Octavian "melu" eri versioissa

Aloittaja skiman, 13.10.10 - klo:09:39

« edellinen - seuraava »

skiman

Eli kysymys kuuluu, onko octavain eri versioiden (diesel) välillä eroa sisämelussa?
Mietin siis, että onko eroa että ambienten, greenlinen tai elegancen välillä, eroa siis melum osalta?

Joskus on kuullut puhuttavan että paremmissa mallesissa on parempi äänieristys..



mol

Tieteellisesti tutkittua dataa ei minulla ole esittää mutta ainakin korvakuulolta oma -06 Octaviani (Ambiente) oli jonkin verran meluisampi kuin kaverin -06 (Elegance). Moottorit olivat molemmissa 2.0tdi:t. Ei tuo Ambientekään sietämätön ollut mutta kuten sanoin, Elegance oli hiljaisempi (ei toki äänetön sekään).

skiman

Ja nykyinen tähtikeula on sitten kuin sammiossa istuisi skodaa verrattuna??

mol

No onhan se hiljaisempi juu. Ei kuitenkaan hirmuista eroa tuohon edelliseen (vanhakoppaiseen Superbiin) verrattuna joka myös oli aika hiljainen auto.

pomo

Minusta tuossa viimeisimmässä Faceliftissä on äänieristys parantunut huomattavasti. Olen ajanut töissä aiemmilla malleilla ja tuo oma 225/45/17  sportcontacteilla on hiljaisempi kuin aiemmat mallit 195/65/15 merkkirenkailla. Auto on ambiente.

tarzi

Näin on sanottu mullekkin että mun Facelift on hiljasempi ku ei facelift malli. Liekkö totta...
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

msvahn

Erään myyjän mukaan ei äänieristyksessä olisi eroa varustetasojen välillä. Tiedä sitten..

Tiestysti esim. erilaiset pintamateriaalit voi vaikuttaa tuohon äänimaailmaan.
Dieseleissä luulisi mm. "tulipellin" eristys olevan parempi bensaan nähden.

Itsekin kuvittelen FL-mallin olevan hiukan hiljaisempi, mutta talvirenkailla ei taas yhtään tunnu siltä. :-D
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 29.10.10 - klo:15:59
Joskus tänne kirjoitin koeajon jälkeen...

"Koeajoin muuten huvikseni peräkkäin TDI Elegancen (1,6) ja TSI (1,4) Ambienten, ja juuri tässä järjestyksessä.
Heti ensi metreillä ensimmäinen ajatus oli että jälkimmäisessä rengasmelu oli paljon kovempi.
Ja autoissa oli täsmälleen samanlaiset renkaat alla, merkki, malli ja koko."
Johtuisiko siitä että TDI:n hiukan kovempi moottoriääni peittää alleen TDI:n rengasääniä?
Muuta eroa autojen äänieristyksessä ei ole kuin konepellin lämpö/äänieriste TDI:ssä!

audioman

Voi johtua myös moottorin massasta. Rengasmelussa kysymys on suurelta osin siitä, että tiemelu välittyy alustan ja jousituksen kautta auton runkoon ja koriin. Jousitetun massan kasvattaminen voi pienentää rengasmelua.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

trukkeli

Meillä on vaimolla Octavia 1.9 TDI Ambiente  5v -2007 -mallia renkaina n30000 km ajetut Misukat, Minulla taas Combi 1.2 Tsi DSG Elegance 2010/2011 -mallia ja renkaina kuutisen tuhatta ajetut Continental ? Premium ? kolmoset. Rengaskokona molemmissa 195/65-15.

Molemmat ovat mielestäni yhtä arkoja maantieajossa tienpinnan vaihteluille, samallalailla äänekkäitä karkeammalla pinnalla.
1.9 TDI:n käynnistys- ja käyntiääni pienillä nopeuksilla on kovempi ja huomattavasti miehekkäämpi kuin 1.2 Tsiin ääni

Vaimon mielestä Octaviassa on kaksi muutettavaksi kelpaavaa asiaa, rengasäänet ja mukiteline. Golf V -mallin  kojelaudasta putkahtava mukiteline oli paljon parempi.

Muuten vaimo  on autoon tyytyväinen ja  on katsomassa sillä silmällä 4X4 -mallia itselleen.


maddog77

Mun autossa on rengasmelu kesärenkailla Conti ecocontact 195/65/15 kohtalaisen kova ja nastarenkaalla Bridgestone noranza2, koko sama, aivan järjetön. Yhteenvetona siis, Octaviassa ei ole paneuduttu rengasmeluun ollenkaan autoa suunniteltaessa. No, halpaa ja hyvää ei ole keksitty.

Alke

Mitenkäs on scoutin laita, olen ymmärtänyt että se olisi hiljaisempi ja kun sitä itsekin kävin kesällä (käytettyä pre-facelift) koeajamassa, vaikutti se omaa RS:ääni hiljaisemmalta. Toki rengastuskin oli eri, mutta en usko sen tehneen koko melueroa..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

mol

Scoutia ovat muutkin kehuneet hiljaisemaksi, itsellä ei ole kokemusta. Johtuisiko sitten alustan rakenteesta tms? Myös TM mittauksissa on Scout saanut pienemmät lukemat kuin normi Ocu. Vaikka mittaukset nyt eivät ihan vertailukelpoisia kai ole mutta suuntaa antavia kuitenkin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: mol - 06.11.10 - klo:07:08
Scoutia ovat muutkin kehuneet hiljaisemaksi, itsellä ei ole kokemusta. Johtuisiko sitten alustan rakenteesta tms?

Myös Yeti on reilusti Ocua hiljaisempi ja sehän on Scoutin kanssa samalla alustalla, voisi liittyä jotenkin alustan korkeuteen tms :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pomo

Minusta tuossa faceliftissä on silminnähdenkin ovessa yksi tiiviste-kerta lisää, samalla tavalla kuin audissa eli siinä oven ihan ulkolaidassa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.11.10 - klo:10:44
Minusta tuossa faceliftissä on silminnähdenkin ovessa yksi tiiviste-kerta lisää, samalla tavalla kuin audissa eli siinä oven ihan ulkolaidassa.

Tarkoitatko sitä aivan oven ulkolaidan tiivistettä? Sellainen on myös pre-faceliftissä...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

audioman

Octaviassa eikä muissakaan tämän luokan autoissa rengasmelun vaimentamiseen ei ole paljoa panostettu. Ei ole esimerkiksi apurungon avulla toteutettua värähtelynvaimennusta alustan ja korin välissä, kuten kalliimman luokan autoissa usein on. Tästä syystä rengasvalinta vaikuttaa melutasoon keskimääräistä enemmän. Itse olen kahdessa viimeisessä Octaviassani jo kauppaa tehdessä vaihdattanut ensiasennusrenkaat hiljaisempiin ja saanut aikaan tyydyttävän ratkaisun.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Musti

Omassa 2010 1.6 Tdi Combissani oli ensiasennusrenkaana Continental SportContact 3 renkaat. Melu karkealla asfaltilla oli jo häiritsevää. Vaihtaessani alle Michelinin nastarenkaat melu pieneni huomattavasti. Pitää nyt katsella keväällä alle hiljaisemmat renkaat.

VAG!

#18
aa

zammy

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.11.10 - klo:13:06
Olin aika yllättynyt, kun uusimmassa TM:ssä Ocu mitattiin hiljaisemmaksi kuin V50. Moni kuitenkin pitää pikkuvolsua jo jollain tasolla premiumina.


No kieltämättä oli aika yllättävää kun Skodasta mainittiin oikein isolla, että "Skodan ohjaamon melutaso on alhainen" kun aiemmissa jutuissa melusta on nimenomaan tullut moitetta, ja siis nämä aiemmatkin jutut ovat koskeneet fl-mallia.

Mutta taitaa nuo meluasiat olla kovin hankalia, esim. tämän uusimman vertailun ja 6/2009 testatun 1.4 TSI Ocun meluarvot vaihtelevat 2-4 dB nopeudesta riippuen ja tuo alkaa olla jo todella merkittävä ero. Tämä tuoreeltaan mitattu autohan on Elegance ja aiemmin mitattu meluisampi Ambiente. Liekkö sitten noissa jotain todellista eroa noiden varustetasojen välillä, vai selittyykö jollain muulla.

Mutta ylipäätään tuo meluasian vertaaminen tuntuu hankalalta, koska mittaukset ei ole oikein vertailukelpoisia ja testaajien havainnotkin eivät ainakaan täysin johdonmukaisia, tai sitten automallien melu oikeasti vaihtelee vuodesta toiseen.

pomo

Katoppas, kyllähän se ulkolaidan tiiviste löytyi vanhemmistakin... Jos muuten haluaa hiljaiset kesärenkaat, niin Viking Protech II on kyllä ylivoimainen. Continentalin Norjan markkinoille valmistama rengas, joka on sitten tietenkin aika pehmeä eli kuluu kohtuullisen nopeasti, mutta on kyllä sitten muuten ensiluokkainen! Ongelma on vaan se, että sitä myydään Suomessa aika harvassa liikkeessä...

msvahn

Samoin Michelin Energy Saverit on hiljaiset esim. verrattuna Contin EcoContacteihin.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

audioman

Tuossa ylhäällä mainittiin sana "tiiviste", ja tässä saattaatkin olla yksi syy siihen, miksi meluhavainnot näyttävät vaihtelevan niin paljon. Jos tiivisteet varsinkin ovien alareunassa falskaavat, niin rengasmelua tulee sisään ilman kautta välittyneenä. Nykyinen RS Octaviani on rengasmelultaan aikaisempia Octavioitani hiljaisempi. Yksi syy on toki se että renkaat on Nokialaiset, mutta toinen asia on nimenomaan ovien tiiviys, joka tässä autossa on edellistä Eleganceani parempi. Eron korin tiiviydessä huomaa mm. takalukkua sulkiessa: Elegancessa se sanoi "rämps", mutta nykyisessä autossani se sanoo "dumfs".
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Vauhditin

Löysin työpaikalta laadukkaan desibelimittarin (Kovetettuun nahkakoteloon säilötty saksalainen tuote = laadukas  :)). Ajattelin testata Ocu Combi Elegancen -08 meluamista joulukuun alussa. Muutkin ovat tervetulleita Octavioineen paikalle.

Autojen välisen vertailun kannalta lienee tärkeää että:
-Testaus tehdään samalla tiellä, samoissa urissa
-Sää pysyy jotakuinkin samana
-Nopeus mitataan Racelogicin performance boxilla, jotta yksilölliset mittarivirheet saadaan eliminoitua.


Aslaasj

LainaaMitenkäs on scoutin laita, olen ymmärtänyt että se olisi hiljaisempi

Itse vertaillut tuota melua peräjälkeen prefacelift tdi scouttilla ja 17" hakka5.lla ja sen jälkeen facelift RS tdi 16" misukan nastoilla. Scoutti oli selkeästi hiljaisemman oloinen. Molemmat siis farkkuja.

mabe

Onkos tuosta äänenpainemittarista tarkempia tietoja?

A-painotusta pitää sitten käyttää noissa mittauksissa.
Mitenkäs kalibroinnin laita, löytyykö?
Muuten saadut luvut ovat vähän sinnepäin, mutta keskenään silti vertailukelpoisia.

Itseltäni ei löydy omaa kalibraattoria, ja äänenpainemittarinikin on vain 50e radioshack. Oikeita mittauksia olen päässyt kuitenkin tekemään ammattilaiskalustolla opintojen yhteydessä, joten mielenkiinnosta kyselen.

Vauhditin

Lainaus käyttäjältä: mabe - 12.11.10 - klo:10:07
Onkos tuosta äänenpainemittarista tarkempia tietoja?

A-painotusta pitää sitten käyttää noissa mittauksissa.
Mitenkäs kalibroinnin laita, löytyykö?
Muuten saadut luvut ovat vähän sinnepäin, mutta keskenään silti vertailukelpoisia.

En eilen kiireessä ehtinyt enempää tutustua mittariin mutta ensi viikolla ajattelin mennä ihmettelemään mittaria ajan kanssa.

Mittaustulokset ovat joka tapauksessa vertailukelpoisia vain keskenään. Jos viitsimystä löytyy tarpeeksi, voisi eliminoida erilaisien renkaiden aiheuttaman poikkeaman käyttämällä vain tiettyjä kumeja mitattavassa autossa. Tällöin saisi mitattua esimerkiksi varustelutason tai korimallin välisen eron.

msvahn

Missäs päin Suomea tämä mittaus olisi? Täältä vois yksi ContiIceContact Ambiente FL Combi osallistua.. Tosin jonkin verran on bitumia pyöräkoteloissa ja maton alla lisähuopaa. Ei korvakuulolta vaikuttanut lähtömeluun kesällä..

Se täytyy sanoa, että nuo Contit on ehkä hiukan hiljentynyt 2-3tkm ajon jälkeen. Tai sitten on vaan kuulo vaurioitunut. (vaimon auto tosin)
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Vauhditin

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 12.11.10 - klo:10:38
Missäs päin Suomea tämä mittaus olisi? Täältä vois yksi ContiIceContact Ambiente FL Combi osallistua.. Tosin jonkin verran on bitumia pyöräkoteloissa ja maton alla lisähuopaa. Ei korvakuulolta vaikuttanut lähtömeluun kesällä..

Se täytyy sanoa, että nuo Contit on ehkä hiukan hiljentynyt 2-3tkm ajon jälkeen. Tai sitten on vaan kuulo vaurioitunut. (vaimon auto tosin)

Suharoin pääkaupunkiseudulla sekä Lahden alueella. Tosin jos mittauksen sopisi lauantaipäiväksi, voisi mesta olla vaikka Hämeenlinna, Mäntsälä tai Porvoo, esimerkiksi. Maakuntamatkailu avartaa ;).

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Vauhditin - 12.11.10 - klo:10:47
Suharoin pääkaupunkiseudulla sekä Lahden alueella. Tosin jos mittauksen sopisi lauantaipäiväksi, voisi mesta olla vaikka Hämeenlinna, Mäntsälä tai Porvoo, esimerkiksi. Maakuntamatkailu avartaa ;).

Ok, itse Länsi-Uudeltamaalta Helsinkiin päivittäin. Viikonloppuina (useimpina) käy kyllä nuo 100km säteellä Lohjasta olevat mestat myös.. Esim. Lahden suuntaan vois olla asiaakin, jos tietää vähän etukäteen. Tämä viikonloppu menee ainkin huomisen osalta täällä toimistolla (vähän versiopäivitystä ilmassa..)
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy