Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Laars - 01.03.16 - klo:22:46
Makuasioita toki, jonkun mielestä jopa kaikki sporttisuus häviää automaatilla  ;) voihan siinä sitten rattiläpyköillä latoa vaihteita silmään.
Autolla ajaminen on aikalailla vastakohta sporttiselle aktiviteetille.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.16 - klo:19:54
Miksi kaivaa tietoisesti verta nenästä ja kun seuraava auto ei tule enään olemaan vag:nen! Ajan muutenkin päivittäin vag:lla jossa on dsg ja ei vakuuta minua. Yksi ominaisuus tympäisee ehkä eniten. Ajat pientä ylämäkeä, niin vaihdelaatikko saattaa parikin kertaa itsestää pykältää pienempää ja ryntäyttää.

Sitä en kiellä etteikö hyvällä 8-9 vaihteisella automaatilla ole ihan päällikkö ajaa ja vaikka olen alle 40v, niin ei se manuaalin vatkaaminen niin mukavaa ole, kuin automaatilla ajaminen. Hyvä automaatti vie ihan 100-0 manuaalilaatikon, jos olisi vielä luotettava ja monen valmistajan mainostama "huoltovapaa" oikeasti ;). Joka dissaa automaatteja suosittelen kokeilemaan ajan kanssa.
Tuollainen ryntäyttäminen taitaa jälleen kerran olla ihan vain monivalintakysymys. En tunnista tuollaista tuosta ikivanhasta 6-vaihteisesta DSG:stä. Joissakin tilanteissa se vaihtaa hiukan kulmikkaasti, joka tietenkin on miinus. Uuden A4:n laatikko tuntui olevan jo hyvin hienostunut toiminnaltaan. Välitysaluetta riittää, eivätkä vaihdot tunnu sen enempää tai vähempää kuin ZF:n tai Daimlerin viimeisimmissä automaateissa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.03.16 - klo:22:33
Koska kädet vielä toimii ja haluaa itse ajaa?
Sama kuin golfin harrastus, siihen siirtyy vasta kun ei liikkuvaan palloon osu?  8)
Kehitys on tuonut monta hienoa toimintoa autoon. Automaattilaatikkoa voisi verrata vaikka sähköiseen starttiin, vakionopeussäätimeen, webastoon, automaattiseen ilmastointiin ja naviin. Ajaminen on jotain aivan muuta kuin vaihteiden hämmentämistä

mremonen

Otsikon kysymykseen vastaus suurimmalla osalla taitaa olla hintaero Suomessa. Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, niin kun katsoo mitä autoja noissa automaissa on, niin siellä manuaalivaihteiset on aika lailla varattu sinne sporttisegmenttiin. Ja siinäkin alkaa kireimmässä luokassa olemaan automaatit.

Toki rallissa ja Formuloissa ajetaan vielä manuaaliaskeilla, mutta ei täällä kovin montaa sen tasoista kuskia taida olla. Tai jos on, niin ihmettelen. Itse ainakin kävisin hakemassa ne kymmenet miljoonat eurot itselleni, enkä tumputtaisi täällä räntäsateessa jonkun ladan ratissa.

Enivei, itse siirryin tomaattiin joskus -98, kun silloinen pomoni sanoi minulle, että laskepa huviksesi joskus että kuinka monta kertaa vaihdat vaihdetta normaalin työmatkan aikana. Seuraava auto olikin sitten V6 Mondeo tomaatilla. Ihan hirveä laite noin rehellisesti sanoen. Siinä oli perus-askina joku ilmeisesti alunperin 3-vaihteinen tomaatti, johon oli sitten lisätty neljäs vaihde "ylivaihteeksi". Sen sai vielä kytkettyä napista pois päältä jos halusi. Seuraava oli Saab 9-3 TurboJubilee, jossa oli ihan siedettävä aski. Sitten taas kolmilitraisessa Lagunassa ollut aski oli taas mallia surkea. Auto oli hidas kuin lehmä ja janoinen kuin teekkari. Nämä kaikki siis momentinmuuntimella varustettuja perinteisiä askeja.

Nyttemmin on sitten kokemuksia Vollen ja Audin askeista. Molemmissa hyvät lootat, vaihtamista ei juuri huomaa. Audin S-tronic:kin (DSG) oli ihan ok, mutta sehän on se järeämpi märkälevykytkimellä varustettu. Tämä siis tuossa edellisessä 180kW A5:ssa. Ei tosiaan valittamista. Ainoastaan välillä loota arpoi sitä vaihdetta, jos ei menty ihan tekoälyn ajattelemassa sekvenssissä. Sen sijaan momentinmuuntimella varustetut tiptronicit, ym. ovat olleet ihan kelpo pelejä.

Seateissa on sitten ollut noita pienempiä DSG-lootia. FR:ssä toiminta oli aika heikkoa, nyt tässä Cuprassa selvästi parempaa, mutta molemmat saa kyllä nykäisemään lähdössä, jollei ole tarkkana.

Mutta ei mulla ole mitään halua palata manuaaliin, jollei auton nimessä lue GT3 tai GT4. Tai toki jos ei tomaattiin jossain vaiheessa ole varaa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaaAutomaattilaatikkoa voisi verrata vaikka sähköiseen starttiin, vakionopeussäätimeen, webastoon, automaattiseen ilmastointiin ja naviin. Ajaminen on jotain aivan muuta kuin vaihteiden hämmentämistä
Näinpä. Miksei navien omistajia halveksita? Rattimies sompailee paikkaan kuin paikkaan ilman että pitää kuunnella jotain tekopirteää ääntä, joka vielä on suurimmaksi osaksi väärässä. Eikä muuten ole naveja Formuloissa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

BobSmith

Rapakon takana ovat jo vuosia, vuosia sitten myöntäneet kädettömyytensä / antaneet mukavuudenhalulleen periksi (tarpeeton ylipyyhitään). Jos jenkki istutetaan manuaalivaihteisen auton rattiin, ajamisesta ei tule mitään. No can do.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 03.03.16 - klo:08:17
Näinpä. Miksei navien omistajia halveksita? Rattimies sompailee paikkaan kuin paikkaan ilman että pitää kuunnella jotain tekopirteää ääntä, joka vielä on suurimmaksi osaksi väärässä. Eikä muuten ole naveja Formuloissa.
Noita kommentteja on kyllä ollut pari kertaa hauska kuulla, että "eihän ne navit mihinkään osaa opastaa", tai "ohjaavat vain jollekin peltotielle" tai "jos ei ilman navia perille osaa niin sitten ei tarvi ajaakaan".

Eiköhän se tuonkin niinkuin monen muunkin autoiluun liittyvän asian suhteen ole niin, että omaa järkeä saa ja pitää käyttää, ajaa sitten millaisilla varusteilla tahansa varustetulla autolla, ja loppujen lopuksi jokainen valitsee autonsa omien toiveidensa mukaan. Onpa käynyt useamman kerran niinkin, että oudoissa kaupungeissa navigaattorilla suunnistaessani olen ollut nopeammin perillä kuin "matkakollegani" toisella autolla ilman navigaattoria. Ja kuulemma osittain noiden seurauksena kyseinen ihminen käyttää nykyään navia. ;)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.03.16 - klo:22:22

En ole koskaan ostanut omaan käyttööni autoa jossa olisi automaattivaihteet. Mielestäni yksi hienoimmista tapahtumista autoa ajaessa on painaa kytkintä, heittää isompaa silmään ja samanaikaisesti päästää kytkin ja lisätä kaasua. Se on ajamisen nautintoa parhaimmillaan.
+1

Menköön osa kiihtyvyydestä, manuskan kanssa se itse ajaminen on sitä saumatonta yhteistyötä auton kanssa. Maukasta kiinteän nelivedon kera  8)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.03.16 - klo:02:27
Ajaminen on jotain aivan muuta kuin vaihteiden hämmentämistä

Tässä pitää ottaa huomioon myös se auton käyttöympäristö. Täällä PK-seudulla pörrätessä tuo automaagi on kyllä ihan muikea, on ajosta yksi turha hämmentäminen kokonaan poissa, saati kuinka paljon mukavampaa sitä on parkkihalleissakin käännellä kun auto ryömii itsekseen. Vaan jos se ajaminen on suurimmalta osalta pitkää matkaa jossa ei siihen man.keppiinkään tartte juuri koskea, niin tuo automaattisuus menee tässä kyllä jo vähän hukkaan ja siten tuo automaagin hintalisäkään ei juurikaan ole enää puolustettavissa. Eli kyllä näille molemmille askeille yhä ne käyttäjänsä on jatkossakin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Paljon ajanut automaatilla mutta omistanut en ole ikinä, yhessä päivässä kyllästyn jo aika lailla siihen ajamiseen. On kyllä päiviä kun kyllästyttää hämmentää keppiäkin, esim nykyää välillä kehällä kun vauhti jojoilee. Se että joku kysyy miksi joku ajaa vielä manuaalilla on musta vähän sama kun kysyis miksi joku ylipäätänsä vielä ajaa itse,voi valita taksin, yberin tai julkisen eikä tarvi edes polkimia painaa.

Kyllä mulle silti maistuis joku upee urheiluauto nykyaikaisella automaatilla. 
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mremonen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.03.16 - klo:10:20
Se että joku kysyy miksi joku ajaa vielä manuaalilla on musta vähän sama kun kysyis miksi joku ylipäätänsä vielä ajaa itse,voi valita taksin, yberin tai julkisen eikä tarvi edes polkimia painaa.
Toki näin, mutta ei mulla se kepin hämmentäminen mitään ylivertaista onnentunnetta tuo. Samasta syystä olen kovin tyytyväinen vaikkapa adaptiiviseen tihkukytkimeen, vaikka se joskus sitten toimiikin eri tavalla kuin itse haluaisin. Mutta 99% ajasta se toimii niin, ettei asiaan tarvitse kiinnittää huomiota, enkä sen prosentin takia enää haluaisi ottaa tavallista tihkukytkintä.

Samaahan kädettömyyttä voidaan hakea vaikka näistä keyless-systeemeistä ja keskuslukoista yleensä. Kyllä siinä oli valtava onnentunne kun sai avaimesta vääntää joka oven erikseen auki. Tai väännellä itseään tuhannen mutkalle, että sai takaovien lukot auki päästääkseen matkustajan sisälle.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Paleleva

Peukutan automaattia, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ym.
Ihan parasta  :)

papparatsi

Bongasin sattumalta aika hyvän asiaa sivuavan mietteen: Nyt kun nuo itsekseen ajavat autot alkavat pikkuhiljaa tehdä tuloaan, saa "automaatilla ajaminen" ihan kokonaan uuden merkityksen ...

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 03.03.16 - klo:10:40
Nyt kun nuo itsekseen ajavat autot alkavat pikkuhiljaa tehdä tuloaan, saa "automaatilla ajaminen" ihan kokonaan uuden merkityksen ...
No niin. Tämä aihe kaipaisi varmaankin ihan oman keskustelunsa (onko sellaista vielä?).
Kaukana on vielä se päivä, kun Suomessa autot ajavat automaattisesti itsekseen. Skeptinen olen, kuinka ruputtiauto selvittää reittinsä talvella huonosti aurattujen teiden läpi, kuinka se väistää esim. tiessä olevat routavauriot ja päällysteessä olevat reiät, keskelle ajorataa kaivetut tietyöt, väärin pysäköidyt autot ja keskellä tietä hortoilevat pyöräilijät ja jalankulkijat. Entä jos anturit ovat tukossa kuran tai pöllyävän lumen vuoksi?

dosetti

Olin manuaalin kannattaja, kunnes muutin ruuhkasuomeen. Nyt voisin ja melkein haluaisin automaatin, jos kestävä, edullinen ja hyvä löytyisi. Jatkuvaa kepin hämmentämistä, vaikka ruuhka-aikoja välttelen. Töissä ajelen 7-vaihteisella automaattivaihteisella sprinterillä ja en tykkää sen toiminnasta ajo-olosuhteissa, joihin sen automaatin nimenomaan ottaisin eli taajamaan.

JFabiaK

Useiden kytkinpolkimella ohjattavien ja käsin valittavien vaihteiden omat epämääräiset ja ärsyttävät käyttöominaisuudet puoltavat automaattivaihteistoja.

Esimerkiksi pitkäliikkeinen ja poljinvoimatarpeeltaan epäjohdonmukainen/raskas kytkinpoljin ei ole mikään ajonautintoa tukeva - kuten ei myöskään takerteleva ja epämääräinen (epätarkka) vaihdevalitsin (-vipu/-"keppi")!

VAG-autoissa, mm. Audissa ja VW:ssä, on ollut näitä ärsyttäviä kytkinpolkimia. Monet muut merkit sitä vastoin ovat olleet näitä epämääräisiä ja tunnottomia itse vaihteiden valinnoissa. Ja varsinkin pienien vaihteiden (1. ja 2.) alaspäin kytkennät auton liikkuessa ovat olleet "yhtä tuskaa". Eiköhän yksin tässä ole vahvat perustat tuntea nautintoa ajaa automaatilla. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

HiTecci

Vaan ajatteles mitä se on sillä 2-pyöräisellä siellä ruuhkassa madella, auringon paahtaessa pilvettömältä taivaalta polttavasti mustan tixtexin pintaan. Tuohon vielä ruuhkaliikenteen jatkuva ropeltaminen sen fillarin kytkimen ja vaihdevivun kanssa => en todellakaan ihmettele että liike (lue jäähdyttävä ilmavirtaus) halutaan ylläpitää ja sitten vedetään sinne autojonojen väliin. Tosin onneksi myös näihin 2-pyöräisiin on nykyisin jo automaatteja tarjolla, jopa DSG-tyyppisiä 2-kytkinratkaisujakin niin on edes yksi hermojen kiristäjä poissa pelistä vaikka sitten siellä jonossa nätisti kökkisikin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.03.16 - klo:13:11
Vaan ajatteles mitä se on sillä 2-pyöräisellä siellä ruuhkassa madella, auringon paahtaessa pilvettömältä taivaalta polttavasti mustan tixtexin pintaan. Tuohon vielä ruuhkaliikenteen jatkuva ropeltaminen sen fillarin kytkimen ja vaihdevivun kanssa => en todellakaan ihmettele että liike (lue jäähdyttävä ilmavirtaus) halutaan ylläpitää ja sitten vedetään sinne autojonojen väliin. Tosin onneksi myös näihin 2-pyöräisiin on nykyisin jo automaatteja tarjolla, jopa DSG-tyyppisiä 2-kytkinratkaisujakin niin on edes yksi hermojen kiristäjä poissa pelistä vaikka sitten siellä jonossa nätisti kökkisikin 8)

Se on sen mopoilun suola kun saa paahteessa jonossa madella pitkähihainen ja nahkatakki päällä, ei voi verrata autoon mitenkään  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

sambolo

Jaa mun mielestä ainakin leonissa kytkin ja keppi toimii niin ihanan sulavasti että oikein ilo hämmentää, mutta joo toista se on joissakin autoissa, niinkuin on automaatitkin ihan hirveitä joisain. Ymmärrän kyllä että niille joille auto on vain välttämätön liikkumisväline, automaatti on ihan ehdoton. Tihkuun ja vakkariin en vertaisi, ite kaipaisin sadetunnistinta, perinteinen vakkari on, mutta harvoin käytössä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.03.16 - klo:13:39
Jaa mun mielestä ainakin leonissa kytkin ja keppi toimii niin ihanan sulavasti että oikein ilo hämmentää, mutta joo toista se on joissakin autoissa, niinkuin on automaatitkin ihan hirveitä joisain. Ymmärrän kyllä että niille joille auto on vain välttämätön liikkumisväline, automaatti on ihan ehdoton. Tihkuun ja vakkariin en vertaisi, ite kaipaisin sadetunnistinta, perinteinen vakkari on, mutta harvoin käytössä.
"Ne ihanat ja ihan hirveät" ovat aika paljon myös käyttäjästään (osaaminen!) ja kunkin tottumuksistaan kiinni. Kannattaisi käydä kokeilemassa erilaisia kytkimiäkin ja silloin se oma tottumus paljastuu. Erilaisia kytkimiä on mm. Toyota Yariksessa, Ford Focuksessa ja Seat Leonissa. En ole kyllä sitä mieltä että Leonissa olisi se paras, vaikka jonkin mielestä on. Yariksen lyhytliikkeinen kytkin on napakka ja nopea käyttää, samoin Focuksen kytkin on napakampi ja vähemmän polven liikettä vaativa kuin Leonin. Mutta kuten sanoin - ja tuli esillekin - "tottumus on toinen luonto". ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith

Kyllä mielestäni VW-konsernin autoissa vaihteensiirtäjän liikkeet ovat napakat ja täsmälliset, eikä kytkimen toiminnassakaan ole mitään vikaa, paitsi muihin merkkeihin tottuneille sen liikerata vaikuttaa pitkältä, ja se ottaa silti kiinni jo kovin alhaalla.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 03.03.16 - klo:14:26
Kyllä mielestäni VW-konsernin autoissa vaihteensiirtäjän liikkeet ovat napakat ja täsmälliset, eikä kytkimen toiminnassakaan ole mitään vikaa, paitsi muihin merkkeihin tottuneille sen liikerata vaikuttaa pitkältä, ja se ottaa silti kiinni jo kovin alhaalla.

Ainakin uusi focus st:n manuaali vie voiton skodan manuaalista, omien kokemuksien perusteella. Toki jollekin skodan on paras  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 03.03.16 - klo:15:03
Ainakin uusi focus st:n manuaali vie voiton skodan manuaalista, omien kokemuksien perusteella. Toki jollekin skodan on paras  ;)
Minä en kuitenkaan käyttänyt kirjoituksessani mitään superlatiivia enkä verrannut muihiin merkkeihin. Mursut vaan ovat näemmä luonteeltaan sellaisia eläimiä, että niiden täytyy päästä kuittailemaan.   :P

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 03.03.16 - klo:15:31
Minä en kuitenkaan käyttänyt kirjoituksessani mitään superlatiivia enkä verrannut muihiin merkkeihin. Mursut vaan ovat näemmä luonteeltaan sellaisia eläimiä, että niiden täytyy päästä kuittailemaan.   :P

Aika huono  ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 03.03.16 - klo:14:26
Kyllä mielestäni VW-konsernin autoissa vaihteensiirtäjän liikkeet ovat napakat ja täsmälliset, eikä kytkimen toiminnassakaan ole mitään vikaa, paitsi muihin merkkeihin tottuneille sen liikerata vaikuttaa pitkältä, ja se ottaa silti kiinni jo kovin alhaalla.
Silti pitkä liike on ärsyttävä ottaa kytkin sitten alhaalta tai ylhäältä; alhaalta ottavalla on pakko käyttää koko liikevara.
Ja kytkimen vapaaliike on myös riippuvainen kytkimen säädöstä/perussäädöstä - kun poljin on ylhäällä, niin kytkin ei saa kantaa missään tapauksessa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith


sambolo

Itsellä ollut yaris t-sport, toitsuja muutenki ajanut, kaks seattia ibiza fr ja leon fr, molempien vaihteisto ja kytkin hyvät, ibizassa ehkä hieman hidas mutta tarkka. Yaris oli kiva ajaa myös ja sitä saikin hämmentää urakalla. Huonoin kytkin on mielestäni ollu huyndai coupessa ja sonatassa. Myös volkkareita ajanu, pösössäkin oli ihan ok. Nissan oli aika hirvitys. Mut nää eri ikäsiä ym. Nykyään veikkaisin et kaikissa tuoreissa autoissa aika siedettävä :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Peeveli

Niinpä. Kaikki mukavuus koukuttaa. En luopuisi mielelläni enää vaikkapa tv:n kaukosäätimestä, netti/mobiilipankista tai mikroaaltouunista. Sama homma automaattiloota. En itse koe mitään kicksejä vaihdella itse hammasrattaistoa ja harjoittaa vasemman jalan toistuvaa alas-ylös-liikettä autolla ajaessani.

Toki ihmisten arvostukset ovat erilaisia ja manuaalin ystäville suotakoon kernaasti puolestani sen heille tuottama ilo. Se ei ole mitenkään minulta pois, joten en arvostele heidän valintaansa ja filosofiaansa.

Ranssi

Käypä peruste on taloudelliset syyt. Etenkin vähän reilummin rullatun käytetyn ostaa huomattavasti mieluummin manuaaliaskilla tomaatin kalliiden korjauskustannusten pelossa. Onhan tonni-pari-kolme ihan merkittävä raha uuttakin autoa laitettaessa, etenkin, jos puhutaan 15-30 tonnin kärryistä. Tätä taustaa vasten voisi yhtä hyvin kysyä miksi joku ajaa Skodalla tai VW:llä, kun voisi ajaa Audilla jne.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 04.03.16 - klo:11:23
Käypä peruste on taloudelliset syyt. Etenkin vähän reilummin rullatun käytetyn ostaa huomattavasti mieluummin manuaaliaskilla tomaatin kalliiden korjauskustannusten pelossa. Onhan tonni-pari-kolme ihan merkittävä raha uuttakin autoa laitettaessa, etenkin, jos puhutaan 15-30 tonnin kärryistä. Tätä taustaa vasten voisi yhtä hyvin kysyä miksi joku ajaa Skodalla tai VW:llä, kun voisi ajaa Audilla jne.
Pelko on kamala asia, joka on kautta ihmiskunnan historian ollut manipuloimassa elämäämme. Tätä samaa manipulointia harrastaa, joko tahallaan tai "ehkä" huomaamattaan, nykyinen media ja tarkoituksenhakuinen trollaus; suomalainen media kavaltaa kyllä itsensä. ::)

Ja tuohon miksi joku ajaa Skodalla tai VW:llä, kun voisi ajaa Audilla jne., voi vastata, että miksi on ajettava Audilla kun samat ominaisuudet ja monet käyttökelpoisempina (mm. tilat) löytyvät halvemmalla - kun itsetunto riittää tähän järkivalintaan.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.03.16 - klo:11:59
Ja tuohon miksi joku ajaa Skodalla tai VW:llä, kun voisi ajaa Audilla jne., voi vastata, että miksi on ajettava Audilla kun samat ominaisuudet ja monet käyttökelpoisempina (mm. tilat) löytyvät halvemmalla - kun itsetunto riittää tähän järkivalintaan.  ;)
Ja kun vielä ottaa huomioon Audien reippaammat huolto- ym. kulut, niin WW tai Skoda on noista kolmesta järkevämpiä valintoja ainakin omasta mielestäni. Eikä mitään valittamista kun nyt toinen Skoda menossa.

Janispetkeet jääkööt niitä haluaville. ;)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy