Jäähdytin jää "huutamaan" ajon jälkeen

Aloittaja W63277F, 16.11.17 - klo:16:48

« edellinen - seuraava »

W63277F


Meillä on VW Sharan vm -12 2.0 TDI. Autossa jäähdytin jää "huutamaan" ajon jälkeen kylmilläkin keleillä, joskus pitkäksikin aikaa eli useita minuutteja. Mitä siinä on tarkoitus jäähdyttää ? Tuntuu kuin jonkin laite ei saisi signaalia, että "kiitos nyt riittää". Osaako kukaan neuvoa miksi jäähdytin jää huutamaan tällä tavalla ?


Juzu84

Hiukkasloukun regenerointi eli poltto on ollut meneillään kun auto on sammutettu. Flekti jää jäähdyttämään kuumaa moottoritilaa... Täysin normaali ilmiö ja tekee tuota kelillä kuin kelillä.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

W63277F

OK, kiitoksia. Ei siis syytä huoleen.

Geoman

Minulla on se kokemus, että jos tuo jälkipoltto jää usein kesken eli ajetaan lyhyitä matkoja ja tuuletin jää hurisemaan, saattaa DPF:n merkkivalo syttyä jossain vaiheessa ja sitten on tarpeen ajaa 15...20 minuutin ajo "isolla  tiellä" ja yli 3000 kierroksilla kunnes valo sammuu.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 16.11.17 - klo:18:51
Minulla on se kokemus, että jos tuo jälkipoltto jää usein kesken eli ajetaan lyhyitä matkoja ja tuuletin jää hurisemaan, saattaa DPF:n merkkivalo syttyä jossain vaiheessa ja sitten on tarpeen ajaa 15...20 minuutin ajo "isolla  tiellä" ja yli 3000 kierroksilla kunnes valo sammuu.
Juu niin tuo tekee. Normaalistihan auto polttelee itsestään ajon aikana loukusta noet pois ja tuo valo on tosiaanki vain sitä varten kun kuljettajan huomiota vaaditaan. Monesti ajon aikana kun ECU päättää polttaa loukusta nokea vaikkei valo sytykkään, saattaa ajotietokone pyytää pienempää pykälää jos ajoneuvo on varustettu manuaalilaatikolla tai sitten automaatti vaihtaa pienempää "ilman syytä" että saadaan kierroksia korkeammalle.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

los satsumas

Lainaus käyttäjältä: W63277F - 16.11.17 - klo:16:48
Meillä on VW Sharan vm -12 2.0 TDI. Autossa jäähdytin jää "huutamaan" ajon jälkeen kylmilläkin keleillä, joskus pitkäksikin aikaa eli useita minuutteja. Mitä siinä on tarkoitus jäähdyttää ? Tuntuu kuin jonkin laite ei saisi signaalia, että "kiitos nyt riittää". Osaako kukaan neuvoa miksi jäähdytin jää huutamaan tällä tavalla ?

Onko Sharaniin tehty päästöhuijauspäivitys? Meillä hurinat alkoivat joskus päivityksen jälkeen.

mla

Kyllä meillä on Sharan hurissut ennen 'päivitystä' ja päivityksen jälkeenkin.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: los satsumas - 26.12.17 - klo:17:23
Onko Sharaniin tehty päästöhuijauspäivitys? Meillä hurinat alkoivat joskus päivityksen jälkeen.
Muistaakseni tuo päästöhuijauspäivitys liitty NoX-päästöjen (kirjotinkohan oikein) vähentämiseen niin tarkottaa sillon sitä = enemmän EGR:ää pienemmät NoX-päästöt(?) enemmän nokea enemmän regenerointia. Isän 2.0 TDI Yetissä huomas saman ilmiön et regeneroi loukkua paljon enemmän nyt päivityksen jälkeen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

heppi

Jep tuo päivitys koski ennemän tuota adblue järjestelmää jossa kulutus noussut siitä syystä VW antoi 5 ilmaista täyttö kertaa.

shaman

Lainaus käyttäjältä: heppi - 14.02.18 - klo:22:43
Jep tuo päivitys koski ennemän tuota adblue järjestelmää jossa kulutus noussut siitä syystä VW antoi 5 ilmaista täyttö kertaa.

Nyt meni ohi, oliko kusiruiskulla varustettuja autoja päivitettävien listalla ?




CarrierOfKings

Meidän Sharan ainakin kuului tuohon päivitettävien joukkoon. Urean kulutuksessa en ole toistaiseksi huomannut erityistä, mutta autolla ajetaan valiettavan lyhyitä matkoja enkä usko järjestelmän useinkaan pääsevän käyttölämpötilaan. Mutta, tuosta hiukkaspöntön poltosta ja fläktien pyörityksestä olen tehnyt erään huomion. Kun auto aikoinaan tuli meille ihmettelin, oliko jossain ohjausjärjestelmässä vika, koska fläktit pyörivät tosiaan talvellakin. Luulin olevani fiksu, kun laitoin diesel-moottorin ollessa kyseessä maskit talviaikaan ilmanottouakkojen eteen. Kun sitten kerran taas kotiin saapuessa totesin fläktien jäävän pyörimään ja ilmassa tuntui hieman ikävä käry, avasin konepellin ja totesin hiukkaspöntön seudun todella kuumaksi. Tällöin minulle heräsi epäily, että asialla on jotain tekemistä tuulettimien kanssa ja vastaus löytyikin jostain netistä. Minusta hiukkaspönttö on lämmöntuottoa ajatellen sijoitettu kovin huonosti ja siitä kertonee myös alumiinipäällysteinen eristysmatto pöntön ympärillä. Tuon kuuman ”alueen” kautta / lähistöllä kulkee myös jotain johtoja / letkuja, joista oletan käryn tulleen (erilainen haju kuin dieselin poltosta). Tällöin päädyin ottamaan ylämaskit pois ja jättämään paikalleen vain alamaskin. Muuten tuuletus tuonne pöntön ympäristöön jää luultavasti paljon suunniteltua vähäisemmäksi.

heppi

Hyvä huomio, itsekin pidän vain alamaskia talvella paikoillaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy