Passat B7 2.0 TDI, moottorilämpöjen heittely

Aloittaja zip51, 03.10.13 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

zip51

Terve,

Nyt on taistelu VV-auton ja maahantuojan kanssa tullut siihen pisteeseen, että turvaudun foorumin väen apuun :). Kiitos lukemisesta jo näin etukäteen.

Eli kyseessä on vuosimallin 2011 B7 Passat Variant (2.0 TDI, 170 hv, DSG, 4motion), jonka ostin suomalaisesta autokaupasta 2/13 loppupuolella. Käyttöönotto oli tapahtunut 4/11, joten "tehdastakuuta" oli ostohetkellä 2 kk jäljellä. Auto on tuontiauto, jossa on istuinlämmittimet ym. kylmän ilman vehkeet, mutta polttonestetoiminen lisälämmitin puuttui. Webasto asennettiin 3/13 alkupuolella.

Ensimmäinen moottorijäähdytykseen liittyvä isompi ongelma sattui viime maaliskuussa, kun autosta alkoi vesipumppu fuskata ja moottorin häiriötilavalo syttyi palamaa. Vikakoodi muistaakseni myös lämpötila-anturin antamista epäjohdonmukaisista lämpöarvoista (tai vastaavaa). Pumppu ja jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vaihdettiin takuuseen Kajaanin Laakkosella.

Tämän tapahtuman jälkeen olen havainnut toistuvasti, mutta epäsäännöllisesti seuraavia ongelmia:

1. Kylmän moottorin lämpiäminen. Moottorin lämpiäminen mittarin näyttämään 90-asteeseen kestää kaikkea 15 - 50 min välillä. Tämä vaikuttaa olevan hyvin satunnaista. Tarkoittaen, että samalla ajomatkalla, -nopeudella ja ulkolämpötilalla moottorin lämpiämisessä on suuria eroja. Välillä lämmöt jämähtävä n. 70 asteeseen eikä edes 100 kmh nopeus riitä niitä nostamaan.

2. Moottorilämpöjen heilahtelut. Kesällä huomasin, että moottorin lämmittyä 90-asteiseksi moottorin lämmöt alkavat helposti seilaamaan, useimmiten lämpimän moottorin uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Eli moottori lämpiää kylmäkäynnistyksestä kohdan 1 tavoin (myös alhaisilla ajonopeuksilla 60 - 80 kmh) ja lämmöt pysyvät vakaana 90-asteessa moottorin kuormasta riippumatta esim. 1,5 - 3 h ajon ajan. Mutta kun tämän jälkeen auto sammutetaan tauon ajaksi ja lämmin moottori käynnistetään uudelleen, niin lämmöt kyllä nousevat käynnistyksessä normaaliksi, mutta jo lyhyen ajon jälkeen laskevat n. 75 asteen paikkeille. Välillä lämmöt nousevat, mutta esim. 60 ja 80 kmh alueilla seilaavat aina selvästi alas. Tätä jatkuu koko loppumatkan ajan. Tällaisen tilanteen jälkeen auton lämpiäminen seuraavalla kylmäkäynnistyksellä kestää kauan. Nyt viimeaikoina tätä on tapahtunut ilman "välikäynnistystäkin".

3. Moottorin lämmöt Webaston käytön jälkeen. Kun auton moottori lämmitetään jälkiasennetulla polttonestetoimisella lisälämmittimellä, niin heti käynnistämisen jälkeen lämmöt nousevat normaalisti 80-90 asteeseen, mutta lähtevät nopeasti laskemaan aivan mittarin ala-asteikolle. Eli käytös vastaa kohdan 2 lämpimän moottorin käynnistämistä.  Eikö sen webaston tehtävänä ole lämmittää neste ja pumpata nestekiertoon? Eihän se neste voi kylmetä välittömästi auton käynnistyksen jälkeen.

Tämän ongelman selvittämiseksi alkukesästä vaihdettiin termostaatti, loppukesästä irroitettiin jälkiasenteinen webasto vesikierrosta. Kumpikaan ei tuonut ongelmaan ratkaisua, vaan yhä auto lämpenee yhtä epäarvattavasti ja lämmöt tuppaavat seilaamaan pidemmässä matka-ajossa. Eli yhteensä 6 kk ajan on VV-auton ja maahantuojan kanssa etsitty syytä ongelmaan. Tuntuu, että kun ei ole selvää vikakoodia tai vika ei ole 15 min testaamisella todennettavissa, eivät he ole kykeneviä tilannetta korjaamaan. Viimeisimpänä, puoli vuotta vikaa tutkittuaan, minun annetaan ymmärtää että tämä käytös onkin normaalia "nykyaikaisille hyvän hyötysuhteen dieselmoottoreille". Eli jos lämmöt nousevat 120kmh tai kovilla kierroksilla 90 asteesen, ei lisätestejä tarvita.

Ymmärtäisin sen, että nykydieselit käyvät kohtuu viileinä, mutta kun se käytös ei ole mitenkään ennakoitavissa. Välillä lämmöt nousevat melko ok ajassa jopa vähäisellä kuormalla 90 asteeseen ja pysyvät siellä vaikka 40 km/h -alueella. Välillä taas lämmöt jumittuvat hyvin pitkäksi aikaa alle normaalin eivätkä nouse edes 100 km/h -alueella. Tästä voisi maalaisjärjellä päätellä, että välillä esim. termostaatti "jumittuu" auki tai joku anturi antaa virheellisen tiedon ja auto viilentää moottoria liiaksi.

Onko muilla 2.0 TDI Passatin omistajilla vastaavia kokemuksia? Kaikki ratkaisuehdot otetaan kiitollisena vastaan

mfroberg

Oletko käytännössä jotenkin todennut/on mitattu tms. että moottorin lämpötila _oikeasti_ seilaa edestakaisin kuvailemallasi tavalla, esim. olet huomannut kylmillä keleillä ettei puhalla lämmintä tms.? Minun silmääni moinen oire kuulostaa enemmänkin vialliselta mittaristolta/anturivialta kuin todelliselta lämpöongelmalta. trakoitan, et kertonut mitään kakomisoireita tai vastaavia vietissäsi, vain mitä mittari sanoo. Muistaakseni VAGin mittareiden "normaalilämpö" 90 astetta voi olla aika laajaskaalainen koneenlämpö oikeasti, jotain 75-100 harukassa olen jostain aikoinaan lukenut. Viisaammat korjatkoot.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Esox

Pystyykö Passatissa seuraamaan öljyn lämpöä? Heitteleekö se samalla tavalla?
Octavia Scout 2.0 TDI -10
Ex: Octavia 2.0 TDI Elegance DSG -05

Mikey

Minusta tuo voisi johtua lämpöanturin johtosarjan viasta.

Sinun kannattaisi hankkia itsellesi oma testeri, jolla ajon aikana seurata lämpöanturin näyttämää. Kuten aiemmin todettiin, mittaristossa oleva näyttämä on kovasti suodatettua tietoa. Aikaisemmissa vuosimalleissa tuo anturi sisälsi itse asiassa kaksi eri anturia, joista toinen antoi näyttämää mittaristoon ja toinen ECUlle. En tiedä onko autossasi samankaltainen tupla-anturi. Jos on, niin niiden näyttämiä vertaamalla (testerillä seuraten) voisi saada lisätietoa asiasta.

mixa76

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 03.10.13 - klo:15:26
Sinun kannattaisi hankkia itsellesi oma testeri, jolla ajon aikana seurata lämpöanturin näyttämää.
Eikös Climatronicin "salanäytön" kautta tuota lukemaa pystyisi seuraamaan? Ocussa ainakin kanavalla 19-2 on moottorin lämmöt: viisari näyttää jo 90, mutta tod. lämmöt vasta ~75. Tältä forumilta löytyy ohjeet...

zip51

Kiitoksia vastauksista.

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.10.13 - klo:15:15
Oletko käytännössä jotenkin todennut/on mitattu tms. että moottorin lämpötila _oikeasti_ seilaa edestakaisin kuvailemallasi tavalla, esim. olet huomannut kylmillä keleillä ettei puhalla lämmintä tms.?

Seilaamisen aikana sitä ei ole aiemmin todennettu obd2-testerillä/vastaavalla. Koppi tuntuu lämpiävän ok ja moottori pelaa normaalisti. Ei käyntihäiriöitä, noussutta kulutusta tai mitään.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 03.10.13 - klo:15:26
Minusta tuo voisi johtua lämpöanturin johtosarjan viasta.
Sinun kannattaisi hankkia itsellesi oma testeri, jolla ajon aikana seurata lämpöanturin näyttämää.

Tilasin juuri ebaysta obd2-pulikan, jolla antureiden lukemat saa i-laitteelle tai vastaavalle. Sitä ja tarkempaa analyysia odotellessa...

Lainaus käyttäjältä: Esox - 03.10.13 - klo:15:20
Pystyykö Passatissa seuraamaan öljyn lämpöä? Heitteleekö se samalla tavalla?

Ajotietokoneelta näkee öljyn lämmöt. Lyhyen testin perusteella ne pysyvät huomattavasti vakaampana kuin jäähdytysnesteen lämpö.

Lainaus käyttäjältä: mixa76 - 03.10.13 - klo:16:07
Eikös Climatronicin "salanäytön" kautta tuota lukemaa pystyisi seuraamaan? Ocussa ainakin kanavalla 19-2 on moottorin lämmöt: viisari näyttää jo 90, mutta tod. lämmöt vasta ~75. Tältä forumilta löytyy ohjeet...

Kiitos vinkistä. Foorumia tutkisteltuani löysin päivitetyt ohjeet ja 2011 Passatista näyttäisi kanavalta 29-2 löytyvän moottorilämmöt. Torstain testin perusteella lämmöt näyttävät hyvin pitkään 17'C climatronicin näytöllä (tulkitsen tämän 70+ astetta, tarkemmat ykköset eivät näy kun ruudussa näkyy tuo celsius-merkki). Yhteensä n. tunnin sekalaisen ajelun jälkeen lämmöt nousivat 18'c (eli 80+ jotain) vasta lopun 100km/h pätkällä, jolloin lämpötilamittarikin nousi 90 asteeseen. Heti seuraavan tietyöpätkän kohdalla anturin näyttämät lämmöt laskivat 17'C ja samalla mittari seilasi alle 90 asteen. Tästä pikaisesti tulkitsen, että mittari näyttää ok. Eli alle 80 asteessa näyttää alle 90 astetta ja 80 astetta (18'C) saavutettuaan nousee 90 asteeseen. Mutta obd2-pulikan myötä lisätestiä tiedossa...

Osaako kukaan kertoa kuinka tuota climatronicin näytön lämpötila-arvoa voisi tarkemmin tulkita, nyt se menee siis kymmenen asteen harppauksin (17'C, 18'C jne). Samalla apukuskin puoleinen lämpötilarulla vaihtelee 21-24 asteen välillä. Onko nämä sitten jotain tarkentavia arvoja ykkösille?

Lisäksi kiinnostaisi kuulla, onko tätä lämpötilojen heittelyä havaittavissa noin yleisesti näissä 2.0 TDI 125 kW VAG-dieseleissä?

PenaPuistoK

Mitä se öljyn lämpötila tarkalleen ottaen on kun 'seilaa'? Ja paljon on heittelyväli öljynlämmöillä? Tuo kaipaisi jo tarkempaa tutkimusta VCDS:llä...

ConD

No johan on nyt mielenkiintoinen vaiva.

VCDS logittelua minäkin suosittelen, eli ajelet ja seuraat kaverin kanssa miten lämpötilat käyttäytyy. Veden lämpötila-antureitahan on useampia, esimerkiksi alavesiletkussa on yksi ja koneen päässä termarin vieressä yksi/kaksi. Mittaristo sitten "interpoloi" tuossa 75-110 asteen tietämiltä lämpötilalukemat mittaristoon 90 asteeseen, joten sillä mittarilla ei tässä hommassa tee mitään. Geneeriset OBD2 palikat auttavat hieman, mutta niillä ei onnistu kuin sen pää-lämpötila-anturin seuranta. Kaikkiin mittareihin ei siis pääse käsiksi.

Alavesiletkun lämpötila lähtee nousemaan kun sieltä termostaatti aukeaa. Omassa entisessä dieselissäni tuo tapahtui 78...84 asteen välillä, jossa 84 termari oli täysin levällään. Ymmärrettävästi lämmöt lähtivät varsin nopeasti laskemaan kun termari tuolta aukeaa.

Webaston esilämmityksen jälkeen jokseenkin ymmärrän tuon lämpötilakäyttäytymisen, kun ei se webasto koko kiertoa saa kuumaksi. Useinhan webasto kytketään siten, että se lämmittää ensin sisäkierron ja sitten "ylijäämävesillä" muuta kiertoa. Uusissa autoissa kun on vielä useampikertaisia vesikiertoja, niin kokonaisuuden lämmitys ei enää olekkaan niin yksinkertaista kuin aiemmin. Sähköiset termostaattiohjaukset voivat lisätä tähänkin oman lusikkansa mukaan, eli jos jossain onkin oikeasti lämmin kierto, niin startin jälkeen äly ohjaakin syyläriltä termarin auki ja nesteet sieltä kiertoon, niin lämmöt putoavat nopeasti.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

zip51

Lainaus käyttäjältä: ConD - 07.10.13 - klo:08:01
No johan on nyt mielenkiintoinen vaiva.

Kyllä vain, samaan tulokseen olen tullut itsekin tässä 6 kk aikana  :). Kiitos lisäselvennyksestä lämpötilan mittaamisen suhteen, minulle tämä on täyttä "hepreaa", kun en noista moottoreista liiemmin ymmärrä. Ja vv-auto ei osaa asiaa tutkia ilman selkeää vikakoodia.

Kumpikohan anturilukema tuolla "climatronicin salanäytöllä" näkyy. Vonsiko olla niin, että toinen noista antureista olisikin vielä viallinen? Pumpun vaihdon yhteydessähän toinen vaihdettiin.

Ja itse olen yhä vakaasti sitä mieltä, että tässä on kyseessä vika, ei ominaisuus. Noin hidas lämpeneminen ja lämpöjen heittely (myös kesäkeleillä) ei voi olla normaalia ja suunniteltua moottorin käytöstä.

ConD

Merkkarin ohjelmistot ovat vähän kankeita siinä, että niillä pitää olla likipitäin jokin selkeä vika jotta asian X saa tehtyä. VCDS poikkeaa siinä, että tuolla voi anturitietoa seurata haluamistaan paikoista ja tehdä sen pohjalta johtopäätöksiä ja ohjata sitten vaikka sitä huoltoa oikeaan suuntaan.

Yhtä kaikki - antureita on useampia. Niiden toiminta ohjaa ainakin moottorinohjausta, jäähdytysnestepumppua ym.

http://www.natef.org/NATEF/media/NATEFMedia/VW%20Files/2-0-TDI-SSP.pdf

Tuolla on uuden sukupolven CR koneesta juttua lontooksi, joten kannattaa tutustua. G62 on normaali lämpötila-anturi sekä G83 jäähdyttimen anturi. Ainakin sähköinen 2. vesipumppu on nuiden vaikutusalueen piirissä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

zip51

Eikö täällä ole muita 2.0 TDI (125 kW) -omistajia, kun ei kukaan kerro omia kokemuksiaan?

Kiinnostaisi tietää, näyttääkö taulun lämpötilamittari kenelläkään 90 astetta normaaleilla ajonopeusilla, myös alle 100 km/h.

Nyt viimeiset 2 viikkoa oma auto ei ole lämminnyt kertaakaan ns. normaalisti vaan aina hyvin hitaasti ja lämmöt liukuvat alas heti ajonopeuden/kuorman pienennyttyä. Maanantaina laitettiin Webasto takaisin kiertoon ja haettuani auton huollosta laitoin kotimatkaksi webaston päälle. Auto lähti lämpeämään, mutta Kehä 2:lta Turunväylälle tultua lämmöt jumahtivat taas ensi n. 80 asteeseen ja nousivat sitten hetkeksi 90 asteeseen. Kuitenkin kun Kehä 1:n ramppiin hidastin, niin lämmöt taas liukuivat alas. Tämä siis tapahtui lisälämmittimen ollessa päällä. Matkaa Vv-autolta oli kuitenkin kertynyt jo hyvin ja ilma oli melko lämmin.

Eilen ajeltuani n. 40 minuuttia sekalaista kaupunkiajoa jumittuivat lämmöt taas n. 80 asteeseen (mittarissa) ja nousivat vasta ajettuani Turunväylää 100 kmh yli n. 5 min ajan. Tämän jälkeen lämmöt kuitenkin laskivat aina ajonopeuden hidastuessa alle 100 kmh alueella.

Toistan taas, että tämä ei voi olla normaalia käytöstä "hyvän hyötysuhteenkaan dieselille". Aiemmin lämpötilojen heittely oli hyvin satunnaista ja auto lämpeni välillä 90 asteeseen jopa 15 minuutissa, mutta nyt vika on ollut havaittavissa pidemmän ajan putkeen. Auto myös pysyi jopa viime talvena useimmiten lämpimänä ja mittari näytti 90 astetta alhaisilla ajonopeuksilla ja pakkasessa. Eli vika on ollut selvästi ON/OFF mallia ja nyt se on ollut ON yli kaksi viikkoa.

Mikey

Voit toki laittaa syylärin eteen pahvin ja katsoa vaikuttaako mitenkään viisarin liikkeisiin. Tällä kokeella saisi eliminoitua termarin + muut vesikierron venttiilit pois kuvasta. Ã,,lä kuitenkaan aja kuin lyhyttä lenkkiä ja pienellä kuormituksella, ettei keitä. Turvallisempi tapa olisi viisarin valahtaessa laittaa auto parkkiin tyhjäkäynnille ja laittaa letkupuristin ylävesiletkuun ja sulkea lämmityslaite ja seurata viisarin näyttämää.

Jos kerran kulutus on normi ja lämpöä kabiinissa riittää, niin edelleen minusta viitaa joko anturin tai johtosarjan vikaan. Kun viisari ajossa tipahtaa, niin pistä lämppärin lämpötilapyynti täysille....tuleeko yhä lämpöä?

Höylä

Tuossa on pari lenkkiä ajettu 2.0 TDI BMR:llä. Toisessa logitettu myös öljyn lämpöjä.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSQUpCVTVWa3E5Zk0/edit?usp=sharing

zip51

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 10.10.13 - klo:14:36
Tuossa on pari lenkkiä ajettu 2.0 TDI BMR:llä. Toisessa logitettu myös öljyn lämpöjä.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSQUpCVTVWa3E5Zk0/edit?usp=sharing

Kiitos. Ja kovin vakaaltahan tuo lämpötilakehitys näyttää. Ei pudota välillä.

Höylä

Ajelin vähän pidemmän lenkin kaapeli kiinni. Toisessa kuvassa näkyy pätkä tuosta laajemmasta aineistosta, heittelee tuon vajaan 10 astetta mutta heittely ei näy mittaristossa.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSTi1tMlJtZDNwZUE/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSRDJNSzB6N19BWXc/edit?usp=sharing

zip51

No nyt sain vihdoin OBD2-testerin ja sain lokitettua ajodataa.

Nyt viikonloppuna ajoin Espoo - Lappeenranta - Espoo matkan ja sain todennettua lämpötilaongelman:

https://picasaweb.google.com/105657533249211969458/Passat#5942308436474009794

Yllä olevasta kuvasta näkyy selvästi, että alkumatkan (1,5 h, Espoo - Kouvola) lämmöt käyttäytyvät normaalisti ja pysyvät 85 - 90 asteessa, myös alhaisemmissa ajonopeuksissa. Tämä siis ajonopeudesta / moottorin kuormasta riippumatta.

Punainen viiva kuvastaa kauppataukoa, jonka jälkeen lämpimän moottorin käynnistettyä lämpötilat alkavat seilata. Tämä vastaa täysin aiemmin havaittua käytöstä. Moottorin mitattu lämpötila laskee keskimäärin noin 20 (!) astetta alkumatkaan verrattuna. Edes pitkät pätkät 100 kmh eivät nosta lämpöjä. Aivan kuin kyseessä olisi termostaatin jumittuminen. Tämän nähtyäni mietin, että onko sitä termostaattia mahdollisesti vaihdettu ollenkaan... Normaalia lämpötilakäytöstä tämä ei voi mitenkään olla, sen näkee selkeästi graafista ja seilaavista lämmöistä.

Eilen paluumatkalla lämmöt eivät missään kohtaa nousseet yli 63 (!) asteen, vaan vika jäi "päälle":

https://picasaweb.google.com/105657533249211969458/Passat#5942308440079547938

Lämmöt käyttäytyvät hyvin satunnaisesti ajonopeudesta / kuormasta riippumatta. Taaskaan pitkät pätkät yli 100 kmh eivät nosta lämpöjä.

Nämä on nyt toimitettu takuuhuoltoon/maahantuojalle. Saa nähdä mitä meinaavat. On aivan turha sanoa, että tämä on "normaalia hyvän hyötysuhteen dieselin käytöstä", kyllähän sen näkee tuosta yltä. Ensimmäisen kuvaajan ensimmäinen pätkä ennen taukoa on normaalia, mikään muu ei. Auto on pitänyt lämpöjä yllä kireillä pakkasillakin ilman maskisuojaa, mutta vastaavasti seilannut lämpimillä kesäkeleillä. Eli joku siellä on rikki.

moikari

Lainaus käyttäjältä: zip51 - 09.10.13 - klo:12:42
Eikö täällä ole muita 2.0 TDI (125 kW) -omistajia, kun ei kukaan kerro omia kokemuksiaan?

Kiinnostaisi tietää, näyttääkö taulun lämpötilamittari kenelläkään 90 astetta normaaleilla ajonopeusilla, myös alle 100 km/h.


Moi,

Mulla juuri samalla koneella oleva alltrack 02/13-käyttöönotettu. En ole huomannut mitään kuvailemiasi lämmön "aaltoilua" autossani.
Näillä keleillä (+5) auto lämpeää normaali +90C, 7km duunimatkallani(kaupunkiajoa aluksi ja sitten pieni pätkä länsiväylää). Luonnollisesti lisälämppäri menee näillä keleillä päälle.
Passat alltrack 2.0 TDI DSG 125Kw, 2013

Arcca

Lainaus käyttäjältä: zip51 - 04.11.13 - klo:11:21
No nyt sain vihdoin OBD2-testerin ja sain lokitettua ajodataa.


Hienot käppyrät olet saanut todisteeksi viasta, ten points. :)




VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

zip51

Mikäli olisin äkkipikaisempi henkilö, niin manaisin VV-Auton "takuuhuollon" paikkaan, jonne aurinko ei paista.

7 kuukautta on vikaa "tutkittu" ja viimeisimpään viestiin oltu vastaamatta 1,5 viikkoa. Näkee kyllä mikä hyöty "tehdastakuusta" oikein on. KIA:llakin lienee parempi palvelu  :)

Qwea

Onko se termari varmasti ehjä, voi se uusikin olla viallinen  :-\ Kattilatesti on ihan hyvä. Eli termostaattia keitetään kattilassa lämpömittarin kanssa. Jopa tarkan tuloksen saa kun laittaa narun termostaatin läpi ja roikkumaan. Kun tipahtaa niin saadaan avautumislämpötila selville.

zip51

Voisikohan ongelmana olla "G83 jäähdyttimen anturi", joka tulkitsisi lämpimän nesteen lukemat liian korkeiksi ja pyörittäisi flektiä turhaan? Näin ollen neste ei pääsisi lämpiämään normaaliin.

Lisäksi olen tosiaan huomannut, että "vian ollessa päällä" auton käyntiääni on röpöttävämpi.

zip51

#21
No, ei taida olla tuo G83-anturi ongelmana. Eilen ajelin n. 1 h sekalaista kaupunkiajoa eikä lämmöt nousseet kuin aivan hetkellisesti yli 75 asteen (silloin kun sisälämppäri ei päällä). Mutta missään kohtaa kun pysähdyin ja katsoin konepellin alle, ei kumpikaan flekti pyörinyt.

Tässä osasta matkaa kuvaajaa: https://picasaweb.google.com/lh/photo/f50kM3WlwAXAnX3cE71GkNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Tätä ennen autoa oli lämmitetty Webastolla yli 0,5 h ja ajettu n. 5 min pätkä Webasto päällä. Ja tuossa alussa siis sisälämppäri pois päältä 10:29 asti. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että lopussa tuskastuneena laitoin viimeiseksi n. 10 minuutiksi webaston napista päälle. Tällä ei käytännössä ollut mitään vaikutusta mitattuihin lämpöihin, vaan moottorilämmöt käyttäytyivät kuten ilman lisälämmitintä. Laskivat asteen pari.

Muutenkin olen ollut huomaavinani, että välillä Webastolla ei kunnolla saa autoa (vesikiertoa saati sisältä) lämpimäksi. Eilenkin lämmöt olivat 57 asteen luokkaa, kun alkulämmityksen jälkeen auton käynnistin. Lisäksi sisälle puhaltava ilma tuntui parhaimmillaankin haalealta.

Hukassa olen  :-\

Ja päivityksenä takuuhuollon tilanteeseen: Eilen soittivat maahantuojalta eivätkä sanoneet juuta/jaata suuntaan tai toiseen. Kysyivät, että mitä nuo lukemat graafien eri akseleilla kuvaavat... Sanoivat lähettävänsä datat valmistajalle, joka ottaa kantaa onko tämä normaalia. PRKL sanon minä. Parit totuudet eilen puhelimessa jo latelin heidän toiminnastaan, mutta kitkerimmät kommentit sain onneksi nielaistua takaisin. Mikäli tämä on "normaalia", niin sitten kyseessä on kyllä valmistusvirhe ja tyyppivika.

TDiih

Itekkin kyllä liputtaisin vielä viallisen termostaatin puolesta, olettaen että anturitiedot pitävät paikkaansa. Eikö yleensä dieseleissä termostaatin pitäisi aueta ~87 asteen paikkeilla. Voihan vaihdettu termostaattikin olla jo uutena viallinen. Itse testaisin joka tapauksessa vielä varmistaisin termostaatin toiminnan tuolla aikaisemmin neuvotulla metodilla.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Arcca

Lainaus käyttäjältä: zip51 - 15.11.13 - klo:13:06
Kysyivät, että mitä nuo lukemat graafien eri akseleilla kuvaavat... Sanoivat lähettävänsä datat valmistajalle, joka ottaa kantaa onko tämä normaalia. PRKL sanon minä. Parit totuudet eilen puhelimessa jo latelin heidän toiminnastaan, mutta kitkerimmät kommentit sain onneksi nielaistua takaisin. Mikäli tämä on "normaalia", niin sitten kyseessä on kyllä valmistusvirhe ja tyyppivika.

No jopas on selitykset, tuota taulukkoahan pystyy lukemaan 10 sekunnin silmäilyllä ihan sujuvasti.

Tästä viimeisestäkin kuvaajasta näkee ettei kaikki ole kunnossa koska veden lämpötila pysyy vain n 70 asteisena puolen tunnin ajossa kun ulkolämpötila huitelee +5:ssä, ja auton nopeuskin on puolet ajasta 100 km/h.

Ei varmaan ole kummoinen vika kunhan vain selviää, kärsivällisyyttä tarvitaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

zip51

#24
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.11.13 - klo:19:32
Ei varmaan ole kummoinen vika kunhan vain selviää, kärsivällisyyttä tarvitaan.

Noniin, päivitystä asiaan. Kärsivällisyyttä on todella tarvittu...

Torstaina 12.12. hain Passatin jälleen kerran pois Espoon Volkswagen Centeristä. Pitkällisen maahantuojan kanssa käydyn väännön jälkeen päättivät tehdä toimenpiteitä ihan urakalla vian korjaamiseksi:
1. Molemmat lämpötila-anturit vaihdettiin (G62 jäähdytinnesteen lämpötila-anturi ja G83 tuulettimen lämpökatkaisin).
2. Lämpötila-antureiden johdot/liittimet uusittiin.
3. Termostaatti vaihdettiin toistamiseen.
4. Jäähdytysletkussa oleva "2. termostaatti" vaihdettiin (tämä kuulemma vain DSG-vaihteisissa malleissa).

Olivat myös ajaneet koeajoa reippaasti eivätkä saaneet vikaa uusiutumaan. Itsekään en ole saanut vikaa päälle kahdella pitkähköllä rupeamalla. Eilisellä >1h ajelulla lämmöt nousivat kylmässä +2c ilman webastoa n. 12 minuutissa taulun näyttämään 90 asteeseen (oikeasti siis yli 75c). Ja lämmöt pysyivät OBD2-pulikalla mitattuna 91-93 asteessa myös hitaassa ajossa ja nousevat ok taas taukojen jälkeen.

Tässä kuvastus: https://picasaweb.google.com/lh/photo/wl_GuCV3KsB5drtNEDGtmdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink.

Nyt tuntuisi, että joku siellä on korjaantunut. OBD2-pulikalla mitattuna en ole aiemmin nähnyt lämpöjen kohoavan yli 89 asteen missään vaiheessa. Myös auton lämpeneminen on kertaluokkaa nopeampaa, kun aiemmin kesäkeleilläkin meni 18-30 minuuttia, jotta mittarin neula osoitti suoraan ylös.

Toivottavasti tämä vääntö oli tässä, eihän tässä ole mennyt kuin 8 kk vian kanssa pelattaessa. Koputetaan puuta ja seurataan tilannetta esim. joulureissulla...

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: zip51 - 14.12.13 - klo:16:30
Toivottavasti tämä vääntö oli tässä, eihän tässä ole mennyt kuin 8 kk vian kanssa pelattaessa. Koputetaan puuta ja seurataan tilannetta esim. joulureissulla...

Ei voi kuin ihmetellä vag-konsernin ka myös maahantuojan käytöstä. Siellä ilmeisesti kukaan ei ole kuullut jälkimarkkinoinnista yhtään mitään. Puhumattakaan suomalaisesta sananlaskusta "paha kello kauas kuuluu". Nyt kun auto lienee kunnossa, niin kustannukset konsernille jäävät muutamaan sataseen, mutta imagovahingot saattavat nousta kymmeniin ja satoihin tuhansiin. Jos tämä juttu ilmestyisi jossain isossa lehdessä tai jollain tv-kanavalla, niin summat olisivat todella suuria. Opel kärsi aikoinaan huonosta maineestaan niin paljon, että Rüsselsheimin tehdas oli sulkemisuhan alla.

Omalla kohdallani vaikutus lienee se, että nykyinen vuoden 2005 Skoda Superbini jää ainoaksi konsernin tuottamaksi autokseni.

gronsa

Lainaan samaan aiheeseen liittyvää topikkia.

Autoni on Passat Variant 1.6 tdi -11 (manuaali) alkuperäisellä webastolla

Eli tuossa kovimpien pakkasten aikaan auto laski alleen 1-2 desiä jäähdytinnestettä. Tutkiskelin nosturin alla vuotokohtaa, mutta sellaista ei löytynyt. Nyt kevyemmillä pakkasilla ei ole näkynyt mitään vuotoja.

Tämä ilmeisesti teki vainoharhaiseksi, koska ryhdyin seuraamaan jäähdytinnesteiden lämpöjä, jotka mielestäni aikaisemmin tapittivat 90 asteessa normaalisti. Nyt ne kyllä nousevat sinne, mutta pysähdyttyä hetkeksi ne putoavat 60-70 asteen tienoille. Uudelleen liikkeelle lähtiessä ne pikkuhiljaa nousevat, mutta esim. tänään kuitenkin taajama-ajossa vain 74 asteeseen eli viisari ei noussut 90 kohdalle.

Pikkudieseleiden lämmöistä on tietenkin puhuttu, että eivät nouse sinne 90 asteeseen. Tänään oli kuitenkin vain 5 astetta pakkasta.


Testiajossa (n. 1 h 15 min) seurasin lämpöjä vcds:llä:

https://onedrive.live.com/redir?resid=CC260625AADAFC87!41251&authkey=!ADuiqoh7GgdHyeo&v=3&ithint=photo%2cjpg

Näyttääkö käppyrät muiden silmään normaalilta?

Lähinnä mietityttää jäähdyttimen ulostulon lämpöjen selvä nousu tyhjäkäynnin aikana ja samalla normaalit lämmöt tippuvat. Viittaako siihen, että termostaatti jää mahdollisesti auki. Eikö sen pitäisi normaalitilassa estää lämpimän nesteen pääsy jäähdyttimeen. Jäähdyttimen tuulettimet eivät myöskään pyörineet.

nimimerkillä vainoharhainen
Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4

hece

Lainaus käyttäjältä: zip51 - 14.12.13 - klo:16:30
4. Jäähdytysletkussa oleva "2. termostaatti" vaihdettiin (tämä kuulemma vain DSG-vaihteisissa malleissa).
Toivottavasti tämä vääntö oli tässä, eihän tässä ole mennyt kuin 8 kk vian kanssa pelattaessa. Koputetaan puuta ja seurataan tilannetta esim. joulureissulla...
Voi että kun olisin tämän ketjun bongannut viime keväänä, ei olisi itse tarvinnut käydä samaa korjailua "pitkän kaavan" mukaan. Lopulta vika oli samassa DSG:n termarissa jolle volkkarin ko. moottorin räjäytyskuva ei listaa!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=26698.0

Lainaus käyttäjältä: gronsa - 11.01.16 - klo:23:19
Näyttääkö käppyrät muiden silmään normaalilta?

Lähinnä mietityttää jäähdyttimen ulostulon lämpöjen selvä nousu tyhjäkäynnin aikana ja samalla normaalit lämmöt tippuvat. Viittaako siihen, että termostaatti jää mahdollisesti auki. Eikö sen pitäisi normaalitilassa estää lämpimän nesteen pääsy jäähdyttimeen. Jäähdyttimen tuulettimet eivät myöskään pyörineet.
Vähän ehkä viileältä vaikuttaa mutta minun mielestä tuo jäähdyttimen lämpiäminen tyhjäkäynnillä on normaalia jos auto on paikallaan. Silloinhan koko moottoritila lämpenee, mukaan lukien lämpötila-anturi jäähdyttimen ulostulossa. Muutoinhan näyttäisi että jäähdyttimessä alkaa neste kiertää kun nesteen lämpö ylittää 80 astetta.

gronsa

#28
Lainaus käyttäjältä: hece - 12.01.16 - klo:10:49
Vähän ehkä viileältä vaikuttaa mutta minun mielestä tuo jäähdyttimen lämpiäminen tyhjäkäynnillä on normaalia jos auto on paikallaan. Silloinhan koko moottoritila lämpenee, mukaan lukien lämpötila-anturi jäähdyttimen ulostulossa. Muutoinhan näyttäisi että jäähdyttimessä alkaa neste kiertää kun nesteen lämpö ylittää 80 astetta.

Internetin perusteella termostaatin tulisi aueta vasta 92 asteessa. EDIT: Nyt näyttäisi, että noin 75 asteen jälkeen nousee jäähdyttimen lämmöt hieman.
Lainaa

Manufacturer
VAG

Number
03L 121 111S

Description
Thermostat, coolant

Opening Temperature [°C]
92

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4

jaiz87

Nostellaas vanhaa ylös kun täällä lämpötila heittelyä myös löytyy. Ostin viikko sitten liikkeestä 2.0tdi 170hv passatin ja heti kotiin ajaessa huomasin että lämpötila mittari seilaa 60-90 asteen väliä. Olin tästä heti liikkeeseen yhteydessä ja päätettiin että vaihdetaan uusi termari ja anturi heidän piikkiin tottakai. Noh käytin auton korjaamolla mutta sama vika edelleen vaivaa. Nyt tuli ajettua pitempi matka autolla ja tuli seurattua Ajotietokoneelta öljyn lämpöä että mitä se sanoo. Öljyn lämpö laskee seilaa myös, jos mittaristo näyttää 90 lämpöä ni öljyn lämpö on 90-94 mutta kun lämpömittari alkaa seilaa esim n. 70 asteen paikkeille tippuu myös öljyn lukema sinne nurkille.....täytys päässä kunnolla lukemaan lukuja ajon aikana mutta o saisko joku sanoi mikähä mahtaisi vaivata?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy