin ei todellakaan olisi kahta vaihtoehtoa kuten tuosta yltä voidaan katsoa.

Mutta tähänkin pätee se mikä todella moneen muuhunkin asiaan; jos et ole varma mitä olet tekemässä niin älä tee muutoksia.

Emil

15" vanteelle on annettu vain yksi ET.  ;)

Ja ikkunakalvot ja madallusjouset on hirveitä!  ;D

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.02.11 - klo:11:07
15" vanteelle on annettu vain yksi ET.  ;)

Ja ikkunakalvot ja madallusjouset on hirveitä!  ;D

Ja Suomen olosuhteisiin Octaviaan ei kannata juuri muuta kuin 15" vannetta käyttää, on nämä tiet niin huonossa kunnossa kesät talvet.

Tummennuskalvot ja madalletut alustat ovat makuasioita, kumpiakaan en omiin arkiautoihini kaipaa.

Maikki

Meillä taas vanhusten Octaviaan otettiin 16" renkaat kesäksi ja talveksi kun erityisesti 15" talvirenkaat on niin älyttömän lötköt.

1.4:een 17" vakioalustalla olisi olleet jo turhan isot  ;D

Itseasiassa mitä Octaviaa olen ajanut eri rengastuksilla niin se ei ole ollenkaan allerginen vannekoon muutoksille.

Itse taas tykkään että matalampi ja samalal jäykempi alusta on jopa parempi huonoilla teillä kuin vakioalusta kun keulan ylös-alas niiailu jää pois.

Late

Kyllä talvi renkaiden pitää olla 65-sarjan renkaat.. Paljon parempi kyyti noilla 65-sarjalaisilla kun 45-sarjan talvirenkailla..

TomiS

Lainaus käyttäjältä: Late - 10.02.11 - klo:18:19
Kyllä talvi renkaiden pitää olla 65-sarjan renkaat.. Paljon parempi kyyti noilla 65-sarjalaisilla kun 45-sarjan talvirenkailla..

Makuja on monia... Aina aikaisemmin mulla on ollu 15-16" talvirenkaat. Nyt 225/45/17 kitkat, voin kyllä sanoa että on parhaat ajettavat tähän mennessä!

Emil

#12
Leveä rengas ei voi olla kovin hyvä loskassa ja sohjossa. Leijuu vain siinä moskan päällä. Kapeampi rengas, parempi pintapaine, parempi talvirengas.

Karkasi vähän aiheesta, pahoittelen. Muistin ja löysinkin erittäin kattavan ketjun, johon on kerätty rengaskoot ja et-luvut. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=34.0  Tuntui aihe jotenkin tutulta, ja ihmekös tuo, kun itse nuo ET-luvut olen tänne palstalle aikoinaan kerännyt.  ;)

Epes

Lainaa15" vanteelle on annettu vain yksi ET. 

Ja ikkunakalvot ja madallusjouset on hirveitä!   

.... puhumattakaan moottorin virittämisestä, anteeksi optimoinnista, lastulla tai ohjelmallisesti.

ET arvon muuttaminen on yksi suurimmista operaatioista joita autoon voi yleensäkään tehdä ;D. Itse uskalsin kokeilla rajoja ja ajoin 100tkm edellisellä Octavialla 15" vakiorenkailla ja vakioalustalla, talvirenkaiden vanteissa ET35. Mitään erikoista ei tapahtunut. Auto oli hyvä ajaa, ei mennyt laakereita, ei noussut kulutus, ei jyristänyt täristänyt metelöinyt. Eli kokeilu oli onnistunut, mitään etua ei saavutettu (ehkä ulkonäköetu?) mutta haittaakaan ei ollut.



wellup

En huomannut minäkään mitään ongelmia 17-tuumaisilla 225:lla Goodyerin kitkoilla, päin vastoin varmaan hiljaisemmat
kuin tulevat kesärenkaat ja Yetihän kulkee kuin kiskoilla.

Humppapiru

Mikähän mahtaa olla Octavia II fl:n vanteen keskireikä minimi? Olisi tälläiset vanteet talveksi tulossa: 6.5x16" 5x112 et 50 kr 70.1. Mistähän saa soviterenkaita jos yleensä vanteen mukana tulevat ei sovi? Taitaa vastaus olla rengasliike ;D?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Humppapiru - 08.09.11 - klo:12:51
Mikähän mahtaa olla Octavia II fl:n vanteen keskireikä minimi? Olisi tälläiset vanteet talveksi tulossa: 6.5x16" 5x112 et 50 kr 70.1. Mistähän saa soviterenkaita jos yleensä vanteen mukana tulevat ei sovi? Taitaa vastaus olla rengasliike ;D?
Eiköhän se ole Ocussakin se VAG vakio 57,1mm keskireikä. Soviterenkaita saa rengasliikkeistä niinkuin arvelitkin.

mika karvajalka

Lainaus käyttäjältä: Humppapiru - 08.09.11 - klo:12:51
Mikähän mahtaa olla Octavia II fl:n vanteen keskireikä minimi? Olisi tälläiset vanteet talveksi tulossa: 6.5x16" 5x112 et 50 kr 70.1. Mistähän saa soviterenkaita jos yleensä vanteen mukana tulevat ei sovi? Taitaa vastaus olla rengasliike ;D?

Tuolta lötyy netin kautta ainakin
http://www.soviterenkaat.fi/

braide

Kesä se tulla lähestyy  :o No ehkä se kevät kuitenkin mutta kesärenkaita tässä jo alkaa miettii.. Laittaako 225/40/18 vai meneekö 235/40/18 jo liian suureksi ? Autona -08 RS Combi

Koska osalla on 225/45/17 ja silloin 225/40/18 on about sama halkaisija. Joten minkäs kokoisia kummeja ihmisillä on ? Tiedän kyllä että ET-luvut ratkaisevat mutta se ei ole itseni kohdalla ratkaisevassa roolissa. Toisina on alkuperäinen 18" ja toiset OEM 18".

Menipä sekavaks  :D

apche

Mitä olette mieltä rengas ja vannekoon muutoksesta 195/65/15 ET 50 -> 225/45/17 ET 35? Offset -laskureita jo pyörittelin, mutta miten käytännössä,vaikuttaa alustan/laakereiden kestävyyteen?

Suositus 17" vanteen ET:lle on 50-54, eli tuo heitto noissa laskureissa 17" vanteella ei ole niin paha kuin 15". Kyseisen kokoiset vanteet on jo alla, ja parannus on 15" kuluneeseen talvirattaaseen valtava, mutta näitä keskusteluja luettuani heräsi kysymys, että onko tuolla ET:n muutoksella niin väliä, kunhan ei ota mihinkään kiinni ja ajo-ominaisuudet tuntuu hyvältä ja paremmalta kuin aiemmin...

Skoda Octavia 1.2T

Miten vaikuttaa jos FL Octaviaan laittaisi 17" joiden leveys 7,5". Tämän ET on 45. Suositushan on 7" ja ET 50, tai 54. Onko vaikutus kuitenkin oikeaan suuntaan kun valitsemani vanne on tuo 7,5"?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 24.04.12 - klo:18:50
Miten vaikuttaa jos FL Octaviaan laittaisi 17" joiden leveys 7,5". Tämän ET on 45. Suositushan on 7" ja ET 50, tai 54. Onko vaikutus kuitenkin oikeaan suuntaan kun valitsemani vanne on tuo 7,5"?
Ei pitäisi olla sen suurempaa vaikutusta. Jos vanteen leveys kasvaa 0,5" ja ET pienenee 5mm, niin vanteen ulkoreuna tulee n.11,35 mm ulospäin ja sisäreuna tulee n. 1,35 mm ulospäin. ET olisi hyvä pitää aina mahdollisimman lähellä alkuperäistä, mutta jos vanteen leveyttä kasvatetaan tarpeeksi paljon, on ET:n oltava pienempi, ettei pyörä ota jousitukseen kiinni.

Jaran

Käykö III -Octavian vanteet suoraan II -Octaviaan?
ET:ssä taitaa olla ainakin pieni ero? Olin katsovinani, että esim III -Ocun Velorum 6,5" leveän 16" -tuumaisen ET olisi 46, kun taas listan mukaan II -Ocun ET vastaavan kokoisella vanteella olisi 50.

Lieneekö vaikutusta?

Kromivaris

En tiedä onko oikea paikka kysyä.

Mutta miten käy jos laitan octavia rs ll 17" vanteet 7" leveydellä ja 34 ET

Vanteet ovat siis jo kellarissa ilman kumeja. Kannattaako edes kokeilla?

apche

Lainaus käyttäjältä: Kromivaris - 05.11.15 - klo:22:07
En tiedä onko oikea paikka kysyä.

Mutta miten käy jos laitan octavia rs ll 17" vanteet 7" leveydellä ja 34 ET

Vanteet ovat siis jo kellarissa ilman kumeja. Kannattaako edes kokeilla?

Mulla on ollut jo vuosia jotkut passatin 17" vanteet muistaakseni 35 ET:llä. Vanteen leveyttä en muista, mutta kumit on 225 leveät. Ei mitään ongelmaa, eikä ajettavuudessa huomaa normi ET:llä oleviin rattaisiin lainkaan.

0skari

Miten v*tussa saatte 35 et olevat vanteet sopiin Octaviaan? Ite ehin jo ostaa 18 vanteet leveys 8.5 ja ET35 Niin tulee kaaresta ulos 2 cm  ;D
Vaikuttaako huonontien alusta asiaan.

Raiden

Oma kokemus on että 8,5" Et48 on hyvä kun tulee aika hyvin kaarelle. Eli sama kuin 7,5" ET35. Jos sulla on 8,5" ET35 niin ei ihme että onkin ulkona kaarista.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

OctyRO

 7.5 x 17 - ET 48.0
Onko tuollaiset nyt ihan passelit vaikka valmistaja suosittelee et olevan 50+?
Tuossa ei nyt kauheasti heittoa ole, mutta noi on ainoat ruskeat vanteen (mustaan autoon) mitä löysin järkevään hintaan.

smi126

Ã,,lyttömän vanha aihe, mutta kuitenkin kiinnitetty. 4x4 malleissa on tullut 15" Helios-aluvanteet 6,5J mukana vakiovarusteena. Kuitenkaan listasta niitä ei löytynyt.
VW Jetta 1991 1.8 Flair
Ex Octavia 1.6i 2003 HB
Octavia Combi 2.0FSI 4x4 2005

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy