1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

#690
Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 08.09.20 - klo:21:46
Tässä on pikkuhiljaa tulossa eka öljynvaihto niin kannattaako laittaa suosiolla noi 0W-20 öljyt vai 5W-30 🤔

Minun mielestä kannattaa laittaa 0W-20 öljyt. Neljä litraa 0W-20 Mobilia saa edullisimmallaan 50 eurolla, kun 5W-30 29 eurolla. Hinnaneron säästää 15 tkm ajolla kulutuksessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

dosetti

Öljy kannattaa varmistaa huollosta kun jossain mainittiin, että tuo uudempi 508 on vaihdettu takaisin 507-laatuun, juurikin seatilla.

Pihistelijä

Siirsin keskustelun tänne Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä topicista.

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.09.20 - klo:08:31
Perinteinen polttomoottoriauto, varsinkin manuaalivaihteinen, jättää kuljettajalle paljon enemmän varaa loistaa taidoillaan. Hybridi tekee monet taloudellisuuteen vaikuttavat päätökset kuljettajan puolesta. Siksi taloudellisuuskilpailun ja tosielämän välillä ei ole välttämättä kovinkaan suurta yhteyttä tässä kohtaa. Siinä missä taloudellisuusajossa taitava kuljettaja ottaa bensamanuaalista kaiken irti, ja saa aikaiseksi pienen kulutuksen, oikeassa elämässä tavan taavi ei sitä osaa, ja tuhlaa enemmän. Hybridillä tämä toteutuu vain jossain määrin, siinä koneäly tekee samat taloudellisuuteen vaikuttavat päätökset kuljettajan puolesta, oli kuski kuinka hyvä tai huono tahansa. Sen takia hybridin EcoRun- ja normaaliajon kulutuksissa on paljon pienempi ero, kuin bensamanuaalilla.

Ajoin tänään Leonilla Lahdesta Lappeenrantaan ja takaisin. Matkaa kertyi 286 km. Matkalla on reilut puolet 100 km/h rajoitusta jota myös ajoin. Muutenkin aivan muun liikenteen ja rajoitusten tahdissa. 98% matkasta oli kutonen päällä. Lahden Paavolan paloasemalta Lappeenrannan Sammonlahteen ja toisin päin oli koko ajan kutonen päällä. 286 km matkasta 280 km oli kutonen. Siis käytännössä pelkkää ajoa yksi vaihde päällä. Vaihteiden käytöllä ei siis pystynyt vaikuttamaan kulutukseen. Edestakainen kulutus oli 3,2 l/100 km ja väitän, että kuka tahansa olisi pystynyt desin-kahden sisään samaan. Kyllä se Leonin pieni kulutus tulee äärimmäisen taloudellisesta autosta itsestään.

En usko, että sellaista pluggaria löytyy, joka pääsisi 20% pienemmällä akku tyhjänä. Näin siis väitettiin sähköautot topicissa (et sinä vaaan joku muu). Ei löydy edes sellaista, joka pääsisi samaan. Kyllä piheimmätkin pluggarit, kuten Prius ja IONIQ vievät sen sanomani 20% enemmän. Eli tuolla matkalla 3,8 l/100 km.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

atapi

Muistanko oikein että totesit aiemmin Leonin ATK:n näyttävän hieman alakanttiin? Huomioi se kun lasket prosentteja.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.09.20 - klo:22:14
Siirsin keskustelun tänne Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä topicista.

Ajoin tänään Leonilla Lahdesta Lappeenrantaan ja takaisin. Matkaa kertyi 286 km. Matkalla on reilut puolet 100 km/h rajoitusta jota myös ajoin. Muutenkin aivan muun liikenteen ja rajoitusten tahdissa. 98% matkasta oli kutonen päällä. Lahden Paavolan paloasemalta Lappeenrannan Sammonlahteen ja toisin päin oli koko ajan kutonen päällä. 286 km matkasta 280 km oli kutonen. Siis käytännössä pelkkää ajoa yksi vaihde päällä. Vaihteiden käytöllä ei siis pystynyt vaikuttamaan kulutukseen. Edestakainen kulutus oli 3,2 l/100 km ja väitän, että kuka tahansa olisi pystynyt desin-kahden sisään samaan.

Ei pystyy, sen (98% matkasta seiska päällä) mukaan pitäisi DSG 7 -n kulutus olla vielä pienempi, mutta oman (5D) kokemuksen mukaan (213 km matka) ei pääse mitenkään alle 5,4 l/100 km.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 24.09.20 - klo:22:48
Ei pystyy, sen (98% matkasta seiska päällä) mukaan pitäisi DSG 7 -n kulutus olla vielä pienempi, mutta oman (5D) kokemuksen mukaan (213 km matka) ei pääse mitenkään alle 5,4 l/100 km.

Manuaalin kutonen on yhtä pitkä kuin DSG:n seiska (100 km/h ja 2100 r/min). DSG ei siis saa mitään etua pidemmästä vaihteistosta. Sitävastoin DSG:n hyötysuhde on heikompi. Voima välitetään useamman rattaan läpi. Samoin 5D kuluttaa enemmän kuin farmari. Ilmeisesti eroa aerodynamiikassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 24.09.20 - klo:22:37
Muistanko oikein että totesit aiemmin Leonin ATK:n näyttävän hieman alakanttiin? Huomioi se kun lasket prosentteja.

Se heittää desin verran eli todellinen oli 3,3 litraa. Tosin heittää se kaikissa muissakin suunnilleen saman verran tai enemmän. Eli kaikki lukemat ajotietokoneen lukemia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

BLUP!

Oliko sulla farmari vai 5d? Profiilikuva on niin pieni että vaikea sanoa enkä tunne noita Seatin profiileja.

Ihmettelen että farmari on sutjakkaampi kun yleensä toisinpäin farmarin pyörteilyn takia.Ehkä siihen on saatu sopiva pieni kiilaperä muotoiltua.
VW Eco Up!

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 25.09.20 - klo:09:46
Oliko sulla farmari vai 5d? Profiilikuva on niin pieni että vaikea sanoa enkä tunne noita Seatin profiileja.

Ihmettelen että farmari on sutjakkaampi kun yleensä toisinpäin farmarin pyörteilyn takia.Ehkä siihen on saatu sopiva pieni kiilaperä muotoiltua.

Hänellä on Leon 1.0 TSi DSG ST 2017

mfroberg

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.09.20 - klo:10:52
Ei taida kuitenkaan olla DSG...

Anteeksi, oikeastaan koko tieto voi olla väärä, kopioin sen ensimmäisestä postista, joka ei ollutkin Pihistelijän (ajattelin, että hän on aiheen aloittaja) postitus. :(.

Mutta hänellä on varmasti ST malli kuitenkin.

BLUP!

Allekirjoituksessa on Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 mutta en tiedä onko farkku?
VW Eco Up!

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.09.20 - klo:22:14
Siis käytännössä pelkkää ajoa yksi vaihde päällä. Vaihteiden käytöllä ei siis pystynyt vaikuttamaan kulutukseen. Edestakainen kulutus oli 3,2 l/100 km ja väitän, että kuka tahansa olisi pystynyt desin-kahden sisään samaan.

Uskallan väittää, että suurin osa niistä "kuka tahansa"-kuskeista ei olisi ajanut koko matkaa kutosella. Siitä joukosta löytyy myös jonkinmoinen osa, joka ei olisi ajanut missään kohtaa kutosella. Ja niistäkin, jotka olisivat ajaneet koko matkan kutosella, osa olisi pumpannut nopeuttaan tarpeettoman paljon. Ja kiihdytellyt sinua rajummin satunnaisten hidastusten, kuten edestä pois kääntyvien autojen jälkeen. Jne, jne. Kyllä tuohonkin matkaan sisältyy paljon muuttujia, joilla kuskit toisistaan erottuvat.

Tarkoitukseni ei ole lainkaan väittää, etteikö litraisella pannulla varustettu Leon olisi äärimmäisen taloudellinen auto. Onhan se sitä, ehdottomasti. Silti väitän, että sinun kulutuslukuihin ei moni samanlaisella autollakaan pääse.

Jos vielä hetki tehdään vertailua lataushybrideihin, jotka olet muistaakseni useamman kerran lytännyt turhiksi vempeleiksi. SpritMonitorin mukaan sinun autosi keskikulutus on siis 4 l/100km. Minun plugarini vastaavan tilaston löydät täältä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1176508.html. Tähän mennessä keskikulutus näyttää lukemaa 4,3 l/100km. Tuohon lukuun on päästy melko vähällä lataussähköllä, koska ekoilla tankillisilla tuli paljon pitkiä matkoja, ja viimeiset pari viikkoa auto on ollut latauskiellossa. Se vie ilman lataussähköä näillä syyssäillä yleensä 5 - 5,5 l/100km melkeinpä matkalla kuin matkalla, lukuunottamatta jotain kylmällä koneella ajettuja parin kilometrin kauppareissuja.

Kun pääsen taas lataamaan autoa, uskon että menen heittämällä sinun autosi keskikulutuksen alle. Autoni on myös selvästi isompi kuin sinun, ja silti käytännön kulutus tulee olemaan (kenties paljonkin) pienempi kuin sinun pikkuautollasi. Siksi minusta on vähän paksua väittää lataushybridejä turhakkeiksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.09.20 - klo:20:22
Autoni on myös selvästi isompi kuin sinun, ja silti käytännön kulutus tulee olemaan (kenties paljonkin) pienempi kuin sinun pikkuautollasi. Siksi minusta on vähän paksua väittää lataushybridejä turhakkeiksi.

Jos miettii sitä hintaeroa lataushybridin ja normimoottorin välillä niin se on älytön, kymppitonni siitä että säästää 1 litran keskikulutuksessa on vähän huono peruste.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

patruuna22

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.09.20 - klo:11:28
ST = farkku
Minulla on 5-ovinen hb ja sekin on virallisesti farmari.
Näin lukee rekisteriotteessa ja tieto on varmistettu trafilla.
Miten lie toisilla?

-karppa-

Jos 1.0TSI:llä (DSG:llä) pääsee 4,9-5.4 litraan/100km ja 2.0TDI 4x4 DSG:llä pääsee alle 6 litran (5.5-6L/100km), niin ei tarvitse miettiä kumman valitsee. Kummankin lukemat täydestä-täyteen. Heittoa ollut ajotietokoneen ja todellisuuden välillä 0,1-0,3 litraa.

Kyllä kummallakin pääsee melkein ja yli 1000km tankkaamatta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.09.20 - klo:21:32
Jos 1.0TSI:llä (DSG:llä) pääsee 4,9-5.4 litraan/100km ja 2.0TDI 4x4 DSG:llä pääsee alle 6 litran (5.5-6L/100km), niin ei tarvitse miettiä kumman valitsee. Kummankin lukemat täydestä-täyteen. Heittoa ollut ajotietokoneen ja todellisuuden välillä 0,1-0,3 litraa.

Kyllä kummallakin pääsee melkein ja yli 1000km tankkaamatta...

Normaaliajossa (kaupunki/maantie) on 1,0 TSI DSG keskikulutus kuitenkin noin 6,0-6,3l/100km ja ainakaan 5D näyttä täydellä tankilla matkaksi max 870 km.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 25.09.20 - klo:22:51
Normaaliajossa (kaupunki/maantie) on 1,0 TSI DSG keskikulutus kuitenkin noin 6,0-6,3l/100km ja ainakaan 5D näyttä täydellä tankilla matkaksi max 870 km.

En ole kyllä tuollaisiin kulutuksiin päässyt, kuin talvella (Käyttää webastoa) tai sitten ihan vain nurkkapyörityksessä.

Autona tosin ei ole Leon, mutta sisarmerkki.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.09.20 - klo:22:54
En ole kyllä tuollaisiin kulutuksiin päässyt, kuin talvella (Käyttää webastoa) tai sitten ihan vain nurkkapyörityksessä.

Autona tosin ei ole Leon, mutta sisarmerkki.
Ai säkin olet ruvennut ajeleen noilla haukkumillasi ”maitopurkki moottoreilla”
Näin se vain mieli muuttuu...
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tet

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 25.09.20 - klo:20:36
Jos miettii sitä hintaeroa lataushybridin ja normimoottorin välillä niin se on älytön, kymppitonni siitä että säästää 1 litran keskikulutuksessa on vähän huono peruste.

En tiedä, mitä autoja tässä nyt vertaat, mutta ehkäpä noilla jotain muutakin eroa on kuin hinta ja kulutus? ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.09.20 - klo:08:02
Ai säkin olet ruvennut ajeleen noilla haukkumillasi ”maitopurkki moottoreilla”
Näin se vain mieli muuttuu...

Alkaa sulla ote herpaantumaan, että menee toista vuotta hiffata, että olen ajanut 1.0TSI:llä. Ajan aika usealla autolla ja merkillä, mutta omistan sitten jotain aivan muuta. Joku välkympi olisi hiffannut tämän.

Toki sinunlaiselle nylkyttäjälle sattuu, kun on mielipide tästä litraisestakin motista kuten ke-kitkoista, kitkoista ja nastoista  ;D. Mielipide ei ole synonyymi mielen muuttumiselle.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.04.19 - klo:06:51
6.1 litraa tuollainen 1.0TSI DSG näyttää syövän todellisuudessa. Olen kyllä hieman pettynyt, kun pitäisi olla "pihi".

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.09.20 - klo:21:32
Jos 1.0TSI:llä (DSG:llä) pääsee 4,9-5.4 litraan/100km ja 2.0TDI 4x4 DSG:llä pääsee alle 6 litran (5.5-6L/100km), niin ei tarvitse miettiä kumman valitsee. Kummankin lukemat täydestä-täyteen. Heittoa ollut ajotietokoneen ja todellisuuden välillä 0,1-0,3 litraa.

Kyllä kummallakin pääsee melkein ja yli 1000km tankkaamatta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.09.20 - klo:08:42
Alkaa sulla ote herpaantumaan, että menee toista vuotta hiffata, että olen ajanut 1.0TSI:llä. Ajan aika usealla autolla ja merkillä, mutta omistan sitten jotain aivan muuta. Joku välkympi olisi hiffannut tämän.

Toki sinunlaiselle nylkyttäjälle sattuu, kun on mielipide tästä litraisestakin motista kuten ke-kitkoista, kitkoista ja nastoista  ;D. Mielipide ei ole synonyymi mielen muuttumiselle.
Kylläpä meni ihon alle ja takki kääntyy, kuin kepulla konsanaan  ;D.
Toki tuollainen ”maitopurkin moottorilla” varustettu nykyaikainen auto maksaa liki 30t, ja kun mainostat että omalla rahalla se auto ostetaan, niin ymmärrän kyllä että ne ”omistukset on aivan jotain muuta” ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.09.20 - klo:09:02
Kylläpä meni ihon alle ja takki kääntyy, kuin kepulla konsanaan  ;D.
Toki tuollainen ”maitopurkin moottorilla” varustettu nykyaikainen auto maksaa liki 30t, ja kun mainostat että omalla rahalla se auto ostetaan, niin ymmärrän kyllä että ne ”omistukset on aivan jotain muuta” ;D

Yritä vähän enemmän?

Piti ostaa käytetty superb, kun ei paalu riittänyt uuteen muka urheilulliseen leonin FR:n  ;D? Ei siitä pappa superbista saa yhtään urheilullisempaa, jos sen ostaa samalla 1.4TSI:llä ja vaikka kuinka madaltaisi ja laittaisi bling blingiä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.09.20 - klo:07:51
Kyllä nyt paukutellaan henkseleitä, kun wannabe muka urheilullinen Seat:n leon FR vaihtui pappa mallin superbiin ja sen jälkeen alkaa skeidan hehkuttaminen  ;D.

Näin se vain mieli muuttuu...

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.09.20 - klo:14:01
Kylläpä meni ihon alle ja takki kääntyy, kuin kepulla konsanaan  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.20 - klo:08:17
En tiedä, mitä autoja tässä nyt vertaat, mutta ehkäpä noilla jotain muutakin eroa on kuin hinta ja kulutus? ;D
No joo, oli hieman karkea vertaus.
Esim. Golf gte, Superb iv, passat gte vs samat autot samalla varustetasolla ja perusmoottorilla ilman plug-in tekniikkaa, kymppi hintaeroa.
Spritmonitorista keskimääräinen ero n.3L ja tuolla kymppitonnilla ostaa yli 6500 litraa bensaa eikä tartte veivata sen johdon kanssa ja ihmetellä eri ajomoodeja että millä pääsis 50km sähköllä 40km sijasta.
Ja sen verran vielä että itseni kiinnostaa sähkö/hybridi mutta ei näillä hinnoilla kannata mitenkään minun hankkia sellaista.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 26.09.20 - klo:09:49
No joo, oli hieman karkea vertaus.
Esim. Golf gte, Superb iv, passat gte vs samat autot samalla varustetasolla ja perusmoottorilla ilman plug-in tekniikkaa, kymppi hintaeroa.
Spritmonitorista keskimääräinen ero n.3L ja tuolla kymppitonnilla ostaa yli 6500 litraa bensaa eikä tartte veivata sen johdon kanssa ja ihmetellä eri ajomoodeja että millä pääsis 50km sähköllä 40km sijasta.
Ja sen verran vielä että itseni kiinnostaa sähkö/hybridi mutta ei näillä hinnoilla kannata mitenkään minun hankkia sellaista.


Kyllä minuakin kiinnostaa puhdas sähköauto (hybridi on ei liha/ei kala ja jää varmaasti väliin), mutta siihen asti kun pitää laskea kuinka kauas saa ajaa ja etsiä lautaspisteitä, ei ole sähköautolla ajamissa mitään iloa

Nykyinen sähköauto on kuin smartwatch huuma, aluksi oli kiva vempain, mutta kun sitä pitää ladata vähintään joka päivä ja monessa päivässä pari kertaa, niin se vempain heitettiin roskiin pian.

Toivottavasti keksitään myös kaapeliton lataus ja varustetaan kaikki parkkipaikat sillä, niin vasta silloin sähköautojen lataus on mutkatonta, toisaalta, sen lystin loppuhinta jää aina korkeammaksi kun perusmoottorilla varustetun auton oma.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.04.20 - klo:00:26
Nyt ne on jo auton alla, mutta punnitsen syksyllä, kun vaihdan Dezentin 16” ja hakkakitkat takas. Nämä kesärenkaat siis kuuluivat auton hintaan Suomessa. En valinnut niitä, enkä niistä maksanut lisävarusteena vaan ne olivat Suomessa 2017 FR mallisarjan vanteet ja renkaat. Jos pidän autoa vielä neljännen ja viidennen vuoden, niin sitten pitää vaihtaa johonkin fiksumpaan, vaikka Nokian Hakkablue. Vielä on tehdastakuutakin jäljellä ja mittarissakin vaan 45 tkm.

Palaan tähän vanhaan postaukseen. Vaihdoin nimittäin kitkat tänään taas alle ja nyt punnitsin nuo FR tehdasvanteet (5F facelift Leon ST 2017, https://premiumwheels.de/shop/weitere-marken/seat/42264-18-zoll-sommerraeder-original-seat-leon-fr-st-5f-sommerreifen-5f0601025aa-c60/). Painavat n. 19,5 kiloa kappale Bridgestonen Y-nopeusluokan (!) kumeilla. Eli n. 80 kiloa ylimääräistä tulee pelkistä renkaista. :O

Tämä siis vastauksena kun joku kyseli keväällä noiden painoa... tuollainen paino vaikuttaa luonnollisesti kulutukseen, kun vierintävastuskin on noissa paljon R2 kitkoja (16” vanteilla) suurempi.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.10.20 - klo:23:43
Palaan tähän vanhaan postaukseen. Vaihdoin nimittäin kitkat tänään taas alle ja nyt punnitsin nuo FR tehdasvanteet (5F facelift Leon ST 2017, https://premiumwheels.de/shop/weitere-marken/seat/42264-18-zoll-sommerraeder-original-seat-leon-fr-st-5f-sommerreifen-5f0601025aa-c60/). Painavat n. 19,5 kiloa kappale Bridgestonen Y-nopeusluokan (!) kumeilla. Eli n. 80 kiloa ylimääräistä tulee pelkistä renkaista. :O

Tämä siis vastauksena kun joku kyseli keväällä noiden painoa... tuollainen paino vaikuttaa luonnollisesti kulutukseen, kun vierintävastuskin on noissa paljon R2 kitkoja (16” vanteilla) suurempi.

Yllättävän kevyet 18" vanteet ja renkaat ollakseen alkuperäiset. Ihan mielenkiinnosta olisi kannattanut punnita paljonko nuo R2:t 16" vanteilla painoi. Voisit yllättyä ettei painoaero välttämättä ole paljoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.10.20 - klo:06:57
Yllättävän kevyet 18" vanteet ja renkaat ollakseen alkuperäiset. Ihan mielenkiinnosta olisi kannattanut punnita paljonko nuo R2:t 16" vanteilla painoi. Voisit yllättyä ettei painoaero välttämättä ole paljoa.

Harmi, en älynnyt punnita noita kitkoja. Muistin koko painohomman vasta kun rullailin 18 tuumaisia takaisin pihavarastoon ja talvirenkaat olivat jo alla silloin.

Mutta noin näppituntumalta (kun itse ne kiinni tunkkasin) sanoisin, että paino taitaa olla aika lähellä, mutta niin, että nuo 16" Dezentit olivat hitusen keveämmät.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Seatisti84

Pienimmillään ollu 3.8l/100km mut yleisesti pyörii siinä 4 - 5l/100km tuntumassa kokoajan.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy