Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - baleno

#1
Ajelin ooppelin "pommi"koneella 1800km reissussa. Lähtiessä tankkasin öljyt vähän yli ja tullessa oli tyhjä eli meni ainakin litra.
Yllättävän pieni kulutus kun männänrenkaita ei ole vaihdettu. Yleinen huomio että 5w50 pysyy selvästi paremmin koneessa kuin 5w40. Männänrenkaiden vaihto ei paljoa maksaisi mutta se raha kannattaa säästää taas uuden pommin ostoon kun tästä leima vanhenee.
#2
Muiden vioista omakohtainen kokemus että laguna 2 porsi ja möin pois. Laturi jäykisteli ja söi apulaitehihnan. Sen riekaleet meni jakopään väliin ja kone romuks. Ohjaamon ei kuulunu mitään ennenkun romahti. Sitten ostin toisen, allekirjotuksen mukasen pommin kun on vuosi leimaa ja kahdet aluvanteet, uudet kesikset ja hyvät nastat.  Nämä Gm:n 2.2 bensa z22se koneet on kans jakopää pommeja. Tähän on 160tkm kohdalla vaihdettu koko jakopää. Leimaa melkein vuosi ja sinne on tavote päästä. Ei tällä kyllä uskalla Norjaan lähteä vaikka konttiin kyllä sopis nukkumaan.
#3
Ei oo ittellä vag-romuja. Mutta entä ne tutut jotka pyytää apua niiden takia. Ja  asennustausta on mutta kun eläkkeellä niin ei jaksa kylkeä kääntää. Eikä näistä romuista oo muutenkaan mitään tietoa.
#4
Relluun peilaten, volkkarikin vois ostaa heti kunnon ketjut tsi- moottoreihin ja kaikki oltas onnellisia, paitsi minä kun mun rellu on hihnalla ja huonossa maineessa, vvt-pyöräkin menee uusiksi.
#5
Pienikin autovelka on köyhälle iso asia. Vaikka kuin ritsalla ajaisi.
#6
Ymmärtääkseni vokkelo siirtyi jakohihnoihin maineen menettämisen takia, ei siksi etteikö kunnon kettinkiä saisi vielä jos maksaa.
#7
Renaultkin käyttää saman tyyppisiä jakoketjuja uusissa moottoreissaan mutta en ole kuullut ongelmista. Renault on siis tilannu valmistajalta laatua- vokkelo on pihdannu valmistuskuluista viimeiseen asti.
Kuka sitten tietää mistä korjauksessa käytettävät ketjut tulee? Onko ne vielä huonompia kuin valmistajan alkuperäislaatu?
#8
Senverran on aloittajaa onniteltava ettei ole dsg- eihän?

#9
Käteisellä. Osakkeisiin sijoitettuna auton arvon tuotto ois jotain 20-30â,¬/vuosi.
Rellu toimii kuin junan "se".
#10
Perustuu lisääntyviin todisteisiin heikkenevästä laadusta, kun "vahvistettu" ketju kestää 15tkm.
Varmasti tiesivät tulevasta ennenkuin tiedot dieselgatesta julkaistiin.

Eipä silti, katkesi minullakin kerran jakoketju 104 pökötistä. Oli liitin pettäny.
Romikselta kävin käytetyn liittimen ja taas mentiin.
#11
Lainaus käyttäjältä: Makkke - 12.05.17 - klo:15:05
Nonniih! Kävi itselle juuri semmonen pahin mahdollinen niin "varmaan" ostokseen kun vaan voi. Moottoritiellä ulkomaan lomalle lähdössä ja napsahti 1.8Tsi 2010vm koneesta jakoketju poikki. 161tkm mittarissa, "vahvistettu" ketju vaihdettu 15tkm sitten (146tkm kohilla, 2015 marraskuussa). Alakerta kuulemma pyörii, mutta yläkerta ei ja vaihtomoottoria ei suomesta löydy.. Uusi moottori töineen 8000e.

Ifin kuntoturva oli hommattuna, ja 3kk kerkesi auto minulla olemaan ennen leviämistä. Ifin kuntoturva kun korvaa 60% auton arvoon asti ja siitä ylös niin lunariin menisi. Ketju ei millään tavalla varotellut, ei rallatuksia eikä muuta. Tässä viikonlopun joutuu jännittelemään ja maanantaina puhelin laulamaan uusiks. Korjaamolle missä ketju vaihdettu niin on soiteltu ja juttelee kollegoidensa kanssa kuulemma asiasta.. Tästä varmaan kehittyy vielä aikamoinen soppa, että kuka maksaa ja mitä maksaa  >:(
Volkkari on taas ottanu "löysät pois" ketjujen hinnasta(laadusta) kun päästövalehtelu tuli niin kalliiksi.
#12
Kori ja valot / Bora 2002 takaovi ei aukea
11.05.17 - klo:21:45
Katsastusmies oli laittanu korjauskehotuksen kun tutun Bora 2002 oikea takaovi ei aukea, ei sisältä eikä ulkoa.
Millaisia vikoja näissä on ollut ja miten ne korjataan? Saako oven auki pahemmin särkemättä paikkoja?
#13
Syttyykö öljynpainevalo kun maadotat johdon moottorin käydessä?
#14
Lainaus käyttäjältä: VHi - 29.03.17 - klo:20:25
Octaviaan III-Facelift olisin renkaita ostamassa, nythän niitä saa edukkaasti talvea varten. Itse auto tulee vasta juhannuksen jälkeen.

Liikkestä tarjolla nastarenkaaksi Hankook Winter I*Pike RS+ (W419D) ja kitkarenkaaksi Hankook Winter I*Cept IZ2 (W616). Koko 205/55R16.

Vähän tekisi mieli ostaa kitkaa, koska on hiljaisempi ja monet ovat kehuneet. Toisaalta taas aikaisemmin on auton alla olleet aina nastat, viimeisimmäksi mm. Nokian Hakkapeliitta 8, Conti Ice Contact 2, jotkut kiinalaiset Sunnyt ja sitä ennen varaosa-autosta saadut pinnatut talvirenkaat.

Ajoa tulee vuodessa noin 35 000 km, pääasiassa maantietä, jonkin verran moottoritietä ja sitten tietysti normaalit kaupunkiajot. Vaimo on tulkki ammatiltaan, joten ajo voi olla periaatteessa minne vaan ja koska vaan, eli liikkeelle lähdettäessä ei voi valita keliä.

Onko mielipiteitä, että kummat pitäisi valita? ;) Itse olen kyllä nyt vähän sormi suussa, mennäkö vanhasta tottumuksesta vai kokeillako miten kitkalla pärjää. Tiedän monia, jotka ovat niillä ajaneet, eikä kukaan ainakaan ole sanonut, että olis jatkuvassa pinteessä tien päällä.
Jos on tottunu nastoihin, pitäisi mielestäni koeajaa kitkat liukkailla. Ja mieluiten ne joita on ostamassa.  Ne nimittäin ovat liukkaammat varsinkin nollan tienoilla jäällä. Ittellä edessä hankook icept2 ja on ihan asiallinen budjettirengas, keskiluokkaa. Aiemmat oli misukat. Ne oli harmittomat ajettavat paitsi kuluneet joten pitoa ei ollut jäällä yhtään. Jos ostaa kitkat summassa, lienee viisainta ostaa parasta. Siten paljon ajava nastoihin tottunut ei pety liukkaalla niin pahasti.

Kitkarenkailla ajan muista kuin pidollisista syistä.
#15
Kuuluiko merkkihuoltoihin lootan öljynvaihdot esim. 60 tkm välein?
Millaset öljyt on nyt sisässä? Kilsojen perusteella voi ollakin korjaustarve
mutta jotkut on saanu automaattilootiensa toimintaa parannettua vaihtamalla loppuun ajetut öljyt tuoreisiin.
Toiset pelottelee että sillon laatikon moskat lähtee liikkeelle ja toiminta huononee entisestään.
#16
Katupöly vähenee merkittävästi kun otetaan käyttöön nastarengasmaksu sen suuruisena että 20% autoilijoista ajaisi vielä nastarenkailla. Tämä pitäisi jäätikkäät vielä sopivan karheana ettei kitkojen pito juurikaan heikkene.
Talveksi maksiminopeus 80kmh. Tottakait muitakin keinoja pitää käyttää. Säästäisi varmasti enemmän ihmishenkiä kuin nykyinen nastarenkailu.

#17
Pakkohan se on mitata puristukset kylmänä jos konetta ei saa käyntiin. Samalla voisi tutkia, tuleeko tulpille kipinää. Puolakin saattaisi oireilla noin. Vikakoodit lukuun.
#18
Mersun uusi diesel on tainnu menestyä hyvin testeissä. Niitä odotellessa valtion pitäs tukea tällasia kitkarenkailijoita
joiden turbottomat matalaviritteiset bensakoneet eivät tuota hiukkasia.
#19
Ongelma on kuitenkin heppaset ja nopeasti kuluvat öljyrenkaat. Vaikka saisitkin käsittelystä hieman väliaikaista hyötyä, öljyrenkaiden tila heikkenee ja öljyn kulutus kasvaa edelleen. Pian se on monta litraa tuhannelle.
Taisi eräskin julkisuudessa ollut audi kuluttaa öljyä 4L/1000km.
#20
Apulaitehihnan irrottamalla ja moottoria käyttämällä selviää onko vika apulaitteissa/rullissa vai jakopään sisällä.
#21
Taisi kulunut puhallin polttaa myös esivastuksen kun toimii vain nelosella
joten kannattaa sekin hankkia ennenkuin alkaa hommiin.
Taitaa molempiin päästä käsiksi hanskalokeron irrottamalla.
#22
Vanteet ja renkaat / Vs: rehvid.ee
25.02.17 - klo:23:22
Ostin sieltä pari kitkaa. Tulivat muutamassa arkipäivässä kotiin tuotuna. Maksu onnistui kortilla.
Paypal ei valitettavasti ollut vaihtoehtona mutta voin suositella.
#23
Ongelma ratkeaa vasta kun tiet päällystetään samoilla materiaaleilla kuin muualla suomessa.
Taitaa kuitenkin olla ettei oulun seudulta löydy näitä aineita kovin helposti (oli jossain uutisessa).
Halvinta siis maksattaa lysti autoilijoilla.
#24
Minulle tulee aina kumma tunne kun nastarengasauton kyydin jälkeen hyppään omaan kitkoilla varustettuun.
Nimittäin se ettei kuulu rengasääniä. Poissa on karmea jyrsintä jota nastat pitää varsinkin kiihdyttäessä.
Se on se pidon tunne.

Siksi on outo tunne kun kitkoillakin kerkiää. Liukkaalla jäällä tosin pitää kiihtyvyydestä hieman tinkiä
mutta jarrutuksissa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Miten voi autolla joka kulkee kuin kissan tassuilla,
selvitä suomen talviliikenteessä.

Karppa edellä totesi että ei välitä teiden kulumisesta koska maksaa ihan tarpeeksi veroja.
Niin me kitkailijatkin maksamme. Me vaan kulutamme vähemmän niistä minimaalisista teiden ylläpitorahoista
joita verottaja suuressa armeliaisuudessaan suvaitsee teiden ylläpitoon satsata. Se on fakta vaikka en usko
että se on merkittävä syy kitkailuun.

Itsellä kitkailun syitä ovat mukavuus yhdistettynä riittävään pitoon sekä se että niillä voi ajaa muulloinkin kuin talvirengaskaudella. Vähillä ajoilla ei välttämättä edes tarvitse kesärenkaita vaihdella.
#25
"Vielä vuosikymmen sitten kitkarenkaan aiheuttama päällysteen kuluminen oli vain kaksi prosenttia nastarenkaan vastaavasta."
http://yle.fi/uutiset/3-9470466

Kukahan se linkkasi edellä tähän uutiseen.
#26
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 21.02.17 - klo:17:54
Selvittäkääpä ensin se kuinka suuria nastarenkaiden määrät ovat olleet, ja ovat nytkin, kaikista talvirenkaista; tällä hetkelläkin suurin osa talvirenkailla liikkuvista kevyemmän kaluston ajoneuvoista ovat nastarenkailla varustettuja.

Ja miten nastarenkaiden testimenetelmät vaikuttavat teiden kulumisiin?

Olen samaa mieltä Karpan kanssa Saksan tietilanteesta. Siskoni joka asuu Saksassa kävi täällä pari viikkoa sitten ja  sanoi, että heillä on mm. tänä talvena suolattu poikkeuksellisen paljon ja tiet siellä ( Münchenin ympäristössä ) näyttävät olevan aivan samanlaisessa kunnossa kuin täällä Suomessa, vaikka he eivät saa käyttää nastarenkaita.

Siis nastarengas kuluttaa tietä 50x sen mitä kitkarengas.
Ylen artikkelissa oli linkki aiempaan artikkeliin joka selittää testimenetelmän,
kurun graniitin yli ajamisen, vaikutuksen nastojen aiheuttamaan tien kulumiseen.
#27
"Vielä vuosikymmen sitten kitkarenkaan aiheuttama päällysteen kuluminen oli vain kaksi prosenttia nastarenkaan vastaavasta".
Nykyiset nastarenkaat kuluttaa teitä vielä enemmän, johtuen nastarenkaiden testimenetelmästä.

Artikkelissa ei kerrottu miten hyvin raitisilmasuodatin suojaa tiepölyltä.
Valmistajien mukaan hyvin mutta mikä lienee totuus.
#28
Oletus:
Mittaa resistanssi myös pa-pumpun navoista maahan. Jos on ääretön, pumpussa on vaan plus/miinus-navat ja se on sökö.
#29
Volkkarikonsernilla on vahva brändi. Se vetää uusia asiakkaita puoleensa kuin paska kärpäsiä.
Entiset, pettyneet surraa sitten muihin merkkeihin. On niitä muitakin merkkejä joilla on
ihan hyvä ajaa.
#30
Noilla ohmilukemilla pumpun tehoksi tulisi U x U/R eli noin 1,5w.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy