1.0 TSI huomioita

Aloittaja Automobiili, 21.06.19 - klo:11:31

« edellinen - seuraava »

Automobiili

Moro kanssa seatistit ynnä muut vaginaattorit!

Olen nyt ajellut reilut 15tkm ekomotiivi Leonillani ja pari asiaa on alkanut mietityttämään...

1. Auto lähtee käyntiin melko usein aika rumalla ravistuksella sekä sellaisen äänen saattelemana kuin joku löisi konepeltiin nyrkillä... Sellainen kumahtava ääni käy juuri ennen kuin hörähtää käyntiin.
-Vika vai ominaisuus? Tuntuu kuin sytytys ei välttämättä olisi kohdillaan/kunnossa tms.

2. Näin kesällä moottori lämpenee aivan hitokseen kun ajelee pitempää siivua hieman reippaammin saatikka kiihdyttelee...
Viimeksi eilen öljynlämpötila ajotietokoneessa näytti hetkellisesti ohituksen aikana uutta henkilökohtaista ennätystäni: 100'C!
Muutenkin vaikka ei ohittelisi mutta ajelee reilummin tasaista nopeutta niin öljy pakkaa helposti näyttämään 96-98'C lämpöjä.
Minusta tuntuvat hieman korkeilta nuo lukemat - varsinkin kun ottaa huomioon, ettei ko. päivinä ulkolämpötilakaan ole ollut kuin 17-23'C eli mistään helteistä ei ole ollut kysymys ja tiet olleet kaikkea muuta kuin tukossa olevia kehäteitä. Jäähdytysneste ja öljyt tarkistettu; molemmat ok.
-Olisko ekomotiivin keulan umpimaski helppo vaihtaa esim. normaaliin hunajakennoiseen (sopiiko fyysisesti 1:1?) tai pitäisikö/voisiko umpimaskiin tehdä jonkinlaisia "henkireikiä" kun tosiaan tuntuu ettei kone saa jäähdyttävää ilmaa tarpeeksi alakautta... Tuleeko talvella sitten kylmä?!

Arvostan apuanne ja kokemuksianne.
VW Golf VII Variant Highline 1.0TSI DSG '20

R-N

Minulla ei ole 1.0 TSI:stä kokemusta, mutta kolmas diesel-VAG on ajossa ja kaikissa näissä öljyn lämpötila on ollut kesällä maantiellä 100-110 C. Joku 114 C on ollut varmaan hetkellisesti korkein arvo. Muistan kuulleeni, että öljyn pitäisikin lämmitä välillä >100 C, jotta öljyn sekaan joutunut vesi poistuu.


Hidalgo

Nuo lämpötilat ovat aivan normaaleja henkilöautolle.

mfroberg

Öljyn lämmöt normaaleja, ei edes kovinkaan korkeita kesälämmöiksi. Mulla oli 2 vuotta Leon ST 1.0 TSI joten voinen sanoa että tuollainen käynnistyminen taas ei ole normaalia, oma lähti aina napista eleettömästi käyntiin ja kävi samantien tasaisesti lämmöissä -30 - +30 celsiusta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jukkanen

Pitäisiköhän 1.0 TSI -koneiden karstoittumisesta olla huolissaan kun Tekniikan maailman 60000 km käyttötestissä Aronan koneen mäntä näytti tältä?




"Moottoria purettaessa havaitsimme, että männänrenkaiden välissä on melkoisesti karstaa. Jostain syystä öljyä on päässyt rengasalueelle tarttuen siihen kiinni ja karstoittaen renkaiden välistä aluetta. Sen sijaan mäntien laessa ei ollut normaalia runsaampaa karstakerrosta. Takavuosien öljynkulutusongelmat muistaen tarkastimme öljyrenkaiden öljynpaluureiät, mutta ne eivät olleet tukkeutuneet. Öljy pääsi siten palaamaan öljyrenkaiden läpi mäntien sisään.

Karstamäärän syyksi voi arvailla öljyrenkaiden kitkasyistä pienennettyä ponnevoimaa. Ongelmia karsta ei ollut ainakaan vielä aiheuttanut, mutta yhden männän alempi puristusrengas takerteli hieman urassaan. Se ei ollut jumissa, mutta liikkui huonosti. Kahdessa muussa männässä ei ollut huomauttamista.

Männänrenkaan lievän takertelun lisäksi moottorin kunnossa ei ollut muuta huomautettavaa. Mitat vastasivat valmistajan ohjearvoja, eikä ei osissa esiintynyt mitään kulumisjälkiä."


b1mpo

Ei tarvitse. Käytä hyviä öljyjä ja vaihda ne säännöllisesti riittävän usein. Esilämmitä konetta ja käytä maskia kylmällä. Näin toimien ehkäiset hiukan tuota karstaantumista, joka on nykymoottoreille hyvin tyypillistä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

2.0 TSI käy kylmänä melko rumasti, nakuttaa kuin dieseli johtuen korkeista ruiskutuspaineista. Mutta tuskin tuollainen kumahdus on normaalia, kannattaa tarkistuttaa huollossa. Itsekin voi pyytää apulaista starttaamaan koneen ja silmäillä konetta käynnistymisen aikana. Liikahtaako se huomattavasti tms., jotain mistä ääni voisi johtua.

Öljyjen lämpötilasta muistan lukeneeni, että VAG-koneissa öljyn lämmöt pyritään nostamaan mahdollisimman nopeasti käyttölämpötilaan ja pitämään siellä. 110 asetetta on helposti normaalia, saati sitten jos mottia rasittaa tosissaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.19 - klo:12:58
Esilämmitä konetta ja käytä maskia kylmällä. Näin toimien ehkäiset hiukan tuota karstaantumista, joka on nykymoottoreille hyvin tyypillistä.

1,0 TSI -ta ei ole mahdollista (ainakin moottorilla) ennen ajoa esilämmitellä, koska se ei lämpiä edes siihen asti, jotta näyttäisi mittarissa jotain muuta kuin viiva. Ja kun 1,0 TSI nokka on umpio, niin ei siihen lisämaskia tarvita.

vagfani


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.09.19 - klo:15:06
1,0 TSI -ta ei ole mahdollista (ainakin moottorilla) ennen ajoa esilämmitellä, koska se ei lämpiä edes siihen asti, jotta näyttäisi mittarissa jotain muuta kuin viiva. Ja kun 1,0 TSI nokka on umpio, niin ei siihen lisämaskia tarvita.
Kuka esilämmittää autoa tyhjäkäynnillä?  ;D Toki se siinä lämpeää ja notkistuu, eli parempi kun ei mitään, mutta oikeasti, jos puhutaan esilämmityksestä? Vaikkei viisari värähtäisikään, nousee moottorin lämpö kuitenkin. Eihän säteilylämmitinkään nosta mittaria, mutta nostaa kuitenkin öljyn/moottorin lämpötilaa, joka on sitä esilämmitystä. ;D Jokaisessa litraisella, tai muulla etupolttomoottorilla varustetussa autossa on keulassa aukkoja, josta ilma pääsee suunnitellusti sisään, jopa siinä leonissa, johon ilmeisesti viittaat? Jos katsot rekisterikilven alle, näet aukon, josta suurin osa ilmasta tulee konehuoneeseen kaikissa leoneissa, vaikka yläaukko olisi auki. Ylämaski vain on ummessa siinä litraisessa. Octaviassa ei ole eroa eri moottorisissa. Litrainen moottori lämpenee nopeasti kyllä ajossa ja lämmittää kabiinia varsin hyvin. Tyhjäkäynti ei tahdo lämmittää nykypäivän autoja laisinkaan, eli lämmöt tippuu. Se lämpö tuotetaan sitten ilmakanavien vastuksilla tai lisälämmittimillä.

Ps. Voit siis laittaa fyllinkiä siihen alamaskiin myös.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.19 - klo:12:58
Ei tarvitse. Käytä hyviä öljyjä ja vaihda ne säännöllisesti riittävän usein. Esilämmitä konetta ja käytä maskia kylmällä.

Kannattaa todellakin huolehtia siitä, että moottoriin laitetaan 0W-20 VW 508 -öljyä. Ilmeisesti edelleenkin monet merkkihuollot laittavat sinne jostain käsittämättömästä syystä 5W-30 VW -öljyä, jota on luvallista käyttää.

"VW 508 00 / 509 00 -luokituksen mukaisen öljyn edut:

    Yli 4 prosentin polttoaineensäästö ja odotetulla tasolla säilyvä suorituskyky.
    Pitää päästöjärjestelmät kunnossa ja pidentää niiden käyttöikää.
    Se pitää moottorin puhtaana, suojaa kulumiselta ja kestää pitkään."




ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.19 - klo:16:28
Kuka esilämmittää autoa tyhjäkäynnillä?

Minä lämmitän, jos on kylmä keli, niin noin vartti ennen lähtöä käin pihassa käynnistämässä auton ja vaikka se ei lämpene, on kuitenkaan helpompaa raapia jäitä lasista.

Ja en uskoo siihen maskin ollenkaan, koska alle 84â€"90 asteiset nesteet ei pääse jäähdyttimeen ollenkaan.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.09.19 - klo:17:03

Ei oo ihme ettet ymmärrä kun oot jäässä kuin lumiukko.  8) Ei vaan. Eihän syyläri ja muut kennot estä viiman pääsemistä moottoritilaan, kiertää siellä sitten neste missä lämpötilassa tahansa. Myös lialta suojaa nuo maskit. Viimasuojaksi noita kutsutaan ja viimalta ne suojaa. Viima(kylmä ilmavirtaus) jäähdyttää moottoria aina.

Ps. Todennäköisesti leonissa se ylämaski on ummessa pienemmän ilmanvastuskertoimen takia, ei liiallisen jäähdytyksen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Tästäkin kestotestistä selviää, miten epätaloudellinen korimalli katumaasturi on. Arona kulutti sen aikana 6.6l/100km. Siis selvästi enemmän kuin kaksi kokoluokkaa suurempi Octavia samalla tekniikalla. Omalla Octaviallani on laskettu kulutus ollut 5.52l/100km ja kaupunkiajoa siitä 70%, ajettu nyt 27tkm.

Kestotestin kommentti tekniikasta: "Moottorissa tai vaihteiston luotettavuudessa ei ilmennyt ongelmia."

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.19 - klo:17:19
Myös lialta suojaa nuo maskit. Viimasuojaksi noita kutsutaan ja viimalta ne suojaa. Viima(kylmä ilmavirtaus) jäähdyttää moottoria aina.

Ps. Todennäköisesti leonissa se ylämaski on ummessa pienemmän ilmanvastuskertoimen takia, ei liiallisen jäähdytyksen.

Mutta sama kori, 1,4/1,5 ylämaski on auki? Ja maskin pitäisi hankkia, laitta ja poistaa ajoissaan. En viitti.  :).

b1mpo

#15
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.09.19 - klo:20:56
Mutta sama kori, 1,4/1,5 ylämaski on auki? Ja maskin pitäisi hankkia, laitta ja poistaa ajoissaan. En viitti.  :).
Octavian ylämaskeissa ei ole eroja. Ne on noin kolmasosan auki kaikissa samalla tavalla kolmoskoppasissa. Ei ole iso vaiva laittaa nokkaa peittoon. Se tuo mukavuutta, turvallisuutta, pitempää ikää ja pitää konehuoneen siistimpänä. Ei ole muita syitä olla käyttämättä, kuin laiskuus, tyhmyys tai liian lämmin keli.  8) Onhan siinä tietysti myös estetiikka, mutta siihen voi itse vaikuttaa.

Ps. Osaisitko yhtäkkiä arvata, että tässä on alamaski ummessa, paitsi tutkan kohta?

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.09.19 - klo:20:56
Mutta sama kori, 1,4/1,5 ylämaski on auki? Ja maskin pitäisi hankkia, laitta ja poistaa ajoissaan. En viitti.  :).
Kyllä se viimasuoja kannattaa bensa-autossakin. Varsinkin jos on oikein kovilla pakkasilla ajoa. Kerran sain paukkupakkasilla alle -25C ja ilman esilämmitystä (pätkää) 1.4TSI:n huohottimen jäätämään. Sulattelemalla siitä selvisi. Samoin voi olla maantievauhdissa kovalla pakkasella että öljyn lämpö ei nouse enää yhtä korkealle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

GranLavida

Itse laitan myös alamaskisuojan talveksi (ylämaski jo ummessa koska 1.0TSI Leon ST Ecomotive), kone lämpenee nopeammin jo pysyy puhtaampana.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.19 - klo:21:59
Octavian ylämaskeissa ei ole eroja.

Tämähän on Seat Leon alue?

tsi1490

Aloittaja ei rajannut keskustelua 1.0 TSI-moottorista vain Seatiin.

"Moro kanssa seatistit ynnä muut vaginaattorit!"

leonist1

Tuosta käynnistymisestä,

itsellähän on siis nyt alla vm2017 1.0 TSI ST pre-fl ( omalla velkarahalla ostettu) ja taannoin oli 1,5v ajossa tismalleen samanlainen vm2016 käyttöetuautona, pari harhalaakia tässä välissä reilun vuoden. Autot ovat täsmälleen toisiaan vastaavat (pl Webasto firman autossa) , mutta tässä omassa olen huomannut että kylmäkäynnistyksessä alkuunsa hiukan epävireisesti moottori tärähtää ja ihan joksikin sekunneiksi kierrokset jäävät selkeästi yli 1000/rpm, ilmeisesti öljynpaineiden nostamiseksi ja öljyn liikkeellelähtemiseksi, mutta mielestäni tuo on ominaisuus mitä siinä aiemmassa ei ollut, aina kylmänäkin jäi heti käymään pehmeästi ja värinättömästi (siihen nähden kuinka 3syl nyt voi pehmeästi käydä).  Ja nyt puhutaan kylmäkäynnistyksestä ihan leudoillakin keleillä.

Muuten laatu tuntuu olevan melko tasaista, jarrut narisevat samalla tavalla mäkipysäköinnissä käkkärilä ja kuskin oven muovit särisee jos kajareista tulee yhtäänkään bassoa. Ja pakin saa joskus laittaa silmään kaksi kertaa kun ekalla ei oikein tunnu jäävän loveensa  ;D

Silti kovasti tuosta epsanjan ihmeestä tykkään, välissä ajelin isolla diesel -"cruiserilla" joka maantiellä kulki kuin juna ja tehoa ja vääntöä oli reippaasti enemmän, silti Leonissa jokin vetoaa itselle enemmän, meno on nöyrää ja köykäisen oloista. 
Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

JJT


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy