Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - V60

#1
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 21.07.23 - klo:20:26
Ei tuo klonkswagen lempinimi turhasta ole näköjään tullut..
Passattia ennen mulla oli muutama skoda, ja niiden kanssa ei ikinä mitään tälläisiä ongelmia.
Paukkuuhan Skodistakin laatikot. Yhdellö tutulla Superb hybridin laatikko antautui 30 tkm ajettuna. Kaikkinensa taisi tulla 20 tonnin lasku, jonka tosin Skoda maksoi valtaosin.
#2
Tilastotkin sen kertoo, että halvempia ostetaan ja autokanta ei nyt osoita nuortumisen merkkejä.

https://yle.fi/a/74-20030133
"Monelle onkin tarttunut alkuvuonna mukaan alle kymppitonniin ajettu menopeli. Edullisten autojen suosion voi ennustaa jatkuvan, sillä varsinainen ”kesä-autojen” sesonki on vasta alussa.

" Kauppahinnat ovat laskussa vaihtoautokaupassa, mikä kertoo siitä, että edullisille on kysyntää. Kaikkien käytettyjen autojen keskihinta liikkuu nyt 7 000"8 000 eurossa. Keskihinnassa on laskua viime vuoteen joitakin satasia, sanoo Lausala."
#3
Viime vuonna maahan tuotiin reilut 8000 ja tänä vuonna tähän mennessä reilu 2000 sähkäriä. Mutta tuo 50% osuus autokannasta ei joka tapauksessa täyty ennen vuotta 2045. Ei ainakaan 10 vuoden päästä.
#4
Ei muuta isoa kuvaa käytettynä tuotujen sähkäreiden määrä.
https://tekniikanmaailma.fi/milloin-sahkoautojen-maara-ylittaa-bensa-autojen-maaran-suomessa-traficomin-uusi-ennuste-kertoo-tarkan-haarukan/

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/kaytettyna_maahantuotujen_autojen_maaran_kehitys
"Käytettynä maahantuoduista autoista 36 prosenttia oli vuonna 2021 dieselkäyttöisiä, kun vastaava osuus uusista autoista oli noin 11 prosenttia."
#5
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 02.05.23 - klo:09:29
Eiköhän tuo nopeammin tule tapahtumaan. Polttonesteiden jatkuva maailmanmarkkinahintojen nousu tulee pitämään huolen siitä yhdessä sähköautojen halpenemisen kanssa, että noin 10 vuotta ja meillä on puolet sähköautoja. Ja kun niitä on riittävästi, niin harveneva polttoaineen jakeluverkosto tulee pitämään huolen siitä, että loputkin polttikset katoavat sen jälkeen niitä harvoja harrasteautoja lukuunottamatta.
Jos nyt ensi vuodesta lähtien myytäisiin 100 000 sähkäriä vuodessa, niin kymmenen vuoden päästä niitä olisi liikenteessä miljoona eli 37% henkilöautoista. Mutta oikeampi lukema saattaa olla luokkaa 50 000 eli 2033 liikenteessä olisi 500 000 sähkäriä eli 19%
Viime vuonna rekisteröitiin sähkäreitä 14531 kpl ja tänä vuonna lienee tuplat. Tällä hetkellä liikenteessä 50 000 sähköautoa.
Millä matematiikalla 10 vuoden päästä 50% henkilöautoista on sähköautoja? Sähköautoiksi itse lasken tässä täyssähköautot.
#6
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.23 - klo:05:52
Esim. Teslat ovat aika samoissa massoissa kuin muutkin premiumit. Volkkarin sähkömallit ovat raskaita, mutta kehitys tulee tapahtumaan sielläkin. Siinä vaiheessa, kun autokantamme on sähköistynyt edes puoleksi, niin uudet sähköautot ovat keventyneet huomattavasti nykyisestä.
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
#7
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 25.01.23 - klo:21:22
Ihanaa tämä auton ostaminen nykyään. Tilaat auton varusteilla x, y ja z. Toimitusaikaa ei voida ilmoittaa, ehkä tulee vuodessa, ehkä ei. Ja sitten kun joskus tulee niin varusteet x ja y puuttuvat ja z on korvattu varusteella t.

Ihan kuin jossain itäblokin valtiossa viime vuosituhannella.. Omat ostohousut pysyy naulakossa kunnes alkaa joku tolkku tulla tähän.
Aika mielenkiintoista on. Sen vielä ymmärtää jos kysytään että otatko näillä varusteilla vaiko ei. Sitten jos luovutuksessa vasta selviää asioiden todellinen laita niin varmaan lähtisin vanhalla vaan kotio ja pitäkää tunkkinne.
#8
Lainaus käyttäjältä: Guido - 29.12.22 - klo:16:16
Sullahan varsinainen ihme on alla. Ainakin minun polttomoottoriautoni range lyhenee talvikeleissä n. 700 km -> n. 500 km ja tuo taitaa olla silti prosenteissa vähemmän kuin millään aikaisemmin omistamallani polttomoottoriautolla. Esim. Octavia III:n kulutus reilun 20:n asteen pakkasessa (webastolla esilämmitettynä) oli hieman alle 20 km työmatkalla kaksinkertainen verrattuna samaa matkaan kesäkelissä.
200 km keskimääräinen vähennys talvikelissä varmaan lähellä totuutta. 3- litran dieselillä omassa ajossa range kesällä 1100 km ja talvella 900.
#9
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.11.22 - klo:08:39
Hiilellä on kahdenlaista kiertokulkua, biosykli ja geosykli. Me olemme rikkoneet geosyklin ja vahvasti rikkomassa myös biosykliä kaatamalla puuta enemmän kuin sitä kasvaa.
Oliko sulla jotain muutakin kuin mutua tästä asiasta?

"Suomen metsien inventointeja on tehty jo sata vuotta ja Suomi on ollut edelläkävijä arviointien teossa. Sata vuotta sitten Suomen metsät kasvoivat puolet vähemmän kuin nyt.

Metsien käsittely muuttui suuresti 1960-luvulla. Vielä vuosina 1920-1970 metsien kasvu ja vuosittainen poistuma olivat tasapainossa.

Metsien kasvu on ollut 1970-luvulta lähtien jatkuvasti poistumaa eli hakkuita ja luontaista poistumaa suurempi. Vuosina 2015"2020 kokonaispoistuma oli keskimäärin 83 prosenttia kasvusta."
https://yle.fi/a/3-12150898
#10
Lainaus käyttäjältä: VG - 20.12.22 - klo:12:22
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.
Niin no. Itsellä menee kuukaudessa se 10 min kun poikkean kotiin mennessä tankkaamaan. Lataus VOI tosiaan olla noin yksinkertaista ja helppoa. Mutta onko se sitä todellakin kaikissa tapauksissa. Pelkästään sillä ajalla, mitä eri foorumeille latauksesta kirjoitetaan, olisi auton tankannut jo aika monta kertaa ;D
#11
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
25.11.22 - klo:11:43
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 25.11.22 - klo:08:29
Vielä oudompaa on se, että ketjua seuraa polttiksella liikkuvia henkilöitä jotka ilmaantuvat tarvittaessa suistamaan keskustelua raiteiltaan.  :D
Tähän voisi todeta niin, että sähkäri on tilauksessa. Mutta se on kyllä erona, että mulle MIK,,,,N käyttövoima ei ole jumalvalinta, jonka jälkeen mikään muu ei ole mitään. Jos omalle kohdalle osuu joku sähkösitruuna, niin ammun sen surutta alas kuin naakan haulikolla  ;D
#12
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
24.11.22 - klo:23:05
"takuukorjaus sovitettiin muutenkin ruuhkaseen sähköautojen korjausjonoon."

Tämä kuulostaa vähän oudolta sen suhteen, että sähkäreitä on hehkutettu vähemmän huoltoa ja korjaamista vaativiksi kuin polttiksia :o
#13
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 R
07.11.22 - klo:20:39
Olisko kuvaa autosta noilla Atlanta- vanteilla?
#14
Bemarin G21 3- litran diesel vei 3500 km Norjan reissulla tasan 5 litraa. 63 tkm keskari on 5.85. Lukemat laskettu tankkauksista.
#15
ID.4 / Vs: ID.4
04.09.22 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Kale - 04.09.22 - klo:10:51
Ei kai siinä muuta ufoa ole kuin tuo lelumittaristo. Se on ainakin itsellä osoittautunut varsin selkeäksi. Nopeusnäyttö on kirkas ja selkeä sekä näkyy hyvin kaikissa keleissä.
Lähinnä se, että millaisen visuaalisen fiiliksen kabiini antaa. Itse en osaa arvostaa pikkuruista mittaristoa ja avaruutta. Mutta tähän trendi on pääosin menossa. Onneksi löytyy vielä vaihtoehtoja eli hyvät sporttipulkat ja massivinen kojelauta ;D
#16
ID.4 / Vs: ID.4
04.09.22 - klo:08:21
Lainaus käyttäjältä: jalauros - 03.09.22 - klo:19:39
Kaveri tuli joskus kyytiin ja se ihmetteli kun tää id.4 ei tunnukaan vuoristorata laitteelta. Onkos se sähköauto laisinkaan..  ;D.
Makuasioista on turha kiistellä. Mutta kun itse aikanaan koeajoin ID3:sta, niin koin sen olevan sisältä niin ufomainen, ettei sen jälkeen ole tarvinnut ID- sarjaa edes miettiä.
#17
Lainaus käyttäjältä: IKH-72 - 25.08.22 - klo:14:58
Ymmärrän sinällään valituksen mutta toisaalta jos jokaiselle nykyauton toiminnolle olisi oma nappula niin en usko että koko kojelaudenkaan pinta-ala niille riittäisi.
Ei nyt ihan niinkään. Esim. Bemarin G21 kosketusnäytön lisäksi sopivasti nappuloita eniten käytettäviin toimintoihin. Lisäksi idrive rulla, jolloin kosketusnäyttöä on tarve räpeltää ja lähmiä vain aniharvoin. Toimiva ratkaisu kaikenkaikkiaan. Sitten kun joutuu ajamaan jotain pimpelipompeli kosketusnäyttökeksintöä, niin rasittaa surffata näytöllä.
#18
Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:23:48
Lieneekö lataus topikin aiheen piirissä?

https://www.is.fi/autot/art-2000008803239.html
Epä­selvyydet lataus­järjestyksestä saivat ruotsalaiset sähkö­autoilijat turvautumaan nyrkkeihin
Tukholman pohjoispuolella sanat eivät enää riittäneet, kun sähköautoilijat ryhtyivät jakamaan latausvuoroja

No pääsepähän käyttämään taitoja hyväksi. Polttonestetankilla niitä ei ole vielä tarvinnut ;D
#19
Born / Vs: Cupra Born
09.07.22 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.07.22 - klo:21:41
Born pärjäsi muuten erinomaisesti Euro NCAP törmäystestissä. Paljon paremmin kuin vaikka BMW i4.
Niin no, mikä mahtaa olla lopputulos, jos nuo autot ajavat nokkakolarin 80 km nopeudella. Tais bemarissa olla puutteita ajoavustimissa testiä silmälläpitäen.
#20
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
25.06.22 - klo:18:46
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 25.06.22 - klo:12:40
Se voi olla faktaa, mutta ei kiinnosta yhtään ketään ID.3:n lataamista koskevassa keskustelussa. Kaiken lisäksi sähköautoistakin voi mennä vaikka rengas paskaksi. Provoksihan tuo oli tarkoitettu.
Lähinnä juhannuskevennys. Enemmän mulla on epäilyä itse akkusähköautoista kuin merkistä. Ja itsellehän on sähköauto tulossa. Kyllä voin senkin sitten haukkua jos aihetta on  ::)
#21
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
25.06.22 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.06.22 - klo:22:07
Voisitko mennä vaikka jonnekin BMW-foorumille trollaamaan?
Trollauksen yksi määritelmä on se, että antaa harhaanjohtavaa tietoa. Tuo lavettijuttu on kyllä ihan täyttä faktaa ;)
Ja itsellä ollut varmaan 7 eri automerkkiä. Mm. VAG- konsernin tuotteita myös.
#22
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
24.06.22 - klo:19:35
Sen verran aiheeseen liittyen, että tässä juhannusta vietettäessä, huomasin kun id4:sta vietiin hinurin lavalla viereisellä tiellä. Oli vissiin juhannuksen vietto käynyt voimille ;D
#23
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
24.06.22 - klo:16:20
Aina kun on muistutettu siitä, kuinka paljon helpompaa sähköauton lataus on verrattuna polttiksen tankkaukseen. Onko se sitä?
#24
ID.3 / Vs: VW ID.3
22.06.22 - klo:07:51
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 16.06.22 - klo:18:52
Ai niin ja ne päivämatkat: ekaksi Ruotsin halki Tanskaan n. 820 kilsaa, sit Saksan laitamille jotain 750, sitten Ranskaan 630, sit Espanjaan 590 ja viimeiseksi enää 370. 10 tuntia suurin piirtein latauksineen ja ruokineen.
Vaikka reissu on mennytkin hyvin noin niinkun latauksienkin osalta, niin silti polttomoottorilla yksinkertaisempaa ;D Vaatii kuitenkin harrastusta pelata äppien jne. kanssa.
#25
Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.06.22 - klo:13:50

Hyvin yleinen asenne kieltämättä, nimenomaan meidän rikkaiden länsimaalaisten keskuudessa. Jotka muuten tuotamme hyvin merkittävän osan maailman kasvihuonepäästöistä. Kiina on toki suurin saastuttaja, mutta seuraavina ovat USA ja EU. EU:n alueella paskalistan ylivoimainen ykkönen on Saksa, mutta ei Suomenkaan kannata liikaa rehvastella, väkimäärään nähden sijoitumme listalla aivan liian korkealle.
Sambia ei liene korkealla listalla. Lienee niin, että kun on teollinen hyvinvointivaltio kylmässä ilmastossa, on päästötkin korkeammat. En nyt tiedä onko sekään ekoteko, että valmistetaan 500 miljoonaa 50-100 kw akkukapasiteetin omaavaa autoa :o
#26
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 27.05.22 - klo:11:14
Sähköautoriitelyketjussa on ollut jännittävää keskustelua lataamisen kätevyydestä.
Ei siitä tarvi riidellä. Polttomoottoriauton tankkaus on helpompaa, jos katsoo isoa kuvaa. Taloyhtiössäkin olen tehnyt jo melko paljon töitä sen eteen, että latausmahdollisuudet saataisiin kuntoon. Ja työ jatkuu, jos sitä enää viitsin tehdä.
#27
A4 B9 (14-) / Vs: Nyt kun AdBlue loppu
20.03.22 - klo:15:01
Ei akuuttia tarvetta lisätä, mutta huvikseni tarkastelin saatavuutta. Kaupoista tuntuu olevan loppu eikä mittariltakaan saanut. Nesteellä sanoivat että loppu on eikä saatavuudesta ole mitään hajua.
Minnehän pitäisi mennä että ainetta saa?
#28
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
09.03.22 - klo:19:04
Joskus sähköautotietäjät täällä kertoili, että auton voi jättää vaikka kuukaudeksi ilman piuhassa oleilua parkkiin. Miten tämä nyt menee?
#29
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
08.03.22 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.03.22 - klo:20:18
Isoakkuinen 77 kWh helpottaisi vielä entisestään ei-kotilataamista, mutta rahat riittivät vain 58 kWh:seen :)

Bensakuskit aina tuovat esille kuinka tankkaus kestää vain muutaman minuutin. Kahden pienen lapsen isänä voin kuitenkin sanoa, että mielelläni istun autossa vaikka kolme tuntia hiljaisuudessa ja katson kuinka se latautuu. Hiukan kärjistettynä, mutta uskon monen perheenisän ymmärtävän pointin.
Jälkikasvua on ja ikääkin yli 50, mutta en voisi kuvitellakaan istuvani katselemassa auton latautumista 3 tuntia. Varttikin on jo liikaa.
#30
Formentor / Vs: Cupra Formentor
15.02.22 - klo:22:32
Hieno juttu. Tulee palstalle vähän vitosen jytyäkin 8)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy