1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Tuli uusi ennätys: 1503 km tankillisella. Normaalia sekalaista ajoa rajoitusten ja muun liikenteen mukaan. 1600 km on mahdollista, jos koko tankkausvälin olisi kuivaa ja lämmintä säätä. Jätän sen tavoittelemisen ensi kesään.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

dosetti

Uskomatonta, noilla lukemilla kannattaisi jo osallistua ecoautoruniin. Hieno suoritus pihistelijällä!

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.07.19 - klo:14:13
Tuli uusi ennätys: 1503 km tankillisella. Normaalia sekalaista ajoa rajoitusten ja muun liikenteen mukaan. 1600 km on mahdollista, jos koko tankkausvälin olisi kuivaa ja lämmintä säätä. Jätän sen tavoittelemisen ensi kesään.

Normaali ajo on tuosta kaukana, ja säälin muita kanssa-autoilijoita, jotka joutuvat perässäsi ajamaan vaihtelevalla nopeudella. Nämä ennätykset liikenteessä, niin nopeuksien kuin pihistelyidenkin suhteen, tulisi jättää toteuttamatta. Näitä voi testailla suljetulla ja erikseen sovituilla paikoilla.

jamo75

hienoa mutta toisaalla: Perinteisemmissä luokissakin tulokset olivat erinomaisia, diesel-luokassa Tomi Salo ja Juha Hakuli selvittivät reitin 2,49 l/100 km -kulutuksella Volvo V40:llä.

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 21.07.19 - klo:08:54
Uskomatonta, noilla lukemilla kannattaisi jo osallistua ecoautoruniin. Hieno suoritus pihistelijällä!
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

dosetti

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.07.19 - klo:09:47
hienoa mutta toisaalla: Perinteisemmissä luokissakin tulokset olivat erinomaisia, diesel-luokassa Tomi Salo ja Juha Hakuli selvittivät reitin 2,49 l/100 km -kulutuksella Volvo V40:llä.

Juuri katsoin tuloksia ja ykköseksi oli bensaluokassa päässyt Fordin 1.0ecoboostilla 4,53l/100km että ihan hyvät mahikset hyville sijoituksille. Jos vain saa pidettyä vähimmäiskeskivauhdin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.07.19 - klo:09:21
Normaali ajo on tuosta kaukana, ja säälin muita kanssa-autoilijoita, jotka joutuvat perässäsi ajamaan vaihtelevalla nopeudella.

Ei vaan ajan rajoituksen ja/tai muun liikenteen mukaan. 60 alueella ajan mittarinopeudella hieman yli 60, samoin 80 ja 100 alueella. Ajan aina hyvin tasaista nopeutta. Kiihdytykset ovat ripeitä. Ainoa poikkeus on moottoritie, jossa ajoin raskaan liikeneen perässä oikealla kaistalla. Jää sitten 120 km/h ajaville enemmän vasenta kaistaa käyttöön.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.07.19 - klo:09:47
hienoa mutta toisaalla: Perinteisemmissä luokissakin tulokset olivat erinomaisia, diesel-luokassa Tomi Salo ja Juha Hakuli selvittivät reitin 2,49 l/100 km -kulutuksella Volvo V40:llä.

Joo tuo on todellinen haamutulos. Pisti silmään jo keväällä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vähän taustoja tuohon 1500 km tankilliseen. Pyrin minimoimaan auton käytön. Liikun kesällä pääasiassa polkupyörällä. Tuon 1,5 kuukauden aikana, jona auton mittariin kertyi 1500 km, kertyi polkupyörään enemmän. Poljen kaikki 20 km säteellä olevat matkani polkupyörällä ellei tarvi kujettaa ihmisiä tai tavaraa. Minulle ei siis tule pätkäajoa autolla. Auto otetaan käyttöön yli 40 km matkoihin. Sää oli myös suotuisa kesäkuussa. Heinäkuun alkun viileät kelit nostivat kulutusta, mutta aivan viimepäivät taas mahdollistivat 1500 km rikkomisen. Lämmin sää harventaa ilmaa ja alentaa ilmanvastusta. Se näkyy heti herkemmässä vierimisesessä. Tässä Ecomotive mallissa oikein korotetusti. Ecomotivessa on hieman matalampi maavara, umpinanen keula ja takana ilmanohjaimet. Fiksu ja edullinen tapa alentaa kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

dosetti

Pitää kysellä paremmin tietävältä, millaisissa tilanteissa käytät pihistelijä moottorijarrutusta ja käytätkö 2 tai 3 vaihdetta niissä tilanteissa ollenkaan?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 21.07.19 - klo:10:28
Pitää kysellä paremmin tietävältä, millaisissa tilanteissa käytät pihistelijä moottorijarrutusta ja käytätkö 2 tai 3 vaihdetta niissä tilanteissa ollenkaan?

- Käytän sitä hieman jyrkemmisssä alamäissä, joissa vapaalla vauhti karkaisi ylinopeuden puolelle.
- Nopeusrajoituksen laskiessa heitän vapaalle, mutta jos pitää hidastaa nopeammin esim. liikennevaloihin, käytän moottorijarrutusta.
- Kakkosella jarrutan harvoin, koska se on hieman töksähtelevää, mutta kolmosta käytän paljon. Sen jälkeen jo melkein jarrua.

1.0 TSI:llä tulee rullattua vaihde päällä enemmän kuin edellisillä autoillani, koska sen moottorijarrutus on heikkoa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.07.19 - klo:09:58
Ei vaan ajan rajoituksen ja/tai muun liikenteen mukaan. 60 alueella ajan mittarinopeudella hieman yli 60, samoin 80 ja 100 alueella. Ajan aina hyvin tasaista nopeutta. Kiihdytykset ovat ripeitä. Ainoa poikkeus on moottoritie, jossa ajoin raskaan liikeneen perässä oikealla kaistalla. Jää sitten 120 km/h ajaville enemmän vasenta kaistaa käyttöön.
n. 70..80km/h nopeuksilla pääsee tasaisessa ajossa todella mataliin kulutuksiin myös vähemmän taloudellisilla autoilla. Yksi aiemmista autoista oli 2.0FSI Passat, joka oli janoinen kuin mikä, mutta silläkin tuo 70..80km/h rauhallinen ajo meni kohtuu pienillä lukemilla. 100km/h nopeus rankaisi siinä kovasti, sillä välitykset olivat ihan poskettoman tiheät. Samoin nykyinen kaasupeli, korkeasta kopasta ja painosta huolimatta, pääsee tasaisella 70..80km/h alueella todella mataliin haamulukemiin, 2...3kg/100km alkuisiin lukemiin.

Kun aletaan hakemaan noita alhaisia lukemia, niin myös tuuli ja asfaltin kunto vaikuttavat. Karkealla pinnalla lukemat nousevat hieman, samoin tuuli, myös osittainen sivutuuli näkyy lukemissa. Kuorman vaikutus on ollut nykyisessä kohtuu pieni, enempi näyttää vaikuttavan ajotyyli/profiili ja nopeudet.

Tyyni kesäilta, tuore nastojen tuholta välttynyt tasainen kantatie, järkevän kokoiset renkaat paineet kunnossa, turha kuorma pois, ilmastointi pois päältä, kas siinä kunnon pihistelyn aakkoset. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.07.19 - klo:10:44
Kun aletaan hakemaan noita alhaisia lukemia, niin myös tuuli ja asfaltin kunto vaikuttavat. Karkealla pinnalla lukemat nousevat hieman, samoin tuuli, myös osittainen sivutuuli näkyy

On ilo ajaa lähiteitäni, kun niissä on sileä tuore asfaltti. Kulutuksen laskun huomaa heti. Auto vain rullaa ja rullaa. Tuuli vaikuttaa myös. Minulla on työmatkalla kaksi reittiä, Isompi avonainen valtatie ja pienempi sivutie. Niissä ei ole juuri eroa matkoissa. Valitsen jomman kumman aina tuulen mukaan. Jos on myötätuuli, ajan valtatietä. Jos on vastatuuli ajan suojaista metsän seassa olevaa pikkutietä. Kaikki keinot käytössä ;)
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

reverence

Ecomotive menee heittämälle alle neljän litran. Ã,,lä käytä vakkaria tai ilmastointia. Nosta jalka kaasulta ylämäessä ja kiihdytä alamäkiin.
Jos muita tienkäyttäjiä niin ystävällisesti ajattele muita ja siedä 0.5litraa suurempi kulutus ja aja vakkari päällä sataa. kiitos.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 16.07.19 - klo:19:40
...Minulle tulee suunnilleen sama keskari työmatkallani, ajomatkaa n. 15km. Liikennevaloja tosin 19kpl ja 100:n motaria 5km. Parhaimmillaan tuo menee ehkä 5.4. Ylärajaa ei ole vielä tullut :)

Nyt pääsin työmatkan 4.9 keskarilla. Tuo 19 liikennevaloa onkin 13km matka. Muistin kilsat väärin...15km versiossa valoja on 7kpl vähemmän ja muutenkin sitä pääsee ajamaan vähemmillä pysähdyksillä tasasemmilla nopeuksilla.

Ja keli oli aika optimaalisen lämpöinen myötätuulineen.

jopi

Helsinki - Rovaniemi

Ilmastointi autom. 21 C
Ei erityisen painavaa kuormaa matkassa.
Rajoitusten mukaan, mutta hitaammat ohittaen.
Puolet matkasta oli 2.2bar jokaisessa renkaassa, kun tarkastin jollain ABC:llä. Sen jälkeen loppumatka 2.5 bar joka nurkassa.
Renkaat alkuperäiset Dunlop sport blue responset 205/55/16.
Keli +5 tuntumassa osittain sateinen.

ka. 4.90 L/100km

Haaveilin pääseväni noin 4.6 - 4.8 tuntumaan, mutta hieman jäi siitä. Uusi ennätys silti  :D
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

b1mpo

Sadekeli nostaa kulutusta useamman desin. Tuulikin vaikuttaa melko paljon. Eikös nyt pohjoisesta puhaltanut? Ei näillä keleillä enää mene oikein pienellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Sään viileneminen myös tihentää ilmaa. Ilma on nyt 15% tiheämpää kuin +30 C helteellä ja +10% kuin +20 C kesäsäällä. Ilmanvastus nousee saman verran. Tuntuu oikein korostetusti tässä ecomotive-mallissa, jonka ilmanvastusta on viilattu.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: jopi - 03.10.19 - klo:19:27
Helsinki - Rovaniemi

Ilmastointi autom. 21 C
Ei erityisen painavaa kuormaa matkassa.
Rajoitusten mukaan, mutta hitaammat ohittaen.
Puolet matkasta oli 2.2bar jokaisessa renkaassa, kun tarkastin jollain ABC:llä. Sen jälkeen loppumatka 2.5 bar joka nurkassa.
Renkaat alkuperäiset Dunlop sport blue responset 205/55/16.
Keli +5 tuntumassa osittain sateinen.

ka. 4.90 L/100km

Haaveilin pääseväni noin 4.6 - 4.8 tuntumaan, mutta hieman jäi siitä. Uusi ennätys silti  :D
Toi 2,5bar varmaan ihan hyvä koska käytän omassa ibizassa 195/55/16 samoja paineita. Toi 2,2bar on kyllä ehkä liian vähän.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.07.19 - klo:10:52
On ilo ajaa lähiteitäni, kun niissä on sileä tuore asfaltti. Kulutuksen laskun huomaa heti. Auto vain rullaa ja rullaa. Tuuli vaikuttaa myös. Minulla on työmatkalla kaksi reittiä, Isompi avonainen valtatie ja pienempi sivutie. Niissä ei ole juuri eroa matkoissa. Valitsen jomman kumman aina tuulen mukaan. Jos on myötätuuli, ajan valtatietä. Jos on vastatuuli ajan suojaista metsän seassa olevaa pikkutietä. Kaikki keinot käytössä ;)
Oon kyllä huomanna että nää nokian uudet kesärenkaat rullaa todella hyvin, saa hyvin alamäessä porukkaa kiinni vaikka ois kauempana  ;D ::) Ketuttaa ku joutuu välillä jarruttelee ku kiat hidastelee edessä :D
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

tapanixxx

Ihan turhaa pihistellä. Päästää menemään vaan liikenteen mukana. Vähentää vaikka turhia hupiajeluja

Pihistelijä

Siis muun liikenteen mukana tässä ajetaankin. Sehän on koko jutun juoni. Olisi liian helppoa körötellä muuta liikennettä hitaammin. Huviajot on myös karsittu. Liikun pääasiassa polkupyörällä. Keväästä alkaen on tullut enemmän fillarin mittarin kuin Leonin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 12.08.19 - klo:17:02
Nyt pääsin työmatkan 4.9 keskarilla.

Työmatka noin 29 km, keskikulutus 6,7, since refuel 6,9, long term 6,5. Elämä on laiffii :)

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.10.19 - klo:20:38
Sään viileneminen myös tihentää ilmaa. Ilma on nyt 15% tiheämpää kuin +30 C helteellä ja +10% kuin +20 C kesäsäällä. Ilmanvastus nousee saman verran. Tuntuu oikein korostetusti tässä ecomotive-mallissa, jonka ilmanvastusta on viilattu.
Tihentää kyllä, muttei noin paljon. Pienissä paineissa lämpötilan ja tilavuuden korrelatio on lineaarinen, eli 30 asteen ero kasvattaa tilavuutta n. 10% kun vertailukohtana käytetään 0 astetta celsiusta. Eli tiheys vastaavasti kasvaa n. sen 10% kun lämpötila viilenee +30 -> 0 celsiusta.

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.10.19 - klo:12:10
Työmatka noin 29 km, keskikulutus 6,7, since refuel 6,9, long term 6,5. Elämä on laiffii :)


Itsellä tämänaamuinen 34km (kaksi varikkopysäytystä, päiväkoti ja eskari) kulutus 4,9l. Keli hieman märkä, lämpötila 2-4 astetta.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Madise

Asun Virossa ja pohjoiseen eli Suomeen suuntautuvilla työmatkoilla menee satunnaisesti jonain päivänä 4.8 -5 (yleensä ylhäältä etelään ajellessa), yleensä reilu 5 ja talvella riippuen lämpötilasta, loskasta, lumesta jne. 5,5 -6.
Työmatkan suunnatessa etelään eli Latviaan / Liettuaan Baltian mäettömässä maastossa menee yleensä alle 5, ennätys päivän kulutukseksi on 4,5. Tuon alta en ole ikinä päässyt.
Päivittäinen arkikulutus (työmatka 90km / päivä, ei liikennevaloja) sis. fillaritelineen kuskaukset, kärrynvedot yms on 5,5 melko tasan.
Kaupunkiajoa minulla tulee vähän.
Ajotapa on melko rauhallinen ilman turhia reuhtomisia ja yleensä rajoitusten mukainen.
Itse olen tuohon 5,5 kulutukseen tyytyväinen mutta tätä topikkia lukiessa se on suuri.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

b1mpo

Ei 5,5l/100km ole suuri luku, jos se sisältää kaikki ajot. Harva normaali auton käyttäjä ajaa edes noin pienillä lukemilla bensa-autolla. Pieneen kulutukseen on paljon pieniä osasyitä. Suurin säästö tulee siinä, kun ymmärtää käyttää liike-energiaa mahdollisimman paljon hyväksi, eli osaa ennakoida ja käyttää jarrua maltillisesti. Talvella säästää myös, kun malttaa esilämmittää autoa. Talvikäytössä viimasuoja vähentää jonkin verran kulutusta. Rengasvalinta ja paineet vaikuttavat myös. Paljon on muitakin pieniä tekijöitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Minulla pitkän ajan keskikulutus on 6.6 ltr sadalla. Olen tähän lukemaan tyytyväinen.

Madise

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.10.19 - klo:13:12
Ei 5,5l/100km ole suuri luku, jos se sisältää kaikki ajot. Harva normaali auton käyttäjä ajaa edes noin pienillä lukemilla bensa-autolla. Pieneen kulutukseen on paljon pieniä osasyitä. Suurin säästö tulee siinä, kun ymmärtää käyttää liike-energiaa mahdollisimman paljon hyväksi, eli osaa ennakoida ja käyttää jarrua maltillisesti. Talvella säästää myös, kun malttaa esilämmittää autoa. Talvikäytössä viimasuoja vähentää jonkin verran kulutusta. Rengasvalinta ja paineet vaikuttavat myös. Paljon on muitakin pieniä tekijöitä.
Unohdin mainita nuo "perusasiat" eli paineet on 2.5, viimasuoja talvella ja lohkoa käytän kotona ja esim. pohjois - suomen hotelleissa joissa mahdollisuus usein on.
Octavian vaihtaminen nelivetoiseen korkeampaan autoon on mielessä mutta juuri tuo polttoaineen kulutuksen nousu nyt rajoittaa intoa.
Parin litran kulutuksen nousu tuo minulle toistatonnia lisää pelkkiä p.a kuluja vuodessa, samoin vakuutusmaksut on täällä voimakkaasti sidottu moottorin kokoon eli yleiset käyttökulut nousee selvästi.
Vaikka kulujen nousu ei vie konkurssiin niin voihan ne rahat käyttää muuhunkin tai olla käyttämättä mihinkään.
Luottokauppiaalla olisi lattialla ajamaton 1.5 DSG 4wd Karoq lattialla 4600:- alle suositushinnan ja toivotaan että se siitä menisi äkkiä, ei vaivaisi mieltä.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 04.10.19 - klo:13:15
Minulla pitkän ajan keskikulutus on 6.6 ltr sadalla. Olen tähän lukemaan tyytyväinen.

Ihan normikulutus 1.0TSi:llä. Mitä itse ajellut aivan normaalisti, niin kulutus ollut yli kuuden litran dsg:llä ja käyttänyt myös webastoa
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

hemppa3000

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.10.19 - klo:14:49
Ihan normikulutus 1.0TSi:llä. Mitä itse ajellut aivan normaalisti, niin kulutus ollut yli kuuden litran dsg:llä ja käyttänyt myös webastoa
Samoissa lukemissa meidän 1.0 TSI DSG mutta ilman webastoa. Suurin osa vaimon työmatka-ajoa ja hän ei kiinnitä mitään huomiota ajotapaan
Nykyinen: Seat Leon ST 1.0 -17
Vanhat: Passat Variant 2.0 TDI (CFFB) -12
Audi A4 Avant 1.9 tdi -01
Audi TT 1.8 -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy