VAG-merkkien suosio hiipuu

Aloittaja VAGNeverAgain, 01.04.17 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Popo

Suomen olosuhteet ovat nitinä-alttiit, ainakin jos materiaaleissa on siihen aihetta: Muistikuvat 306 Peogeotin osalta ovat jatkuvaa nitinää heti ilmojen kylmentyessä. Muutenkin muoviosat vaikuttivat enemmän Saharan eteläpuolisille alueille suunnatulta, mikä ko. automerkille onkin todellinen markkina-alue. Tässä suhteessa Nissan Primera oli parempi, mutta viimeistelyä ei korin osalta muuten voinut kehua. Ruostuminen ei toki tästä suoranaisesti johtunut.

II Octavia ei minun korviini nitise. Jos III-korista raportoituja "ääniefektejä" ilmenisi, tod näk olisin reagoinut. Yksi syy aja tällä autolla pitempään. ;)

Tällä areenalla riittää sinänsä luotettavia käyttäjäkokemuksia, mutta itse kaipaisin pitemmän aika-/kilometrivälin kokemuksia samalta käyttäjältä. Kun III Octavia tuli tarjolle, loppuivat kirjoittelut suuremmassa mittakaavasta II korisista siihen. Itse en lähes uudesta autosta viitsinyt hehkutella ilman pidempää kokemusta, mutta siihen se usein täällä jää. Eli "Uuden Octavian vioista ja murheista" riittää tarinaa, vaikkapa näitten nitinöiden osalta, mutta kun siirrytään varsinaista auton tekniikan kestävyyttä mittaavan aikaan, ovat monet jo vaihtaneet auton uuteen? Käytetyn auton ostajat saapuvat tälle palstalle usein vasta raportoimaan vioista, eikä heillä ole luotettavaa kuvaa auton historiasta (paitsi täydellinen LL-huoltokirja...).

Täällä on myös ihmetelty, miksi ei myynnissä näy esim. 200 tkm ajettuja TSI-moottorisia autoja, eli eikö ne kestä. Itselläni ei moisen kilometrimäärän täyttymiseen riitä edes kymmenen vuotta päivittäisessä ajossa, moni ajaa minuakin vähemmän. Vaikka keskimääräinen ajosuorite voi olla lähes 20 tkm/vuosi, enemmän ajavat tuskin ovat päätyneet aikanaan esim. uusiin 1.2 TSI-malleihin.  Tällä  palstalla kirjoittajat lienevät enemmän ajavaa sorttia.

Mutta jos nitisevä konserni-auto vaihdetaan uuteen saman konsernin tuotteeseen, se lienee suosiota se.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Popo - 10.01.18 - klo:13:16
Tällä areenalla riittää sinänsä luotettavia käyttäjäkokemuksia, mutta itse kaipaisin pitemmän aika-/kilometrivälin kokemuksia samalta käyttäjältä. Kun III Octavia tuli tarjolle, loppuivat kirjoittelut suuremmassa mittakaavasta II korisista siihen. Itse en lähes uudesta autosta viitsinyt hehkutella ilman pidempää kokemusta, mutta siihen se usein täällä jää. Eli "Uuden Octavian vioista ja murheista" riittää tarinaa, vaikkapa näitten nitinöiden osalta, mutta kun siirrytään varsinaista auton tekniikan kestävyyttä mittaavan aikaan, ovat monet jo vaihtaneet auton uuteen? Käytetyn auton ostajat saapuvat tälle palstalle usein vasta raportoimaan vioista, eikä heillä ole luotettavaa kuvaa auton historiasta (paitsi täydellinen LL-huoltokirja...).
Hyvin kirjoitettu. Popon kanssa olenkin ihmetellyt itsekin samaa tällä areenalla. Käyttäjäkokemukset ovat yleensä liian lyhytaikaisia tai käsittelevät aivan uusien autojen softabugeja tai häiriö-ääniä. Pitemmän ajan kokemuksia (yli 2 vuotta) saman vaggineen ratissa on paljon vähemmän. Olisi myös mieltä avartavaa nähdä tutkimusta siitä että minkä merkkisten autojen ratissa ensimmäisten autojen omistajat viihtyvät pisimpään.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

KumiKeijo

Itteäni ärsyttää eniten Skodassa DSG:n nykiminen ja moottorin öljynsyönti. Muuten ihan hyvä kippo. Omalta osaltani tämä Octavia on kyllä viimeinen konsernin auto johon tuhlaan rahojani. Tilastoihin se tuskin vaikuttaa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 10.01.18 - klo:13:40
Käyttäjäkokemukset ovat yleensä liian lyhytaikaisia tai käsittelevät aivan uusien autojen softabugeja tai häiriö-ääniä. Pitemmän ajan kokemuksia (yli 2 vuotta) saman vaggineen ratissa on paljon vähemmän.

Tämä saattaa liittyä näiden foorumien keskustelukulttuuriin ja "ajankiertoon". Uuden merkin/mallin ollessa tulossa markkinoille keskustelu alkaa vähitellen lisääntyä. Uutta tulokasta arvioidaan ja hintoja arvuutellaan. Kun myynti sitten käynnisyy, alkaa "tilauskeskustelu". "Mitä lisävarusteita sinä ruksit?", "kannattaako ottaa tuo adaptiivinen vakkari?" jne. Onnitellaan toisia "mahtavasta paketista" ja jäädään odottamaan auton saapumista. Seuraava vaihe onkin sitten se, kun auto on jo alla. Ensivaikutelmia kerrotaan, ja kysellään neuvoja jonkin lisävarusteen, tyypillisesti jonkun softan tai avustimen käytöstä. Tähän vaiheeseen alkaa sitten vähitellen sekoittua ensimmäisiä valitusrepliikkejä mm. nitinöistä ja softabugeista. Ja eipä aikaakaan, kun valituksille ja vioille on omat ketjunsa. Näiden ketjujen aktiivisuus taitaa sitten olla kiinni paitsi vikojen runsaudesta, myös myytyjen autojen määrästä. Esimerkiksi Audi A3:n vioista ei enää niin kovin paljon keskustella, mutta Octavian osalta debatti jatkuu yhä. Yhtä kaikki, keskustelu on vilkasta niin kauan, kun eletään jotain "uutuusvaihetta". Kun sitä ei enää ole, alkaa debatti aika nopeasti kuihtua.

Popo

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 10.01.18 - klo:13:43
Itteäni ärsyttää eniten Skodassa DSG:n nykiminen ja moottorin öljynsyönti. Muuten ihan hyvä kippo. Omalta osaltani tämä Octavia on kyllä viimeinen konsernin auto johon tuhlaan rahojani. Tilastoihin se tuskin vaikuttaa.

Omassa autossani ei ole dsg-tekniikkaa, eikä tämä "mopon moottori" myöskään kuluta öljyä, joten minulla ei ole syytä olla tuhlaamatta rahojani jatkossakin konsernin tuotteisiin... :D
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 10.01.18 - klo:13:43
Itteäni ärsyttää eniten Skodassa DSG:n nykiminen ja moottorin öljynsyönti. Muuten ihan hyvä kippo. Omalta osaltani tämä Octavia on kyllä viimeinen konsernin auto johon tuhlaan rahojani. Tilastoihin se tuskin vaikuttaa.
Mitä mahtaa olla DSG:n "nykiminen"? Onko kysymys liikkeellelähdön hallitsemattomuudesta, vai eri vaihteiden välisestä toiminnasta?
Liikkeellelähtöä eivät valitettavasti hallitse useat autojen "testaajatkaan" ja laittavat osaamattomuutensa vaihteiston syyksi.  :o

Omat kokemukseni kahdesta omistamastani VAG-autosta DSG:llä ovat vakuuttaneet positiivisesti ja myöskään moottorit ( 1,2 ja 1,4 ) eivät ole vaatineet huoltojen välillä öljynlisäystä.
Golfkärry Mk 7.5

Arttu

Juuri ostin kolmannen Octaviani, joten minun osallani suosio ei ole hiipunut. Natinat eivät ole minua kiusanneet. Edellisellä ajoin 4,5 vuotta ja 75tkm ilman isompia ongelmia. Ohjausvaihde vaihdettiin ekana vuonna takuuseen ohjauksen ongelmien vuoksi ja molemmat xenonit vaihdettiin myös takuuseen. Öljyä piti hieman lisätä huollon välissä, mutta ei paljoa. Vaihteisto oli manuaali, joten sekin toimi moitteetta.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 10.01.18 - klo:14:39
Mitä mahtaa olla DSG:n "nykiminen"? Onko kysymys liikkeellelähdön hallitsemattomuudesta, vai eri vaihteiden välisestä toiminnasta? Liikkeellelähtöä eivät valitettavasti hallitse useat autojen "testaajatkaan" ja laittavat osaamattomuutensa vaihteiston syyksi.

Tämä on aiheellinen kysymys. DSG:ssä nimittäin on sellainen ominaisuus, että (tasainen) liikkellelähtö vaatii hieman malttia. Jos kaasun painamisen aloittaa heti sen jälkeen, kun on siirtänyt jalan jarrulta kaasulle, tulee lähdöstä helposti nykäisevä. Pehmeä liikkeellelähtö edellyttää siitä, että kaasun painamisen aloittaa vasta vedon alettua. Tästä seuraa pieni viive liikkellelähtöön, josta kaikki eivät pidä. DSG:tä harkitsevien olisikin ennen kaupantekoa syytä selvittää suhtautumisensa tähän ilmiöön. Ajon aikana tapahtuva nykiminen on sitten toinen juttu. Omassa autossani (A3 1.4 TSI) mitään nykimistä ei ole esiintynyt.

Hesse


Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.01.18 - klo:15:11
Tämä on aiheellinen kysymys. DSG:ssä nimittäin on sellainen ominaisuus, että (tasainen) liikkellelähtö vaatii hieman malttia. Jos kaasun painamisen aloittaa heti sen jälkeen, kun on siirtänyt jalan jarrulta kaasulle, tulee lähdöstä helposti nykäisevä. Pehmeä liikkeellelähtö edellyttää siitä, että kaasun painamisen aloittaa vasta vedon alettua. Tästä seuraa pieni viive liikkellelähtöön, josta kaikki eivät pidä. DSG:tä harkitsevien olisikin ennen kaupantekoa syytä selvittää suhtautumisensa tähän ilmiöön. Ajon aikana tapahtuva nykiminen on sitten toinen juttu. Omassa autossani (A3 1.4 TSI) mitään nykimistä ei ole esiintynyt.

Näitä liikennevaloista liian hitaasti lähteviä täällä pk seudulla riittää, ärsyttävä ominaisuus ettei autolla voi lähteä liikkeelle silloin kun pitäisi, menisi dsg:n kanssa sinne maaseudun risteyksiin kuppaamaan.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mfroberg

Tämä se on jännä väittämä. Meillä nyt kolmas peräkkäinen kuiva DSG7 ja kaikilla on lähdetty siirtämällä jalka jarrulta kaasulle ja samantien annettu hanaa. Eivät ole miettineet tai nykineet yksikään. Vuosimallit 2012, 2015 ja 2018. Tällainen on meidän kokemus ko. lootasta.





VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 10.01.18 - klo:21:30
menisi sinne maaseudun risteyksiin kuppaamaan.

Tämä tietysti riippuu pitkälti siitä, miten kukin meistä maaseudun määrittelee. Itse ajattelen esimerkkisi kesämökkipaikkakuntieni edustavan maaseutua. Ja jos niissä haluaisi risteyksissä kupata, niin siinä pitäisi kyllä sitten keksiä jokin hyvä syy pysäyttämiselle. Liikennevaloja ei ole, ja koska liikennemäärät ovat hyvin pieniä, ei risteyksiin tarvitse pysähtyä. Liikenne noilla pikkupaikkakunnilla on kyllä sinänsä melko verkkkaista. Tätä voi sinänsä pitää kyllä ihan positiivisena ilmiönä, sillä aika moni paikallinen on pönkittänyt itsetuntoaan käytettynä ostetulla tehokkaalla ns. premium-autolla. Tehoihin nähden juntit ajavat ihmeen rauhallisesti  :)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 10.01.18 - klo:21:43
Tämä se on jännä väittämä. Meillä nyt kolmas peräkkäinen kuiva DSG7 ja kaikilla on lähdetty siirtämällä jalka jarrulta kaasulle ja samantien annettu hanaa. Eivät ole miettineet tai nykineet yksikään. Vuosimallit 2012, 2015 ja 2018. Tällainen on meidän kokemus ko. lootasta.

Sama.. ei nyi tai mieti vaikka lähtee rivakasti valoista liikkeelle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

kramer

Sama täällä, rivakasti lähtee talouden kaks dsg:tä. Mielestäni mukavin automaatti mitä oon kokenut.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kramer - 10.01.18 - klo:23:34
Sama täällä, rivakasti lähtee talouden kaks dsg:tä. Mielestäni mukavin automaatti mitä oon kokenut.

Kun ei paremmista tiedä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mfroberg

Jep jep, ei todellakaan "tiedä" kun ei mullakaan ole ollut kuin 4 kpl normi momentinmuunninautomaattia noitten rouvan DSG:itten lisäksi. Ne on hyviä kyllä olleet raskaan venepaketin vetämisessä mutta kyllä DSG peittoaa niistä jokaisen päivittäisajon käyttömukavuudessa. Tähän kansanautovertailuun ei sitten kuulu joku 60 000+â,¬:n Mersun 9-portainen uusi loota.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.18 - klo:06:20
Kun ei paremmista tiedä  ;)
Niinpä.
On tullut ajettua (kalliimmasta päästä) automaateilla olevilla, mm.: Rolls-Royce Silver Shadow, Vanden Plas Princess, Mercedes-Benz 450 SE, BMW 535 D,  ... jokunen jenkki V8 - ja yksikään ei ole ollut tasaisempi ja nopeampi vaihdoissaan kuin nykyiset DSG:t. Ovat olleet myös melkoisia tehonhukkaajia, joka on näkynyt ja tuntunut kulutuksien suuruuksissa ja kiihtyvyyksissä, varsinkin bensiinimoottorillisissa autoissa.
Paras momentinmuuntimellinen ("nestekytkin") automaatti noista luettelemistani on ollut BMW:n vaihteisto; ja sekin varmaan tuon hienon ja vääntävän BMW:n koneen edesauttamana.
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 11.01.18 - klo:11:24
Tähän kansanautovertailuun ei sitten kuulu joku 60 000+â,¬:n Mersun 9-portainen uusi loota.

Ai-ai-jai sentään! Tämä on aivan väärä lähtökohta. Homma juju on tietysti siinä, ettei pidä alentua ajamaan "kansanautolla", kun tarjolla on pehmeästi vaihtavia todellisia premiumeja. No entäs jos ei halua tai kykene maksaa 60 000 + euroa mersusta tai bmw:stä? Ei hätää, sillä ratkaisu on käytetty auto! Pitää vain odottaa, kunnes 60 000 euron mersun tai bemarin hinta on lähempänä kansanautoluokkaa, ja sitten lyödä kaupat lukkoon. Tämän jälkeen voikin sitten lähteä härnäämään niitä, jotka vielä kiusaavat itseään kansanautoilla  :D

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.18 - klo:13:32
Ai-ai-jai sentään! Tämä on aivan väärä lähtökohta. Homma juju on tietysti siinä, ettei pidä alentua ajamaan "kansanautolla", kun tarjolla on pehmeästi vaihtavia todellisia premiumeja. No entäs jos ei halua tai kykene maksaa 60 000 + euroa mersusta tai bmw:stä? Ei hätää, sillä ratkaisu on käytetty auto! Pitää vain odottaa, kunnes 60 000 euron mersun tai bemarin hinta on lähempänä kansanautoluokkaa, ja sitten lyödä kaupat lukkoon. Tämän jälkeen voikin sitten lähteä härnäämään niitä, jotka vielä kiusaavat itseään kansanautoilla  :D

Eikös volkkarikin saada maksanaan yli 60 ja siinä on sama dsg? Vai eikö kukaan ole maksanut niin paljoa? Eipä siinä, en itsekkään maksaisi, eikä kyllätuollaista summaa ole autoon laittaakkaan  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.01.18 - klo:14:07
Eikös volkkarikin saada maksanaan yli 60 ja siinä on sama dsg? Vai eikö kukaan ole maksanut niin paljoa? Eipä siinä, en itsekkään maksaisi, eikä kyllätuollaista summaa ole autoon laittaakkaan  :o
Ainakin kun Passatiin valitsee parhaiten toimivan DSG:n eli hybridiversion, ei tarvitse edes koko varustelistaa raksia, ennen kuin tuo raja paukkuu ainakin listahinnoissa. Hybridin sähkömoottori parantaa DSG:n toimintaa paljon, kun liikkeelle lähdetään sähkömoottorilla, eikä ryömintänopeuksissa tarvitse varoa luistattamasta liiaksi kytkintä.
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.01.18 - klo:12:06
Niinpä.
On tullut ajettua (kalliimmasta päästä) automaateilla olevilla, mm.: Rolls-Royce Silver Shadow, Vanden Plas Princess, Mercedes-Benz 450 SE, BMW 535 D,  ... jokunen jenkki V8 - ja yksikään ei ole ollut tasaisempi ja nopeampi vaihdoissaan kuin nykyiset DSG:t. Ovat olleet myös melkoisia tehonhukkaajia, joka on näkynyt ja tuntunut kulutuksien suuruuksissa ja kiihtyvyyksissä, varsinkin bensiinimoottorillisissa autoissa.
Paras momentinmuuntimellinen ("nestekytkin") automaatti noista luettelemistani on ollut BMW:n vaihteisto; ja sekin varmaan tuon hienon ja vääntävän BMW:n koneen edesauttamana.
Eihän nyt hemmetti jotain wanhoja keräilyautojen vuosikertalaatikoita kannata ottaa verrokiksi tämän päivän tekniikalle. Nimenomaan automaattivaihteistoissa kehitys on ollut huimaa ja väritelevisiokin on jo melko yleinen suomalaisissa kodeissa. Luonnollisesti vertailu kuuluu suorittaa saman aikakauden tuotteisiin.

Ota vaikka Mersun 9-vaihteinen, ZF:n viimeisin 8-vaihteinen ja vaikka FORD/GM 10-vaihteinen verrokiksi DSG:lle, niin ole kyllä aika yksin mielipiteinesi, jos saat DSG:n nykimään noita vähemmän. Sähkömoottorin jatkona DSG:kin toimii jo melko sivistyneesti, mutta polttomoottorit ovat haastavampia. Ennalta arvattavasti ylöspäin vaihdettaessahan DSG on kyllä nopea ja siisti, mutta se vielä riitä tuossa vertailussa. Hyvin toimivan tekniikan yksi tunnusmerkki on se, ettei sen käyttäminen vaadi jotain God-levelin skillsejä, joilla voi keskustelupalstalla elvistellä. 

icemii

116dA tai Fiat 500X 9v automaatti menevät edulliseen hintaluokkaan ja toimivat hienosti.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.01.18 - klo:15:59
Eihän nyt hemmetti jotain wanhoja keräilyautojen vuosikertalaatikoita kannata ottaa verrokiksi tämän päivän tekniikalle. Nimenomaan automaattivaihteistoissa kehitys on ollut huimaa ja väritelevisiokin on jo melko yleinen suomalaisissa kodeissa. Luonnollisesti vertailu kuuluu suorittaa saman aikakauden tuotteisiin.
Ota vaikka Mersun 9-vaihteinen, ZF:n viimeisin 8-vaihteinen ja vaikka FORD/GM 10-vaihteinen verrokiksi DSG:lle, niin ole kyllä aika yksin mielipiteinesi, jos saat DSG:n nykimään noita vähemmän. Sähkömoottorin jatkona DSG:kin toimii jo melko sivistyneesti, mutta polttomoottorit ovat haastavampia. Ennalta arvattavasti ylöspäin vaihdettaessahan DSG on kyllä nopea ja siisti, mutta se vielä riitä tuossa vertailussa. Hyvin toimivan tekniikan yksi tunnusmerkki on se, ettei sen käyttäminen vaadi jotain God-levelin skillsejä, joilla voi keskustelupalstalla elvistellä.
Melkeinpä arvasinkin, että oli-karkki, nykyisin (vain) pelkästään teräksenharmaa autoveronkiertäjä Itä-Keskuksesta, "innostuu" kommentoimaan.  ;D

Saman aikakauden tuotteita pitäisi verrata samoissa hintaluokissa.
Vanhat peruskonstruktiot ovat planeettapyörästöineen, hydrauliventtiileineen ja mekaanisine jarruineen näissä "nykyhienoissakin" momentinmuuntimillisissa automaattivaihteistoissa edelleen päärakenteina - tosin (ohjaus)elektronikka on kehittynyt oleellisesti. Eivät nämä mainitut ZF/Ford/GM-vaihteistot ole kuitenkaan hyötysuhteiltaan edelleenkään  suhteellisesti yhtä taloudellisia (vaikka momentinmuunnin lukittuukin hallitusti) kuin DSG - ja ovat kalliita ( ! ).

Ps. Väritelkkareilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Ja elvistelythän ja turhauttavat piruilut ollaan saatu opponentilta - sen(hän) lienevät muutkin havainneen.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.01.18 - klo:16:58
Melkeinpä arvasinkin, että oli-karkki, nykyisin (vain) pelkästään teräksenharmaa autoveronkiertäjä Itä-Keskuksesta, "innostuu" kommentoimaan.  ;D

Saman aikakauden tuotteita pitäisi verrata samoissa hintaluokissa.
Vanhat peruskonstruktiot ovat planeettapyörästöineen, hydrauliventtiileineen ja mekaanisine jarruineen näissä "nykyhienoissakin" momentinmuuntimillisissa automaattivaihteistoissa edelleen päärakenteina - tosin (ohjaus)elektronikka on kehittynyt oleellisesti. Eivät nämä mainitut ZF/Ford/GM-vaihteistot ole kuitenkaan hyötysuhteiltaan edelleenkään  suhteellisesti yhtä taloudellisia (vaikka momentinmuunnin lukittuukin hallitusti) kuin DSG - ja ovat kalliita ( ! ).

DSG:llä voi tosiaan joku hyvin pieni ero hyötysuhteessa, jota ei tosin taideta havaita edes lehtien vertailuissa. Momentinmuuntimellisethan kuitenkin useampine vaihteineen tarjoavat sopivamman vaihteen useampiin tilanteisiin, joka kompensoi momentimuuntimen tänä päivänä hyvin vähäistä suttaamista. Ja senkin on selvää, että 60-luvun automaatit suttaavat ja hukkaavat energiaa valtavasti, mutta nyt eletään armon vuotta 2018. Tämä tosin se ei taas liity mitenkään nykimättömyyteen, joka tuossa oli pointtina. Ja saat kyllä vertailla Audin DSG-lootia vastaaviin Mersuihin ja Bemareihin, niin on hintaluokka täsmälleen sama. Hinnoista puhuttaessa ei kannata unohtaa sitäkään, että DSG:t ovat tulleet monelle kalliiksi. Se tuskin on sattumaa, että kaikkein mitä hienostuneempiin autoihin mennään, niin sitä vähemmän niistä DSG-laatikoita löytyy.

Nykyisinhän autoveroa on Suomessa varsin hankala kiertää, joten olet senkin suhteen yhtä ulalla kuin tuo Itäkeskuksen kanssa. Mistä ihmeestä edes sait mieleesi, että minulla olisi yhätään mitään tekemistä Itäkeskuksen kanssa vai tarkoitatko Itä-Keskuksella jotain muuta kuin lähes samalla tavalla kirjoitettavaa Helsingin kaupunginosaa?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.01.18 - klo:14:07
Eikös volkkarikin saada maksanaan yli 60 ja siinä on sama dsg? Vai eikö kukaan ole maksanut niin paljoa?

Kyllä se varmaan on mahdollista, ja Audin lisävarustehinnoittelun tuntien sen kohdalla raja menee varmasti vielä helpommin rikkii. Toinen juttu on sitten se, että tällä foorumilla käydään todennäköisesti kohtalaisen vähän keskustelua autoista, jotka liikkuuvat 60 000 euron hintaluokassa. Veikkaa, että foorumin "keskusteluvolyymi" liikkuu suurinpiirtein haarukassa 30 000 â€" 50 000 euroa. Ja kyse on siis nimenomaan uusista autoista. Koska en mersun ja bemarin hinnoittelua tunne, en osaa sanoa, millaisella summalla pääsee käsiksi näiden merkkien (väitetysti) pehmeästi toimiviin vaihteistoihin (uusien autojen) kokoluokassa, joka vastaa esimerkiksi Octaviaa ja Passattia. Hintaluokat voivat hyvinkin olla osittain päällekkäiset, jolloin tietyn hintaisen Octavian tai Passatin sijasta voisi valita tietyn hintaluokan mersun tai bemarin. Tämän vertailun lopputuloksen ratkaisee sitten tietysti se, mitä kukin autoltaan hakee. Joka tapauksessa pidän todennäköisenä, että useimmat autonostajat suorittavat koeajon ennen päätöksen tekemistä. Tästä puolestaan seuraa, että esimerkiksi DSG:n toimintatapa ja ominaisuudet eivät tule yllätyksenä. Jos ostaja pitää DSG:n toimintaa nykivänä, ja siitä huolimatta ostaa auton, ei asiasta oikein voi vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että autossa on jotain muita ominaisuuksia, jotka kompensoivat edellä mainitun puutteen.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.01.18 - klo:14:07
Eipä siinä, en itsekkään maksaisi, eikä kyllätuollaista summaa ole autoon laittaakkaan

Näin olen ymmärtänyt.

Rinkulakeula

Meillä on taloudessa Passatissa DSG7 ja Bemarissa ZF8, molemmat uusia. Ei kahta sanaa siitä, että kumpi laatikko on mukavampi. Kyllä ZF vie tämän vertailun kohtuullisen selkeästi. No, on toki autoilla hintaeroakin 45 KEUR. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 11.01.18 - klo:18:35
Meillä on taloudessa Passatissa DSG7 ja Bemarissa ZF8, molemmat uusia. Ei kahta sanaa siitä, että kumpi laatikko on mukavampi. Kyllä ZF vie tämän vertailun kohtuullisen selkeästi. No, on toki autoilla hintaeroakin 45 KEUR.

No asetetaanpa kysymys seuraavasti. Ajatellaan, että N.N. on kyllästynyt nykivään DSG7-vaihteistoonsa. Ja luonnollisesti hän myös pelkää, että vaihteisto kohta "porsii", kuuleehan juttua DSG:n huonosta kestävyydestä vähän joka suunnalta. N.N. haluaa vaihtaa DSG-7:lla varustetun Passattinsa (1.8 TSI Style) vastavaan kokoiseen ja suurin piirtein samat varusteet omaavaan bemariin tai mersuun, jossa on edellä mainittu ZF-vaihteisto. Millaisen bemarin tai mersun N.N. saisi Passatin hinnalla? Ja nyt on siis kyse uusista autoista sekä Passatin että bemun ja mersun suhteen.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.18 - klo:20:04
No asetetaanpa kysymys seuraavasti. Ajatellaan, että N.N. on kyllästynyt nykivään DSG7-vaihteistoonsa. Ja luonnollisesti hän myös pelkää, että vaihteisto kohta "porsii", kuuleehan juttua DSG:n huonosta kestävyydestä vähän joka suunnalta. N.N. haluaa vaihtaa DSG-7:lla varustetun Passattinsa (1.8 TSI Style) vastavaan kokoiseen ja suurin piirtein samat varusteet omaavaan bemariin tai mersuun, jossa on edellä mainittu ZF-vaihteisto. Millaisen bemarin tai mersun N.N. saisi Passatin hinnalla? Ja nyt on siis kyse uusista autoista sekä Passatin että bemun ja mersun suhteen.

En vaivaudu tuohon saivarteluun ottamaan kantaa.

Tiedän kyllä, että kumpi on parempi laatikko, kun ajan päivittäin molemmilla. Passat on hankittu perheen kakkosautoksi ja tiedossa oli DSG:n heikkoudet jo sitä ostettaessa. Mutta tuon nykivyyden kanssa pystyy elämään, kun volkkariin kertyy noin 5000 km vuodessa. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.18 - klo:20:04
No asetetaanpa kysymys seuraavasti. Ajatellaan, että N.N. on kyllästynyt nykivään DSG7-vaihteistoonsa. Ja luonnollisesti hän myös pelkää, että vaihteisto kohta "porsii", kuuleehan juttua DSG:n huonosta kestävyydestä vähän joka suunnalta. N.N. haluaa vaihtaa DSG-7:lla varustetun Passattinsa (1.8 TSI Style) vastavaan kokoiseen ja suurin piirtein samat varusteet omaavaan bemariin tai mersuun, jossa on edellä mainittu ZF-vaihteisto. Millaisen bemarin tai mersun N.N. saisi Passatin hinnalla? Ja nyt on siis kyse uusista autoista sekä Passatin että bemun ja mersun suhteen.

1,8 tsi + dsg, ottaako sitä kukaan vaihdossa?  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 11.01.18 - klo:20:21
En vaivaudu tuohon saivarteluun ottamaan kantaa.

Ehkä se onkin parempi, koska kyse ei nyt ollutkaan siitä, kumpi on parempi "laatikko". Kaikki lähtee siis siitä, että ZF on parempi "laatikko". Kyse oli siitä, millaisella hinnalla tuon usein mainitun paremman laatikon saa käyttöönsä. Siis uuteen autoon. Eli jos autonostaja haluaa uuden Passatin (1.8 TSI-kone ja Style-varustelu) sijasta samankokoisen ja suurin piirtein samoilla varusteilla tulevan uuden bemarin tai mersun ZF-laatikolla, niin millainen bemarin tai mersun hän saa?

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.01.18 - klo:20:29
1,8 tsi + dsg, ottaako sitä kukaan vaihdossa?

No ei tietenkään ota. Tuon nyt olisi olevan itsestäänselvä asia kokeneelle vaihtoautohallissa pyörijälle  ::). Mutta kyse ei nyt ollutkaan tästä. Kyse oli tilanteesta, jossa ostaja arpoo uuden Passatin (1.8 TSI-kone ja Style-varustelu) ja ZF-vaihteistolla varustetun uuden bemun ja mersun välillä. Millaisen bemun tai mersun hän Passatin hinnalla saisi? Oletus on siis se, että vannoutunut VAG-mies on vihdoin tullut järkiinsä, ja haluaa autoonsa kunnon "laatikon". Auton pitää kuitenkin olla uusi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.18 - klo:17:22
Veikkaa, että foorumin "keskusteluvolyymi" liikkuu suurinpiirtein haarukassa 30 000 â€" 50 000 euroa. Ja kyse on siis nimenomaan uusista autoista. Koska en mersun ja bemarin hinnoittelua tunne, en osaa sanoa, millaisella summalla pääsee käsiksi näiden merkkien (väitetysti) pehmeästi toimiviin vaihteistoihin (uusien autojen) kokoluokassa, joka vastaa esimerkiksi Octaviaa ja Passattia.
Karkeasti ottaen pehmeästi toimivaan automaattiin pääsee käsiksi Bemarin korista riippuen seuraavasti:
1er 30 kâ,¬
3er 40 kâ,¬
5er 50 kâ,¬

Premiumeiden hinnoittelu kuuluukin olla jotain muuta kuin kansanautojen, eikä se nyt isommin kuulu  keskusteluun vaihteistojen eroista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy