Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

hanse

No löytyihän se suodatin sieltä moottorin etupuolelta, ihan alhaalta.  Kulutuksestakin tuli vähän kokemusta kun tankkasin maakaasua 200 kilometrin ajon jäljiltä;  8 kg mahtui, eli nelisen kg/100 km täällä kehä III sisäpuolella.

hansolo

Näyttää olevan 1.4TSI G-TEC:ssä vain 81 kW/110hv maksimituotto verrattuna pelkällä bensalla kulkevaan 1.4TSI:hin, jossa taitaa olla n. 150 heppasta. Miksi? Kaasulla ei saada tehoja aikaan ja ei haluta korostaa lisätehoja sitten bensalla ajaessa? Maksimivääntö alkaa speksien mukaan kuitenkin alempaa (1500 rpm) kuin bensamallissa.

Onko näissä G-TEC -moottoreissa nyt se öljyvoideltu hihna vai surullinen ketju?

Alkoi auto jonkun verran kiinnostamaan, kun Oulusta alkaa kohta saamaa Ruskon jäteasemalla tuotettua biokaasua näihin vehkeisiin.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 22.08.17 - klo:17:00
Kaasulla ei saada tehoja aikaan ja ei haluta korostaa lisätehoja sitten bensalla ajaessa?

Tämän myyjä mulle ainakin sanoi syyksi. Täysin riittävältä moottori kuitenkin koeajossa tuntui. Täyskuorma voi olla eri, mutta mä tulen liikkumaan tällä lähes aina yksin...
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

MrBurns

Tänään kävin kaasuauton koeajamassa eikä se erityisen laiskalta tuntunut vrt. 1.4/150hp kone. Varmaan isommalla kuormalla ohituksissa tehoeron huomaa. Väri pitää vielä päättää niin voi laittaa tilaukseen. Aika jännästi on rajattu varusteita pois jos ottaa kaasuauton dsg:llä ja vetokoukulla, esim, tavaratilan ja ohjaamon välistä verkkoa ei saa.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

hansolo

Varmasti riittää 110hv/200Nm tehot itsellekin tai vaimolle työmatka-ajoon. Onko tietoa hihna/ketju asiasta?

Missä kaasupullot on esim. hatchbackissa? Vararengaskotelossa? Miten säiliöiden tarkastus on hoidettu näissä autoissa? Huolloissa ja katsastuksissa katsotaan, ettei ole tullut ongelmia, vai? Onko huollot kalliimpia?
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 22.08.17 - klo:17:00


Onko näissä G-TEC -moottoreissa nyt se öljyvoideltu hihna vai surullinen ketju?



Hihnahan niissä taitaa olla ku bensassakin on.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Winston_D

Tuli tehtyä paluu Skodan rattiin ja tänne saapui eilen G-tec Combi DSG style parilla lisävarusteella. Pääsi samantien kokeilemaan kaasun tankkausta, kun luovutettiin kaasu tankki tyhjänä. Oli aika mielenkiintoinen kokemus, kun letkut suhisee ja puhisee. Melkein tekee mieli astua askel taaksepäin. Eiköhän tuohon totu.

Muuten auto tuntuu hyvältä ja tutulta Skodalta. Vähän oli ongelmia saada autosta Connect palvelut käyttöön. Aika monta eri appsia ja paikkaa mihin piti kirjautua niin varmaan joku jäänyt välistä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 06.09.17 - klo:09:59
Pääsi samantien kokeilemaan kaasun tankkausta, kun luovutettiin kaasu tankki tyhjänä.

Kauanko kaasun tankkaus tyhjästä täyteen kestää?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Winston_D

En kyllä ajatellut asiaa, mutta jotain 1-2min. Eikä tosiaan vaadi minkään vivun tms painamista. Letku lukitaan paikoilleen, painetaan nappia pumpusta ja odotellaan täyttymistä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 06.09.17 - klo:23:56
En kyllä ajatellut asiaa, mutta jotain 1-2min.

Siis nopeammin tai ainakin yhtä nopeasti kuin bensa/diesel tankkaus.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Winston_D

Tankkaaminen sujuu tosiaan suunnilleen samassa ajassa kuin normaalit autot. Varsinkin kun oppii vähän sujuvammin lukitsemaan letkun paikoilleen. Ensimmäinen kerta oli vähän pähkäilyä.

Nyt on pari kertaa auto tehnyt sellaista, että käynnistymisen jälkeen jos ei heti lähde liikkeelle, auto sammuu. Sammumisen jälkeen ilmoittaa, että käynnistä manuaalisesti eli ei ilmeisesti liity start-stop tekniikkaan. Eilen teki tuon jopa kahdesti peräkkäin. Eli uudelleen käynnistin sammumisen jälkeen, niin sammui taas.

Onko muilla esiintynyt tällaista? Jostain foorumilta muistan lukeneeni, että kyseessä olisi kaasumallien softavika, joka on tiedossa ja korjauksessa tehtaalla.

MrBurns

Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 07.09.17 - klo:13:07
tuosta luin samasta jutusta
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35817.msg607270#msg607270

No niinpäs olikin. Tänään tuo sammutteli konetta taas pariin kertaan. Pihassa seurasin ja vaikutti, että tyhjäkäynnillä kierrokset vaan laskevat niin alas, että kone sammuu. Teki kolme kertaa peräkkäin kunnes meni hermot ja annoin hetken kevyesti kaasua.

Yksi lievä vaaratilanne sattui jyrkässä mäessä liikennevaloissa ollessa, kun auto oli sammunut kokonaan punaisissa odotellessa. Sitten kun valo vaihtui vihreään ja nostin jalan jarrulta ja painoin kaasua niin auto alkoi valua taaksepäin. Onneksi ehdin painaa jarrua ennen osumaa takana olevaan. Tekee siis tuota sammumista heti käynnistämisen jälkeen ja näköjään ajosta pysähtyessä.

Pakko olla huoltoon heti huomenna yhteydessä ja kysyä onko tullut päivitystä.

Winston_D

Huoltoon soitettu. Halusivat auton tutkittavaksi. Ei tuntunut olevan tuttu vika. Eli huoltoon se menee aikanaan, kun ehtii. Päivitän tästä tänne jos saavat vikaa korjattua.

Sami_84

Itsellä sama vika. Asiaa on tutkittu elokuun alussa Lohjanportin autossa. Vika tehtaalla tiedossa ja softapäivitys tulossa jossain vaiheessa, mutta aikataulusta ei ole tietoa.
Nykyinen:
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style Nordic Edition IV DSG VM.2023

Menneet:
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG -21
Skoda Octavia Combi RS 4x4 TDI DSG -19
Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC DSG -19
Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC DSG -17
Audi Q5 2.0tdi -11
VW Golf Variant 1.4tsi dsg -12
VW Golf Variant 1.4tsi dsg -10

Pentium

Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: Pentium - 08.09.17 - klo:18:02
TM:n juttu autosta: https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-ajettua-skoda-octavia-combi-style-14-g-tec-kaasu-octavia-tuntuu-kovin-kesylta/?shared=785876-f0cb4be1-500

Melko negatiivis sävytteinen kirjoitus?

Tekisi mieli lähettää kysymys, kun kovasti verrataan saman hintaiseen bensaversioon, niin tarkoitetaanko 1.0 vai 1.4 tsi versiota? Tammikuussa, kun auton rekisteröin, niin lisävarusteineen hinta ei enää paljon 1.0 litraisesta eroa. Tai siis selvästi lähempänä, ei toki ihan sama.
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

Pentium

Sama tuli itsellä mieleen kirjoitustyylistä.

Kuinka paljon vero pienenee vuonna 2018?
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: Pentium - 08.09.17 - klo:20:20
Kuinka paljon vero pienenee vuonna 2018?

Lisävarusteet mukaan lukien vajaa 300 e. Ja tippuu se toki 1.0 tsi hinta myös, mutta vähemmän.
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

Winston_D

Ensimmäinen tankillinen takana. Kulutus 4,5kg/100km ja ajosuoritteet lähes kokonaan taajamassa. Tuota lämpimänä sammuilua lukuunottamatta ei mitään ongelmia.

Liikkeelle lähdöissä tuntuu, että poljinta pitää painaa ehkä normaalia enemmän, että alkaa auto liikkumaan kunnolla. Tämä siis DSG:llä.  Varmaan johtuu vähän heikosta väännöstä, tai sitten tuntuma on vaan niin erilainen Ex-auton BMW 320da jälkeen. Ei niinkään haittaa vaan lähinnä huomiona.

Winston_D

Toisen tankillisen kulutus 4,4 kg/100km. Työmatka 18km on mennyt parhaillaan 4,1 kg/100km kulutuksella. Kaipa se tuosta pikku hiljaa notkistuu. Ei ole vielä tullut tehtyä mitään pitkää reissua, että näkisi paremmin maantie kulutusta.

Edelleen sammuilee lämpimällä koneella. Huomenna menee huoltoon tutkittavaksi.

MrBurns

Osasivatko korjata vai menikö ihmettelyksi?
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

ropellihattu

Eikö tuohon sammuiluun jo joku kommentoinut, että on ohjelmistovirhe johon ei vielä ole korjausta? Vai muistanko väärin?
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Hidalgo

Kai auton saa palauttaa, jos kerran siinä on vika jota ei osata korjata?

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 08.09.17 - klo:10:04
Huoltoon soitettu. Halusivat auton tutkittavaksi. Ei tuntunut olevan tuttu vika. Eli huoltoon se menee aikanaan, kun ehtii. Päivitän tästä tänne jos saavat vikaa korjattua.

Tänään kävi auto huollossa. Sama homma kuin muilla. Vika on tiedossa tehtaalla ja korjaus työn alla, mutta ei toistaiseksi mitään tehtävissä.

Mites muut on tämän kanssa toimineet, kun autossahan on selvä vika mitä ei saada korjatuksi. Oletteko kyselleet myyjältä tai maahantuojalta korvauksia/hyvitystä?

V-O

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 19.09.17 - klo:18:13
Kai auton saa palauttaa, jos kerran siinä on vika jota ei osata korjata?
Tervehdys nimimerkki Hidalgo,
siirrytään me fiksummat keskustelemaan vauva-fi-foorumille.

Terveisin,
V-O

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 19.09.17 - klo:21:13
Tänään kävi auto huollossa. Sama homma kuin muilla. Vika on tiedossa tehtaalla ja korjaus työn alla, mutta ei toistaiseksi mitään tehtävissä.

Mites muut on tämän kanssa toimineet, kun autossahan on selvä vika mitä ei saada korjatuksi. Oletteko kyselleet myyjältä tai maahantuojalta korvauksia/hyvitystä?
Jos autossa on vika, joka ei ollut ostovaiheessa tiedossa ja jota merkkikorjaamo ei osaa korjata, on korvaukset tai kaupan purku mahdollinen.

Winston_D

Kaupan purku ei kyllä kiinnosta ainakaan tässä vaiheessa. Tuo vika koskee ilmeisesti kaikkia g-tec yksilöitä joten toiseen samanlaiseen vaihdosta ei olisi hyötyä. Ja tuo merkki ja malli täyttää tällä hetkellä parhaiten toiveet niin ei auton vaihto kiinnosta siinäkään mielessä.
Sekä tuon vian kanssa voi elää, kun sen tiedostaa. Ja varmaan sen ilmeneminen vähenee, kun kelit kylmenee.

Ajattelin ottaa huomenna yhteyttä myyjään ja kysellä onko siellä päässä mitään ajatuksia. Ihan hyvässä hengessä asiaa on hoidettu tähän mennessä niin ei ole tarvetta alkaa k***pääksi.

Kukaan muu ei ole tainnut esittää tähän liittyen mitään vaatimuksia myyjälle?

MrBurns

Miten tuo siis käytännössä esiintyy? Sammuuko heti starin jälkeen ja sitte voi käynnistää uusiksi vai jotenkin muuten? Mahtaakohan Seatin malleissa olla samaa vikaa? Oma Octavia tulee vasta tammikuussa, saa nähdä onko siihen jo karjattu
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 20.09.17 - klo:09:57
Miten tuo siis käytännössä esiintyy? Sammuuko heti starin jälkeen ja sitte voi käynnistää uusiksi vai jotenkin muuten? Mahtaakohan Seatin malleissa olla samaa vikaa? Oma Octavia tulee vasta tammikuussa, saa nähdä onko siihen jo karjattu

Moottori lämpimänä käynnistät auton, se käy noin sekunnin normaalisti jonka jälkeen kierrokset alkavat laskea ja auto sammuu. Käynnistät uudelleen niin tekee saman ja sammuu. Enimmillään olen neljä kertaa jaksanut toistaa sen ja aina sammui kunnes painoin kaasua pari kertaa ja auto ei enää sammunut.

Pari kertaa tehnyt kesken ajon saman jos auto on sammunut start-stopilla ylämäkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy