Exeo 1.8 TSI 2010 käytettynä - hyvä idea?

Aloittaja SanttuK, 04.02.23 - klo:12:20

« edellinen - seuraava »

SanttuK

Kokeillaanpa jos täältä löytyisi näkemystä asiaan, eli harkinnassa olisi vm. 2010 Exeo ST 1.8 TSI. Autolla ajettu ~200 000km. Moottori tuossa on ilmeisen huonomaineinen EA888 kirjainyhdistelmällä CDHB. Huoltohistoria (longlife) tosin vaikuttaa huoltokirjan perusteella todella säntilliseltä. Auton kunto on merkillepantavan siisti sisältä ja ulkoa. Moottorin käyntiääni kuulostaa omaan korvaan terveeltä.

Tarkoitus olisi hankkia luotettava auto 3hlö perheelle, joka ajaa melko vähän. Mitä luultavimmin alle 10,000km/vuosi. Ajo olisi asiointia ehkä maksimissaan kerran viikossa ja sen lisäksi 3-4 pidempää, noin 1500km sukulointi- ja lomareissua vuodessa. Varovaisesti arvioiden ajosta olisi varmaan lähes 2/3 osaa maantieajoa. Välissä auto saattaa seistä ajamattomana ulkona parikin viikkoa.

Ensimmäinen huolenaihe ovat tietysti nuo kyseiseen moottoriin liittyvät, katastrofaalisia seurauksia ja kalliita huoltoja aiheuttavat öljynkulutuksen ja jakopään ongelmat. Lisäksi mietityttää luotettavuus harvassa käytössä, ko. mallissa kun kuitenkin on aika paljon sähköllä toimivaa asiaa. Ymmärrän hyvin, että 200k ajetun auton hankkiminen on aina riski ja mahdollisten vikojen kanssa olen omillani. Mietin nyt kuitenkin todennäköisyyksiä, eli olisivatkohan nuo isot ongelmat jo näillä kilometreillä tulleet esiin vai voiko kyseessä olla ns. "hyvä yksilö"? Vai edelleen tikittävä aikapommi? Huoltokirjassa ei mainintaa remonteista liittyen öljynkulutukseen tai jakopäähän.

Haluaisin löytää suhteellisen edullisen, mutta luotettavan matka-auton moneksi vuodeksi. Viimeksi kuluneen 3kk aikana olen lähettänyt kaksi autoa paaliin, kolmatta en usko että kestää enää kukkaro.

Hyvä vaihtoehto vai hölmöläisen hommaa hankkia tuollainen?

Daatta

Ei varmaan kukaan uskalla suositella 13v vanhaa 1,8TSI autoa perheen luotettavaksi käytökulkuneuvoksi. Öljynsyönti on käsittääkseni ominaisuus ja vaatii kalliin mäntäremontin. Toki voisi kuvitella että se on ko. yksilössä jo tehty, jos ei niin pysyisin kaukana. Jakoketju on myös ongelma, sen vaihto toki ei toki kovin ihmeellinen homma ole. Luultavasti sekin on noilla kilometreillä ainakin kertaalleen tehty.

Gen 3 on ns. toimiva versio EA888 konstruktiosta. Itsellä oli pari tuollaista, koneen puolesta olisi voinut ajella pidempäänkin. Tuossa googletettu lisäinfo aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=xDgrIyYRPNI

Toinen murhe on vaihteisto, jos laitteessa on DSG niin se ei ainakaan paranna luotettavuutta. Pienempikin remontti maksaa tonneja.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ram1

Sitähän saa myös 1.8T moottorilla ja sitä voin varauksetta suositella. Kulutus ehkä litran isompi, mutta säästää varmasti huolloissa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tkp

Trafilta saa muutamalla eurolla nähtäville auton historian, mukaan lukien edelliset omistajat joten tuota kautta voi yrittää selvittää auton historiaa ja mahdollisesti tehtyjä remontteja.

axe

Tämä on vain mielipide muiden joukossa mutta käyttöastetta katsellen ostaisin itse jonkun perus 1,6 -2ltr japsin,opelin tai fordin.Aika paha tuollaisesta 1,8 tsistä on lyhyellä  koeajolla sanoa syökö öljyä vai ei vaikka muuten mukava kone olisikin. Nokkaketjuongelmia oli jo edellisessä konetyypissä 1,8t:ssä joten volkkari on kyllä huonossa mielessä ollut perinteilleen uskollinen.

ram1

1.8T:ssä ei kyllä ole mitään jakoketjuongelmia kun siinä ei edes ketjua. Nokkien välinen ketju on, mutta eipä se nyt ihmeitä ongelmia aiheuta. Voin nyt kohtuullisella kokemuksella sanoa kun niitä muutamia ollut niinkuin sigustakin voi lukea. Missään omissa 1.8t mosissa ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia. Joillain ajettu 350tkm.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

axe

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.02.23 - klo:18:32
1.8T:ssä ei kyllä ole mitään jakoketjuongelmia kun siinä ei edes ketjua. Nokkien välinen ketju on, mutta eipä se nyt ihmeitä ongelmia aiheuta. Voin nyt kohtuullisella kokemuksella sanoa kun niitä muutamia ollut niinkuin sigustakin voi lukea. Missään omissa 1.8t mosissa ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia. Joillain ajettu 350tkm.
Tuota nokkien välistä ketjua nimenomaan tarkoitin.Itselläni oli volkkarissa tuo kone ja siihen jouduttiin vaihtamaan ketjun venymisen ja kiristimen öljykanavan tukkeutumisen vuoksi nuo alle 100tkm ajettuna.En tiedä olisiko aiheuttanut suurempaa tuhoa jos olisi vain ajanut mutta kuitenkin ehkä noin 40tkm ajon jälkeen alkoi olla saman tyylisiä oireita kuin ennen ketjun/kiristimen vaihtoa   eli vaikutti siltä että tuo kiristin päästää nokkaketjun löysäksi josta seuraa startissa jonkun sekunnin kestävä"krrrr" ääni.Ei missään tapauksessa kuulu terveen koneen äänivalikoimaan.Lyhyestä öljynvaihtovälistä ei ilmeisesti ollut apua.Öljypohjaa ei tutkittu jos pumpun otto olisi tukkeutumassa mutta ei tuo uusilla osilla äänien häviäminen siihen viitannut.

ram1

Pääsääntöisesti tuo kestänyt koko eliniän, mutta sen vaihto ennakoivasti toki järkevä tehdä. Tämähän koskee pariaatteessa lähes kaikkia vanhempia ja vähän uudempiakin Vagin koneita.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy