1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

GreenMan

#720
EDIT: väärä topic

sepotin

Katselin tuossa kirjanpitoani kahdelta viime vuodelta, kilometrejä oli tullut n. 51 000 ja keskikulutus tankkauksista laskettuna 5,09 litraa satasella. Keskinopeus on ollut ajotietokoneen mukaan tankkausväleillä pääosin siinä kuudenkympin tietämillä. Maantieajoa, kuten keskinopeuskin kertoo, varmaan vajaa 2/3, muu maalaiskaupunkiajoa. Todettakoon että ajan ST Ecomotivella automaatilla ja aina kun suinkin mahdollista vakionopeussäädin päällä ja äärimmäisen harvoin yli kahdeksaakymppiä. Pienimmillään olen noilla keinoilla ajanut mökkireissun (140 km) 3,5 litran kulutuksella (ajotietsikan mukaan, todellisuus hieman enemmän). Jos ajaisi ilman vakkaria ja ei välittäisi muusta liikenteestä, niin kyllä noita kymmenyksiä saisi vielä pois. Mutta ei viitsi, ihan hyvä näinkin.

ovipormestari

Siinä 4-5 l/100km pyörii kulutus meillä.
Yllättävän hyvä laite jos vertaa esim. meidän perheen toiseen VAG-laitteeseen.

eetusa

Minulla on Golf 1.0 DSG 2018 nyt mittarissa 58 tkm. Kulutus työmatkalla (kehä 1-länsiväylä 37km per suunta) pyörii 4,2-5,2l/100km. Pitkän ajan keskikulutus on ollut kesällä 4,4-4,6 l ja nyt talvella ilman lämmitystä 5,0 kieppeillä.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: eetusa - 23.02.21 - klo:08:45
Minulla on Golf 1.0 DSG 2018 nyt mittarissa 58 tkm. Kulutus työmatkalla (kehä 1-länsiväylä 37km per suunta) pyörii 4,2-5,2l/100km. Pitkän ajan keskikulutus on ollut kesällä 4,4-4,6 l ja nyt talvella ilman lämmitystä 5,0 kieppeillä.

Olen ajanut 1,0 TSI DSG Seat Leon -i vähän alle 3 vuotta, ajo on rauhallista, 50% maantie, 50% kaupunki, mutta en ole kertakaan nähnyt sellaisia alhaisia kulutuksia kuin tässä kerrotaan, since start, since refuel, long term eivät ole kertakaan ollut alle 5,6l/100km, yleensä ne on since start 5,9-6,3, since refuel 6,3-6,5, long term 6,7-6,9. Tankaan ainostaan 98 -a ja huollon mukaan auto on täysin kunnossa.

Vekkula

Se ajoympäristö vaikuttaa rajusti, ei se vielä kerro mitään jos on 50/50 maantie/kaupunki. Toisen kaupunkiajo on alle 100m välein punaisten valojen välissä kiihdytyksiä ja toisella taas voi olla tasaista 30-40 nopeutta ilman pysähdyksiä.
Mulla Leon näytti 10min ajon jälkeen jos alle ksuuk lukemia ja siitä hitaasti mutta tasaisesti putosi sinne matalaan neloseen työpaikan pihassa, joskus kolmosella alkaviin lukuihin.
Ajo reipasta, ripeät kiihdytykset ja maantiellä ohituksia jne jne. Se rauhallinen ajo vie enemmän soppaa kun joutuu koko matkan muiden tahdissa hidastelemaan.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.02.21 - klo:12:51
Olen ajanut 1,0 TSI DSG Seat Leon -i vähän alle 3 vuotta, ajo on rauhallista, 50% maantie, 50% kaupunki, mutta en ole kertakaan nähnyt sellaisia alhaisia kulutuksia kuin tässä kerrotaan, since start, since refuel, long term eivät ole kertakaan ollut alle 5,6l/100km, yleensä ne on since start 5,9-6,3, since refuel 6,3-6,5, long term 6,7-6,9.
Minä olen ajanut vähän alle neljä vuotta. Since start laskee yleensä alle 5,6 litran neljän-viiden kilometrin ajon jälkeen. Since start on neljän molemmin puolin. Kesällä alle, talvellä yli. Samoin reful ja longterm.

Viimeisiä viedään. Tiistaina joutuu luopumaan. Harmittaa ennen saanut "since purchase" alle 4,0 litran. Syksyllä kävi jo muutaman tankillsen ajan, mutta tämä talvi vaati veronsa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#727
Noin viisi kertaa sain since start alle 3 litran 30-50 km matkalla. Kesällä lämpimällä ja tyynellä kelillä.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.02.21 - klo:14:50
Viimeisiä viedään. Tiistaina joutuu luopumaan.

Jos omat ennusteet pitää, niin samana päivänä tuo oma plugari muuttuu viimein ladattavaksi. :) Tai sainhan minä pari viikkoa loppukesästä kokeilla, silleen härniksi. Mielenkiinnolla odotan, millaisia lukemia Leon plugari sinulla antaa, toivottavasti saat myös lataussähköt mitattua ja lisättyä tuonne Spritmonitoriin. Ilman sähkömääriä kulutusseurannasta menee vähän maku.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.02.21 - klo:17:36
Jos omat ennusteet pitää, niin samana päivänä tuo oma plugari muuttuu viimein ladattavaksi. :) Tai sainhan minä pari viikkoa loppukesästä kokeilla, silleen härniksi. Mielenkiinnolla odotan, millaisia lukemia Leon plugari sinulla antaa, toivottavasti saat myös lataussähköt mitattua ja lisättyä tuonne Spritmonitoriin. Ilman sähkömääriä kulutusseurannasta menee vähän maku.
Hyvä, pitkään saitkin odottaa sitä. En valitettavasti saa mitattua sähköä seinästä, vaan tulen laittamaan mitä auto kertoo. Minulle on vielä epäselvää, missä muodossa se pitää kirjaa syötetystä tai kulutetusta sähköstä, mutta selviää ensi viikolla. Joka tapauksessa saan ne otettua keskikulutuksen muodossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.02.21 - klo:17:56
Hyvä, pitkään saitkin odottaa sitä. En valitettavasti saa mitattua sähköä seinästä, vaan tulen laittamaan mitä auto kertoo. Minulle on vielä epäselvää, missä muodossa se pitää kirjaa syötetystä tai kulutetusta sähköstä, mutta selviää ensi viikolla. Joka tapauksessa saan ne otettua keskikulutuksen muodossa.

Näyttää normaalisti ladatun sähkön kulutuksen kWh / 100km.
Jos ajaa latausmoodissa, näkyy sähkön käyttö miinusmerkkisenä, eli -kWh/100 km.

Tietty niin että jos lataa ajossa akun täyteen, niin sillä reissulla kulutus on miinus merkkinen, ja seuraavalla lähdöllä käytetty sähkö näkyy kulutettuna.

Miten sitten noissa kumulatiivisissa arvoissa, voiko jotenkin erottaa seinästä ladatun ja ajossa ladatun (ilmeisesti ei, mutta nuo + ja - arvot ottaa laskennassa tuon huomioon?) niin kertokaa jos tiedätte..

Sorry off topic, ei koske suoraan tätä ketjua.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 28.02.21 - klo:13:54
Se ajoympäristö vaikuttaa rajusti, ei se vielä kerro mitään jos on 50/50 maantie/kaupunki. Toisen kaupunkiajo on alle 100m välein punaisten valojen välissä kiihdytyksiä ja toisella taas voi olla tasaista 30-40 nopeutta ilman pysähdyksiä.
Mulla Leon näytti 10min ajon jälkeen jos alle ksuuk lukemia ja siitä hitaasti mutta tasaisesti putosi sinne matalaan neloseen työpaikan pihassa, joskus kolmosella alkaviin lukuihin.
Ajo reipasta, ripeät kiihdytykset ja maantiellä ohituksia jne jne. Se rauhallinen ajo vie enemmän soppaa kun joutuu koko matkan muiden tahdissa hidastelemaan.

Juuri ajoin 20 km maantietä, 5 km kaupunkia ja sama matka takaisin, ei yhtään ohitusta, tasaista ajoa, parit liikennevalot, eli yhteensä noin 50 km ja since start näytti lopussa 5,9 l/km.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 01.03.21 - klo:20:16
Juuri ajoin 20 km maantietä, 5 km kaupunkia ja sama matka takaisin, ei yhtään ohitusta, tasaista ajoa, parit liikennevalot, eli yhteensä noin 50 km ja since start näytti lopussa 5,9 l/km.
Sulla on oltava autossa jotain vikaa, koska itse tein tänään täsmälleen vastaavan lenkin. Liikennevaloja oli kuusi. Jokaiseen joutui pysähtymään. Matkaa kertyi 48 km ja kulutus 3,8 l/100 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.03.21 - klo:20:30
Sulla on oltava autossa jotain vikaa, koska itse tein tänään täsmälleen vastaavan lenkin. Liikennevaloja oli kuusi. Jokaiseen joutui pysähtymään. Matkaa kertyi 48 km ja kulutus 3,8 l/100 km.

Olen valittanut huollossa, mutta mitään ei ole löydetty ja kaikki on testien mukaan kunnossa.

BLUP!

millä kierroksilla vaihdat ja kuinka syvälle painat kaasun? Syöttökartassa voi olla ns. leanburn alue jota voi hyödyntää. Tein sellasen edelliseen audin biturbo moottoriinkin ja auttoi matka-ajossa selkeesti.
VW Eco Up!

fixed

Eihän ole "ylisuuria" renkaita/vanteita alla? On kokemusta aikanaan uuden Seat Cordoba 1.9 TDI:n osalta missä kulutus meni litran puolitoista isoksi pelkästään isolla rengastuksella. Purkivat merkkiliikkeen toimesta puoli autoa syöttöpumppua myöten eikä kulutusvikaa löytynyt. Olin kyllä alusta asti sanonut, että kokeilkaa vakio rengastusta. "Yli-isosta" rengastuksesta se syy loppujen lopuksi löytyi.

Vekkula

Piti ihan kartalta mitata omalta työmatkalta kilsat eri nopeusrajoituksilla.
Kaupunkiajoa tulee neljässä eri pätkässä yhteensä 11,5km ja maantietä kolmessa eri pätkässä 28,5km.
Ja mulla siis DSG vaihteinen, hieman ylikokoinen 18" rengastus ja tosiaan ei mitään ongelmia mataliin nelosiin tuolla matkalla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 02.03.21 - klo:07:44
millä kierroksilla vaihdat ja kuinka syvälle painat kaasun? Syöttökartassa voi olla ns. leanburn alue jota voi hyödyntää. Tein sellasen edelliseen audin biturbo moottoriinkin ja auttoi matka-ajossa selkeesti.

DSG, eli automaatti, moottorin tärinän estämiseksi matalilla kierroksilla käytän yleensä S mode -a.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: fixed - 02.03.21 - klo:08:29
Eihän ole "ylisuuria" renkaita/vanteita alla? On kokemusta aikanaan uuden Seat Cordoba 1.9 TDI:n osalta missä kulutus meni litran puolitoista isoksi pelkästään isolla rengastuksella. Purkivat merkkiliikkeen toimesta puoli autoa syöttöpumppua myöten eikä kulutusvikaa löytynyt. Olin kyllä alusta asti sanonut, että kokeilkaa vakio rengastusta. "Yli-isosta" rengastuksesta se syy loppujen lopuksi löytyi.

Renkaat on 205/55R16, kesällä alkuperäiset Michelin Energy Saver 91H ja nyt talvella Yokohama IceGuard IG65 94T, rengaspaine 2,5/2,5.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 02.03.21 - klo:09:25
DSG, eli automaatti, moottorin tärinän estämiseksi matalilla kierroksilla käytän yleensä S mode -a.
Ajappa sama lenkki seuraavaksi normi D moodilla, itsellä ei koskaan sport moodi päällä kun käyttää järjettömän suuria kierroksia kokoajan.
Esimerkiksi taajamassa monesti Sport ajattaa 4:lla kun D vetää 6:lla, siinä on hirvittävä ero kulutuksessa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

fixed

Taitaa olla S-moodi ja Yokohamojen korkea vierinvastus suurimmat syyt. Siihen jos vielä hieman agressiivinen kaasujalka varsinkin S-moodilla, niin eiköhän ne siinä.

b1mpo

Tarviiko edes kulutusta ihmetellä, jos ajaa S-moodilla?  ;D Tärisyttää tai ei, niin syyllinen löytyy siitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.03.21 - klo:10:33
Tarviiko edes kulutusta ihmetellä, jos ajaa S-moodilla?  ;D Tärisyttää tai ei, niin syyllinen löytyy siitä.

Ajattelinkin, että aletaan moittia sitä S mode -a, olen kyllä ajanut enemmän D mode -a käyttäen ja minusta S ei vaikuta kulutuksen juuri ollenkaan, tai jos kuitenkaan, niin aika vähän.

Ja maantiellä vaihde 7 on S sekä D mode -ssa sama, eli ei mitään eroa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: fixed - 02.03.21 - klo:10:11
Taitaa olla S-moodi ja Yokohamojen korkea vierinvastus suurimmat syyt. Siihen jos vielä hieman agressiivinen kaasujalka varsinkin S-moodilla, niin eiköhän ne siinä.


Kesällä on kulutus sama, eli renkaat ei vaikuta niin paljon kuten arvelet.  Ajan kuin miss Daisy, S mode vaan ei päästä kierroksia moottorin tärisemispisteeseen.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 02.03.21 - klo:10:04
Ajappa sama lenkki seuraavaksi normi D moodilla, itsellä ei koskaan sport moodi päällä kun käyttää järjettömän suuria kierroksia kokoajan.
Esimerkiksi taajamassa monesti Sport ajattaa 4:lla kun D vetää 6:lla, siinä on hirvittävä ero kulutuksessa.

Valitettavasti kulutuksessa ei ole mitään huomattava (pari litra tms) eroa S tai D mode -ssa.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 02.03.21 - klo:16:09
Valitettavasti kulutuksessa ei ole mitään huomattava (pari litra tms) eroa S tai D mode -ssa.
Jos ajat vaikka taajamassa tasaista nopeutta niin mikä ero hetkellisestä kulutuksessa kun vaihdat S/D tilojen välillä? Mulla ainakin todella huomattava ero.
Jaksatko kattoa pitkän ajan kulutuksen, matkan ja keskinopeuden, se kertoo paljon.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

leonist1




Piti tänne kirjoitella heti lomien jälkeen, mutta nyt tuli vastaan tää kuva niin muistin vasta. Tehtiin vaimon kanssa Elokuun alussa parin päivän lomareissu Kaakkois-ja Itä-Suomeen autolla. Ite ajan kohtuu taloudellispainotteisesti, mutta kuskina oli tässä kohtaa vaimo koko reissun ajan. Toki ajettiin pääasiassa 80km/h ja 60km/h rajoitusalueella, tohon ei ollut kuin ehkä 120-150km satasen ja sadankahdenkympin ajoa. Tää siis yhdellä tankillisella, seattiin meni tuon 1014km jälkeen karvan päältä 45L , eli todelliseksi tankkauksesta mitatuksi tuli 4,45l/100km . Ja kuski tosiaan autoon kokematon, varmaan tuplaantui kokonaisajomäärä Seatilla. Moottori on todellakin virnattu niin että kun ajetaan optimivauhteja ja optimikierroksia niin aika hajuilla mennään.
Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

Pihistelijä

Tässä minun ennätystankillinen pari kesää sitten ja koko kyseisen kesän ajot. 1.0 TSI oli käsittämättömän pihi peli. Sitä tulee aina ikävä, kun nykyisestä Leonista loppuu akku.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Egsise

Etsin 1.0 TSI kulutuksia ja törmäsin tänne, laitan verrokiksi 2019 Ibiza FR ecoTSI 115 DSG lukemat.
Kesärenkaina 215/40/18, talvella kitkat 185/65/15, suurin osa ajosta adaptiivisella vakkarilla.
Talvirenkailla mittarivirhe 3% enemmän kuin kesäkumeilla.
En aja erityisen taloudellisesti, yritän kyllä välttää ohittelua koska se pari minuuttia päivässä ei niin paljon merkitse minulle.

Syys-Lokakuu




Joulu-Tammikuu


Pihistelijä

Minua kaduttaa, että annoin 1.0 TSI:n vaihdossa nykyiseen Leoniin. Olisi pitänyt jättää kakkosautoksi. Kevyt auto manuaalivaihteistolla. Haikailen harva se päivä sen perään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy