1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

765turbo

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 12.06.20 - klo:19:55
135km takana, keskinopeus 81km/h, 5.2L näytti auton kulutusmittari mökin pihassa. Menee mitä menee...bensa-asemat onnex myy halvalla lientä.
Fabia hatch back 1.0tsi 95hv, 5v.


sakal83

Kovasti jengiä ei vituta, jos oma auto kuluttaa mitä kuluttaa.
Sitten kuitenkin jaksaa vinkua täälä, jos jonkun muun auto kuluttaa 3l/100km.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo








Lainaus käyttäjältä: Foxit - 12.06.20 - klo:15:36
Otetaan vertailupariksi vaikka oma Priukseni. Tässä yksi mittaus jonka olen löytänyt 1001cars -kanavan testaamana. Tälle mitatut keskikulutukset ovat:
“Here you have the fuel consumption of Toyota Prius Hybrid (1.8 l R4 petrol engine + electric which generates 136 HP total power). Results:
90 km/h: 3,5 l/100 km
120 km/h: 5,0 l/100 km
140 km/h: 5,9 l/100 km
city: 3,3 l/100 km”
https://www.youtube.com/watch?v=Yo06Us7611k

Olen nyt itse testannut tässä parin päivän aikana kun ollut yli +20 asteen kuivia kelejä että kuinka lähelle osuvat noita lukemia ja yllättävän lähelle osuvatkin. Testasin vielä mittarinopeudella 105 km/h (100 km/h GPS) nopeudella kulutusta ja se näytti 4,0 " 4,4 l/100km.

Tässä vielä liitteenä maantiellä erittäin pihin diesel Mercedes-Benz A 180 d  Saloonin tasaisen nopeuden vertailukulutuksia suhteessa muihin kilpailijoihin. Samalla listalla on myös Priukseni. Alle nelosen lukemia 90 km/h nopeudessa ei näy kuin diesel-moottorisille ja Priukselle (bensahybridi).
https://www.youtube.com/watch?v=h9xk-jc9Fbs



Priuksen sijaan pitäisi vertailuun ottaa corolla, kun näitä vertailee. Prius on aivan erilainen auto ”normiautoihin” verrattuna. Tuon kanavan kulutustestit on kyllä osuneet lähelle omia kokemuksia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Tässä tänään. +24 C. Jos 30 C menisi siihen 3.2 litraan.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.06.20 - klo:13:51
Tässä tänään. +24 C. Jos 30 C menisi siihen 3.2 litraan.
Ilmastointi päällä vai ei?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.06.20 - klo:13:51
Tässä tänään. +24 C. Jos 30 C menisi siihen 3.2 litraan.

Onko matka nollattu vauhdista, vai asutko ihan motarin vieressä? Tuo keskinopeus ja lyhyt matka vaikuttaa siltä, että jompikumpi on totuus? Ite en saa tuollaisella matkalla tuota keskinopeutta, jossa itellä on satasen alueelle kolmisen kilometriä, en edes ylinopeutta ajamalla. Ilmastoinnin vaikutus ei ole enää järin suuri, jos auto jo alkumatkasta jäähtynyt ja sitten nollattu matka.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

dosetti


jalkkis

Mielellään näkisin täsmälleen saman pätkän toiseen suuntaan ajettuna.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:15:25
Onko matka nollattu vauhdista, vai asutko ihan motarin vieressä? Tuo keskinopeus ja lyhyt matka vaikuttaa siltä, että jompikumpi on totuus? Ite en saa tuollaisella matkalla tuota keskinopeutta, jossa itellä on satasen alueelle kolmisen kilometriä, en edes ylinopeutta ajamalla. Ilmastoinnin vaikutus ei ole enää järin suuri, jos auto jo alkumatkasta jäähtynyt ja sitten nollattu matka.

Juuri näin. Nyt taisi Pihistelijän pienten kulutuslukemien salaisuus selvitä: vahvasti selektiivinen raportointi. Kyllä minäkin pääsen tosi alhaisiin lukemiin, jos ajan auton ensin lämpimäksi, kiihdytän sen motarinopeuteen ison mäen päälle, nollaan sitten kulutusmittarin ja lasettelen loivaa alamäkeä koko tarkastelujakson. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Kysyttiin mitä Leon kuluttaa 100 km/h tasaisella nopeudella. Nollasin ajotietokoneen Lahden moottoritien rampissa  ja ajoin tasaista 105 km/h mittarin mukaan. Eli oli selektiivinen, koska pyydettiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Olen päässyt 1.6 TDillä 3.3l kulutukseen tieturin mukaan 40-80km pikkuteillä, moottori oli vielä lämmin mutta MFA laskuri nollaantunut 2h paussin aikana.
AC pois päältä, kuiva kesäkeli >22C, ei kuormaa, manuaali, päiväajovalot päällä koko matkalla. Alemmaksi ei Passatin kokoisella farkulla taida päästä, paitsi alamäkeen.  ;D
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.06.20 - klo:15:58
Kysyttiin mitä Leon kuluttaa 100 km/h tasaisella nopeudella. Nollasin ajotietokoneen Lahden moottoritien rampissa  ja ajoin tasaista 105 km/h mittarin mukaan. Eli oli selektiivinen, koska pyydettiin.
Näin ajattelinkin. Olisit vain kertonut samassa viestissä.  ;) Täytyy edelleen todeta, että melkoisen laihalla toimii tuo kone. Oliko ilmastointi päällä? Itse en sillä tiedolla mitään tee. Viimekesänä tuli todettua, ettei pitemmällä matkalla ilmastointi juuri vaikuta kulutukseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:16:14
Täytyy edelleen todeta, että melkoisen laihalla toimii tuo kone.Oliko ilmastointi päällä?

Ei ollut ilmastonti päällä. Oli vain puhallus.

A) Mittaan tässä 100 km/h tasaisella pohjakulutusta. Siksi ei ilmastointia.
B) En tarvi ilmastointia vielä +24 C lämmössä. Se laitetaan päälle vasta yli +28 C lämmössä. Asuin vuosia etelässä, jossa oli oikeasti kuuma. Nämä Suomen lämmöt eivät juuri tarvi ilmastointia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vaikka en ole tarkistanut nopeusmittarivirhettä, olen tarkistanut matkamittarivirheen. Se on hyvin tarkka. Näyttää 1% liian vähän. Ajotietokone laskee keskinopeuden kuljetun matkan (eli matkamittarin) ja ajan suhteen. Tuo 101 km/h oli todellinen nopeus. Tai jos matkamittarivirhe otetaan huomioon, nopeus oli 102 km/h. Joka tapauksessa todellinen nopeus oli vähintään 100 km/h.

Leonissa pidän juuri siitä, että nopeus nostaa kulutusta hyvin maltillisesti. Ne Ecomotive viritykset todella toimivat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.06.20 - klo:05:05
Vaikka en ole tarkistanut nopeusmittarivirhettä, olen tarkistanut matkamittarivirheen. Se on hyvin tarkka. Näyttää 1% liian vähän. Ajotietokone laskee keskinopeuden kuljetun matkan (eli matkamittarin) ja ajan suhteen. Tuo 101 km/h oli todellinen nopeus. Tai jos matkamittarivirhe otetaan huomioon, nopeus oli 102 km/h. Joka tapauksessa todellinen nopeus oli vähintään 100 km/h.

Leonissa pidän juuri siitä, että nopeus nostaa kulutusta hyvin maltillisesti. Ne Ecomotive viritykset todella toimivat.
Osaatko jo kertoa mikä on Ecomotive -version ilmanvastuskerroin? Herättääkö tuo sinussa itsessäsi mitään epäilystä tuloksen luotettavuudesta, 3,4 l/100km keskikulutus bensamoottoriselle aika peruskoppaiselle perheautolle tuossa 101 km/h vauhdissa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 15.06.20 - klo:09:20
Osaatko jo kertoa mikä on Ecomotive -version ilmanvastuskerroin? Herättääkö tuo sinussa itsessäsi mitään epäilystä tuloksen luotettavuudesta, 3,4 l/100km keskikulutus bensamoottoriselle aika peruskoppaiselle perheautolle tuossa 101 km/h vauhdissa?

Ei herätä epäilystä. Leon on hämmästyttävän pihi. Tosin pitää muistaa, että ajotietokone kaunistelee 0,1 litraa eli todellinen kulutus oli 3,5 litraa.

Vaikka kehuin Ecomotive varustusta, suurin kiitos lankeaa supertaloudelliselle 1.0 TSI moottorille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

#527
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.06.20 - klo:09:35
Ei herätä epäilystä. Leon on hämmästyttävän pihi. Tosin pitää muistaa, että ajotietokone kaunistelee 0,1 litraa eli todellinen kulutus oli 3,5 litraa.

Vaikka kehuin Ecomotive varustusta, suurin kiitos lankeaa supertaloudelliselle 1.0 TSI moottorille.
Kyllä itsellä tulisi mieleeni kyseenalaistaa omia tuloksiani mikäli en löytäisi vahvistusta muualta tuloksilleni, mutta tässä olemme ehkä erillaisia... Se ilmanvastuskerroin, mikä se on?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 15.06.20 - klo:09:51
Kyllä itsellä tulisi mieleeni kyseenalaistaa omia tuloksiani mikäli en löytäisi vahvistusta muualta tuloksilleni, mutta tässä olemme ehkä erillaisia... Se ilmanvastuskerroin, mikä se on?

Olen kuitenkin ajanut autolla kolme vuotta ja 58 tkm. Kirjannut jokaisen tankkauksen. Tuossa ajassa on oppinut käyttämään sitä optimaalisesti. Varsinkin pitämään tasanopeutta.

Nyt ajossa olevalla tankillisella on ajettu 1100 km. Ajotietokone näyttää vielä 300 rangea tankkaukseen. Eli 1400 km tulisi 50 litran tankillisella. Se tietäisi 3,6 litran kulutusta. Ajotietokone näyttää 3,5 litran kulutusta viime tankkausesta. Tässä ei siis ole mitään poikkeavaa verrattuna 49 edelliseen tankkaukseen. Sama noin 0,1 litran heitto on jälleen tulossa. Eli en epäile ajotietokoneen lukemia.

Ei tiedä Leonin ilmanvastuskerrointa. Olen etsinyt sitä itsekin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mollix

Oman käsitykseni mukaan hyvänkin ajotavan saavutukset voi pilata käymällä kerrankin Helsingin keskustassa.

Minusta on hienoa, että joku saa puristettua kulutuksen noin alas kuin Pihistelijä.

Itse en näytä pääsevän B7 Passatilla (2.0 TDI DSG) alle 5 litran käytännössä " toki vaimon ajot nostavat kulutuksen aina ainakin litralla ylemmäs. Ajo on enimmäkseen lyhyttä Kirkkonummen sisäistä ja Kirkkonummi-Helsinki sahausta.

Vaikka dieseliä ajetaankin hieman eri tavalla, pyytäisin Pihistelijää kertaamaan miten hän saa kulutuksensa pidettyä kurissa. Ja samalla, jos on annettavaksi vinkkejä DSG-vaihteistoisen dieselin kulutuksen pienentämiseen, niitä mielelläni otan vastaan.

Foxit

#530
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.06.20 - klo:10:11
Olen kuitenkin ajanut autolla kolme vuotta ja 58 tkm. Kirjannut jokaisen tankkauksen. Tuossa ajassa on oppinut käyttämään sitä optimaalisesti. Varsinkin pitämään tasanopeutta.

Nyt ajossa olevalla tankillisella on ajettu 1100 km. Ajotietokone näyttää vielä 300 rangea tankkaukseen. Eli 1400 km tulisi 50 litran tankillisella. Se tietäisi 3,6 litran kulutusta. Ajotietokone näyttää 3,5 litran kulutusta viime tankkausesta. Tässä ei siis ole mitään poikkeavaa verrattuna 49 edelliseen tankkaukseen. Sama noin 0,1 litran heitto on jälleen tulossa. Eli en epäile ajotietokoneen lukemia.

Ei tiedä Leonin ilmanvastuskerrointa. Olen etsinyt sitä itsekin.
En ihmettelisi vaikka pääsisit koko tankillisille vielä lähelle tuota lukemaa, hieno tulos eittämättä! Siinä vain tulee se että keskinopeutesi tullee olemaan huomattavasti alhaisempi tankilliselle, eikö? Väliin sekoittuvat hitaammat nopeudet  selittää jo paljon pienemmän käytännön kulutuksen.

Tuosta ilmanvastukertoimesta sen verran että muistan että aiemmin omistamassani Polo 1.2 TDI Bluemotionissa, oli näillä virityksillä (pohjamuovit, lisähelmat, umpinainen yläkeulasäleikkö, madallus, matalan vierintävastuksen renkaat (185 leveät) saatiin ilmanvastuskerrointa putoamaan n. 0.01, eli vahva veikkaus 0.29 voisi olla jo aika lähellä oikeaa mikäli normi ST:n 0.30 pitänee paikkansa. Tosin nyt tässä Leon 2020 mainostetaan että ilmanvastuskerrointa on pudotettu 0.32 -> 0.30, että mikä sitten on totuus. Tuohon sitten kertoimeksi se naamapinta-ala joka on saattanut kasvaa.

Oletko muuten mistään löytänyt tuon 1.0 TSI :n maksimilämpötehon lukemaa? Esimerkiksi Gen 4 Priuksen uudemmalle 2ZR-FXE 1.8 -koneelle ilmoitetaan 40 % maksimihyötysuhde (https://www.marklines.com/en/report_all/rep1473_201602). Sama kone on myös uudessa hybridi -Corollassa käytössä. Uusissa Corolloissa on vain hukattu paras hyöty farkku- ja viistoperäisessä korkeaan ilmanvastuksen Cd 0.32 voittamiseen. Sedan onkin jo ihan etevä 0.28 kertoimellaan. Edeltävä viistoperä Auris (2012 eteenpäin) oli suurin piirtein samaa luokkaa uuden sedanin kanssa. Omassa Priuksessani tämä Cd on 0.24.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mabe

Tuo satasen nopeus, 30km matka ja pieni kulutus on loistava lukema.

Vielä paremman saisi jos jaksaisi ajaa saman pätkän molempiin suuntiin. Ottaa vaikka vastaavasti matkavauhdissa resetin, lukema talteen, heittää rampista ympäri ja takaisin sama homma.
Pienet ylä / alamäet ja hento myötätuuli sotkee valtavasti kulutuslukemia.
Edestakainen matka ja keskiarvo kahdesta on siitä johtuen "ainoa oikea" tapa ottaa kunnon tieto talteen.

Leon on pihi, se on havaittu, siihenkin vaikuttaa normaalit perussäännöt ja hetkellisempikin kova nopeus syö nopeasti taloudellisuutta.
Tämä on mielenkiintoinen ketju vänkäyksineen mutta samalla tuo hyvää perusdataa asioista.

Toiveissa olisi jopa saada kulutuskarttaa, mikäli pihistelijä jaksaa samaa pätkää ajella:
keskinopeusjoukko, 80, 90, 100 edestakaisin ajettuina (välissä aina nollaten, molemmat pätkät dokumentoiden).
Lämpötilan vaikutus, edestakaisista jollekin nopeudelle eri lämpötiloissa.

Yaffa0

Tässä 5F -Leonin spec sheet:

https://www.group1auto.co.uk/pdf/seat-leon-sc-brochure.pdf

Sielläkään ei näy Drag coefficient lukemaa. Mutta mielenkiintoista luettavaa silti. Seatin esitteen mukaan 1.6 TDI:n kulutus on pienempi kuin 1.0 ecomotiven:

ST Ecomotive 1.0 TSI (115 hv)
Urban 5.4
Extra urban 3.8
Combined 4.5

ST 1.6 TDI (115 hv)
Urban 4.6
Extra urban 3.8
Combined 4.1

Samasta taulukosta näkyy, että vain Ecomotivessa on "Energy Recovery System" ja "Aero pack". Silti Dieselin kulutus on valmistajan mukaan pienempi. Ja näin on erityisesti, jos ajetaan kaupungissa. Taulukosta näkyy myös vaihteistojen välitykset.

Jatketaan ilmanvastuskertoimien (cW, drag coefficient) metsästystä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

atapi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 15.06.20 - klo:12:04
Tässä 5F -Leonin spec sheet:

Mutta mielenkiintoista luettavaa silti. Seatin esitteen mukaan 1.6 TDI:n kulutus on pienempi kuin 1.0 ecomotiven:


Vertailin huvikseni 1.0 TSI:tä ja 1.6 TDI:tä spiritmonitorissa. Erot ovat sen verran pieniä ja aineistoa niin vähän että vaikea sanoa mitään kumpaankaan suuntaan (1.6 TDI n. 5.5l/100km ja 1.0 TSI ehkä 5.6l/100km). Joka tapauksessa hyvä suoritus TSI:ltä kun dieselissä on enemmän energiaa per litra. Golfeista on enemmän aineistoa ja niiden kohdalla näyttäisi että manuaaliaskin kanssa diesel veisi n. 4dl vähemmän satasella. Automaatin kanssa dieselin etu kasava johonkin 8 desin tasolle, mutta varsinkin bensa-automaattien lukumäärä on harmillisen pieni.

mfroberg

Olen ajanut saman matkan samalla kuormalla(3 hlö + koira + mökkikamat) kutakuinkin samassa lämpötilassa(kuiva keli) ja samanlaisessa liikenteessä(vkl paluu) kolmella eri vaggilaisella ja pyrkinyt ajamaan pihisti kuten aina. Tässä lista:

VW Golf Variant 1.6 TDI DSG 2015: 4.2 l/100km
Seat Leon ST 1.0 TSI Manual 2017: 4.6 l/100km
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG 2018: 4.8 l/100km

Tuo 1.5 TSI on se 96kW BlueMotion ekomalli ja kaiki lukemat ovat ajotietokoneesta katsottuja, ne kyllä tuntuvat olevan linjassa(0.1 l/100km liian vähän) tankkauksiin verrattuna. Autoissa vakio ensiasennusrenkaat 205/55-16.

Mukana 60-80-100-120 km/h tiestöä ja vauhtia on pidetty maximi sallittuun(todelliseen) pyrkien.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.06.20 - klo:15:58
Kysyttiin mitä Leon kuluttaa 100 km/h tasaisella nopeudella. Nollasin ajotietokoneen Lahden moottoritien rampissa  ja ajoin tasaista 105 km/h mittarin mukaan. Eli oli selektiivinen, koska pyydettiin.
Mittasitko tämän molempiin suuntiin, jotta saadaan tuulen vaikutus ja korkeuserojen vaikutukset huomioitua? Myöskin nollaus vauhdista ja lopputulos samoista vauhdeista, kuten mabekin tuossa mainitsi. Mitä muuten Leonissasi on moottorin kierrokset noissa vauhdeissa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

#536
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 18.06.20 - klo:10:36
Mittasitko tämän molempiin suuntiin, jotta saadaan tuulen vaikutus ja korkeuserojen vaikutukset huomioitua? Myöskin nollaus vauhdista ja lopputulos samoista vauhdeista, kuten mabekin tuossa mainitsi. Mitä muuten Leonissasi on moottorin kierrokset noissa vauhdeissa?

En mitannut kun yhteen suuntaan. Tulin takaisin vasta seuraavana päivänä ja silloinkin eri reittiä. Tuo oli vain ex tempore otettu esimerkki, ettei se minun 3,2 l/100 km ollut mikään hatusta vedetty lukema. +30 C, sileämpi asfaltti ja hieman hitaampi ajonopeus (100 km/h), olisi kulutus se esittämäni 3,2 litraa. Katsotaan, jos ajoreitilleni osuu kesän aika edestakainen osuus.

Leon kiertää kutosella 2100 r/min 100 km/h nopeudessa. Aika optimaliset kierrokset tuohon nopeuteen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.06.20 - klo:11:14
En mitannut kun yhteen suuntaan. Tulin takaisin vasta seuraavana päivänä ja silloinkin eri reittiä. Tuo oli vain ex tempore otettu esimerkki, ettei se minun 3,2 l/100 km ollut mikään hatusta vedetty lukema. +30 C, sileämpi asfaltti ja hieman hitaampi ajonopeus (100 km/h), olisi kulutus se esittämäni 3,2 litraa. Katsotaan, jos ajoreitilleni osuu kesän aika edestakainen osuus.

Leon kiertää kutosella 2100 r/min 100 km/h nopeudessa. Aika optimaliset kierrokset tuohon nopeuteen.
Hmmm... Eikö tälle Leonille aika hyvä vertailupari olisi Skoda Octavia porrasperä litran moottorilla, jonka lukemia tuossa jo aiemmin esitin. Keskitytään nyt pelkästään 100 km/h todelliseen nopeuteen. Miksi Leon kulkisi vähemmälle kuin tuo Octavia samalla moottorilla? Octaviassa on erona DSG-vaihteisto mutta tuolla 7-vaihteella kierrokset ovat 100 km/h nopeudessa samat kuin manuaali -Leonissasi? Octavialle voisi tuon seuraavan videon testillä arvioida n. 4,5 l/100km (ATK) tasaisessa vauhdissa. Eli mikä selittää mielestäsi Leonisi 1,3 l/100km eli 29% pienemmät kulutuslukemat?

Alla vielä linkki aiemmin linkkaamani 1001carsin mittaamiin tasaisin vauhdin kulutuslukemiin, jotka ovat omien kokemusten mukaan olleet aika hyvin linjassa omiin mittauksiini: https://www.youtube.com/watch?v=l7Rma50Kj9M&t=25s
"Here you have the fuel consumption (fuel economy) of Skoda Octavia 1.0 TSI Liftback 2018/2019 (1.0 l R3 turbo petrol engine, 85 kW, 115 HP, 200 Nm, FWD, 7-speed DSG) in city, highway and autobahn, motorway. Results:
eco city: 5.3 l/100 km (44.4 / 53.3 mpg US/UK)
90 km/h (56 mph): 4.0 l/100 km (58.8 / 70.6 mpg US/UK)
120 km/h (75 mph): 5.4 l/100 km (43.6 / 52.3 mpg US/UK)
140 km/h (87 mph): 6.9 l/100 km (34.1 / 40.9 mpg US/UK)
very fast driving: ~12 l/100 km (~19.5 / 23.5 mpg US/UK)"
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

DSG:ssä on eri välitykset ja suuremmat häviöt. Myös keula on leonissa umpinaisempi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

atapi

Energiatehokkaaseen sähköautoon tämä vertautuisi seuraavasti:
Ioniq EV:n "highway-kulutus" (vastaa käsittääkseni ajoa suunnilleen 100km/h) ev-databasen mukaan 15.6 kWh/100km ja kun bensassa on energiaa n. 9kWh/l niin bensaksi muutettuna tuo vastaisi 1.7l/100km. Sähköauton grid to wheels -hyötysuhteeksi löysin arvon 77%, mutta tuo 15.6kWh tulee akusta eli lataushäviöt jäävät pois, jolloin hyötysuhde on varmasti  yli 80%. Jos oletetaan että Leonin ja Ioniqin vastukset olisivat samat niin Seatin hyötysuhteen pitäisi olla yli 40%. En usko alkuunkaan tuohon 3.2 litran kulutukseen satasen vauhdissa ja jos se pitäisi paikkansa niin se näkyisi kyllä spiritmonitorin lukemissakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy