Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet

Aloittaja Sombrero, 25.02.20 - klo:18:08

« edellinen - seuraava »

Sombrero

Autona Seat Leon 1.4 tsi act moottorilla, jossa valmistajan laatuluokitus käytettävän öljyn suhteen on vw504.00 / vw507.00 . Varasin autolle huoltoajan paikallisessa merkkihuollossa ja sieltä mukaan saamassani työtilauksessa oli mainittu käytettäväksi öljyksi mobil 1 esp 0w- 20 öljy, jolla on laatuluokituksena vw508.00 / vw509.00 https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-esp-x2-0w-20/
Auton huoltoon viedessäni huomautin tästä ja pyysin laittamaan mobil esp 5w - 30 öljyä jota aiemminkin on laitettu ja tähän kyllä suostuttiinkin. Eihän se ”väärä” öljy olisi varmaankaan konetta hajottanu mutta olisiko pitemmässä juoksussa ollut hyväksi koneelle? Mielestäni aika erikoista toimintaa valtuutetulta merkkihuollolta vai mitä mieltä muut on asiasta?

tsi1490

"Mobil 1 ESP x2 0W20 on suunniteltu edistämään erinomaista suorituskykyä ja suojaa yhdessä entistä paremman polttoainetalouden kanssa. Sopiva bensiini- ja dieselmoottoreille, kattaen seuraavat hyväksynnät: VW Standard VW 508 00 / 509 00 , Mercedes Benz MB-Approval 229.71, Porsche (C20).

Mobil 1 ESP x2 0W-20:a saa käyttää vain ajoneuvoissa, joihin se on hyväksytty käyttöön. Se ei ole taaksepäin yhteensopiva vanhempien autonmoottoreiden kanssa"

Sombrero

#2
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.02.20 - klo:18:32
"Mobil 1 ESP x2 0W20 on suunniteltu edistämään erinomaista suorituskykyä ja suojaa yhdessä entistä paremman polttoainetalouden kanssa. Sopiva bensiini- ja dieselmoottoreille, kattaen seuraavat hyväksynnät: VW Standard VW 508 00 / 509 00 , Mercedes Benz MB-Approval 229.71, Porsche (C20).

Mobil 1 ESP x2 0W-20:a saa käyttää vain ajoneuvoissa, joihin se on hyväksytty käyttöön. Se ei ole taaksepäin yhteensopiva vanhempien autonmoottoreiden kanssa"

En vaan osannut sitä selkeesti ilmaista, mutta juuri tämä minulla tässä pointtina olikin. Siksi mielestäni erikoista ja vastuutonta toimintaa merkkihuollolta,mitä mieltä olette? Onko muilla vastaavia kokemuksia vai eikö kukaan ole sattununut kiinnittämään huomiota asiaan?

a_jaba

Asiahan voi olla niinkin päin, että tehdas ilmoittaa näiden pari vuotta vanhojen moottorien olevan yhteensopivia uudemman 508/509 öljyn kanssa vaikka uusi öljy ei ole suoraan vanhaa 504/507 öljyä korvaava tuote.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.02.20 - klo:19:19
Asiahan voi olla niinkin päin, että tehdas ilmoittaa näiden pari vuotta vanhojen moottorien olevan yhteensopivia uudemman 508/509 öljyn kanssa vaikka uusi öljy ei ole suoraan vanhaa 504/507 öljyä korvaava tuote.

Totta, voihan se asia näinkin olla, mutta ei huoltoneuvoja ainakaan tälläsestä mitään maininnut.

Bisti

Otetaanpas osaa tähänkin keskusteluun kun tuli itselle nyt vastaan. Eli käytin Caddyn (1.4TSI -19) huollossa ja vein omat öljyt mukana (Mobil ESP 5w-30). Sama toimintatapa on ollut nyt 6 auton kanssa ja aina ne on longlife huoltoihin kelvanneet (vaikka olenkin vaihdattanut niitä 15tkm välein). No, nytpä huollossa sanottiin että ko. öljy kyllä käy autoon, mutta silloin pitää mennä kiinteillä 15tkm vaihdoilla. Longlife öljyksi olisi pitänyt olla sitä 508 0w-20 öljyä.

Eipä siinä, varmaan nuo speksit sieltä manuaalista löytyisi jos olisi vain katsonut mutta se mikä itseä nyt hämmästyttää ja kummastuttaa on, että mikä tuossa -19 vuoden TSI koneessa nyt sitten on niin erilaista verrattuna vaikka toiseen kulkineeseeni (Seat leon 1.4 ACT -16), jossa tuo 5w-30 kelpaa pitkälle longlife välille vallan mainiosti. Onko näissä moottoreissa jotain sitten oleellisesti muuttunut vai onko tämä nyt vain jotain päästö/polttoainekulutus -sumutusta, e.g. pistetään lirummat öljyt jotta voidaan sanoa auton kuluttavan vähemmän ja siten myös päästöjen olevan pienemmät?

Kumpi sitten on moottorin kestävyyden kannalta parempi, lyhyt väli 507:lla vai pitkä 508:lle, onko vielä kenelläkään niin paljoa kokemusta asiasta?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

b1mpo

Itse käytän sitä ensisijaista öljyä, vaikka puolittaisin vaihtovälin. Tässä tapauksessa ajaisin sillä 0w20, vaikka ajaisin öljyllä 15tkm. Monet on asiasta eri mieltä ja saavatkin olla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Oikeat öljyt oikeisiin koneisiin. Moottorin rakenne ja käyttöolosuhteet ratkaisevat käytettävän öljyn laadun.

1.4 TSI ja uudempi 1,5 ovat eri moottoreita, mm. käyntivälysten, laakerimateriaalien ja öljypumpun osalta. Näissä moottoreissa on myös voiteluöljyille eri normitukset.
Golfkärry Mk 7.5

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 22.04.20 - klo:14:12
Oikeat öljyt oikeisiin koneisiin. Moottorin rakenne ja käyttöolosuhteet ratkaisevat käytettävän öljyn laadun.

1.4 TSI ja uudempi 1,5 ovat eri moottoreita, mm. käyntivälysten, laakerimateriaalien ja öljypumpun osalta. Näissä moottoreissa on myös voiteluöljyille eri normitukset.

En tiedä onko noissa 1.5 TSI koneissa annettu kiinteille väleille tuo 504/507 luokitus, mutta siis ainakin tässä minun Caddyn 1.4 TSI moottorissa näin oli, eli kiinteä 15tkm 504/507, longlife 508. Mitä sille 504/507 öljylle tapahtuu pidemmällä välillä näissä "uusissa" 1.4 koneissa kun sitä ei tapahdu noissa "vanhemmissa" 1.4 koneissa? Sinänsä asialla ei suurta merkitystä ole koska joka tapauksessa vaihdatan öljyt kiinteällä välillä ja öljy on valmistajan sille antaman luokituksen mukaista, mutta aina sitä voi pohtia niitä mekanismeja mitkä on taustalla noihin luokituksiin
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

fixed

Maahantuojalta kysyttynä myös "vanhempaan" 2016 1.4 tsi koneessa voi käyttää 508 eli 0W-20 luokituksen öljyä. Tämä siis ainakin Skodan osalta. Itsekkin luulin, että 508 öljyt tuli vasta 1.5 tsi:n myötä, mutta 2017 alkuvuoden Octavian ohjekirja tuntee jo 508 öljyn vaikka 1.5 tsi:tä ei silloin vielä tuntenutkaan.

Bisti

Tämähän se tässä tekeekin asiasta niin hullunkurisen: vanhemmissa "pitää käyttää" 504/507, mutta "voi käyttää" 508/509 öljyä. Uudemmissa taas asia on juuri päinvastoin, eli "pitää käyttää" 508/509, mutta "voi käyttää" 504/507. Ota nyt sitten selvää  ???
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: fixed - 22.04.20 - klo:15:11
Maahantuojalta kysyttynä myös "vanhempaan" 2016 1.4 tsi koneessa voi käyttää 508 eli 0W-20 luokituksen öljyä. Tämä siis ainakin Skodan osalta. Itsekkin luulin, että 508 öljyt tuli vasta 1.5 tsi:n myötä, mutta 2017 alkuvuoden Octavian ohjekirja tuntee jo 508 öljyn vaikka 1.5 tsi:tä ei silloin vielä tuntenutkaan.
Öljyn kehittyminen, erityisesti viskositeetti-indeksin (VI) osalta on ratkaissut paljon. VI on öljyn lämpöriippuvan juoksevuuden "kulmakerroin"; korkea VI tarkoittaa mahdollisimman "vakiona" pysyvää juoksevuutta lämpötilasta riippumatta ( määritettyjen rajalämpötilojen puitteissa ).
Golfkärry Mk 7.5

Bisti

No tämäpäs nyt meni mielenkiintoiseksi. Tarkistin asian auton ohjekirjasta ja siellä ei kyllä puhuta puolta sanaakaan mistään 508 luokituksesta, ainoastaan 504 ja se ilmoitetaan nimenomaan joustavalle huoltovälille  :o

Toki tässä saattaa vaikuttaa myös se että ohjekirja on painos 7/2018 ja se tuntee vain 92kW version 1.4TSIstä, auto taas on mallia 2019 ja 96kW (ostettu 12/2018).



Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Jonde

0w-20 on uusiin bpf koneisiin, missä pitää olla sama vähäinen tuhkamäärä kuten diisselin öljyissä.
Sitten uudet koneet on suunniteltu toimimaan tällä ohkaisella öljyllä kun uusia tekniikoita ja pinnoitteita tullut käyttöön.

"Vanhaan" koneeseen en laittaisi näitä uusia, vaan pidättäytyisin siinä luokituksessa joka on jotain 500-507 välistä riippuen koneesta.
Eräällä toisellakin merkillä siirryttiin näihin liruihin ja sielläkin vanhemmat autot käyttävät edelleen valmistusajan mukaisa öljyä.

klongswagen

Seat huolto nyt väitti että 1.0 tsi öljyvaatimus olisi muuttunut. Vaatimus oli ennen VW 508, mutta nyt ei enää sitä saisi laittaa?? Nyt pitää kuulemma olla VW 504 5W-30 ESP öljyä. Huolto-ohjelma vaatii kuulemma nyt sitä. Mutta epäselvältä tilanteelta kyllä vaikutti ja epätietoisuutta oli ilmassa. Oletteko kuulleet tästä muutoksesta ja mitä öljyä nyt pitää oikeasti käyttää? Huolto laitto koneeseen nuo 504 öljyt...

iluap

#15
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.

Erkka

Tänään tiedustelin K-Caaran huollon asiakaspalvelusta, mitä öljyä uusissa VAG-moottoreissa tulisi käyttää. Huollon vastaus SAE 0W-20 öljyä.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

klongswagen

Lainaus käyttäjältä: iluap - 19.05.20 - klo:11:49
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.

Tämän Seat Leon 1.0 tsi:n huoltokirja sanoo juuri noin, eli 508 ja 504 öljyä voisi käyttää. Ensimmäisessä öljynvaihdossa merkkihuolto laittoi 0W-20 508.00/509.00 öljyä, mutta nyt toisessa huollossa sanoivat että huolto-ohjelmaan on tullut tuore päivitys, jonka mukaan tuota 508 öljyä ei enää laiteta/hyväksytä, vaan tulee käyttää VW 504.00 SAE 5W-30 ESP -öljyä. Ohessa kuva tuoreesta laskusta.

Tämä oli minusta kyllä uusi ja hämmentävä tieto, ja epätietoisuutta tuntui olevan ilmassa tämän uuden huolto-ohjelmamuutoksen vuoksi..


Erkka

Tätä VW 504.00 SAE 5W-30 ESP öljyä laitettiin VAG-autoihin aiempiin moottorimalleihin, kuten VW Golf VII vm. -04 autooni.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Bisti

Oma intuitioni sanoo tässä asiassa täysin samaa, eli taas uusi "päästöhuijaus" jolla keinotekoisesti saadaan päästöt pienemmäksi jonkun muun asian kustannuksella. Aika näyttää onko tuo "lirumpi" öljy sitten huonommin voitelevaa ja tapahtuuko tätä käyttävissä autoissa enemmän kulumista moottorissa. Foliohattu päähän ja 504:ää koneeseen  8)

Lainaus käyttäjältä: iluap - 19.05.20 - klo:11:49
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: klongswagen - 19.05.20 - klo:11:09
Seat huolto nyt väitti että 1.0 tsi öljyvaatimus olisi muuttunut. Vaatimus oli ennen VW 508, mutta nyt ei enää sitä saisi laittaa?? Nyt pitää kuulemma olla VW 504 5W-30 ESP öljyä. Huolto-ohjelma vaatii kuulemma nyt sitä. Mutta epäselvältä tilanteelta kyllä vaikutti ja epätietoisuutta oli ilmassa. Oletteko kuulleet tästä muutoksesta ja mitä öljyä nyt pitää oikeasti käyttää? Huolto laitto koneeseen nuo 504 öljyt...
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Bisti

Sotketaan vähän lisää soppaa kun löysin jotain netin syövereistä Caddyn korjaamomanuaalin, kyllä tuossa nyt aika selkeästi on nuo speksit.




Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:22
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.

Lähihistoriassa on käytetty myös vielä jäykempiä öljyjä ilman että moottorit räjähtävät talvikäytössä. Ja ennen vanhaanhan oli niitä kunnon talvia..  :D

Itse melkein näkisin asian toisinpäin eli 0W-20 sujahtaa määnänrenkaiden ja öljyrenkaan ohi palotilaan herkemmin kuin "jäykempi" 5W-30. Tämä öljynpoltto on kuitenkin ollut VAG moottoreiden perisynti vuosikausia niin parempi kun sitä ei lisätä entisestään.

PS. Jos talvi ja kylmäkäynnistykset pelottaa niin nykyäänhän tuota 504/507 luokitettua öljyä saa myös 0W-30 viskositeetilla ainakin Shell merkkisenä ja jopa VAG orginaali öljynä. Luulisi sen olevan kylmäominaisuuksiltaan lähellä tuota 0W-20 öljyä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 19.05.20 - klo:14:27
Sotketaan vähän lisää soppaa kun löysin jotain netin syövereistä Caddyn korjaamomanuaalin, kyllä tuossa nyt aika selkeästi on nuo speksit.





Minulla vastaavat tiedot Passatista, ovat siis screenshotteja PDF tiedostosta niin siksi katkeaa tolleen tyhmästi..




Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

klongswagen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:22
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.

VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.05.20 - klo:14:33
Lähihistoriassa on käytetty myös vielä jäykempiä öljyjä ilman että moottorit räjähtävät talvikäytössä. Ja ennen vanhaanhan oli niitä kunnon talvia..  :D

Itse melkein näkisin asian toisinpäin eli 0W-20 sujahtaa määnänrenkaiden ja öljyrenkaan ohi palotilaan herkemmin kuin "jäykempi" 5W-30. Tämä öljynpoltto on kuitenkin ollut VAG moottoreiden perisynti vuosikausia niin parempi kun sitä ei lisätä entisestään.

PS. Jos talvi ja kylmäkäynnistykset pelottaa niin nykyäänhän tuota 504/507 luokitettua öljyä saa myös 0W-30 viskositeetilla ainakin Shell merkkisenä ja jopa VAG orginaali öljynä. Luulisi sen olevan kylmäominaisuuksiltaan lähellä tuota 0W-20 öljyä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L
Jos männänrenkaat ei putsaannu ja pysy siksi tiiviinä? Paksumpi öljy ei siis toimi. Pinnoitteiden takia ohuempi öljy voi toimiakin paremmin, kuten suunniteltu. Itellä tuota litkua ei oo sen kummemmin mihinkään kadonnut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Eikai noilla eri viskositeeteilla ole sen isompaa merkitystä. Suzukissa oli suositus myös 0w-20 öljy. Merkkiliike laittoi aina 5w-40 öljyjä vuosihuollossa. BensanKulutus toki nousi noin 0.4 litraa sadalle mutta ei muuta ongelmaa ollut.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.05.20 - klo:15:39
Eikai noilla eri viskositeeteilla ole sen isompaa merkitystä. Suzukissa oli suositus myös 0w-20 öljy. Merkkiliike laittoi aina 5w-40 öljyjä vuosihuollossa. BensanKulutus toki nousi noin 0.4 litraa sadalle mutta ei muuta ongelmaa ollut.
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:15:16
Jos männänrenkaat ei putsaannu ja pysy siksi tiiviinä? Paksumpi öljy ei siis toimi. Pinnoitteiden takia ohuempi öljy voi toimiakin paremmin, kuten suunniteltu. Itellä tuota litkua ei oo sen kummemmin mihinkään kadonnut.

En nyt tarkoittanut sitä tiettyjen EA888 mootorien todellista öljynsyönti vikaa vaan ihan yleisesti näissä VAG moottoreissa ainakin koko 2000 luvun ollutta "normaalia" öljyn kulutusta, eli siis sitä kun tarvii lisätä esim. 1 litra huoltovälillä. Tämä öljynkulutus siis omasta puolesta ihan hyväksyttävää vaikka ei niin yleistä muilla merkeillä. Jos tuollaiseen "normaalisti" öljyä kuluttavaan vaihtaa notkeammat öljyt niin melko varmasti öljyn kukutus ei ainakaan vähene.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.05.20 - klo:16:51
En nyt tarkoittanut sitä tiettyjen EA888 mootorien todellista öljynsyönti vikaa vaan ihan yleisesti näissä VAG moottoreissa ainakin koko 2000 luvun ollutta "normaalia" öljyn kulutusta, eli siis sitä kun tarvii lisätä esim. 1 litra huoltovälillä. Tämä öljynkulutus siis omasta puolesta ihan hyväksyttävää vaikka ei niin yleistä muilla merkeillä. Jos tuollaiseen "normaalisti" öljyä kuluttavaan vaihtaa notkeammat öljyt niin melko varmasti öljyn kukutus ei ainakaan vähene.
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy