Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - fixed

#1
Sattui silmään, ettei uutta akkua ole aikanaan koodattu. Ei todennäköisesti vaikuta pumppuvikaan, mutta kyllä se uusi akku olisi hyvä koodata.

https://www.youtube.com/watch?v=qnd9Ik_WtG8&t=71s
#2
Ei sillä tosiaan renkaita "kohtuudella" suurentamalla kuusivaihteisen etuja saavuta, mutta saattaa sillä olla saavutettavissa kohtuullista ajomukavuuden nostoa tieajoon (koneen kierrokset hieman laskee, saattaa muuttaa äänimaailmaa sopivasti inhimillisempään suuntaa, rengasäänet todennäköisesti hieman pienemmät, yleinen ajomukavuus paranee ja kaupantekijäiseksi maavaraa hieman enemmän). Ton ikäiset viisivaihteiset on yleensä niin lyhkäseksi välitettyjä, että ongelmia hitaanajon ominaisuuksiin tuskin tulee, ehkä jossakin vaununvedossa raskaammilla kuormilla, jos sitä harrastaa.
Jos lähtee siihen kuusivaihteisen vaihdelaatikon vaihtoon, niin on siinä sen verta selvitettävää/jumppaa/hintaa, että mahtaako olla järkevää ton ikäiseen? Ellei pysty itse tekemään kaikkia töitä ja sopivan hintainen ehjä vaihteisto sattuu kohdalleen.
Selvitettävää: Mikä 6V vaihteisto sopii? Ehkä 1.6 fsi:n tai pitempi välitteinen 5V vaihteisto (yleensä diesel). Siinä saattaa todellakin tulla se alempien vaihteiden liian pitkät välitykset haitaksi, Sopiiko vanhasta vaihteen siirto? laatikon kannakkeet, vetoakselien sopivuus vaihteiston vetolaippoihin? Sopiiko vanha kytkin/vauhtipyörä? ja varmasti muutama muu pienempi juttu. Varmasti siihen sen 6V vaihteiston saa, mutta mihin hintaan?
Itse juurikin laitan, kunhan tämä talvi oikeasti antautuu, niin rouvan Seattiin 1.0 tsi 186/60/15 tilalle 185/65/15 kesärenkaat, kun sattuu vielä olemaan vanhojen renkaiden uusiminen ajankohtaista. Olen vuosien saatossa aika moneen talouden autoon vaihtanut hieman korkeampia renkaita, ja aina on menneet tähän asti parempaan suuntaan.
#3
Vai laittaisko vähän korkeammat renkaat?
#4
Kannattaa katsoa autosta olevasta suodattimesta varaosanumero, jos näkee. Niitä on sitten kahta erilaista identtisillä mitoilla. Toinen on 6.6 bar ja toinen 4 bar sisäisellä paineensäätimellä.
https://www.autonvaraosat24.fi/knecht/7302499
https://www.autonvaraosat24.fi/knecht/7302505
#5
Mahtoko viallinen suodatin olla mitä merkkiä?
#6
Huoltaminen / Vs: Varaosat maailmalta
03.03.24 - klo:16:34
Viimeaikoina tilaillut ihan kotisuomesta PP Marketista n. samoilla hinnoilla mitä euroopan hinnat. Viimeinen tilaus lauantai ilta ja postipate kantoi torstai aamuna kotiovelle. Jääpähän edes joku euro kiertämään kotisuomeenkin ;D
#7
Jälkikasvun Octavian virtalukko alkoi olla, niin jäykkä, että alkoi tuntumaan, että avain katkeaa, jos ei jotain keksi. Laitoin WD40:stä muutaman suihkauksen ja paineilmaa perään. Kyllä se ainakin herkistyi ja nykyään toimii mukisematta.
#8
Mitähän se öljypiste on reilulla litralla vaihdellut? Vaihteistossa kahdet öljyt: Mecatroniikassa n,litra ja "varsinaiset" vaihteistoöljyt n1.7litraa.

Tuossa nyt yhdenlainen öljynläträys malliksi
https://www.youtube.com/watch?v=iZ2RxYKzxss
#9
Eiköhän tosta hahmotu minkälainen homma  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=MgwRtCYPQF4
#10
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
01.02.24 - klo:12:38
1.5 tsi tuli jo kolmoskoppasessa faselift Octaviassa ja niitä löytyy jo jonkin verran 200 tkm ajettuinakin. Ei ole viidakkorumpu huudellut, että olisi 1.5 tsi-koneissa öljynsyöntiongelmia isommin ollut. Riittävän usein öljynvaihto, niin mitään öljytilan pesuja tarvita ensimmäiseen kymmeneen vuoteen/200tkm. Kerran vuodessa, kun vaihtaa öljyt koneeseen, vaikka ajetaan kuinka vähän, niin pysyy kone puhtaana.
#11
Melkein kaikissa klonkswageneissa perusrakenne samankaltainen, ei nyt täsmälleen yksi yhteen, mutta perusongelman näkee kyseisestä videosta. ;D
#12
Ettei nyt vaan ole klonkswagenien tyyppivikaa vanhemmiten ja pyyhkijöiden mekanismi menee jäykäksi. Nivelien rasvaus saattaa auttaa tai sitten menee mekanismi uusiksi. Rasvauksesta nyt ei ainakaan haittaa ole vaikkei vika mekanismissa olisikaan.

https://www.youtube.com/watch?v=bFkm07mQJ8k
#13
Eipä taida MAF:ia löytyä ollenkaan, vaan on MAP ohjattu.

https://www.youtube.com/watch?v=DOQ0sk7QCpc
#14
Onko bensasuodatinta koskaan vaihdettu? Se kun ei nykyään taida kuulua huoltokohteisiin. En mene sanomaan, että vaikuttaisi juuri tähän vikaan välttämättä, mutta ei siitä ainakaan haittaa vaihdosta ole, jos bensasuodatin on alkuperäinen. On tässä vuosien aikana yllättäviä vikoja korjaantunut, näiden "ikuisosien" vaihdolla. Itse tullut siihen tulokseen, että kun sormi menee suuhun jonkun omituisen ongelman takia eikä meinaa selvitä, niin kaikki yksinkertaiset/halvat kohteet ensin suljen pois ennen isoja/kalliita korjauksia.
#15
Perinteisesti, vikakoodit lukuun ja jos ei sieltä mitään osviittaa saa mahdollisesta vian aiheuttajasta, niin aloittaisin heittämällä champpionit kuikkaan ja NGK:t tilalle.

https://www.motonet.fi/tuote/ngk-pker7a8egs-sytytystulppa?product=11-00095

Jos ei muutosta, niin sitten lisätutkimuksia/toimenpiteitä.
#16
Riippuu ja roikkuu. Vesipumpussa kaksi termostaattia. Sisällä yksi ja ulkopuolella yksi. Termostaateja saa ainakin tarvikkeena. Ulkopuolinen vaihdettavissa kohtuu helpolla, mutta sisempi vaatii vähän askartelua. Jos vesipumpun/vesupumpunhihnan vaihto alkaa olemaan lähellä ajankohtaa, niin saattaa olla hyvä vaihtaa suosiolla koko pumppu termostaatteineen.

Samanlainen rakenne taitaa olla pikkukoneisessa Audissa kuin Skodassakin.
https://skoda.7zap.com/en/cz/octavia/oct/2016-753/1/121-121003/
#17
Eihän tuo ole edes kallis työkalu, jos oikeasti töitä tekee. Kysäseppä kamiteciltä. Pitäisi pystyä tuohonkin koneeseen jakohihnan vaihtamaan.

https://www.kamitec.net/yritysesittely.php
#18
Videolla mk2 Golf ja vähän muutakin puuhastelua siinä tehdään, mutta saa siitä melko hyvän kuvan miten homma etenee. Vesipumppu on erillään jakopäästä omalla kiilahihnalla ja hammashihnan kiristys omalla kiristäjällä. Ei taida tolla lohkolla olla enää mitään tekemistä tsi-koneiden kanssa. Kannatta ennen kun purkaa jakopäätä, niin tarkastaa jakomerkit omasta koneesta, niitä kun on ollut eri aikoina vähän poikkeavia merkkejä.

https://www.youtube.com/watch?v=YdFsmfoF4gI

#19
Ottaisin alkuperäislaatuisen. Meyle on yleisesti ottaen samaa kuralaatua esim. Topran/Mapco/Ridex ym. osaston kanssa mitkä itse jätän suosiolla väliin. ;D
#20
Ajaessa kaarto oikeaan, ja jos ääni voimistuu on vasemman puolen laakeri äänen lähde ja vastaavasti jos kaarto vasemmalle ja ääni voimistuu, niin äänen lähde oikean puolen laakeri. Tosin, aina ei toimi näin, mutta alustavasti voi kokeilla. Joskus oli quattro mallisesta Audista vasen etulaakeri rikki ja kaartamiset ei ääntä muuttaneet, mutta keula ylös ja vaihde vapaalla pyörää pyörittäen huomasi selvästi viallisen laakerin. Ei siinä kardaanit tai vetoakselit aiheuttaneet ongelmia diagnosoinnissa, riittävästi pyörä pyöri jotta huomasi missä vika oli.
#22
Tuolta saattais kannattaa kysellä myös.

https://www.vantaanerikoisauto.net/
#23
Edelleen, kysäse tarjous kytkinkaupasta, niin näet mitä tarjotaan.
Ja huomioisin myös tämän.

Kytkinkaupan sopivuustakuu
Tuhansien toimitettujen tilausten määrään suhteutettuna on oikeiden osien toimittamisen todennäköisyysprosenttimme 99,999%.
Jos toimittamamme osat eivät kuitenkaan olisi sopivat (olet saanut väärän osan esimerkiksi osavalmistajan pakkausvirheestä johtuen), toimitamme tilalle oikean osan, ja vastaamme tarvittaessa jo asennetun osan vaihtamisesta aiheutuvista suorista kustannuksista, kuten vaihtotyöstä ja väärän osan palautuksesta.
Kytkinkauppa vastaa toimittamiensa osien sopivuudesta seuraavin ehdoin:

- autoon, johon olemme toimittaneet osat, on sama tai saman osanumeron mukainen moottori, kuin mitä siihen on tehtaalla valmistuksen yhteydessä asennettu
- autoon, johon olemme toimittaneet osat, on sama tai saman osanumeron mukainen vaihteisto, kuin mitä siihen on tehtaalla valmistuksen yhteydessä asennettu
- meille on toimitettu tarjouspyynnön tai tilauksen yhteydessä auton rekisteritunnus, jonka valmistenumerolla saatujen tietojen perusteella olemme valinneet autoon oikeat osat
- auton moottori-vaihteistoyhdistelmää ei ole auton valmistuksen jälkeen muutettu
- jos on syytä epäillä toimittamamme osan sopivuutta, on asiakkaan otettava viipymättä yhteys kytkinkauppa.fi asiakaspalveluun, ennen kuin uusia korvaavia osia tilataan, tai toimittamiamme osia yritetään asentaa, tai asennusta korjata.
#24
Tuota joskus käyttänyt ja hyvin on homma toiminut.

https://www.kytkinkauppa.fi/
#25
Tutkisin kujettajan oven ja korin välisen johtonipun. Tietysti esim. VCDS tai muulla laadukkaalla laitteella vikakooditkin olisi hyvä selvittää, löytyykö mitään ongelmaa valaisevaa.
#26
Onko auto käsinveivattavilla ikkunoilla? Vai sähkölaseilla? Jos sähkölaseilla, niin silloinhan siinä pitäisi olla kuskinoven paneelissa lasien katkaisijat ja etummaisena samassa paneelissa keskuslukituksen katkaisija.
https://www.aliexpress.com/i/32860208260.html
#28
Paljonko oli vaihtoon menneillä tulpilla ajettu?
#29
https://www.youtube.com/watch?v=BT1aCKDpRBE

Tämä vastaa paremmin todellisuutta, vaikka kyseessä Golf 7. Vasemmalta ja oikealta ajettavat poikkevat hieman toisistaan, kuten videoita vertailemalla selviää.
#30
Moottori ja voimansiirto / Vs: Öljytikku
26.02.23 - klo:12:39
Ei se nyt niin huono vaihtoehto ole jos sen öljymäärän ihan manuaalisestikkin joskus toteaa, tietäen konsernin elektroniikan kyvykkyyden. Taitaa olla vieläkin ohjekirjan ohjeissa tarkastaa öljytaso säännöllisin väliajoin, että niin hyvin konserni itsekkin luottaa omiin taitoihinsa elektronisissa laitteissa. Tosin se tarkastus on nykyisistä mittatikuista useissa tapauksissa melkoista arvontaa. Nyky insinöörit melkoista porukkaa, kun ovat osanneet tehdä öljynmittatikustakin enemmän tai vähemmän epäkelvon.  ;D
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy