1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Variant

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:14:24
Perustuu EcoRun kokemuksiini. Prius ja IONIQ kuluttivat viime syksynä Lahdessa enemmän kuin oma Leon 1.0 TSI. Hybridikuskit olivat todella kokeneita ja voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Se, että pääsin ensikertalaisena Leonilla vähemällä, voi johtua vain
A) Leon rullaa paremmin
B) hyötysuhde on parempi

Katsoin noita EcoRun tuloksia ja kiinnitin huomiota Priuksen omamassaan 1.0 Leoniin verrattuna (+220kg). Aika painava myös tuo IONIQ (+206kg).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:14:13
Hiljaisuus pitänee tulkita niin, että väitteesi perustuvat pelkkään mutuiluun. No, eipä niistä oikein mitään muuta voinutkaan ajatella sen jälkeen, kun katsoo, kuinka 1.0 TSI pärjää Spritmonitorissa vertailussa Toyotan hybrideihin. 

Toyotan ja Huyndain hybrideissä käytetään atkinson-kierron moottoreita, joissa ahtamattamattomuus ei suinkaan ole rasite hyötysuhdetta ajatelle, vaan päinvastoin pidennetyllä paisunnalla saavutetaan parhaat hyötysuhteet.
Normaali kuljettaja varmasti ajaa noilla hybrideillä pienemmillä lukemilla, kuten spritmonitorista katselit. Varsinkin kaupunkiajossa ei ole epäilystä hybridin paremmuudesta. Se ei tarkoita sitä, etteikö tässä tapauksessa voisi leonilla päästä kuitenkin vähemmällä, kuten tuo eco kilpailu osoitti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:14:24
Perustuu EcoRun kokemuksiini. Prius ja IONIQ kuluttivat viime syksynä Lahdessa enemmän kuin oma Leon 1.0 TSI. Hybridikuskit olivat todella kokeneita ja voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Se, että pääsin ensikertalaisena Leonilla vähemällä, voi johtua vain
A) Leon rullaa paremmin
B) hyötysuhde on parempi
Ja kun ne kaikki muut 1.0 TSI:t kuluttivat tuossa kisasassa selvästi enemmän kuin Prius ja IONIQ, niin väitteesi hyötysuhteista ovat jopa noiden tuloksien perusteella kauniisti sanoen uskaliaita.

Ylipäätään tuollaisten väitteiden luominen jonkin satunnaisten kuskien ajamien yksittäistenmtulosten perusteella on ihan huuhaata. Varsinkin silloin, kun tuosta muutenkin hataralla pohajlla olevasta perusteesta poimitaan kirsikat ja unohdetaan loppu.

Koivunen ja Sinervä näyttävän olevan 2019 lopputuloksissa siellä jossain harmaassa massassa ja esimerkiksi 2018 suurajojen kisassa hävisivät selvästi Priuksella ajaneelle Havumäelle. Vuotta aiemmin Hannula oli selvästi kyseistä kaksikkoa parempi.

Otat parhaan 1.0 TSI:n suorituksen ja vertaat sitä hybridikuljettajiin, jotka eivät tosiaankaan ole parhaita, vaan ainoat kyseisessä yhdessä kisassa ollleet. Samalla unohdat kaikki lukuisat huonommin menestyneen 1.0 TSI:t. Tuo on älyllistä epärehellisyyttä puhtaimmillaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.06.20 - klo:14:56
Normaali kuljettaja varmasti ajaa noilla hybrideillä pienemmillä lukemilla, kuten spritmonitorista katselit. Varsinkin kaupunkiajossa ei ole epäilystä hybridin paremmuudesta. Se ei tarkoita sitä, etteikö tässä tapauksessa voisi leonilla päästä kuitenkin vähemmällä, kuten tuo eco kilpailu osoitti.

No en kai ole missään vaiheessa väittänytkään, etteikö satunnaisten kuljettajien suoritukset voi olla mitä tahansa. Selvähän se on, että kuljettajilla on suurin merkitys kulutukseen. Kuskien erojen perusteella ei kuitenkaan kannata väittää mitään moottorien hyötysuhteista.

On jotenkin täysin järjetöntä väittää 1.0 TSI:n hyötysuhdetta parhaaksi, kun edes se Ilkan litraa kaikkia muita Spritmonitorin Leon-kuskeja pienempi kulutus ei pääsisi edes ensimmäisille sivuille Toyotan hybridien joukossa. Ilkka on kuitenkin kuski, joka valikoi reittinsä mm. tuulien mukaan ja käyttää kaikki muutkin kikat pienentääkseen kulutusta ja silti löytyy sivukaupalla Toyotia, jotka alittavat noilla varsin äärimmäisillä keinoilla saavutetun kulutuksen. Nyt ei todellakaan puhuta normikuskin kauppamatkoista.

atapi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:14:36
Leon farmarista on sekä normaali, että Ecomotive versio. NEDC kulutukset:
- normaali 4,7 l/100 km
- Ecomotive 4,4 l/100 km

Jo normaali Leon on matalampi kuin Golf ja sulavampi. Täten ilmanvastus on pienempi kuin Golfissa. Ecomotive laskee sitä yhä, kuten kulutuksistakin näkee. Lisäksi +30 helle harventaa ilmaa ja ilmanvastus laskee tuntuvasti. Oletuksena oli vielä sileä asfaltti. Tuo 3,2 litraa oli siis minimikulutus ideaaliolosuhteissa eco-renkailla. Se Golfin oli taas ihan normaalikeleissä normaalirenkailla.Täten uskon tuohon 10 kW:iin.

Huomioidaan NEDC-kulutusten ero 7% ja oletetaan että Ecomotive-viritykset auttavat enemmän suuremmissa nopeuksissa eli otetaan siitä varmuuden vuoksi 10%. G- ja A-luokan renkaiden kulutusero Nokian renkaiden mukaan 0.6l/100km ja TM:n kesärengastestissä suurimmat erot olivat 6%. Otetaan tuostakin varmuuden vuoksi 10%, vaikka se tuskin vastaa enää todellisuutta mutta saattaa päteä jos renkaissa on vielä ohjearvoa kovemmat paineet. Ilmanvastus pienenee n. 5% 30 asteessa verrattuna 20 asteeseen. Karkean ja sileän tienpinnan vaikutus kulutukseen on n. 5%, joskin noin suuressa nopeudessa luultavasti pienempi, mutta käytetään silti arvoa 5%.
Kerrotaan Golfin 15kW tehontarve noilla ja saadaan 15*0.9*0.9*0.95*0.95 = 11kW. Kovin paljon tuon alle olevaa tehon tarvetta en usko ja tuohonkin on hyvin vaikea päästä.

Käy ajamassa se testipätkä kahteen suuntaan ja postaa tulokset :)

Pihistelijä

#575
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:15:48
Koivunen ja Sinervä näyttävän olevan 2019 lopputuloksissa siellä jossain harmaassa massassa ja esimerkiksi 2018 suurajojen kisassa hävisivät selvästi Priuksella ajaneelle Havumäelle.

Todella harmaata massaa. Kaikki ryhmät mukaan otettuna toinen. Hybridisarjan voitto. Useita osakilpailuvoittoja.

https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/al-sport_ecorun_cup_2019_lopputulokset_final_results_0.pdf

Koivunen voitti Priuksella kaikki vuoden 2019 osakilpailut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:15:56
No en kai ole missään vaiheessa väittänytkään, etteikö satunnaisten kuljettajien suoritukset voi olla mitä tahansa. Selvähän se on, että kuljettajilla on suurin merkitys kulutukseen. Kuskien erojen perusteella ei kuitenkaan kannata väittää mitään moottorien hyötysuhteista.

On jotenkin täysin järjetöntä väittää 1.0 TSI:n hyötysuhdetta parhaaksi, kun edes se Ilkan litraa kaikkia muita Spritmonitorin Leon-kuskeja pienempi kulutus ei pääsisi edes ensimmäisille sivuille Toyotan hybridien joukossa. Ilkka on kuitenkin kuski, joka valikoi reittinsä mm. tuulien mukaan ja käyttää kaikki muutkin kikat pienentääkseen kulutusta ja silti löytyy sivukaupalla Toyotia, jotka alittavat noilla varsin äärimmäisillä keinoilla saavutetun kulutuksen. Nyt ei todellakaan puhuta normikuskin kauppamatkoista.

En minä ole väittänyt 1.0tsi:n hyötysuhdetta parhaaksi, vaan totesin moottorin olevan omankin kokemuksen perusteella varsin taloudellinen ja mielestäni paras polttomoottori taloudellisuuden suhteen. Kyllähän se jotakin moottorista kertoo, jos vauhti kasvaa ja kulutus kuitenkin kohtuullisen vähän kilpailijoiden vastaaviin nähden. Juuri kävin koeajamassa hynyn litraisen, eikä puhettakaan päästä näihin 1.0tsi:n lukemiin. Yli litralla jäin vakio koeajolenkillä todetusta lukemasta. Siitä hynyn kulutuksesta litra lisää oli cupra nelivedon ja insignian 1.5tA:n kulutus, eli 7l/100km. Ooppelin litrainen on myös melko taloudellinen niin corsassa, kuin astrassa, paitsi corsan 115hv versio. Muutenkin hynyn moottorin luonne oli huonompi normaalia käyttöä ajatellen, vaikka voimaa kierroksilla sitten riitti hyvin. Moottori oli puhditon alle 2000rpm ja värisi siellä myös paljon enemmän, kuin vastaava tsi.

Ilkka nyt ajaa autolla Suomen "suvissa" ympäri vuoden, toisin kuin ne prius kuskit, jotka saattavat ajaa enemmän kaupunkiajelua ilman talvea, jotka taas sataa hybridin laariin.  Euroopassa olevat tiet on myös sileämpiä. Eli kulutukset eivät ole vertailukelpoisia, toisin kuin suorat ecorun kilpailut. Niissä pienemmissä 1.0tsi autoissa on eri välitykset, eikä niitä muutenkaan ole suunniteltu niin pitkälle maantieajoon. Olen huomannut itsekin, että fabialla, joka oli huollon sijaisauto, en päässyt octavian lukemiin maantiellä. Kaupungissa taas sitten vei vähemmän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:14:36
+30 helle harventaa ilmaa ja ilmanvastus laskee tuntuvasti

Lämpötila tosiaan vaikuttaa. Olen nyt omana etätyöaikanani vienyt ja hakenut vaimon töistä. Noin 13.5km edestakaisin. Aamulla ennen seitsemää ja iltapäivällä kolmen jälkeen aina sama matka samalla tavalla ajaen ruuhkat ja liikennevalot kiertäen 40/50km/h alueella. Aamuisin kulutus on nyt kesän lämpiminä aikoina ollut 4.1-4.2l/100km ja iltapäivisin 3.9-4.0l/100km. Hyvin karkeasti siis 5% luokkaa ero. Auto Octavia farmari 1.0 DSG.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:16:18
Todella harmaata massaa. Kaikki ryhmät mukaan otettuna toinen. Hybridisarjan voitto. Useita osakilpailuvoittoja.

https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/al-sport_ecorun_cup_2019_lopputulokset_final_results_0.pdf

Koivunen voitti Priuksella kaikki vuoden 2019 osakilpailut.
Hybridisarjan voitto onkin aivan valtava suoritus, kun oli ainoa kolmeen kisaan osallitunut kuski. Kahdessa kisassa oli toinenkin autokunta, joille molemmille kertyi siis yksi osakilpailu. Molemmat kilpailevat autokunnat pääsivät senttilitrojen päähän Koivusesta niissä kisoissa, mihin osallistuivat. Edellisinä vuosina, kun oli kilpailuakin sarjassa, niin suoritukset olivat tosiaan harmaata massaa vai vastaako mielestäsi yhdeksäs sija siellä Lahdessa 2018 tuota kaikkea ylistystäsi?

Miksi yrität selittää valkoista mustaksi? Ihan joka välissä yrität poimia tuollaisia naurettavia valheellisen kuvan antavia kirsikoita kakusta, kuten vaikka juuri tuo, että kun ainoa osallistuja voittaa jonkin sarjan, niin kyllä on sitten tosi kova tyyppi, vaikka vajoaakin kauas kärjestä silloin, kun on kilpailua sarjassa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:17:09
Hybridisarjan voitto onkin aivan valtava suoritus, kun oli ainoa kolmeen kisaan osallitunut kuski.

Ei kannata katsoa kuinka monta osallistujaa oli vaan tuloksia. Kauden ensimmäisessä osakilpailussa Priuksen kulutus oli 3,04 l/100 km, mikä on loistava tulos. Tosin se ajettiin Helsingissä ja on hybridille suotuisaa ajoa. Toinen osakilpailu Jyväskylässä oli todella nopeaa ajoa. Lahdessa kuskit sanoivat sitä oikein ralliksi. Siinä Prius ei ollut elementissään ja kulutus nousi, mikä vain vahvistaa sen 1.0 TSI heikompaa hyötysuhdetta. Nopeassa ajossa sen kulutus nousee enemmän. Kauden viimeissa kisassa, jossa minäkin olin, pitää verrata Priuksen tulosta muihin diesel- ja bensaautoihin. Siihen nähden tulos oli todella hyvä.

Mitä väliä vaikka Priuksen tulokset ovat olleet harmaata massaa vuonna 2017 tai 02018? Viime vuonna ne eivät enää olleet, vaan todella hyviä. On selvästi päästy sinuksi auton kanssa. Priuksen kulutuksen 3,95 l/100 km tekee todella hyväksi myös sen, että kilpailussa ollut Octavia 1.6 TDI vei 4,42 litraa. Ja sen auton kuskit vasta menestyneitä ovatkin. Useita Suomen osakilpailun voittoja ja yksi pohjois-Euroopan EcoRun kilpailun voitto.

Tässä ei nyt haeta Suomen parasta Prius-kuskia, vaan tasaväkistä vertailuparia Leon 1.0 TSI kuskille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

bowtie81

mites noissa kilpailuissa, onko tapana harrastaa jotain doupingia? Bensan lisäaineita, peltisaumojen teippausta tai muita kulutukseen vaikuttavia virityksiä, vai tarkistetaanko autot ja tankataan valvotusti?

Pihistelijä

#581
Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 24.06.20 - klo:08:33
mites noissa kilpailuissa, onko tapana harrastaa jotain doupingia? Bensan lisäaineita, peltisaumojen teippausta tai muita kulutukseen vaikuttavia virityksiä, vai tarkistetaanko autot ja tankataan valvotusti?

Alku- ja lopputankkaus suoritetaan järjestäjien toimesta. Molemmat tankkaukset tehdään kahdessa vaiheessa. Ensin tankataan auto niin piripintaan kuin se nopeasti tulee. Sitten ajetaan muutaman kilsan mittaisen "ravistelulenkki" kuoppaisella tiellä, jonka tarkoitus on poistaa kaikki ilmakuplat tankista. Sitten tehdään toinen tankkaus. Siinä polttoainekorkin puoleinen rengas nostetaan pukille ja toimitsija tankkaa auton taskulampun kanssa. Aikaa tankkauksella annetaan 5 min. Omalla kohdalla bensan pinta tuli näkyviin 90 sekunnin päästä ja seuraavaan kolmeen minuuttiin siihen meni pari pientä tippaa. Toimisija oli jo lopettamassa 4 min 10 sek kohdalla, mutta sanoin, että odotetaan nyt loppuun saakka, jottei tule sanomista. Tankkaus on siis todella tarkkaa ja kokeneet toimitsijat suorittavat sen. Siinä ei voi huijata. Tankkiin pitää mahtua ensimmäisessä tankkauksessa vähintään 10 litraa, mutten tulee sakkoja. Tämä siksi, että muuten voisi tulla tankki täynnä ja siten hieman venyyttä sitä. Ajon aikana se hieman kutuituisi ja lopputankkauksessa menisi vähemmän.

Sääntöjen puitteissa voi hieman optimoida tankkauksen kanssa. Kesällä lämpimällä säällä kannattaa tulla ihan tyhjällä tankilla. Tällöin maan alta tulee viileää polttoainetta, joka ajon aikana lämpiää ja samalla laajenee. Se voi laajeta jopa litran verran, joten siitä saa selvää etua lopputankkaukseen. Reilun 200 km matkalla pihi diesel kuluttaa vain kahdeksan litraa. Jos on iso tankki kuten vaikka Volvo V40, laajenee polttoainen yli litralla. Laskettu kulutus onkin 15% pienempi. Ihmettelin pitkään joidenkin dieseleiden haamutuloksia kesäisin, mutta kokeneet konkarit selittivät tämän viime syksynä.

Autot tarkistetaan ennen kisaa. Mm. tarkistetaan rengaspaineet ja vilkaistaan nopeasti auto läpi. Jos lopussa herää epäilyksia, tarkistetaan auto tarkemmin.

Sähköautot ladataan käyttäjän toimesta ja tulokset otetaan ajotietokoneelta. Minun mielestä aivan liian epämääräistä ja sähköautoluokat voisi lopettaa. Samoin ladattavat hybridit.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#582
Yhdessä kisassa yksi auto oli kuulemma tankkauksen jälkeen painanut tunkilla polttoainesäiliötä kasaan, mutta jäi kiinni tarkastuksessa. Samoin omat teippaukset ovat kielletty. Viime syksyn Vesijärven Auton kisassa autoihin asennettiin myös lukija OBD-porttiin. Se kirjasi mm. auton reitin tarkasti. Valvonta on tarkkaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

#583
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.06.20 - klo:13:44
Omasta mielestäni litrainen on kulutuksen suhteen todella etevä, ellei etevin markkinoilla oleva motti. Huonommallakin kelillä vastusten kasvaessa siinä nousi kulutus  vähemmän, kuin nykyisessä kulkineessa. Johtuu varmasti eniten siitä, ettei act tuo niin paljon etua, jos ei ole toiminnassa suuremmalla ajovastuksella. Myöskin lyhyillä matkoilla sen nopea lämpeneminen maskin kanssa siivitti pienempiin lukemiin, kuin nykyinen, jossa talvella maskia myös. Kolmipyttyisessä on myös etunsa moottorin virtaavuuden suhteen verrattuna nelipyttyiseen.
Onko mielestäsi 1.0 TSI sittenkään niin etevä polttoainetaloudellisuudeltaan lyhyillä matkoilla? Voi kyllä olla sitä suhteutettuna muihin bensakoneisiin, mutta silti seuraavan videon mittaukset Seat Ibizalla (5. mallisukupolvi, 1.0 ECO TSI 85 kW 6-vaihteinen manuaali) tapauksessa kertovat aika karua kieltä, kun lähdetään kylmällä moottorilla liikkeelle. Moottori kyllä näyttäisi mittarin mukaan lämpenevän suht nopeasti, mutta lyhyemmillä matkoilla kulutuslukemat jäävät aika korkeiksi. Moni kun käyttää tuollaista pikkuautoja monesti 3-10 km pikku siirtymiin ja kaupunkiajeluun. Tässäkin videon testissä lähdettiin aika ihanteellisen lämpimistä +25 C lukemista liikkeelle, joten kylmemmillä keleillä tulos on vielä huomattavastikin huonompi:
https://youtu.be/0J_5awum6fI?t=62

"Kulutuslukemamittaukset videolta poimittuna:

  • 0,6 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 16,3 l/100km
  • 1,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 13,2 l/100km
  • 2,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 10,2 l/100km
  • 3,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 8,4 l/100km
  • 4,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 7,4 l/100km
  • 5,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,8 l/100km
  • 6,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,7 l/100km
  • 7,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,1 l/100km
  • 7,8 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 5,9 l/100km
"
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

Ajapa tuo isommalla moottorilla. ;) Itellä taajamalähdössä kylmällä koneella alle 3km matkalla isolle tielle kulutus on 7-8l/100km. Ei sen isompi tai pienempi nykyisellä tai edellisellä autolla. Ainahan autot lähdössä vie enemmän, kun päästölaitteet pitää saada nopeasti lämpöiseksi ja jos ilmastointikin aloittaa työnsä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Niin tuo tyyppihän ajaa epätaloudellisesti muutenkin ja väärällä vaihteella.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Foxit

#586
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.06.20 - klo:10:18
Niin tuo tyyppihän ajaa epätaloudellisesti muutenkin ja väärällä vaihteella.  ;D
Hyvä bongaus, niinpä tekeekin, 5 -vaihteen sijasta monessa kohtaa auto pyytää jo käyttämään 6 -vaihdetta... ainakin moottori lämpenee nopeammin tuolla menetelmällä, jos ei muuta. Aika usein vain nuo vaihto-opastimet ovat liian optimistisia tuon vaihdevalinnan suhteen ja pyytävät liian isoa vaihdetta, vasta kokemus tuon sitten osoittaa kuinka hyvin toimii missäkin mallissa. Tuossa samassa videossa aikaisemmin oli kuitenkin päässyt taloudellisesti kaupungissa ajamalla 5,4 l/100km kulutukseen, mikä on jo ihan ok lukema ei-hybridille.
https://youtu.be/0J_5awum6fI?t=36
Ei tämän kuljettaja voi kuitenkaan aivan epätaloudellinen olla tuolla taloudellisen kaupunkikulutuksen perusteella.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.06.20 - klo:10:06
Ajapa tuo isommalla moottorilla. ;) Itellä taajamalähdössä kylmällä koneella alle 3km matkalla isolle tielle kulutus on 7-8l/100km. Ei sen isompi tai pienempi nykyisellä tai edellisellä autolla. Ainahan autot lähdössä vie enemmän, kun päästölaitteet pitää saada nopeasti lämpöiseksi ja jos ilmastointikin aloittaa työnsä.
Kuinka paljon sinulle osuu tuolle 3 km alkumatkalle kiihdytyksiä ja jarrutuksia? Se vaikuttaa oleellisesti myös tulokseen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 24.06.20 - klo:10:43
Kuinka paljon sinulle osuu tuolle 3 km alkumatkalle kiihdytyksiä ja jarrutuksia? Se vaikuttaa oleellisesti myös tulokseen.
Tottakai se vaikuttaa. Aina kun autoa pitää toppuutella jarruttamalla tai jopa moottorilla jarruttaen, menee liike-energia hukkaan. Syklisessä kaupunkiajossa hybridin etu on, kun ei mene kaikki liike-energia hukkaan jarruttaessa. Pari jarrutusta sisältyy tuohon matkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:21:45
Ei kannata katsoa kuinka monta osallistujaa oli vaan tuloksia. Kauden ensimmäisessä osakilpailussa Priuksen kulutus oli 3,04 l/100 km, mikä on loistava tulos. Tosin se ajettiin Helsingissä ja on hybridille suotuisaa ajoa. Toinen osakilpailu Jyväskylässä oli todella nopeaa ajoa. Lahdessa kuskit sanoivat sitä oikein ralliksi. Siinä Prius ei ollut elementissään ja kulutus nousi, mikä vain vahvistaa sen 1.0 TSI heikompaa hyötysuhdetta. Nopeassa ajossa sen kulutus nousee enemmän. Kauden viimeissa kisassa, jossa minäkin olin, pitää verrata Priuksen tulosta muihin diesel- ja bensaautoihin. Siihen nähden tulos oli todella hyvä.

Mitä väliä vaikka Priuksen tulokset ovat olleet harmaata massaa vuonna 2017 tai 02018? Viime vuonna ne eivät enää olleet, vaan todella hyviä. On selvästi päästy sinuksi auton kanssa. Priuksen kulutuksen 3,95 l/100 km tekee todella hyväksi myös sen, että kilpailussa ollut Octavia 1.6 TDI vei 4,42 litraa. Ja sen auton kuskit vasta menestyneitä ovatkin. Useita Suomen osakilpailun voittoja ja yksi pohjois-Euroopan EcoRun kilpailun voitto.

Tässä ei nyt haeta Suomen parasta Prius-kuskia, vaan tasaväkistä vertailuparia Leon 1.0 TSI kuskille.
Arvioidaan sitten tuota 3,04 l/100 kulutusta. Kakkoseksi tullut Westerlund pääsi lähes samaan (3,09) jääden vain 1,7 prosenttia tuosta. Westerlund osallistui ospivasti myös sinun ryhmään jääden tuloksestasi 19 prosenttia. Ero sinuun oli siis yli kymmenkertainen!

Kauden 2019 toisessa kisassa, jossa Koivusen lisäksi oli toinenkin kilpailija luokassa, Vesijävi 2019:ssä Sinervä ajoi 1,7 prosentin päähän Koivusesta. Helsinki 2018:ssa Sinervä jäi viidestä hybridistä viimeiseksi 17 prosentin erolla voittajaan.

Kun yrität selittää tuosta Koivusesta jotain äärimmäisen kovaa mittatikkua, niin kyllä silloin on hyvä muistuttaa, etteivät kyseisen herran suoritukset ole kummoisia. Joudut jopa hehkuttamaan ainoana osallistujana saavutettua mestaruutta. Tuo kertoo kyllä sen, missä mennään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 24.06.20 - klo:08:33
mites noissa kilpailuissa, onko tapana harrastaa jotain doupingia? Bensan lisäaineita, peltisaumojen teippausta tai muita kulutukseen vaikuttavia virityksiä, vai tarkistetaanko autot ja tankataan valvotusti?
Tiedän yhden tapauksen, jossa käytettiin päälle päin normaalin näköisiä, mutta erikoisvalmisteisia vierintävastuksen suhteen optimoituja renkaita. Yllätys yllätys, menetystäkin tuli. Eiköhän esim. pyörien kulmien optimoiminen ole yleistä. Niin ainakin itse tekisin.

b1mpo

Nythän on helle ja mukava kesäpäivä. Miten tänne pesiytyy tuollaista ilkeämielisyyttä tämmöisenäkin päivänä? Onko sitä vaikea hyväksyä, että ilman sähköä kulkeva peli voi mennä osittain sähköllä kulkevaa pienemmällä lukemalla tietyissä olosuhteissa ja tilanteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

atapi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.06.20 - klo:12:32
Nythän on helle ja mukava kesäpäivä. Miten tänne pesiytyy tuollaista ilkeämielisyyttä tämmöisenäkin päivänä? Onko sitä vaikea hyväksyä, että ilman sähköä kulkeva peli voi mennä osittain sähköllä kulkevaa pienemmällä lukemalla tietyissä olosuhteissa ja tilanteissa.

Itse en epäile tuota lainkaan, mutta odottelen edelleen todisteita 3.3 litran kulutuksesta tasaisella 100km/h nopeudella.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 24.06.20 - klo:10:32
https://youtu.be/0J_5awum6fI?t=36
Ei tämän kuljettaja voi kuitenkaan aivan epätaloudellinen olla tuolla taloudellisen kaupunkikulutuksen perusteella.
Karsean epätaloudellista ajamista. Ei olisi mitään mahiksia kisoissa. Miksi postaat tuollaista esimerkkiä tänne?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 24.06.20 - klo:09:56
"Kulutuslukemamittaukset videolta poimittuna:

  • 0,6 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 16,3 l/100km
  • 1,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 13,2 l/100km
  • 2,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 10,2 l/100km
  • 3,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 8,4 l/100km
  • 4,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 7,4 l/100km
  • 5,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,8 l/100km
  • 6,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,7 l/100km
  • 7,0 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 6,1 l/100km
  • 7,8 km ajettu, keskikulutus tähän mennessä 5,9 l/100km

Omalla Leonilla olen viidessä litrassa 2-3 km päässä lähdöstä ja neljässä 10 kilsan päässä jos ajonopeus on 80 km/h.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.06.20 - klo:12:32
Nythän on helle ja mukava kesäpäivä. Miten tänne pesiytyy tuollaista ilkeämielisyyttä tämmöisenäkin päivänä? Onko sitä vaikea hyväksyä, että ilman sähköä kulkeva peli voi mennä osittain sähköllä kulkevaa pienemmällä lukemalla tietyissä olosuhteissa ja tilanteissa.

Jos kokee faktat ilkeämielisyytenä, niin kannattanee miettiä vähän väitteitään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.06.20 - klo:09:15
Sähköautot ladataan käyttäjän toimesta ja tulokset otetaan ajotietokoneelta. Minun mielestä aivan liian epämääräistä ja sähköautoluokat voisi lopettaa. Samoin ladattavat hybridit.
Melko kummallista olisi sulkea kaikkein taloudellisimmat autot taloudellisuusajosta. Hyvä totutella jo noihin, koska kohta siellä ei lähtöluettelossa ei muita olekaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.06.20 - klo:11:59
Arvioidaan sitten tuota 3,04 l/100 kulutusta. Kakkoseksi tullut Westerlund pääsi lähes samaan (3,09) jääden vain 1,7 prosenttia tuosta. Westerlund osallistui ospivasti myös sinun ryhmään jääden tuloksestasi 19 prosenttia. Ero sinuun oli siis yli kymmenkertainen!
Westerlundilla meni kisa pieleen Lahdessa. Hän manasi sitä masentuneena kisan jälkeen. Heidän autossa oli jokin vika.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.06.20 - klo:11:59
Kun yrität selittää tuosta Koivusesta jotain äärimmäisen kovaa mittatikkua, niin kyllä silloin on hyvä muistuttaa, etteivät kyseisen herran suoritukset ole kummoisia. Joudut jopa hehkuttamaan ainoana osallistujana saavutettua mestaruutta. Tuo kertoo kyllä sen, missä mennään.
En hehkuttanut Jyväskylän mertaruutta. Keksit taas omiasi. Sitävastoin Helsingin ja Lahden voittoa pidän hyvänä. Juuri sopiva vertailupari ensikertalaista vastaan. Mutta arvasin jo etukäteen ettei mikään Prius-kuski olisi sopiva.   
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 24.06.20 - klo:13:03
Itse en epäile tuota lainkaan, mutta odottelen edelleen todisteita 3.3 litran kulutuksesta tasaisella 100km/h nopeudella.

Jos et kelpuuta sitä 3,4 litran kulutusta 101 km/h +24 C lämmössä karkealla asfaltilla, tuskin kelpuutat 3,3 lukemaankaan 100 km/h +30 C lämmössä sileällä asfaltilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

#599
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.06.20 - klo:13:38
Jos kokee faktat ilkeämielisyytenä, niin kannattanee miettiä vähän väitteitään.
Paistaahan tuolta tekstistä paha olo ja järkuttävä vänkääminen. Kaikki pitää todistella pilkulleen. Itselleni riittää pienempikin todistelu, kun omaakin kokemusta näistä VAG:n pikkubensoista jonkin verran on. Jos kirjoittaa mielipiteensä ja yrittää parhaansa kertoa sen mielipiteen perusteet, ei mielestäni enempää voi vaatia. Tässä nyt on yritetty keksiä syitä pienelle polttoaineen kulutukselle itse kukin. Ei näistä vängätä tarvi, kun se ei ole kenenkään etu.

Ps. Niin mikä fakta? Itselleni fakta on se, että tietyissä tilanteissa ja nopeuksissa puhdas polttomoottori saattaa kuluttaa sähköavusteista vähemmän. Myös auton linjakkuudella ja ilmanvastuksella on suuri merkitys, kun otetaan esimerkeiksi vaikkapa octavia ja karoq samalla tekniikalla ja vastaavasti prius, sekä auris.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy