Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - jabajee

#1
2006 Octavia 1.6 FSI (BLF) koneella.
Kylmänä toimii suht ok, mutta koneen lämmetessä normaalilämpöihin alkaa nykimään voimakkaasti noin 2500-3000 kierroksen paikkeilla tasakaasulla. Aivan niinkuin pätkisi sytytystä tai polttoaineen syöttöä.

Antaa vikakoodia 16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
Kaikki tulpat on vaihdettu ja muutama puolakin, kun tuli ajossa ihan satunnaisia misfirejä vcds:llä. Ei tule enää.
Kaikki jakopään osat on vaihdettu ketjuineen, myös imunokan säätöpyörä ja jako on kohdallaan. Nyki myös ennen jakoremonttia. Silloin oli ketjukin venynyt.
Kaasuläppä on puhdistettu ja sopeutettu onnistuneesti.
Egr näyttää melko uudelta eikä pahemmin karstaiselta ja sopeutuskin meni läpi.
Rail paineet ajossa noin 100bar vcds:llä eikä mielestäni heittele nykiessä.
Imusarjasta ja venttililautasilta on rassattu karstat pois mekaanisesti. Oli aika karstaiset.
Etummainen lambda oli melko uusi bosch ja tilalle on kokeiltu käytettyä alkuperäistäkin.
Alipaineletkuissa ei ainakaan silmällä havaittavia vaurioita.
Polttoaineen (98) sekaan on muutaman kerran laitettu suuttimien ja järjestelmän puhdistusaineitakin. Ei vaikutusta.

Tuo P0420 ei kaiketi vaikuta tuohon nykimiseen vaan viittaa katalysaattorin tehottomuuteen, pakoputkivuotoon tai alipainevuotoon? Mahdollinen alipainevuoto voisi tietysti vaikuttaa nykimiseen, mutta miksi vain lämpimällä koneella ja 2500-3000 kierroksilla?
Kylmänähän auto käy rikkaammalla eikä lambda ilmeisesti ohjaa seosta? Voisiko joku suutin olla tukossa ja lämpimänä seos sitten lambdan ohjaamana laihenee ja nykiminen alkaa?

Mitähän kannattaisi logitella ja miten? Näkeekö suuttimien toiminnasta mitä? Entä alipaineesta?
Hyviä neuvoja otetaan vastaan kiitollisena.
#3
Lisätäänpäs sama kysymys tännekin puolelle kuin tuonne vcds-ketjuun. Josko joku olisi paininut saman asian kanssa.

Kakkoskorin Superbiin yritin opettaa toista T91 kaukosäädintä tehdasasenteiseen Webastoon, mutta ei onnistunut sitten millään. Säädin vain vilkuttaa vihreää lediä, eli ei yhteyttä. Sulakkeiden irroitus ja Off-napin painallus, eikä vastaanotinboksin virtaliittimen irroitus, vaikuttanut mitään. VCDS:llä yritin adaptationin kautta muuttaa remotecontrol arvoa ja painaa off-nappia, mutta ei vaikutusta. Basic settingistä löytyi ihan joku "learn" valintakin, mutta sekään ei vaikuttanut mitään. Toinen kaukosäädin (alkuperäinen) kyllä toimii ja sain tuon Basic settingsin learnin sillä välähtämään.

Onko vielä jotain konsteja olemassa, teinkö opetuksen väärin vai onko toinen kaukosäädin rikki?
Toisen säätimen ostin käytettynä käyttämättömänä ja siinä oli joku Skoda individiual viivakooditarra jossa oli joitain muitakin koodeja/numeroita. Liittyköhän ne koodit tuohon opetukseen jotenkin?
#4
Kakkoskorin Superbiin yritin opettaa toista T91 kaukosäädintä tehdasasenteiseen Webastoon, mutta ei onnistunut sitten millään. Säädin vain vilkuttaa vihreää lediä, eli ei yhteyttä. Sulakkeiden irroitus ja Off-napin painallus, eikä vastaanotinboksin virtaliittimen irroitus, vaikuttanut mitään. VCDS:llä yritin adaptationin kautta muuttaa remotecontrol arvoa ja painaa off-nappia, mutta ei vaikutusta. Basic settingistä löytyi ihan joku "learn" valintakin, mutta sekään ei vaikuttanut mitään. Toinen kaukosäädin (alkuperäinen) kyllä toimii ja sain tuon Basic settingsin learnin sillä välähtämään.

Onko vielä jotain konsteja olemassa, teinkö opetuksen väärin vai onko toinen kaukosäädin rikki?
Toisen säätimen ostin käytettynä käyttämättömänä ja siinä oli joku Skoda individiual viivakooditarra jossa oli joitain muitakin koodeja/numeroita. Liittyköhän ne koodit tuohon opetukseen jotenkin?
#5
Kori ja valot / Mastonilta Plastidippiä
27.04.14 - klo:13:30
Mastonilta näytti ilmestyneen Plastidipin tyylistä "kumimaalia", Rubbercomppia nimeltään.
Hintakaan ei ollut paha, 11,90â,¬ 400ml spraypullo, paikallisessa Hongkongissa.
Näyttäis löytyvän myös isompia ruiskumaalaukseen tarkoitettuja pönttöjä ja värivalikoimaakin ihan kohtuullisesti. Videoiden perusteella toimii muuten tavallisessa automaaliruiskussa.
http://www.rubbercomp.com/
http://www.maston.fi/products/fi/category/10/190/rubbercomp

Pikaisten kokeilujen perusteella ihan toimivan oloista ainetta. Plastidippiin en osaa verrata, kun siitä ei ole kokemuksia.

Olisin laittanut projektikuvankin liitteeksi, mutta foorumi pyytää ottamaan yhteyttä ylläpitoon, kun niitä on jo liikaa tms. enkä jaksa alkaa puhelimella säätämään...




#6
Antautuipa sitten kytkimen työsylinteri ja nyt on jarrunestettä kytkimessä.
Jonkun aikaa tuo oli oireillutkin hieman, mutta kun nestettä ei hävinnyt yhtään eikä vuotoja näkynyt, niin ajattelin ongelman johtuvan poljinsylinteristä. Näitä molempiahan on VAG:eissa mennyt rikki ja yleinen oire sille on siis kytkinpolkimen jääminen pohjaan.

Nyt jäi poljin kokonaan pohjaan ja nestettä oli vajentunut säiliöstä sen verran, että kytkin haukkasi ilmaa. Pohjamuovin päällä oli pikku lätäkkö jarrunestettä joka oli valunut vauhtipyörän kotelosta.

Kyseessä siis -09 2.0TDI Superb 170hv CR-kone, 6v. manuaali ja neliveto. Ajettu 165tkm.
Työsylinteri on vaihdelaatikon sisällä ja on käsittääkseni samaa pakettia painelaakerin kanssa, eli laatikon joutuu irroittamaan vaihtoa varten.
Nestettä ei ihan hirveästi (noin 1-2dl) ole päässyt vauhtipyörän koteloon, mutta oletettavasti sitä on siis kytkimelläkin.

Mikähän olisi järkevin ratkaisu remontin suhteen, nyt kun laatikon joutuu joka tapauksessa irroittamaan.
-Vaihtaa pelkkä työsylinteri ja putsata kytkinlevy?
-Vaihtaa työsylinteri ja kytkinlevy?
-Vaihtaa työsylinteri, kytkinlevy ja kaksoismassa vauhtipyörä, eli kaikki kerralla?
-Vaihtaa jonkun edellisten lisäksi myös poljinsylinteri?
-Tehdä jotain muuta, mitä?

Autolla on siis ajettu 165tkm. Vauhtipyörä ei ole oireillut, mutta kytkinlevyssä varmaan näkyy jo kilometrit.
Hyvällä tuurilla tuo vauhtipyörä kestää vielä 100tkm ja huonolla tuurilla se on jo nyt vaihtokunnossa.
Tämä selviää vasta kun laatikko on irti, mutta oikeat tavarat olisi hyvä olla jo etukäteen.
Todennäköisesti on myös sen verran isotöinen ja nosturin vaativa homma, että en jaksa itse alkaa askartelemaan, joten kai se on jonnekin ammamiehelle vietävä korjaukseen.

Tuolta saisi koko paketin suht edullisesti, mutta onko nelivedossa samat romut kuin etuvedossa, eli käykö tuo?
Ja onhan tuo Release Bearing /  CSC - 3182 997 901 / 3182997901 samalla myös se työsylinteri?
Muitakin paikkoja saa ehdottaa, jos tietää?
#7
Kyselin tätä jo tuolla Skoda puolella, mutta ajattelin josko täältä löytyisi paremmin tietäjiä.
Sama soitinhan koskettaa kaikkia VAG:n merkkejä, joten vastaus voi auttaa monia muitakin.


Tein siis kahdella autolla testin Bletoothiin liittyen ja olisi muutama kysymys.

Puhelimena HTC One (Android 4.2.2.)
Eli oma auto on Superb 2009 Elegance Bolero soittimella ja Bluetooth-boksi 5N0 035 730 A.
MediaPlayer-valikkoa ei ole ollenkaan ajotietokoneen näytössä ja soittimen BT-Audiota ei saa aktiiviseksi (palaa siis himmeänä). Puhelin ei myöskään pariudu soittimen kanssa, eli puhelutkaan ei onnistu. Vanhan Nokialaisen kanssa onnistuu puhelut ja viestit, eli pelkkä rSap siis.

Toinen auto oli Superb 2013 Elegance Admunsen+ soittimella ja Bluetooth-boksi 3C8 035 730 C.
Puhelin pariutuu soittimen kanssa, en tosin kokeillut puheluja, mutta BT-Audio soittaa biisit hienosti. Biisien nimet näkyy soittimessa sekä ajotietokoneen näytössä ja kappaleita pystyy vaihtamaan ja kelaamaan rattinapeilla! Eli juuri niinkuin itsellenikin haluaisin.

Kokeilin tuota 3C8 035 730 C boksia suoraan omaan autoonkin, ilman mitään ohjelmointeja ja MediaPlayer-valikko ilmestyi ajotietokoneeseen, samoin BT-Audio "nappula" muuttui soittimessa aktiiviseksi. Biisitkin lähti soimaan, vaikka puhelin ei edelleenkään mielestäni pariutunut kunnolla.
Näytöissä ei lukenut biisien nimeä, vaan pelkkä BT-Audio-teksti ja biisejä ei pystynyt vaihtamaan tai kelaamaan rattinapeilla. Samoin ääni kuului vain pelkästään apukuskin puolelta.
Hauskinta oli kun vaihdoin oman boksin takaisin tilalle, niin nuo edellä mainitun jäi vielä aktiivisiksi, kunnes soitin vaihtoi muutaman minuutin päästä itsestään CD:lle.

No nyt niihin kysymyksiin, eli:
Onko tuo Bolero mahdollista saada toimimaan jollain boksilla samanlailla kuin tuo Admunsen+ toimi, eli biisien nimet näkyy ja rattinapit toimii? Jos on, niin millä versiolla? K-versio taitaa olla viimeisin jo?
Olisiko esim. tuo C-mallin boksi toiminut, jos VCDS:llä olisi koodannut jotain? Ja jos, niin mitä?
Tuo pelkästään apukuskin puolelta kuuluminen johtuu ilmeisesti jostain puuttuvasta piuhasta soittimen ja boksin välillä? Mistä piuha ja mille välille se tulee?

Tuolla esimerkiksi on noita eri bokseja ja piuhojakin
http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/bluetooth-kits-parts-2/?shop_order_by=&shop_order_direction=&page=2
Mikähän siis on varma valinta ja mistä se kannattaa hommata?

Pahoittelut sekavasta selostuksesta   Ja kiitokset vastaajille.


#8
Alkoi Superbin jalopuulistoitus sen verran etomaan, että asialle oli tehtävä jotain ja Biltemassa asioidessani törmäsin sattumalta erilaisiin auton koristekalvoihin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Ulkopuoli/Koristekalvo-33585/
Laadusta ei ollut mitään käsitystä etukäteen, mutta lupailivat paketissa kalvojen soveltuvan ulkopintoihinkin ja kun hintaakin oli vain 5,99â,¬/rulla (30x80cm) niin pari rullaa harjatun alumiinin näköistä kalvoahan oli ostettava kokeeksi.
Laatu yllätti kyllä positiivisesti ottaen huomioon hinnan ja ostopaikan  ;D
Hyvännäköistä ja tuntuista ja muokkautuu lämmön avulla kuten kalliimmatkin kalvot ja asennus on suht helppoa. Pidempiaikaisesta kestosta en osaa vielä sanoa mitään... aika näyttää.

Sitten ei muutakuin kojelaudan listoja irroittelemaan. Työvaiheista ei valitettavasti tullut otettua kuvia, mutta tuosta kuvasta selviää metallisten kiinnikeklipsujen paikat. http://www.vagarena.fi/index.php?action=dlattach;topic=8258.0;attach=12869
Pikkulistoissa on kahdet klipsit ja isossa kuusi klipsiä ja kaikissa muovisia kohdistustappeja. Hätävilkunkatkaisijan vierestä kun kampeaa listaa jollain meisselillä tms. sen verran että ensimmäinen klipsi irtoaa, niin loput lähteekin sitten ihan käsillä vääntämällä irti.

Kalvo on juuri riittävän mittaista, että harjattu kuvio asettuu vaakasuoraan kun siitä leikkaa sopivan levyisiä soiroja listoja varten. Listojen huolellinen puhdistus ja lämpöpuhaltimen ja kumisen lastan avulla kalvo kiinni ja ylimääräisten reunojen taitto takapuolelle, ettei lähde niin helposti irtoamaan. Sen jälkeen listat voikin painella takaisin paikoilleen.

Ovilistat on Superbissa sulatettu takapuolelta ovipahviin kiinni, joten niitä ei saa irti, mutta ei ole kyllä tarviskaan, kun pehmeä ovipahvi antaa sen verran myöten, että ylimääräisen kalvon reunan saa helposti taitettua kumilastan avulla listan taakse.
Voihan sen toki leikata listan reunojakin pitkin, mutta epäilisin että taakse taitettuna pysyy paremmin kiinni.

Lopussa vielä pari huonoa kännykkäkamerakuvaa lopputuloksesta.

LISÃ,,Ã,,N TÃ,,HÃ,,N KETJUUN VIELÃ,, PARI LINKKIÃ,, AIEMMISTAKIN ASKARTELUISTA. Josko ne vaikka hyödyttäisi jotain, eikä hukkuisi tuonne jonnekkin.
Letkulämmittimen asennus: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7316.msg172436#msg172436
Sisävalojen leditys ja peilivilkun vaihto: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10953.0
Lumen ja jään kertymisen esto vanteisiin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2584.msg305891#msg305891




 

#9
Tuli haettua Motonetista 20kpl ledejä sisätiloihin ja muutama uloskin.
Samalla vaihdoin kuskinpuolen peilivilkunkin kun se oli pimentynyt. Uusi maksoi marmoritiskillä vain 29â,¬, joten ei ollut kovin kallis investointi.

Auto on twindoor-malli ilman kattoluukkua, joten tällaisia lamppuja tarvitaan:

Etuosa:
Kattovalo/Lukuvalo 2kpl W5W-12V5W
Meikkipeilinvalo vasen ja oikea puoli 2kpl C5W-12V5W
Hansikaslokeronvalo 1 kpl M12V3W
Jalkatilavalot 2kpl W5W-12V5W

Takaosa:
Kattovalo/Lukuvalo keskellä 3kpl W5W-12V5W
Jalkatilavalot 2 kpl W5W-12V5W
Peräluukunvalo 2 kpl W5W-12V5W

Peilien maavalot 2 kpl W5W-12V5W
Ovien alareunan valot 4 kpl W5W-12V5W

Yhteensä 20kpl ja nämä kaikki em. siis lediversioina!

Kaikki muut lamput menevät suoraan paikoilleen, mutta jalkatilojen- ja peräkontinlamppujenpidikkeiden rautoja joutui hieman pihdeillä taivuttelemaan, että polttimot asettuivat paremmin paikoilleen. Motonetin ledit kun ovat hieman tavallista lasikantapolttimoa paksumpia.
Minkään lampun vaihto ei sinänsä ole kovin kummoinen temppu. Tyyliin pienellä meisselillä kampeamalla saa valaisimet irti/auki. Voin toki yksityiskohtaisempiakin irroitusohjeita kertoa, jos joku niitä välttämättä haluaa.

Peilivilkun vaihto-ohjeet ja kuvat löytyvät tästä ketjusta http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4551.msg105982#msg105982
Eli peilin kääntö sisäänpäin niin että sormet mahtuu peililasin taakse ja sitten vaan vetämällä lasi irti. On vähän tiukassa, joten kannattaa varoa ettei lähde käsistä ja osu oveen ja ettei lasiin menevät piuhat repeä irti.
Tämän jälkeen voi vaihtaa peilien maavalot, kun nyppää kumisen polttimopidikkeen irti.

Vilkun vaihtaminen vaatii vielä peilin sisältä 2kpl ruuveja auki jolla peilin kuori on kiinni, jonka jälkeen kahta klipsua meisselillä painamalla saa koko kuoren nostettua ylös. Sitten 2kpl ruuveja auki ja kolmea klipsua vääntämällä musta alaosa irtoaa alaspäin. Sen jälkeen maavalo irti kahdella ruuvilla, jonka jälkeen vilkun saakin kahdella ruuvilla irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Vaatii vähän sorminäppäryyttä ja varovaisuutta, mutta ei kuitenkaan mikään amerikan temppu vaihtaa. Ruuvit on T10 Torxeja kaikki.

Parkkipolttimot olinkin jo aikaisemmin vaihtanut GP Thunderin hehkupolttimoihin jotka on todella lähellä xenonien värisävyä, eikä sytytä vikavaloja yms.
Vielä pitäisi löytää sopivat rekkarinvalot ja vaihtaa vilkut kirkkaisiin, niin sitten olisikin suunnilleen kaikki tarvittavat polttimot vaihdettu  ::)


Tässä muutama tärähtänyt ja huono kuva lopputuloksesta.
Paskalla kameralla (ja kuvaajalla) ei tietenkään saa kaikista luonnollisimpia kuvia, mutta ledien värisävy ei ole liian sininen ja kirkkaudetkin ihan ok tasoa. Peilien maavalot saisi ehkä olla vähän kirkkaammatkin, mutta muuten kaikinpuolin ihan ok lopputulos ja voittaa kusenkeltaisen tunnelman ;D   

 
#10
Vikavalo helähti palamaan tuossa yksi päivä ja kännykän ruudulta vikakoodiksi tarkentui DPF:n paine-ero signaali. Puhelimella koodia ei kuitenkaan jostain syystä saanut poistettua (kyseessä siis Androidin Torque-ohjelma ja Bluetooth OBD-mokkula), joten tuttu kaveri hoiti vian luvun ja kuittauksen VCDS:llä. Tällä toimenpiteellä siis poissuljettiin kokoajan päällä olevan vian mahdollisuus.
No muutaman päivän auto toimikin kuten ennen, eikä vikavalo ilmoitellut mistään viasta. Kunnes taas yhtenä iltana valo syttyi uudelleen. Puhelimella taas vikakoodin luku ja tuloksena sama anturi signaali.

Netistä luettujen kokemusten perusteella omatkin epäilykset saivat vahvistusta paine-ero anturin vaihtamisen tarpeeseen, joita dieseleissä on mennyt vaihtoon enemmänkin. Seuraavana päivänä soitto yli 60km päähän Kuusisen Autoon Saarijärvelle, jossa pelkkä puhelinpalvelukin oli ennenkuulumattoman hyvää. Anturi löytyisi hyllystä, vaihdossa ei menisi kuin hetki ja samalla päivitettäisiin moottorin
ohjainlaitteen ohjelma. Ja mikä parasta auton voisi tuoda heti kun itse ehtii, eikä maksaisi juuri mitään.

Nokka kohti Kuusista, jossa auto suoraan halliin ja testerin perään. Vian varmistus testerillä ja uusi anturi paikoilleen. Ohjainlaitteen ohjelma olikin edellisen huollon jäljiltä uusin, joten päivitettiin Boleroon samalla uusin ohjelmaversio. Samalla tarkistettiin vielä DPF:n täytösmäärä ja kokeiltiin, jos vakkarin nopeusnäytön olisi saanut Maxidottiin näkymään. No sitä ei Yetin ohjeilla kuitenkaan saatu näkymään, mutta tulipahan sekin kokeiltua. Palvelu oli kaikenkaikkiaan erinomaisen hyvää ja mukavaa ja auto tuli kuntoon nopeasti ja todella edullisesti. Bonuksena Boleron muistikortin luku nopeutui huomattavasti ja parkkitutkien kuvat päivittyivät uusiin ja tarkempiin versioihin!

En voi muuta kuin suositella kyseistä liikettä ainakin tämän kokemuksen perusteella. Aion kyllä asioida jatkossakin.

Eli välillä näitä hyviäkin huoltokokemuksia.
#11
Eli onko 2009 4x4 Superbin ja 2010, sekä sitä uudempien 4x4 Superbien ESP:ssä eroja?
Uusista sitä ei ilmeisesti saa pois päältä kytkettyä, vaan napista poistuu pelkkä vetoluistonesto ja ajovakaudenhallinta jää päälle. Uusissahan on sellainen sladittelevan auton kuva siinä napissa.
Kun taas 2009 mallissa on erilainen nappi (tai se symboli) ja siinä lukee ESP OFF, joten voisi kuvitella, että siinä sen siis saisi pois päältä. Mutta saako?

Ymmärtääkseni esim Golf IV:stä, Yetistä ja Tiguanista ESP:tä ei saa pois päältä, kun taas Octavia II:sta ja Golf V:sta sen saa.
Miten on siis Superbissa?
#12
Nelivetoiseen 170hv CR dieseliin kuuluu Defan mukaan letku- eikä säteilylämmitin, jos olen oikein ymmärtänyt?
Minkä letkun väliin se tulee ja minkälaisen ilmauksen jäähdytysjärjestelmä vaatii asennuksen jälkeen?
Entä onko asennuksessa jotain muuta erityistä huomioitavaa?
Kovin tehokashan ei tuo letkulämmitinkään taida olla, mutta lienee kuitenkin onnetonta säteilylämmitintä parempi?


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy