Leonin tuotantoaikataulu

Aloittaja pasi, 07.10.20 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Tombax

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.03.22 - klo:17:33
No aika paljon ollut auto käyttämättäkin. Huollot tulee vastaan myös ajan kanssa. Sitä tässä odotellassa tulee.

Juu no ne huollot nyt tulee vastaan joka tapauksessa ajan kanssa tai ilman. Kyllä se uusikin auto varmaan joskus seisoo käyttämättöminä pihassa, mut pitää se silti huoltaa kun auto sitä pyytää  ;D
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

heller

Lainaus käyttäjältä: Tombax - 18.03.22 - klo:18:19
Juu no ne huollot nyt tulee vastaan joka tapauksessa ajan kanssa tai ilman. Kyllä se uusikin auto varmaan joskus seisoo käyttämättöminä pihassa, mut pitää se silti huoltaa kun auto sitä pyytää  ;D
Tottakai tulee, mutta ne siirtyisi huomattavasti jos vaan uusi auto saapuisi joskus.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Myötämäki

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.03.22 - klo:14:50
Onkos kellekkään sattunut nykyiseen autoon jotain pakollista huoltoa jonka joudutte tekemään auton viivästyksen vuoksi? Joutuukohan ne itse maksamaan?
No onhan niitä tullut kun on niin pitkä odotus. On tullut huolto ja nokkahihnan vaihto. Kesärenkaatkin piti ostaa. Itse on tietysti maksettava ja niin se menee kunnes uusi vehje ehkä joskus saapuu. Eipähän ole tarvinnut maksaa uuden auton huoltoja 8). Mutta onhan toi entinen niin hyvä vehje. Modernimmat hössötykset vain puuttuvat. Ehkä ne tulevat olemaan vain riesaksi ;).

Saint

Lainaus käyttäjältä: Myötämäki - 16.03.22 - klo:19:48
Muistista laitan, nämä tärkeimmät
-ajoavustinpaketti XL
-vetokoukku
-varashälytin
-pre-crash assist
-takasivuturvatyynyt
-wrap-around ledit

Vetokoukku tais olla noissa tosi paljon tuotantoa pitkittävä.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.03.22 - klo:14:50
Onkos kellekkään sattunut nykyiseen autoon jotain pakollista huoltoa jonka joudutte tekemään auton viivästyksen vuoksi? Joutuukohan ne itse maksamaan?
Tuli eikä tarvinnut itse hoitaa. Lohjan Autotalo ilmoitti hoitavansa ilman muuta.

heller

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 19.03.22 - klo:23:14
Tuli eikä tarvinnut itse hoitaa. Lohjan Autotalo ilmoitti hoitavansa ilman muuta.
Eli sulla tuli joku ohjelman mukainen huolto vastaan ja myyjäliike sanoi hoitavansa sen mukisematta? Oliko tuo tiedossa, että voi tulla vastaan?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tgotj

Lainaus käyttäjältä: heller - 20.03.22 - klo:21:02
Eli sulla tuli joku ohjelman mukainen huolto vastaan ja myyjäliike sanoi hoitavansa sen mukisematta? Oliko tuo tiedossa, että voi tulla vastaan?
Kyllä, edellisessä autossa tuli määräaikaishuolto vastaan ja kun soittelin leonin toimituksen venähdettyä useammalla kuukaudella arvioidusta, totesi myyjä että ilman muuta he hoitavat tuon ilman veloitusta.

Ja huolto ei olisi ehtinyt vastaan jos olisi pysynyt arvioidussa toimitusajassa.

Eli propsit myyjäliikkeelle toiminnasta asian suhteen.👍🏻

heller

Hyvä tietää. Tarkistushuolto tulossa ja jos vielä pitkään venyy niin tulee öljynvaihtokin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

minom

Kukas on seuraavana saamassa auton, eli kenellä on ns. pienin tuotantoviikko? Ois kiva kuulla, että tuleeko niitä autoja ollenkaan tällä hetkellä :D.

Kyselin kahdesta käytetystä tarjousta ja tilanne on se, että joutuisin tällä hetkellä maksamaan 1000-3000 euroa enemmän käytetystä kuin uudesta autosta.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: minom - 21.03.22 - klo:12:37
Kukas on seuraavana saamassa auton, eli kenellä on ns. pienin tuotantoviikko? Ois kiva kuulla, että tuleeko niitä autoja ollenkaan tällä hetkellä :D.

Kyselin kahdesta käytetystä tarjousta ja tilanne on se, että joutuisin tällä hetkellä maksamaan 1000-3000 euroa enemmän käytetystä kuin uudesta autosta.
Olen kanssa ihmetellyt että paras autokauppa ikinä tuli tehtyä joulukuussa 2020 kun arvo melkeinpä noussut vuoden aikana phevissä. Sitä se pula-aika teettää.

miz

Ihan mielenkiinnosta, mistä mallista tarkalleen ottaen olet kysellyt tarjouksia?
Farmari phev FR näkyy olevan nyt uutena n.38600 ilman lisävarusteita.

Kallein samanlainen nettiautossa on 35900.

Onhan nuo hinnat kyllä pompsahtaneet, itse kun tilasin ennakkokamppiksen aikana niin oli reilu 33000 (+lisävarusteet).

minom

Lainaus käyttäjältä: miz - 21.03.22 - klo:14:03
Ihan mielenkiinnosta, mistä mallista tarkalleen ottaen olet kysellyt tarjouksia?
Farmari phev FR näkyy olevan nyt uutena n.38600 ilman lisävarusteita.

Kallein samanlainen nettiautossa on 35900.

Onhan nuo hinnat kyllä pompsahtaneet, itse kun tilasin ennakkokamppiksen aikana niin oli reilu 33000 (+lisävarusteet).

Farkku PHEV Xcellencestä. Oma tilaus on tehty kokonaishintaan 35 700 (sis. kahdet renkaat ja toimituskulut, jotka tulee muuten moneen noihin nettiauton hintaan vielä päälle). Myös vanhasta hyvitys on todella hyvä, mikä entisestään parantaa uuden kauppaa. Uudessa on myös lisävarusteena surullisen kuuluisa vetokoukku, jota ei löydy halvimmista käytetystä (+800,).

miz

Aah, ok eli olet tilannut aiemmin edullisemman hinnaston aikana. Sorry en tajunnut tuota.

Tällä hetkellä käytettyjen hinnat tosiaan on seuranneet uusien tilausten hinnannousuja.

Tällä hetkellä tekemäsi kauppa on suorastaan edullinen, toivottavasti auto kohta tuotannossa.

Jontigga

Itse miettinyt samaa, että tuli hankittua uusi auto aika loistavaan ajankohtaan.
Laitoin cupra leon phev esittelyautosta Seinäjoen Käyttöautoon tarjouspyyntöä marraskuussa 2020. Lopulta en kyseistä autoa hankkinut kun musta väri ei miellyttänyt, mutta heille oli tulossa tehtaalta samaan aikaan magnetic tech grey väri, jonka sitten lopulta ostin. Kauppojen jälkeen meni 3 viikkoa ja sain auton ajoon. Auton hinnaksi tuli 2 renkaat ja toimituskulut sisältäen 43 200,.

Nyt jos vastaavan auton tilaisi hinta olisi talvirenkaineen ja toimituskuluineen 46 200, ja siihen päälle toimitusaika koronan ja sodan takia melkoisen pitkä. Lisäksi hyvittivät edellisestä kaasu octaviasta omasta mielestä älyttömän hyvän hyvityksen. Vuoden vanhan octavian hyvitysarvo tippunut hankintahinnasta vain 10%.

Ymmärrän monen tuskan täällä, kun auton toimitusajat venyvät yli vuoteen. Siihen päälle vielä käytettyjen plugarien suuri hinnan nousu ja heikko tarjonta niin ei ole helppo tehdä päätöstä kaupan purusta.

Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Saint

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 23.03.22 - klo:10:23
Itse miettinyt samaa, että tuli hankittua uusi auto aika loistavaan ajankohtaan.
Laitoin cupra leon phev esittelyautosta Seinäjoen Käyttöautoon tarjouspyyntöä marraskuussa 2020. Lopulta en kyseistä autoa hankkinut kun musta väri ei miellyttänyt, mutta heille oli tulossa tehtaalta samaan aikaan magnetic tech grey väri, jonka sitten lopulta ostin. Kauppojen jälkeen meni 3 viikkoa ja sain auton ajoon. Auton hinnaksi tuli 2 renkaat ja toimituskulut sisältäen 43 200,.

Nyt jos vastaavan auton tilaisi hinta olisi talvirenkaineen ja toimituskuluineen 46 200, ja siihen päälle toimitusaika koronan ja sodan takia melkoisen pitkä. Lisäksi hyvittivät edellisestä kaasu octaviasta omasta mielestä älyttömän hyvän hyvityksen. Vuoden vanhan octavian hyvitysarvo tippunut hankintahinnasta vain 10%.

Ymmärrän monen tuskan täällä, kun auton toimitusajat venyvät yli vuoteen. Siihen päälle vielä käytettyjen plugarien suuri hinnan nousu ja heikko tarjonta niin ei ole helppo tehdä päätöstä kaupan purusta.

Yleisesti ottaen uuden automallin tilaus on kannattavampaa varsinkin jos ostaa omaksi uutta kun valmistajat antaa kaupantekijäisenä varusteita yllinkyllin, jotta saavat autoa liikenteeseen mahd. paljon. Se kun on heille ns. ilmaista mainosta.

Itsellä taas hieman toisten päin, kun vaikka 33 tonnin Leon PHEV olisi itselle kalliimpi viime vuonna/toissa vuonna kun nyt 39 tonnin Leon PHEV tuon -145, verotusarvon takia joka tuli 1.1.22. Toki tänä vuonna toi sama hinta olisi naurettavan halpaa, mutta noita myyntiin alkuun todnäk aika +-0.

Yaffa0

#705
Kyllähän se rankasti otti kupoliin odottaa tätä vehjettä 12 kk. Sinänsä case oli kyllä minullekin kannattava, sillä sain ajaa n. 8 kk extraa vaihtoauton arvon alenematta ollenkaan. Ja hyvitys oli vaihtoautosta hyvä, melkein 20 tonnia.

Mutta näin jälkikäteen ajateltuna en tekisi nyt samoin. Olisi ollut järkevämpää jatkaa n. 60 tonnia ajetulla viattomalla/ongelmattomalla ja vähän kuluttavalla mk3.5 Leonilla vielä toiset neljä vuotta, pitää 20+ tonnia riihikuivaa sijoituksissa ja siirtyä sitten suoraan (pakotettuna) sähköautoihin. Moni asia ei varsinaisesti muuttunut tämän uuden Leonin kanssa yhtään paremmaksi, vaikka pääomaa paloi 40 tonnia.

Mutta tällä turataan nyt. 4500 km takana. Olen alkanut katella parin vuoden säteellä käytettyä GTI Golfia, manuaalina tietenkin. Vaimo saa ajella Leonilla sitten.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Rocco

Päivitetään omaa tilannettakin tänne. Kesäkuussa 2021 tilattu Leon Sportstourer ehybrid FR, jossa metalliväri, tavaratilan väliverkko, kurapaketti ja kitkat/aluvanteilla. Hinta n. 34.000e (sis. toimituskulut/verot).
Silloin oli joku kampanja menossa kun tilauksen tein.

Katsoin, että 4.3 päivitetty hinta vastaavalle autolle on 38 621e ja siihen päälle nuo mulle tulevat lisävarusteet niillä hinnoilla
ym. kulut niin taitaa mennä yli 42 000e. Hinnat on pikkuisen noussut  :D

Mun auto pitäisi olla tuotannossa kesäkuun alussa ja siitä sitten ehkä n. 5vk niin auton luovutus.
Mikäli ei tule niin jatketaan työsuhdeautoilua kuukausi kerrallaan tai otetaan liikkeestä joku kiva auto käyttöön  ;D

GranLavida

Mun auto pitäisi olla tuotannossa kesäkuun alussa ja siitä sitten ehkä n. 5vk niin auton luovutus.
Mikäli ei tule niin jatketaan työsuhdeautoilua kuukausi kerrallaan tai otetaan liikkeestä joku kiva auto käyttöön.

Eli sinulla on pysynyt tuotantoarvio samana Ukrainan sodasta riippumatta? Hienoa jos näin on. Luin viime viikolla että sodan takia VAG-ryhmä on saanut johtosarjoja vähemmän Ukrainan tehtailta, hyvä jos näitä ei sattumoisin mene juuri Leoniin. Omalle uudelle elokuussa 2021 tilatulle farkku PHEV:lle ei näy vieläkään mitään tuotantoaikataulua, lisätty vain että Korona ja uutena Ukrainan sota viivästyttävät toimituksia.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

minom

Noi kesäkuun alussa tilatut on hyviä referenssejä meille sen jälkeen tilanneille. Tuo Seatcupra foorumi ei kyllä lupaa hyvää jos tämä pitää paikkansa:

">Is there anyone who ordered a Leon FR PHEV ST in the second half of last year actually got their car or at the very least a build date ?"
"Ordered in October. No build date. Letter from seat says it won’t be till quarter 1 2023"


Suomessa Seatin ja Seatin myyjien viestintä on luokkaa "Varmaan on jotain viivästyksiä ehkä, emt.", mutta eihän tuo Q1 2023 kovin hyvältä kuulosta.

Rocco

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 28.03.22 - klo:15:19

Eli sinulla on pysynyt tuotantoarvio samana Ukrainan sodasta riippumatta? Hienoa jos näin on. Luin viime viikolla että sodan takia VAG-ryhmä on saanut johtosarjoja vähemmän Ukrainan tehtailta, hyvä jos näitä ei sattumoisin mene juuri Leoniin. Omalle uudelle elokuussa 2021 tilatulle farkku PHEV:lle ei näy vieläkään mitään tuotantoaikataulua, lisätty vain että Korona ja uutena Ukrainan sota viivästyttävät toimituksia.

Ukrainan sodasta riippumatta tuotantoviikko pysynyt samana.
Automyyjän kanssa juttelin kun sotaa oli käyty reilu viikko. Silloin oli sitä mieltä, että aikataulu pitää edellä mainitsemallani tavalla, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Taisi myös mainita, että viikottain ovat yhteydessä maahantuojaan toimitusajoista.
Tuo Ukrainan sota teksti on kyllä tullut minullekin.

OldNick

Kun tätä tuotantoaikatauluasiaa ajattelee asiakaspalvelun näkökulmasta, niin täytyy kyllä ihmetellä jälleenmyyjien ja maahantuojan oma-aloitteellisuuden puutetta. Olettaisi, 2020-luvulla oltaessa, ettei näillä(kään) toimijoilla olisi varaa geneerisiin pahoittelemme tilannetta -footereihin nettisivujen ö-osastolla. Aktiivinen, asiakaslähtöinen viestintä olisi sekä hyvää palvelua että hyvää maineen hallintaa. Vaan ei.

Jälleenmyyjä suoltaa samaa shaibaa, kun kolmen kuukauden välein olen ollut itse yhteydessä. Näillä mennään, odotellaan, saa ajaa omalla, hilirimpsis. Tottakai ymmärrän että ovat pahassa välikädessä, mutta jokin yhteinen tunnemme tuskanne -tyyppinen massapostaus olisi vähintä mitä voisi tehdä. Minun mielestä. Jaettu suru on kevyempi suru, vai miten se menee. Onneksi on foorumit :D
Seat Leon 1,8 TSI FR 2016

noel taes

Lainaus käyttäjältä: minom - 28.03.22 - klo:15:52
Noi kesäkuun alussa tilatut on hyviä referenssejä meille sen jälkeen tilanneille. Tuo Seatcupra foorumi ei kyllä lupaa hyvää jos tämä pitää paikkansa:

">Is there anyone who ordered a Leon FR PHEV ST in the second half of last year actually got their car or at the very least a build date ?"
"Ordered in October. No build date. Letter from seat says it won’t be till quarter 1 2023"


Suomessa Seatin ja Seatin myyjien viestintä on luokkaa "Varmaan on jotain viivästyksiä ehkä, emt.", mutta eihän tuo Q1 2023 kovin hyvältä kuulosta.

Tuon itsekin huomasin, ja taisi olla samansuuntaista viestiä vuodesta 2023 saksalaisellakin foorumilla jo jonkin aikaa sitten. Olin yhteydessä maahantuojaan ja sieltä sanottiin Seatin kaikkien PHEVien tuotannon olleen käytännössä kokonaan pysähdyksissä jo pitemmän aikaa. Ja että plugareiden tuotanto alkaisi nyt uudelleen huhtikuussa Formentorit edellä. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa, kun seurata mahdollisia elonmerkkejä eri foorumeilta ja yrittää laskea niiden perusteella tuotantoaikaa. Toki iloinen yllätys olisi, jos vaikka alustava tuotantoviikko ilmestyisi tuotannon käynnistymisen myötä, omaseatiin vaikkapa ennen kesälomia, mutta en pidätä hengitystä senkään suhteen. Minä siis tein tauksen syyskuun lopulla (-21) ja näiden viimeisimpien tiedonmurusten perusteella ainakin näyttää varmalta, että auton vuosimalli tulee olemaan 2023. ;)  Todennäköisesti myös toimitusvuosi. :o

Mutta mikäs teet, harvat käytetyt maksavat saman kun tuo mun tilattu tulee olemaan uutena, ja harvassa, jos missään olisi mieleiset varusteet. Eikä tuo muillakaan merkeillä näytä  plugariosastolla kovin paljoa paremmalta, ainakaan, jos vadta nyt menisi ja tekisi tilauksen.

Saint

Lainaus käyttäjältä: noel taes - 29.03.22 - klo:19:55
Tuon itsekin huomasin, ja taisi olla samansuuntaista viestiä vuodesta 2023 saksalaisellakin foorumilla jo jonkin aikaa sitten. Olin yhteydessä maahantuojaan ja sieltä sanottiin Seatin kaikkien PHEVien tuotannon olleen käytännössä kokonaan pysähdyksissä jo pitemmän aikaa. Ja että plugareiden tuotanto alkaisi nyt uudelleen huhtikuussa Formentorit edellä. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa, kun seurata mahdollisia elonmerkkejä eri foorumeilta ja yrittää laskea niiden perusteella tuotantoaikaa. Toki iloinen yllätys olisi, jos vaikka alustava tuotantoviikko ilmestyisi tuotannon käynnistymisen myötä, omaseatiin vaikkapa ennen kesälomia, mutta en pidätä hengitystä senkään suhteen. Minä siis tein tauksen syyskuun lopulla (-21) ja näiden viimeisimpien tiedonmurusten perusteella ainakin näyttää varmalta, että auton vuosimalli tulee olemaan 2023. ;)  Todennäköisesti myös toimitusvuosi. :o

Mutta mikäs teet, harvat käytetyt maksavat saman kun tuo mun tilattu tulee olemaan uutena, ja harvassa, jos missään olisi mieleiset varusteet. Eikä tuo muillakaan merkeillä näytä  plugariosastolla kovin paljoa paremmalta, ainakaan, jos vadta nyt menisi ja tekisi tilauksen.

KIA Ceed SW:n oisi saanut 2-3kk tehtaalta PHEV:nä, itselle tuo meni viimeseen asti kilpailijana, mutta en päässyt yli keskipaneelin designista joka oli suoraan 2010-luvun alkupuolelta

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Saint - 31.03.22 - klo:09:10
KIA Ceed SW:n oisi saanut 2-3kk tehtaalta PHEV:nä, itselle tuo meni viimeseen asti kilpailijana, mutta en päässyt yli keskipaneelin designista joka oli suoraan 2010-luvun alkupuolelta
Leonin keskipaneeli ja koko kojalauta onkin tyylikäs. Sitä katselee yhä ilolla. Leon on muutenkin parempi kuin Ceed. Leonissa sähköteho on 85 kW, joten sillä ajaa ihan mielellään. Ehtii moottoritien rampissa muun liikenteen tahdissa sisään sähköllä. Kevyet ohitukset onnistuvat myös sähköllä. Akkukin on suurempi. Samoin kulkee ja lämpiää sähköllä talvellakin. Kaikenkaikkiaan sähköominaisuudet paljon paremmat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

OldNick

Jännittävää,  Oma Seatista oli hävinnyt kokonaan valikko ”Tilatun auton tiedot”.
Seat Leon 1,8 TSI FR 2016

OldNick

Lainaus käyttäjältä: OldNick - 05.04.22 - klo:18:30
Jännittävää,  Oma Seatista oli hävinnyt kokonaan valikko ”Tilatun auton tiedot”.

Oli tullut takaisin. Harmillisesti aika-arviot eivät olleet päivittyneet ;D
Seat Leon 1,8 TSI FR 2016

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: OldNick - 05.04.22 - klo:18:30
Jännittävää,  Oma Seatista oli hävinnyt kokonaan valikko ”Tilatun auton tiedot”.
Minä huomasin saman. Nyt ne näkyvät jälleen. Minun aamurutiineihin kuuluu tarkistaa tilanne. Tosin se näyttää päivittyvän vain kerran viikossa sunnuntai iltapäivisin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

minom

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.04.22 - klo:13:16
Minä huomasin saman. Nyt ne näkyvät jälleen. Minun aamurutiineihin kuuluu tarkistaa tilanne. Tosin se näyttää päivittyvän vain kerran viikossa sunnuntai iltapäivisin.
Jos linkki vielä jostain syystä katoaa, niin näet tässä alla olevassa laatikossa kätevästi tilatun auton tilanteen:





Tila   Tuotantoviikko vahvistamatta


Saint

Sain tänään myyjältä viestin, että kaikki tilauskannassa olevat autot tällä hetkellä ei valmistu tänä vuonna ja epävarmaa valmistuuko ensi vuonnakaan. Eli taitaa jäädä Seat meiltä ainakin väliin tällä kertaa.

OldNick

Lainaus käyttäjältä: Saint - 12.04.22 - klo:13:06
Sain tänään myyjältä viestin, että kaikki tilauskannassa olevat autot tällä hetkellä ei valmistu tänä vuonna ja epävarmaa valmistuuko ensi vuonnakaan. Eli taitaa jäädä Seat meiltä ainakin väliin tällä kertaa.

Eilen hävisi seurannasta kuukausia viikossa 41/2021 ollut alustava tuotantoviikko.
Seat Leon 1,8 TSI FR 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy