Lämmitystä uuteen Leoniin

Aloittaja RoyalGuru, 19.10.16 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

RoyalGuru

Ajattelin nyt asennuttaa uuteen ST Cupraan lohkolämppärin, kun pakkaset ja muu kökkö tulevat. Kyselin muutamia tarjouksia eri liikkeiltä ja olenkin saanut pari vastausta.

Yksi paja puhui Defasta:

"Moi,

Ymmärtääkseni autoonne tulee asentaa letkulämmitin, johon asennetaan lisäksi kiertovesipumppu.
Lämmitin sarja maksaa yli 600 euroa, enkä osaa valitettavasti antaa asennukselle mitään kustannusarviota.
Olen kuullut myös mahdollisista ongelmista moottorijärjestelmässä, minkä aiheuttaa mahdollisesti väärin kierrätetty jäähdytinneste.
Toisaalta kyseiset paketit yleistyvät uusissa autoissa, joten uskoisin tavarantoimittajienkin tietävän ongelmat…

Joka tapauksessa, koska emme ole kyseisiä asennuksia vielä tehneet, emme haluaisi harjoitella sinun autollasi!
Pyydänkin ottamaan yhteyttä joko merkkiorganisaatioon tai kyseisiä lämmittimiä asentaneeseen liikkeeseen."

Toinen Calixista:

"Huomenta,

Calix on tässä kohtaa edukkaampi vaihtoehto ja voimassa olevan kampanjan
ansiosta saa sisätilanlämmittimen samaan rahaan.

Kyseiseen automalliin tulee vastus vesiletkuun, joten kuluja osineen,
jäähdytinnesteineen ja töineen tulee n.520â,¬"

Onko tosiaan näin, että jonkinlaista ongelmaa saattaa eteen tulla, vai eivätkö vain tiedä, mitä tekevät?!?

Daatta

Vanha viesti, mutta vastailen muistaessani.

MY2015 Cuprassa on ollut reilut pari vuotta ja 25tkm Defan letkulämppäri kiertovesipumpulla. Maksoi minulle asennettuna 850â,¬, melko kallista. Kuva laitoksesta.

Toimii hyvin, ei ole tarkka lämmitysajalle. Voi olla vaikka vartin päällä kovallakin pakkasella ja silti lähtee hyvin käyntiin. Ex. 20VT Leon käynnistyi vastaavassa tilanteessa kolmannella yrityksellä, kun letkulämppäri lämmitti lähinnä lämpötila-anturin.

Samaa Defan sarjaa laitetaan Audiin, eli ei se mikään tekemätön paikka pitäisi olla. Merkkikohtaiset asennusohjeet ja -sarja kuitenkin löytyy.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kaku

Ymmärränkö kuvasta oikein, että neste kiertää lämppärinkennon kautta? Katselin noita hintoja itsekin ja motonetin hintakin oli 450e ja mukana oli kiertovesipumppu. Löysin tälläisen lämmittimen ja mielestäni ajaa saman asian reilusti halvemmalla?

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=2103
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Jonde

Siihen on syy miksi seatti tarjosi webastoa näihin 800-1100e hintaan riippuen mallista. Noita letkulämmittimiä kun ei ole kukaan noihin asentanut aikoihin, joten defalla ei ole ohjeita edes kyseiseen malliin.
Hinta pomppaa äkkiä jopa isommaksi kun bensalämppärin hinta millä auto lämpeää missä vain. Omaan autoon weba oli 1100e, letkulämmitin vermeineen olisi ollut noin 900e asennettuna, joten myyjäliike sanoi suoraan että, ei suostu sitä edes myymään.

kaku

Golfissa ym. vastaavalla koneella olevissa sama tilanne. Onko koneessa jokin ominaisuus, että joutuu tälläistä ratkaisua käyttämään? Linkki jonka laitoin lämmittimestä, niin voiko joku kommentoida?
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Antsu60

Ei kokemusta kyseisestä tt lämmittemestä, mut en ymmärrä miksei sitä vois asentaa. Sekä tt ja vebasto lämmittää ja kierrättää nestettä.
http://www.tt-thermo.fi/

kaku

Täytyy ihan soittaa tt-thermolle ja kysyä asiaa niin selviää!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Jaran

Onkos kellään tt-thermoa 1.0tsi moottoriin asennettuna?

Nahka_Joseph

Tämä Cupran lämppärijuttu koskee ilmeisesti kaikkia malleja (pre FL ja FL)?

Tuossa alkupään viestissä epäiltiin, että kiertovesipumppu voisi aiheuttaa häiriötä veden kiertoon jäähdytysjärjestelmässä. Miten Webasto tai Eberi sitten eroaa tältä osin kytkennältään? Eikö sama riski piile niissä?



Jaran

Itse en viitsinyt uutta ketjua aloittaa tälle pikkukoneelle, kun otsikkokin sopii koko moottoriperheelle.  :)

Hiukan tuo lämmitys tosiaan askarruttaa. Ã,,kkiseltään webaston/eberin pitäisi toimia hyvinkin samalla tavalla kun esim. tt-thermo paitsi että lämmitystehoa on moninkertaisesti vastukseen verrattuna. Luulisi että mahdollisia häiriöitä tulisi vähemmän kun lämmitetään pienemmällä teholla? Tiedä sitten...

Itseä kiinnostaisi nuo tt-thermon 1kW mallit, ehkä jopa 500W malli, sillä olisihan sekin varmasti tehokkaampi kun 300W säteilylämmitin. Onkos tuolla moottoritilassa muuten hyvin tilaa asennukselle?

katame

Laitetaanpa tähän lämmitystä käsittelevään ketjuun.

Eli minkälaisia käytännön kokemuksia on jälkiasenteisesta webastosta?
Nythän on/oli Seatilla webastokampanja (1180e) uusiin tilauksiin. Kyseessä 4kW webasto ja valita voi joko Remucin tai Telestart T100HTM kauko-ohjaimen.

Itselläni ei ole webastosta kokemuksia niin pärjääkö tuon webaston kanssa ilman mitään erikseen asennettavia latureita niin ettei autoa tarvitsisi "roikottaa" sähköverkossa kun
haluaisin päästä "roikasta" kokonaan eroon? Tokihan akkua kovilla pakkasjaksoilla on hyvä ladata tallin lämmössä.
Entäpä onko foorumilaislla käytännön kokemuksia ArticBatteryHeateristä, meneekö rahat hukkaan?

Ja sitten valinta Remucin ja Telestart T100HTM välillä. Remucissahan on se kk-maksu, ei iso mutta maksu kuitenkin. Pärjäisin kyllä Telestart T100HTM:llä mutta kun siinä ei taida nähdä akun varausta? Remucissa näkee akunvarauksen ja tietää milloin akkua olisi hyvä ladata. Käsittääkseni tuohon ArticBatteryHeateriin saa lisäkikkulan, josta näkee akun varauksen mutta taitaa hinta olla ~200e luokkaa.


nishiki75

Viime talvi meni pelkällä webastolla, jota ohjataan T100htm kakella. Akun kanssa ei ollut ongelmaa, vähän pohdin tilaus vaiheessa että ottaisko Defan laturin mutta automyyjä sanoi että kokeile aluksi ilman. Pari kertaa talven aikana tuntui että ei ollut kunnolla sisätilaa lämmittänyt, syytä tähän en keksinyt. Mielestäni paras lisävaruste joka tuli hankittua :)

katame

Niin minä kans ajattelin, että mennään alkuun ilman erillisiä latureita. Lueskelinkin tuolta Octavian puolelta webasto kokemuksia ja kyllähän siellä porukoilla webastot ovat toimineet ilman lisälatureitakin. Henkisesti kuitenkin varaudun siihen, että tulee se aamu eteen kun auto ei käynnisty.

Niin ja sellainenkin asia selvisi, että tupakansytyttimeenhän saa akunvarausta ilmaisevia kapistuksia kun mietin akunvarauksen seuraamista Telestart T100HTM:n yhteydessä.

Golfaaja

Asun eteläisessä Suomessa ja minulla ei ole viimeisinä vuosina ollut minkäänlaista lämmitintä autossa. En ole viimeisenä neljänä talvena huomannut minkäänlaista tarvetta millekään lämmittimelle, sillä pakkanen ei ole kovin montaa kertaa kirisitynyt sille tasolle, että lämppäriä olis edes kaivannut. Vaihdan auton aina viimeistään kahden vuoden välein ja en koe mitään järkeä maksaa minkäänlaista extrahintaa siitä, että autoni olisi jokaisena pakkasaamunakin plussan puolella. Esim. viimeisen kahden vuoden aikana oli max 20 aamua sellaista, että olisi ehkä kokenut mukavaksi lämpöisemmän lähdön, mutta kun aattelee, että niiden mukavien lähtöjen hinnat olisivat olleet n. 60 euroa/kpl, niin en koe sen olevan talodellisesti kovin järkevää. Faktahan kuitenkin on, että minkäänlaisia lämppäreitä ei kuitenkaan jälleenmyyntiarvossa arvosteta millään lailla, joten kaikki lämmitysraha menee kankkulan kaivoon.

sakal83

Toki jokainen on oikeutettu perustelemaan valintansa miten parhaaksi näkee.
Onhan se vakionopeudensäädinkin turha kapistus, jos ajelee täysin taajamassa, puhumattakaan adaptiivisesta.
Eihän ne 20 kylmäkäynnistyskertaa silti autolle mitään herkkua ole, vaikka itse toppatakissa pärjäisikin. Toki jos auton vaihtaa parin vuoden välein, niin tokkopa itsellä auto vielä alkaa rykimään, mutta seuraavalle sitten siitä vähän enemmän kulutettu moottori ;)
http://www.is.fi/autot/art-2000000707269.html
Eihän webastosta/lämppäreistä tosiaan paljoakaan hyvitetä vaihdossa, mutta itse katson kyllä aika kieroon autoa, missä ei edes sitä pannunlämmitintä ole.
Kyllähän ne autoliikkeissä silti aina kysyy onko lämmitintä, kun vaihtoon olet tarjoamassa :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

katame

Kyllähän se voi olla, että täällä pohjoisemmassa katsotaan vähän kieroon jos ei autossa mitään lämmitintä ole.
Ihmetystä herätti sekin, kun hain jokunen vuosi sitten pääkaupunkiseudulta auton. Keulassa oli defan pistoke ja sisätilanlämmitinkin oli. Kovilla pakkasilla sitten muutaman kerran auto käynnistyi vähän huonommin. Avasin konepellin ja seurasin defan johtoa ja se meni suoraan sisätilanlämmitiimeen eli säteily/lohkolämmitin puuttui kokonaan.
Vein sitten auton säteilylämmittimen asennukseen niin ihmettelivät sielläkin kyllä tätä lämmitysratkaisua ja että todella härvoin näkee tällaista ratkaisua.

Daatta

^Firman leasing-autoissa ei ole ainuttakaan lämppäriä. Työkaveri käynnistää Octavian 15-30 min ennen lähtöä ja auto louskuttaa itsensä pihalla lämpimäksi. Omilla rahoillakaan autoa vaihtava työkaveri ei ole myöskään lämppäriä laittanut, skrapaa mieluummin ikkunoita. Minustakin tuo on aivan hullun hommaa...

Firman edellisessä konttorissa oli maksulliset lämpötolpat, -20 lämpötiloissa tuli "varastettua" sähköä muutaman kerran mutta en viitsinyt tuosta huvista kiinteistömogulille maksaa. Nykyisessä paikassa on muutama pistorasia lämmitystä varten, saa nähdä millainen ryntäys niihin tulee pakkasten alettua.

Mitä tulee vakkariin/ACC:hen niin itse käytän sitä taajama-ajossakin. Ei mene varuste hukkaan.  ;)

Akkua kannattaa välillä ladata oli polttiainekäyttöinen lisälämmitin tai ei. Jos akku ei koskaa lataudu täyteen niin enemmin tai myöhemmin tulee ongelmia. Ennätys taisi olla akku kaput pari kk. auton luovutuksesta. Kaksi vuotta voi olla pitkä aika, jos weba huutaa mennen tullen.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jukkanen

Aamuisin auto lähtee lämpimästä tallista, mieluummin laitan saman sähkön koko tallin kuin pelkän moottorin lämmitykseen. Taivasalta jos joutuisin aloittelemaan auton päivän, olisin saattanut maksaa jotain ylimääräisistä lämmittimistä.

katame

Lainaus käyttäjältä: katame - 19.09.17 - klo:14:24
Pärjäisin kyllä Telestart T100HTM:llä mutta kun siinä ei taida nähdä akun varausta? 
Tuohan vaikuttaa näppärältä akunvarauksen seuraamiseen http://www.ctek.com/fi/products/vehicle/ctx-battery-sense

kimppikoo

Tuo ctek on hyvä vaihtoehto, koska Leonissa ei tule tupakansytyttimeen sähköjä kuin auton ollessa virrat päällä.

Sabel

Mulla ollut Calix pari talvea ja ei mitään ongelmia ( Leon st 2014 )

Loungeliner

Itse päädyin Remuciin Webaston kaveriksi. Eipä ole kaduttanut, etenkin kun Weban mukana kaukosäätimiä tulee vain yksi ja autolla kaksi käyttäjää. Lisäbonuksena Remucissa auton GPS-seuranta samassa sovelluksessa, jolla lämmitintä ohjataan.

Eli ei varmaankaan tarvitse tarkentaa, kumpaan vaihtoehtoon päätyisin, jos pitäisi valita uudelleen...

pomo

Webastolla viime talvi ilman laturia ongelmitta. Latailun välillä benton älylaturilla ja minun kokemuksella kesällä lataa pidempään eli start/stop kuluttaa akkua enemmän kuin webasto vähintään 2 lämmitystä päivä. Pitkää ajoa ei juuri ole, pisin yleensä työmatka 20minuuttia suunta.

Loungeliner

Niin ja unohtui mainita, että Defan 4A laturi puskuripistokkeella on varmistamassa latauksen, ladataan silloin tällöin. Kyseisen vempeleen sain neuvoteltua kaupantekijäiseksi, mutta eipä se kallis varuste ole uuteen autoon itse maksettunakaan.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 25.05.17 - klo:20:37
Onkos kellään tt-thermoa 1.0tsi moottoriin asennettuna?
Tuli asennettua 500W TT-Thermo sisälämppärin kennon paluuletkuun ja hyvin tuntuisi pelittävän ainakin viime öiden pikkupakkasten perusteella.

Samalla laitoin 4A Defan laturin ja sisäharan lämmittimineen.

Joshua

Voitko laittaa kuvan tarkasta asennuspaikasta jos mahdollista?
Riittikö ihan se peruspiuha keulaan johon sähkötolppa liitetään vai pitikö ostaa se jatkojohto?
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Jaran

#26
Kuvista on aika hankala saada selvää. Silmällä kyllä näkee tulevan ja lähtevän letkun sekä Defan syöttökaapelin kerralla, mutta kuvaan niitä on hankala saada näkymään. Aina on joku varjo edessä...

Tuossa kuitenkin muutama kuvatus. En saanut suoraan Aijaasta kuvia linkitettyä, joten käytin tuota "lisää viestiin kuva" -nappia. Laitoin vielä nuo Aijaankin linkit tuohon josta kuvat löytyy.
Sijainti on tuolla apukuskin puolella tulipellin läheisyydessä


Lämmittimeltä moottorille menevä letku lämmittimen päällä ja lämmittimelle tuleva letku tulipellissä kiinni.


Asennuspaikka valikoitui sen takia kun tuolla oli valmis pultti, johon lämmittimen sai kiinni. Lisäksi tuonne lämmittimen sai riittävän alas ilmakuplien välttämiseksi.


Lähinnä tulipeltiä näkyy sisätilan kennolta tuleva alkuperäinen letku, joka johdettiin nyt tuonne lämmittimen suuntaan


Tässä vielä yhdestä kulmasta.


Sisätilan kennon letkut taisi olla 21mm kun tuon lämmittimeen sopi muistaakseni 16mm letkut. Eli sovittimia tarvittiin. Lisäksi letkua tarvittiin luonnollisesti jonkin verran.
Kuvissa letkujen kiinnitykset yms. on vielä hieman viimeistelemättä. Pitää hieman tarkkailla kuinka tuo pakosarja/turbo niitä lämmittää ja pitääkö suojata vielä jollain. Toistaiseksi vaikuttaa ettei lisäsuojaa tarvitse.

Lainaus käyttäjältä: Joshua - 25.10.17 - klo:13:32
Riittikö ihan se peruspiuha keulaan johon sähkötolppa liitetään vai pitikö ostaa se jatkojohto?
Jostain bongasin Leonin normaalin lämmityspaketin (säteilylämmittimellä) Defan osasarjat ja käytin niitä. Kytkentäsarja on 460785 ja lisäksi tuo sisähaara 460766. Minulla tuli vielä akkulaturi akun viereen johon oli lisäksi 1m panssarikaapeli varattu. Kaapelipituudet ei ainakaan loppuneet kesken kun laitoin vielä tuon miniplugin apukuskin puolelle jolloin ainoastaan akkulaturi on toisella puolella autoa.

Defa 460785 kytkentäsarja:
Miniplug kojepistorasia 1,5m (DA 460915)
Miniplug verkkoliitäntäjohto 2,5m (DA 460920)

Defa DA 460766:
Jatkojohto 1,0m (DA 460803)
Jatkojohto 1,5m (DA 460843)
Y-kappale (DA 460853)
Sisäpistorasia (DA 460829)

Sisätilan lämmittimen asensin hansikaslokeron alapintaan. Ei ehkä lämmityksellisesti kaikkein paras vaihtoehto, mutta suht huomaamaton ja riittävän tehokas paikka.

sambolo

Ite ainakin tinkasin hintaa hieman sillä perusteella että lämmitin puuttui. Nyt mietinnässä millaisen lämppärin laittaisi. Webastoa en tän hintaiseen autoon laita. Kyllähän noita pelkkiä sisätilan lämmityspaketteja mainostetaan esim calixin settejä ja mietin kanssa riittäiskö pelkästään semmonen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Setavarjoo

https://www.tt-thermo.fi/  tollanen kiertovesipumpullinen lämmitin niin jotain hyötyäkin

sambolo

Pitää kysellä mitä maksaa asennettuna.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy