Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.09.17 - klo:13:21
Pyysin ensihuollossa säätämään valoja "ylöspäin", en kyllä huomannut suurta eroa vajen kantamassa (omat valot ovat pre-fl) . Testerillä/VCDS:llä säätö käsittääkseni onnistuu. Ledeissä on automaattinen korkeudensäätö (anturit etu- ja takaakselilla) joten kuorman ei pitäisi vaikuttaa valojen suuntaukseen.

Niin, kuorman "ei pitäisi" vaikuttaa valojen suuntaukseen, sehän se automaattisäädön idea on, mutta nyt vaikuttaa siltä, että jos kuormaa on paljon, automaattisäätö kompensoi perän painumista liikaa. Pitää vielä katsoa, että josko valot saa normaalisti suunnattua kohdalleen ja toimiiko automaattisäätö sen jälkeen riittävän loogisesti. Tosin kyllähän valaistus joka tapauksessa vähän muuttuu kun auto vajoaa alemmas, vaikka säätö toimisi oikeinkin...

AnttiSFI

En tiedä oliko palstalla mainittu jo jossakin, mutta tämän hetkinen kampanjasivu (täällä) kertoo että tavanomaisen 1% + kulut sijaan olisi tarjolla 0,1% + kulut rahoitus uusiin autoihin tämän kuun loppuun. Ja sen perusteella mitä tuosta saa ilmi niin ei olisi rajoitettu vain noihin avajaisjuhliaan nyt viikonloppuna viettäneisiin Seat Centereihin.

Menneenä viikonloppuna tuli 7000km kesäkuun alussa haetulla 1.0 TSI DSG:llä täyteen ja tyytyväinen olen kaikin puolin ollut. Ainoat minimaaliset moitteet löytyvät ovista (kaksi "nivelkohtaa" joissa pysyvät auki kun olin tottunut kolmeen) ja automaattisesta sateentunnistuksesta, joka toimii suuntaan ja toiseen vähän liiankin ujosti säätä tulkiten. Pikkujuttuja, mutta nyt pitäsi vielä FullLink käydä hakemassa jälkikäteen. Tästäpä olen saanutkin yhtä monta vastausta kuin moneltako myyjätaholta olen yrittänyt tiedustella asiaa, mutta netistä löytyvä sanoma tuntuu olevan että MY17 ja uudemmat eivät tarvitse sille vaihtojohdotusta ja -socketia vaan pelkkä aktivointi riittää. Kaukaa viisaana olisin toki ottanut tuon edes varalle jo uutena, nyt tuon 200e+ aktivointikoodin päälle tulisi vielä tunti sähkömiestä koska ei onnistu koodaus kotikonstein...

Seamaster

Omassa kulkineessa Led ajovalot näytti myös liian alas, vein auton valojen tarkistukseen ja alashan ne tosiaan näytti. Valot säädettiin ja nyt NÃ,,KEE😀 eli Led valot on säädettävissä

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: AnttiSFI - 04.09.17 - klo:16:13
En tiedä oliko palstalla mainittu jo jossakin, mutta tämän hetkinen kampanjasivu (täällä) kertoo että tavanomaisen 1% + kulut sijaan olisi tarjolla 0,1% + kulut rahoitus uusiin autoihin tämän kuun loppuun. Ja sen perusteella mitä tuosta saa ilmi niin ei olisi rajoitettu vain noihin avajaisjuhliaan nyt viikonloppuna viettäneisiin Seat Centereihin.

Tuolla linkin takaa avautuvalla sivulla kyllä lukee näin: "Juhlimme avajaisia pe-su 1.-3.9. Tarjolla on huikeita etuja!
Avajaistarjoukset ovat voimassa SEAT Center Airportin, Espoon ja Turun lisäksi myös SEAT Center Helsingissä."
VAG:lla vuodesta 1999.

Tzrwesku

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 04.09.17 - klo:12:45
Onnittelut uudesta autosta, kivan kuuloinen paketti sulla.

Onko sulla siis 16" renkaat (Style vakio) ja silti jyrisee kovin?
Entäs mitä kaikkea kromia ajattelit laittaa piiloon?

16 tuumaiset on ja motarilla  tarvis melkein peltoreita.... Lähinnä meinasin mustata vähät kromit keulasta, maskin reunus ja SEAT logo ja takaanta SEAT logo, Siinähän nuo ulkopuolen kromit olis. Sisältä kanssa tekis mieli vaihtaa kromi somisteet, niitä varmaankin saa jostain tilailtua (?) esim. gunmetal tai "musta kromi" olis sopiva. Ja kattokaiteille tarvii tehdä jotain jotta saa mustaksi (maalata, eloksoida, teipata, plastidip, ostaa uudet tai jotain :P)....

veski

kyllästyin odottamaan autoa, jonka tuotantoviikkoa ei oltu pystytty lukottamaan melkein puolen vuoden odottamisen aikana. Joten päädyin vaihtamaan tilauksessa olleen 1.4 tsi fr st busineksen vastaavaan 1.8 versioon, joka roikkui nopeantoimituksen listalla. Väliraha ei merkittävästi noussut, joten päädyin isolohkoon. Samalla autoon tuli piirun verran paremmat varusteet ja valkoinen vaihtui mustaan. Ja merkittävämpänä asiana pidän taka-akselin päivittymistä monivarsituetuksi. Toivottavasti ei tullut haukattua pashaa  ???

Talveksi tulee aikaisemmasta fr leonista tutut 18 tuumaiset talvirenkaat ja auto olisi tarkoitus pinnoittaa uutena jollain keraamisella pinnoitteella. Mut nyt vielä viimeinen odotus  8)

Silveri

Itse rupattelin eilen hieman myyjän kanssa uudessa Seat Centterissä Leonista kun intresseissä olisi jossakin vaiheessa tilata moinen. Rahoitusta on kuulemma vielä saatavilla 0,1 corolla kun joku sitä kyseli. Ensi vuoden malleissa on ilmeisesti jo tammikuusta saatavilla digitaalinen mittaristo ja olisi jo nyt tilattavissa. Seat sound system vaihtuu Beats audioon kuten Ibizassa. Liekö Frankfurtin motorshowssa 14.-24.9, esillä näitä uusia ominaisuuksia...

Jorie

Itsellä nyt alla 1.0tsi, mikäs öljy siihen olisi paras?
Milla osanumerolla löytyy leoniin sopivat sumuttavat pissapojansuuttimet?

hge

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 09.09.17 - klo:09:55
Itsellä nyt alla 1.0tsi, mikäs öljy siihen olisi paras?
Milla osanumerolla löytyy leoniin sopivat sumuttavat pissapojansuuttimet?

Tällä tuotekoodilla kun Googlailet niin löytyy: 2KD 955 986

Itse tilasin Aliexpressistä, makso jotain 15â,¬ ja oli hyvä sijoitus. Yllättäen tuntuivat laadukkailta ja sumu on erittäin tasaista ja säädöt pelaa. Näissä myös lämmitys (saatavilla myös ilman, eri tuotekoodi tuolloin).
U jelly?

Jorie

Kiitos koodista.
Tietääkö kukaan miten saisin navin ohjeet suomeksi, käytän siis android auton kautta ja puhelimen kieli on englanti? Lisäksi onko tuohon mahdollista saada kamera varoitusta?

0db

Kameratolpat saa helpoiten kun asennat Waze naviohjelman ja käytät sitä AA kautta. Foorumilla käsitelty AA kieltä. Muistaakseni juurikin kännykän kieli vaikutti ohjeistukseen. Omani puhuu suomea ja englantia sekaisin.

insider193

Onko muilla ollut ongelmia kessyn kanssa? Välillä joutuu useamman kerran rämplätä sitä kahvaa jotta menee lukkoon/aukeaa..

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: insider193 - 10.09.17 - klo:21:01
Onko muilla ollut ongelmia kessyn kanssa? Välillä joutuu useamman kerran rämplätä sitä kahvaa jotta menee lukkoon/aukeaa..

Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, hieno ja hyödyllinen systeemi. :)

SiPaLe

Lainaus käyttäjältä: insider193 - 10.09.17 - klo:21:01
Onko muilla ollut ongelmia kessyn kanssa? Välillä joutuu useamman kerran rämplätä sitä kahvaa jotta menee lukkoon/aukeaa..

Hyvin täälläkin toiminut, kunhan muistaa auto pestessä laittaa avaimet johonkin kauemmas taskusta niin ei kokoajan räpsy ku kahvoja hinkkaa.

DeepBlack-13

7000 km takana ja kessystä vain positiivista sanottavaa :)
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

insider193

OK, kiitoksia. Pitääpä pyytää että tarkistavat tuon kun auto muutenkin menee takaisin korjattavaksi.

Ã,,sken kun kävin autolla, avain taskussa, niin ei halunnut aueta.
Käsi kahvalle siihen sensorin kohdalle, ja kuului vain lukitusääni. Eli tavallaan kuin se olisi mennyt lukkoon. Ja tämän toisti useamman kerran, lopuksi kyllä aukesi...
Eli ei liene normaalia, ja jos kerran lukitusääni kuuluu, niin oletettavasti sensori kuitenkin on kunnossa...

MrBurns

Huomasin Skodan kanssa että jos kännykkä oli samassa taskussa avaimien kanssa niin Kessy toimi miten sattui.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: insider193 - 13.09.17 - klo:11:13
OK, kiitoksia. Pitääpä pyytää että tarkistavat tuon kun auto muutenkin menee takaisin korjattavaksi.

Ã,,sken kun kävin autolla, avain taskussa, niin ei halunnut aueta.
Käsi kahvalle siihen sensorin kohdalle, ja kuului vain lukitusääni. Eli tavallaan kuin se olisi mennyt lukkoon. Ja tämän toisti useamman kerran, lopuksi kyllä aukesi...
Eli ei liene normaalia, ja jos kerran lukitusääni kuuluu, niin oletettavasti sensori kuitenkin on kunnossa...

Varmistan vielä että yritithän aukaista lukon niin että käsi on kahvan sisäpuolella avaussensorin kohdalla eikä peukaloa kahvan ulkopuolella lukitussensorin kohdalla?

insider193

Että ihminen voi tuntea itsensä tyhmäksi.. Luulin että ovet avataan ja lukitaan siitä samasta paikasta...
No mutta kiitos, katsotaan toimisko nyt paremmin jos vie sen käden oikeaan paikkaankin.

Kai se pitäis lukea tuo käyttöohjekirja vähän huolellisemmin.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: insider193 - 14.09.17 - klo:13:06
Että ihminen voi tuntea itsensä tyhmäksi.. Luulin että ovet avataan ja lukitaan siitä samasta paikasta...
No mutta kiitos, katsotaan toimisko nyt paremmin jos vie sen käden oikeaan paikkaankin.

Kai se pitäis lukea tuo käyttöohjekirja vähän huolellisemmin.

Sitten vielä sellainen tarkennus, että jos sitä lukitussensoria (viiva kahvassa) pitää "pohjassa" eli sormea sen päällä vähän pitempään, menee peilit sisään ja ikkunat ylös (jos niitä on auki). Samat toiminnot, avaus ja lukitus toimivat myös apukuskin ovesta. Kaukosäätimestä saa kaikki ikkunat auki/kiinni pitämällä pohjassa avaus-/lukitusnappia jonkin aikaa. Takaluukku aukeaa sen kahvaa vääntämällä, vaikka ovet olisivat muuten kiinni ja ne pysyy kiinni, vaikka takaluukun avaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

snoogie

Näyttäisi 5000 ajettu fr kehittäneen jonkinlaisen sirinän mittariston tienoilta, tätä tosin esiintyy vain kylmänä. Onko kukaan muu törmännyt samaan? En ole vielä paikallistanut mistä ääni tulee, vaikka ajaessa kaikki paikat tullut paineltua. Samaten kuskin  ikkunan tiiviste alkaa suhista noin 90 vauhdissa, tuo suhina kyllä häviää kun tiivistettä painaa.

Kai se on huollossa käytävä näyttämässä.

Daatta

Hmm, samat ongelmat oli/on jo pre-faceliftissä. Cupran ikkunatiivistettä ihmeteltiin pariinkin otteeseen, tiiviste vaihdettiin mutta tuloksena oli ainoastaan muutama naarmu verhoiluissa. Suhinan sai olevinaan korjattua tiivistettä painelemalla, mutta kyllä se edelleen kummittelee. En tiedä onko vika oven säädöissä, silmämääräisesti katsottuna se istuu hyvin. Jossain olen nähnyt suhinoita tai suoranaisia vuotoja korjattavan lisäämällä materiaalia eli turvottamalla tiivistettä. Ensin pitäisi löytää lähde, ikkunan teippailuun en ole vielä jaksanut ryhtyä.

Mittariston ratinaan on tehtaan korjausohje, poista mittaristo ja lisää huopateipinpalat mittarin kiinnikkeisiin. En ole alkanut purkamaan, ääni ilmenee sen verran harvoin. Takuukorjauksessa on se riski, että tuloksena on enemmän haittaa kuin hyötyä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HansRamoray

Samat suhinat täälläkin kovemmissa vauhdeissa, mutta eipä liiemmin haittaa. Tietääkseni kaverilla korjattiin tuo myös huollon yhteydessä, taisi olla selitys se että tiiviste on väärin kiinnitetty tjsp. Täytyy itsekin kysellä kunhan huoltoon menee..

Mites onko muilla tullut kosteilla ilmoilla pahemmin kosteutta sisälle? Mulla on monena iltana ollut tuulilasi sisäpuolelta kirjaimellisesti märkä (ei vain huurussa, vaan valuu ihan pisaroina) noin puoleenväliin asti alareunasta lähtien. Ei liene tuokaan ihan "normaalia"...
Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive 2017
ex. Seat Leon Cupra R 2011

Daatta

 
Lainaus käyttäjältä: HansRamoray - 19.09.17 - klo:16:59
Mites onko muilla tullut kosteilla ilmoilla pahemmin kosteutta sisälle? Mulla on monena iltana ollut tuulilasi sisäpuolelta kirjaimellisesti märkä (ei vain huurussa, vaan valuu ihan pisaroina) noin puoleenväliin asti alareunasta lähtien. Ei liene tuokaan ihan "normaalia"...

Ei kuulosta normaalilta. Tarkista ettei autossa ole kosteutta/vettä lattiamattojen alla tai vararengaskotelossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Dissection

Lainaus käyttäjältä: veski - 08.09.17 - klo:15:25
kyllästyin odottamaan autoa, jonka tuotantoviikkoa ei oltu pystytty lukottamaan melkein puolen vuoden odottamisen aikana. Joten päädyin vaihtamaan tilauksessa olleen 1.4 tsi fr st busineksen vastaavaan 1.8 versioon, joka roikkui nopeantoimituksen listalla. Väliraha ei merkittävästi noussut, joten päädyin isolohkoon. Samalla autoon tuli piirun verran paremmat varusteet ja valkoinen vaihtui mustaan. Ja merkittävämpänä asiana pidän taka-akselin päivittymistä monivarsituetuksi. Toivottavasti ei tullut haukattua pashaa  ???

Talveksi tulee aikaisemmasta fr leonista tutut 18 tuumaiset talvirenkaat ja auto olisi tarkoitus pinnoittaa uutena jollain keraamisella pinnoitteella. Mut nyt vielä viimeinen odotus  8)
Eikö missään Leoneissa ole monivarsituentaa takana 1.4 koneissa🤔🤔😯

veski

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 26.09.17 - klo:21:47
Eikö missään Leoneissa ole monivarsituentaa takana 1.4 koneissa🤔🤔😯

Ei ainakaan tietääkseni, ihan kuin skodan maakaasuvehje olisi ollut, mutta en tiedä miten Seatin kohdalla. Vaikka tuo 1.8 on melkoisen juoppo kone vrt entinen 1.4 koneinen, niin tykännyt kyllä kovasti. Auton alusta tuntuu jälleen hyvältä, eikä lapsikaan herää turvakaukalossa, kun lasettaa siltasaumoista.

Auton taka-akseli/iskarit näyttää rakenteeltaan hyvinkin samanlaiselta, kuin yhdystukivarrellinen, joten suuresta valmistuskustannus säästöstä ei voi olla kyse. Itse maksaisin vaikka vähän ekstraa monivarsituetusta taka-akselista, jos näin voisi tehdä. Tai no niin tein nytkin  :)

SiPaLe

Kyllä mun silmään on melkoinen ero noissa akseleissa (joo työskentelen näiden kanssa, maallikon näkemys voi poiketa omastani :) ), kuvassa vasemmalla jäykkä ja oikealla multi-link, jossa erillinen apurunko ja varsia useampia sekä erillinen kallistuksenvakaaja, etkaanki laitettu kahteen kuvaan. Siellä on erillinen olkavarsi johon tulee laakerointi ja tukivarret kiinni. Iskarithan nyt on vaan iskarit molemmissa, ei niissä sen kummempaa alhaalta yhdellä pultilla ja ylhäältä erillinen kiinnike kahdella koriin. Jäykässähän ei ole edes suuntausmahdollisuuksia, kun monivarsituennassa on camber ja auraus. Omassa nelikossa multilink, ja ei oikein ole tullut niin paljon ajeltua jäykällä akselilla olevalla autolla, (oikeestaan vaan kaupunkiajoa) että osaisin alkaa eroja perstuntumassa kommentoimaan.


Dissection

On niissä eroja, ollu Ocu yhdystuella ja nyt Golf monivärinen, G  yksinkertaisesti parempi ajaa.

SiPaLe

Uskon että on eroa, jo tuon säädettävyyden puolesta. Ei vaan tosiaan tossa pikaisesti kaupungilla pyörähtäessä talon autolla ole koskaan tullut ajateltua asiaa, kun ei sen pidempiä matkoja ole tullut ajeltua.

Daatta

Eroa tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa vaihtelemaan monivarsituentaan puslia, koiranluita yms. niveliä.  :D

En ole päässyt vertailemaan suoraan jäykän ja multi-linkin ajettavuuseroja. Eroa tulee ainakin silloin kun ajetaan "dynaamisesti". Kaupunkipyörittelyssä sitä voi ollakin vaikea huomata. Ex. Leoni oli hanakka heittämään perää sivulle talviliukkailla. Tiedä menikö jäykän taka-akselin vai kitkarenkaiden piikkiin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy