1.2 Tsi varoitusvalokimara: EPC, ESC, rengaspaine ja moottorin pakokaasut?

Aloittaja TimTsi, 20.02.16 - klo:22:52

« edellinen - seuraava »

TimTsi

Tänään kilometrin ajon jälkeen kesken kiihdytyksen Yetin puolilämmin 1.2 Tsi alkoi kakoa ja mittaristoon syttyi EPC (moottorielektroniikan)varoitusvalo ja se keltainen moottorinkuva, joka ohjekirjan mukaan tarkoittaa pakokaasujen valvontajärjestelmää. Vauhtia oli ehkä 60km/h ja olin juuri pääsemässä kehä ykköselle liikennevirtaan, kun siinä loskassa roiskiessa oli pakko vetää sivuun ja bootata auto, eli virrat pois ja takaisin. Ei auttanut ja muutaman sadan metrin päässä syttyi rengaspaineiden varoitusvalo ja ESP:n valo vielä kaupanpäälle. Näytössä luki teksti "error: stabilisation control (ESC)". Siitä nilkutin sivutielle lukemaan lisää Skodan ajoturvasta, kun 2011 ostetussa autossa ei enää ole takuuta, vaikka kilometrejä on toki vain 35000 takana. Tovin yritin erilaisia kikkoja, mutta jotain on nyt vialla ja mietin, että mikähän. Kämpille ajelin hiljaa ja silkalla tuurilla.
Lukemani perusteella vikaa voisi olla lähes missä osassa autoa tahansa (turbo yms), mutta voisiko kyseessä olla silkka liittimien kastuminen jossakin kohdin autoa ( huom 4 valoa kerralla) ja voisiko täällä pääkaupunkiseudulla käydä jossain lukaisemassa vikakoodista mikä siellä oikeasti olisi tallentunut vian syyksi? Hyviä huoltopaikkojakin saa suositella, kun olen vasta muuttanut...

TimTsi

Kävin kokeilemassa autoa käyntiin ja kone ikäänkuin käy vajaalla ja pärisee jonkin verran. Varoitusvalot syttyy edelleen.
Uskaltaako tätä ajaa huoltoon vai pitääkö tilata hinausauto suosiolla? Kellään kokemuksia??

Patomursu

Miksi et soittanut skodan ajoturvaan? Eikös se ole voimassa jos autoa huollettu ohjeiden mukaan?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.02.16 - klo:13:23
Miksi et soittanut skodan ajoturvaan? Eikös se ole voimassa jos autoa huollettu ohjeiden mukaan?
Ajoturva on tietysti voimassa, mutta auto oli turvallisuussyistä (kova liikenne ja huono näkyvyys/räntäsade) pakko ajaa pois keskeltä liittymää. Etsiessäni pysähtymispaikkaa huomasin, että autolla voi ajaa, kun ei odota suorituskyvyltä liikoja, eli joku suojaohjelma meni päälle?
Nyt auto siis herjasi näytöllä, että vika on ESC/ESP järjestelmässä ja joku elektroniikassa rajoittaa kaasun käyttöä. Rengaspaineissa ei ole mitään vikaa, mutta valo palaa silti. Kun yksi varoitusvaloista ei perustu todelliseen vikaa ja nyt palaa 4 valoa samaan aikaan ja mikään kriittiseen vikaan liittyvä varoitusvalo ei pala, niin mietityttää onko mitään (oikeaa) vikaa olemassakaan?

BobSmith

Minun veikkaukseni on, että kyllä siellä jotain vikaa on kuitenkin. Lukijalla pitäisi katsoa missä vaiva piileskelee. Merkkivaloilla ja niiden yhdistelmällä voi olla joku tarkoitus, esim. Octaviassani aikanaan ABS-valo paloi ja flekti huusi täysillä, samalla moottori oli limb-moodissa, ja vika oli loppujen lopuksi moottorin lämpötila-anturissa.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 21.02.16 - klo:15:13
...vika oli loppujen lopuksi... anturissa.
Jos joku renkaiden pyörimisnopeutta mittaava anturi olisi rikki, niin sehän antaisi väärää tietoa luistonestosysteemille ja se taas polttoaineensyöttöön ja/tai sytytykseen, vai miten tämä toimii? Ensin (käynnistettäessä) syttyy pakokaasuvalo, sitten kohta EPC, sitten hetken kuluttua rengaspaine ja luistonesto. Jotain loogista tässä on.

Nyt mietityttää se, että onko tällainen "anturivika" sellainen, joka oikeuttaa ylipäätään Skoda-ajoturvan käyttöön? Sain auton vietyä turvaan, mutta eihän sillä oikein uskalla ajaa.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 21.02.16 - klo:13:17
Kävin kokeilemassa autoa käyntiin ja kone ikäänkuin käy vajaalla ja pärisee jonkin verran. Varoitusvalot syttyy edelleen.
Uskaltaako tätä ajaa huoltoon vai pitääkö tilata hinausauto suosiolla? Kellään kokemuksia??

Ettei vaan olisi se kuuluisa jakoketju. Aiheesta tällä palstalla "Moottori ja voimansiirto" osiossa toista sataa sivua asiaa. Ikä ja kilometrit osuu ainakin.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

pomo

Ajoturvasta saat ilmaissen hinauksen ja sijausauton kolmeksi päiväksi. Jos ajat korjaamolle niin et saa.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 21.02.16 - klo:16:31
Ettei vaan olisi se kuuluisa jakoketju.
Ketju korjattiin 11000km kohdilla jo kerran.
Mutta sopiiko siis kuvaus ketjuvikaan? Vai luenko varmuuden vuoksi 181 sivua jakoketjuasiaa??  ;)


Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.02.16 - klo:16:38
Ajoturvasta saat ilmaissen hinauksen ja sijausauton kolmeksi päiväksi. Jos ajat korjaamolle niin et saa.

Pitää varmaan soittaa ja kysyä ohjeita. On hieman tulkinnanvarainen tämä ajoturva, mutta toiminee hyvin silloin, kun matka oikeasti katkeaa ja auto ei liiku enää.
Mihinköhän auto muuten viedään pääkaupunkiseudulla?

JoLah

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 21.02.16 - klo:17:01
Ketju korjattiin 11000km kohdilla jo kerran.
Mutta sopiiko siis kuvaus ketjuvikaan? Vai luenko varmuuden vuoksi 181 sivua jakoketjuasiaa??  ;)


No nyt kun ei tiedetä vikakoodeja... Mutta rolina/kolina/räminä+huono käynti sopii kuvaan ja jos eka kesti 11tkm niin mahdollisesti parannetulla jo tuplat. Mutta liikkumisturva varmaan helpoin veto. Jos on ketju taas niin kauhee huuto ja meuhkaus päälle, penniäkään ei mielestäni noilla kilsoilla kuulu maksaa.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 21.02.16 - klo:17:19
... Mutta rolina/kolina/räminä+huono käynti sopii kuvaan ...
Mitään epämääräistä kolinaa tai räminää ei ole, mutta käynti on tasaisen epätasainen. Ohjekirjassa oli jopa maininta, että jos EPC (electronic power control) tai pakokaasujärjestelmän vikavalo palaa jatkuvasti, niin silloin autolla voidaan ajaa varovasti lähimpään Skoda-huoltoon, koska moottoriohjaus on ottanut käyttöön varaohjelman. Ilmeisesti autolla voisi tällöin ajaa pitempäänkin, koska esim Lapissa lähin Skoda-huolto voi olla tosi kaukana... ;)

Jos ja kun ohjekirjan mukaan autolla saa varovasti ajaa, niin tarkoittaako se sitä, että Ajoturva ei silloin ole mahdollinen?

PP

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 21.02.16 - klo:17:01
Mihinköhän auto muuten viedään pääkaupunkiseudulla?

Mahdollisesti lähimpään marmoritiskipaikkaan, mahdollisesti muualle, ja itse voi ehkä vaikuttaa asiaan. Oma Octavia hyytyi takuuaikana Tuusulaan ja auto vietiin jollekin Tuusulan korjaamolle ja minut lentokentälle autovuokraamoon. Siinä korjaamossa olisi mennyt pari päivää, ennenkuin auto olisi saatu tutkintaan (sijaisauton sai maks. kolmeksi päiväksi) joten aloin soitella pk-seudun marmoreita läpi ja Herttoniemessä oli aikaa. Sitten piti vielä tapella auton hinaus sinne, koska se ei kuulu normaalisti Ajoturvaan, mutta onnistuin perustelemaan enkä maksanut lopulta senttiäkään. Tämä tapahtui 2009 tai 2010.

Villeee

Itsellä joskus samanlaiset oireet tuli octaviaan, tulpanjohdossa oli vika.

mopo_ocu

Tulpanjohdot ja puolapaketti meni vaihtoon itellä noilla oireilla.

Villeee

Olikos se niin, että ajoturvastahan et saa sijaisautoa jos auto seisoo omassa pihassa tai esim. merkkihuollon parkkipaikalla? Eli aja se auto ees naapuriin ja tilaa sitten hinausauto vasta ajoturvan kautta.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Villeee - 21.02.16 - klo:20:00
Itsellä joskus samanlaiset oireet tuli octaviaan, tulpanjohdossa oli vika.
Lainaus käyttäjältä: mopo_ocu - 21.02.16 - klo:20:09
Tulpanjohdot ja puolapaketti meni vaihtoon itellä noilla oireilla.

Kiitos vinkeistä!
Toivotaan, että ei ole isompaa vikaa kyseessä. Tuo rengaspainevaroitus kyllä hieman hämää, mutta muuten kuulostaa järkevältä arviolta.
Auto kävi kuukausi sitten 90 000 huollossa, eli kolmannessa määräaikaishuollossa ja tulppia ei silloin vaihdettu. Ainakaan uusiin. Pyyhkijän sulat muuten vaihdettiin, mutta se oikea sulka tekee silti raidat täsmälleen samoihin kohtiin, köhöm... :o


Lainaus käyttäjältä: Villeee - 21.02.16 - klo:20:17
Olikos se niin, että ajoturvastahan et saa sijaisautoa jos auto seisoo omassa pihassa tai esim. merkkihuollon parkkipaikalla? Eli aja se auto ees naapuriin ja tilaa sitten hinausauto vasta ajoturvan kautta.

Hieman outoa, että auto ei saisi olla missään määränpäässä (koti tai korjaamo), vaan sen oikeasti pitäisi hajota matkan varrelle ja/tai jättää ajamatta perille, jos haluaa käyttää Ajoturvaa. Toisaalta, jos ja kun huomenna ajan luvalla korjaamolle ja veto loppuu kesken matkan, niin hinausautohan on pakko soittaa apuun.

PP

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 21.02.16 - klo:21:02
Hieman outoa, että auto ei saisi olla missään määränpäässä (koti tai korjaamo), vaan sen oikeasti pitäisi hajota matkan varrelle ja/tai jättää ajamatta perille, jos haluaa käyttää Ajoturvaa. Toisaalta, jos ja kun huomenna ajan luvalla korjaamolle ja veto loppuu kesken matkan, niin hinausautohan on pakko soittaa apuun.

Kyllä sen pitäisi olla voimassa kotipihassakin. Ei tosin ole nyt ehtoja käsillä eikä löydy netistä ainakaan helposti. Kerran olisin käyttänyt sitä kotipihassa, mutta kun kyse oli virran loppumisesta, ei voinut. Siitä sanoneet mitään etten ollut liikkeellä.

Vinkkinä muuten vanhemmilla (ja miksei nuoremmillakin) VAG:eilla ajaville, että kannattaa harkita Autoliiton Plus-jäsenyyttä. Satasella vuodessa saa hyvin kattavan ajoturvan ja sen satasen säästää siinä ettei tarvi huollattaa marmorilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 21.02.16 - klo:21:02
Toivotaan, että ei ole isompaa vikaa kyseessä. Tuo rengaspainevaroitus kyllä hieman hämää, mutta muuten kuulostaa järkevältä arviolta.

Ã,,kkiseltään voisi ajatella, että nuo ESC my. varoitukset johtuvat moottorin "turvamoodista". Luistonestohan antaa luistotilanteessa moottorille vääntömomenttirajoituksen, saattaa olla että moottorinohjaus kertoo ettei nyt suostu ottamaan ohjeita vastaan limp-moden takia ja sen takia myös ESC herjaa vikaa. Vastaava tilanne on nähtävissä vikakoodeja lukiessa, usein yhden ohjainmodulin vika näkyy usealla muullakin modulilla, jotka kommunikoivat viallisen kanssa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jawa59

Kaverilla Polo 2010 1.2 TSI, ja samat oireet. Oli sulamisvettä päässyt tippumaan puolan päälle ja puolan ja tulpanjohdot vaihtoon ja homma ok. Lommilan Motonet-korjaamo teki duunit.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.02.16 - klo:12:15
Ã,,kkiseltään voisi ajatella, että nuo ESC my. varoitukset johtuvat moottorin "turvamoodista".

Tuo rengaspainevaroitus ihmetyttää edelleen. Muut oireet ymmärtäisin turvamoodiin kuuluviksi, mutta rengaspaineen ilmoituksen perustanahan oli renkaiden nopeusero, eikö?


Lainaus käyttäjältä: jawa59 - 22.02.16 - klo:12:59
Kaverilla Polo 2010 1.2 TSI, ja samat oireet. Oli sulamisvettä päässyt tippumaan puolan päälle ja puolan ja tulpanjohdot vaihtoon ja homma ok. Lommilan Motonet-korjaamo teki duunit.


Eli Lommilan Motonetissa saa myös luettua Skodan vikakoodit. Kuulostaa hyvältä!  :)
Muistatko paljonkohan Motonet laskutti työstä ja osista? Itsestä tuli Motonet-fani siinä hetkessä, kun kaveri vaihtoi molemmat sumuvalot, lumisateessa ja pakkasessa, kolmella eurolla... ;D

jawa59

Hintaa oli jotain 300,-, koska johtosarjaa ei saanut Motonetista vaan se piti hakea maahantuojalta. Työn tuntihinta niillä on muistaakseni 55,-/h ja palvelu hyvää.

tet

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 22.02.16 - klo:18:15
Tuo rengaspainevaroitus ihmetyttää edelleen. Muut oireet ymmärtäisin turvamoodiin kuuluviksi, mutta rengaspaineen ilmoituksen perustanahan oli renkaiden nopeusero, eikö?

Kyllä, mutta se ohjelma on ABS-kontrollerissa. Mutuahan tämä on, mutta mielestäni on mahdollista että tuokin voisi tulla siitä että ABS/ESP -kontrolleri kiukustuu kun ECU ei suostu normaaleihin toimintoihin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: jawa59 - 23.02.16 - klo:08:03
Hintaa oli jotain 300,-, koska johtosarjaa ei saanut Motonetista vaan se piti hakea maahantuojalta. Työn tuntihinta niillä on muistaakseni 55,-/h ja palvelu hyvää.

Yetin johtosarja ja sytytyspuola meni vaihtoon. Siellä oli hapettumasta johtuva oikosulku ja siitä poksahti, eli veikkaukset meni aika kohdalleen. Tuli kalliimmaksi kuin Polon korjaaminen, mutta näitä oppirahoja pitää maksaa, että saa sujuvaa ja nopeaa palvelua ja sijaisauton käyttöön.
Kävin kuitenkin Lommilan Motonetissä kysymässä vikakoodien lukuhintaa ja sehän oli 19 euroa, eli seuraavalla kerralla sinne sitten, jos ei ole mitään vakavampaa kyseessä.


maasika

Eilen syttyi omaan 1.2TSIn sama vikavalokombo. Vakkari päällä köröteltiin vesisateessa letkassa kun yhtäkkiä näyttöön syttyi jouluvalot piippien saattelemana. ESC, EPC, rengaspaineen- sekä keltainen moottorivikavalo. Kone alkoi käydä kuin vajailla pytyillä. Pintakaasulla ok, vähänkin kaasuttaessa nyki ja kakoi. Muutama kilometri kotiin ja lapset nukkui takapenkillä joten kotipihaan ajoin kaikesta huolimatta. Auto vuodelta 12 ja kilometrejä nafti 90000.

Kotipihassa huomasin vielä että keskuslukitus ei lukitse ovia (ovessa normaalisti harvakseltaan vilkkuva punainen led jäi palamaan). Ja auton sammutettuani takavalot jäivät palamaan. Sain auton onneksi vietyä heti aamusta pajalle ja nyt odotellaan tuomiota.

Oireet ovat täysin samat kuin aiemmissakin autoissa sytytyspuolan petettyä, nuo lisäviat sen sijaan hämäävät. Onko mahdollista että auton sähköjärjestelmään tulee jokin näinkin kokonaisvaltainen vika yllättäen ettei moottorinohjauksen lisäksi toimi valojen ja lukkojen ohjaus. Melkoinen maailmanlopun meininki. Kaikki toiminut tähän päivään asti moitteetta ja huollot tehty ajallaan.

Popo

Lainaan itseäni tuolta Skoda-keskustelusta:

"81700 km meni kuin Strömsössä, mutta sitten merkkivalot tauluun ja nilkutus-mode. Soitto Ajoturvaan, jossa täti oli vähän nihkeä, kun ei ollut Punaisia Valoja, mutta ei sentään vaatinut nilkuttelemaan autolla itse huoltoon, kun oltiin juuri tultu Helsingistä Jämsän Himokselle. Eli seuraavana aamuna hinurilla 60 km Jyväskylän Laakkoselle, jossa luvattiin ainakin samana päivänä tilata osia, ellei muuta ehdi. Avikselta farkku-Ocu alle ja takaisin Himokselle. Rouvan kanssa kauppaan ja puhelin piippasi, että auto on valmis noudettavaksi, sytytystulppien johdot vaihdettu 291,2â,¬.

Olisihan tuo odottaessa tullut tehdyksi ilman sijaisautoa, mutta eihän sitä voi luvata. Ja sijaisautoa ei saa ennen tietoa, ettei autoa korjata odottaessa. On tää Volkkarin diagnotisointi jännää, kun tulpanjohtojen perusteella tulee vikakoodia jarruista ja radiostakin."

Tutun oloista, vaikkakaan noita keskuslukituksen ja valojen ongelmia en havainnut. Jospa tulpanjohtojen vaihtaminen tässäkin riittää. Olen itse ajanut tuon rempan jälkeen yli 7000 km ilman ongelmia.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

maasika

Semmoinen lasku siltä sitten tuli. Puola ja johtosarja vaihtoon. Lukko-ongelma sen sijaan ei poistunut. Saattaahan se olla että keskuslukitus on jättänyt kuskin oven auki ennenkin, eihän sitä tule tarkistettua lukittuuko vai ei.. Mennään toistaiseksi avainkäytöllä.




Daal

Laitetaan nyt vuosia vanhaan ketjuun vinkkinä.
Kaikki yllä mainitut viat tuli. Vaihdoin tulpanjohdot ja tulpat, sekä samaan vaivaan akun joka alkoi olemaan jo pikku hiljaa tiensä päässä muutenkin.
Johdoissa oli selkeää vikaa ja siitä johtuen myös tulpat olivat kärsineet.
Kakiki viat korjaantui, vielä pitää vikakoodi käydä nollaamassa, niin ei häiritse.
Autona Skoda Octavia II combi (1z5)1.2 TSI 2013.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy