Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - lemmentalja

#1
Lopussa seisoo kiitos! 😁
#2
Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.11.19 - klo:14:12
Oli tässä siis Volkkari kyseessä? Nyt on Skodalla ajettu n. 90 tkm täydellisellä merkkihuoltouskollisuudella, joten olisihan se mukava, jos tämä huomioidaan Helkamallakin vänkäämättä...

VW Golf on auto.
#3
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.09.19 - klo:19:10
Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä.

100% goodwillinä meni tämä, ilman sen kummempaa vänkäystä. Auto on huollettu ajallaan ja aina maahantuojalla.
#4
Polo 6R/6C (09-17) / Vs: Polo 1.8tsi GTI
06.10.19 - klo:09:34
Ja moottorin koko. 1.4 litraisena sen olisi pitänyt ainakin tehtaalta tähteä. 🙂

Öljynkulutus ongelmaa on 1.4tsi 180hp moottoreissa ollut ja DSG vaihteiston toiminta kannattaa tarkastaa hyvin.

Itse en yksityiseltä uskaltaisi kyseistä autoa ostaa.
#5
Joo, niin itsekin ajattelin että tiskille mankumaan vaan. Onneksi tuossa on maahantuojan leimoja täynnä oleva huoltokirja, niin josko se edistäisi asiaa.
#6
Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä. 
#7





Pienenä kevennyksenä tähän väliin 😁
#8
Ainakin nuo jakoketjulliset tsi:t lämmmittävät katalysaattoria kylmäkäynnistyksen yhteydesssä. Silloin pörisee ja tuntuu, että kävisi vajailla pytyillä. Mitään logiiggaa tuohon milloin se sen tekee, en keksinyt. Enemmän ehkä viileillä/kosteilla keleillä. Kestää ~30 sekuntia jonka jälkeen käynnin pitäisi tasoittua.
#9
Katso tuon vanteen varaosanumero, niin merkkiliikkeessä löytävät sille kupille oikean osanumeron.

#10
En tiedä osuuko kohilleen, mutta noissa oli hukkaportin säätötangossa välystä mikä aiheutti ”rallatusta”. Tuohon on tehty muistaakseni sellainen klipsi mikä laitetaan tankoon ja ei pitäisi päristä enään. Oma 1.2Tsi pärisi kun kaasua pumppaili vapaalla.

Googlesta löytyy. Kokeileppa ”wastegate acuator rattle”
#11
Jakopääremppa taitaa olla merkkihuollossa ~2k,luokkaa ja pikkupajalla ~puolet siitä.
#12
Voi olla liian vähän kylmä-ainetta järjestelmässä...jäähdytys voi silti toimia. Ilmastoinnin huollolla lähtisin itse liikkeelle, ei maksa kuin muutaman kympin.
#13
Omien kokemuksien mukaan välttelisin Kaksoisahdettuja bensamoottoreita ja 7-vaihteisia automaatteja. Eli 1.2tsi tai 1.4tsi (122hp) ja manuaalina. 1.8tsi ja 2.0tsi:n kanssa voi käydä huono tuuri. Pikku tsi:t miellyttäviä ajaa ja taloudellisia. Tuo jakopään historia kannattaa tarkistaa jos haluaa mielenrauhaa.

Edit:

1.4tsi (122hp) taajamapainotteisessa ajossa alle 40km/h keskinopeudella kulutus pyöri 7-7.5L/100km.

#14
Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 09.04.19 - klo:22:48
225 - 17" renkailla kuminaa ja kohinaa on varmasti enemmän oli auto mikä tahansa. Pienemmilla renkailla ajo-ominaisuudet paremmat, sekä pienempi polttoaineenkulutus, halvemmat uusia.

Riippuu minkälaisista ajo-ominaisuuksista pitää...
#15
Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 05.04.19 - klo:12:43
Volkkari laittoi selvittämään myyjä liikkeen vastuuta.
Auto ostettu 6/2018 Sakasta.
Laitan sinne viestiä mutta hieman epäilen että tulevat vastaan.

Testi maksaa 150, ja rempaa n. 1700, volkkarilla.

Eikö muilla ole tästä kokemusta volkkarin tai myyjä liikkeen kanssa väännöstä vaikka vika on näin yleinen???

Kyllä se sieltä SAKA:sta varmaan jotain maksavat. Ei varmaan kovin kummosta prosenttia, kun auto on noin vanha ja paljon ajettu. Kannattaa kysyä samalla onko niillä sopimusta jonkun huollon kanssa...tai todennäköisesti ohjaavat muutenkin sinne.
#16
Superb II (08-15) / Vs: moottori"valo"
25.03.19 - klo:20:04
Polttoaineen korkeapainepumppu taitaa olla aika herkkä kapistus, eikä kestä kuivana pyörimistä hirveästi. Toivottavasti ei ole se ottanut siipeensä.
#17
Lainaus käyttäjältä: Renttu - 12.03.19 - klo:17:35Merkkiliikkeen kuntotarkastuksessa ei havaittu mitään vikoja.

Kyllä noi liikkeiden kuntotarkastukset on oman kokemuksen mukaan lähinnä vitsi. Ei niissä haluta, tai keretä havaitsemaan kuin ilmiselvät viat.


#18
Sisätilat / Vs: Koiran haju pois autosta.
24.02.19 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: Limetic - 23.02.19 - klo:22:06
Täytynee siis tehdä se mitä olinkin ajatellut.

Eli tekstiilipesurilla muutamaan otteeseen auto läpi ja otsonointi konetta perään.

Onko kokemuksia tuollaisista hajunsyöjä aineista? Jossain youtube videossa näin, että oenkit pestiin normalisti, eli ainetta suihkutettiin suoraan kankaalle. Mutta tekstiilipesurin veden sekaan oli sekoitettu hieman hakunsyöjää. Tuskin ainakaan pahentaa asiaa?

Yhden auton penkille oli kaatunut edellisen omistajan Mennenit ja siihen suihkutettiin pesun ja otsonoinnin jälkeen tuollaista hajun poistajaa, niin se piti (tai oikeastaan peitti) alkuperäisen hajun poissa pari päivää, jonkan jonka jälkeen oltiin taas lähtötilanteessa. Koiran haju voi olla toinen juttu...kannattaa ainakin kokeilla.
#19
Sisätilat / Vs: Koiran haju pois autosta.
23.02.19 - klo:16:25
Komppaan muita. Pelkkä otsonointi ei auta, vaan kankaat ja pinnat täytyy pestä hyvin. Mielellään useaan kertaan ja juuri tuollaisella tekstiilipesurilla ja runsaalla nesteellä. Kuivaus ja sitten pitkä otsonointi.

Oman kokemuksen mukaan tupakan ja koiran hajun saa paremmin pois, kemialliset hajut kuten vaikka hajuvesi on vaikea saada katoamaan.
#20
VAG / Vs: Miksi vaihteisto vinkuu
17.02.19 - klo:09:09
Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 16.02.19 - klo:11:08
Kyllä vinkuminen tulee hammasrattaista eikä tarkoita sitä että jotain olisi hajoamassa. Ranskalaisissa autoissa tällaiset vinkumiset ovat hyvin yleisiä jo uusissa autoissa. Pakki on äänekäs koska rattaat ovat suorahampaiset.

Renaultin tietyt vaihteistot ovat erittäin äänekkäitä uudesta asti!
#21
Saman ikäisessä Seat leonessa availi myös itsekseen ikkunoita. Ne menivät silloin muistaakseni täysin auki ja koski kaikkia ikkunoita. Tuo korjaantui silloin sen mukavuusboksin vaihdolla mikä ikkunoita ohjailee. Seatissa se boxi sijaitsi muistaakseni kojelaudan sisällä, hanskalokeron takana.
#22
Moniventtiili = 16v = FSI = 115hp

Vanhempi = 8v = 102hp
#23
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.11.18 - klo:15:50
Autotohtori-kuntotarkastus   89 ,  / A-Katastus  (tämä ei ole mainos, en ole koskaan käyttänyt tätä)

Autotohtori-kuntotarkastus on auton kokonaisvaltainen tarkastus. Huomiota kiinnitetään mm auton toimintaan, käyttömukavuuteen, liikenneturvallisuuteen, voimansiirron ja moottorin toimivuuteen, alustan kuntoon, kolarikorjauksiin ja yleiskuntoon.

Autotohtori-kuntotarkastus antaa lisäksi selvityksen

pakokaasupäästöistä
katalysaattorin kunnosta
öljy-, neste- ja polttoainevuodoista sekä
kaikesta muusta, mikä vaikuttaa auton ympäristöystävällisyyteen.

Tarkastus sisältää koeajon, jossa tarkastettavaa autoa verrataan samanmerkkiseen, -malliseen ja -ikäiseen, normaalikuntoiseen ja normaalisti kuluneeseen autoon.

Kaikki tarkastetut kohteet, niiden kuntoarvio ja vikaselvitykset dokumentoidaan Autotohtorin pöytäkirjaan eli tarkastusraporttiin, jonka saat mukaasi välittömästi tarkastuksen jälkeen tai sähköpostitse.

Autotohtori antaa pöytäkirjan lisäksi aina suullisen palautteen auton kunnosta ja korjaustarpeista. Voit halutessasi myös olla mukana koko Autotohtori-kuntotarkastuksen ajan. Näin voit keskustella Autotohtorin kanssa autosi nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.

Tarkastuskohteet
Ajoneuvon tunnistus
Moottori
Ympäristöhaitat
Jarrujärjestelmät
Voimansiirtolaitteet
Akselistot, pyörät ja jousitus
Ohjauslaitteet
Alusta ja korirakenteet
Valaisimet ja sähkölaitteet
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Muut laitteet ja varusteet
Ajoneuvon tunnistus
Tarkastuksessa varmistetaan, että ajoneuvo on varmasti se, miksi sitä oletetaan.

Valmistenumeron alkuperäisyys selvitetään vertaamalla sitä rekisteriotteessa olevaan numeroon. Varmistetaan, että auto vastaa kaikilta osin rekisteritodistuksen tietoja ja että kaikki vaadittavat asiapaperit löytyvät.

Moottori
Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota toimivuuteen vaikuttaviin seikkoihin, kuten moottorin käynnistyvyyteen ja käyntiin.

Mitataan latausjännite ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyys testilaitteilla.
Öljyvuodot, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän nestevuodot sekä polttoainevuodot tarkastetaan.
Ilmastointijärjestelmän kompressorin toiminta tarkastetaan.
Moottorin käyntiäänet ja toimivuus selvitetään koeajolla.
Ympäristöhaitat
Tarkastuksessa selvitetään, aiheuttaako ajoneuvo määräysten vastaisia ympäristöhaittoja.

Bensiini- ja dieselmoottorin pakokaasupäästöt mitataan ja bensiinimoottorin päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) testataan.
Öljy-, neste- ja polttoainevuodot tarkastetaan.
Jarrujärjestelmät
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko ajoneuvon käyttö- ja seisontajarrujärjestelmät turvalliset.

Jarrujärjestelmälle tehdään koekuormitus ja mitataan jarruvoimat jarrudynamometrillä.
Jarrujärjestelmän osien, kuten esim. jarrupalojen ja -levyjen sekä jarruputkien ja -letkujen kunto tarkastetaan.
Mitataan jarrunesteen kiehumispiste, josta selviää jarrunesteen vesipitoisuus.
Jarrujärjestelmän nestevuodot tarkastetaan.
Voimansiirtolaitteet
Tarkastuksessa varmistetaan, että voimansiirtolaitteet ovat kunnossa.

Vaihteiston, vetopyörästön, kytkimen sekä veto- ja nivelakselien kunto ja toimivuus tarkastetaan koeajolla.
Voimansiirtolaitteiden öljyvuodot tarkastetaan.
Akselistot, pyörät ja jousitus
Tarkastuksessa selvitetään akseliston, pyörien ja jousituksen toiminta ja kunto.

Etu- ja taka-akseliston sekä jousituksen kunto tarkastetaan koeajolla.
Iskunvaimentimien kunto arvioidaan lisäksi testilaitteella.
Renkaiden urasyvyydet mitataan ja vanteiden kunto tarkastetaan.
Ohjauslaitteet
Tarkastuksessa selvitetään ohjauslaitteiden toiminta ja kunto.

Ohjausvaihde, ohjaustehostin, ohjaustangot ja -nivelet sekä suojakumit tarkastetaan.
Ohjauslaitteiden nestevuodot tarkastetaan.
Alusta ja korirakenteet
Tarkastuksessa selvitetään alustan ja korirakenteiden kunto.

Alustan ja korin yleiskunto sekä alustan suojauksen kunto arvioidaan.
Korin ja alustan mahdolliset ruoste- ja kolarivauriot, pakoputkisto sekä katalysaattorin mekaaninen kunto tarkastetaan.
Ovien ja luukkujen lukot ja saranat, polttoainesäiliö sekä polttoaineputket tarkastetaan.
Polttoainevuodot tarkastetaan.
Valaisimet ja sähkölaitteet
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko valaisimet ja sähkölaitteet asianmukaisessa kunnossa.

Kaikkien valojen toimivuus, heijastimien ja lasien kunto, valojen suuntaus sekä määräystenmukaisuus tarkastetaan.
Akun ja akkujohtimien kiinnitys sekä äänimerkinantolaitteen toiminta tarkastetaan.
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Tarkastuksessa selvitetään, minkälainen auton ajettavuus on, miten sen hallintalaitteet toimivat ja mikä on sisätilojen kunto.

Auton ajokäyttäytyminen ja kytkimen, vaihteiston, vetopyörästön sekä veto- ja nivelakselien kunto arvioidaan koeajolla.
Lämmitys-, ilmastointi- ja huurteenpoistolaitteisto sekä tuulilasin puhdistuslaitteisto tarkastetaan.
Tuulilasin ja muiden lasien sekä peilien kunto arvioidaan.
Hallintalaitteet, merkkivalot ja ilmaisimet sekä mittaristo tarkastetaan.
Muut laitteet ja varusteet
Tarkastuksessa selvitetään myös muiden ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavien laitteiden ja varusteiden kunto.

Muun muassa turvavöiden, turvavarusteiden (soveltuvin osin), ohjaus- ja vaihdelukon, varoituskolmion sekä vetokoukun kunto, kiinnitys ja määräystenmukaisuus tarkastetaan.

Eli suhteellisen kattava yleistesti, mutta ei mikkän moottoritesti. Amen.

Kaveri käytti oman autonsa myyntiä varten autotohtorilla ja sain siitä kyllä positiivisen kuvan. Olivat huomanneet tarkastuksessa Että etuikkunan ”puristumissuoja” ei toimi ja takakontista löytynyt muutama koirankarva antoivat miinuksen sisustan osalta.




#24
Ei kärsi rengas vaihdossa.

Tuolta voit katsoa nykyistä vastaavan rengaskoon jos päätät kasvattaa vanteen tuumakokoa. Käytännössä tuumakoon kasvaessa, kumin profiili pienenee.

https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
#25
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.11.18 - klo:10:08
Kummasti ne auton perä ja kyljet taas kuraantuvat harmaiksi, vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä. Muutos on selvä parin viikon takaiseen tilanteeseen nähden.

Saman huomasin PK-seudulla.
#26
Lainaus käyttäjältä: mkn86 - 12.10.18 - klo:15:31
Okei. Tuota se on tehnyt siitä asti kun vanhan vaihdon tähän viime heinäkuussa vv-autossa.. Onko vinkkejä mitä kannattaa sanoa/tehdä jos ne alkaa jotain mutisemaan asiasta? Käsittääkseni jonkinlainen vahvahko ”takuu” pitäisi olla ainakin 6kk kaupoista? Vai olenko ihan väärässä..

En usko, että alkavat mutisemaan jos auto on vain huollettu asianmukaisesti. Jos huoltoja on tehty maahantuojan ulkopuolella, niin hommaa ennakkoon tositteet käytetystä öljystä ja huolto ajankohdista.

Airporttia voin suositella myös. Siellä on omat ketjut vaihdettu ilman ylimääräistä draamaa 🙂
#27
Kuulostaa kovasti jakopääongelmalta, eli jakoketju kulunut. Seuraavaksi yhteys auton sinulle myyneeseen yritykseen, tai maahantuojan huoltoon. Itse ei kannata kaikkea maksaa, eli vastaantuloa valmistajan puolesta.
#28
Lainaus käyttäjältä: JTK - 15.09.18 - klo:21:08
VW:n marmorilla onnistui. Viime huollossa (Polo TDI ) sovin etukäteen vaihtavani huolto-ohjelmaan kuuluvat raitisilmasuodattimen ja polttoaineensuodattimen itse ja leima tuli normaalisti.

Mitenköhän tuo vaikuttaa takuuseen esimerkiksi polttoainejärjestelmän kanssa?

Jonkun viestiketjun luin missä 1.6tdi koneessa p-a suodattimen vaihtoon pitää pumppua pyörittää esim. Vcds avulla että saa mehut korkeapainepumpulle asti, ennen käynnistystä jotta ei pyöri kuivana ilman voitelua. Voiko ne tuohon vedota sitten jos ja kun se pumppu hajoaa...?

Tai joku tuossa tulppia toi itse huoltoon. Kuvitellaan että tulpasta irtoaa pala joka hajoittaa paikkoja. Väännät sitten tulpan myyneen yrityksen kanssa vastuista, kun huollossa on tehty van asennustyö.

Epätodennäköistä, mutta silti...

Leimanhan siihen kirjaan saa, mutta koneelta näkevät sitten tehdyt toimenpiteet ja mitä osia on heidän kauttaan myyty.

Itse olen joskus öljyt vienyt huoltoon mukana, mutta pyrin aina saamaan varaosatakuun ja työtakuun samasta paikasta.
#29
Lainaus käyttäjältä: Redi_sp - 12.09.18 - klo:15:08
Hei,

Ajattelin kysyä viisaammilta neuvoa, miten saada hieman huoltokustannuksia alas marmoritiskiltä. Oletteko itse vieny tulpat yms mukananne huoltoon ja jos olette, niin mistä olette ne ostaneet? Onko Motonetin osat käypää valuuttaa vai alkaako siitä jo vääntö? Tuotteen perässä linkki motonetin sivuille korvaavaksi tuotteeksi, onko oikea/riittävän "laadukas"?

- 03C115561H ÖLJYNSUODATIN https://www.motonet.fi/fi/tuote/157136/Oljynsuodatin-VAG-10i12TSi14TSi-11--alkuperaislaatu

- 03F905600A SYTYTYSTULPPA https://www.motonet.fi/fi/tuote/111661/Bosch-Y5KPP332S vai https://www.motonet.fi/fi/tuote/1194968/NGK-PZKER7A8EGS

- 6R0820367 SIS,,ILMANSUODATIN 2010-> https://www.motonet.fi/fi/tuote/192827/AktiivihiilisuodatinFP-VAG-13--alkuperaislaatu vai https://www.motonet.fi/fi/tuote/192569/Aktiivihiilisuodatin-VAG-13--alkuperaislaatu

Omat moottoriöljyt viemällä voi säästä muutaman kympin.
#30
Tai sitten tuosta Exeo vanhalla 1.8T moottorilla.

https://m.nettiauto.com/seat/exeo/8820034?vifAdCount=7&vifNav=Y


https://m.nettiauto.com/seat/exeo-st/9628675?vifAdCount=21&vifNav=Y


https://m.nettiauto.com/seat/exeo-st/9883498?vifAdCount=22&vifNav=Y


Tai korjatulla ketjukoneella.

https://m.nettiauto.com/seat/exeo-st/9843131?vifAdCount=18&vifNav=Y


Itse ottaisin tuon vanhemman tekniikan version.

EDIT:

Senhän pitikin olla automaatti...😁 no mutta, jos olisin ostamassa 10k, vag autoa, niin nuo voisivat olla listalla...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy