Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.03.11 - klo:21:19
Ei pidä paikkaansa. Päivät ei välttämättä kulu päivä-päivästä vaan niitä saattaa hävitä useampi kerrallaan, pitkän pätkäajojakson jälkeen kunnon siivu maantiellä taas tienaa lisää päiviä. Aikaraja voi siis olla ajoista riippuen mitä tahansa 1-2v väliltä.
Tarkistin tänään. Koneen mukaan seuraava huolto tulisi 31293 tai 2 v 14 p. Taitaa tuo aika tulla ennen metrejä. Mitähän kone tekee, kun auto menee kesällä vajaaksi kolmeksi kuukaudeksi talliin seisomaan.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 17.03.11 - klo:00:45Veholta kyselin sitten jo siitä uudesta huoltoennusteesta - 650 km ajettu huollon jälkeen ja seuraavaan 16400km tai 333 päivää - ja sanoivat että sillä mennään. Jos nyt alkaa ihan kohta huoltoa vaatimaan, niin sitten katsotaan asiaa, mutta muuten vaan "kovaa ajoa". Eivät siis ilmeisestikään oikein ostaneet ajatusta siitä, että huoltoväli olisi koodattu jotenkin väärin. No, ei tietenkään. Taitaa täkäläinen Veho saada minusta "hyvän" asiakkaan huollolleen. Ei tää LL-juttu nyt ihan ole sitä mitä kuvittelin...   :-[
Erikoista on... Omassa 9.2. kuluvaa vuotta ajoon otetussa näytti huoltoennuste heti "viivojen" hävittyä noin 16000 km/360 päivää. Poikkesin täkäläisessä Vehossa mainitsemassa asiasta. Huoltopäällikön pyynnöstä auto heti sisään, ja "huoltovälin tarkastus" testerillä. Nyt näyttää parin sadan kilometrin ajon jälkeen toimenpiteestä edelleen "viivoja", joten odotellaan mikä on ennuste viivojen hävitessä.

Edellisessä, -09 maaliskuussa käyttöön otetussa huoltoväliennuste uutena viivojen kadottua oli n. 30000 km/2 vuotta. Alkoi sitten pyytämään pajalle hieman yli vuoden vanhana, 15000 km ajettuna. Tuolloinkin tiedustelin asiaa paikallisessa Vehossa, minkä tuloksena "huoltoväli sopeutettiin" testerillä. Tämän jälkeen huoltoennuste oli VÃ,,LITTÖMÃ,,STI n. 14000 km/9kk. Tästä sitten huoltoonkutsu läheni täysin loogisesti mentäessä kohti auton kahden vuoden ikää. Vaihtoon mennessä tietokone sanoi huoltoon olevan matkaa 6000 km / 60 päivää, auto oli tuolloin siis 22,5 kuukautta ja n. 23000 km ajettu. Päivittäiset ajomatkat ja ajotapa olivat koko tämän 22,5 kuukauden yhteisen taipaleen ajan niin muuttumattomat, kuin olla voi.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.03.11 - klo:08:26
Alkaa vaikuttaa "japanilaiselta" sähläykseltä tämä keskustelu LL-huollon tiimoilla.

Jos käytössä on LL-Ennuste, niin aikavälihän on silloin "kiinteä" 2 vuotta. Ei se 2 vuotta mitenkään lyhene tai pitene!  Ennustetut kilometrit sensijaan "muuttuvat" riippuen ajotavasta. Jos 2 vuotta tulee ensimmäisenä eteen, niin hälytys tulee ajan takia, mutta jos kilometrit tulee aikaisemmin täyteen, niin sitten hälytys tulee kilometrien takia. Jos ajotietokone tekee jotain muuta, on siinä vikaa.
Yksinkertaista minusta.

Noup se on tosiaan 365- 730 vrk, olen itse näitä koodaillut ja kysyy minimi aikaa ja maksimiaikaa joihin nämä arvot syötetään (tulevat oletusarvona).
Maximuksen autossa QG1, muut ovat kiinteitä. Ei epäilystäkään.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Maximus

Huoltovälikoodista... Meinasin jo sanoa, ettei papereista löydy. Mutta sitten katsoin viime huollon tarkistuslistaa ja siinä on heti alussa mainittu, että ko. huolto on tehty QG1:n mukaisesti. Ja kun tiirailin huoltokirjan sisäkantta, niin sieltä löytyy noin 50 koodin joukosta tuo QG1. Joten se kai se on. Muuta ei siinä huoltovihkosessa ole kerrottu noista noin 50 merkkihässlingistä, kuin että kertovat jotain auton varusteista ja ominaisuuksista...

Huoltokirjassa oli sitten merkintä, että ajoturva on voimassa 02/2013 saakka. Voi perhana, oliko siinä nyt kilometritkin... taisivat ne olla jotain 50 tkm, mikä taas on mielestäni "väärin". Auton korissa kun muistaakseni on tarralappu, joka lupaa 02/2013 tai 43 tkm. Tuo on minusta se loogisempi vaihtoehto. Hiukka sekaista näköjään minun kärryni kanssa. Sen siitä saa kun menee noin häkellyttävän pienillä kilometreillä "30 tkm:n" huoltoon!!   ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

skriko

#334
Tutustuin tuossa Sciroccon huoltojen sisältöön. Ihmettelen suuresti mitä eroa on öljynvaihtohuollolla ja long life huollolla. Ensimmäisessä vaihdetaan öljyt, putsari ja ropun tiiviste. Long life huollossa on näiden lisäksi:
Akun tarkistus
Renkaiden tarkistus (urasyvyys,paineet,kuluneisuus)
Jarrut, silmämääräinen tarkistus
Jarrupalojen paksuuden silmämääräinen tarkistus
Jarrunesteen määrän tarkistus
Renkaanpaikkaussarjan tarkistus (jos on)
Nämä olivat ne erot,eiköhän tällä palstalla jokainen esim. renkaita vaihtaessaan tarkista itsekin nuo kohteet. Joten kyllä huolloksi riittää tuo longlife öljyn vaihto. Lisäksi esim. Sciroccossa tulpat 60 000, ilm.suod. 90 000. Vuosiperusteinen jarrunesteen (3v) ja raitiilmasuod. vaihto (2 v). Kaikki esim. laajemmassa määräaikaishuolloissa tehtävät tarkistukset osaa myös jokainen autoista ymmärtävä tehdä. Entisajan autoissa vaihdettiin polttoainesuodatin, vaihdelaatikon ja perän öljyt, jakohihna, jäähdytysneste, säädettiin venttiilit. Näitä minä en osannut enkä nytkään osaisi tehdä, joten huollontarve silloin oli suurempi kuin nyt.Tätä yritin tuolla selvittää, että jos ajaa uudella autolla viisi vuotta ja esim. minä ajoin 7v ja 37700 km jää huolloksi ainoastaan tuo öljyn vaihto.Tuosta jarrunesteestä ja raitisilmasuodattimen vaihdon tarpeellisuudesta voisin pitää luennon, mutta teen sen kasvot vastakkain en kirjoittamalla. 32 vuotta näin autoa huoltamalla ja huollattamalla ei koskaan ole autoon tullut vikaa tai takuukorjausta evätty huollon laiminlyönnin vuoksi. Takuun kannalta on aivan sama vaihtaako öljyt Laakkonen vai Peräkylän autohuolto. Usein Laakkosella on kokematon ammattikoulukloppi harjoittelijana ja Peräkylän autohuollossa monia vuosia autoja huoltanut, kokenut, töistään ja yrityksestään ja sen maineesta vastaava henkilö.

LS

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.03.11 - klo:18:42
minä ajoin 7v ja 37700 km

Sorry menee OT:ksi LongLife -keskustelun kannalta, mutta suhtautuminen auton huoltamiseen korreloi usein sen kanssa kuinka riippuvainen on autosta esim. töihin pääsemisen kannalta. Moni tälläkin palstalla ajaa tuon 37 tkm vuodessa ja auton hankittuaan sillä olettaa tosiaan pääsevän huoletta melko paljon pidemmälle kuin 37 tkm. Todennäköisesti noin vähäiset ajot (37 tkm ja auto vaihtoon) menisivät uudella autolla kokonaan huoltamattakin.

Referenssinä tuommoinen 60 tkm ilman öljynvaihtoja mennyt BMW...  ;)

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1281659

skriko

#336
Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 18.03.11 - klo:19:53
Sorry menee OT:ksi LongLife -keskustelun kannalta, mutta suhtautuminen auton huoltamiseen korreloi usein sen kanssa kuinka riippuvainen on autosta esim. töihin pääsemisen kannalta. Moni tälläkin palstalla ajaa tuon 37 tkm vuodessa ja auton hankittuaan sillä olettaa tosiaan pääsevän huoletta melko paljon pidemmälle kuin 37 tkm. Todennäköisesti noin vähäiset ajot (37 tkm ja auto vaihtoon) menisivät uudella autolla kokonaan huoltamattakin.

Referenssinä tuommoinen 60 tkm ilman öljynvaihtoja mennyt BMW...  ;)

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1281659


Puhut täysin asiaa. Urlaub tuolla mainitsikin, että huolto-ohjeet on tehty rahastuksen lisäksi keskivertoautoilijalle. Luin tänään jostain, että suomalaisella autolla ajetaan keskimäärin 17 700/v, joten tuo minun 7v/ 37 700 tulee keskimäärin parissa, jollain jopa vuodessa. Mutta kyllä tuo 7 vuotta sentään öljynvaihdon kaipaa, vaikka km vähän.  Taikka voihan se olla että ei kaipaisi sitäkään, mutta jotenkin sellainen tapa, että täytyy vaihtaa joka toinen vuosi. Muistan nuorempana kun öljynvaihtoväli oli 3000 ja km tuli vuodessa 25 000 sai olla 8 kertaa vuodessa vaihtamassa. Venttiilitkin piti säätää puolen vuoden välein, oli se yhtä huollossa käymistä.

Korjasin lainauksen -Karvis-

skriko

Ei nyt mennyt lainaus ihan putkeen.

kt

Tarkistelin keväisenä päivänä öljynpintaa ja ylämerkissä oli. Samalla huomasin, että trasselituposta jää pahoja haivenia öljytikkuun ja ne menee helposti tikun mukana öljytilaan. Mitähän pahaa ne olisikaan siellä tehneet? Onneksi otin pois.
Ei pitäisi itse mennä mittailemaan mitään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.03.11 - klo:14:00
Tarkistelin keväisenä päivänä öljynpintaa ja ylämerkissä oli. Samalla huomasin, että trasselituposta jää pahoja haivenia öljytikkuun ja ne menee helposti tikun mukana öljytilaan. Mitähän pahaa ne olisikaan siellä tehneet? Onneksi otin pois.
Ei pitäisi itse mennä mittailemaan mitään.
Kyllä ne vaan itse on hyvä tarkistaa. Kt, älä nyt trasselilla öljyjä kato. Käytä valkoista talouspaperia, ei nukkaa.

RSOCUstin

Aamulla kun lähdin liikenteeseen katsoin MAXI-DOt:sta paljon vielä oli huoltoon. 6000tkm tai 504pv.

Mielenkiinnosta katsoin huoltokirjasta koska oli ollut edellinen huolto 27.7.2010 ja 63683km kohdalla. Mittarissa on nyt 87710km + tuo 6000km huoltoon = 93710km tulisi huollon ajankohdaksi. 93710km - 69683km = 30027km olisi huoltoväli.

Aika tarkalle pääsee 30tkm siis. Tän hetkisillä ajoilla 2kk päästä olisi huoltoa. Koskaan en ole kyllä päässyt niin että huolto ilmaisin olisi näyttänyt alle 500pv huollon väliksi. Tuntuu kuin se olisi vaan jämähtänyt, muistaakseni kun auton ostin  lokakuussa niin luku oli joku 600pv. Kilsoja tulee sen verran että kilsat vähenee nopeemmin kuin päivät  :D

LL-huolloilla mennään siis.

Maikki

Long Life on mahtava juttu  ;D

1.4TSI Ocun öljypohja 28tkm ajettuna = eka öljyn- ja öljypumpun vaihto  :D



En ikinä ostaisi autoa joka on huollettu LL-ohjelman mukaan

RoccoScientist

Kuinkas vakavan uhan nuo töhnät muodostavat moottorille? Öljynsuodatin menee tukkoon, voitelu ei pelaa ja motti leikkaa kiinni?

Pitänee olla onnellinen, että vaihdatin ekat öljyt 10 000 km:n kohdalla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 31.03.11 - klo:13:42
Long Life on mahtava juttu  ;D

1.4TSI Ocun öljypohja 28tkm ajettuna = eka öljyn- ja öljypumpun vaihto  :D



En ikinä ostaisi autoa joka on huollettu LL-ohjelman mukaan

Kiitos kuvasta! Pistää miettimään kuinka hoitaa öljynvaihdot jatkossa, taitaa edessä olla paluu entiseen malliin öljyvaihto 2 kertaa vuodessa (vähintään), toi öljypohja näyttää suorastaan kuvottavalta!!! Nyt uuden auton mittarissa 2,5 tkm, pikapuoliin eka ö-vaihto ei vaihtoehtoja...

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 31.03.11 - klo:13:42
Long Life on mahtava juttu  ;D

1.4TSI Ocun öljypohja 28tkm ajettuna = eka öljyn- ja öljypumpun vaihto  :D

Tämä herättää vähän epäilyksiä.

Onko varmasti ensimmäinen öljynvaihto? Onko auto kuluttanut öljyä tuon 28tkm aikana ja millä öljyllä on täytetty?
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

NcP

Minkä ajan kuluessa tuo 1.4TSI:n 28tkm on ajettu?

ConD

Sattuneesta syystä käytin tänään auton väliöljynvaihdossa... edellinen LL huolto tehty 14tkm sitten, auto sanoo notta 13800 olisi seuraavaan matkaa. Nykyöljyt ovat usein sellaisenaan riittävän usein vaihdettuna puhdistavia, joten tuossa Maikin tapauksessa on jotain kyllä ihmeellistä jäänyt tekemättä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

qwe

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 31.03.11 - klo:14:15
Kuinkas vakavan uhan nuo töhnät muodostavat moottorille? Öljynsuodatin menee tukkoon, voitelu ei pelaa ja motti leikkaa kiinni?

Pitänee olla onnellinen, että vaihdatin ekat öljyt 10 000 km:n kohdalla.

Onko jokin muu kuin LL öljy parempi sitomaan itseensä kaiken tuon töhnän?
Ohipuhalluksesta tuo töhnä tuonne joutuu ja tarttuu sitten kiinni, pelkkä puolitettu öljynvaihto tuskin auttaa.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

kt

Olisko Venäjän bensa vai märkä E10?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Näyttää vähän samalta kuin silloin kun jotkut lisäaineet pääsevät reagoimaan keskenään. Olikos tuossa tehtaan alkuperäiset öljyt? Ja onko samaa tavaraa käytetty mahdollisessa öljynlisäyksessä?

Keni1

Lainaus käyttäjältä: qwe - 31.03.11 - klo:16:33Ohipuhalluksesta tuo töhnä tuonne joutuu ja tarttuu sitten kiinni, pelkkä puolitettu öljynvaihto tuskin auttaa.


Aivan, 5 tkm välein on parempi. Eka vaihto muutaman tonnin jälkeen että saa valupurseet sun muut pois LOL. Normaalisti ei ole ollut niin väliä kun auton vaihtovälit ollu tiheitä, nyt alla menopeli josta en hevin luovu joten sitä pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Aika halpa ratkasu vaihtaa öljyt useemmin jos vaihtoehtona on häiriöt koneen toiminnassa tai peräti koneen hajoaminen. LL:ää on kyllä vannotettu toimivaksi, mutta tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen ettei se niin loistoratkasu olekkaan, öljyt varmaan kestää vaihtovälin mutta entä jos toi töhnä tukkii voitelun ei siinä auta vaikka kuinka olis laatuöljyä. Onko meitä kusetettu???

vkjoki

Minusta LL-ohjelman noudattaminen on kaikin puolin kätevää. Ei valmistajien kannattaisi suositella noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliä, ellei se olisi varmasti toimiva ratkaisu. Sekä moottorien valmistustekniikka että öljyt ovat kehittyneet siinä määrin, että yhä useampi automerkki on siirtynyt noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliin. Ja hyvä niin. Mutta ilman muuta vaihdattaisin minäkin öljyt vaikkapa 10 000 km:n välein, ellen luottaisi LL-järjestelmään. Siis ilman muuta jokaisen on syytä toimia oman tunteensa mukaisesti.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tsiih

Kerro Maikki vähän lisää, hyvin vaikea uskoa tuota vain 28 tkm ajetuksi...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Maikki

auto -09. Ei ollut vienyt öljyä ja niillä öljyillä ajettu mitkä tehtaalla laitettu sisään.

Kävi ensimmäisessä LL-huollossa ja sattui inhimillinen erehdys eli kovin montaa kilometriä huollon jälkeen ei menty. Öljynsuodattimen tiiviste oli huonosti paikoillaan, imaisi tiivisteen ja öljynpaineet hävisi samantien. Kuvan karu totuus paljastui kun kone purettiin.

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 31.03.11 - klo:18:58
Minusta LL-ohjelman noudattaminen on kaikin puolin kätevää. Ei valmistajien kannattaisi suositella noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliä, ellei se olisi varmasti toimiva ratkaisu. Sekä moottorien valmistustekniikka että öljyt ovat kehittyneet siinä määrin, että yhä useampi automerkki on siirtynyt noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliin. Ja hyvä niin. Mutta ilman muuta vaihdattaisin minäkin öljyt vaikkapa 10 000 km:n välein, ellen luottaisi LL-järjestelmään. Siis ilman muuta jokaisen on syytä toimia oman tunteensa mukaisesti.

Itseasiassa tuttavani on merkkihuollossa töissä mekaanikkona ja lämpimästi suosittelee pysymään erossa LongLifesta. Kummasti niissä autoissa jotka ovat kiinteällä huoltovälillä ei ole öljysakka, huohotus yms. ongelmia  ::) LongLifen perimmäinen ajatus ei ole mikään muu kuin saada huoltokulut näyttämään ensimmäiselle omistajalle pieniltä. Yli 60tkm ajetun LL-auton omistaja maksaakin säästöt korkojen kera. Poikkeuksena tietenkin autot joilla ajetaan paljon eli käyvät vähintään 2 kertaa vuodessa LL-huollossa

Erkka

Onko näistä sakkaongelmista enemmänkin näyttöä VAG-autoissa vai onko tässä kyseessä harvinaisesta yksilöstä, jolle näin ikävästi pääsi käymään?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ram1

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 31.03.11 - klo:18:58
Minusta LL-ohjelman noudattaminen on kaikin puolin kätevää. Ei valmistajien kannattaisi suositella noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliä, ellei se olisi varmasti toimiva ratkaisu. Sekä moottorien valmistustekniikka että öljyt ovat kehittyneet siinä määrin, että yhä useampi automerkki on siirtynyt noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliin. Ja hyvä niin. Mutta ilman muuta vaihdattaisin minäkin öljyt vaikkapa 10 000 km:n välein, ellen luottaisi LL-järjestelmään. Siis ilman muuta jokaisen on syytä toimia oman tunteensa mukaisesti.
Ehkä autojen myynti kuitenkin tärkeämpää kuin muutama konerikko.Olenko nyt aivan väärässä, mutta nimenomaan LL-öljyissä ei ole niin paljon puhdistavia vaikutuksia kuin normi täys-syntetttisissä.Minkä takia niitä niitä forte käsittelyjäkin tehdään.Tuo Vagien käyttämä systeemi esim: autolehtien testeissä pudottaa huoltohintoja, vaikka todellisuus voi olla toista.Olen edelleen sitä mieltä, että normiöljyt, ja 15 välein.Isompi huolto 30 välein.Olisi paljon helpompaa ja kustannukset ei juurikaan nousisi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 31.03.11 - klo:18:58
Minusta LL-ohjelman noudattaminen on kaikin puolin kätevää.

Tosi kätevältä vaikuttaa, kun lukee Vagginepalstoilla käytyä spekulointia LL-kysymysten ympärillä.  ::) Jos huoltoväli olisi kiinteästi vaikkapa 20 tkm tai 1 vuosi, niin olisihan täälläkin paljon vähemmän jutunjuurta ruodittavaksi.


Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 31.03.11 - klo:18:58Ei valmistajien kannattaisi suositella noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliä, ellei se olisi varmasti toimiva ratkaisu.

Turha luulla, että valmistajalle päällimmäisenä tavoitteena olisi moottorin pitkäikäisyys ja halvat korjauskulut 100+ ajettuna.

Ei varmasti, kun paljon tärkeämpää on huoltojen sitominen merkkiliikkeisiin ja uuden auton ostajalle halvalta näyttävät huolokulut.


Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 31.03.11 - klo:18:58
Sekä moottorien valmistustekniikka että öljyt ovat kehittyneet siinä määrin, että yhä useampi automerkki on siirtynyt noin 30 000 km:n öljynvaihtoväliin. Ja hyvä niin.

Moottorit ja öljyt ovat toki kehittyneet, mutta ilmankosteus ja sen kondensoituminen erityisesti pätkäajossa ei ole muuttunut miksikään.

Markku

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 31.03.11 - klo:21:52
LongLifen perimmäinen ajatus ei ole mikään muu kuin saada huoltokulut näyttämään ensimmäiselle omistajalle pieniltä. Yli 60tkm ajetun LL-auton omistaja maksaakin säästöt korkojen kera. Poikkeuksena tietenkin autot joilla ajetaan paljon eli käyvät vähintään 2 kertaa vuodessa LL-huollossa

Tuo meidän vanhempi Ocu on kai sitten poikkeus toiseen suuntaan.  Siinä on vielä pitkä huoltoväli, max 50 tkm. Ihan siihen ei ole päästy vaan meillä väliksi on tullut keskimäärin 44 tkm. Kun ajoa on n. 25 tkm /vuosi niin auto käy huollossa melkein parin vuoden välein. Öljynä on jotain Castrolia, mitä Miettisellä sinne laittavat. Huollossa laittavat myös Forte-aineen sekaan.
Nyt 267 tkm ajettuna se pelaa hyvin. Öljyä kuluu se litran lisäyspurkki huoltovälillä, dieseliä menee tankkaus.com:in mukaan 4,86 l/100 km.
En näe syytä vaihtaa toisenlaiseen huolto-ohjelmaan.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 31.03.11 - klo:21:57
Olen edelleen sitä mieltä, että normiöljyt, ja 15 välein.Isompi huolto 30 välein.Olisi paljon helpompaa ja kustannukset ei juurikaan nousisi.

Samma mieltä, sopii varsin hyvin näin 20 tkm vuodessa ajavalle, oikeastaan hyppäsin tuohon kelkkaan viime syksynä 42 tkm ajetun auton ostettuani. Forte'hoitokin' oli mielessä mutta juurikin tuo normioöjyjen pesevämpi ominaisuus mielessä jätin sen tekemättä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

vasara

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 31.03.11 - klo:21:57
Onko näistä sakkaongelmista enemmänkin näyttöä VAG-autoissa vai onko tässä kyseessä harvinaisesta yksilöstä, jolle näin ikävästi pääsi käymään?
Emännän vähillä ajoilla olleessa Fabiassa meni öljysihti tukkoon. Öljynvaihtoväli oli joku 15000km & 2 vuotta ja parhaita öljyjä käytetty. Siitä viisastuneena nyt vaihdetaan kerran vuodessa. Samoin olen tehnyt aina omiin autoihin vaikka kilsoja tulee nykyään vain 15tkm / vuosi. Longlifen mukaan sitten muu huoltotouhu. Aika marginaalisista kustannuksista kuitenkin puhutaan.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy