Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Taky

#1
Lisävirta pistoketta tarvista ja käsissä USB palikka...

http://www.tarvikkeet.fi/tuote/9210/tupakansytytinpistokkeet/usb-autolaturi-pinta-as_800_1500-ma




Minkähän kokoisen sulakkeen kautta virrat pitäisi ottaa ko apparaatille?
#2
Tulossa vaalea sisusta pirssiin ja huokuttaisi suojata sitä tulevia aikoja varten, mutta millä...?

Linkissä...

http://www.softcare.fi/verkkokauppa/tuote/71

... kovasti kehutaan Softcare Car Textile Protector tuotetta.

Muitakin varmaan on tarjolla, mutta mikä olisi hyvä ja helppo työstettävä - uudelle autolle tulossa siis.
#3
Projektit / Kellokytkin vikavirtasuojalla
11.11.13 - klo:18:07
Projektiosio, parempaakaan en keksinyt.

Mistä löytyisi kellokytkin vikavirtasuojalla joka laitetaan suoraan maadoitettuun pistorasiaan, siis ei johdon päässä olevaa?

Noissa löytyneissä pistorasiaan tökättävissä vikavirtasuojissa on sellainen ongelma kellokytkimen perässä että kun kello katkaiseen virrat pitää vikavirtasuoja kuitata manuaalisesti ON tilaan, niin kello+vikavirtasuoja yhdistelmä kaiketi osaisi hallita tianteen OK.
#4
Moniko on joutunut "kamppanjaloukkuun" autokaupassaan?

Siis tehnyt tilauksen ja ennen luovutusta samasta autosta onkin merkittävä ale/tarjouskamppanja.

Ja kuinka siitä on "selvitty"?

Omalle kohdalle näin kävi jo toisen kerran!

Veholla B-MB:stä tarjouskamppis -3200â,¬ jo itselle tilatusta autosta.
http://veho.fi/fi/uudetautot/kantaasiakkuus/Kanta_asiakastarjous/Sivut/default.aspx

1. kerta samanmoisesti kävi C-Maxin kanssa 2007 ja silloinkin Stockkan tarjouksena.

C-Maxin sen aikainen tarjous saatiin täysimääräisenä lopulta lopulliseen kauppaa.
MB:n kanssa sentään merkittävä osa pois, mutta ei kokonaan 3200â,¬:a lopulliseen kauppaan.
Näitä luuliis olevan jonkin verran kun autojen toimitusajat nykyään kuukausi kaupalla.

Jossain määrin ketuttaa kun hoitaa kaupan ajoissa, niin ennen toimitusta vetäistään päin näköä! >:(

#5
http://www.talouselama.fi/uutiset/dieselautoilija+hallitus+nappaa+sinulta+lisaa+200+euroa/a2197603

----------

Polttoaineverojen korotukset nostavat autonkäytön kustannuksia taas järkyttävästi.

Hallitus esittää polttoaineveroihin korotusta. Esityksen toteutuessa dieselpolttoaineen vero on arvonlisäveroineen noussut parissa vuodessa yli 16 sentillä litralta.


Hallitus esittää ensi vuodelle polttoaineveron korotusta, joka arvonlisäveroineen nostaisi Autoliiton laskelmien mukaan dieselin hintaa 3,36 snt/l ja bensiinin 2,78 snt/l. Polttoaineverojen korotukset sopivat huonosti yhteen hallituksen ajaman kilometrikorvausten leikkaamisen kanssa.

Vuoden 2012 alun jälkeen polttoaineveroista johtuva bensiinin hinnannousu on arvonlisäveroineen ollut dieselin osalta 16,4 snt/l ja bensiinin osalta 5,7 snt/l, kun huomioidaan nyt esitetty korotus.

Ensi vuonna 20 000 kilometriä ajavan 6,0 litraa sadalla kilometrillä kuluttavan dieselauton vuosittainen polttoainelasku on veronkorotusten johdosta noin 200 euroa suurempi kuin vuonna 2011.

Seitsemän litraa sadalla kilometrillä kuluttavan bensiiniauton polttoainelasku on samalla ajosuoritteella puolestaan noin 80 euroa enemmän kuin vuonna 2011.

#6
http://www.marmai.fi/uutiset/automerkki+paljastaa+petturipuolison/a2197066

----------


Pettäjäsivusto Illicit encounters tutki, millä automerkeillä palvelun käyttäjät ajavat. Yksi oli yli muiden.



Brittiläinen pettäjäsivusto illicitencounters.com tutki, mitkä automerkit ovat yleisimpiä palvelun 750 000 keskuudessa.

Yhteistä aviollisen aidan ylipotkijoilla oli se, että petturit suosivat saksalaisia automerkkejä. Peräti 45 prosenttia sivuston jäsenistä ajoi saksalaisajokkia. Kuitenkin yksi automerkki oli yli muiden.

Yli viidennes, 22 prosenttia oli valinnut alleen Audin. Audi on lisäksi vetänyt kaulaa kakkosena olevaan BMW:hen, jolla salaisiin tapaamisiin huristelee 14 prosenttia.

Kolmanneksi kiihdytti Mercedes Benz yhdeksän prosentin osuudella.


Jos haluaa varmistaa puolison uskollisuuden, kannattaa valita autoilija, jonka alla on ranskalaisauto. Peugeot-kuskeja pettäjäsivuston jäsenistä on vain 0,38 prosenttia ja Renaultin omistajia 0,51 prosenttia.

Pettäjille luonteenomaista on vaihtelunhalu, joka heijastuu myös autoiluun. Sivuston jäsenistä 72 prosenttia vaihtaa uuteen ajokkiin kolmen vuoden sisällä. Vain seitsemän prosenttia ajaa autolla, joka on yli viisi vuotta vanha.
-----

Elämän suuria kysymyksiä siis!    :P

#7
Kelpaisiko ihan aktiivisubwoofer, jonka voisi sijoittaa esim kuskin penkin alle?
----

Toisaalta, mutta sopii peremmin tänne.

http://www.autoviihde.com/pioneer-ts-wx110a.html
RCA/kaiutintasoliitännät Kyllä

Kun kaikissa autojen alkuperäisissä soittimissa/multmedia laitteissa ei ole RCA lähtöjä niin miten mahtaa olla miten paljon vaikuttaa toiminnallisuuteen / ääneen jos kytkee kaiutin lähtöihin rinnalle?

Käynnistysherätehän pitänee saada edelleen jostain aktiivisubbarille saada jos kaiutin liitännöissä kytkettynä?
#8
Huoltaminen / NewtonMetri / momentti
04.08.13 - klo:07:36
Vetoakselin mutteri pitäisi kiristää 320Nm momenttiin mutta momenttiavaimesta loppuu asteikko.

Wiki sanoo:
"Newtonmetri on (vääntö-)momentti, joka syntyy vääntämällä metrin pituisella varrella newtonin voimalla."

Siis menikö niin että 1 metrin varteen 320 kg ollaan em 320 Nm:ssä?
Vastaavasti 2 metrin varteen 320/2 = 160 kg ja kolmeen metriin 106,6 kg ollaan tavoitteessa 320Nm?
#9
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/seatiltakin-nakemys-pistokehybridista

----------------
Volkswagen Group tuo nopeaan tahtiin hybridejä ja pistokehybridejä eri merkkiensä mallistoon.

Seat on esitellyt pistokehybridi-prototyypin uusimmasta Leonista osana Cenit Verden projektia, jossa tutkitaan sähköautojen mahdollisuuksia Espanjassa. Projektissa testataan myös käytännössä, toimisivatko sähköautot osana sähköinfrastruktuuria. Niitä ladattaisiin, kun muu sähköntarve on alhainen ja niiden virtaa otettaisiin sähköverkkoon, kun sähkön käyttö on korkeimmillaan.

Prototyypissä on 75 kW tehoinen sähkömoottori ja 1,4-litrainen 90 kW kehittävä TSI-bensiinimoottori. Auton kuusivaihteinen vaihteisto on optimoitu hybridikäyttöön. Moottorien yhteisteho on mukavat 125 kW, joten suorituskyvyn pitäisi olla kunnossa, vaikka mitään suoritusarvoja ei ilmoiteta.

Sitä vastoin auto kulkee 50 kilometriä pelkästään 8,8 kWh akuston voimalla. Yhdistetty kulutus normin mukaan on 1,6 l/100 km, joten CO2-päästöt ovat vain 36 g/km. Autoon on integroitu kahteen suuntaa toimiva 20 kW:n tehoinen laturi, jonka avulla sähköä voidaan siirtää autoon ja autosta.



Tekniikan Maailma
#10
Mistä löytyisi rekisterikilven pohja 5-merkkiselle kilvelle?

Koko: 118 mm x 338 mm.
Reikien sijainti: pituussuunnassa 16,75 mm reunasta, pystysuunnassa 59,6 mm reunasta (reiän halkaisija 7 mm).


Uusia EU kilpisille tarkoitettuja on, mutta em ei vaan tunnu löytyvän mistään.

Kun EU:sta lyhennetty ei ole parhaalla mahdollisella tavalla istuva.
#11
Muut merkit / BMW 318i Cabrio vm.1992
29.05.13 - klo:13:14


Kotimaan kilvissä ja ajossa!

Kelit pysyköön suotuisina.
Vehicle     information
Type
Value
VIN
WBABAxxxxxx
Type code
BA51
Type
318I (EUR)
E series
E30 (C)
Series
3
Type
CABRIO
Steering
LL
Doors
2
Engine
M40
Displacement
1.80
Power
83
Drive
HECK
Transmission
MECH
Colour
CALYPSOROT METALLIC (252)
Upholstery
SCHWARZ LEDER (0203)
Prod.date
1992-01-02

Options
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S210A
ANTI-BLOCKIER-SYSTEM ( ABS )
Dynamic stability control
S300A
ZENTRALVERRIEGELUNG ELEKTRISCH
Central locking with anti-theft             system
S320A
MODEL DESIGNATION, DELETION
Deleted, model lettering
S350A
WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
Therm.insulat.glass green
S370A
STOFFVERDECK SCHWARZ
Softtop, black
S380A
HARDTOP PREPARATION
Hardtop-preparation
S423A
FLOOR MATS, VELOUR
Floor mats velours
S428A
WARNING TRIANGLE
Warning triangle and first aid           kit
S494A
SEAT HEATING F DRIVER/FRONT             PASSENGER
Seat heating driver/passenger
S510A
HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW             BEAM
Headlight vertical aim  control
S654A
BMW BAVARIA C III
Radio Bavaria C III
S682A
RADIOANTENNE AUTOMATISCH
Rear seat bench in fabric
S704A
M SPORT SUSPENSION
M Sports suspension
L801A
GERMANY VERSION
National version         Germany/Austria
#12
Minkähänlaiseen kireyteen ruuvikiristeinen tubeless venttiili tulisi aluvantessa kiristää?
Siis..



... tällainen.
#13
Muut merkit / Mercedes B 180 CDI.
18.04.13 - klo:18:00
 
Mercedes B 180 CDI vm.2014




manuaali 6-vaihteinen,
YönMusta
Sisusta Domburg-kangas, Kristallin harmaa
Toimitus 20.1.2014


235 Aktiivinen pysäköintiavustin, sis. Parktronic-pysäköintitutkan
280 Nahkalla verhoiltu ohjauspyörä
440 Tempomat-vakionopeudensäädin, sisältää Speedtronicin, manuaalivaihteisiin malleihin
900 Kromipaketti
  Auton ulkopuoli
- Ikkunoiden alareunalistat kromatut
- Jäähdyttimen säleikkö jossa kolme briljantinhopean väristä lamellia, kromisomisteet 
- Etu- ja takapuskuri kromisomistein, takana musta pintakuvioitu osa
- Huomiovalot kromikehyksin
- Takapuskurin naarmuuntumissuoja kromattu
  Sisätila
- Keskikonsolin kyynärnoja koristeompelein, säädettavissä pituussuunnassa
- Keskikonsolin monitoimiohjaimessa hopeakromin värinen rengas
- Tavaratilan lattian kahva sinkkipainevalua, hopeakromin värinen
- Valokatkaisin korkeakiiltoinen, hopeakromin värinen rengas
- Ilmasuutinten suutinrenkaat ja -ristit hopeakromin väriset
- Monitoimiohjauspyörä 3-puolainen, 12 toimintonäppäintä
- Vaihde- tai valitsinvivun somisteet hopeakromin väriset
- 12 V sähköpistoke takamatkustajille

260 Ei tyyppimerkintää takaluukussa
942 Tavaratilapaketti
U59 Etuistuinten mukavuuspaketti, sis. etumatkustajan istuimen korkeussäätö ja molempien etuistuinten kaltevuuden säätö
U22 Etuistuimien nelisuuntainen ristiseläntuen säätö
55R Kevytmetallivanteet, 10-puolaiset, rengaskoko 205/55 R 16
    Tirefit renkaanpaikkaussarja
485 Comfort-alusta
411 6-vaihteinen käsivaihteisto, Vaihtamispisteen näyttö
    Säätyvä ohjaustehostus ja säätyvä ohjausvälitys
B03 ECO Start/Stop-käynnistysautomatiikka
474 Dieselhiukkassuodatin
    Turvavyönkiristimet ja turvavyövoiman rajoittimet edessä ja uloimmilla paikoilla takana
873 Etuistuinlämmitys, kolmitehoinen, jännitevalvonta
    Etumatkustajan istuimen käytön tunnistus turvatyynyn laukaisulle
    Kyynärnoja edessä, säilytyslokerollinen
U18 Lastenistuimen autom. tunnistus etumatkustajan istuimella
    Kaksiosainen takaistuin
    Säädettävät pääntuet edessä ja takana
    Ohjauspyörän korkeuden- ja etäisyydensäätö
H88 Somiste-elementit matriisioptiikkaa
580 Semiautomaattinen ilmastointilaite
    Tummennetut, lämpöä eristävät lasit
    Sähkötoimiset lasinnostimet
257 LED-huomiovalot, pyöreät
U37 Etusumuvalot
    LED-takavalot
    Takasumuvalo
    Ajovaloautomatiikka
    Tavaratilan valo
    Hehkulamppujen vikailmaisin
    Takalasin lämmitys automaattisesti poiskytkeytyvä
    Takalasinpyyhin ja -pesin
    Automaattinen ulkopeilien lämmitys, sähkösäätöiset, auton väriset
523 Radio Audio 20, CD-soitin, 5,8 tuuman värinäyttö, MP3-toisto, Aux-in ja USB-liitäntä
    Bluetooth langaton yhteys
    6 kaiutinta
S67 Monitoimisäädin etukyynärnojan etupuolella
    Radioantenni integroitu kattospoileriin
252 Collision Prevention Assist -törmäyksenestoavustin
538 Attention Assist -vireystila-avustin
    Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
294 Kuljettajan polviturvatyyny
    Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt
290 Kuljettajan ja etumatkustajan ikkunaturvatyynyt 
    Isofix-lastenistuinkiinnikkeet takaistuimella
    Lapsilukot takaovissa
    Sähkötoiminen seisontajarru
    BAS-hätäjarruavustin
K11 Adaptiiviset jarruvalot
    ABS-jarrut
    ESP ajovakauden hallintajärjestelmä
    ASR-luistonestorajoitin
477 Rengaspainevaroitin
    Nestemäärän varoitus: polttoneste, jäähdytysneste ja lasinpesuneste
    Huoltonäyttö
    Kolaritilanteessa automaattisesti syttyvät hätävilkut
    Jarrujen Hold-toiminto
    Mäkilähtöavustin
    Ensiapulaukku
    Varoituskolmio
    Keskuslukitus
    Ajonesto
    Säilytyslokero keskikonsolissa
    Tupakoimattoman paketti, 12-V pistorasia
723 Tavaratilan peite
    Tavaratilassa neljä kuormankiinnityslenkkiä
    Ulkolämpömittari
   Ajotietokone monitoiminäytössä
   Kassikoukut tavaratilassa


Jälkiasennuksena:

Talvirenkaat orggis vanteille, kesää varten jotain muuta...




Moottorilämppäri OWL-2 + sisälämppäri Defa 2100 + Remuc kauko-ohjaus
Vetokoukku - asennus vaiheessa.
#14
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/audin+uutuus+kulkee+maakaasulla/201303372421

Audi tuo Geneven autonäyttelyyn makaasulla käyvän A3 Sportback g-tron -mallin. Suomeen uutuus tulee keväällä 2014.

Maakaasukäyttöisellä viisiovisella A3 Sportback g-tron-hatchbackillä päästään mataliin kulutus- ja päästöarvoihin. Auton toimintamatka on 1 300 kilometriä.
 

A3 Sportback on toteutettu uusimmalla kaasukäyttöteknologialla. Auton kaksi kaasusäiliötä on sijoitettu lattian alle, kumpaankin mahtuu seitsemän kilogrammaa kaasua 200 barin paineella.
Kun kaasun paine säiliössä laskee alle 10 barin, vaihtaa järjestelmä automaattisesti bensiinikäytölle. A3 Sportback q-tronin suorituskyky on sama kummallakin polttoaineella.

Kaasukäytöllä toimintamatka on keskimäärin 400 kilometriä. Bensiinillä päästään lisäksi noin 900 kilometriä.
Moottori perustuu uuteen 1.4 TFSI -bensiinimoottoriin, joka kehittää 110 hevosvoimaa. Kiihtyvyys sataseen on 11,0 sekuntia. Kaasua kuluu on 3,5 kiloa 100 sadalla kilometrillä ja vastaava CO2-päästö alle 95 grammaa kilometrillä.
   
-------

Tämäkö on se tekniikkaa mitä Golf/Octaviakin tulee mallistossaan käyttämään?
Harmi, sillä kovin pieni on kaasusäiliö -> vain 400 km kaasulla.
#15
Miten nykyaikaisiin väyläsähköillä oleviin autoihin käy lisäpitkien asennus, siis muutenhan asennuksessa sen kummempaa kuin perinteisillä sähköillä oleviinkaan mutta entä heräte releelle?

Kärsiiko ryöstää ajovalojen pitkiltä?
Sekoaako polttimopalamisvaroitusjärjestelmät tai joku muu?
#16
1. Volvo V40 D2 Momentum
2. Audi A3 CC 1,4 Business
3. Toyota Auris Hybrid Comfort

ja VAG ryppäästä

6. Seat Leon 1,4 TSI Fr
7. VW Golf 1,2 TSi Comfort

11. Skoda Rabid ,2 TSI Elegance

#17
Projektit / V-mallinen tiiviste
10.02.13 - klo:13:53
Olisiko tämä lähellekään oikea alue, mutta projektista on kyse...

Paineilma kompuran kunnostus/fixasus "projekti".

Pikku kumpura, Big Pioneer ...



... jossa lähtöpaineen säätö.

Ko säätö toteutettu kierrettävällä "ruuvilla+holkilla" joka tiivistyy ulkokehältään kotelon sisäpintaan V-mallisella "O-renkaalla".

Ko V-tiiviste on kuivahtanut ja paikoillaan ollessaan päässyt ryttääntymään ja näin olleen säädön ääripäiden välillä vuotaa. Normi O-rengas ei toimi. V-mallisessa näyttäisi olevan se että paine pääsee sen painepuolle ja se tiivistää V-n helmat paineella kotelon molemmille pinnoille. Silikooni "liemessä", se mitä suditaan esim auton ovitiivistetisiin ennen pakkasia, liottaminen ja pehmentäminen ei auttanut.

Nyt hakusessa siihen uusi tiiviste, mutta millä nimellä ko tiivistettä osaisi lähteä hakemaan ja mistä (pääkaupunkiseutu)?
#18
VAG huoltojen hintoja tuoreessa TM:ssä laskettuina.

Huoltokustannukset kuuden vuodelta.
Vuosittainen ajomatka 20 000 kilometriä, kokonaismatka 120 000 km.

Audi A3 1,4 TFSI 92 kW -> 1661,92â,¬

Seat Leon 1,4 TSI 92 kW, -> 1183,53â,¬

Å koda Octavia 1,4 TSI 90 kW -> 1800,00â,¬

Kysessä kokolailla samalla tekniikalla olevat autot niin huoltohinnoissa huomattava ero.

Mikä mahtaakaan tehdä Skodan huoltamisesta kallimpaa Leoniin ja Audiikin verratuna?


Audi A4 2,0 TDI 125 kW -> 1661,99â,¬

Dieselkin menee Audilla bensan kanssa samaan hintaan.
#19
Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 26.12.12 - klo:18:08
Itsellä on mennyt yli 3000â,¬ pottoaineeseen 2012. En ole siis keskiverto suomalainen.
"Keskiverto suomalainen autoilija on tänä vuonna maksanut bensiinistään 2 499 euroa ja dieselistään 1 856 euroa."

Eipä keskiverroksi täälläkään päästä, 4500â,¬+ mennyt dieseliin 2012....

Taannoin tein ekologinen jalanjälkitestin olikohan se HS:ssä vai missä mutta sen perusteella jotta olisi päässyt vihreälle linjalle olisi pitänyt lopettaa asuminen, syöminen ja autolla ajaminen, eihä tuo nyt olisi mikään iso muutos ollenkaan...
#20
Auton rekisteriotteessa määrätty viimeiseksi katsastus ajaksi 30.3.2013

Auto viedään katsastukseen 1.12.2012 ja tule hylky+korjauskehoitus jolle kuukausi aikaa, siis 1.1.2013 saakka.

Kumpi määrää katsastuksen voimassa olon, rekisteriote, vai korjauskehoituksen kuukausi?
#21
Elektroniikka / Akun kestävyys...
01.11.12 - klo:08:42
Eipä ole enään aikoihin tarvinnut 2,5 vuoden ikäiseen autoon uutta akkua hankkia, nyt Octaviaan piti, sillä näköjään akkujenkin käyttöikää on "leikattu" menneistä ajoista, 2,5 vuotta/160 000km meni tehdas akulla ennen kypsähtämistä.

#22
Golf III:nen.

Pitäisikö 3-johtoisessa flektin anturissa mennä ainakin jonkun kahden navan välillä virrat kun anturi upotettu kiehuvaan veteen?

Eli kun anturi kiehuvassa vedessä niin minkään kolmen nastan eri variation välillä ei ole yhteyttä - pitäisikö?

Haussa siis tieto onko anturi pimenä vai joku muun kun flekti ei pyöri.
#23
Uskomatonta mitä määriä km nykyiset renkaat kestää ajoa.

Octaviaan 3 / 2010 Tehdasasennetut Continental ecocontactit meni nyt vaihtoon, mittarissa 142 000km, ko renkailla ajettu 80 000-85 000km ja ihan vielä ei ollut kulumismerkissä saakka, parissa puoli milliä, toisessa parissa millin verran merkkiin matkaa.

Vesikeliominaisuudet alkoi sen verran huoletamaan että oli aika laittaa tuoretta alle.
#24
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203134051

"Huhtikuun alussa nouseva autovero on nostanut uusien autojen kysyntää merkittävästi. Myyntipiikki oli silti pienempi kuin toimialalla oli odotettu, kirjoittaa Suomen Kuvalehti.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin helmikuussa yli 10 600 kappaletta mikä on noin 14 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa laskee, että uusia autoja myydään olennaisesti vähemmän kuin viime syksynä autoveromuutoksesta päätettäessä budjetoitiin.

Veronkorotuksen lisäksi tilannetta vaikuettaa synkistyvä talous ja rajusti kallistunut polttoaine.

Valtiovarainministeriön laskelmat perustuivat noin 130 000 henkilöauton myyntiin. Se ei toteudu.

Rissa arvioi, että autoja myydään vain noin 110 000. Silloin noin 20 000 auton verotuotot jäävät tulematta.

Autovero on korotuksen jälkeen keskimäärin 6 700 euroa. Valtion kassasta jää Rissan laskelmien mukaan puuttumaan 140 miljoonaa euroa vuodessa."



Kas kun se ei sitten muka toimi niinpäin että veroalasketaan niin kertymä nousee - tai ainakin näin valtio on asiaa "kommentoinut"

#25
Audi / Audilta kesympiä versioita
27.02.12 - klo:12:14
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/audilta-kesympia-versioita



"Moottorien pienentämisen lisäksi myös säästöversiot ovat muotia, minkä Audi vahvistaa uusilla A5-versioillaan.

Audi on esitellyt Euroopan mallistoonsa kaksi uutta A5 Sportback ja A5 Coupé -versiota, joissa on aiempaa vähän vähemmän voimaa kehittävät uudet TDIe-moottorit. Uudet 100 ja 120 kW:n tehoiset kaksilitraiset dieselmoottorit ovat uusia versioita aiemmista 105 ja 130 kW:n tehoisista dieselmoottoreista. Vähentyneen tehon tilalla on parantunut taloudellisuus.

Uuden 120 kW:n tehoisen turbodieselin saa molempiin korivaihtoehtoihin kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Se kiihdyttää A5 Sportbackin nollasta sataan 8,5 sekunnissa ja yhdistetty kulutus on 4,5 l/100 km ja vastaavasti CO2-päästöt 118 g/km.Coupé kiihtyy sekunnin kymmenyksen nopeammin 8,4 sekunnissa ja kulutus on desin pienempi.

Kesymmän (100 kW) TDIe-moottorin saa vain Sportbackiin ja se kiihtyy nollasta sataan sekunnin hitaammin, mutta siis edelleen reilusti alta kymmenessä sekunnissa. Kulutus on 4,4 l/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 117 g/km. Uusista vaihtoehdoista etuvetoinen Sportback 100 kW:n moottorilla on hinnoiteltu Suomessa ja se maksaa 43 535 euroa."


#26
Toledo NH (12-) / Uusi Toledo
21.01.12 - klo:07:45
Kas Toledon mennyt niin vähiin ettei omaan aluetta edes ollut....

Mutta uudessa AB:ssä kuva uudesta Toledosta ei mitenkään hullummalta näyttänyt....

#27
Polo 6R/6C (09-17) / Polo Sedan
16.01.12 - klo:13:48
Liikenteestä pongattuna....



... itänaapurin kilvissä.


Siistin näköinen paketti, kas kun ei suomen valikoimissa tai ainakaan niitä ei liikenteessä näy.
Selvästi isomman oloinen vaikutelma kuin lyhyessä mallissa.
#28
Sattuipa erikoinen tilanne marketin parkissa, omalla - 2010 Octavia - ajoin ruutuun, nousin autosta ja painoin keskuslukituksen kauko-ohjainta ovet lukiten ja tapahtui se mitä pitkin, mutta myös muuta, naapuri rivissä olleen tuoreen Passatin vilkut välähtivät ihan samoin kuin omassakin lukituksen kytkeytyessä.

Painoin uudelleen ovet auki ja sama toistui, jälleen uudelleen lukitus - jälleen molempien autojen vilkut välähtivät.

Katsoin ympärille että joskao sattumalta toisen auton ovia olisi joku availlut tismalleeen samalla hetkellä, mutta ei ollut ketään näköpiirissä ja tuskin matkimalla niin samanaikaisesti olisi mahdollista saada kauko-ohjainta painalluksia aikaiseksi.

Passatin ovian en käynyt kokeilemassa avautuiko myös ovet.

Takaisin tullessa Passat oli jos poissa joten ei päässyt uudelleen testaamaan kuinka silloin käy.

Eipä ole koskaan aiemmin moista tapahtunut.
#29
Elektroniikka / Telestart T91
21.11.11 - klo:08:41
Tuli hankittua toinen kaiko-ohjain, T91 VW logolla, Webaston oman T91 kaukon kaveriksi ja Webaston oma vilkuttelee punaista kun Webasto on käynnissä, mutta VW logolla olava vain vilkauttaa vihreää kun käynnistys tapahtunut.

Eikö VW on Telestart T91 kauko-ohjain ilmoittele mitään Webaston käynnissä olosta?

Molemmat käynnistää ja sammuttaa lämmittimen OK.
#30
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194697185332/artikkeli/missa+on+nainen+ja+harmaa+skoda+yeti+.html

Poliisi kaipaa edelleen havaintoja kadonneesta Sari Johanna Lehtosesta. Lehtonen katosi kotoaan Korpilahdelta ja viimeinen havainto hänestä on tehty keskiviikkoillana noin kello 21 aikaan.

Myös Lehtosen käyttämä Skoda Yeti -merkkinen henkilöauto on kateissa, auton rekisteritunnus on ENI-341. Auto on vuosimallia 2011 ja on väriltään harmaa. Auton takalasissa lukee valkoisella 250mm kokoisella tekstillä www.extra-avustaja.fi.

Lehtonen on 158 cm pitkä, hänellä on vaaleaksi raidoitetut lyhyehköt hiukset.

Lehtonen on iältään 44-vuotias.

Mahdolliset tiedot ja havainnot kadonneesta tai hänen autostaan pyydetään ilmoittamaan Keski-Suomen poliisille numeroon 050 456 0471.
#31
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volkswagenin-uusi-24-sylinterinen-14-tsi-moottori

"Volkswagen ottaa käyttöön sylinterien lepuutusjärjestelmän nelisylinterisessä moottorissa.

Sylinterien lepuutusjärjestelmä ei ole uusi keksintö. Se yritettiin ottaa käyttöön Yhdysvalloissa jo vuosikymmeniä sitten, mutta moottorielektroniikka oli tuohon aikaan vielä liian alkeellista. Nyt polttoainetta säästävä järjestelmä on tulossa uudelleen ja entistä laajemmalla rintamalla.

Tällä hetkellä lepuutusjärjestelmä on käytössä Chryslerin vuosimallin 2012 HEMI-moottoreissa (V8) ja esimerkiksi Audin 4,0-litraisessa V8-moottorissa. Lisäksi AMG ottaa sen mukaan uusimpaan 5,5-litraiseen V8-moottoriin.

Mutta pienemmissä moottoreissa lepuutusjärjestelmä on harvinaisuus. Volkswagen on tutkinut asiaa, ja tuo sen 1,4 TSI-moottoriinsa jo vuoden 2012 alussa. Yhtiön testien mukaan kulutus pienenee EU-normin mukaisesti 0,4 l/100 km ja jos moottorissa on sammutusautomatiikka, alenee kulutus 0,6 l/100 km.

Kulutus pienenee kaikkein eniten alhaisissa nopeuksissa, sillä moottori muuttuu kaksisylinteriseksi käyntinopeudella 1 400 - 4 000 r/min, kun vääntömomenttia on käytössä 25 - 75 Nm. Jos kaasupoljinta painetaan enemmän, tulevat kaksi lepäävää sylinteriä heti käyttöön."

--------

Mielenkiintoisiksi menee moottorikombinaatiot tekniikan kehittyessä.
#32
Uutta maailmalla / DSG Killer?
20.08.11 - klo:07:45
http://www.motorauthority.com/news/1065124_zeroshift-seamless-shift-gearbox-faster-cheaper-than-dual-clutch

"Zeroshift Seamless-Shift Gearbox Faster, Cheaper Than Dual Clutch.... "
#33
Oikea alue...?

Mutta "Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa"

http://www.autobild.fi/artikkeli/9643/auto-bild-testasi-9-auton-startstop-jarjestelmat-kaupunkiajossa/


Jutussa kiinnitti huomiota että taloudellisella VAG-dieselillä ero on hyvin marginaalinen.

Volkswagen Golf 1,6 TDI
ilman Start/Stopia = 4,47 l/100 km
Start/Stopin kera = 4,44 l/100 km
Säästö: 0,03 l/100 km (0,7 %)

Vaikka muilla dieseleillä ero oli about 10% luokkaa.


"Volkswagenilla oli saatavilla Start/Stop-järjestelmä nimeltä Formel-E itse asiassa jo 30 vuotta sitten, 1980-luvulla. Järjestelmän sai lisävarusteena, mutta asiakkaita systeemi ei kiinnostanut, koska polttoaine oli suhteellisen edullista.

Nykyisin monen autoilijan vähemmän rakastama Start/Stop on saatavilla noin 600 automalliin.

Järjestelmien valmistajiin lukeutuvan Boschin mukaan säästöä saavutetaan kaupunkiajossa 8â€"15 %. Normimittaukset ja käytännön liikenne voivat kuitenkin olla etäällä toisistaan.

Saksan Auto Bild testasi sen vuoksi yhdeksän eri Start/Stop -järjestelmällä varustettua autoa ja otti selvää Hampurin kaupunkiliikenteessä, saavutetaanko todellista säästöä vai onko kaikki vain mainospuhetta. Tässä tulokset:


Audi A6 3.0 TFSI quattro
ilman Start/Stopia = 11,69 l/100 km
Start/Stopin kera = 9,96 l/100 km
Säästö: 1,73 l/100 km (14,8 %)

BMW X3 xDrive 35i
ilman Start/Stopia = 11,96 l/100 km
Start/Stopin kera = 11,13 l/100 km
Säästö: 0,83 l/100 km (6,9 %)

Mazda 5 2.0 MZR DISI i-Stop
ilman Start/Stopia = 7,98 l/100 km
Start/Stopin kera = 7,36 l/100 km
Säästö: 0,62 l/100 km (7,8 %)

Mercedes-Benz E 250 CDI
ilman Start/Stopia = 6,65 l/100 km
Start/Stopin kera = 6,10 l/100 km
Säästö: 0,55 l/100 km (8,3 %)

Opel Astra 2.0 CDTI
ilman Start/Stopia = 7,08 l/100 km
Start/Stopin kera = 6,30 l/100 km
Säästö: 0,78 l/100 km (11,0 %)

Peugeot 308 CC e-HDi FAP 110
ilman Start/Stopia = 5,73 l/100km
Start/Stopin kanssa = 5,14 l/100 km
Säästö: 0,59 l/100 km (10,3 %)

Porsche Panamera
ilman Start/Stopia = 10,80 l/100 km
Start/Stopin kera = 10,39 l/100 km
Säästö: 0,39 l/100 km (3,8 %)

Smart Fortwo
ilman Start/Stopia = 5,05 l/100 km
Start/Stopin kera = 4,47 l/100 km
Säästö: 0,58 l/100 km (11,5 %)


#34
Elektroniikka / Webasto Telestart T91
01.08.11 - klo:11:07
Voiko Webasto Telestart T91:stä jotenkin testata toimiiko se?

Viime viikolla testasin kaukokäynnistystä ja kaikki toimi ok, weba kaukolla käyntiin jne.

Tänään kun ikkunat oli jälleen paksussa huurussa ajattelin päräyttää lämppärin päälle, mutta eipä startannut, ei mitään eloa kaukolla, koelaudan näista käyntiin kuten aina ennenkin.

Eli Weba (tehdas asennus 2010 Octaviassa) toimii, mutta kaukokäynnistys ei.
Sulake on ehjä, kaukosäädin vilkuttaa valoja normaalisti, punainen LED vilkahtaa ja jää vilkkumaan muutaman sekunnin välien merkiksi että komento mennyt perille, mutta autossa ei tapahdu mitään.

Uudelleen ohjelmointi tehty, ei vaikutusta.

Kun jälleen eletään ukkoskautta niin kävi mielessä että kun kysessä on radio härpäkkeestä, sekä kauko-ohjain että autossa vastaanotin että voiko olla esim ukkosen tekeleitä että jompikumpi kauko tai varsinkin auton vastaanotin kuin on oikin antennilla varustettu yksikkö kun on saanut jonkin sähköpiikin...
#35
Silloin tällöin tulee eteen jossa kaipaa värikoodattua piuhaa, siis musta-valko tms.

Niitä on kokolailla hankala saada mistään, yksi josta jotain voi irrota jos ei muille kuin BMW värelle mutta kuitenkin on...

http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/Cabrio/Europe/318i-M40/LHD/M/1992/january/browse/vehicle_electrical_system/cable_yarded_material-2/

josta eri värivaihtoehoja ja vara-osanumero haulla...

http://suomi.schmiedmann.com/ -> etsi.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy