1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.06.20 - klo:12:29
DSG:ssä on eri välitykset ja suuremmat häviöt. Myös keula on leonissa umpinaisempi.
Eikös nuo nyt aika samat välitykset ole, jos tuon videon katsot? DSG:n 7 -vaihteella kierroksia oli 90 km/h nopeudessa n. 1900 rpm ja 120 km/h nopeudessa 2600 rpm, niin tuosta voi arvioida että 100 km/h kierroksia olisi n. 2100 rpm. Pelkkä umpinaisempi keula ei vielä kummosia tee aerodynamiikan kannalta. Esimerkkinä aemmin omistamassani 2011 Polo Bluemotionissa madalletulla alustalla, pohjamuovituksilla, suljetulla keulalla, pidemmällä takaspoilerilla ja helmoilla saatiin ilmanvastuskerroin putoamaan 0.32 vain 0.01 :llä 0.31 :een. Leon ST :lle on ilmoitettu ilmavastuskertoimeksi 0.30-31, joten en usko että noilla virityksillä päästään juuri 0.29 alemmaksi ST Ecomotivella.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

No eikös prius ja auris hybridit jaa saman tekniikan? Onhan niilläkin melkoinen ero maantiellä kulutuksessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.06.20 - klo:13:17
No eikös prius ja auris hybridit jaa saman tekniikan? Onhan niilläkin melkoinen ero maantiellä kulutuksessa.
Kyllä ja isoin ero tuleekin juuri tuosta Priuksen huomattavasti paremmasta aerodynamiikasta, mitä kovempiin vauhteihin mennään. Otan laskuesimerkin:

Laskennallisia ilmanvastuslukemia:

  • Toyota Prius 3 (vm. 2010-2015) 1.8 HSD
    CdA = Cd * A otsapinta-ala(leveys * korkeus * 0,85) = 0.24 * 1,745 m * 1,48 m * 0,85 = 0.24 * 2,19521 m2 = 0,559 m2
  • Toyota Auris (vm. 2010-2012) 1.8 HSD, Viistoperä
    CdA  = 0.28 * 1,76 m * 1,496 m * 0,85 = 0.28 * 2,238016 m2 = 0,627 m2
Tästä voimme siis todeta, että GEN 4 Priuksessa on - 12,4% pienempi ilmanvastus. Priuksessa on pienempi otsapinta-ala ja pienempi ilmanvastuskerroin. Ovathan nuo nyt korin muotoilultaankin aika erillaisia.

Sitten taas jos, otetaan vertailupariksi Vaggineita samalla litrasella koneella:

  • Seat Leon ST Ecomotive 1.0 TSI (2017-)
    CdA  = 0.29 * 1,816 m * 1,439 m * 0,85 = 0.29 * 2,221240 m2 = 0,644 m2
  • Seat Leon ST 1.0 TSI (2017-)
    CdA  = 0.30 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0.30 * 2,244394 m2 = 0,673 m2
  • Skoda Octavia 1.0 TSI (vm2018)
    CdA  = 0.28 * 1,814 m * 1,461 m * 0,85 = 0.28 * 2,252715 m2 = 0,631 m2

Heitin Ecomotivelle arviolta 0.29 ilmanvastuskertoimeksi. Edes Ecomotive versio ei olisi tuolla pienemmällä otsapinta-alallaan (koska -15 mm madallus) etevämpi kuin Octavia vaan olisi +2 % suurempi ilmanvastukseltaan. Toki 0.28 ilmanvastukertoimella voisi olla aivan niukin naukin parempi.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.06.20 - klo:16:22
Kyllä ja isoin ero tuleekin juuri tuosta Priuksen huomattavasti paremmasta aerodynamiikasta, mitä kovempiin vauhteihin mennään. Otan laskuesimerkin:

Laskennallisia ilmanvastuslukemia:

  • Toyota Prius 3 (vm. 2010-2015) 1.8 HSD
    CdA = Cd * A otsapinta-ala(leveys * korkeus * 0,85) = 0.24 * 1,745 m * 1,48 m * 0,85 = 0.24 * 2,19521 m2 = 0,559 m2
  • Toyota Auris (vm. 2010-2012) 1.8 HSD, Viistoperä
    CdA  = 0.28 * 1,76 m * 1,496 m * 0,85 = 0.28 * 2,238016 m2 = 0,627 m2
Tästä voimme siis todeta, että GEN 4 Priuksessa on - 12,4% pienempi ilmanvastus. Priuksessa on pienempi otsapinta-ala ja pienempi ilmanvastuskerroin. Ovathan nuo nyt korin muotoilultaankin aika erillaisia.

Sitten taas jos, otetaan vertailupariksi Vaggineita samalla litrasella koneella:

  • Seat Leon ST Ecomotive 1.0 TSI (2017-)
    CdA  = 0.29 * 1,816 m * 1,439 m * 0,85 = 0.29 * 2,221240 m2 = 0,644 m2
  • Seat Leon ST 1.0 TSI (2017-)
    CdA  = 0.30 * 1,816 m * 1,454 m * 0,85 = 0.30 * 2,244394 m2 = 0,673 m2
  • Skoda Octavia 1.0 TSI (vm2018)
    CdA  = 0.28 * 1,814 m * 1,461 m * 0,85 = 0.28 * 2,252715 m2 = 0,631 m2

Heitin Ecomotivelle arviolta 0.29 ilmanvastuskertoimeksi. Edes Ecomotive versio ei olisi tuolla pienemmällä otsapinta-alallaan (koska -15 mm madallus) etevämpi kuin Octavia vaan olisi +2 % suurempi ilmanvastukseltaan. Toki 0.28 ilmanvastukertoimella voisi olla aivan niukin naukin parempi.

Ja sitten on vielä oikeasti aerodynaamiset autot erikseen kuten Mersun CLA.

b1mpo

Uusi octavia liftbäkki on myös todella pieni ilmanvastuskertoimeltaan. Tuleva farkkukin on samaa tasoa, kuin nykyinen liftback, eli 0.26cd. Uusi liftback on 0.24cd.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Jos säästäminen on pääasia, niin autoa ei kannattaisi osta ollenkaan. Tai jos autoa kuitenkin tarvitaan, niin kannattaa ostaa sellainen mikä maksaa max 500.- ja ajaa sillä kunnes se hajoa ja sen jälkeen ostaa samanlainen jne.

Ja mitä järkeä on verrata Prius -n ja Leon -n kulutusta jos ei oteta huomioon autojen hintaa?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 22.06.20 - klo:19:15
Jos säästäminen on pääasia, niin autoa ei kannattaisi osta ollenkaan. Tai jos autoa kuitenkin tarvitaan, niin kannattaa ostaa sellainen mikä maksaa max 500.- ja ajaa sillä kunnes se hajoa ja sen jälkeen ostaa samanlainen jne.

Ja mitä järkeä on verrata Prius -n ja Leon -n kulutusta jos ei oteta huomioon autojen hintaa?

Mitä jos annat jokaisen päättää ihan omilla kriteereillään sen, millaisen auton ostaa itsellee.

b1mpo

https://drivemag.com/news/the-most-aerodynamic-cars-you-can-buy-right-now

Näitä sivuja on muitakin. Mutta yllättävän monessa autossa on pienehkö ilmanvastuskerroin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.06.20 - klo:19:58
https://drivemag.com/news/the-most-aerodynamic-cars-you-can-buy-right-now

Näitä sivuja on muitakin. Mutta yllättävän monessa autossa on pienehkö ilmanvastuskerroin.
Tuota kannatta pureskellessa kannattaa kyllä tuplata suola-annos. Tämä on vain yksi esimerkki tuon sivun huuhaasta: The Audi A8 also records 0.26 Cd, which is pretty impressive for such a big car.

Pitkä sedanhan on nimenomaan mainio lähtökohta pieneen muotokertoimeen. Sen todistavat esim listassa edellä olevat Model S, S-Klasse ja 5er.

b1mpo

Tuohan on vain kerroin. Vertailut sopii keulan pinta-alaltaan saman suuruisiin autoihin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Foxit

#550
Lainaus käyttäjältä: atapi - 22.06.20 - klo:13:08
Energiatehokkaaseen sähköautoon tämä vertautuisi seuraavasti:
Ioniq EV:n "highway-kulutus" (vastaa käsittääkseni ajoa suunnilleen 100km/h) ev-databasen mukaan 15.6 kWh/100km ja kun bensassa on energiaa n. 9kWh/l niin bensaksi muutettuna tuo vastaisi 1.7l/100km. Sähköauton grid to wheels -hyötysuhteeksi löysin arvon 77%, mutta tuo 15.6kWh tulee akusta eli lataushäviöt jäävät pois, jolloin hyötysuhde on varmasti  yli 80%. Jos oletetaan että Leonin ja Ioniqin vastukset olisivat samat niin Seatin hyötysuhteen pitäisi olla yli 40%. En usko alkuunkaan tuohon 3.2 litran kulutukseen satasen vauhdissa ja jos se pitäisi paikkansa niin se näkyisi kyllä spiritmonitorin lukemissakin.
Juurikin näin. Tätä tarkoitinkin kun puhuin että Pihistelijän Leonin pitäisi uhmata fysiikan lakeja päästäkseen tuollaisiin lukemiin. Jos 1.0 TSI olisi hyötysuhteeltaan polttomoottorien kuningas niin sen maksihyötysuhdelukema olisi julkistettu aivan varmasti. Priukseni näyttää tosiaan hörppivän noin 4,0-4,4 l/100km 100km/h GPS -nopeudessa, mikä voisi olla ainakin oikean suuntainen lukema. Ioniqin ilmanvastus on miltei samaa luokkaa Priukseni (CdA= 0,528 m2) kanssa:
Hyundai Ioniq (vm. 2016-2019)
CdA = Cd * A otsapinta-ala(leveys * korkeus * 0,85) = 0.24 * 1,82 m * 1,45 m * 0,85 = 0.24 * 2,24315 m2 = 0,538 m2
Kaiken lisäksi arviomani laskelmien perusteella Seat Leon ST Ecomotive on jo ilmanvastukseltaan arvollaan 0,644 m2  +20% suurempi kuin Ioniqisi. Joten Leon joutuu käyttämään paljon enemmän energiaa saman vauhdin ylläpitämiseen! 1.0 TSI -moottorin hyötysuhteen pitäisi silloin olla siis vieläkin korkeampi...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.06.20 - klo:11:41
Juurikin näin. Tätä tarkoitinkin kun puhuin että Pihistelijän Leonin pitäisi uhmata fysiikan lakeja päästäkseen tuollaisiin lukemiin. Jos 1.0 TSI olisi hyötysuhteeltaan polttomoottorien kuningas niin sen maksihyötysuhdelukema olisi julkistettu aivan varmasti.

Edelleen, mitä fysikkan lakeja sen pitäisi uhmata?

1.0 TSI onkin hyötysuhteeltaan bensamoottorien kuningas. Sen hyötysuhde on parempi kuin Priuksen ja IONIQ:n ahtamattomien moottorien. Leon kuluttaa vähemmän kuin edellämainutut. Maksimihyötysuhteella ei ole niinkään merkitystä. Paljon tärkeämpää on mikä on hyötysuhde osakaasulla ja 1.0 TSI:llä se on aivan dieselluokkaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.06.20 - klo:11:41
Juurikin näin. Tätä tarkoitinkin kun puhuin että Pihistelijän Leonin pitäisi uhmata fysiikan lakeja päästäkseen tuollaisiin lukemiin. Jos 1.0 TSI olisi hyötysuhteeltaan polttomoottorien kuningas niin sen maksihyötysuhdelukema olisi julkistettu aivan varmasti. Priukseni näyttää tosiaan hörppivän noin 4,0-4,4 l/100km 100km/h GPS -nopeudessa, mikä voisi olla ainakin oikean suuntainen lukema. Ioniqin ilmanvastus on miltei samaa luokkaa Priukseni (CdA= 0,528 m2) kanssa:
Hyundai Ioniq (vm. 2016-2019)
CdA = Cd * A otsapinta-ala(leveys * korkeus * 0,85) = 0.24 * 1,82 m * 1,45 m * 0,85 = 0.24 * 2,24315 m2 = 0,538 m2
Kaiken lisäksi arviomani laskelmien perusteella Seat Leon ST Ecomotive on jo ilmanvastukseltaan arvollaan 0,644 m2  +20% suurempi kuin Ioniqisi. Joten Leon joutuu käyttämään paljon enemmän energiaa saman vauhdin ylläpitämiseen! 1.0 TSI -moottorin hyötysuhteen pitäisi silloin olla siis vieläkin korkeampi...

0,85 kertoimen käyttäminen otsapinta-alan "laskemisessa" vaikuttaa melko karkealta arvaukselta erimallisten autojen vertailussa.

jhm

Mulle on toisaalta sama mitä kenenkin auto kuluttaa,oma on vienyt kaikki mitä on tankannut,hyvä niin.

Joillekin tuntuu kuitenkin olevan ylipääsemätöntä jos jonkun auto menee vähällä. Pihistelijän auto on tunnetusti vähällä kulkeva muutenkin ja jos ajotyyli ym. on hanskassa niin meneehän se. Eikös tuo kyseinen henkilö tullut toiseksi jossain virallisessa kisassa missä punnitaan lie grammalleen kaikki. Kertoo kai jotain kuskista ja autosta.
VW Transporter T5  84kw 2014

Foxit

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 23.06.20 - klo:12:32
0,85 kertoimen käyttäminen otsapinta-alan "laskemisessa" vaikuttaa melko karkealta arvaukselta erimallisten autojen vertailussa.
Kukaan ei kiellä laskemasta tarkemmin vaikka ruudukoiden avulla, mutta tuo on jo kohtuullinen tarkkuus. On melkoisen työlästä lähteä noita yksittäin jokaisesta automallista erikseen laskemaan vaikka ruudukkoja apuna käyttäen. Tässä hieman käsitellään aihetta: https://a2wt.com/AeroInfo.html Käytin tarkoituksella kaikille laskemilleni autoille samaa kerrointa 0,85. Jossain olen nähnyt käytettävän myös 0,9. Ainakin Mersun malleissa pääsin laskennallisesti hyvin lähelle heidän ilmoittamaansa CdA -arvoa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

atapi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:12:17
Edelleen, mitä fysikkan lakeja sen pitäisi uhmata?

1.0 TSI onkin hyötysuhteeltaan bensamoottorien kuningas. Sen hyötysuhde on parempi kuin Priuksen ja IONIQ:n ahtamattomien moottorien. Leon kuluttaa vähemmän kuin edellämainutut. Maksimihyötysuhteella ei ole niinkään merkitystä. Paljon tärkeämpää on mikä on hyötysuhde osakaasulla ja 1.0 TSI:llä se on aivan dieselluokkaa.

Toyotahan mainostaa uutta 2-litraista markkinoiden tehokkaimpana sen maksimihyötysuhteen ollessa 40%. Hybridin yhteydessä hyötysuhde on vielä yhden prosenttiyksikön parempi. Tuo on maksimiarvo ja kulutuksen kannalta olennaninen keskimääräinen hyötysuhde on tietenkin pienempi, joskin se on esim. Toyotan tapauksessa melko laajalla alueella yli 37% : https://global.toyota/en/mobility/tnga/powertrain2018/engine/
On myös huomioitava, että tuo on moottorin hyötysuhde ja voimansiirrosta tulee vielä lisää häviöitä eli tuo 3.2l/100km vaatisi moottorilta reilusti yli 40%:n keskimääräistä hyötysuhdetta. En myöskään ymmärrä, miksi VAG katsoisi hiljaa sivusta Toyotan mainostaessa markkinoiden tehokkainta moottoria, jos heillä olisi selvästi pihimpi tuote.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: jhm - 23.06.20 - klo:12:49
Mulle on toisaalta sama mitä kenenkin auto kuluttaa,oma on vienyt kaikki mitä on tankannut,hyvä niin.

Joillekin tuntuu kuitenkin olevan ylipääsemätöntä jos jonkun auto menee vähällä. Pihistelijän auto on tunnetusti vähällä kulkeva muutenkin ja jos ajotyyli ym. on hanskassa niin meneehän se. Eikös tuo kyseinen henkilö tullut toiseksi jossain virallisessa kisassa missä punnitaan lie grammalleen kaikki. Kertoo kai jotain kuskista ja autosta.
Minusta on hienoa jos joku pääsee pienemmällä, mutta kuski ei pysty enää vaikuttamaan 100 km/h vauhdissa kovinkaan paljon ajotaidoillaan. Vastusvoimat ovat tuossa vaiheessa sen verran kovat että millään pintakaasulla ei voi mitenkään pitää vauhtia yllä. Auton tekniikka vaikuttaa jo enemmän ja varsinkin aerodynamiikka. Siksi toivoisin että tämä käsiteltäisiin perin pohjin teoriaan ja muihin lähteisiin viitaten.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 23.06.20 - klo:12:55
On myös huomioitava, että tuo on moottorin hyötysuhde ja voimansiirrosta tulee vielä lisää häviöitä eli tuo 3.2l/100km vaatisi moottorilta reilusti yli 40%:n keskimääräistä hyötysuhdetta.

Ei se vaadi kuin 33% hyötysuhteen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:12:17
Edelleen, mitä fysikkan lakeja sen pitäisi uhmata?

1.0 TSI onkin hyötysuhteeltaan bensamoottorien kuningas. Sen hyötysuhde on parempi kuin Priuksen ja IONIQ:n ahtamattomien moottorien. Leon kuluttaa vähemmän kuin edellämainutut. Maksimihyötysuhteella ei ole niinkään merkitystä. Paljon tärkeämpää on mikä on hyötysuhde osakaasulla ja 1.0 TSI:llä se on aivan dieselluokkaa.
Mihin perustat nuo väitteesi 1.0 TSI:n hyötysuhteesta? Missä noita on verrattu?

Jos katsoo Spritmonitorin kulutuksia, niin siellä ei kukaan aja Leon ST 1.0 TSI lähellekään sinun kulutuksella, vaan seuraavksi pienimmät kulutukset ovat neljäsosan korkeampia kuin sulla. Diesel Leon ST:llä sentään joku pääsee sinunkin kulutukseen. Priuksilla ja Corollilla taasen tosi moni alittaa sinun lukemat. Nämä tilastolliset tosiasiat eivät osu sitten yhtään yksiin väitteidesi kanssa.

b1mpo

En nyt muista mitä farkku octavia vei tarkalleen gps 100km/h energysavereilla, mutta n. 4,5l/100km se meni. Myöskin nykyinen kulkine menee lämpöisellä kesäkelillä gps 100km/h noilla 225/40/18 efficient gripeillä n. 5l/100km ja energysavereilla meni 4,6l/100km. 80km/h meni molemmilla autoilla energysavereilla 4l/100km. Nämä siis käytännössä vakkarilla ajellessa ja alamäkiä vapaalla rullaten. Ilmastointi aina päällä. Pienimmät lukemat molemmilla autoilla pitkällä matkalla olleet +80km/h keskinopeuksilla matalia nelosia. Olisi varaa vielä tiputtaa, jos ajaisi tarkalla kaasujalalla ja ilmastointi pois.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:12:17
Edelleen, mitä fysikkan lakeja sen pitäisi uhmata?

1.0 TSI onkin hyötysuhteeltaan bensamoottorien kuningas.

Kuten olen kertonut, niin aínakin mun 1,4 TSI ACT DSG Leon ST kuluttaa pikkasen vähemmän kuin mun 1,0 TSI DSG Leon 5D, eli 1,0 ei varmasti ole mikään bensamoottorien kuningas. Ja molemmat kuluttaa keskimäärin noin 6,3 l/100 km.

b1mpo

Omasta mielestäni litrainen on kulutuksen suhteen todella etevä, ellei etevin markkinoilla oleva motti. Huonommallakin kelillä vastusten kasvaessa siinä nousi kulutus  vähemmän, kuin nykyisessä kulkineessa. Johtuu varmasti eniten siitä, ettei act tuo niin paljon etua, jos ei ole toiminnassa suuremmalla ajovastuksella. Myöskin lyhyillä matkoilla sen nopea lämpeneminen maskin kanssa siivitti pienempiin lukemiin, kuin nykyinen, jossa talvella maskia myös. Kolmipyttyisessä on myös etunsa moottorin virtaavuuden suhteen verrattuna nelipyttyiseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:13:07
Ei se vaadi kuin 33% hyötysuhteen.
Miten pääsit tähän lopputulokseen? Saisinko laskutoimituksen näkyviin kiitos?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.06.20 - klo:13:47
Miten pääsit tähän lopputulokseen? Saisinko laskutoimituksen näkyviin kiitos?

Saanko jo vastauksen mitä fysikkan lakeja Leon uhmaa. Olen kysynyt sitä jo kahdesti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

atapi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:13:07
Ei se vaadi kuin 33% hyötysuhteen.

Eikö tuo tarkoittaisi käytännössä että Ioniq EV:n hyötysuhde olisi luokkaa 60% tai oikeastaan sen alle?
Minäkin näkisin mielelläni laskelmat, joilla päädyit tuohon 33%:iin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.06.20 - klo:13:47
Miten pääsit tähän lopputulokseen? Saisinko laskutoimituksen näkyviin kiitos?

Tuolla aiemmin linkittämässäni taloudellisen ajon oppaassa sanottiin, että VW Golf vaatii 100 km/h nopeudessa 15 kW tehon. Leon vierii selvästi herkemmin (minulla on koemusta kyseisestä Golfista). Lisäksi +30 lämmössä ilma on harvempaa ja tasaisella asfaltilla vierii herkemmin. Siksi arvioin, että 100 km/h +30 C ja tasaisella asfaltilla riittää 10 kW teho. 3,2 ajotietokoneen lukema on todellisuudessa 3,3 litraa. Se tekee 30 kWh energiaa. Eli 33% hyötysuhde.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:12:17
1.0 TSI onkin hyötysuhteeltaan bensamoottorien kuningas. Sen hyötysuhde on parempi kuin Priuksen ja IONIQ:n ahtamattomien moottorien. Leon kuluttaa vähemmän kuin edellämainutut. Maksimihyötysuhteella ei ole niinkään merkitystä. Paljon tärkeämpää on mikä on hyötysuhde osakaasulla ja 1.0 TSI:llä se on aivan dieselluokkaa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:13:12
Mihin perustat nuo väitteesi 1.0 TSI:n hyötysuhteesta? Missä noita on verrattu?

Jos katsoo Spritmonitorin kulutuksia, niin siellä ei kukaan aja Leon ST 1.0 TSI lähellekään sinun kulutuksella, vaan seuraavksi pienimmät kulutukset ovat neljäsosan korkeampia kuin sulla. Diesel Leon ST:llä sentään joku pääsee sinunkin kulutukseen. Priuksilla ja Corollilla taasen tosi moni alittaa sinun lukemat. Nämä tilastolliset tosiasiat eivät osu sitten yhtään yksiin väitteidesi kanssa.

Hiljaisuus pitänee tulkita niin, että väitteesi perustuvat pelkkään mutuiluun. No, eipä niistä oikein mitään muuta voinutkaan ajatella sen jälkeen, kun katsoo, kuinka 1.0 TSI pärjää Spritmonitorissa vertailussa Toyotan hybrideihin. 

Toyotan ja Huyndain hybrideissä käytetään atkinson-kierron moottoreita, joissa ahtamattamattomuus ei suinkaan ole rasite hyötysuhdetta ajatelle, vaan päinvastoin pidennetyllä paisunnalla saavutetaan parhaat hyötysuhteet.

atapi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.20 - klo:14:01
Tuolla aiemmin linkittämässäni taloudellisen ajon oppaassa sanottiin, että VW Golf vaatii 100 km/h nopeudessa 15 kW tehon. Leon vierii selvästi herkemmin (minulla on koemusta kyseisestä Golfista). Lisäksi +30 lämmössä ilma on harvempaa ja tasaisella asfaltilla vierii herkemmin. Siksi arvioin, että 100 km/h +30 C ja tasaisella asfaltilla riittää 10 kW teho. 3,2 ajotietokoneen lukema on todellisuudessa 3,3 litraa. Se tekee 30 kWh energiaa. Eli 33% hyötysuhde.

Tuo oppaassa mainittu arvo on aivan uskottava. Tuo arvioimasi 10kW sitten kuulostaakin jo melko optimistiselta arviolta.

Pihistelijä

#568
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.06.20 - klo:14:13
Hiljaisuus pitänee tulkita niin, että väitteesi perustuvat pelkkään mutuiluun. No, eipä niistä oikein mitään muuta voinutkaan ajatella sen jälkeen, kun katsoo, kuinka 1.0 TSI pärjää Spritmonitorissa vertailussa Toyotan hybrideihin. 

Perustuu EcoRun kokemuksiini. Prius ja IONIQ kuluttivat viime syksynä Lahdessa enemmän kuin oma Leon 1.0 TSI. Hybridikuskit olivat todella kokeneita ja voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Se, että pääsin ensikertalaisena Leonilla vähemällä, voi johtua vain
A) Leon rullaa paremmin
B) hyötysuhde on parempi
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: atapi - 23.06.20 - klo:14:16
Tuo oppaassa mainittu arvo on aivan uskottava. Tuo arvioimasi 10kW sitten kuulostaakin jo melko optimistiselta arviolta.

Leon farmarista on sekä normaali, että Ecomotive versio. NEDC kulutukset:
- normaali 4,7 l/100 km
- Ecomotive 4,4 l/100 km

Jo normaali Leon on matalampi kuin Golf ja sulavampi. Täten ilmanvastus on pienempi kuin Golfissa. Ecomotive laskee sitä yhä, kuten kulutuksistakin näkee. Lisäksi +30 helle harventaa ilmaa ja ilmanvastus laskee tuntuvasti. Oletuksena oli vielä sileä asfaltti. Tuo 3,2 litraa oli siis minimikulutus ideaaliolosuhteissa eco-renkailla. Se Golfin oli taas ihan normaalikeleissä normaalirenkailla.Täten uskon tuohon 10 kW:iin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy