Vanteen paikkamaalaaminen?

Aloittaja Kupla73, 27.08.10 - klo:22:02

« edellinen - seuraava »

Kupla73

Pers**n suti kun harmittaa..  >:( Teloin tuossa äsken TT:ni 19" alkuperäisvanteen tienreunan katukivetykseen. Ja kun piti vaan auto käydä siirtämässä "paremmalle" paikalle.. Renkaissa on olevinaan sellainen vannetta suojaava ulkoneva kumi mutta eipä näyttänyt auttavan, ainakaan täysin.

No nyt kysyisinkin foorumin asiantuntijoilta, että voiko tuollaisia jälkiä tällainen poropeukalo paikata kotikonstein vai onko parempi jättää ammattilaisen huoleksi? Mistähän tuollaista antrasiitin harmaata paikkamaalia mahtaisi löytyä (siis olisiko edes mahdollista et olis muualla kuin Audin tiskillä, jossa se maksanee 100â,¬/desi). Jäljet ei ole kauhean pahoja, mutta pohjamaali, tietty valkoinen paistaa rumasti ja taitaa jossakin olla hiukan metallikin näkösällä kun tarkaan katsoo. Vauriot ovat 2 noin sentin mittaista ja yksi noin 2 cm mittainen "kolo" sekä pari ei ihan niin syvää jälkeä.

Minkälaisia toimenpiteitä noille voisi tällainen tavan jannu tehdä pilaamatta vannetta lisää? Piiloon nuo jäljet olisi hyvä kuitenkin saada, muuten vit**taa joka kerta kun sattuukin katsomaan sinne päin. >:(

Edit; Pimeähän tuolla tietty jo on, mutta tuossa nuo vauriot näkyy. Vanne on jonkinverran tummempi kuin mitä kuva antaa ymmärtää ja nuo jäljet pistää kyllä silmään todella pahasti..



[ylläpito on poistanut liitteen]

Pertsa

#1
Eihän tuo näytä edes pahalta. Hiukan maalia pienellä pensselillä, eikä tuota huomaa kuin ihan läheltä katsomalla ja silloinkin vain jos osaa katsoa juuri oikeaan paikkaan, jos huomaa silloinkaan. Vanteisiin tuskin löydät samaa värisävyä olevaa maalia edes marmoritiskiltä, en ainakaan usko. Se on vaan otettava jotain metalliharmaata maalia joka on mahdollisimman lähellä tuota ja kokeiltava. Jos sattuu hyvä tuuri niin väri on juuri oikea tai ainakin riittävän lähellä. Ehkä paras olisi hommata hiukan tummempaa metalliharmaata. Siihen voi sitten sekoittaa hopeamaalia sen verran että värisävy on oikea tai riittävän lähellä oikeaa.

Itselläni kävi vanteen kanssa näin kun auto oli ollut mulla päivän. Sain tuonkin kuitenkin aika hyvin korjattua viilalla, plastic paddingilla, santapaperilla ja parilla hopeamaalin eri sävyä sekoittamalla. Tuo kohta ei ole edes maalattu vaan pelkkä alumiini jonka päällä lakka. Ei sitä korjauksen jälkeen huomaa jos ei osaa katsoa oikeaan kohtaan ja silloinkin ihan läheltä.

preriasusi

Biltemalla on joskus ollut myynnissä vanteiden korjaussarjaa. En tiedä toimiko, enkä enää löytänytkään moista. Liekö jossain vielä täsmätuote tuohon myynnissä?
Seat Leon

Pertsa

Noista Bilteman korjausseteistä, en tiedä millaisia ne on kun en ole koskaan päässyt tutustumaan, on aina olleet loppuneet hyllystä ja näyttää ettei niitä ole tulossa lisää. Arvelen kuitenkin että setti sisältää jonkinlaista "pakkelia" tai täytettä jolla korjataan vanteeseen syntyneitä syvempiä kolhuja tai naarmuja. En usko että setissä on mukana maalia ja jos onkin niin korkeintaan jotain perusvannehopeaa varmaankin.
Ainakin kuvan perusteella näyttäisi että sinulla ei olisi tuollaiselle tarvetta vaan pelkkä maali riittää.
Osta purkki spraymaalia jonka arvelet olevan oikeaa sävyä, ihan sama mistä, vaikka Biltemasta tai vaikka Tarjoustalosta. Suihkuta sitä purkin kanteen ja sivele vauriokohtaan pienellä askartelusiveltimellä. Levitä pari kolme ohutta kerrosta mieluummin kuin että koitat saada yhdellä kerroksella peittoon. Noita spraymaaleja löytyy paljon eri sävyjä ja se on ohuutensa takia siksi hyvä että se levittyy/tasoittuu tasaisemmin.   

Pertsa

joo vanteisiin tulee käytön jälkiä väkisinkin halusi tai ei. Vaikka kanttarikolhuilta säästyisikin niin jotain kiveniskemiä tulee aina. Niitä sitten voi paikkailla pensselillä ja maalilla vähemmän näkyviksi.

tsiih

Automaalikaupasta kynsilakkapullo, näin itse tekisin. Väriäkin voi heti testata pihalla.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Mankku

Lainaan vähän aihetta.

Viikolla lainasin autoa toimarille ja hän oli sitten vetässy vähän suurempaan kuoppaan ja loppu tulos on tälläinen


Millä tai missä tuon saisi korjattua. Hyviä vinkkejä kaivataan

PTG

Lainaus käyttäjältä: Mankku - 28.08.10 - klo:11:35

Millä tai missä tuon saisi korjattua. Hyviä vinkkejä kaivataan

Melkoinen "kuoppa", kun renkaan vannesuojastakin lohkesi palanen - meilläpäin sanottaisiin varmaan, että vanne osui rajusti kanttariin ::)

Hyvä tuosta tulee vain vanne vaihtamalla. Jäljet voi toki peittää em. menetelmin. Parempimuistiset kertovat toivottavasti kohta Tuusulan (?) suunnilla vaikuttavan firman, joka korjaa pahempiakin tilttejä. Hinta tuohon ekaan vaihtoehtoon ei sitten välttämättä kauheasti heitä, mutta eipä tuosta kuvasta kyllä tyhmemmälle aukea, mistä vanteesta kysymys...

Taky

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 28.08.10 - klo:09:40
Ainakin Helsingissä http://www.decovari.fi/ hoiti homman todellä hyvin.

Katsomisen arvoinen vaihtoehto, edullisempi kuin Decoväri.
http://www.automaalit.net/

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 28.08.10 - klo:09:40
Jos syvempiä koloja niin ne pitää täyttää.

Millä noita aluvanteen kokoja voi täyttää, joku alumiinikitti?

http://www.knorring.fi/FI/Teollisuus/Tyokalut/Muut/TeTu_Muut_Devcon_Kylmametallit.htm
--> DEVCON F Aluminium Putty kenties?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pertsa

Eiköhän noiden kolojen täyttämiseen käy ihan Plastic Padding, ei siihen mitään erikoiskittejä tarvita ja siihen maali päälle. Sillä olen itsekin joskus paikkaillut joitain koloja ja hyvin se on pysynyt. Vaikka tarkka olenkin autostani jne, niin en kuitenkaan viitsi alkaa hifistelemään ihan pienissä vaurioissa. Esim. nuo Kupla73:n vanteen naarmut on minusta niin pieniä että tuollaisiin ainakin itse laittaisin ihan vaan jotan mistä vaan liikkeesä saatavaa maalia, kunhan se on riittävän lähellä samaa sävyä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.08.10 - klo:18:33
Eiköhän noiden kolojen täyttämiseen käy ihan Plastic Padding, ei siihen mitään erikoiskittejä tarvita ja siihen maali päälle.

Mutta jos pintaan ei tule väriä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pertsa

^Niin joo, jos on kiillotetut vanteet tai jotain harjattua alumiinia niin enpä osaa sanoa miten sellaisesta kolot paikataan, ei ole koskaan tullut eteen moinen. Mahtaisikohan tosiaan joku tuollainen alumiinikitti käydä.

Mankku

Lainaus käyttäjältä: PTG - 28.08.10 - klo:13:06
Melkoinen "kuoppa", kun renkaan vannesuojastakin lohkesi palanen - meilläpäin sanottaisiin varmaan, että vanne osui rajusti kanttariin ::)

Hyvä tuosta tulee vain vanne vaihtamalla. Jäljet voi toki peittää em. menetelmin. Parempimuistiset kertovat toivottavasti kohta Tuusulan (?) suunnilla vaikuttavan firman, joka korjaa pahempiakin tilttejä. Hinta tuohon ekaan vaihtoehtoon ei sitten välttämättä kauheasti heitä, mutta eipä tuosta kuvasta kyllä tyhmemmälle aukea, mistä vanteesta kysymys...

Näin omien sanojensa mukaan ajoi terävään kuoppaan :-\ On muuten vasen takavanne jossa osuma on.

Vanteet on Tettsut kopiot ja koko 19". Ikää vanteilla on jo hurjat 2kk. Pitää katsoa mitä tuolle tekee kun pääsen saikulta töihin. En ole saikulla sen takia, että toimari ajoi vanteen paskaksi ;)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Mankku - 29.08.10 - klo:09:31

Vanteet on Tettsut kopiot ja koko 19". Ikää vanteilla on jo hurjat 2kk. Pitää katsoa mitä tuolle tekee kun pääsen saikulta töihin.

Etkö voisi hienovaraisesti kysyä vahingon aiheuttajalta, että "mitäs tuon vanteen kanssa tehdään". Tuo on kuitenkin niin yleinen vanne, että uuden saa kaupasta. Jos ymmärtäisi yskän  ;)
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

PTG

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 29.08.10 - klo:10:19
Kyllä toi vanne on ajettu ihan selvästi kanttariin. Renkaasta lähtenyt palanet myös?

Jos vanne on ajettu kuoppaan + naarmu tullut, niin vanne on ainakin ihan soikea (entinen). Uutta tilalle vain ja toimarille lasku.

Jep kanttariinhan tuo on kaiken järjen mukaan osunut - tietysti kuoppakin on teoriassa mahdollinen (=yli 23,5 cm leveä, edellistä pidempi ja yli 10 cm syvä ::)), mutta aika harvoin moisia asfaltoiduilta alueilta löytyy. Ja jos löytyy, niistä vaurioista vastaa sitten tienpitäjä. 8) Erikoista muuten sekin, että etuvanne ei osunut samaan kuoppaan, kun melko samoja ratojahan nuo fillarit tiellä ajettaessa kulkevat :P

Jos tuo kuoppateoria oikeasti sattuisi pitämään paikkansa, niin kannattaa tarkastaa vanteen todennäköisen soikeuden lisäksi myös iskarin ja/tai sen yläpään kunto - on nimittäin ollut hurja todella hurja tällli, vaikkei 35-sarjan kumeissa toki liikaa gummia vanteen suojana olekaan :o

No hankala tilanne, kun toimari ei kerran suostu myöntämään virhettään. Itse en nimittäin hirveästi näe eroa siinä, mistä syystä vanne on paskaksi mennyt.  >:(

Mankku

Lainaus käyttäjältä: PTG - 29.08.10 - klo:11:30
Jep kanttariinhan tuo on kaiken järjen mukaan osunut - tietysti kuoppakin on teoriassa mahdollinen (=yli 23,5 cm leveä, edellistä pidempi ja yli 10 cm syvä ::)), mutta aika harvoin moisia asfaltoiduilta alueilta löytyy. Ja jos löytyy, niistä vaurioista vastaa sitten tienpitäjä. 8) Erikoista muuten sekin, että etuvanne ei osunut samaan kuoppaan, kun melko samoja ratojahan nuo fillarit tiellä ajettaessa kulkevat :P

Jos tuo kuoppateoria oikeasti sattuisi pitämään paikkansa, niin kannattaa tarkastaa vanteen todennäköisen soikeuden lisäksi myös iskarin ja/tai sen yläpään kunto - on nimittäin ollut hurja todella hurja tällli, vaikkei 35-sarjan kumeissa toki liikaa gummia vanteen suojana olekaan :o

No hankala tilanne, kun toimari ei kerran suostu myöntämään virhettään. Itse en nimittäin hirveästi näe eroa siinä, mistä syystä vanne on paskaksi mennyt.  >:(

Toimari on kyllä myöntäny ajaneensa kuoppaan. Hoidetaan asia kuntoon face to face kun palaan töihin ens viikolla.

Tota iskaria olen koittanu tähyillä pyöräkotelon ja renkaan välistä, mutta ei siitä oikeen mitään nää. Rengaspaineet tarkastin myös, eroa muihin oli -0,1 bar. En tiedä johtuiko ero osumasta vai jostain muusta. Aika terävältä tuo osuma vaikuttaa kun tuosta renkaasta on se pien pala irronnu.

Vanteet on tilattu Englannista, pitää kysellä jos sieltä sais yhden uuden tilalle.

Mikko

Jatkan täällä kun sopii paremmin aiheeseen.

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.08.12 - klo:18:40
Ihan tavallisia spraymaaleja joita saa joka paikasta. Oliskohan ollu jotain ihan perusvannehopeaa, johon sekoitin vähän muistaakseni edellisestä autosta ylijäänyttä tummemmanharmaata paikkamaalisprayta. Molempia tais silloin löytyä itseltä hyllystä. Suihkutin niitä purkin kanteen ja ihan vaan pensselillä maalasin. Ekan nirhauman kanssa nysväsin aika kauan, seuraavien kanssa en enää kovin paljoa jaksanut. Se plastic padding jota käytin oli nimeltään "kemiallinen metalli".
Biltemassa muuten näin sellaisia aluvanteen korjausmassoja jokin aika sitten. Semmoinen pyöreä pötkö josta leikataan tarvittava määrä, siinä oli kovetin samassa. Oli muistaakseni kahta eri tummuusastetta. Jos hyvä tuuri olis niin jompikumpi niistä saattais olla lähellä sitä sun vanteen väriä jopa ilman maalaamista.

Plastic Paddingia (kemiallinen metalli) löytyi ihan varaston kätköistä. Tänään hain hienompia hiekkapapereita Bauhausista, josta yritin samalla etsiä mattalakkaa, mutta en löytänyt. Vanteet on tietenkin vielä mattapintaiset. Vannehopeaa löytyisi sitäkin jo valmiina. Pitää huomenna poiketa Bilteman kautta, jos sieltä löytyisi tuota korjausmassaa. Kuulostaisi kuitenkin ihan hyvältä ratkaisulta, kun vielä suihkuttelisi (tai pensselöisi) sen mattalakan tuon paikan päälle.

Björn

Sattuipa ajankohtainen aihe, kun eilen huomasin vanteistani paikkamaalaamisen tarvetta. Kyse ei tosin kanttari-ihottumasta vaan kiveniskemästä. Täytyy kyllä ihmetellä, että miten käsittääkseni laadukkaaseen (Nitro, Max) vanteeseen voi kivi lohkaista n. puoli senttiä kanttiinsa alueelta maalin pois. Ja kiitos erinomaisen pohjamaalivalinnan, atrasiitin värisessä puolan reunassa on nyt tuon kokoinen valkoinen aukko  >:(

Kuulostaako tuollainen maalin lohkeaminen normaalilta? Vanteet n. vuoden vanhat? No joka tapauksessa ajattelin käydä noita näyttämässä myyjälle...

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Mankku - 28.08.10 - klo:11:35
Lainaan vähän aihetta.

Viikolla lainasin autoa toimarille ja hän oli sitten vetässy vähän suurempaan kuoppaan ja loppu tulos on tälläinen


Millä tai missä tuon saisi korjattua. Hyviä vinkkejä kaivataan

Sano toimarille että ostaa uuden vanteen ja renkaan. Jos tuolleen käsittelee laina-autoa niin saa kyllä maksaa ite kaikki.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Mikko

Tuli nyt ostettua Bilteman alumiiniepoksikittiäki (en tiedä tarkoititko Pertsa sitä?), pitää katsoa kumpaa käyttää kun ei tuokaan ihan oikea sävy ollut, hieman tummempaa näytti olevan. Eli luultavasti menee joka tapauksessa myös maalaushommiksi.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 16.08.12 - klo:17:39
Tuli nyt ostettua Bilteman alumiiniepoksikittiäki (en tiedä tarkoititko Pertsa sitä?), pitää katsoa kumpaa käyttää kun ei tuokaan ihan oikea sävy ollut, hieman tummempaa näytti olevan. Eli luultavasti menee joka tapauksessa myös maalaushommiksi.
Se oli juurikin tuota. Jotenkin jostain syystä muistin väärin että olis kulkenut jollain aluvanteen korjaussarjan nimellä.
Jos kokeilet niin laitapa kokemuksia miten tuo toimii.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Björn - 16.08.12 - klo:09:23
....Kuulostaako tuollainen maalin lohkeaminen normaalilta? Vanteet n. vuoden vanhat? No joka tapauksessa ajattelin käydä noita näyttämässä myyjälle...
Kyllä varmaan kannattaa käydä näyttämässä. Ei tuo Minusta ihan normaalilta kuulosta.

Mikko

Tommonen jälki siis kyseessä. Tuo diamond cut pinta mattalakalla voi olla hieman hankala jäljiteltäväksi. :-\

Björn

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 16.08.12 - klo:20:22
Kyllä varmaan kannattaa käydä näyttämässä. Ei tuo Minusta ihan normaalilta kuulosta.

Mutta oli kuulemma normaalia  ::) Eli paikkaushommiksi menee täälläkin, mutta onneksi pelkkä maalaus/lakkaus riittänee. No ehkä seuraavalla kerralla sitten erimerkkiset vanteet, jos laatu kerta on tuollaista.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 16.08.12 - klo:20:57
Tommonen jälki siis kyseessä. Tuo diamond cut pinta mattalakalla voi olla hieman hankala jäljiteltäväksi. :-\
No joo ei tuosta uutta saa mutta varmaan saa melko hyvän jos jaksaa vähän nysvätä. Viilalla pahimmat karheudet ja irtometallipalat pois ja sitten jotain täytettä joka sitten tasoitellaan vanteen pinnan tasalle ja maali päälle.

Hensy

Lainaus käyttäjältä: Mankku - 29.08.10 - klo:17:17
Toimari on kyllä myöntäny ajaneensa kuoppaan. Hoidetaan asia kuntoon face to face kun palaan töihin ens viikolla.

Tota iskaria olen koittanu tähyillä pyöräkotelon ja renkaan välistä, mutta ei siitä oikeen mitään nää. Rengaspaineet tarkastin myös, eroa muihin oli -0,1 bar. En tiedä johtuiko ero osumasta vai jostain muusta. Aika terävältä tuo osuma vaikuttaa kun tuosta renkaasta on se pien pala irronnu.

Vanteet on tilattu Englannista, pitää kysellä jos sieltä sais yhden uuden tilalle.
Jos toimarilla on kotivakuutus, niin vannevaurio menee varmaan näppärästi sen piikkiin (vastuuvakuutus).
1. Ford Escort 1.4 -89 2. Citroën Xsara 1.4 -02 3. Audi A4 Avant 1.8T (B7) -05 4. A4 B8 1,8TFSI avant 2010

Zachaeus

#26
Jatketaas vanhaa. Vianorilla kävin eilen vaihdattamassa talvirenkaat. Olen ollut tyytyväinen hein palveluihin aiemmin, ei oo sattunut naarmutuksia tahi muitakaan kämmejä. Nyt sitten hölmönä menin kaivamaan verta nenästä; eli samat renkaat, taitaa olla varaosatiskillä hinta n.600e/kpl, on olleet 9/13 käyttöönotetussa autossa sekä kesä- että talvirenkaana; eli tasapainotus on tehty noihin muutamaan kertaan. Se on tehty sattumoisin erinäisten mutkien kautta sekä Vianorilla, Euromasterilla että Laakkosella. No niistähän jää sitä liimaa sitten siihen vanteen etusisäreunaan. Sen oon enimmäkseen saanut ihan pesuaineilla irti, Iron X käyttänyt x2 ja neki irrotti aika hyvin. Nyt sitten pyysin että jos kerkeevät ni oisko AINEITA joilla ne sais helposti vanhat liimat pois. En tiedä mitä aineita käyttivät vaiko käyttivät mitään mutta jokanen vanne on nyt sisäetureunoistaan raastettu jollakin puukolla viiruille kun ne liimat on irrotettu. Ei oo kovin syviä jälkiä onneks.

Mun mielestä tossa on lakka eli millanenkohan tulisi jos varovasti eka jollain metallisella vannesienellä tasottelis ja sit vesihiomapaperilla kävis läpi? Lakkapinnasta tulis matta, lakka lähtis kuuseen? Vanteen ulkoreunassa lakkaa on enemmän selkeesti, onneks niissä ei mitään vaurioita ole. Käyn muutaman pv päästä teettämässä jälkikiristyksen Vianorilla ja otan asian siellä sitten toki puheeki.

Tossa pari fotoa. Samanlaisia jälkiä on siis jokaisessa vanteessa, otin parikymmentä fotoo tossa itseäni kiusatakseni...








Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Zachaeus

#27
Tarkennuksena vanteesta vielä että oem pqg 18" kyseessä .. löytyy omasta sigusta ja lähikuvaa jostain ...

Ã,,skeisessä viestissä näköjään sekoilua että samat renkaat olleet käytössä kesätalvirenkaiden kanssa..väsymystä =P ..

Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 16.08.12 - klo:21:24
No joo ei tuosta uutta saa mutta varmaan saa melko hyvän jos jaksaa vähän nysvätä. Viilalla pahimmat karheudet ja irtometallipalat pois ja sitten jotain täytettä joka sitten tasoitellaan vanteen pinnan tasalle ja maali päälle.

Täyttämistä en ole koskaan (kop, kop) kokeillut, kumeissa on ollut vannesuoja tai sen verran ulkonemaa ettei ole tarvinnut. Pienemmät naarmut ja jäljet saa kätevästi aika huomaamattomiin hopeisella kynsilakalla. Jos vaan jostain löytää rehellistä liki alumiinin väristä (siinäkin aika metästäminen)....   :o
Yritetään pärjätä.

mothar

Parin päivän ajan olen paikkaillu getarin alupalloja ja pienoismallimaailmasta tutun Revell maali nro 90 (hopea) värisävy on kyllä hyvin lähellä volkkarin alkuperäistä vannehopeaa. Pensselillä maalatessa paikan toki huomaa, mutta halvalla tehden kelpaa hyvin naamiointiin.
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy