VW Polo BlueGT M6 4-ov Deep Black

Aloittaja Seba, 06.05.13 - klo:00:12

« edellinen - seuraava »

Seba

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 23.05.13 - klo:21:49
Hienot ovat Seatin vanteet myös Poloisessa... Täytyy olla intoa, että jaksaa vaihdella kuvien takia renkaita...  ;)

Vaihdoin noi alle sen takia, että sais kesällä ajettua kadulla ja radalla noi loppuun ja talveksi talvirengasta tilalle.

Seba

Tässä kohta viikon miettinyt että milläköhän noi pakoputkenpäät saisi istumaan paremmin, mutta sitten tarkastin paketin kyljessä olevaa varaosakoodia: 6R0 071 910 ja selvisi että toihan on se mikä on tarkoitettu yhden ulostulon putkelle.

Oikea tuotekoodi GTI:n putkenpäille olisi 6R0 253 825 ja sellaiset menikin nyt tilaukseen, kiitokset taas Matille hienosti hoidetusta asiasta.

Autolla on nyt ajettu n. 2500 km ja hyvälle maistuu edelleen, ensi viikolla alkaa 4 vkon kesäloma ja jos noita maailmalta tulleita osia alkaisi laittelemaan kiinni ja Focalin K2 Power -erkkasarjakin on odotellut kaapissa asennusta jo vuoden.

ConD

Paljos nuissa vanhoissa putkenpäissä ois halkaisija? Jos sopii, niin toisen voisin investoida... ;)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Seba

Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.05.13 - klo:16:00
Paljos nuissa vanhoissa putkenpäissä ois halkaisija? Jos sopii, niin toisen voisin investoida... ;)

Noi menee todennäköisesti takaisin liikkeeseen eli en pysty ainakaan näillä näkymin myymään eteenpäin.

ConD

Ok! Ei siinä mitään, asiamyyjä sitten sinulla! Vaan hyvin passasivat ainakin minun silmään nuo ensimmäisetkin versiot. Pikku juttu, mutta tekee ihmeitä perän lookille.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Markku J

Kuten aiemmin olen suositellut, niin näyttää Matti Lajunen tässäkin hoitavan myyjän roolin asiaan kuuluvalla tavalla.

Seba

Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.05.13 - klo:21:36
Ok! Ei siinä mitään, asiamyyjä sitten sinulla! Vaan hyvin passasivat ainakin minun silmään nuo ensimmäisetkin versiot. Pikku juttu, mutta tekee ihmeitä perän lookille.

Noi tän hetkiset kun kiristyvät paikoilleen kiristimillä, niin uusina ja kirkkaina ne näkyvät ihan liian selkeästi. Ihan kuin pakoputken päinä olisi kaksi Mikki Hiiren -päätä. Ilmeisesti noi GTI:n putkenpäät kiristyvät sisäpuolelta ainoastaan, joten asennuksesta tulee huomaamattomampi.

Seba

#37
Kuten tuli aiemmin todettua, niin ensimmäiset putkenpäät olivat vääränlaiset. Maanantaina sain nyt ne oikeat GTI:n pakoputkenpäät ja istuvuus on moitteetonta.

Vanhat päät:


Uudet päät:


Uudet päät asennettuna:


Yleiskuvaa:


Niin joo ja maanantaina kävin takaluukun merkitkin otattamassa pois 8)


Seba

#38
Viime torstaina askartelin paikoilleen Audi A3 S-linen vaihdekepinnupin, sopii omaan käteen ja silmään paremmin kuin se alkuperäinen, massiivinen klunssi:




Markku J

Hienot tuunaukset ! Oli hienoa nähdä tämä nätti yksilö myös livenä äskettäin. Mukavaa saada foorumille tosi autoharrastaja.

Seba

Posteljooni kiikutti juuri kotiovelle pienen paketin Saksasta, jossa on maaginen numerosarja 28977-1. Jos vaikka ens viikolla ehtisi asentamaan paikoilleen 8)

Aanold

Taisin ajaa perässäsi Porvoossa viime la, silmään pisti nimittäin putkenpäät ja vanteet?

Seba

Mä katoinkin että hieno sininen ajoi mun perässä Vanhaan kaupunkiin. ;D  XMC-xxx tais olla rekkari.

Rookie

Mitäs muita tuunauksia on vielä tulossa? :D Mulla on taas homma lähtenyt ihan lapasesta, vaikka tarkoitus oli pitää auto alkuperäisenä. Tuli vaihdettua maski ja laitettua sumuvalot (valokytkin vielä puuttuu), parit vahvistimet ja subbari konttiin. Seuraavaksi katto mustaksi, uusi soitin, tummat takavalot ja sitten moottorin kimppuun. 8)

Seba

#44
Katsotaan nyt mitä keksitään ja miten budjetti antaa myöden.

Dynossa on nyt sitten käyty, tehdas tosiaan lupaa sen 140hp/250Nm niin Tatechin penkissä irtosi täysin vakiona, 95E10:llä ja 3000 km ajettuna: 152,5hp/265Nm eli erittäin tyytyväinen olen tuloksiin.

Dynovedossa auto sekosi hieman kun etupyörät menee 200:aa ja takapyörät on paikoillaan. Onneksi kun lähti ajamaan normaalisti niin häiriöt kuittaantuivat pois ja auto toimii normaalisti. Dynotuksen aikana Start/Stop ja ASR oli pois päältä.


Markku J

Hieno tulos, Seba ! Ja erittäin mielenkiintoinen tietää. Tuo osaltaan selittää auton vaivattoman oloista tehontuottoa ajossa.

Rookie

Lainaus käyttäjältä: Seba - 08.06.13 - klo:15:13
Dynossa on nyt sitten käyty, tehdas tosiaan lupaa sen 140hp/250Nm niin Tatechin penkissä irtosi täysin vakiona, 95E10:llä ja 3000 km ajettuna: 152,5hp/265Nm eli erittäin tyytyväinen olen tuloksiin.
Tosi hyviä lukemia! Ja kiitokset raportoinnista!

skriko

Lainaus käyttäjältä: Seba - 08.06.13 - klo:15:13
Katsotaan nyt mitä keksitään ja miten budjetti antaa myöden.

Dynossa on nyt sitten käyty, tehdas tosiaan lupaa sen 140hp/250Nm niin Tatechin penkissä irtosi täysin vakiona, 95E10:llä ja 3000 km ajettuna: 152,5hp/265Nm eli erittäin tyytyväinen olen tuloksiin.

Dynovedossa auto sekosi hieman kun etupyörät menee 200:aa ja takapyörät on paikoillaan. Onneksi kun lähti ajamaan normaalisti niin häiriöt kuittaantuivat pois ja auto toimii normaalisti. Dynotuksen aikana Start/Stop ja ASR oli pois päältä.

+10

frozzu

Lainaus käyttäjältä: Seba - 07.06.13 - klo:12:02
Posteljooni kiikutti juuri kotiovelle pienen paketin Saksasta, jossa on maaginen numerosarja 28977-1. Jos vaikka ens viikolla ehtisi asentamaan paikoilleen 8)

Jos oikein katsoin niin ilmeisesti jousista kyse? Takuu ilmeisesti lähtee alusta osalta jos nämä vaihtaa? Missä hinnoissa näiden vaihtaminen/nelipyöräsuuntaus jne. on, vai vaihdatko itse? Itsellä tarkoitus hommata 5F Leoniin madallusjouset, mutta tuntuu kovin hankalalta :D
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Seba

Lähteehän se takuu alustan osalta, mutta kun vaihdan jouset itse niin alustan mahdollisen ennenaikaisen kulumisenkin pystyn itse fiksaamaan niin mä en pidä tätä mahdottomana ongelmana. Enemmän mua riepoo toi traktori-lookki.

Nelipyöräsuuntakseen vien ehkä jossain välissä. Takapäällehän ei voi tässä tehdä mitään kun on jäykkä taka-akseli, eli etupää pitää vaan säätää kohdilleen.

frozzu

Laita ihmeessä kokemuksia tuosta H&R jousisarjasta, miltä vaikuttaa. Onko kuinka kova normaaliajossa? Traktorilookki itselläki ärsyttää omassa autossa suunnattomasti, joten joka tapauksessa madallus tulee.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Seba

Piti tänään mennä asentelemaan jousia autoon, mutta homma tyssäsi heti alkuun XZN-kärkihylsyjen puuttumisen takia. Täytyy hakea sarja Motonetistä ja joku toinen päivä ottaa uusiksi.

Pesin sitten auton, laitoin 5-sateesta tuulilasiin ja imuroin sisältä, eli ei nyt ihan hukkaan mennyt pajailta.

frozzu

Kysyin laakkoselta asennusta ja suuntausta. 437e. Huhhuh mitkä hinnat. Yli kaksi kertaa jousten hinta :D.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Seba

Ai niin, osui silmiin VW:n omista manuaaleista sellainen juttu, että Poloon ei voi tehdä mitään muuta säätöä kuin aurauksen säätö ja perässä oli taulukko missä oli merkattu että jos iskaritolpan vaihtaa, ei sitäkään tarvitse tehdä. Jos tarkempia säätöjä pitää tehdä etupäähän, se tapahtuu apurunkoa säätämällä.

Eli jos veisin jonnekin jouset vaihdettavaksi ja tekevät jotain muuta kuin aurauksen säädön (ja sekin tarpeetonta), niin huijaavat asiakasta. Uudessa Leonissa onkin sitten enemmän säätömahdollisuuksia ja näin asia ei mene sen auton kohdalla.

mkilppis

#54
Lainaus käyttäjältä: frozzu - 12.06.13 - klo:11:25
Kysyin laakkoselta asennusta ja suuntausta. 437e. Huhhuh mitkä hinnat. Yli kaksi kertaa jousten hinta :D.

Itse laitatin vaimon vm -12 1.2TSI Poloon H&R 25/40 sarjan Pirkanmaalla nyt toukokuussa ja asennus maksoi 240â,¬.
Tuo sisälsi paikallisessa liikkeessä työn, tarkistuksen/säädön ja todistuksen katsastusta varten. Jouset toimitin paikalle itse.
Sitä en tiedä miten säädöt on autoon tehty (Seban kommentti yllä :)) )

Vanteina autossa on Dezenf F (17x7 5x100 ET 38) ja sopivat ainakin omaan makuuni hyvin kyseiseen autoon tuolla alustalla.

Tämä GT on kyllä nätti peli. Jos GT olisi ollut viime vuonna jo myynnissä, olisi valinta saattanut olla toinen.
Hyviä muutoksia Seban autoon on jo tullut!

frozzu

Lainaus käyttäjältä: mkilppis - 12.06.13 - klo:13:45
Itse laitatin vaimon vm -12 1.2TSI Poloon H&R 25/40 sarjan Pirkanmaalla nyt toukokuussa ja asennus maksoi 240â,¬.
Tuo sisälsi paikallisessa liikkeessä työn, tarkistuksen/säädön ja todistuksen katsastusta varten. Jouset toimitin paikalle itse.
Sitä en tiedä mitä tai miten säädöt on tehty (Seban kommentti yllä :))

Vanteina autossa on Dezenf F (17x7 5x100 ET 38) ja istuvat ainakin omaan makuuni aika hyvin kyseiseen autoon.

Tämä GT on kyllä nätti peli, jos näitä olisi ollut viime vuonna tarjolla, olisi valinta saattanut olla toinen :)

Mistäs tuohon hintaan sai? Laitatko vaikka privalla viestiä, jos et näin julkisesti halua laittaa? Kyllähän täältä hämeenlinnasta voi kesälomalla kurvailla muuallekin, jos noin iso hintaero on.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

mkilppis

#56
Työn teki Akaan Autotyö Toijalassa, linkki: http://www.akaanauto.com/, joten sinulle aika mukavan matkan päässä tarvittaessa.
Kuva autosta: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1995574/polo.jpg

Toivottavasti Seballe on ok, vaikka hänen autoketjussaan asiasta poikettiin (siirretään nämä vaikka tuonne yleiselle Polo alueelle tarvittaessa)?

Seba

Ei haittaa yhtään, hyvää infoa tulee tähänkin keskusteluun.

Toi Polo näyttää noilla Dezenteillä todella hyvälle, vähän kuin Boavistat mutta paljon sirommat = nätimmät.

Seba

Ei taaskaan mennyt jousien vaihto putkeen. Nyt oli M14 kokoinen XZN hankittu etutolpan irroitusta varten, mutta tolppa ei mahdu tulemaan pois ilman, että vetarin irroittaa navasta ja siihen taas tarvitaan 12-kulmainen M36-hylsy ::)

Jos vaikka torstaina kolmas kerta toden sanoisi.

Sain jopa etujarrulevyjen kulumattomat osat putsattua Bräkleenillä ja päälle suihkin AT:n Stay Steel -sprayta niin jos nyt pysyisivät siistimpinä pidempään. Vielä takajarruille sama homma ja jossain vaiheessa satuloihin väriä pintaan.

3600 km on jo mittarissa ja edelleen tuntuu auto erinomaiselle ostokselle 8)

Seba

#59
Joskus näköjään sanonta "Kolmas kerta toden sanoo" voi pitää paikkansa. Eilen sain kolmannella yrityksellä onnistuneesti madallusjouset asennettua autoon.

Etupäähän tarvittavat työkalut:
- M14 XZN-kärkihylsy
- 5mm kuusiokolokärkihylsy + pitkä jatko (1/4" eli pikkuräikkä suositeltava)
- TX30, TX40 ja TX45 (pitkä) Torx-kärkihylsyt
- 16mm ja 18mm lenkkiavaimet
- 16mm hylsy
- 21mm mutkalla oleva lenkkiavain
- 36mm 12-kulmainen hylsy + pitkä vääntövarsi
- lyöntikiila
- kärkipihdit
- nippusiteitä
- vahvaa narua millä saa sidottua jarrusatulaa ja vetoakselia etteivät pääse tippumaan

Homma kannattaa aloittaa iskarien yläpäiden 21mm mutterien löysäämisellä kun auto on vielä pyörillään, tällöin ei todennäköisesti tarvitse TX45:lla pitää kiinni iskarin männän varresta vaan paino hoitaa tuon vastuksen.

Auton keula kannattaa nostaa samantien molemmilta puolilta ilmaan niin koiranluiden irroitus on helpompaa kun etuvakaaja ei ole jännityksessä. Nostin kuvassa näkyvällä matalalla tunkilla tukivarren takimmaisen puslan kohdalta autoa ylös ja pukin laitoin etummaisen nostokohdan alle. Kun auton keula on ilmassa ja renkaat irroitettu, kannattaa aloittaa vaikka koiranluiden irroituksella iskarin varresta. TX30:llä pitää kierteestä kiinni ja 16mm lenkillä avaa mutterin, sitten kääntää koiranluuta sivummalle. Tässä vaiheessa kannattaa pyytää kaveri avuksi painamaan jarrua ja itse ottaa 36mm 12-kulmaisen hylsyn ja pitkän jatkovarren ja löystää vetoakselien mutterit.

Seuraavaksi kannattaa irroittaa ABS-anturi olka-akselista, on kiinni vain yhdellä 5mm kuusiokolopultilla ja anturi kannattaa ripustaa ylhäällä olevaan jarruputkeen esim. nippusiteellä tai narulla. Raidetangon pää tarvitsee TX40:n että voi pitää kierteestä kiinni ja 18mm lenkin millä saa mutterin auki. Mutteri kannattaa kiertää vähän yli kierteen tason ja sen jälkeen jotain puuta, metallipalaa jne. päälle ja lekalla muutama napautus niin irtoaa olka-akselista siististi. Käännä sivuun, pois tieltä.

Nyt tolppaa pääsee kääntelemään sellaisiin kulmiin joista jopa driftaajatkin voisivat olla kateellisia ;D Tällä pystytään helpottamaan mm. jarruletkun irroitusta iskaritolpasta kun saadaan letkulle mahdollisimman paljon tilaa liikkua. Ensin pihdeillä nyppäisee jarruletkun C-sokan irti ja vetää letkua hieman poispäin että saa pujoteltua sen pois ja sen jälkeen nyppäisee sen toisen puolen missä on suojakuori letkun päälle pois.

(Tämä irroitusmenetelmä pätee vain 288mm levyyn ja ATE:n satulaan!) Sitten olisikin jarrusatulan irroitus, satulan takaa kaksi kumista suojatulppaa pois ja pitkällä TX45:lla ruuvaa pultit auki ja vetää hieman ulospäin jotta kierteet häviävät kumien sisään. Satulan edessä olevan jousiraudan saa ihan vaikka sormilla siirrettyä pois ja sen jälkeen satulan voikin irroittaa olka-akselista. Kannattaa sitoa vahvalla narulla se jonnekin runkorakenteeseen kiinni ettei pääse tippumaan ja ettei jarruletkuun kohdistuisi rasitusta.

Tässä vaiheessa voi kiertää vetoakselin mutterin kokonaan irti ja pultti joka puristaa olka-akselia iskaritolppaan voi ainakin löystää. Tähän tarvitaan M14 XZN-kärkihylsyä ja 18mm lenkkiavainta. Vielä alapallonivelen 3 kpl M16-muttereita auki niin iskaritolppa+olka-akseli -paketin irroitus voi alkaa. Vetaria kannattaa naputella esim. sopivan kokoisella hylsyllä ja vasaralla sisään päin koska vetaria ei saa päästää tulemaan liian ulos. Muutenkin tässä irroitusvaiheessa vetaria tulee kohdella kaikkein tärkeimpänä komponenttina jottei sen suojakumi vaurioituisi jne. Sormilla voi painaa tukivartta alaspäin ja samalla vetää olka-akselia ulospäin. Kun iskari+olka-akselipaketti on vapaa, vetoakseli syrjässä ja sidottuna kiinni runkoon niin ota iskarin yläpään mutteri ja kuppi kokonaan pois ja paketti on vapaa autosta.

Takaisinlaitto aika tasan samaa järjestystä noudattaen, ensin ylämutteri huulille ja hieman kiinni, sen jälkeen taiteilee alapään kiinni vetarin kanssa jne.

Nyt kun iskaritolppa on irti olka-akselin kanssa, kannattaa se löystytetty XZN-pultti irroittaa kokonaan ja lyödä kiila sinne halkeaman väliin jotta tolpan on helpompi irtautua olka-akselista. Sitten iskaritolppa esim. ruuvipenkkiin sopivasti kiinni, jousipuristimilla jousesta jännitys pois, toinen ylämutteri auki, jousi pois ja HETI PURISTIMET IRTI!. H&R:n matalemmat etujouset menivät paikoilleen ilman puristimia eli kannattaa kokeilla sitäkin ennen kuin alkaa uusia heti puristamaan kasaan. Muista katsoa vanhasta missä asennossa jousi oli alalautasessa ja laita uusi samalla lailla paikoilleen. Sitten vaan ylälautanen+kääntölaakeri+ylätuki päälle ja mutteri kiinni.

Takajousien vaihtaminen onkin sitten helpompi juttu...

Peräpää ylös molemmilta puolilta, itse nostin kahdella tunkilla takapään helman nostokohdista ja laitoin vierelle vielä pukit varmistukseksi. Sitten auton alle ja iskarien alapultit auki M16-hylsyllä + 16mm lenkkiavaimella. Nyt esim. pieni pullotunkki tai kolmas tunkki on näppärä ja vuorotellen molemmista jousilautasista nostaa akselia sen verran että iskarin pultin saa vedettyä kivuttomasti ulos. Sen jälkeen taka-akseli laskeutuukin riittävästi että takajouset voi vaan napata pois. Yläpuolella on kumilimppu mikä yleensä tulee jousen mukana pois. Katso siitä miten se on asennettu vanhaan jouseen ja siirrä uuteen paikoilleen. Sitten vaan uudet jouset paikoilleen, tunkilla alalautaset vuorotellen ylöspäin ja pultit paikoilleen.

Tässä muutama kuva projektista. Niinkuin kahdessa ekassa kuvassa näkyy, jarrusatula oli paikoillaan repsikan puolella mutta satula kannattaa todellakin ottaa irti niin ei tarvitse jarruletkua murehtia.









Ja lopputulos, täytyy jossain välissä pestä auto ja ottaa kunnon kuvat kunnon kameralla:



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy