VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

f080421

Lainaus käyttäjältä: Guran63 - 25.05.23 - klo:12:35
Sama vika minullakin. Minun ID.3 1St alkoi avaamaan latausluukkua vasta useamman yrityksen jälkeen ja eilen illalla ei avautunut ollenkaan. Testasin molempien avainten patteritkin (yli 3 V), eikä niissä vikaa. Ovet avautuivat normisti.

Auto myös valittaa siitä, jos avaimista on patterit lopussa. Kertaalleen olen omiini vaihtanut patterit eli noin kaksi vuotta näytti kestävän.
ID.3 Pro Performance Business 2021

id135

Koiranluissa oli ilmeisesti huono erä jossain vaiheessa

Jaakko666

Kysellään vielä sen verran typeriä, että saako jostain asetuksista muutettua sitä, että auton ovet eivät menisi lukkoon automaattisesti liikkeelle lähtiessä. En löytänyt mistään asetuksista tuohon asiaan säätöä eilen, kun yritin etsiä. Vanhassa 2019 vuoden Skoda Octaviassakin se oli jossain vähän piilossa asetusten takana, mutta löytyi kyllä suht helposti.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 26.05.23 - klo:10:48
Kysellään vielä sen verran typeriä, että saako jostain asetuksista muutettua sitä, että auton ovet eivät menisi lukkoon automaattisesti liikkeelle lähtiessä. En löytänyt mistään asetuksista tuohon asiaan säätöä eilen, kun yritin etsiä. Vanhassa 2019 vuoden Skoda Octaviassakin se oli jossain vähän piilossa asetusten takana, mutta löytyi kyllä suht helposti.

En muista saako sitä pois, mutta miksi se ylipäätään pitäisi saada pois? Sehän on turvaominaisuus etteivät ulkopuoliset pääse autoon esim. liikennevaloissa eikä se haittaa kuljettajaa mitenkään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.05.23 - klo:11:35
En muista saako sitä pois, mutta miksi se ylipäätään pitäisi saada pois? Sehän on turvaominaisuus etteivät ulkopuoliset pääse autoon esim. liikennevaloissa eikä se haittaa kuljettajaa mitenkään.
Ja se lukitus avautuu, kun pysähdyt ja menet ulos.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Jaakko666

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.05.23 - klo:11:35
En muista saako sitä pois, mutta miksi se ylipäätään pitäisi saada pois? Sehän on turvaominaisuus etteivät ulkopuoliset pääse autoon esim. liikennevaloissa eikä se haittaa kuljettajaa mitenkään.

Tulee aina välillä otettua joku auton kyytiin poistumatta itse autosta. Ei minun autoon ole kukaan ikinä tullut liikennevaloissa kyytiin Suomessa, eikä muuallakaan, joten voisin ihan hyvin elää ilman tuota ominaisuutta.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 26.05.23 - klo:13:00
Tulee aina välillä otettua joku auton kyytiin poistumatta itse autosta.

Lukot saa kyllä auki poistumatta autosta  :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Hieman aiheeseen liittyen: ID.3:n sähköinen ohjekirja on mielestäni ihan hyvä. Sieltä löytyy paljon kaikenlaista mielenkiintoista tietoa ja voi hakea asioita hakusanoilla. Jotkut ovat tuota kritisoineet, mutta itse koen sen todella hyödylliseksi. Viimeksi juuri tuli lukkojen toiminnasta etsittyä sieltä tietoa, mutta hieman eri aiheesta. Selvisi nopeasti myös se, että mihin momenttiin vanteiden pultit pitikään kiristää.

ID.3 Pro Performance Business 2021

Jaakko666

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.05.23 - klo:13:05
Lukot saa kyllä auki poistumatta autosta  :)

Tiedän, että kuskin ovessa on nappi. Töistä saan rahaa nappien painelusta. Ei huvittaisi vapaa-ajalla naputella ilmaiseksi, jos olisi mahdollisuus olla naputtelemattakin.

Jmj

Lukkopulteista.

Tarkistin pyöränpulttien kireyttä.

Lukkopultti oli kohtalaisen tiukassa. Irrotin, kun halusin nähdä rakenteen.

Sen kiristämisestä on aika pyöreä neuvo "kiristä kevyesti".

Olisiko sille joku noin, koettu kiristysmomentti.

Pyöränpulteilla 120 Nm.

Taitaa olla paras hankkia neljä oikeaa pulttia lukkopulttien tilalle.

Tos®

Tottakai se kiristetään oikeaan momenttiin avaimella.
Meilläkin on semmosia jatkovarsia, jossa yhdessä on esim. 115nm jolla pulttipyssy ryskyttää suoraa momenttiin.
Näitä en käytä.

Lukkopultit varmaan kestää pulttipyssyn, mutta miten pitkään?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jmj

No käyttöohje antaa aika ylimielisen neuvon.

Tehtaan jäljeltä lukkopultti oli 80 Nm kireydessä ja muut alle 120.

Lukkopultit ovat nyt em. arvossa toistaiseksi.
Muut 120.
Onhan noita neljä, tuskinpa lenkkaa. :)

Tos®

Golffissa pitää olla 140Nm ja kaikki säntillisesti kiristetty siihen momenttiavaimella  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jmj

Aika reipas kireys siinä.

Pitää huomenna katsoa kestääkö lukkopultit samaan kiristämisen kuin muut. :)

Opelissa taisi olla 150 Nm arvo.

JP-VW

On tainnut nopeutua noiden ID.3 toimitus, kun huhtikuun lopussa tilattu auto olisi myyjän mukaan jo tulossa Suomeen heinäkuun puolivälin tietämille. Ketuttaa, kun ei saanut enää varusteita lisätty, joita jäi kaupan tekemisen yhteydessä miettimään…

Millaisia kokemuksia on tosta 3.2 softaversiosta?

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.05.23 - klo:17:43
Tottakai se kiristetään oikeaan momenttiin avaimella.
Meilläkin on semmosia jatkovarsia, jossa yhdessä on esim. 115nm jolla pulttipyssy ryskyttää suoraa momenttiin.
Näitä en käytä.

Lukkopultit varmaan kestää pulttipyssyn, mutta miten pitkään?

Olipa kerran perheessä vanhempi Golf, jossa oli lukkopultit. Auto kävi paikallisella "Pärnäsen korjaamolla" jarrurempassa, ja seuraavan kesärengasvaihdon yhteydessä kiroilin kun oli pultit vedetty pulttipyssyllä takuuvarmasti tiukkaan mutu-momentilla. Kaksi lukkopulteista sain avaimella auki, kolmannen kohdalla avain lipesi ja avain nuljaantui, pyöristyi eikä enää toiminut. VW-huollosta kysymään että mitäs nyt sitten.. Itse ehdottivat että ottavat auton työn alle ja vaihtavat tavalliset pultit. Lasiseinän läpi huoltotilaan katselin ja mietin että mitähän tämäkin lysti maksaa kun kaksi äijää painii pyörän pulttien kanssa kolme varttia. Jotain 30 euroa, eli naurettavan vähän. Olen omista uudemmista autoista tuon jälkeen vaihtanut ensimmäisen rengasvaihdon yhteydessä lukkopultit varaston hyllylle ja tavalliset tilalle. Just in case..



Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: JP-VW - 27.05.23 - klo:22:35

Millaisia kokemuksia on tosta 3.2 softaversiosta?

Hyvinhän tuo on parin kuukauden kokemuksella toiminut. Mitä nyt asetukset muuttuvat omin päin ja pari kertaa keskinäyttö on hidastellut hieman, ei sen kummempia ongelmia. Ainoa varsinainen harmitus on ollut se, että adaptiivinen vakkari hyppelee toistuvasti pois päältä mitättömän pienessä sumussa tms. aiheuttaen turhia regen-jarrutuksia. E-golfissa tuota ei muistaakseni tapahtunut koskaan.

Myös kulutus on kesäkeleissä ollut kohtuullinen. Kun viimeksi latasin sekalaisen nurkka-ajon jälkeen 58 kWh akun 100% täyteen, lupasi auto rangeksi kokonaiset 471 km.

Jmj

Jppetteri,
kestivät kiristyksen, tuntuma oikeaan arvoon kiristämisessä outo.
Viimeistään syksyllä oikeat pultit tilalle.

JP-WM,
softa toiminut reilun kuukauden ajan ongelmitta.
Auto on tosi mukava ja ketterä ajettava.
Ei tarvitse houkutella, kulkee heti, kun haluaa.
Kääntöympyrän pienuus on hyvä etu.

f080421

Lainaus käyttäjältä: JP-VW - 27.05.23 - klo:22:35
On tainnut nopeutua noiden ID.3 toimitus, kun huhtikuun lopussa tilattu auto olisi myyjän mukaan jo tulossa Suomeen heinäkuun puolivälin tietämille. Ketuttaa, kun ei saanut enää varusteita lisätty, joita jäi kaupan tekemisen yhteydessä miettimään…

Millaisia kokemuksia on tosta 3.2 softaversiosta?

3.2:n sain vasta ajoon ja suurin ero 3.0:aan on pikkunäyttöön saatavat kulutustiedot mikä on tosi hyvä ominaisuus. Olin jo aikaisempaan 3.0:aan todella tyytyväinen ja kaikki toimi siinä ongelmitta. 3.2:ssa tuskin mitään olennaista eroa sen suhteen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.05.23 - klo:10:50
Myös kulutus on kesäkeleissä ollut kohtuullinen. Kun viimeksi latasin sekalaisen nurkka-ajon jälkeen 58 kWh akun 100% täyteen, lupasi auto rangeksi kokonaiset 471 km.

Jep, tuolla pystyy näissä keleissä taajama-ajoa ajamaan 12-13 kWh / 100 km melko helposti.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jt

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 28.05.23 - klo:09:41
Olipa kerran perheessä vanhempi Golf, jossa oli lukkopultit. Auto kävi paikallisella "Pärnäsen korjaamolla" jarrurempassa, ja seuraavan kesärengasvaihdon yhteydessä kiroilin kun oli pultit vedetty pulttipyssyllä takuuvarmasti tiukkaan mutu-momentilla. Kaksi lukkopulteista sain avaimella auki, kolmannen kohdalla avain lipesi ja avain nuljaantui, pyöristyi eikä enää toiminut. VW-huollosta kysymään että mitäs nyt sitten.. Itse ehdottivat että ottavat auton työn alle ja vaihtavat tavalliset pultit. Lasiseinän läpi huoltotilaan katselin ja mietin että mitähän tämäkin lysti maksaa kun kaksi äijää painii pyörän pulttien kanssa kolme varttia. Jotain 30 euroa, eli naurettavan vähän. Olen omista uudemmista autoista tuon jälkeen vaihtanut ensimmäisen rengasvaihdon yhteydessä lukkopultit varaston hyllylle ja tavalliset tilalle. Just in case..
Tuttu tarina.. Tiukassa olevia lukkopultteja ei passaa mennä normiavaimella käsi/jalkapelillä avaamaan, sillä lukkopuoltti ei anna yhtä hyvin sivutukea kuin tavallinen ja sitten hajoaa joko (lukkopultin) avain tai sitten kuluu/hajoaa se erikoiskanta. Sen sijaan, järeähköllä pulttipyssyllä ja riittävällä kärsivällisyydellä onnistuu avaus. Itse käytin sellaista Bilteman sähkökäyttöistä pulttipyssyä ja kyllä se kun aikansa jurrutti (10..15min taukoineen) antoi periksi ja avautui. Toki pitää välillä pitää taukoja kun kone ja itse pultti kuumenevat.

Tokihan lukkopultit voi korvata normipulteilla, mutta näissä sähköissä tietenkin se että renkaat ovat yleensä hiukan tavallista hintavammat ja toisaalta jos jullekin kadunkulkijalle sattuu akuutti neljän renkaan tarve, niin voi sähköauton tapauksessa tulla renkaiden lisäksi lisäkulua jos on autoa nostettu/tuettu pohjasta vähän miten sattuu..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

f080421

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.05.23 - klo:00:28
Tokihan lukkopultit voi korvata normipulteilla, mutta näissä sähköissä tietenkin se että renkaat ovat yleensä hiukan tavallista hintavammat ja toisaalta jos jullekin kadunkulkijalle sattuu akuutti neljän renkaan tarve, niin voi sähköauton tapauksessa tulla renkaiden lisäksi lisäkulua jos on autoa nostettu/tuettu pohjasta vähän miten sattuu..

ID.3:een olen aina itse vaihtanut renkaat eikä ongelmia silloin lukkopulttien kanssa. Viime kerralla viitsin jopa laittaa momenttiavaimella oikeaan momenttiin. ID.3:ssa on lisäksi todella selkeät ja vahvat nostokohdat joten saa olla melkoinen tunari, jos autoa saa jotenkin renkaanvaihdossa vaurioitettua. Tämä on myös sähköisessä manuaalissa ohjeistettu selkeästi. Biltemasta hain tätä varten parin tonnin hallitunkin, kun eivät nekään maksa juuri mitään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.05.23 - klo:00:28Tokihan lukkopultit voi korvata normipulteilla, mutta näissä sähköissä tietenkin se että renkaat ovat yleensä hiukan tavallista hintavammat ja toisaalta jos jullekin kadunkulkijalle sattuu akuutti neljän renkaan tarve, niin voi sähköauton tapauksessa tulla renkaiden lisäksi lisäkulua jos on autoa nostettu/tuettu pohjasta vähän miten sattuu..
Meinaat että se narkki tms ensin kurkkaa onko lukkopultit ja sitten vasta nostaa auton jos ei ole?

Vastarakki

Viimeiset kulutuslukemat ID3:lla 1.5.-29.5.:

3220 km, keskinopeus 78 km/h. Suurin osa kilometreistä ysi- ja nelostietä 105-110 vakkarissa. Auton ilmoittama kulutus 16,9 kWh/100 km. Tronityn mukaan ladattu 596 kWh. Todellinen kulutus siis 18,5 kWh/100 km. Melko lähellä totuutta näin kevätkeleissä tuo kulutusmittarin lukema.

jalauros

Tronityn lukemiin ei kauheasti kannata perustaa arvioita, kulutuksen tai lataamisen suhteen. Ainakin omassa tapauksessa se laskee molemmat puhtaasti sen mukaan montako prosenttia akun varaus on muuttunut ja extrapoloi sen perusteella.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Antti

Joskus vannoin että ei enää volkkaria ikinä.. menikin pitkä aika mutta nyt olisi id3 kiikarissa käyttökassiksi. Mitä erityistä syynättävää `21 Ruotsi tuonti, perus 150kw 58kWh akulla. Se vähän ihmetytti kun ei kameraa edes taaksepäin.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

UseampiVW

Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 26.05.23 - klo:13:00
Tulee aina välillä otettua joku auton kyytiin poistumatta itse autosta. Ei minun autoon ole kukaan ikinä tullut liikennevaloissa kyytiin Suomessa, eikä muuallakaan, joten voisin ihan hyvin elää ilman tuota ominaisuutta.

Ominaisuus on elintärkeä esimerkiksi Carjacking-pääkaupungissa Brysselissä. Ruotsalaiselta kaverilta carjäkättiin kolme autoa. 2 ensimmäisen (muistaakseni 5 ja 7 sarjan BMWt) auton jälkeen hän kysyi poliisilta, mitä autoa autovarkaat eivät ryöstä. Poliisi väitti, että nestekaasuautot eivät ole varkaiden suosiossa, kun niillä ei ole Afrikassa käyttöä. Väärin! LPG-auto (muistaakseni Jeeppi) lähti dramaattisella tavalla. Ryöstäjät eivät ainoastaan uhanneet aseella, vaan työnsivät raskaana olleen vaimon kumoon. Sairaalareissu, lapsi pelastui ja eikun uusi auto.

Toinen tuttava valitsi S vai oliko E-luokan mersunsa huolella. Tilaukseen meni enemmän kuin vuosi. Ilo jäi lyhyeksi, koska alle kuukauden käytön jälkeen auto ryöstettiin silloin, kun herra näpytteli taloyhtiön autotallin koodilukkoa. Poliisi: onko pakko ostaa mersu?

Summa summarum: ovien lukitus ajon aikana ja varsinkin liikennevaloissa on tärkeä asia.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Antti - 03.06.23 - klo:08:36
Joskus vannoin että ei enää volkkaria ikinä.. menikin pitkä aika mutta nyt olisi id3 kiikarissa käyttökassiksi. Mitä erityistä syynättävää `21 Ruotsi tuonti, perus 150kw 58kWh akulla. Se vähän ihmetytti kun ei kameraa edes taaksepäin.

Kameraa ei ole karvalakkivarustelussa, mutta on kyllä ylemmissä varustelussa (nykyään Business Plus). Noiden sisältö on hieman vaihdellut vuosien mittaan. Itselläni esimerkiksi on perus-Business, jossa on peruutuskamera.

En keksi oikein muuta erityistä syynättävää, kuin että kampanjahuollot on tehty, tai teettää ne sitten kun on saanut auton. Eli uusi 12 V -akku, johtosarja, ohjelmistopäivitys versioon 3.2.

Sinänsä ID.3 on melko toimintavarma auto eikä siinä ole ainakaan itselläni ollut hirveästi mekaanisia ongelmia. Sen voisi katsoa, että kaikki lukot ovissa toimivat ja liikkeellelähtö Auto Holdista sujuu pehmeästi.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 03.06.23 - klo:11:00
Sinänsä ID.3 on melko toimintavarma auto eikä siinä ole ainakaan itselläni ollut hirveästi mekaanisia ongelmia. Sen voisi katsoa, että kaikki lukot ovissa toimivat ja liikkeellelähtö Auto Holdista sujuu pehmeästi.

Vaikka ID:ssä rumpujarrut takana on kyllä ihan ehdottoman hyvä asia. On etujarrulevyistä täällä ollut moitteita. Kuulemma saattavat vääntyä, eli jarruttaessa tökkii. Se on vähän vaikea arvioida, kun regen saattaa tuoda ylimääräistä pehmeyttä jarrutuntumaan.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Guran63

Latausluukun solenoidi vaihdettu ja ohjelmapäivitys -> 3.2 tehty. Tapahtui aikataulussa ja solenoidin vaihto meni vielä "1 vuodella jatkettuun takuuseen". Eli alkuperäinen 2 v takuu päättyi 9/2022 ja nyt olisi -9/2023 takuuta. Softapäivitys OK, en ole huomannut merkittäviä muutoksia kuin esim. näyttö hieman muuttunut (trip ja kwh/100 km nyt näytössä).

Lainaus käyttäjältä: Guran63 - 25.05.23 - klo:12:35
Sama vika minullakin. Minun ID.3 1St alkoi avaamaan latausluukkua vasta useamman yrityksen jälkeen ja eilen illalla ei avautunut ollenkaan. Testasin molempien avainten patteritkin (yli 3 V), eikä niissä vikaa. Ovet avautuivat normisti.

Vein auton pajalle ja he sanoivat, että "näitä solenoideja on vaihdettu". Tekevät samalla ohjelmistopäivityksen 3.0 -> 3.2. Valmista ehkä maanantaina. Kuinkahan mones kerta tämä on reilun 2,5 vuoden aikana, että auto pajalla ja sain bensa-auto siksi aikaa...
ID.3 Ist Max 9/2020-

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy