Octavian irroitettavan vetokoukun avain

Aloittaja henu, 28.05.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

henu

Eli vetokoukun avain hukassa. Pari viikkoa etsitty mutta hukassa on ja pysyy, hommaa ei helpota kk sitten tehty muutto.
Foorumilla oli juttua lukkopesän poraamisesta ja uuden lukkopatruunan asennuksesta mutta eipä tuokaan houkuttele.

Onko tietoa sopisiko vastaavan auton/ koukun avain mahdollisesti minun auton koukkuun..? onko kokemuksia.:?
Jos Tampereen seudulta löytyy Octavia II (oma 2007) irroitettavalla koukulla jossa kääntövipu on oikealla ja sen päässä lukkopesä niin olisin halukas koittamaan edes yhtä avainta kun muistaakseni em avain ei kovin kummoinen ollut.

Tietysti jos jollain on faktaa aiheesta että on ajanhukkaa niin myös siitä tiedosta olisin kiitollinen. Laitan vielä kuvan koukusta kunhan saan sen koneelle.

Zaasa

Entisessä farkussani oli tehdasasenteinen koukku,avainten mukana tuli sarjanumero muovisessa lätkässä.
En usko sinun löytävän käypästä avainta tätä kautta.Olisiko koukun toimittaneella liikkeellä sarjanumero olemassa?

Tos®

Kyl niitä avaimia taitaa huollosta saada, tai sitten kovililta, mikälie koukun valmistaja onkaan.

e: Vanhusten audista hajos kovilin koukun muovinen lukkopyörylä, uus vetokuula avaimineen makso 170â,¬
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

kaku

Itsellä samoja ongelmia -05 octaviassa..avain hukassa ja olisi mukava saada koukku irti jos sellainen tarve tulee! Omassani on lukko ns.putken päässä jossa kuminen suojatulppa..hieman erikoisen näköinen ja ihmettelinkin että mikä tuo oikein on ;D ..Mistähän uutta lukkopesää kannattaisi kysellä? Kiitokset etukäteen!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

henu

Joo, aika hakuammuntaa taitaa olla. Tuskin ihan joka avaimella aukee..  Tommoiset lätkät löyty..? Olis hieno homma jos noilla sais myös uuden koukun avaimen:  

Lainaus käyttäjältä: kaku - 28.05.12 - klo:20:18
Itsellä samoja ongelmia -05 octaviassa..avain hukassa ja olisi mukava saada koukku irti jos sellainen tarve tulee! Omassani on lukko ns.putken päässä jossa kuminen suojatulppa..hieman erikoisen näköinen ja ihmettelinkin että mikä tuo oikein on ;D ..Mistähän uutta lukkopesää kannattaisi kysellä? Kiitokset etukäteen!

Sama koukku taitaa olla:

Voin kysyä tota lukkopesä hommaa samalla..

kaku

Juu kyllä on samanlainen härpäke ja lukkopesä tulee hieman näkyviin puskurin alta! Edellinen omistajakaan ei tiennyt avaimesta mitään, että tälläistä! Kiinnostaa vaan tietää mitä siinä lukkopesän jatkeena on siellä putkessa ja pitääkö lopulta alkaa itse "ranettaa" että saa sen toimimaan ;D
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kaku - 28.05.12 - klo:22:50
Juu kyllä on samanlainen härpäke ja lukkopesä tulee hieman näkyviin puskurin alta! Edellinen omistajakaan ei tiennyt avaimesta mitään, että tälläistä! Kiinnostaa vaan tietää mitä siinä lukkopesän jatkeena on siellä putkessa ja pitääkö lopulta alkaa itse "ranettaa" että saa sen toimimaan ;D

Jos koukku on ollut paikoillaan uudesta asti eikä sitä ole kertaakaan irroitettu, saati voideltu, niin suurella todennäköisyydellä se on nykyisin kiinteää mallia ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kasis

Lainaus käyttäjältä: kaku - 28.05.12 - klo:22:50
Juu kyllä on samanlainen härpäke ja lukkopesä tulee hieman näkyviin puskurin alta! Edellinen omistajakaan ei tiennyt avaimesta mitään, että tälläistä! Kiinnostaa vaan tietää mitä siinä lukkopesän jatkeena on siellä putkessa ja pitääkö lopulta alkaa itse "ranettaa" että saa sen toimimaan ;D
Saisiko maahantuonnin kautta tilattua avaimen? Tuo on kuitenkin tehtaalla asennettu, joten auton tietojen perusteella luulisi tuonkin lukon avainkoodin löytyvän sieltä samasta tietokannasta. Saattaisiko takakontista löytyä vastaava viivakooditarra(aikaisempi kuva->"avaimenperä"), minkä perusteella avaimen saisi tilattua tehtaalta tai jostain muualta?
Ainakin tuo lukkotappi kannattaa kauttaaltaan "hukuttaa mökäöljyyn"(crc tai vastaava)
Scirocco & VI Golf Variant

kaku

Hyvä kysymys muuten..olisi aika järkevää tälläisiä tilanteita varten että jotenkin voisi jäljittää autokohtaisesti eikä vain pelkkä muovihärpäke avainten jatkona mistä numeron löytäisi?
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

joyster

Mulla kävi samantapainen episodi myös sillä erotuksella, että lukkopesä oli jumissa ja sitä yritettiin herkistellä avaimella ja öljyllä (koukku oli irtaallaan ja jumittunut käytön puutteessa peräkontissa) ---> avain katkesi lukkoon. Kauhukuvat hiipi mieleen siitä, mitä sen kuntoon laitto tuleekaan maksamaan.

Lukkosepän liikkeessä yrittivät etsiä avaimen koodilla sopivaa ja selvittelivät sitä jostain, mutta se ei onnannut. Soitin MetroAuto Espooseen, kun se oli helpoiten matkalla ja tilasin uuden lukkopesän avaimineen. Paikalliselle lukkosepälle sen vaihto oli luonnollisesti peruskauraa. Mielikuva kustannuksista pyörii 80-100e paikkeilla, ehkä 40e lukko ja samanmoinen hinta vaihtotyöstä (hinnoista en laita kuitenkaan päätäni pölkylle). Kohtuullinen hinta joka tapauksessa, etenkin lukkosepän edullisuus yllätti positiivisesti :).

Ja lukitussysteemi on samanlainen kuin Henulla & Kakulla, varmaan noissa kaikissa on sama. Auto on myös '05 Ocu.

Juhaa

Suosittelen myös putsaamaan ja rasvaamaan sen autossa kiinni olevan osuuden, itsellä oli jäänyt muovisuoja pois ja oli hieman ruostunut. Joutui asentamaan ja poistamaan lekalla, hionta+rasvauksen jälkeen pelitti.

henu

Noniin, poraushommiks menee.. Ei saa avainta vaan koko lukkopatruuna vaihtoon kuten Joyster mainitsi. Hinnatkin samaa luokkaa eli tuo lukkopesä/ patruuna 29e Veholla ja 1h työtä eli +80e  :)  Muualla sitten muun hintainen  ;)  En ala etukäteen huuteleen omasta suorituksesta mutta luotto on kova ettei tuossa montaa iltaa mene  :D  Hiukan vaan laadukkaampi terä niin ei ongelmia pitäisi tulla..

Terän koko vielä hakusessa, ehkä joku 5mm/ avaimen levyinen alkuun..?

Ohessa kuva patruunasta ja varaosanumero, ja kuten joyster epäili niin kaikissa on sama lukko jos on ns  "alkuperäinen" koukku. Kerron havainnoistani kunhan saan vanhan porattua pois.


kaku

#12
Näyttää ja kuullostaa hyvältä..katson itsekkin tarkemmin vielä! Tuo lukkorengas voisi olla helpompi kaivaa esiin..todennäköisesti heti lukon edessä..pieni poraus sivuun että saa piikillä renkaan ulos? No se oli vaan pikainen heitto ja joutuu kaivamaan sen lukkorenkaan edestä joka tapauksessa vaikka poraisikin!! Mutta eipä tuo hinta ole paha ollenkaan..kuka teettää lukkosepällä ja kuka ei!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

henu

Noniin, koukku irroitettu ja uusi lukko asennettu.  :)  Todella helppo homma ja poraamiseen riittää akkuporakone ja ihan tavallinen terä, lukkopesä jotain messinkiä tai vastaavaa.  Itse porasin suoraan 10mm terällä koko lukkopesän pois ja työnsin tapin (musta osa) ruuvimeisselillä yläkautta pois samalla käännellen lukitusvipua (liikkuu lukkoasennossakin 2-3cm). Koko patruuna katkeaa kun lukkopesä on porattu.

Lainaus käyttäjältä: kaku - 29.05.12 - klo:20:09
Näyttää ja kuullostaa hyvältä..katson itsekkin tarkemmin vielä! Tuo lukkorengas voisi olla helpompi kaivaa esiin..todennäköisesti heti lukon edessä..pieni poraus sivuun että saa piikillä renkaan ulos? No se oli vaan pikainen heitto ja joutuu kaivamaan sen lukkorenkaan edestä joka tapauksessa vaikka poraisikin!! Mutta eipä tuo hinta ole paha ollenkaan..kuka teettää lukkosepällä ja kuka ei!

Tuo lukkorengas lähti kärkipihdeillä hyvin ja uusi meni samalla konstilla takaisin. Jäin miettimään tuota lukkorengasta ja sen funktiota, kuvia katsellessa näyttää että patruunan saisi pois pelkästään lukkorenkaan irroittamalla, käytännössä tuo jäi kokeilematta.

Yhtä kaikki, aikaa meni n 15 minuuttia (koukku oli irti 2vko sitten eli ei ruosteessa ym)  eikä operaatiossa tarvitse erikoistyökaluja

henu

Tässä vielä kuvat: 

[/img][/img][/img][/img]





apche

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.05.12 - klo:23:00
Jos koukku on ollut paikoillaan uudesta asti eikä sitä ole kertaakaan irroitettu, saati voideltu, niin suurella todennäköisyydellä se on nykyisin kiinteää mallia ::)

Täällä -05 ocussa aluksi näytti irroitettava koukku muuttuneen kiinteäksi malliksi, mutta kun tuohon CRC:tä ruutaili useampaan otteeseen niin johan alkoi avain (onneksi oli tallessa) toimia. Sen jälkeen lisää CRC:tä ja "hienosäätölekalla" iskuja, niin kyllähän se lopulta irtosi.

ps. pitäneekö paikkaansa, mutta joku joskus väitti, että irroitettava vetokoukku ei saisi olla paikoillaan kun sille ei ole tarvetta? esim. katsastuksessa voisi tulla hylky? Aika erikoiselta kyllä minusta moinen tuntuu...

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: apche - 30.05.12 - klo:21:10

ps. pitäneekö paikkaansa, mutta joku joskus väitti, että irroitettava vetokoukku ei saisi olla paikoillaan kun sille ei ole tarvetta? esim. katsastuksessa voisi tulla hylky? Aika erikoiselta kyllä minusta moinen tuntuu...

Tästä olen väitellyt useankin ihmisen kanssa, mutta se tiedän varmasti, että olen nähnyt jonkin/joidenkin autojen rekisteriotteessa merkinnän, jossa sanotaan että sen koukun pitää olla irrotettuna kun sitä ei käytetä. Tästä on tosin jo aikaa, eli voi olla että kyseinen sääntö on jo poistettu, mikäli sellainen on joskus ollut olemassa.
Muistelisin vielä jostain lukeneeni/kuulleeni, että tuota sääntöä olisi perusteltu ainakin sillä, että esim. peräänajotilanteessa koukku aiheuttaa peräänajajan autoon turhia vaurioita. Järjetön peruste siis, mutta näin muisti väittää. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

EMi

Joissakin autoissa koukunpää peittää rekisterikilven.
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance -11

RiMa

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 30.05.12 - klo:22:17
...olen nähnyt jonkin/joidenkin autojen rekisteriotteessa merkinnän, jossa sanotaan että sen koukun pitää olla irrotettuna kun sitä ei käytetä...
Lainaus käyttäjältä: EMi - 31.05.12 - klo:00:03
Joissakin autoissa koukunpää peittää rekisterikilven.
Tuo on se syy, kaikki konstaapelit ei tiedä että kilven keskellä on piste ;D
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

kaku

Hyvät ja selventävät kuvat oli..kiitos niistä 8)
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 31.05.12 - klo:21:28
Tuo on se syy, kaikki konstaapelit ei tiedä että kilven keskellä on piste ;D
Kyllähän tuo ihan perusteltua on, tietystä kulmasta kuvatessa voi joku merkki jäädä näkemättä.
Mielestäni jonkinlainen suunnitteluvirhe autonvalmistajilta sijoittaa kilpi niin alas...

de flesta

Miten tuon vetokoukun pitäisi lähteä irti? Itsellä avain koukkuun löytyy ja kääntyykin lukkopesässä, mutta miten koukun pitäisi irrota? Mihin päin väännetään mitäkin? On ollut varmasti pitkään paikallaan ja olen laittanut crc:tä runsaasti.

apche

Lainaus käyttäjältä: de flesta - 01.06.12 - klo:21:16
Miten tuon vetokoukun pitäisi lähteä irti? Itsellä avain koukkuun löytyy ja kääntyykin lukkopesässä, mutta miten koukun pitäisi irrota? Mihin päin väännetään mitäkin? On ollut varmasti pitkään paikallaan ja olen laittanut crc:tä runsaasti.

Se irtoaa vääntämällä sitä vipua auton etupäätä kohden.

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: apche - 02.06.12 - klo:10:11
Se irtoaa vääntämällä sitä vipua auton etupäätä kohden.

Kun varmistettu avaimen olevan oikeassa asennossa, eli raudan yläpää mahtuu kääntymään, voi avittaa lekalla lyöden etupäätä kohti...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy