1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Vekkula

Tuosta Ibiza vertauksesta, ainakaan mä en päässyt Leonin lukemiin kun Ibiza oli huollon sijaisautona, pari-kolme desiä oli janoisempi. Tosin en ole varma oliko Ibizassa se pienempitehoinen versio 1.0tsi koneesta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 19.03.20 - klo:20:01
Ja kai se tuon jälkeen on uskottava, että Leon ST 1.0 TSI nyt vaan on hiukan taloudellisempi kuin 120 kg kevyempi Ibiza samalla koneella. Tosin väitän tuosta puolen litran erosta (on muuten prosenteissa noilla litramäärillä jo varsin paljon) suurimman osan tulevan silti ratin ja penkin välistä.

Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisiin lukemiin Pihistelijä pääsisi Ibizalla. Ja jos noilla "ensikertalaisen" näytöillä ei aukea ykköskuskin paikka tehdastallissa, niin ei sitten millään. Voisi helposti kuvitella kiinnostavan maahantuojaa tai jopa pääkonttoriakin Epsanjassa.
Siihen on monta muutakin seikkaa, kuin kuski ja tuo painoero, vaikka kuski suuren työn tekeekin. Ilmanvastuskerroin voi olla parempi tuossa Leonissa, kun alustassa on todennäköisesti tasaisempaa ja ylämaski ummessa. Myös välitykset voivat olla suotuisammat. Lisäksi hyvin pienen kulutuslisän voi hiukkassuodatinkin tuoda, jos sellainen on noissa Ibizoissa. Tehoon se suodatin ei ole vaikuttanut, mitä asiaa olen tonkinut. Jos Ibizat oli sillä heikommalla koneella, on koneen suorituskyvyssäkin eroja, joka voi vaikuttaa hyötysuhteeseen Leonin kannalta suotuisasti.

Tällasia ajatuksia itellä tuli mieleen.

Mielenkiintoista nähdä mihin uudet tulevat octaviat pääsee nykyisiin verrattuna, kun ilmanvastuskertoimeen on panostettu melkoisesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.20 - klo:21:40
Täällä nykyisessä on samaa luokkaa tuo virhe silloin, kun enimmäkseen tulee ajettua bensalla. Kun bensakulutus tippuu alle kahteen litraan, niin absoluuttinen virhe tuntuu tippuvan myös. Edellisessä taisi olla vain hieman suurempi ero ja sitä vanhempia konsernin tuotteita mulla ei ole ollutkaan.
Mitä enemmän startteja, sen enemmän voi virhettä tulla. Prosenteissa nuo virheet pitäisikin ilmoittaa, jotta olisi vertailukelpoisia keskenään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.03.20 - klo:22:11
Siihen on monta muutakin seikkaa, kuin kuski ja tuo painoero, vaikka kuski suuren työn tekeekin. Ilmanvastuskerroin voi olla parempi tuossa Leonissa, kun alustassa on todennäköisesti tasaisempaa ja ylämaski ummessa. Myös välitykset voivat olla suotuisammat. Lisäksi hyvin pienen kulutuslisän voi hiukkassuodatinkin tuoda, jos sellainen on noissa Ibizoissa. Tehoon se suodatin ei ole vaikuttanut, mitä asiaa olen tonkinut. Jos Ibizat oli sillä heikommalla koneella, on koneen suorituskyvyssäkin eroja, joka voi vaikuttaa hyötysuhteeseen Leonin kannalta suotuisasti.

Mielenkiintoista nähdä mihin uudet tulevat octaviat pääsee nykyisiin verrattuna, kun ilmanvastuskertoimeen on panostettu melkoisesti.
Ilmanvastuksen muotokerroin tosiaan on yleensä pidemmässä autossa suotuisampi, mutta pienemmässä autossa on yleensä vähemmän naamapinta-alaa ja se kompensoi tilanteen. En kyllä ole näiden kahden mittoja verrannut, mutta yleisesti noin. Vaikea uskoa, että raskaammassa autossa olisi suotuisammat välitykset taloudelliseen ajoon, jos vaihteita on saman verran.

b1mpo

Pienempitehoisessa on viisi vaihdetta. Esimerkiksi Scalassa on lyhemmät välitykset, kuin octaviassa saman tehoisenakin. Tuli tuossa todettua, kun oli dsg 1.5tsi ajossa ja vertasin sitä vastaavalla voimalinjalla olleeseen octaviaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

#395
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.03.20 - klo:22:11
Mielenkiintoista nähdä mihin uudet tulevat octaviat pääsee nykyisiin verrattuna, kun ilmanvastuskertoimeen on panostettu melkoisesti.
Tässä on ensimmäinen kulutuslukema mitä olen nähnyt uuden Octavian 1.0 TSI moottorille.

https://www.km77.com/coches/skoda/octavia/2020/berlina/datos

Eli manuaalin WLTP 4,9 l/100 km, mikä on selvä parannus nykyiseen. Se tekee NEDC lukemana 3,9-4,0 litraa, mikä vastaa 92-94 g/km päästöjä. Eli päästäisiin ilman kallista ja raskasta hybriditekniikkaa alle vaaditun 95 gramman.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.03.20 - klo:22:34
Pienempitehoisessa on viisi vaihdetta. Esimerkiksi Scalassa on lyhemmät välitykset, kuin octaviassa saman tehoisenakin. Tuli tuossa todettua, kun oli dsg 1.5tsi ajossa ja vertasin sitä vastaavalla voimalinjalla olleeseen octaviaan.
Niinpä näkyy. 115 hv versiossa on sitten 6 vaihdetta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.03.20 - klo:22:01
Tuosta Ibiza vertauksesta, ainakaan mä en päässyt Leonin lukemiin kun Ibiza oli huollon sijaisautona, pari-kolme desiä oli janoisempi. Tosin en ole varma oliko Ibizassa se pienempitehoinen versio 1.0tsi koneesta.
Juuri tuon verran korkeampi on Ibizan 85 kW:n 1.0 TSI NEDC kulutus, eli
- Leon 4,4
- Ibiza 4,7
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Bluebeetle - 19.03.20 - klo:19:20
Tässä ajettu tankkauksen jälkeen motaria (100km/h rajoitus) ja maantietä jossa välillä 80km/h rajoitus. Vakkari päällä 100% ajasta, 110 ja 90 asetettuna nopeutena. Kakkapeliitta ysit rapisevat vielä alla.

Nastattomilla talvirenkailla putoaisi kulutus vielä merkittävästi. Niissäkin on toki vierintävastuseroja.

Tämä talvi lienee viimeistään opettanut useimmille (toivottavasti), että nastarenkaissa ei ole mitään järkeä. Koko talven on tehnyt pahaa kuunnella ja katsella kun muuten järkevät ihmiset jyristävät paljaalla asfaltilla renkailla, joista ei ole kaikille kuin haittaa. Teiden kunto on lohduton, mutta koko talvi kakkapeliliitoilla vaan jyrätään (paljaalla tiellä). Ja vain sen vuoksi, että jonakin päivänä voi olla liukasta...  silloinkin voi nastattomilla hyvn ajaa, kun vähän vaan huomioi enemmän ajamistaan.

Pahoittelut, en vaan pystynyt hillitsemään itseäni. :)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

dosetti

Alan epäilemään, että ennakoinnilla on iso vaikutus kulutukseen pihistelijällä. Itselläni polon tähän asti pienin kulutus on koneen mukaan 4,8 eikä sen alle meinaa millään päästä (dsg ja se rullaa vapaalla kun kaasun nostaa). Kuulostaa vaan niin hassulta, että isompi auto kuluttaa vähemmän. Jotain ne on tehneet tehtaalla oikein tuolle seatin ecomotivemallille.

Pihistelijä

Ennakoin paljon. Pyrin keräämään liike-energian mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella. Ripeä kiihdytys maksimimomentin kohdalla. Enemmän ala- kuin yläpuolella. Hyppään tarvittaessa vaihteita yli. Esim. neloselta suoraan kutoselle. Tai 60 alueella kolmoselta suoraan kutoselle. Yksi asia minkä voi tehdä manuaalilla.

Kun nopeus on saavutettu, varjelen kalliisti hankittua liike-energiaa viimeiseen asti. Se tarkoittaa, että ennakoin enkä paina jarrua. Sama koskee myös moottorijarrutuksen. Eli hidastan pääasiassa vapaalla. Taas helppo tehdä manuaalilla.

1.0 TSI moottori on hämmästyttävän taloudellinen osakaasulla. Ihan dieselin veroinen. Sen kulutus tasaisessa maantieajossa kevyellä pintakaasulla on todella pieni. Mutta kaasun kanssa tulee olla tarkka (tarkempi kuin dieselissä). Isompi painallus rikkoo putken ja menee taas tovi, että moottorin saa ujutettua siihen. Siksi vakionopeudensäädin on niin paha. Se toimii liian digitaalisesti. Samoin vaihtaminen rikkoo sen, varsinkin jos se tulee puun takaa kuten automaatissa. Siksi DSG yhdessä vakionopeudensäätimellä kanssa on vielä pahempi. Minun vahvuuteni vaikka tuossa EcoRun kilpailussa oli juuri tasaisen nopeuden pitäminen kevyellä pintakaasulla, niin että pysyy tuossa matalan kulutuksen putkessa. 80 km/h alueella kulutus tasaisella heiluu kolmen litran molemmin puolin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lisäksi ecomotive varustuksella oleva Leon farmari rullaa matalan vierintävastuksen renkailla todella kevyesti. Kevyemmin kuin Ibiza.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.03.20 - klo:08:04
Lisäksi ecomotive varustuksella oleva Leon farmari rullaa matalan vierintävastuksen renkailla todella kevyesti. Kevyemmin kuin Ibiza.
Mitään tietoa että mitkä kesärenkaat tämän vuoden mallissa siis ei se uusin malli vaan edellinen sukupolvi ? Itelle tulossa uus farkku leon 1.0tsi dsg yhdistelmällä.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.03.20 - klo:22:55
Juuri tuon verran korkeampi on Ibizan 85 kW:n 1.0 TSI NEDC kulutus, eli
- Leon 4,4
- Ibiza 4,7
Mä pääsin viime kesänä 1.0tsi ibiza dsg noin 4,0l/100km keskikuluksella eco-modella. Kulutus vaihteli 4 -5l/100km, renkaina oli nokian testivoittaja kesärenkaat, koko 195/55/16.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

tapanixxx

Minä pääsen 1.0 tsi koneella 5.8 litran keskikulutukseen, noin.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 20.03.20 - klo:09:48
Minä pääsen 1.0 tsi koneella 5.8 litran keskikulutukseen, noin.
Kuulostaa aika isolta lukemalta. Vaimo näyttää ajelevan 1.4 motilla samoja lukemia. Pääosin kaupunkipyörittelyssä ja käsittääkseni ei ole eco moodi edes käytössä. ???
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pihistelijä

Vertasin tarkemmin Leonin ja Ibizan teknisiä tietoja. Muistin Ibizan NEDC kulutuksen hieman väärin. Se onkin 4,6 eikä 4,7, eli

Leon 1.0 TSI
- 85 kW
- 4,4 l/100 km
- 202 km/h

Ibiza 1.0 TSI
- 85 kW
- 4,6 l/100 km
- 195 km/h

Samalla teholla Ibizan huippunopeus on vain 195 km/h, mikä viittaa että välitykset ovat Leonia lyhyemmät. Tämä on linjassa suuremman NEDC kulutuksen kanssa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 20.03.20 - klo:09:48
Minä pääsen 1.0 tsi koneella 5.8 litran keskikulutukseen, noin.

Mun autolla (Leon, 5D, 1,0 DSG) on koko ajan (kesä/talvi) keskimäärin - since start 5,9, since refuel 6,0, long term 6,3.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.03.20 - klo:12:13
Vertasin tarkemmin Leonin ja Ibizan teknisiä tietoja. Muistin Ibizan NEDC kulutuksen hieman väärin. Se onkin 4,6 eikä 4,7, eli

Leon 1.0 TSI
- 85 kW
- 4,4 l/100 km
- 202 km/h

Ibiza 1.0 TSI
- 85 kW
- 4,6 l/100 km
- 195 km/h

Samalla teholla Ibizan huippunopeus on vain 195 km/h, mikä viittaa että välitykset ovat Leonia lyhyemmät. Tämä on linjassa suuremman NEDC kulutuksen kanssa.
Sanoisin ennemmin niin, että ilmanvastus on paremmin Leonissa hallinnassa. Välitykset ei nykyään lopu kesken noissa pienemmissäkään autoissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.03.20 - klo:12:42
Sanoisin ennemmin niin, että ilmanvastus on paremmin Leonissa hallinnassa. Välitykset ei nykyään lopu kesken noissa pienemmissäkään autoissa.
Jep, ja Leon ST mallissa ilmanvastus on vielä Hatchbackkiakin pienempi, vaikka hiukan painavampi onkin.
= Leonin kulutusero Ibizaan nähden on varmaan sitä parempi, mitä kovempaa ajetaan ja mitä vähemmän täytyy kiihdytellä/jarrutella = motarilla tasavauhdissa 130 km/h lasissa uskoisin eron olevan suurimillaan. Tällöin myös Leonin ilmeisesti hiukan pidemmät välitykset antavat etua.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 20.03.20 - klo:15:12
Teknisistä tiedoista löytyy välitykset.

https://www.seat.com/content/dam/public/seat-website/car-shopping-tools/brochure-download/brochures/leon/other-shoppingtools-brochure-leon-specs-final-march-2019.pdf

https://www.seat.com/content/dam/public/seat-website/car-shopping-tools/brochure-download/brochures/ibiza/cars-specs-brochure-KJ1-NA-january-2019.pdf
Näyttäisi siltä, että juuri 5-v laatikko 95hv ibizassa on leonin  115 heppaista 6-v lyhyempi. Tämä asia varmasti hiukan vaikuttaa, mutta uskoisin muiden ominaisuuksien vaikuttavan enemmän. Noiden laatikoiden välitykset sallisivat melkein 300 nopeuden, kun moottori on rajoittajalla isoimmalla vaihteella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

#412
6-vaihtessa laatikossa onkin mielenkiintoisempaa mikä on 5-vaihteen pituus. Ainakin Leonissa huiput saavutetaan 5-vaihteella. 202 km/h osuu vitosella maksimitehon (5000-5500 r/min) alueelle. Siinäkin sinne 5500 r/min kohdalla, mikä olisi juuri optimivälitys huippunopeudelle. Kutosella 202 km/h kiertää vain 4400 r/min, missä ei ole vielä täysiä 85 kW tehoja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

JoukoK

Ajattelin että tämä voisi olla oikea topikki kysellä;

Millä kesärengastuksella olette päässeet pienimpään kulutukseen? Golf VII variantin alle tulossa, 16" vanteille. Kokovaihtoehtoja olisi käytännössä kaksi, 205 / 55 ja 195 / 60. Michelin Energy Saveriä meinasin aluksi, kun lueskellut jopa 80tkm kestoista / setti. Myös Kumho Wattrun voisi olla vaihtoehto, mutta jos kesto on kovasti huonompi kuin Energy Savereissä, ei halvempi hankintahinta tule oikeasti halvemmaksi.

Ja vielä, mahtaako olla isoa eroa kulutuksessa noilla kahdella koolla samalla renkaalla?

Iro

Kumho Wattrun ja Michelin Energy Saver olivat uusimmassa Moottori-lehden testissä.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

bowtie81

itse suosisin misukkaa, joskus ollut tollase energysaverit ja oli hyvä ja kestävä rengas. Lisäksi moottorilehdessä oli ainakin melko huomattava ero muihin vierinvastuksessa. Minulla 1.2 TSI octaviassa tulee 0,5-1 l / 100 km lisää kesärenkailla kun talvella on misukan nastat 205/55R16 ja kesällä Landsailit 205/50R17, valkkasin saman levyiset mutta liekö sitten painoa enemmän tai landsaili raskaasti pyörivä vaikka piti olla luokituksen perusteella taloudellinen.

b1mpo

Voi olla että esim. GY Efficient grip performance rullaisi 225 leveydellä jopa paremmin. Hintakin on niissä kohtuullinen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JoukoK

Lainaus käyttäjältä: Iro - 05.04.20 - klo:20:27
Kumho Wattrun ja Michelin Energy Saver olivat uusimmassa Moottori-lehden testissä.

Kiitti vinkistä, tuli ostettua verkosta irtonumero. Kumho pärjäsi hintaisekseen oikein hyvin, tosin kestoahan siinä ei testattu.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.04.20 - klo:16:10
Voi olla että esim. GY Efficient grip performance rullaisi 225 leveydellä jopa paremmin. Hintakin on niissä kohtuullinen.

Voisiko tuo GY siis rullata 225 leveänä paremmin kuin 205 leveänä? Hinta kyllä vaikutti sopivalta.

b1mpo

#418
Lainaus käyttäjältä: JoukoK - 06.04.20 - klo:19:19
Voisiko tuo GY siis rullata 225 leveänä paremmin kuin 205 leveänä? Hinta kyllä vaikutti sopivalta.
Niin siis jos goodyearin 205 ja 225 vertaa keskenään, niin kapeampi todennäköisesti rullaa paremmin. Mutta jos goodyearin 225 rengasta vertaa 205 landsaileihin, niin goodyear voisi rullata kevyemmin.
Ps. Juuri on tullut kakkosversio noist goodyeareista. Ei oo vielä testeissä käyny. Valmistaja lupaa niille edellistä parempaa kulutuskestävyyttä. Olisi kiva sitäkin kokeilla, muttei oo vielä ajankohtaista, eikä kaikkia kokojakaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JHS

Esim. 17tuuman vanteella oleva rengastus lisää kulutusta 16 tuumaiseen verrattuna siksi, että vaikka vanne ja rengas ei olisikaan paljon raskaampi, niin vanteen massa on kauempana keskipisteestä. 16t renkaassa renkaan korkeamman sivun massa on vähäinen. Molemmissa versioissa koko pyörän halkaisija on tarkoitus olla lähellä toisiaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy